Inkomsten Miva lopen flink terug CcicUcSouAon? kerk wereld Is interconfessioneel onderwijs begaanbare weg? brieven van lezen Acht Mei „aangenaam verrast" door aanbod Ernst en Bar Schoolwijzer Echte vluchtelingen u mT Ccidóc (Souocmt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSomorit zaterdag 18 augustus 1990 pagin, n Secretaris Raad Kerken: Kerken hebben geen toverfluitje AMERSFOORT De secretaris van de Raad van Kerken in Nederland, ds. W.R. van der Zee, is het niet eens met het be stuur van de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD), dat er nu in het conciliair proces politieke stappen moeten worden uitge werkt. „De kerken hebben geen toverfluitje, waardoor de poli tiek in actie komt", aldus Van der Zee, voorzitter van de Ne derlandse stuurgroep van het conciliair proces. Het bestuur van de EKD, veruit de grootste protestantse kerk in de Bondsrepubliek, liet gisteren weten het te betreuren, dat het conciliair proces voor gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping vooral gericht is geweest op „het aannemen van rapporten en bepaalde formuleringen". Er zijn nu concrete po litieke stappen nodig, aldus het EKD-bestuur. Van der Zee erkent, dat het conciliair proces tot veel vergade ringen heeft geleid, maar dat was nodig om in de parochies en gemeenten een proces van bewustwording op gang te brengen. Zo zou in de kerken een draagvlak ontstaan voor een soberder leven en een andere mentaliteit op het gebied van de drie on derwerpen van het conciliair proces. Dat proces wil in de ker ken een bekeringsproces op gang brengen, aldus Van der Zee. „De kerken zullen nu stappen moeten zetten om duidelijk te maken dat zij ernst willen maken met wat zij eerder hebben uitgesproken." door Marinus van der Berg Woede Elke mens loopt aan het leven woede op. Veel woede is ingehouden woede. Je houdt je woede voor jezelf. Je uit haar niet op een wijze die voor anderen goed merkbaar is. Alleen wie jou beter kent en wie beter kijkt, hoort aan je stem of ziet aan je ogen dat je aangeslagen bent. Woede kan in woorden maar ook in lichaamstaal worden uitgedrukt. Een afgewend gezicht, naar beneden gerichte ogen of ogen die contact mijden, kunnen taal van woede zijn. Sommige mensen vinden het mogelijk om van zichzelf te zeggen dat ze kwaad zijn, woede voelen, geïrriteerd zijn. Desgevraagd zeggen ze dan: ,,Nee, ik ben niet kwaad, maar verdrietig". Zo kan dus van veel verdriet gezegd worden dat ze ingehouden woede is. Verdriet klinkt netter, maar het zou heiender zijn om te zeggen: „Ja, ik ben kwaad. Jij hebt mij gekwetst. Ik voel me door jou verkeerd verstaan". Een direct uiten van gevoelens van woede en irritatie houdt relaties en contacten schoon en zuiver. Het is vaak angst die ons weerhoudt om te zeggen wat ons op het hart ligt. Door het inhouden van woede onthouden we elkaar veel informatie. Van irrigatie kan gezegd worden dat ze informatie over de relatie is. Aan relaties zit altijd irritatie. Wie een relatie serieus neemt en haar wil ontwikkelen moet leren om juist met die irritatie om te gaan. Niet door het slikken, dat kan worden tot een stikken, maar door het meedelen van je gevoelens én gedachten, kan een relatie geslepen worden tot een schitterende diamant. Aan echte relaties zit dus ook pijn. Wie steeds pijn wil vermijden, zal steeds relaties verliezen. Verlaten sommige mensen een relatie omdat ze deze pijn willen vermijden of omdat ze er innerlijk voor terugschrikken door deze pijn heen te gaan? Volgens sommigen neigt deze tijd tot een consumeren van relaties. Ze worden aangegaan zolang „het leuk blijft". Tegelijk ligt hier een groot onvermogen om relaties te verdiepen en te vernieuwen. De woede, de irritatie die aan een relatie, ook in werkverhoudingen wordt opgedaan, kan ook vruchtbaar worden gemaakt. Het is jammer dat woede, kwaadheid als negatief worden gezien. Woede en kwaadheid zijn een energie in de mens. Een mens die zijn woede, deze levensenergie niet meer kan mobiliseren, wordt tot een apathisch mens. Een apathisch, dof teneerzittend mens, voelt zijn eigen lijden niet mëer en kan ook niet meer het lijden van anderen voelen. Apathie maakt leven haast tot een niet-meer-leven. Ze is een vorm van dood-zijn. De mens die zijn ergernis, zijn woede, zijn irritatie uit. laat zien dat iemand of een zaak hem ter harte gaat, de moeite waard is. Gelukkig de mens die zich nog ergens kwaad om kan maken. Het inslikken van woede of het oplopen van veel woede in korte tijd kan er toe leiden dat je op een meestal niet gepland moment explodeert. Zoals vele explosies beschadigt ze soms meer dan wenselijk en bedoeld was. Je zegt teveel, je scheert iedereen over één kam, je stelt het te zwart wit. Exploderende woede is blind en het is goed om als je tot rust bent gekomen, te erkennen dat je meer sprak vanuit je woede dan een eindoordeel te willen vellen. Zo kan het gesprek open blijven, verdergaan en zich verdiepen. Je woede wordt dan weer communicatief. Woede die geuit is kan verhelderend werken. Je leert jezelf soms in je woede het beste kennen. In je woede laat je ook anderen soms het meest van jezelf zien. Je laat je belangen zien en wat je belangrijk vindt. Je woede uiten houdt ook vertrouwen in. Het vertrouwen dat de ander de moeite waard is om aangesproken te worden. Maar ook is er het vertrouwen dat je gehoord zult worden. Wie zijn woede uit, heeft hoop op verandering en vernieuwing. Waar woede niet meer gehoord wordt, kan ze overgaan in de spiraalwerking van negatief geweld. Is er zoveel geweld, omdat zoveel mensen niet meer echt gehoord worden? Het geweten is de meest veranderlijke van alle gidsen. BREDA De Miva, de Missie Verkeersmiddelen Aktie, houdt komende week haar jaarlijkse actie voor vervoersmiddelen ten dienste van missiona rissen, ontwikkelingswer kers en landeigen krach ten in de Derde Wereld. Miva ondervindt duidelijk in haar inkomsten de gevolgen van de vele humanitaire ac ties die het afgelopen jaar zijn gehouden. Mensen werden om aandacht gevraagd voor Roemenië, Polen, Etiopië, Straatkinderen zodat ze wel tot keuzes moesten komen. De traditionele Miva-loterij werd daardoor volgens pater E. Blommaert, directeur van het Miva-secretariaat in Breda, een mislukking. De loten voor een bedrag van twee miljoen gulden konden lang niet alle maal worden afgezet. Ook de hulprijbewijzen in mei-juni, een postale actie die een half miljoen gulden moest opbren gen, liep niet naar wens. Niettemin werd Miva, als door een wonder, zo zegt pa ter Blommaert, door een gift van een kwart miljoen van een congregatie weer op de been geholpen. Voorlichter Theo Groeneveld wijst er op dat het donateursbestand van de Miva duidelijk aan het verouderen is. „Daar komen weinig mensen meer bij". Volgens hem is het zaak dat de Miva zich allereerst profi leert als een organisatie die ontwikkelingwerkers in de derde wereld met hun ver voersproblemen wil helpen. Daar blijft volgens hemeen grote taak liggen voor de Miva die niet veroudert ook al zijn het steeds minder mis sionarissen die daarbij betrok ken zijn. Begroting De totale begroting van de Miva-uitkeringen is voor dit jaar begroot op acht miljoen gulden. De helft van dat be drag hoopt men volgende week te verzamelen bij de landelijke actie. Daarnaast verwacht de Miva niet gerin ge steun van stichtingen, be drijven, orden en organisaties. Uit de inzamelingsactie van komende week hoopt de Miva de bijdragen te kunnen finan cieren voor 1107 vervoermid delen. De aanvragen zijn af komstig van 241 missionaris sen en inheemse krachten. Een voorbeeld van zo'n (geho noreerde) aanvraag is die van pater A. Turkenburg, afkom stig uit Hillegom. Hij is pries ter van Sete Lagoas in Brazi lië. Hij moet in zijn zeer uitge strekte parochie vijf hoofd kerken en twaalf kapellen be dienen. De meeste bewoners van zijn parochie zijn zeer arm. Pater Turkenburg heeft tevens de zorg over een soci aal centrum voor de allerarm sten, en van eèn kindercrèche voor tachtig kinderen. Ter ondersteuning van zijn werk vraagt hij een bijdrage van tienduizend gulden voor de In het botenprogramma van de Miva wordt steun verleend aan missionaire projecten in eilanden rijke gebieden van Azië en Oceanië en in het Amazonegebied van Latijns Amerika. FOTO: MIVA Stroomlijning Om de aanvragen uit de Der de Wereld te stroomlijnen wil de Miva de oprichting stimu leren van transportcommis sies per diocees. Volgens pater Blommaert zijn nu 120 van dergelijke commissies opge richt. De bedoeling is dat hier het transportbeleid nader wordt bepaald en dat men keuzes maakt voor een effi ciënt vervoer. Niet overal is dit plan van de Miva overigens enthousiast ontvangen. Er zijn nogal wat bisdommen die geen centraal geleid vervoersbeleid willen voeren. Men is namelijk bang dat het bisdom zelf daardoor zwaarder belast zal worden. Soms ook denkt men dat men situatie zo ligt zal, aldus pater Blommaert, dit betekenen dat individuele verzoeken om transporthulp uit zo'n bisdom niet meer worden gehono reerd. Hij hoopt dat zo vanuit de basis van zelf meer druk zal worden uitgeoefend op het bisdombestuur om tot coördi nering van aanvragen te ko men. Pater Blommaert: „De grote waardering vanuit de andere 120 bisdommen heeft ons alleen maar bevestigd dat we aan deze bisdommen een goede dienst bewijzen en dat het een middel is om tot meer solidariteit te komen. We gaan dus verder op de inge slagen weg". Fietsen Bij vervoersmiddellen in de missie wordt gewoonlijk ge dacht aan auto's. Maar de Miva financiert ook boten en in een gebied als West-Irian toch niet tot meer solidariteit Ook kleine vliegtuigen. Wat en aanpassing kan komen en stelt men de bemoeienis van de Miva niet op prijs. Als de volgens pater Blomaaert ech ter de laatste tijd vooral aan betekenis wint zijn de pro gramma's voor fietsen en mo torfietsen. Zowel in Tanzania als in Burkina Faso lopen en kele fietsprojecten. In Tanza nia worden door Miva vanuit Nederland gezonden fietspak- ketten tot fietsen gemonteerd in een werkplaats met leer ling-rijwielherstellers. De fietsen komen daar ten goede aan katechisten, dorpswer kers, medische hulpkrachten, in Burkina Faso worden de fietspakketten in het land zelf gekocht en in twee katechis- tencentra in elkaar gezet. De katechisten leren daardoor te zelfdertijd een vak. In Tanzania heeft Miva ge zorgd voor de aanwezigheid van zestig motorfietsen van eenzelfde merk. Er is boven dien een werkplaats opgezet met een depot met onderde len. De motorfietsen zijn inge zet bij de pastoraal, de medi sche zorg, het onderwijs en de dorpsontwikkeling. Inlichtingen: Miva, Vijver straat 12, 4818 ST Breda. Tel. 076 - 21.71.50. Giro 27.22.49. UTRECHT Het be stuur van de vernieu wingsgezinde rooms-ka- tholieke Acht Mei Bewe ging is „aangenaam ver rast" door de uitnodiging van de bisschoppen Ernst en Bar om tot een nieuw gesprek met deze organi satie te komen. Zij staat er in,beginsel positief te genover, aldus een woordvoerder. Het bestuur van de Acht Mei Beweging zal zich de komen de tijd beraden over de onder werpen die het aan de orde wil stellen. Het bestuur herin nert in zijn reactie aan de brief die het begin dit jaar aan de bisschoppen stuurde. Daar in liet het bestuur weten, dat het „elkaar beter leren ken nen en begrijpen" van groot belang is voor het bereiken Bisschop H.J.A. Bomers van Haarlem vindt hel initiatief van zijn beide collega's geheel overeenstemmen met de uit spraak van de bisschoppen, dat zij individueel altijd be reid zijn tot gesprekken met organisaties of individuen die nauwe banden met de Acht Mei Beweging hebben. Als de beweging hem voor een ge sprek uitnodigt, zal hij daarop zeker ingaan. Hij herinnert eraan, dat hij al een aantal keren met vertegenwoordi gers van de.beweging in zijn bisdom heeft gesproken. Volgens de voorzitter van de bisschoppenconferentie, kar dinaal dr. A.J. Simonis, is het initiatief van zijn beide colle ga's „een expresselijker uit voering" van datgene waartoe de bisschoppen altijd al bereid zijn geweest, namelijk het ge ven van een nadere uitleg van kerkelijke standpunten. Ernst en Bar zijn met hun ini tiatief gekomen, aldus Simo nis, omdat van de kant van de Acht Mei Beweging tot nu toe weinig gebruik zou zijn ge maakt van het aanbod van de bisschoppen om in hun bis dom met vertegenwoordigers van de beweging in contact te treden. We leven in het onderwijs in een tijd van fusies. Zolang het Nederlandse onderwijs be staat, zijn er ribg nimmer zo veel fusies geweest als in deze jaren. Een vraag is, of we daar later misschien toch geen spijt van krijgen. Voor de scholen in kwestie is het mo menteel vooral belangrijk wie voor hen de beste partner is in een fusie-proces. Fusies kunnen verschillende beweegredenen hebben. Zo doet momenteel vaak de ge dachte opgeld dat grotere scholen beter bestuurd kun nen worden en dus beter on derwijs zouden opleveren. Een onbewezen stelling, zeker voor het basis- en voortgezet onderwijs. Gelukkig beginnen ook 'steeds meer mensen in het onderwijs hun twijfels op dit punt te krijgen. Zo las ik onlangs met instem ming het afscheidsverhaal van de voorzitter van R.K. al gemeen voortgezet onderwijs, mevrouw Th. H. J. Radema kers, dat als motto had: „Grootschaligheid is niet de maat voor kinderen". Dan is er in de tweede plaats de gedachte dat grotere scho len, fusies, bezuinigingen zul len opleveren. Nu, dat is dé afgelopen tijd bepaald niet meegevallen. Ten derde kan de daling van het leerlingenaantal een school tot fusies nopen. En ten vierde is er de onderwijskun dige noodzaak. Als verschil lende, aan elkaar verwante onderwijssoorten in één school samenkomen, kan dat van belang zijn voor de leer lingen. Zoiets gaat zich de ko mende tijd met name voor doen wanneer in het voortge zet onderwijs de basisvorming wordt ingevoerd. Als er verschillende potentië- door drs. K. de Jong Ozn. Ie fusie-partners zijn is een eerste vraag, die men zich zou moeten stellen: past de doel stelling, de identiteit van die school bij de onze? Daar zou den de eerste verkennende gesprekken over moeten gaan. En dan ligt het naar mijn mening voor de hand dat men in de eerste plaats rond kijkt in de eigen zuil. Verder, en daar wil ik deze keer kort over zijn, zou men naar mijn mening als confes sionele school een fusie met een niet-confessionele partner niet in aanmerking moeten laten komen (en andersom!). De kloof tussen hen die hun christelijk geloof in hun school een essentiële rol wil len laten spelen en hen die dat van minder of geen be lang vinden, wordt, als men goed over de zaken nadenkt, in deze tijd alleen maar gro ter. Dan blijft over de vraag naar de mogelijkheid tussen een protestants-christelijke en een rooms-katholieke school. En daar wil ik het nu verder over hebben. In de tijden van het Tweede Vaticaans concilie zijn" er een aantal scholen gesticht waarin .protestanten en rooms-katho- lieken samenwerkten. De oe cumene leek in zicht, dus waarom nog aparte scholen? Die tijd is voorbij. Eind ze ventiger jaren was het zo, dat zo'n samenwerking, die voort aan niet meer oecumenisch maar interconfessioneel on derwijs werd genoemd, alleen maar tot stand kwam uit „bit tere" noodzaak, wanneer een aparte r.k.- of p.c.-Sbhool niet (meer) kon bestaan. Toen het aantal interconfes sionele scholen groeide, heb ben de beide koepels, N.P.C.S. en N.K.S.R. in 1983 het Over legorgaan Interconfessionele Scholen (O.I.S.) opgericht. Dat heeft zich intens met de sa menwerking in landelijk ver band beziggehouden. Toen het aantal interconfessionele scholen de 100 was gepasseerd (er zijn er nu een kleine 150) is er serieus over gedacht om voor hen een aparte vereni ging op te richten. Dat is niet gebeurd. De interconfessione le scholen maken gewoon ge bruik van de bureaus van bei de koepels, en betalen elk de helft van de daarvoor ver schuldigde contributie. Toch was deze regeling niet in alle opzichten bevredigend. Daarom hebben de koepels nu samen een kleine stichting in het leven geroepen, het 'Cen trum voor Interconfessioneel Onderwijs, het C.I.O., dat spe ciaal ten dienste zal staan van het interconfessioneel onder wijs. Het heeft vooral een in formatie- en verwijsfunctie. Gelijkwaardig? In de loop van de tijd is men zowel in het r.k.- als in het p.c. onderwijs interconfessio neel onderwijs minder gaan zien als „een noodsprong", „een tweede keus". Het confessioneel onderwijs is zo pluriform geworden, dat allerlei combinaties mogelijk zijn. Per plaats en per regio zeer verschillend. Het belang rijkste is elkaar samen te vin den op basis van het christe lijk geloof, om het handhaven van confessioneel onderwijs dat die naam verdient. Maar in dit kader kan het ook voorkomen, dat de ene con fessionele school de andere afwijst, omdat die bijvoor beeld de laatste decennia haar identiteit totaal heeft ver waarloosd. Het zal ook nooit zo kunnen worden dat men kan zeggen: laten we het aparte rooms-ka- tholieke en het aparte protes tants-christelijk onderwijs in ons land maar opheffen en er maar een soort „CDA voor het onderwijs" van maken. Het confessioneel onderwijs is geen landelijke organisatie met plaatselijke afdelingen. Nee, het gaat om vrije, auto nome bijzondere scholen. En daarbij verschillen vooral plaatselijk r.k.- en p.c.-scho len vaak (terecht en begrijpe lijk!) zoveel van elkaar dat men om zijn doelstelling eer lijk na te streven zichzelf be paald niet op moet heffen of aanpassen. Trouwens binnen bijvoorbeeld de p.c.-zuil gëldt dat natuurlijk ook. Daar ver schillen de scholen soms ook sterk van elkaar Desondanks kan in bepaalde gevallen interconfessioneel onderwijs een gelijkwaardige keus zijn. Ik maak u daarom even opmerkzaam op een conferentie die het O.I.S. or ganiseert voor scholen die er over denken om interconfes sioneel te worden. Inlichtin gen op tel. 070-3469219. Kerken A'dam niet geïnteresseerd in anti-apartheid AMSTERDAM De Amsterdamse kerken hebben nauwelijks inte resse getoond voor de strijd tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Dat is al thans de ervaring van de interkerkelijke werk groep Shell uit Zuid-Afri ka van de Raad van Ker ken in Amsterdam. De werkgroep, die werd opge richt na de blokkade van de Shell-laboratoria in Amster dam in april vorig jaar, heeft de afgelopen tijd contact ge zocht met 17 parochies en ge meenten in drie wijken van Amsterdam (Noord, Zuid en Staatsliedenbuurt). Deze wij ken waren geselecteerd op hun betrokkenheid bij Zuid- Afrika en/of Shell. De gemeenten of parochies werd gevraagd of zij bereid waren mee te werken aan de economische boycot van Zuid- Afrika door de contacten met- Shell te verbreken of beleg gingen in bedrijven met be langen in Zuid-Afrika af te stoten. Ook zouden de kerken giften van dergelijke bedrij ven kunnen weigeren en de gelovigen kunnen adviseren geen produkten van die be drijven te kopen. Slechts een parochie nodigde de werkgroep uit voor een ge sprek, zonder concrete toezeg gingen te doen, en met twee gemeenten is er nog contact. De overige parochies en ge meenten wezen de voorstellen af. Zij motiveerden hun hou ding door te wijzen op de vol le agenda van het kerkbe stuur' of kerker^ad en drei gende kerksluitingen die de aandacht opeisten. Sommige besturen vreesden spanningen onder de gelovigen, als de sancties tegen Zuid-Afrika aan de orde zouden worden gesteld. De veranderingen in Zuid- Afrika zijn mede afgedwon gen onder druk van sancties, aldus de werkgroep. zu)i OVERHEDEN geven steeds minder steun aan vluchte ;rz gen, terwijl hun aantal toeneemt. De laatste acht jaar is aantal mensen dat wegens geweld of onderdrukking land heeft moeten verlaten verdubbeld tot vijftien milj ni. En dan zijn er ook nog de honderdduizenden die binnei r eigen grenzen zijn gevlucht in landen als Afghanistan, de Lanka en Angola. In Europa is het aantal asielzoekers si[01 1983 verdrievoudigd en het toelatingsbeleid wordt aln^r strenger. In ons land wordt bij wijze van proef aan men die duidelijk uit economische motieven naar Nederland pe, gekomen, onmiddellijk meegedeeld dat zij geen enkele k. op een verblijfsvergunning hebben en indien zij dei__ danks hun asielaanvraag handhaven in bewaring worden gesteld. In een rapport dat een commissie van de Wereldraad Kerken heeft gemaakt voor de assemblee in Canberra volgend jaar wordt het aantal migranten geschat op vi tot zestig miljoen. Zij zijn de mensen die in vele landen p de werkloosheid en armoede van hun vaderland probere y ontkomen door elders werk en toekomst te zoeken. Ze ken legaal als gastarbeiders in de Golfstaten en in West- ropa, of ze zijn stiekem vanuit Midden-Amerika de M caanse grens met de VS gepasseerd en werken rechteloo J Amerika. In Frankrijk zit een miljoen clandestiene Noo frikanen en het aantal illegale gastarbeiders groeit binnei. c hele EG. Ze komen uit Noord- en West-Afrika, uit het Na Oosten en nu ook in groten getale uit Oost-Europa. Een nieuw soort ontheemden zijn de milieuvluchtelinjrd< die hun land bijvoorbeeld hebben verlaten omdat de houtijp hen daar van hun inkomsten heeft beroofd. Andersom uk( gen de ?én miljoen vluchtelingen uit Mozambique en Mal d te veel van het leefmilieu. Zij veroorzaken ontbossing er hele gebieden. Volgens het rapport van de Wereldraad irl den de conventies betreffende vluchtelingen benepener la gelegd en is er 'slijtage in mededogen' aan de gang. Dat n eri. sen die moeten vluchten om hun leven te redden voor weid of onderdrukking, recht hebben op hulp, staat voll h; rechtelijk en ook bijbels als een paal boven water. e] t-, rt IliR zijn echter twee problemen. Vluchtelingenhulp is itei doeld als een tijdelijke maatregel, die niet meer nodig is wraa neer men naar het eigen land kan terugkeren of een nifelt vaderland krijgt. Maar hier en daar hebben vluchteling kampen een permanent karakter gekregen. Dat geldt e de Palestijnen in de bezette gebieden, in Jordanië en L t_tl non en ook voor groepen bootvluchtelingen uit Vietnan pei Azië en voor Eritreërs buiten Etiopië. Wanneer hun siticr i. niet verandert, en dat is een zaak van de politici, zullen 'echte' vluchtelingen daar steeds meer last van ondervin doordat de aandacht voor hun problemen afneemt. j Zi Een ander risico dat 'echte' vluchtelingen worden b< r c deeld ontstaat wanneer de grens wordt opengezet vooi ra vele miljoenen mensen die, omdat ze straatarm zijn en g toekomst zien, naar de rijke landen vluchten. Hoe begrip lijk de motieven van die economische vluchtelingen ook de tijd dat armen als landverhuizer naar een nieuwe we konden trekken is voorbij. Roemenen, Ghanezen, Libane Vietnamezen, Polen en Mexicanen, ze kunnen niet allei op de stoep gaan staan van de rijke landen. Dat lijkt ej tisch, maar hoeft het niet te zijn. Wil de Derde Wereld tot meer welvaart komen, dan zal dat niet lukken wanr de bevolking er massaal vertrekt. Tegelijkertijd is er voo rijke wëreld ook een grens aan de opvangmogelijkheden! financiële en economische gevolgen ervan kunnen, of i wil of niet, leiden tot spanningen die de draagkracht var inspanningen ten gunste van de 'echte' vluchtelingen om mijnen. De EG kan daarom niet anders dan een strak toelating! leid instellen. Daar dient dan wel tegenover te staan dat zelfde EG serieuze politieke en economische inspannin levert om de welvaart te laten groeien. De regering |rdr Vietnam en de dictators van Zaïre en Etiopië dienen zó 'cor der druk gezet te worden, dat ze "hervormingen doorvoeirze zodat mensen niet meer hoéven te vluchten. Daarbij h< derl met name voor de Latijnsamerikaanse landen en voor Afr P®® een rigoureuze oplossing van het schuldenvraagstuk. Dat de Wereldraad van Kerken protesteert tegen op®"^ mend racisme in Europa, is niet alleen zijn recht, maar 0p zijn plicht. Maar voor .de economische vluchtelingen is tof ver ting tot de rijke landen geen oplossing. Wanneer kerlepe werkelijk willen bijdragen aan een oplossing voor het vlu telingen vraagstuk, zullen ze moeten pleiten voor hoop v ro: deze wanhopigen in eigen land. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondel stukken te bekorten. De kluts kwayt (2) Ik ben het volkomen eens met de briefschrijver die zich er gert aan de nieuwe spelling van namen van landen en ste den. Is met de invoering van de inconsequente spelling wel rekening gehouden met de op leiding die de Nederlanders nu nog volgen In de ons zo ver trouwde Bos-atlas, die op de scholen wordt gebruikt, staat nog steeds Koeweit en geen Kuwayt. Maar als het dan toch zo nodig moet, waarom staat er in de krant dan nog wel ge woon Parijs en geen Paris. n Londen in plaats van liak don Het meest frappa twe voorbeeld van de kromh di< van de nieuwe spelling o n dekte ik een aantal maant geleden toen in onze krant f foto stond van een demonst111 1 tie voor de Koerden. Altha sch zo stond het op het spande isch op de foto. Steun de Koerdi stond erop. De kop onder foto luidde echter: Steun Kurden. Een uiterst mei waardige zaak. H. van Wijk, VOORBURG. Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor. Apothekersdijk 34. Leiden Telefoon 071 - 122 244. Postadres, postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon 071 -122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u op za. van 14 00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f 24.85 per maand f. 25,f" per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75.1 per jaar f. 284,50 per jaar 285.E Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071-122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 Ar >A>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2