Vereniging wil Luxemburgs toeristenpastoraat redden £eidóc@otvtatil ■N Als het verleden niet meer meespreekt kerk wereld 1992 jaar van de bijbel in Duitsland EG-hulp aan SovjetuniiE £eidóe@ou/ta/ni GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSomxmt ZATERDAG 21 IULI 1990 PAGINJ 'Jvff Steeds meer ouders in Sovjetunie laten kind dopen MOSKOU Steeds meer ouders in de Sovjetunie laten hun kind dopen. Tussen 1985, het jaar waarin Michail Gorbatsjov aan de macht kwam, en 1989 is het aantal dopen ruim verdub beld. In 1985 werden er 637.000 kinderen in de Sovjetunie ge doopt (16 procent van de pasgeboren kinderen), in 1989 waren 'dat er bijna 1.640.000 (46 procent). In diezelfde periode steeg 'ook het aantal kerkelijke huwelijken van ruim 30.000 (1,4 pro- jcent) naar 83.000 (3,8 procent). 'Het aantal dopen is zo fors gestegen, omdat kerken sinds twee jaar hun doopregister niet meer hoeven voor te leggen aan de plaatselijke autoriteiten; gelovige ouders hoeven nu niet langer bang te zijn dat de doop van hun kind negatieve gevolgen voor henzelf zal hebben. Tsjechoslowaaks parlement geeft kerkgebouwen terug PRAAG Het parlement van Tsjechoslowakije heeft inge stemd met de teruggave van 74 gebouwen aan de rooms-katho- lieke ordes en congregaties. De kloosters, scholen en andere ge bouwen werden in 1950 na het verbod van de ordes en congre gaties door de communistische regering in beslag genomen en dienden de afgelopen tijd vooral als kazerne of pakhuis. De or des en congregaties die na de vreedzame omwenteling vorig jaar opnieuw actief zijn geworden, hebben kampen vaak on voldoende ruimte. Volgens vice-minister Jozef Miklosko heb ben zich in de eerste helft van dit jaar alleen al bij de ordes en congregaties van vrouwen 1500 nieuwe leden gemeld. De nu teruggegeven gebouwen maken tien procent van alle, in beslag genomen gebouwen uit. Ze zijn meestal sterk verwaarloosd. Iemands vrijheid is niet groter dan zijn fantasie door Marinut van der Berg Geen vijanden ,Onze vijanden zijn onze vijanden niet meer. De NAVO die meer dan veertig jaar borg stond voor onze vrijheid is een nieuwe koers aan het zoeken. Gorbatsjow is uitgenodigd in Brussel om de NAVO toe te spreken. De spekpater die jarenlang met vuur de angst voor het rode gevaar heeft verspreid had waarschijnlijk een oude preek uit de la gehaald toen hij onlangs nog eenmaal probeerde om deze angst aan te wakkeren. Het is goed dat de spekpater nog eenmaal heeft gesproken, want dat maakt des te duidelijker dat een periode in de geschiedenis voorbij is. We hoeven niet meer bang te zijn voor het communisme, want het communisme is als een lemen reus die geen stap meer kan zetten en uit elkaar valt. Of we jarenlang alleen maar bang zijn geweest voor een spook is een vraag die zich niet zomaar eenvoudig laat beantwoorden. Nu het doek is gevallen zien we een ontredderd landschap. Achter de muur is armoede. Achter de muur wonen mensen die jarenlang niet zichzelf hebben kunnen zijn en die zich nauwelijks verantwoordelijk voelden voor de samenleving. De samenleving was niet hun samenleving maar een opgelegd systeem. <- We zien hoe volkeren nu weer het accent leggen op hun eigenheid, hun eigen geschiedenis en eigen cultuur. Ontwortelden zoeken weer naar grond om te wortelen. We zien dat de godsdienstbeleving weer aan het licht kan komen. Mensen kunnen hun besef dat dit leven meer is dan wat we kunnen horen, zien en regelen, weer tot 'uiting brengen. Vijanden die ons bedreigden zijn mensen met een gezicht aan het worden. Niet alleen wij kunnen achter de muur kijken, maar ook zij kunnen achter de muur kijken en óns zien. Mensen van daar zien ons hier. De vraag die me steeds meer boeit, is de vraag wat zij bij ons zien. Zien zij onze rijkdom, onze verworvenheden waarop we zo trot zijn? Het is niet onmogelijk dat hen dat allereerst opvalt en zelfs overvalt. Het is ook niet onmogelijk dat zij hopen dat deze welvaart ook snel binnen hun bereik komt. Niet langer in de rij voor winkels, betere voeding en betere gezondheidszorg en betere wegen. In West-Europa zijn er velen die menen dat onze wijze van leven een voorbeeld voor heel de wereld is. Er zijn zeker ook veel zaken om trots op te 1 zijn, maar toch bekruipt me het gevoel dat we ons gedragen als mensen die te tevreden zijn met zichzelf. Hebben we wel voldoende innerlijke vrijheid om ook de schaduwkanten van onze samenleving te zien. Ik denk dan aan de vele vormen van lijden en pijn, de vele manieren waarop ook hier mensen het gevoel hebben ontworteld te zijn, niet mee tellen, op een doorspoor gezet te zijn? Wat menen wij te moeten exporteren naar de landen van Oost-Europa? Er zijn redenen om bescheiden te zijn. Mensen kijken ons aan. Zeker moeten de levensomstandigheden van velen zich verbeteren om te kunnen spreken van menswaardig leven, maar het is opvallend dat ook hier steeds meer mensen gaan beseffen dat menswaardig leven meer te maken heeft met zorg om elkaar, aandacht voor eikaars nood, solidariteit en liefde dan met welvaart. Welvaart kan onmenselijk worden als we ons laten verblinden door de luxe en de consumptie. Welvaart wordt pas dan menselijk als mensen er zo wel bij varen dat ze naar elkaar toe varen en eikaars gezicht ontdekken. De oude J vijanden zijn onze vijanden niet meer, maar de vraag is of we nu niet de vijand van onszelf zijn geworden. Deze samenleving waarin de 'heb' regeert en waarin de 'ziel' hongert en armoede lijdt, heeft een nieuw menselijk gezicht nodig. Dat menselijke gezicht kunnen wij zelf zijn. Ik zeg dat vanuit mijn geloof in die éne mens van toen die geen haat predikte, maar liefde die 1 menswaardig is. Heel Europa is I aan het veranderen. .Wij kunnen niet zelfgenoegzaam genesteld rusten in onze welvaart. Dat is gezichtsbedrog, want mensen vragen menselijkheid. Geen menselijkheid zonder rechtvaardigheid. OSTERBUR Het pasto raal recreatiecentrum Heimstatte Larochette in het Luxemburgse Oster- bur zit in financiële pro blemen. Het gebouw, waar vele honderden Ne derlanders een deel van hun vakantie hebben doorgebracht, is dringend aan renovatie toe. Dit zal ongeveer 1 miljoen gul den gaan kosten. Een groep sympathisanten van Larochette is inmid dels met een actie begon nen om de Heimstatte te behoeden voor de onder gang. De Heimstatte Larochette is sinds 1979 eigendom van de Maatschappij van Welstand in Eindhoven, een instelling die in 1822 is opgericht op initia tief van enkele prominente leden van de Nederlandse Hervormde Kerk. In samenwerking met het In terkerkelijk Werkverband voor de Recreatie werd een pastoraal recreatiecentrum in het gebouw gevestigd. Sinds dien hebben veel Nederlan ders een deel van hun vakan tie op Larochette doorge bracht. In een 'onnadrukkelij ke sfeer' is de kerk daarbij aanwezig. In het seizoen wor den zondagsmorgens op twee locaties Nederlandstalige kerkdiensten gehouden. In het hoogseizoen trekken deze vieringen in de Heimstatte 600 tot 700 mensen. Op de an dere locatie komen ongeveer 400 regelmatige deelnemers af. Jaarlijks trekt de Heim statte zo 14.000 bezoekers. De uit Nederland afkomstige voorgangers zijn ook door de week beschikbaar voor ge sprekken met de gasten. Exploitatie schappij 10 jaar lang moeten toeleggen op de instelling. Het bezoekerspatroon van Laro chette is de laatste jaren ver schoven van vooral indivi duele gasten naar groepsrei zen. Vooral diakonale en pas torale groepen uit gemeenten komen naar Larochette toe. Niet alleen zij, maar ook 'ge wone' toeristen worden steeds kritischer en stellen hogere eiéen aan de accomodatie. La rochette beschikt echter nau welijks over éénpersoonska mers en het sanitair is verou derd. Geld voor voor de nood zakelijke renovatie is er niet, aldus J. R. Andel, voorzitter van het stichtingsbestuur van de Heimstatte. „We zijn daar om bang dat dit het einde van Larochette zal betekenen". Er bestaan plannen om de Heim statte aan het eind van dit sei zoen te verkopen. Een groep sympathisanten van Larochette, de Vereni ging Sympathisanten van de Heimstatte, wil het echter zo ver niet laten komen. Dit weekeinde halen zij zoveel mogelijk supporters naar Lu xemburg om te zien op welke manier het 'unieke centrum' kan worden voortgezet. De vereniging heeft inmidd- dels een reddingsplan voorge legd aan de Maatschappij van Welstand. In dat plan gaat het onder meer om het maken van een sluitende exploitatie, het aantrekken van aanvul lende financiering, het orga niseren van nieuwe activitei ten en het trekken van meer bezoekers. Het eerste doel van de vereniging is uitstel van het besluit tot sluiting met tenminste één jaar. In dat streven wordt zij gesteund door een Comité van Aanbe veling, waarin op persoonlijke titel onder anderen drs. W. J. Koole (ex-directeur Ikon), drs. G. de Boer (secretaris hervormde Generale Diako nale Raad) en ds. E. Overeem (voorzitter gereformeerde sy node) zitting hebben. STUTTGART De kerken in de Duitse Bondsrepubliek heb ben 1992 uitgeroepen tot jaar van de bijbel. De kerken wil len de Duitsers opwekken zich met de bijbel bezig te houden en hem te lezen. In verband met het bijbeljaar zal dit najaar een Nieuw Testa ment met een leesplan en een handleiding bij de tekst ver schijnen. „Het is de hoogste tijd dat het boek der boeken door zoveel mogelijk mensen met nieuwe ogen wordt gelezen", aldus de voorzitter van de Westduitse rk bisschoppencon ferentie, Karl Lehmann. Het is de eerste keer dat zoveel ker ken in de Bondsrepubliek ge zamenlijk het lezen van de bij bel willen bevorderen. Volgens het coördinatiebureau van het bijbeljaar in Stuttgart zullen de kerken in de DDR vermoede lijk aan de actie meedoen. In 1992 zijn de beide Duitse staten naar alle waarschijnlijkheid herenigd. Aan de actie nemen alle kerken deel die zijn aange sloten bij het Westduitse Bij belgenootschap. Autocoureur Senna godsdienstleraar Ayrton Senna (foto) gaat zich na zijn loopbaan als formule 1-coureur verdienstelijk maken als godsdienstleraar. Senna onthulde in een interview met het Westduitse blad Auto Zeitung, dat hij sinds twee jaar hevig is geïnteresseerd in de Heilige Schrift. „Ik heb in mijn leven al veel gekregen, maar nog weinig gegeven. Op een dag hoop ik mijn kleine landgenoten te kunnen helpen in het leven", zo motiveerde hij zijn besluit om godsdienstleraar te worden, foto: ap Politie wil geen publicatie gegevens joodse vluchtelingen VENLO De historicus drs. J. Hol heeft B en W van Venlo verzocht toestemming te geven voor de publikatie van zijn doctoraalscriptie over de opvang van de jood se vluchtelingen uit Duits land in Venlo tussen 1933 en 1939. Het gemeentebestuur hoopt binnenkort een beslis sing te nemen, aldus een ju ridisch medewerker van de gemeente. Hol, inwoner van Venlo, stu deerde vorig jaar september aan de Katholieke Universi teit te Nijmegen af op de scriptie 'Joodse vluchtelingen in Venlo'. Voordat hij van de Venlose gemeentepolitie toe stemming kreeg 14 politiedos siers uit de jaren dertig te be studeren, heeft hij een verkla ring getekend, dat hij de scriptie alleen met toestem ming van de politie openbaar mocht maken. De politie was niet bereid publikatie toe te De chef van het informatiebe heer van de Venlose politie wees Hol er mondeling op, dat de geraadpleegde dossiers uit het archief nadrukkelijk in de scriptie zijn verwerkt en dat in de dossiers voorkomende personen in de noten worden genoemd. Publikatie van de scriptie zou een precedent scheppen voor anderen die voor onderzoek gebruik wil len maken van archiefstuk ken van de Venlose politie. De scriptie bevindt zich nu onder embargo bij de Katho lieke Universiteit. Hol heeft in zijn verzoek aan het gemeentebestuur erop ge wezen, dat slechts twee van de vluchtelingen die in de scriptie worden genoemd, nog in leven zijn. Een woont er in Nederland, de ander in Au stralië. De nabestaanden van de vluchtelingen worden naar zijn mening door publikatie niet in hun belangen ge schaad. Hol heeft ook de Raad van State gevraagd een voorlopige voorziening te treffen. Het Nieuw Israëlietisch Weekblad, 'dat déze week op de zaak ingaat, bepleit open* baarmaking van de scriptie. Het pleit voor het Venlose ge meentearchief, dat het zorg vuldig met politiedossiers wil omgaan. Maar de joodse vluchtelingen zijn geen criminelen wier na men terwille van henzelf of hun nageslacht moeten wor den beschermd. „Terwille van de geschiedschrijving valt al leen te pleiten voor openbaar making. Zonder de namen missen de lotgevallen een be langrijk stuk authenticiteit". Geen schrijver kan zich ongestraft van zijn verle den ontdoen. Soms is het voor de auteur zelfs zo bezwarend dat het zelfs maar beter niet opgera keld kan worden. Omdat hij zijn naaste omge ving niet in diskrediet wilde brengen, zag Frangois Mauri- ac af van het schrijven van een autobiografie. Want, zo redeneerde deze Franse ka tholieke auteur in zijn Mé moires Intérieurs, wie zichzelf in het middelpunt wil plaat sen, moet daar ook diegenen bij betrekken uit wie hij is voortgekomen en die hem hebben gevormd: „Aan de bron van onszelf staat immers het gekrioel van een uitge breid voorgeslacht waarvan alle eigenaardigheden en kwaliteiten in ons doorklin ken. Willen we ons zelf volle dig portretteren, dan moeten wij een aanslag doen op al diegenen die nu juist recht hebben op vergetelheid". Niettemin: in zijn werk wordt de continuïteit met het voor geslacht bewaard, hoe schrij nend de kritiek ook is die hij zich op dit milieu veroorlooft. De kracht van zijn romans, de ideeën voor het werk zelf, zijn in feite niet denkbaar zonder het voorgeslacht. Au teur en romanpersonages ho ren bij elkaar. Hij heeft hun passies en overtuigingen tot de zijne gemaakt en kon dat juist ook omdat hij wilde be horen tot het milieu dat hem had gevormd. Er zijn ook schrijvers voor wie dat van ondergeschikt be lang is, ook al lijken zij zich op het eerste gezicht juist grondig met dat verleden be zig te houden. De Limburgse auteur Ton van Reen heeft zich de laatste jaren tot doel gesteld het katholieke Lim burg van zijn jeugd te portret- den, de roman Het Winter- jaar. En nu is dan verschenen Roomse meisjes. Het laatste boek wilde Van Reen, blijkens een interview in De Gelderlander, pas pu bliceren na de dood van zijn moeder. De kans was kenne lijk niet denkbeeldig dat zij er anders flink aanstoot aan zou hebben genomen. De moeder van Van Reen neemt een be langrijke plaats in Roomse Meisjes, meer nog lijkt het wel dan de roomse meisjes die hij blijkens de titel op het oog heeft. Het succes van deze boeken is zeker verklaarbaar: ze leve ren voor wie in dezelfde tijd is opgegroeid de jaren vijf tig een déja-vu gevoel op. Interessant om naar te kijken. Roomse meisjes stelt ook in dat opzicht niet teleur. Het boek verhaalt de dagelijkse gebeurtenissen uit het jaar 1956 in het Noordlimburgse dorp Helden-Panningen, de geboorteplaats van Van Reen. De schrijver heeft een soort kroniek van het dorpsleven geschreven met centraal daar in een aantal pubers en de al eerder genoemde moeder. De grote wereld met zijn veront rustende gebeurtenissen (Hongaarse opstand, Suez- kwestie) sijpelt af en toe door in dit gesloten wereldje dat geheel beheerst wordt door rooms-katholieke gebruiken en devoties en niet te verge ten de katholieke moraal. Cultuurbreuk De gebeurtenissen worden ons als het ware getoond in een lange aaneenschakeling van korte, steeds wisselende close-ups. Er wordt voorna melijk geregistreerd, weinig of niet becommentarieerd, het is de taal van het understate ment die voor het effect moet zorgen. De instelling van Van Ton van Reen. foto: dijkstra Reens denkbeeldige camera is bepaald door de cultuurbreuk met het heden: hoe gingen in de jaren vijftig de katholieke pubers met elkaar om en hoe reageerden de volwassenen daar op. De verschillen liggen voor het oprapen. Toch gaat het niet allemaal erg diep. De close-upjes van Van Reen richten zich per de- fintie op de uiterlijkheden, wat getoond wordt is niet echt opzienbarend. Er is voor degenen die van de generatie van Van Reen (1941) zijn, herkenning van wat is geweest, maar een ex tra dimensie weet de schrijver er niet aan toe te voegen. Een ander bezwaar is dat zijn „ca mera" plotseling stil staat waar je zou verwachten dat die door zou lopen en omge keerd. Je krijgt uiteindelijk wel een indruk van hoe het dorpsleven zich anno 1956 moet hebben ontwikkeld, maar de auteur lijkt niet deel te nemen aan het innerlijk le ven van zijn personages. Daar heb je dan ook de oor zaak te pakken van de bloe deloosheid van dit boek die het vakmanschap waarmee het geschreven is niet maske ren kan. Het verleden is slechts een curiositeit gewor den, grappig om naar te kij ken, maar de auteur zelf heeft er geestelijk afscheid van ge nomen en staat nu in feite met lege handen. Het zou niet verbazingwek kend zijn als dit een euvel is dat veel moderne Nederland se literatuur aankleeft. Hoe veel er ook wordt terugge blikt, de feitelijke liquidatie van het verleden op de ui terlijke vormen na maakt zoveel literatuur van deze strekking zo armzalig. De continuïteit is zoek en dat is misschien wel het gevolg van een in brede kringen gevoel de onherroepelijke breuk met het verleden. Dat feit is Van Reen uiteraard niet persoon lijk aan te rekenen, ook al zou een schrijverspersoonlijkheid van werkelijke klasse op ei gen wijze in die lacune kun nen voorzien. Dat het ook anders kan bewij zen ondanks alle verschillen de herinneringen die de Bel gische schrijfster Suzanne Li- lar in Een kind in Gent van haar katholieke jeugd heeft opgetekend. De voor Neder land zo kenmerkende cul tuurbreuk van de jaren zestig heeft zich in België niet of nauwelijks voorgedaan. De continuïteit met het verleden is veel meer in stand geble ven. En dat bepaalt mede de kwaliteit van Lilars herinne ringen. Susanne Lilar, opgevoed in het begin van deze eeuw door de nog maar pas verfranste Gentse kleine burgerij die zich daarom des te aggressie- ver opstelde tegenover de Vlaamstalige onderlaag waar uit zij zich zojuist had opge werkt, heeft vooral haar ei gen persoonlijke affectieve en intellectuele rijping willen la ten zien. De schrijfster die vanwege haar literaire verdiensten in de adelstand werd verheven, heeft zich nauwlettend reken schap gegeven van haar „bronnen" en die op liefde volle, maar zeker niet steeds vergoelijkende wijze beschre ven: haar ouders, de uitge breide familie van vaders en moederskant en uiteraard het sterk door religie beheerste milieu. Haar optreden is ge kenmerkt door een grote mate van vrijmoedigheid. Er is in haar hele leven een sa craal ontzag voor de werke lijkheid bij gebleven, dat zijn wortels vond in haar katho lieke opvoeding maar vaak ook later met de conventione le vormen van religie zou bot sen. Dat sacrale uit zich in een respect voor de hele mens. Zij is bijvoorbeeld ge fascineerd door het afwijken de, door de dood, door vreem de mismaakte figuren. Door voor dit bizarre een nadruk kelijke plaats in te ruimen, kan het conventionele op zijn plaats gewezen worden, kan de werkelijkheid recht ge daan worden worden, zo meent zij. „Niet het leven is somber, maar de bedriegelijke glans die fabels achterlaten", schrijft zij in haar verzet te gen sommige conventies. In een filosofisch getint slot hoofdstukje schrijft zij wat hooggestemd dat het haar in haar werk te doen was om de samenhang van de dingen. Dat haar herinneringen zo de moeite waard zijn komt zeker doordat zij het verleden op zo'n harmonieuze wijze laat meespreken en op haar eigen persoonlijke wijze heeft ver- PAUL VAN VELTHOVEN Ton van Reen: Roomse Meisjes. Uitgave Contact Amsterdam. Prijs 32,90. Suzanne Lilar: Een kind in Gent. Uitgave Manteau, Amsterdam. Prijs 24,90. ee aa Aide HET is veelzeggend dat de afgelopen twee weken stroom van belangrijke westerse bezoekers de Sovjetui itreg heeft aangedaan. Eerst was daar Wörner, de secretaris- raai van de NAVO. Toen volgde de Duitse bondskansel Kohl. En nu is het een delegatie van de Europese Commii onder leiding van haar voorzitter Jacques Delors. Tussendi 5 be is in Parijs het zogenaamde 2-plus-4-overleg voortgezet heeft de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken mes Baker nog uitvoerige contacten met zijn Russische am genoot Sjevardnadze gehad. De reeks van besprekingen bepaald niet zonder succes gebleven. Kohl kreeg van batsjov het groene licht voor het NAVO-lidmaatschap het nieuwe Duitsland; een historisch feit van de eerste or Het 2-plus-4-overleg in Parijs kon daarna een aantal bel; rijke hinderpalen voor de Duitse hereniging uit de weg men. ond °r Dr Nu de politieke kaarten goeddeels zijn geschud komt ander, wellicht even belangrijk aspect van de nieuwe relal van het Westen met de Sovjetunie aan de orde: grootschal economische hulp. Delors' reis vloeit voort uit de besluit die de Europese top eind vorige maand in Dublin nam. Europese Commissie moet de mogelijkheid van economise steun op de langere termijn onder de loep nemen. Deli t die in dat soort zaken buitengewoon voortvarend ii hoopt al in augustus over zijn bevindingen te rapporteren AT PT: IMOG altijd ligt daar het plan van bondskanselier Kohl president Mitterrand om ongeveer 31 miljard gulden hulp geven om de ontredderde Sovjetunie economisch te herstr ,t,ei tureren. Engeland voelt daar niet veel voor, omdat het er ker van zegt te zijn dat het geld in een bodemloze put wo jpu gegooid. De VS hebben zich op de economische top in Ho ,bei ton eveneens zeer terughoudend opgesteld. Ook Japan voi gel om overigens geheel andere redenen dan de VS en En| land, niets voor grootschalige hulp aan Moskou. ieel hel GORBATSJOV zelf heeft Delors nog eens heel duidel a£ uitgelegd waarom de Sovjetunie om hulp verlegen zit sy waarom het Westen die hulp niet mag weigeren. In pla liër van over het rendement van mogelijke miljardenhulp uiU spreken, heeft Gorbatsjov de nadruk gelegd op de politie aspecten ervan. Westerse hulp komt niet alleen de Sovjei nie, maar „de gehele mensheid" ten goede, liet Gorbatsjov EG-delegatie weten. Met andere woorden: westerse hi én dient een politieke zaak. Gorbatsjov heeft willen aangev ;r r dat, als de Sovjetunie haar economisch hervormingsprogra kt ma kan realiseren, zijn land daarmee de politieke stabilil ^en verwerft die het vervolgens kan aanwenden voor het bei ken van stabiliteit op wereldniveau. GORBATSJOV heeft zonder twijfel gelijk als hij zegt een economisch ondermijnde de Sovjetunie in zekere zin gevaar voor de wereldvrede vormt. Over het hoofd van lors heen, richt Gorbatsjov zich daarmee tot de vele coi vatieve Amerikanen die nog steeds denken dat een Moskou de VS duidelijke politieke voordelen oplevert, batsjov heeft kennelijk ook ingezien dat hij het uiteindl van het op dit ogenblik Relatief rijke Europa moet hebj Hij liet de EG-delegatie weten dat het geen zin heeft aan nieuw Europa te denken zonder economische, ecologische culturele samenwerking. De Sovjet-leider gaf daarmee vendien aan in welke politieke gemoedsgesteldheid Mosl gaat deelnemen aan de Conferentie voor Veiligheid en menwerking in Europa (CVSE) die in november in Parijs1 gint en die zich gaat bezighouden met de 'architectuur' een nieuw Europa. Ook nu weer blijkt dat Gorbatsjov v< houdt aan zijn uitgangspunt dat hij bereid is tot allerlei pi tieke compromissen, als het Westen hem met een combin; van militaire concessies en economisch hulp tegemoet tri WELLICHT is Moskou zich zeer bewust van de toenemi de invloed die Europa en met name Duitsland op nieuwe oost-westverhoudingen heeft. Op dat stuk heeft G batsjov de neiging Europa tegen met name de VS uit te s len. Dat is hem afgelopen weekeinde in Stavropol al aa gelukt toen hij, tot ontsteltenis van de Amerikaanse pi dent Bush, Helmut Kohl de eer gaf het NAVO-lidmaatsch van het nieuwe Duitsland uit het vuur te slepen. Toen G Mn batsjov in mei uitvoerig met Bush sprak, was hij nog niet die historishe concessie bereid. Bush is daar bijzonder v geschrokken en zijn minister van buitenlande zaken Bal heeft de triomf van Kohl zelfs als een nederlaag voor Amerikaanse diplomatie uitgelegd. JACQUES Delors weet dat het succes van zijn Moskoi j missie geheel afhangt van Kohl en Mitterrand. Die zullen komende maanden al hun invloed aanwenden om hun Eu pese partners van het nut van grootschalige economisi hulp te overtuigen. De EG heeft natuurlijk niet de 31 milji n gulden in kas waarmee de Sovjets kunnen worden geholp >r 'a, Maar de Gemeenschap kan wel zoveel hulp bieden dat I en de Sovjetunie blijvend aan zich bindt, ten voordele van I 'r d nieuwe Europa waarvan Gorbatsjov sprak. VOOR Delors heeft een dergelijk hulpprogrmma nog andere dimensie. Want als de EG de kar van dat project gaan trekken, plaatst de Gemeenschap zich opnieuw in voorste politieke linies, zulks ten nadele van de NAVO en VS. En dat is wat Delors die zijn dromen van een gn lanc Europese confederatie waarin de EG een hoofdrol speelt niet heeft opgegeven wil. UitgaveWesterpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11,2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070- 3190 933. Postadres: postbus 9. 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75,10 per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -"134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 (gen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2