„Kerkelijke contacten met
Stasi waren onvermijdelijk
ficidócSotwcml
brieven van lezer
ËeidóeSoutont
kerk
wereld
Hollands toeristenpastoraat Luxemburg internationaal
beroepingen
Argentijnse kerken verdeeld over gratie
boekwijzer
Cultuurfilosoof De Graaff houdt zich ver van crisis op Evang. Hogeschool
Diplomatiek offensief
mSr EcicLcSoUAOTlt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
WOENSDAG 2 JANUARI 1991 PAGI1
Explo 91 trekt minder belangstelling
DRIEBERGEN Ongeveer 700 jongeren hebben de afgelopen
dagen deelgenomen aan de evangelisatiecampagne Explo '91,
die op zeven plaatsen in Nederland werd gehouden. Dat is be
duidend minder dan de 1.000 1.500 jongeren waar de organi
sator,de Evangelische Alliantie, op had gehoopt.
Er zijn voor de tegenvallende belangstelling enkele oorzaken
aan te wijzen, aldus woordvoerder Dick Kraay. Het is een te
ken aan de wand dat evangelisatie zo weinig in de christelijke
gemeenten leeft. Verder was wellicht de drempel te hoog. Jon
geren werden er na een korte voorbereiding meteen op uitge
stuurd om te evangeliseren. In geen enkel land dat aan deze
Europese campagne meedeed, werd op zo'n direkte wijze evan
gelisatie toegepast.
Ruim 80.000 jongeren bij "aizé-ontmoeting
PRAAG Ruim 80.000 jongeren febben in Praag de Europese
bijeenkomst van de oecumenischi gemeenschap Taizé bijge
woond. De meeste deelnemers(stes) kwamen uit Polen: naar
schatting 35.000. Voor de eerste mal waren er ook Russen en
Russinnen. Zo'n 1.500 waren uit di Sovjetunie naar Praag ge
reisd. President Havel van Tsjectoslowakije zei in een bood
schap aan de deelnemers dat „jullii gezamenlijk gebed een sti
mulans is voor alle mensen van gede wil en dat het ons ver
trouwen in de solidariteit van de mensen versterkt. Dit ver
trouwen hebben we nodig op de wg naar verzoening, een weg
die ons moet leiden naar een Euopa dat door vrije mensen
wordt gevormd die met elkaar als boeders en zusters samenle
ven."
Er zijn weinig dingen
waaraan men zich zo
ergert als aan een goed
voorbeeld.
Paus Johannes Paulus tijdens
zijn Nieuwjaarstoespraak.
FOTO: AP
„Vaticaan
zal niet
bemiddelen in
Golfconflict'
VATICAANSTAD Het
Vaticaan spreekt berich
ten tegen dat het als be
middelaar in het Golf
conflict zal optreden.
Goed geïnformeerde
kringen in het Vaticaan
zeggen dat uitspraken
dienaangaande van kar
dinaal Casaroli als „strikt
persoonlijk" moeten wor
den beschouwd.
Casaroli, tot voor kort de
rechterhand van de paus, had
zondag in een vraaggesprek
met de Italiaanse krant La
Repubblica gezegd dat een di
aloog tussen Irak en de Vere
nigde Staten alleen nog maar
op gang kan worden gebracht
door „een gezaghebbend en
onafhankelijk persoon die het
vertrouwen van beide partij
en geniet". Vanaf het begin
van de Golfcrisis heeft het
Vaticaan met alle diplomatie
ke middelen geijverd voor
een vreedzame oplossing, al
dus dezelfde bronnen. De
nuntius in Baghdad en de
permanente vertegenwoordi
ger van de Heilige Stoel bij de
Verenigde Naties doen hun
uiterste best de kanalen voor
een dialoog open te houden.
De paus heeft keer op keer
betoogd dat een oplossing van
het probleem in de Golf al
leen kan worden bereikt door
met geduld en wijsheid een
dialoog na te streven. De paus
heeft opnieuw voor een
vreedzame oplossing van het
conflict in de Perzische Golf
gepleit. Voor het Angelusge
bed op Nieuwjaarsdag sprak
hij de wens uit dat 1991 een
jaar van vrede en niet van
oorlog zal zijn. Na het gebed
riep hij alle ontvoerders op
hun slachtoffers aan de fami
lies terug te geven. De paus
veroordeelde ontvoeringen als
gewetenloze criminele daden.
Keston College wil
kantoor in Moskou
KESTON Het Engelse
Oost-Europa-instituut Keston
College wil een bureau ope
nen in Moskou. De in Keston
zetelende organisatie denkt
met een kantoor in de hoofd
stad van de Sovjet-Unie een
beter overzicht over de "com
plexe situatie" in dat land te
kunnen verkrijgen. Hulpac
ties zouden vandaar uit ook
beter gecoördineerd kunnen
worden, aldus Keston. De or
ganisatie zoekt fondsen om de
kosten van het kantoor, onge
veer 118.000 per jaar, te
kunnen dragen. Keston Colle
ge is een organisatie die zich
wijdt aan de bestudering van
religieuze gemeenschappen in
de Sovjet-Unie en Oost-Euro
pa. Eerder dit jaar maakte
Keston bekend het perso
neelsbestand te moeten in
krimpen wegens dalende in
komsten. De terugloop van de
giftenstroom was volgens de
organisatie te wijten aan de
democratiseringsgolf van
BERLIJN Een hoge
kerkelijke functionaris in
(Oost-)Berlijn heeft zich
gekeerd tegen criminali
sering van kerkelijke lei
ders die door hun werk
in contact met de Stasi
kwamen. Het is onjuist
beroepsmatige Stasi-con
tacten naderhand als mis
dadig aan te duiden zon
der dat degenen worden
vervolgd die verantwoor
delijk voor die situatie
waren, aldus Werner
Krusche, 'Generalsupe-
rintendent' van de Evan
gelische Kerk in (Oost-
)Berlijn.
In een vraaggesprek met het
dagblad Junge Welt zegt Kru
sche dat „men soms een pact
met de duivel moest afsluiten
om nog wat voor de mensen
te kunnen doen". De ver
dachtmakingen zijn volgens
hem afkomstig van hoge offi
cieren van de vroegere gehei
me dienst van de voormalige
DDR „Voor goed geld ver
schaffen zij bepaalde media
deze informatie," zo meent
Krusche.
In de (Oost)duitse kerk wordt
verschillend gedacht over de
wijze waarop kerkelijke Stasi
medewerkers moeten worden
bestraft. De lutherse bisschop
van (Oost-)Berlijn, Gottfried
Forck, predikt in dit verband
de boodschap van vergeving
der zonden. Hij pleitte er
kortgeleden voor alle Stasi-
dossiers maar te sluiten en
„met nieuw vertrouwen een
nieuw begin te maken".
Zijn Saksische collega Johan
nes Hempel, luthers bisschop
van Dresden, wil dat diege
nen worden vervolgd die een
ander of anderen aantoonbaar
nadeel hebben berokkend.
Verder vindt hij dat het niet
bij het wezen van de kerk
past om alle tijd te verdoen
met het doorsnuffelen van
honderden meters dossier.
Het Westduitse weekblad Der
Spiegel schrijft in het laatste
nummer van 1990 dat de o-
penbaarmaking van Stasi-dos
siers tot gevolg heeft tiental
len kerkelijke functionarissen
als Stasi-medewerker worden
ontmaskerd. Zelfs een van de
zes ondertekenaars van de op
roep tot geweldloosheid,
waardoor in oktober 1989 een
bloedbad in Leipzig werd
voorkomen, was een Stasi-in
formant. Kortgeleden erken
de ds. Peter Zimmermann
voor de NDR-tv dat hij voor
de Stasi had gewerkt.
Alle kerkelijke functionaris
sen (van dorpsdomineè tot
bisschop van Berlijn) werden
door de Stasi in de gaten ge
houden. In de jaren 'vijftig
noemde de toenmalige DDR-
leider Walter Ulbricht de
kerk al „een bruggehoofd van
de vijand". Hij liet de kerken
nog beter 'bespitzelen' dan de
kunstenaars of de intellectue
len.
Uit Stasi-documenten blijkt
dat de Stasi zelfs moordaan
slagen tegen 'lastige' predi
kanten heeft overwogen. Een
complot tegen jeugdpredikant
Rainer Eppelmann (jarenlang
een onbevreesde tegenstander
van het communistische regi
me en een vriend van Mient
Jan Faber) werd afgelast om
dat onschuldige mensen ook
gewond of nog erger zouden
kunnen worden. Eppelmann
zou de dood in zijn Trabi
moeten vinden. De Stasi
dacht er onder meer aan de
moeren van zijn wielen los te
draaien of vlak voor een
scherpe bocht zijn voorruit te
verbrijzelen.
De vrouwelijke predikante
Ruth Misselwitz, die ook tot
de kerkelijke oppositie be
hoorde, kon het beste bij een
'verkeersongeluk' uit de weg
worden geruimd. Plannen om
haar tijdens een fietstocht met
een auto omver te rijden,
werden afgeblazen „omdat
men niet zeker van het resul
taat was".
LAROCHETTE Er gloort
hoop voor het oecumenisch
pastoraal recreatiecentrum
'Heimstatte' in het Luxem
burgse Larochette. Luxem
burgse protestanten hebben
aangeboden het Nederlandse
vakantie-oord om te vormen
tot een internationaal cen
trum voor toeristenpastoraat.
Met steun van de Luxem
burgse overheid zou de met
sluiting bedreigde Heimstatte
zo behouden kunnen blijven.
Heimstatte in Larochette is
sinds 1979 eigendom van de
Nederlandse Maatschappij
van Welstand. Het voormalig
jachtslot is een geliefd oecu
menisch vakantieoord, waar
bovendien kerkdiensten wor
den gehouden. Heimstatte
trekt jaarlijks 14.000 Neder
landers. Dit jaar besloot de
Maatschappij het gebouw te
sluiten. De Maatschappij heeft
tien jaar lang moeten toeleg
gen op de exploitatie. De ver
eniging van Nederlandse
sympathisanten heeft zich
sterk gemaakt voor behoud
van het centrum.
Begroeting met vlaggen
Begroet door liederen en Israëlische vlagen kwamen ook op ou
dejaarsdag op de luchthaven Ben Goerion Russische joden aan
om zich in Israël te vestigen. Afgelopen jaar vestigden tweehon
derdduizend Russen in Israël. Dit jaar worden er nog eens vier
honderdduizend immigranten verwacht.
FOTO: EPA
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen door de Generale Synode
tot pred. voor buitengew. werkzaam
(docent aan het Zomba Theological
College te k/lalawl, Afrika) J.J. Tig-
chelaar, eervol ontheven predikant
te Putten; te Nieuw-Vennep L.F. de
Graaff te Nieuwveen; te Sint Anna-
land drs. ir. W.C. Meeuse, kandidaat
te Zeist. Aangenomen naar Kloetinge
J.P. Oosterhoff te Njekerk-Oldekerk-
Faan en Lutjegast (part-time). Beroe
pen te Almelo als pred. voor bijz.
werkz. (geestelijk verzorger van ver
pleeghuis Eugeria en verzorgingshuis
de Klokkenbelt) J.A. Kanis te Weer-
selo.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Surhuistervaan A. Han
sen te Drachten.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Aangenomen naar Amsterdam-Zuid
West H.J.D. Smit te Marknesse.
Bedankt voor Meppel H.J. Bolten te
Enschede-Zuid.
BUENOS AIRES De
Argentijnse kerken heb
ben verdeeld gereageerd
op de gratie die president
Menem heeft verleend
aan de juntaleiders die
tussen 1976 en 1983 ver
antwoordelijk waren voor
ernstige schendingen van
de mensenrechten.
Aartsbisschop Antonio Quar-
racino van Buenos Aires zei
„blij" te zijn met de vrijlating.
Het besluit van president Me
nem is „goed voor het land".
Vorig jaar met Kerst bezocht
hij de juntaleiders in hun lu
xueuze gevangenis en zei
daarbij dat hij voorstander
van gratiëring was.
Mgr. Miguel Hesayne van
Viedma, een van de weinige
rooms-katholieke bisschoppen
die zich tijdens de militaire
dictatuur tegen de schending
van mensenrechten heeft uit
gesproken, zei voor de radio
dat hij tegen vrijlating was.
„De militairen zijn door legale
rechtbanken veroordeeld we
gens schending van de men
senrechten. Zij moeten hun
straf uitzitten," aldus mgr.
Hesayne, die als enige bis
schop heeft getuigd in het
proces tegen de generaals.
Ook de methodistenbisschop
Aldo Etchegoyen, die tijdens
de dictatuur de oecumenische
beweging voor de rechten van
de mens oprichtte, keerde
zich tegen gratie. „Door deze
vrijlating leeft Argentinië
weer onder het teken des
doods," zo schreef hij in zijn
N ieuwjaarsboodschap.
Verder hebben de theoloog
José Miguez Bonino, een van
de oud-presidenten van de
Wereldraad van Kerken, en
de rooms-katholieke bisschop
pen Jorge Novak van Quil-
mes en Jaime de Nevares van
Neuquén zich tegen de vrijla
ting uitgesproken.
President Menem kreeg voor
zijn besluit echter de steun
van de Evangelische Pinkste
ralliantie, de Presbyteriaanse
Kerk, alle Orthodoxe patriar
chaten die in het land zijn
vertegenwoordigd, de Assem-
blies of God, de Mormonen,
het Islamitisch centrum in de
Argentijnse Republiek en be
houdende joodse organisaties.
Bijbel
Op basis van een Franse uit
gave heeft de Katholieke Bij
belstichting in Boxtel een
nieuwe editie verzorgd van de
bijbel: 'de bijbel dichter bij ie
dereen'. Het boek is geen bij
bel in de strikte zin van het
woord. Geprobeerd is het
werk voor hedendaagse lezers
verstaanbaar te maken door
de bedoelingen ervan te ver
duidelijken en een selectie te
geven van de belangrijkste
teksten uit de bijbel.
Ook is een indeling gemaakt
naar genre. Het Oude Testa
ment wordt opgedeeld in de
Tora (de eerste vijf levenso-
riënterende boeken waaron
der het boek Genesis, vervol
gens de historische boeken
(waaronder Jozua, Rechters
en Makkabeeën), de wijs
heidsliteratuur (Job, Psalmen,
Spreuken, Prediker, Hoog
lied) en de Profeten.
Uit het Nieuwe Testament is
het oudste evangelie geno
men, dat van Marcus, en se
lecties uit het werk van de
overige evangelisten en ten
slotte uit de handelingen en
brieven van de Apostelen.
Het boek is bijzonder fraai
geïllustreerd en ook voorzien
van twee kaarten uit de bij
belse tijd. Een minpunt is dat
er nogal wat drukfouten in
deze uitgave zijn blijven
staan..
(De bijbel dichter bijeen,
KBS/Brepols. Prijs 74, -)
Zuidelijk halfrond
Emeritus-bisschop J. Bluyssen
van Den Bosch schreef ter ge
legenheid van het twintigjarig
bestaan van de Week van de
Nederlandse Missionaris een
brochure, 'De Kerk van de
toekomst heb ik gezien op het
zuidelijk halfrond'.
„Temidden van de geloofscri
sis in de oude kerk is het goed
en genadevol te zien naar de
jeugdige vitaliteit die jonge
kerken drijft. De missionaris
sen zijn wat dit betreft voor
ons in velerlei opzicht ver
spieders in een nieuw belofte-
land." Dat vertelde de bis
schop tijdens een ontmoeting
met missionarissen in 1977.
Het geldt nog steeds voor
hem, zo blijkt uit dit boekje
waarin hij vertelt over zijn
contacten met missionarissen.
(J.W.M. Bluyssen, De kerk
van de toekomst heb ik ge
zien op het zuidelijk half
rond.
Uitgave WNM, CMC, post
bus 75 2340 AB Oegstgeest,
Prijs 5,-.)
HATTEM De 72-jarige
cultuurfilosoof dr. F. de
Graaff vindt het vreemd
dat zijn naam de laatste
weken in één adem
wordt genoemd met de
bestuurscrisis aan de
Evangelische Hogeschool
(EH) te Amersfoort. Aan
leiding tot het conflict
zouden zijn onbijbelse op
vattingen zijn, maar, zegt
hij, „mijn werk is zo bij
bels als wat".
De hervormde emeritus-pre
dikant uit Hattem, die eigen
lijk helemaal geen zin heeft
om woorden vuil te maken
aan de kwestie, heeft naar ei
gen zeggen altijd behoord tot
de orthodoxie. „Iedere letter
van de bijbel is door God ge
ïnspireerd". De Graaff doelt
hier op de Hebreeuwse en
Griekse grondtekst en dus
niet op latere vertalingen van
de bijbel.
Het doet wat vreemd aan dat
juist naar aanleiding van De
Graaffs opvattingen aan de
orthodox-christelijke school in
Amersfoort een conflict is uit
gebroken. Van alle kanten
wordt het aftreden van het
bestuur geëist, omdat dit'dr.
M. Oudkerk de hand boven
het hoofd houdt. De omstre
den directeur van de EH-lera-
renopleiding propageert na
melijk de opvattingen van De
Graaff.
„Ze gebruiken mij als stok om
de hond te slaan", zegt hij
desgevraagd. „Ik vermoed dat
ze die Oudkerk kwijt willen
en daarvoor gebruiken ze alle
middelen. Dus als ze iemands
goede naam kunnen besmeu
ren, zullen ze dat niet laten.
Nu hebben ze mij erbij ge
haald, maar ze hadden net zo
goed iemand anders kunnen
nemen".
Het vervelende van de kwes
tie is echter dat „zelfs de zoge
naamde voorstanders" niet
echt op de hoogte zijn van De
Graaffs werk. „Ze lezen mijn
boeken niet. Ze hebben er wel
eens in gekeken, maar al heel
snel gedacht dat ze het zelf
beter konden." Bovendien
worden vele gedeelten uit zijn
omvangrijk oeuvre uit hun
verband gerukt.
De Graaff, die in 1951 promo
veerde op de existentie-filoso
fie van Martin Heidegger,
heeft sinds 1956 een aantal
boeken geschreven over de
crisis in de westerse cultuur.
'Als Goden sterven' en 'Anno
Domini 1000 - Anno Domini
2000' behoren tot de bekend
ste. Ook schreef hij studies
over Spinoza en Nietzsche en
twee uitgebreide exegetische
werken over, de evangelieën
naar Johannes en Mattheüs.
Binnenkort verschijnt een
boek over 'Die Zauberflöte'
van Mozart.
Al zijn boeken lopen uit op de
oproep tot bekering tot de
God van Israël, de Vader van
Jezus Christus. Te lang heb
ben westerse christenen vol
gens De Graaff de verkeerde
goden nagevolgd. Hij doelt
hier op hemelse wezens, enge
lenmachten die in de geschie
denis weliswaar zegenrijk
werk hebben verricht („waar
de Grieken, de Romeinen en
de Joden al van Wisten"),
maar ten onrechte voor God
zelf zijn aangezien. Als Niet-
sche schrijft dat God dood is,
bedoelt hij niet de God van de
Bijbel, maar deze goddelijke
engelenmacht, zegt De
Graaff.
Hij pleit ervoor de bijbel in de
grondtekst te gaan lezen. Dat
kan in kringen van de Evan
gelische Hogeschool - „waar
ik niks mee te maken heb" -
wel eens tot onaangename si
tuaties leiden, aldus de cul
tuurfilosoof. „Omdat dan
blijkt dat de Heilige Schrift
niet altijd in overeenstem
ming is met hun eigen theo
rieën".
VEERTIEN dagen voor de 'fatale datum' van 15 januai
een nieuwe diplomatieke zenuwoorlog rond de Golf on|
tend. De vraag is hoe ver Saddam Husayn met zijn riskl
pokerspel durft te gaan. De Iraakse leider heeft nog n
een paar dagen de tijd om een plekje in zijn nieuwe age
vrij te maken voor een ontmoeting met James Bakeri
Amerikaanse minister van buitenlandse zaken.
Baker, die in het drukke diplomatieke verkeer waar
dit jaar is ingezet, in de komende dagen in elk geval in|
Midden-Oosten zal rondreizen, gaat wellicht ook naar Bi
dad. Maar dan moet eerst tussen de VS en Irak een com]
mis zijn bereikt over een voor beide partijen aanvaard!
ontmoetingsdatum.
PRESIDENT Bush wilde de ontmoeting aanvankelijk uj
lijk morgen laten plaatsvinden, terwijl Saddam Husaynl
weerde niet eerder dan 13 januari, twee dagen voor de 'fa
datum', tijd voor een gesprek te hebben. Het gaat er nu
beide data van hun ultimatieve karakter te ontdoen en
nog een plekje in de agenda's te vinden voor een gespl
Dat gesprek zal uiterst belangrijk worden. Ondanks hj
verzet van Israël zal de Palestijnse kwestie op de ach
grond toch wel meespelen. Achteraf zal Saddam Husayn'
rol zoveel mogelijk trachten op te blazen, terwijl presitj
Bush het belang ervan zal trachten te bagatellisren.
LEVERT dat gesprek en al het diplomatiek overleg dal
aan vooraf zal gaan niets op, dan hebben de VS nog geleg
heid zich een luttel aantal dagen voor te bereiden op een
litaire actie, die in principe op 15 januari kan worden in
zet. In theorie althans, want het is gelukkig zeerl
waarschijnlijk dat op de vijftiende meteen de hel losbrel
De Britse krant The Times heeft vandaag overigens opni(
uiteengezet dat Irak daarbij tijdens een eerste luchtaaij
grotendeels kan worden uitgeschakeld.
IRAK zal hoe dan ook binnen afzienbare tijd het signaal
geven dat Saddam Husayn alsnog bereid is met zijn vijan
te praten. En Washington zal hoe dan ook op dat gel
moeten ingaan. De weerstanden, in de VS zelf en in Euri
tegen een oorlog zijn zo toegenomen, het menselijk leed
zo groot zijn en de kosten in velerlei opzicht zo hoog,
Washingto zich niet kan permitteren zelfs maar de gerinj
mogelijkheid van een diplomatieke oplossing te negerenj
BlJ voortduring houden de VS daarom een slag om de aj
Washington wil niet worden opgehangen aan de datun
januari en is voorbereid op uitstel van militaire executie
het beulsbewind in Irak. En defensieminister Cheney en
generaals hebben in de laatste weken van het oude jaar
toevallig rondgebazuind dat de multinationale legermach
Saudi-Arabië pas ergens in februari op volle oorlogssteij
zal zijn. i
I
Het zenuwslopende spelletje blufpoker dat in het Midcj
Oosten gaande is, heeft als inzet de levens van mogelijk 1}
derdduizenden mensen: Kuwayti, Irakezen en andere
bieren, Amerikanen, Britten en Fransen, burgers en mil}
ren. Het is maar al te begrijpelijk dat in Nederland
steeds terughoudend wordt gereageerd op het verzoek
troepen naar de Golf te sturen. Die zouden daar het lijdi
voorwerp worden van een ingewikkeld schaakspel, dat nj
januari van de ene op de andere dag kan ontaarden in j
bloedige vechtpartij.
BELGIË heeft al besloten dat Belgische militairen niet
een eventuele oorlog tegen Irak zullen deelnemen. Den H|
tracht de zaak te rekken en treft nu voorbereidingen om 5
veldhospitaal naar het Golfgebied te zenden. Het is begrij
lijk maar het verdient geen respect. Met alle begrip voort
dividuele emoties en zorgen, het Nederlandse leger J
roepsmilitairen en dienstplichtigen gelijk is er uiteinde
niet alleen om de Vierdaagse te lopen. Een defensieappai
dat, als puntje bij paaltje komt, niet wil meevechten om
resoluties uitgevoerd te krijgen tegen een mensonwaard
dictatuur en niet mee wil helpen de wereld voor verd
agressie naar het voorbeeld van Saddam Husayn te beft
den, is geen knip voor de neus waard. Hetzelfde geldt vl
een regering die de mond vol heeft van internationale solij
riteit en mensenrechten, maar die haar militaire verplichf
gen nog steeds wil afkopen met een handvol granaten, I
oude blusboot en een veldhospitaal.
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezond
stukken te bekorten
Roermond
In een samenleving waar wei
nigen zich nog storen aan de
moraal in de maatschappij lijkt
het een onmogelijke opgave
standvastig alles te blijven
doen voor het welzijn van
kerk, priesters, gezinnen,
jeugd en school, vanuit die
standvastige kern die liefde
heet voor onze Heer en mees
ter Jezus Christus. Men heeft
niet opgehouden de bisschop
van Roermond aan te vallen
zodat deze zelfs eens moest
zeggen: „Wat hier gebeur!
moord". Maar alle vernedet
gen vernederden niet h|
maar zij die het hem aan
den, zowel van binnen als
buiten uit. Volgens het wot
„Wie zonder schuld is gooié
eerste steen". Maar met de 1
vele getrouwen zal hij
voorbeeld van trouw blijA
Laten wij de Heer bidden o;
bisschoppen nog lang te be
ren, opdat wij in gehoorza
heid ons naar hen blijven a
gen. (Hebr. 13-17). 1
H. Rutges,
DEN HAAG. l
UitgaveWesterpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor. Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service k
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. f
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248.
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 uur|
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaart
per maand f. 25,70 per maand f. 26,7)
per kwartaal f. 76,60 per kwartaal f 78,
per jaar f 294,30 per jaar f. 299,3j
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050