„Ook een postzegel kan monumentaal zijn" I m „Westerse beschaving vindt oorsprong in oude Egypte" ^.eidse Egyptoloog drs. Maarten Kersten over cursus LIC: - Dit gouden beeldje is een voorbeeld van de vakmanschap van de Egyptische kunstenaars. Het is een afbeelding de beschermgoding Selket. Het kunststuk werd gevonden in de graftombe van de jongge storven farao Toetanchamon, waar het stond opgesteld bij een urn met inwendige organen van de mummie. zoveelste uitleg over mummies, hiërogliefen en pyramides. De les sen worden afgewisseld met gast colleges van mensen die uitleg ge ven over hun vak. Bijvoorbeeld een conservator van het Leidse Rijksmuseum voor Oudheden, die uitlegt hoe museumstukken wor den behandeld. Of iemand die ge specialiseerd is in de Egyptische godsdienst en uitleg geeft over de vele religieuze symbolen. Het cur susprogramma is verdeeld in een aantal onderwerpen: de geschiede nis, de godsdienst, de taal, het schrift, archeologische expedities, mummies, tempels, pyramides en kunst. Overblijfselen Kersten: „Via de kunstzinnige overblijfselen kunnen we zien hoe rijk en welvarend de Egyptische beschaving is geweest. De Egypte- naren waren vakkundige kunste naars en liefhebbers van het goede leven. Ze zijn de uitvinders van wijn, bier en glas. Ze waren verzot op muziek, dans, mooie kleding en literatuur. Bovendien waren zij be kend met enkele wiskundige grondbeginselen, die hen in staat stelden om ingewikkelde architec tonische berekeningen te maken. De pyramides van Gizeh zijn daar een resultaat van". De uitvinding van het papyrus stelde de Egyptenaren in staat hun kennis met kleine tekeningen, de hiërogliefen, op te schrijven. De cursist krijgt in een blok van vier lessen uitvoerig te maken met het Egyptische schrift, zodat men in staat is om delen van reliëfs te ontcijferen en te schrijven. Na af loop van de cursus ontvangt elke cursist een in hiërogliefen geschre ven papyruscertificaat. Kersten heeft zelf ervaring met archeologisch onderzoek. Zo is hij de ontdekker van de betekenis van het anch-symbool, een kruis met een lus eraan dat in-Jiet oude Egypte werd gebruikt als symbool voor 'Het Leven' ('anch' betekent 'leven'). De Egyptoloog: „Er zijn vergelijkingen te maken met het kruis van Christus. De eerste Egyptische christenen, de Kopten, kunnen het anch-symbool hebben verbonden met 'het kruis van Christus". Andere belangrijke elementen van de Egyptische beschaving zouden volgens Kersten via de Griekse beschaving de eeuwen hebben overleefd. „Omstreeks 700 voor Christus gingen de Egyptenaren handel drijven met de Grieken die daardoor hun kennis over wiskun de en de sterrenkunde konden overnemen. In de klassieke Griek se filosofie zitten denkwijzen ver werkt die uit Egypte afkomstig zijn", zegt Kersten. Symboliek De symboliek van de Egyptische godsdienst lijkt op het eerste ge zicht op die van een exotisch sprookje, maar voor de Egyptena ren was het allemaal heel erg reëel. Hun hele beschaving was erop gebaseerd. Kersten: „De oude Egyptenaren geloofden in Amon- Re, de oppergod. Wanneer een mens kwam te overlijden, werd hij met een zonneboot langs de hemel meegenomen. Daar moest hij ver antwoording afleggen voor zijn da den. Tweeënveertig goden stonden klaar om de oneerlijken te straffen voor hun zonden. Om de oversteek naar de andere wereld zo goed mogelijk te laten verlopen, gaf men de overledene rijkdommen en voedsel mee in het graf". De Leidse Egyptoloog steekt zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. „Geen enkele beschaving heeft zolang op dezelfde onveran derlijke manier bestaan als het oude Egyptische rijk. Meer dan drieduizend jaar! Dat zet ons aan het denken over onze eigen wes terse beschaving die eigenlijk nog niet zo lang bestaat. Hopelijk kun nen we de mensen een soort spie gel voor de neus zetten, door za ken te vergelijken. De Egyptena ren kenden net als wij ook tijden van economische crises, van bezui nigingen en hervormingen". De cursus zal in de lange rij van priesters en farao's uitvoerig in gaan op de regeringsperiode van farao AmenhotepIV (1365 tot 1349 v.Chr.), de schoonvader van Toe tanchamon. Deze farao wilde reli gieuze en politieke hervormingen invoeren. Aton Volgens Amenhotep IV, die zijn naam liet veranderen in Echnaton, was er maar één god: Aton, de zonneschijf die de brenger is van al het leven. Echnaton wilde een monotheïStische samenleving en op deze manier een einde maken aan de macht van de Amon-Re priesters. Echnaton bouwde voor de zonnegod een stad, Akhetaton en ging er wonen met zijn vrouw Nefertite en enkele volgelingen om Aton te vereren. De hervormingen van Echnaton vonden weinig navolging, want de oude Amon-Re priesters kwamen weer snel aan de macht, nadat de farao en zijn vrouw waren gestor ven. Echnatons jonge opvolger Toetanchaton kwam geheel in de greep van deze priesters. Zijn naam werd veranderd in Toetan chamon. Bij het onderzoek van het gemummificeerde lichaam van deze farao is gebleken dat hij ver moedelijk werd vermoord via een klap op het achterhoofd. Na de dood van Echnaton is zijn invloed vooral in de Egyptische kunst nog lang zichtbaar gebleven. Reis De cursus begint medio september en gaat door tot begin december. Belangstellenden kunnen zich in schrijven voor een reis naar Egyp te. Maximaal twintig mensen per reis kunnen onder begeleiding van een Egyptoloog en een Arabist verschillende monumenten van het oud Egyptische Rijk bekijken. Voor mensen die echt een uitzon derlijk grote interesse hebben voor de Egyptische cultuur zijn er relië- freizen, waarin men uitvoerig de Egyptische hiërogliefen kan bekij ken en lezen. De cursus kost 300 gulden, inclu sief een rijk geïllustreerd cursus boek. Voor meer informatie kan men contact opnemen met het LIC, President Steijnstraat 14, 2312 ZR Leiden, telefoon: 071-12 45 45. 34E VEELZIJDIGHEID VAN MONUMENTAAL TEXTIEL alles is mogelijk. Je kunt te warm maken waardoor ze blijvend een andere vorm krijgen. Je kunt lap pen stof met verschillende tech nieken aan elkaar naaien, waar door het er steeds anders uitziet. Bergmans: „Hier heb je bijvoor beeld een stuk plexiglas. Kenmerk is dat het transparant is. Je kunt het ook ondoorzichtig maken en er zo heel andere effecten mee berei ken". Toekomst In het eindstadium van de studie moeten de studenten, naast hun vrije werk, praktijkopdrachten uitvoeren. Een voorbeeld zijn de vlaggen voor de Haagse Salon. De spectaculaire kledingstukken, die waren ontworpen voor de show 'Extravaganza' tijdens het Plein festival waren het resultaat van een project van avond- en dagstu denten. Voor afgestudeerden van monu mentaal blijken, door de veelzij digheid van de opleiding, veel ver schillende beroepsmogelijkheden te zijn. Bergmans: „In eerste in stantie leidt de academie mensen niet op tot sieradenmaker of kos tuumontwerper, maar tot beeldend kunstenaar. Het hangt helemaal van de persoon af, wat hij uitein delijk met de opleiding gaat doen". Afgestudeerden van de dagoplei ding zijn ondermeer aan de slag gegaan als kostuumontwerper en als ontwerper van draagbare ob jecten. Ook worden monumentaal kunstenaars veel ingeschakeld bij het ontwerpen van kunstwerken ter verfraaiing van gebouwen. Voor wie geïnteresseerd is blijft de vraag, of hij of zij wordt toegela ten. „Je moet wat kunnen laten zien, bijvoorbeeld tekenwerk of schilderwerk. Het mogen best knullige werkstukken zijn, als er maar uit blijkt dat de kandidaat gevoel heeft voor materiaal. Zo bracht een van onze studenten bij het toelatingsgeprek een zelfge maakte trui mee, waarin ze op een hele creatieve manier haar erva ringen tijdens een wereldreis had uitgebeeld". Aanmelden voor de opleiding mo numentaal textiel is mogelijk via de studentenadministratie van de academie, tel. 070 364 36 35. oor CHRISTA VAN DER HOFF )EN HAAG Monumentaal Éxtiel. De meeste mensen lalen de schouders op als het i deze vorm van kunst gaat. )eze woorden roepen ssociaties op met nijvere udere dames achter een Weefgetouw en een zekere late van hobbyisme, jeker, met textiel heeft het ak veel te maken, en Wandkleden kunnen een iitvloeisel zijn. Maar ook daggen, theaterkostuums en iet schip bovenop het irovinciehuis in Den Haag rallen' onder monumentaal. !rnst Bergmans van de koninklijke Academie voor [eeldende Kunsten in Den laag weet er het fijne van. lij is hoofd van de enige Vondopleiding monumentaal ixtiel die Nederland rijk is. )mdat we pas drie jaar geleden et de avondopleiding zijn begon- ;n, is er nog niemand afgestu urd en kunnen we nog geen ndexamenresultaten laten zien", igt Bergmans. Hij is al meer dan in jaar als docent verbonden aan Academie, en constateert dat ;1 mensen nog nooit van de op- iding gehoord hebben. „Toen ik s docent aan de Academie begon, ist ik zelf ook niet wat monu- entaal textiel precies inhield, aar ben ik geleidelijk achter ge- OM amen door onder meer de gast- /jflSsen van Sheila Hicks en Loes an der Horst". Hicks was een van eerste kunstenaars die monu- entaal textiel uit de ambachtelij- sfeer wist te halen. ledelljk onumentaal textiel is, als kunst- chting, vrij jong. In de jaren vijf- 1 begon het Stedelijk Museum in msterdam als eerste met het res- tcteren van monumentale kunst s zelfstandige kunstvorm. Zo irfde het Stedelijk het aan werk m Loes van der Horst ten toon te ellen. Deze kunstenares maakt jvoorbeeld sieraden die het for maat van traditionele sieraden ontgroeid zijn. Een kunstenaar die met zijn werk veel publiciteit weet te krijgen is de Amerikaans-Bulgaarse land schapskunstenaar Christo. Hij werd wereldberoemd toen hij vijf jaar geleden de Pont Neuf in Parijs in zo'n veertigduizend vierkante meter champagnekleurige stof in pakte. Christo is nu bezig met het plaatsen van drieduizend kleurige paraplu's van reusachtige afmetin gen in het Japanse en Californi- sche landschap. Bergmans: „Hoe wel zijn projecten als monumen taal te bestempelen zijn, is er wel een verschil. Christo werkt vanuit concepten. Hij gebruikt vaak tex tiele materialen om het project te realiseren'T Schaal Christo maakt voorwerpen, waar van de afmetingen niet kloppen met de werkelijkheid. Bij monu mentaal textiel doet het formaat er evenmin toe. Het werk kan reus achtige afmetingen hebben, maar ook piepklein zijn. Ook een postze gel kan monumentaal zijn. De functie van het voorwerp is niet meer belangrijk. Bergmans laat verschillende stadia van een werkstuk zien. „Het gaat hier om een proef waarbij de studenten van kantwerk uit moesten gaan. Deze studente experimenteerde met ijzerdraad en vliseline. Ze kwam uit op een netwerk van ij zerdraad, waardoor vliseline is verwerkt. Het eindresultaat is een schaal, die echter niet meer als schaal gebruikt kan worden". Kunstenaar „Welke richting op de academie de studenten ook kiezen, het belang rijkste is dat ze uitzoeken wat kunst voor hen persoonlijk bete kent en hoe ze vormgeven aan hun gevoelens. Het ontdekken van de eigen persoonlijkheid is het be langrijkste onderdeel van het pro ces. Een aankomend kunstenaar moet leren vanuit zichzelf naar buiten te werken, hij moet durven analyseren. Pas daarna moet hij gaan nadenken over het materiaal waarin zijn idee het best kan wor den vormgegeven". Bergmans vervolgt: „Bij tekenen door DRÉ SCHOONDERWOERC LEIDEN In de grote steden van Nederland begint in september de cursus Egyptologie van het pas opgerichte Leids Instituut voor Cultuurstudies (LIC). Het instituut wil inhaken op de enorme belangstelling die er is oud-Egyptische beschaving. „Sommige mensen denken dat bij de oude Grieken de oorsprong van onze eigen westerse beschaving ligt. Maar dat is niet zo. Die oorsprong ligt in Noord-Afrika, in het oude Egypte", aldus drs. Maarten Kersten, Egyptoloog en archeoloog aan de Leidse universiteit. Kersten is studiecoördinator van de cursus en hij rekent op een gro te belangstelling. Er is vooral naar gestreefd de cursus voor een alge meen geïnteresseerd publiek toe gankelijk te maken. Hij legt uit: „Er is geen speciale vooropleiding voor nodig. De cursist maakt lang zaam maar zeker uitvoerig kennis met de Egyptenaren via hun lite ratuur, hun goden, en de geschie denis tot op heden". Het instituut geeft een half jaar lang elf avondcolleges van elk an derhalf uur meer inhoud dan de of schilderen staat het eindprodukt taal textiel is het leuke dat het al vast. Het wordt een tekening, of eindresultaat van alles en nog wat een schilderij. Maar bij monumen- kan zijn. De keuze van het materi aal is vrij". vijf jaar - wordt druk geëxperi- Tijdens de beginjaren van de op- menteerd met allerlei materialen, leiding - de avondopleiding duurt Perspex, hout, lapjes, glas, metaal, Tl/' ichnaton kust zijn dochter, vermoedelijk Meritaten, die bij hem op schoot zit. Het zandstenen beeldje rerd in 1912 door Duitse archeologen in Teil el-Amarna gevonden. Het dateert uit rond 1350 voor Christus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 25