||P|P|s
7illem Nijholt schittert
ogmaalsin Amadeus9
yi
Egypte en Rushdie
ontkennen uitnodiging
fceidwOowuvnl
Ledenwinst voor KRO, NCRV, Vara en Veronica
Alexandra Radius-prijs voor Caroline Sayo Iura
É4
Feestelijke
start van
Mozart jaar
991
Enthousiaste ontvangst
voor Schönberg Ensemble
NOORDERSLAG IN
GRONINGEN UNIEK
POPFESTIVAL
ginJNST/RTV
WOENSDAG 2 JANUARI 1991 PAGINA IS
Irtaler Timmer overleden
[STERDAM Op 1 januari 1991 is
een kort ziekbed in Amsterdam op
jarige leeftijd overleden de nestor
1 de vertalers uit het Russisch, Char-
El. Timmer. Voor zijn pensionering
5 Timmer onderdirecteur van het In-
nationaal Instituut voor Sociale Ge-
iedenis. Hij was hoofdredacteur van
Russische bibliotheek die hij samen
uitgever Geert van Oorschot heeft
zet. Timmer vertaalde meer dan
:ig boeken uit de Russische literatuur
publiceerde vele artikelen. Ook als
lyist genoot hij vermaardheid. Voor
ertalingen ontving Timmer in 1963
Martinus Nijhoff-prijs. In 1988 werd
door de Universiteit van Amster-
een eredoctoraat verleend. Als
rmeester van de Russische literatuur
ving Charles B. Timmer in 1981 de
le van Zuylen-prijs.
'Op jacht naar de vos'
voorlopig uitgesteld
HILVERSUM De spel-sene
Op jacht naar de vos' zal voorlo
pig niet meer op het scherm ver
schijnen. Reden voor dit uitstel is
volgens producent René Stokvis
de slechte weersomstandigheden
tijdens de opnamen.
Het weer zorgt er telkens voor
dat de twee helicopters die nodig
zijn voor het maken van 'Op
jacht naar de vos', de lucht niet
in kunnen. Donderdag 10 januari
is de vierde en voorlopig laatste
aflevering van het spelprogram-
ma te zien, die eind vorig jaar
werd opgenomen in de omgeving
van Deventer. De resterende drie
zullen in het voorjaar worden op
genomen en uitgezonden.
HILVERSUM Zowel NCRV. KRO, Vara
als Veronica hebben het afgelopen jaar le
denwinst geboekt. Van de andere omroepen
waren vanmorgen nog geen gegevens be
schikbaar.
De NCRV heeft 1990 afgesloten met een le
denbestand van 561.860 leden van 16 jaar en
ouder. De netto-winst ten opzichte van eind
1989 bedroeg 1.593 leden. De 66-jarige om
roep boekte met dit resultaat tevens een
nieuw ledenrecord. De NCRV kende de af
gelopen jaren een kleine, maar constante
stijging van het ledental.
De omroep telde per maandag (31 december
1990) 463.260 gidsleden, 85.346 tien gulden
leden en 13.254 Paperclip-leden van 16 jaar
en ouder. Niet meegeteld zijn de Paperclip
leden van 15 jaar of jonger, omdat die voor
De KRO heeft in 1990 een netto ledenwinst
geboekt van 1.075. Daardoor werd het jaar
afgesloten met een ledenstand van 627.209.
KRO-voorzitter mr. B. Schmitz ziet hierin
een teken dat het de zijn omroep goed gaat.
„De tijdelijke teruggang die tot in 1990
duurde, is gestopt."
Voor het komende jaar verwacht Schmitz
voor de publieke omroep „de moeilijkste
discussie van de afgelopen jaren", naar aan
leiding van het Mckinsey-rapport. „Het gaat
om het overleven van de publieke omroep,
zonder dat die omroep verwatert,' aldus
Schmitz.
KRO's programmablad Mikro gids groeide
in 1990 tot een abonneebestand van 353.864.
Ook het aantal tien-gulden-leden steeg: Met
1.457 tot 6.550. Het aantal abonnees van het
programmablad Studio daalde met 9.702 tot
266.813.
Vara
De Vara heeft in 1990 het hoogste aantal le
den in haar 65-jarige geschiedenis bereikt.
De omroep kreeg er dit jaar 14.071 leden bij.
Het totale ledenbestand bedroeg maandag
(31 december 1990) 555.756. Het aantal le
den-abonnees van het Vara TV Magazine
steeg met 17.982 naar 518.541. Het tientjes
ledenbestand liep met 3.911 terug naar
37.215. Het aantal Vara-leden bedroeg in
1978, het vorige topjaar van deze omroep,
544.770.
Het aantal leden van VOO (Veronica) be
droeg maandag (31 december) volgens een
woordvoerster 1.028.000. Dat zijn er circa
5.000 meer dan eind 1989. Het aantal tient
jesleden van Veronica bedroeg eind dit jaar
61.000.
Paco Pena op toernee
DEN HAAG Flamencogitarist Paco Pefta
richtte al weer twintig jaar geleden het
Groot Flamenco Gezelschap op, dat sinds
dien de hele wereld over is gegaan om de
flamenco in zijn meest pure vorm bekend te
maken. In datzelfde kader, authentieke fla
menco te brengen, komt het gezelschap van
15 januari tot en met 31 januari naar ons
land voor een serie optredens. De première
is op 17 januari in de Rotterdamse Schouw
burg. Paco Pefia stelt zich ten doel de fla
menco-kunst als geheel in intieme en au
thentieke voorstellingen concerten te verto
nen, als tegenhanger van de toeristische
spektakels die in zijn ogen de echte flamen
co dreigden te vernietigen. De laatste keer
dat dit lukte was met zijn serie 'Flamenco in
concert'. Enkele medewerkenden uit die
show zullen nu opnieuw acte de presence
geven.
madeus' van Peter Shaffer. Verta-
g: Coot van Doesburgh. Regie:
llem Nijholt. Muziek: Mozart en
jlieri. Met Willem Nijholt, Paul
jttger, Will van Selat, Wilke Du-
nd en anderen. Koninklijke
jhouwburg, dinsdag 1 januari, her-
jlingen aldaar t/m 6 januari, toer-
t/m 24 mei.
[et Mozart-jaar 1991 be
lt met de première van
vrije produktie 'Ama-
s' van Peter Shaffer,
'illem Nijholt regisseert
voorstelling en speelt
hoofdrol van Antonio
ilieri, die hij in 1980 ook
de Haagse Comedie
rtolkte. Toen met Hans
[oes als Mozart, nu zorgt
taul Röttger voor het te-
enspel.
ien jaar na de Nederlandse
remière van 'Amadeus' is
;r bekend geworden over
mogelijke controverse die
estaan zou hebben tussen de
jSj jdgenoten aan het Weense
of, de componisten Mozart en
alieri. Niet alleen heeft het
ubliek kennis kunnen nemen
an de prachtige film van Mi-
is Forman, die gemaakt werd
aar dit stuk van Shaffer. Ook
e literatuur van muziekvor-
irs bracht nieuwe feiten aan
et licht.
legisseur Willem Nijholt heeft
ie kennis verwerkt in zijn
I; ïinitieuze enscenering. Daar-
j; lee schept deze 'Amadeus'
J ien completer, menselijker
:j oeeld van de dodelijke afgunst
die bestaan zou hebben tussen
fwee ambitieuze vaklieden.
Shaffer laat Salieri na de dood
'an Mozart vertellen hoe hij
iet jonge genie leerde kennen
Willem Nijholt en Paul Röttger, de hoofdrolspelers in 'Amadeus'
als respectievelijk Salieri en Mozart.
FOTO: PR
Salieri kon slechts oordelen
dat Mozarts talent vele malen
groter was dan het zijne. Geen
wonder dat hij de jeugdige
overmoed van "het genie wilde
vermorzelen.
Nijholt verschaft als in een ge-
schedenisles alle informatie.
en hoe hij geobsedeerd werd
door het talent van zijn tijdge
noot. Salieri meende een ver
bond met God te hebben geslo
ten en offerde veel op voor
zijn componeren. Toch leek
juist Mozarts muziek recht
streeks uit de hemel te komen.
Zijn Salieri is nu lang niet zo'n
izegrim als die bij de Haagse
Comedie, hij is meer mens.
Van Formans film werd het
giechellachje van Tom Hulce's
Mozart overgenomen. Ook de
muziek schalt de zaal in en
zorgt voor de mooiste momen
ten: die illustreert genadeloos
het gelijk van Salieri. Mozart
klinkt geniaal, maar was als
mens een zielige puber.
Nijholt speelt de facetten van
zijn rol genuanceerd. Zijn
prachtige vertolking krijgt pri
ma tegenspel van de bibberen
de, flitsende Paul Röttger als
Mozart, maar blinkt nog meer
als hij tegen de fragmenten
muziek van Mozart mag op
boksen.
Nijholt heeft in deze 'Ama
deus' ook voor evenwicht ge
zorgd. Behalve aan drama ont
breekt het in de voorstelling
niet aan humor. De scènes
waarin Mozart en Salieri kis
sebissen, zijn soms grappig,
maar terecht ligt de luim het
meest bij de randfiguren. Ko
mische sketches van bedien
den zorgen zo voor aardige in
termezzi, waardoor Nijholt en
Röttger de draad des te sterker
kunnen opvatten.
Peter Shaffer schreef een
meesterwerk. Deze 'Amadeus'
van regisseur Willem Nijholt
mag gezien worden, niet in de
laatste plaats vanwege de
voortreffelijke hoofdrol van de
regisseur zelf. En om nog maar
eens een detail te noemen: let
ook eens even op Will van
Seist als keizer Joseph, de
maecenas die Mozart en Salieri
bij elkaar bracht. Zijn rijzige
gestalte schrijdt door het ge
konkel heen, hoort de muziek
aan en knikt „Soit!". Humor.
PETER SNEL
^IMSTERDAM De Ameri-
caanse danseres Caroline Sayo
r'^lura heeft de Alexandra Radi-
is-prijs 1989/1990 gekregen.
£ij ontving de prijs - 2500 gul-
len en «en brons van de
jeeldhouwer Frits Stapel
•^•■Nieuwjaarsdag in Het Muziek-
theater in Amsterdam. De
prijs is ingesteld op initiatief
/ari de Stichting Vrienden van
Het Nationale Ballet en is be-
itemd voor die danser of dan-
[seres van Het Nationale Ballet
die, naar het oordeel van de
ruim 1500 „vrienden" in het
afgelopen seizoen de beste
dansprestaties heeft geleverd.
toe 30-jarige Iura krijgt de prijs
rtdvoor haar dansprestaties in het
1989/1990, waarin zij
[vooral opviel door haar vertol
kingen van de vrouwelijke
[hoofdrollen in de balletten
'he Sleeping Beauty en Het
[Zwanenmeer, aldus het be-
itpur van de stichting.
[iura trad in 1978 in dienst van
Iet Nationale Ballet, waar zij
in 1982 tot tweede soliste werd
bevorderd. In 1986 volgde de
benoeming tot eerste soliste.
rm
Alexandra Radius (rechts) overhandigt de naar haar genoemde prijs aan de Amerikaanse
Carolina Saya Iura.
Naamgeefster Alexandra Ra- van de galavoorstelling van hoofdrollen de Russische gast-
dius heeft zelf de prijs uitge- 'Het Zwanenmeer' door Het soliste Olga Tozijakowa en Di-
reikt. Dat gebeurde na afloop Nationale Ballet, met in de mitri Michailow.
Sutherlands
job
„It's me job", zei
Joan Sutherland ooit
eens met onvervalst
Australisch accent op
de vraag hoe ze het
voor elkaar kreeg elke
weer voor zo'n prach
tige coloratuur-regen
te zorgen. Die job ein
digde gisteren offi
cieel met een kort
gastoptreden tijdens
een uitvoering van Die
Fledermaus in het
Londense Covent
Garden. Dame Joan,
inmiddels 64 maar
nog steeds uitstekend
bij stem, vond het rei
zen en trekken als
operaster en het zich
steeds weer moeten
kleden in kostuums
met vetersluitingen en
stalen baleinen op
haar leeftijd toch te
veel worden. En een
hoofdrol in Die Fle
dermaus, met zijn
walsen en galops,
vond ze helemaal een
bedreiging voor haar
gezondheid. Het af
scheid van Sutherland
werd opgeluisterd met
de aanwezigheid van
nog zo'n grootheid,
Luciano Pavarotti. Hij
bewees de immens
populaire Sutherland
eer met een handkus.
CAIRO/LONDEN De
Britse schrijver Salman
Rushdie heeft maandag
gezegd dat hij een uitnodi
ging voor een bezoek aan
Egypte ernstig in overwe
ging zou nemen, maar dat
een formele uitnodiging
voor een dergelijk bezoek
hem niet heeft bereikt.
Eerder maandag ontken
de het Egyptische ministe
rie van islamitische zaken
Rushdie al voor een be
zoek uitgenodigd te heb
ben.
Een hooggeplaatste functiona
ris, die niet bij naam genoemd
wilde worden, liet weten dat
het bericht in het Britse week
blad The Observer, dat zijn
ministerie Rushdie heeft uitge
nodigd om in Egypte te komen
praten met islamitische geleer
den, „volkomen ongegrond" is.
Volgens The Observer zou de
onlangs tot de islam bekeerde
Britse schrijver door de minis
ter van islamitische zaken,
Muhammed Mahgoub, geinvi-
teerd zijn. De Egyptische pre
sident Hosni Mubarak zou
hieraan zijn goedkeuring heb
ben verleend.
„Zo'n invitatie is niet naar
Rushdie gestuurd door dr.
Mahgoub", aldus de functiona
ris. De woordvoerder van Mu
barak, Mohammed Abdel-Mo-
neim, zei zondag dat ook de
president nergens vanaf weet.
„Hij heeft belangrijker zaken
aan zijn hoofd", aldus Abdel-
Moneim.
Rushdie gaf maandag in een
interview met de televisiezen
der ITV te kennen dat hij niet
met zoveel woorden formeel
was uitgenodigd naar Egypte
te komen, maar dat hij met
minister Mahgoub wel op in
formele wijze over de moge
lijkheid van een dergelijk be
zoek van gedachten had ge
wisseld toen hij op kerstavond
een onderhoud had met Mah
goub en enkele andere islami
tische geleerden.
Op de vraag van de intervie
wer of hij zou ingaan op een
uitnodiging om naar Egypte te
komen antwoordde Rushdie:
„Ik zou het zeker serieus in
overweging nemen en bekij
ken of het mogelijk zou zijn.
Ik denk echter dat een uitno
diging, hoe vleiend ook als die
zou komen, niet het belang
rijkste is".
„Wat werkelijk van belang is
is allereerst de steun van pre
sident (Hosni) Mubarak en mi
nister van islamitische zaken
Muhammed Aly Mahgoub bij
de pogingen in deze zaak iets
te bereiken, maar vooral ook
de steun die tijdens het week
einde werd uitgesproken door
de grote sheik van Al-Azhar,
die per slot van rekening de
hoogste theologische autoriteit
is voor 90 procent van de mos
lims op de wereld".
In het interview hekelde
Rushdie de collega-schrijvers
die kritiek hebben gespuid op
zijn beslissing om de islam te
omarmen en zijn plannen voor
een paperback-uitgave van
zijn omstreden boek 'Duivels
verzen' in de ijskast te leggen.
Rushdie stelde dat deze schrij
vers hem weliswaar hadden
gesteund omdat zij vinden dat
hij met zijn boek het recht op
vrije meningsuiting had uitge
oefend, maar voegde daaraan
toe dat hij nu, na hun kritiek
te hebben gehoord, was gaan
inzien dat hij deze vrijheid
van meningsuiting kennelijk
alleen mocht uitoefenen als
dat in hun straatje paste. Hij
benadrukte overigens dat hij
niet van plan was de hardco
ver-versie van het boek uit de
handel te laten nemen en
evenmin van zins was om de
'Duivelsverzen' te verlooche-
Vanuit Egypte kwamen maan
dag zeer verwarrende berich
ten over het wel of niet op
handen zijnde bezoek van
Rushdie. Het ministerie van is
lamitische zaken ontkende in
alle toonaarden dat van een
dergelijk bezoek sprake zou
zijn. Het weekblad Mayo, een
uitgave van de regerende Na
tionale Democratische Partij,
bracht op de voorpagina ech
ter een artikel waarin breeduit
over een naderend bezoek van
Rushdie werd gesproken. Het
blad zei Mahgoub te citeren
die zou hebben gezegd dat
Rushdie „een plezierige ver
rassing" bekend zou maken na
zijn aankomst in Cairo. „Hij
zal bekend maken dat hij een
groot deel van zijn geld zal ge
ven voor de oprichting van
een internationale stichting
ten behoeve van de islamiti
sche zaak", aldus het blad. Uit
het bericht werd niet duidelijk
of Rushdie uit eigener bewe
ging of in antwoord op een
uitnodiging naar Cairo zou ko
men.
Vrienden van Rushdie hebben
met ongeloof en teleurstelling
gereageerd op zijn bekering tot
de islamitische godsdienst.
„Het meest tragische aspect is
dat het niets heeft geholpen.
Het doodvonnis tegen hem
blijft gehandhaafd", zo rea
geerde Alan Sillitoe in de Sun
day Times. Deze week zullen
dertig leden van het Rushdie-
steuncomité een antwoord for
muleren op de uitspraak van
de Iraanse geestelijk leider,
ayatollah Khamenei, dat het
doodvonnis tegen Rushdie on
herroepelijk is.
De in Engeland gevestigde Is-
lamtische organisatie voor re
ligieuze verdraagzaamheid wil
een geheime enquête onder de
Britse moslims houden om
hun mening over Rushdies be
kering te peilen. Dr. Hesham
el-Essawy, voorzitter, zei er
van overtuigd te zijn dat ne
gentig procent Rushdies toe
treden tot het geloof zal accep
teren en hem alles zal verge
ven.
Mozartconcert door het Residentie
Bachkoor en het Residentie Bachor-
kest met medewerking van organist
Bert Mooiman en vocale solisten,
het geheel onder leiding van Gerard
Akkerhuis. Gistermiddag, Klooster
kerk, Den Haag.
Wolfgang Amadeus Mozart,
zijn naam zal dit jaar „all over
the world" meer klinken dan
ooit. De componist overleed in
1791 en de complete muziekwe
reld van 1991 stort zich op zijn
oeuvre, alles wordt uit de kast
gehaald. Over 365 dagen kan
de muziekliefhebber misschien
geen noot Mozart meer horen,
maar nu staan wij nog open
voor een lawine aan Mozart-
klanken.
Op de eerste dag van het nieu
we jaar leverde dirigent Ge
rard Akkerhuis een kort en
bondig aandeel met een goed
bezocht concert in de Klooster
kerk en dank zij de keuze van
de werken en de weergave van
die werken werd het een fees
telijke start.
Het Residentie Bachorkest (een
Bachorkest kan ook Mozart
spelen, immers 'What's in a
name?') opende het concert met
de Kerksonate in C, KV 278.
een werkje dat Mozart schreef
voor de kerkdiensten in Salz
burg. Bach en Mozart hebben
gemeen, dat zij geen scheiding
maken tussen geestelijke en
wereldlijke werken, een grens
die menigeen vandaag de dag
nog wel wil trekken. Bach
heeft zijn composities voor
meerdere doeleinden gebruikt,
op een bestaand werk een an
dere tekst en klaar was Johann
Sebastian. Bij Mozart kan dat
ook, zoals bijvoorbeeld in de
gistermiddag uitgevoerde Missa
Longa KV 262. Meerdere delen
zijn geknipt voor een meer fri
vole tekst dan van Gloria en
Credo. Die woorden van de
Missa inspireren Akkerhuis tot
een lichtvoetige, blijde, en
spontane benadering, het 'Glo
ria in excelsis Deo' en het 'Lau-
damus te' krijgen in zijn han
den iets uitbundigs en meesle
pends. Toch vervallen orkest
en koor (het Residentie Bach
koor) niet in oppervlakkigheid.
Mozart krijgt het volle pond
aan intensiteit en kleurrijk
heid.
De leden van het Amsterdams
Vocaal Quartet: Hanneke
Kaasschieter, Sylvia Schltlter,
Hein Meens en Charles van
Tassel, toonden zich in de Mis
sa even bekwaam als gerouti
neerd. Hanneke Kaasschieter
was ook soliste in het motet
'Exsultate jubilate' en in haar
vertolking legde zij het accent
op een instrumentale benade
ring. Vocaal voortreffelijk, ze
ker wat betreft de glansrijke
coloraturen, de tekstinhoud
werd daaraan echter opgeof
ferd. Op 1 februari geeft Ge
rard Akkerhuis in de Klooster
kerk een concert met op het
programma de Vesperae de Do
minica van Mozart en het Re
quiem, van Fauré.
ADRIAAN HAGER
Nieuwjaarsmatinee in de Philipszaal
door het Schönberg Ensemble met
medewerking van o.m. Jard van Net
een volksliedprogramma.
De Nieuwjaarsmatinee door
het Schönberg Ensemble on
der leiding vaA Reinbert de
Leeuw werd gistermiddag met
zoveel gejuich ontvangen door
het publiek in de uitverkochte
Philipszaal, dat zowel voor de
pauze als voor het slot het
laatste nummer gebisseerd
werd. Iets van het enthousias
me zal ook doorgerwerkt heb
ben in de vele Zuidhollandse
huiskamers waar het concert,
dat rechtstreeks door Radio
West werd uitgezonden, te be
luisteren was. Voor het pro
gramma was de succesformule
gebruikt van het bewerkte
volkslied. Voor de pauze was
dat het Mexicaanse volkslied
zoals dat door Revueltas met
veel gevoel voor de oorspron
kelijke klank is vastgelegd in
diens El Renacuajo paseador
en Siete canciones,
schetterende trompetjes vaak
de dorpstoon aangeven. Soms
lukte het Jard van Nes niet
voldoende om zich tegen de
bonte en luidruchtige achter
grond voldoende hoorbaar te
maken, zoals bijvoorbeeld in
het eenvoudige tweede lied.
Veel indruk maakte het slaap
liedje met zijn lang aangehou
den orgeltoon en daarboven
een wiegend lied.
Wie de Folksongs van Berio in
zijn hoofd heeft, zoals zij door
Cathy Berberian werden ge
zongen met haar sterke per
soonlijkheid en gedrevenheid,
zal het met iedere andere ver
tolkster, zelfs een Jard van
Nes, niet gemakkelijk hebben.
Vooral het wilde Azerbeid-
jaanse liefdeslied stelt hoge ei
sen aan zang-en vooral adem-
techniek. Jard Van Nes scha
kelde hier gedeeltelijk om op
een soort „volksregister", wat
het in deze context wel goed
deed en dat artistiek ook ac
ceptabel is, maar toch.ook
zonder deze kunstgreep kan
het!
Niet minder meeslepend, zo
niet nog beter, was zij in de
schitterende Joodse volkslie
deren op.79, in een orkestbe
werking van vorig jaar door
Reinbert de Leeuw, van Sjos-
takowitsj. Het zijn stuk voor
stuk prachtige liederen, meest
in een melancholische dans
vorm, waarbij het orkestpalet
de tekst heel expliciet, extra
kleur verleent. In een aantal
liederen zongen ook beide in
Nederland wonende Amerika
nen, Claron McFadden en Ja
mes Doing, de sopraan met
meer betrokkenheid dan de
gepolijste tenor.
Hier had het winterlied, met
zijn mooie altpartij mijn voor
keur. Niet minder herkenbaar
was de 'Ouverture op He
breeuwse thema's' van Pro-
kofjev, waarin één bekende
Joodse melodie steeds weer
opdook. Prachtige licht-melan-
cholische muziek, overeen
komstig gespeeld door dit van
oorsprong Haagse top-ensem-
ble.
ERIK BESIER
Shaffy zingt Sinatra
Ramses Shaffy, in willekeurige volgorde levensgenieter, acteur en zanger, gefotografeerd tijdens de
repetities van 'Shaffy sings Sinatra', maandag in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Shaffy brengt
de liedjes van die andere zanger met dezelfde kwalificaties tot en met 12 januari tijdens een serie
lunchconcerten.
FOTO: ANP
GRONINGEN In de Groningse Oosterpoort wordt zaterdag
een popfestival gehouden dat uniek mag worden genoemd voor
Nederland. Tijdens het Noorderslag Festival, een traditionele
muzikale krachtmeting waarmee het nieuwe jaar wordt inge
luid, treden in acht uur tijd 34 Nederlandse acts op. Onder het
motto Songs Sounds, Bits Beats komen op zes podia uiteen
lopende stijlen aan bod. Uiteraard treden er bekende groepen
op, maar geheel volgens de verwachting is bovendien veel plaats
ingeruimd voor nieuwe bands, één van de kenmerken van
Noorderslag.
De programmering is derhalve zeer breed van opzet. Uitgaande
van verschillende genres, nieuwkomers en de meer gevestigde
namen zijn de acts verdeeld over de zes podia. Bekende namen
zijn onder meer The Jack Of Hearts, Tröckener Kecks, Claw
Boys Claw, de Raggende Manne. Talentvol en min of meer
nieuw zijn Grote Prijs-winnaar La Lupa (funk/hardcore), die al
lang was gecontracteerd voordat de GP-finale werd gehouden,
Rump (2de plaats GP, punk/ska/funk) en Blue Guitars (rock).
Eén van de veelbelovende nieuwkomers op het Noorderslag is
Paradogs uit Delft. De debuut-cd is getiteld Here Comes Joey
(Scorpio Records). Veel gitaar, met uitzondering van de piano
songs Beggars Hands en Small Piano Song, die heel ingetogen
klinken. Met Lost In Music, bekend van Sister Sledge, 'scoorde'
Paradogs een LOKschijf. Here Comes Joey werd opgenomen in
de studio's Orkater (Amsterdam) en Tango (Eindhoven). Mare
de Reus produceerde de plaat. Een kostbare zaak, temeer daar
lang aan de opnamen is gewerkt. De groep heeft geld moeten
lenen maar zegt niet anders te kunnen, om toch zo goed moge
lijk voor de dag te komen.