male ,,Rock wordt steeds meer variété Kunstenaars geven nieuwe invulling aan Delfts blauw 'Ccidóc Somatit" Tegeltableau met daarop zeer eenvoudig vormgegeven vazen Stilleven op wit tafellaken') van Anne van der Woerden. FOTO'S: PR DELFT - Horden buitenlandse toeristen doen bij een vakantie in Nederland het pittoreske Delft aan. Een bezoek aan de Koninklijke Porceleyne Fles voor Royal Delft is één van de hoogtepunten. Buiten landers kennen meestal maar één produkt: het traditionele Delfts blauw. Maar Delfts aardewerk is méér dan blauw alleen. Het Keramisch Werkcentrum in Heus- den nodigde tien kunstenaars van ver schillende disciplines uit voor het pro ject 'Hedendaags Delfts Blauw'. Zou het traditionele aardewerk inspirerend kun nen werken op hedendaagse kunste naars? Zouden zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de keramische be drijven? Lang niet alle kunstenaars hadden een keramische achtergrond. Daarom legde het Keramisch Werkcentrum contact met twee keramische fabrieken. Bij de Koninklijke Porceleyne Fles in Delft en bij Tichelaars Koninklijke Makkumer Aardewerk- en Tegelfabriek in Makkum konden de kunstenaars kennismaken met de mogelijkheden en moeilijkheden van materialen, vormen en decoraties. Zij. werden daarbij geassisteerd door vaklieden uit de bedrijven, die soms zelf een bijdrage leverden aan het uiteindelij ke kunstwerk. Na de stageperiode gingen de kunste naars zes weken aan de slag in het Kera misch Werkcentrum, een werkplaats waar beeldend kunstenaars en vormge vers met keramiek kunnen experimente ren. De kunstenaars konden bestaande mallen van de fabrieken gebruiken. De resultaten zijn verrassend en uiteenlo pend. De kunstwerken, die eerder te zien waren in de Vishal in Haarlem, worden tot en met 9 september tentoongesteld in museum De Prinsenhof in Delft. De basis van Delfts aardewerk is de ma- jolica-techniek. Deze werd aan het eind van de zestiende eeuw door Zuidneder landse immigranten in het noorden geïn troduceerd. Van de noordelijke produk- tiecentra (Harlingen, Makkum, Haarlem en Utrecht) werd Delft de belangrijkste. De werkwijze is ongeveer als volgt. Het aardewerk wordt gedompeld in wit tin- glazuur. Dit glazuur wordt na het bak ken ondoorzichtig. Na het drogen wordt deze laag beschilderd met een blauwe, soms ook meerkleurige decoratie. Alleen in Delft wordt het aardewerk nog bedekt met een doorschijnend loodglazuur. Terwijl de majolica-technieken in op mars waren, overspoelde aan het eind van de zestiende eeuw het Chinees por selein de markt. Dit sloeg zo aan dat de majolica-bakkers noodgedwongen dit porselein gingen imiteren. Er werden va zen, serviesgoed, klokken en tegels ge maakt. Van de tientallen bedrijven die er in de bloeiperiode, de achttiende eeuw waren, zijn er nog maar twee over: de Porceley ne Fles en Tichelaar in Makkum. De twee gebruiken elk een eigen decoratie techniek. In Delft worden decoraties on-, der een transparant glazuur aangebracht, in Makkum over een dekkend wit gla zuur. Zeilschepen De resultaten van het experimenteren met deze technieken en vormen zijn zeer verschillend. Keramiste Marja Hooft wekt in haar werk een stukje vaderland se geschiedenis tot leven. Tegen de ach tergrond van een geschilderde Hollandse wolkenlucht staat een grote hoeveelheid kop en schotels opgesteld, gemaakt in de mallen van de Porceleyne Fles. Alleen de oortjes zijn vervangen door een stuk je keramiek in de vorm van een zeil. Het is een verwijzing naar de vloot zeil- schepen van de VOC, die in de zeven tiende eeuw Chinees porselein naar Ne derland bracht. Maija Hooft maakte be halve van de mallen ook gebruik van de schildertechniek van het Delftse aarde werk. De wolken en golven zijn niet, zo als de motieven van het traditioneel Delfts blauw, minutieus aangebracht, maar geschetst. Opvallend is dat veel kunstenaars de draak steken met Delfts blauw. Marion Herbst, sieradenontweipster en edel smid, gebruikte de klassieke Delfts blau we tegel voor een nieuwe toepassing, een spiegellijst. De tegels zijn in grillige vor men gesneden en met geometrische mo tieven gedecoreerd. Het kleedje met de felgekleurde gele en rode tulpen, dat op de bijbehorende wandtafel ligt, paro dieert en heft het vernieuwende effect van de spiegel op. Afstand Buiten deze herkenbare interpretaties van Delfts blauw heeft een aantal kunstenaars een vervreemdingseffect be werkstelligd. Roel Mollema creëerde een tempeltje, compleet met altaar en zuilen. De twee zuilen bestaan uit opgestapelde objecten, niet-gedecoreerde afgietsels van een partij mallen van Delfts blauwe produkten. De zuilen monden uit in een fontein. Aan beide zijden van het altaar tje hangen spiegellijsten. Ze zijn inge vuld met brokstukken van tegels, die met mooie blauwe vissen zijn beschil derd. De schilder is Joep Hibma, mees terschilder in Makkum. In een aquarium boven het altaar hoort een vis rond te zwemmen. De vraag dringt zich op wat de kunstenaar met dit werk wil. Kunsthistoricus Jetteke Bolten-Rempt is van mening dat alleen Anne van der Waerden een bruikbaar voorstel heeft gedaan voor hedendaags Delfts blauw, dat ook geschikt is voor massaproduktie. 'Vanitas' door Dora Dolz De keramiste maakte tegeltableaus met daarop zeer eenvoudig vormgegeven va zen. Door de manier waarop de objecten zijn geglazuurd (blauw en wit) treden leuke schaduweffecten op. Een vergiet van keramiek staat op een blauw onder bord. De lichtval door de gaten is door middel van witte stippen op het onder bord geglazuurd. Een greep uit de overige tentoongestelde werken: een aantal grote leeuwevazen van Jan van den Dobbelsteen, schalen en wandborden met abstracte land schapsvoorstellingen van Jan van Goe- them en fraaie dekselpotten van Bert Loerakker, die zijn ontstaan door over elkaar aangebrachte glazuren van de fa brieken in Delft en Makkum. Overigens is een deel van het tentoongestelde werk, zoals een aantal leeuwevazen, al ver kocht en niet meer voor het publiek te zien. Directeur H. Koster van de Porceleyne Fles in Delft laat zich positief uit over de resultaten van het experiment. „De kopjes die tot een symbolische zeilboot zijn omgevormd en de wandborden met eigentijdse decoraties vind ik heel bruik baar", zegt Koster. De fabriek heeft ech ter nog geen concrete plannen voor de uitvoering van één of meerdere ideeën op grotere schaal. „Voor het ontwikke len van iets nieuws is tijd en geld nodig. Op dit moment hebben we onze handen vol aan het uitvoeren van een order voor een Japanse religieuze gemeen schap. In februari kregen we de opdracht voor vijftienduizend herdenkingsklokjes met klepeltjes. Honderd schilders en schilderessen werken aan het project mee, en eind deze maand is de helft klaar". Geld verdienen Koster is voorstander van vernieuwing: „In de zestiger jaren had de fabriek een experimentele afdeling. Onder leiding van de heer Dobbelman, leraar aan de Rietveld-academie, konden kunstenaars hier gratis werken. Halverwege de jaren zeventig is men met de afdeling gestopt, onder meer omdat Dobbelman ermee ophield". Sinds enige jaren besteedt het bedrijf weer aandacht aan vernieuwende ont werpen. Die worden in kleinere series uitgebracht dan de produkten, waarmee het geld wordt verdiend. Zo heeft drie jaar geleden de Tsjechische ontwerper Borek Sipek een servies ontworpen dat via zaken als Focke en Meltzer wordt verkocht. Een vaas van Lies Kozijn en een schaal van Jan Snoek zijn twee an dere voorbeelden van modem werk, dat in een oplage van 250 a 500 stuks wordt gemaakt. CHRISTA VAN DER HOFT D be hi De tentoonstelling 'Hedendaags Delfts Blauw wordt tol en met 9 september gehouden in Stede lijk Museum De Prinsenhof Sint Agathaplein Delft (dinsdag tol en met zaterdag van 10.00 17.00 uur, zon- en maandagen van 13.00 17.00 uur). BR UCE DICKINSON: Twee jaar geleden besloot de Engelse heavy metal-groep Iron Maiden even wat gas terug te nemen. Na acht jaar en 1600 concerten was de opwinding van de schijnwerpers weggesleten. Volle zalen, applaus en de gebruikelijke toegiften werden geconsumeerd zoals een ambtenaar dagelijks zijn uren op kantoor volmaakt. Voor zanger Bruce Dickinson werden het de twee meest opwindende jaren uit zijn leven. Hij schreef zijn eerste boek, The Adventures Of Lord Iffy Boatrace, vervaardigde zijn eerste solo-elpee, Tattooed Millionaire, en vervulde zijn eerste belangrijke rol als acteur in de televisie-serie The Paradise Club'. Bruce Dickinson: Welke jonge gitarist doet nog gewaagde dingen zoals Pete Townshend of Jeff Beck in de jaren zestig?" FOTO: PR AMSTERDAM - „Ik weet nu waarom het voor een acteur zo moeilijk is een goede rock roller te worden. Hij heeft de verkeerde leerschool doorlopen. Als acteur wordt vooral een beroep gedaan op je innerlijk, terwijl een muzikant het juist moet hebben van veel ui terlijk vertoon", zegt de pasge trouwde Bruce Dickinson (31), die binnenkort vader wordt. „Daarom ziet Mick Jagger er op podi umfoto's zo raar uit. Als hij zijn lippen beweegt, moet dat ook zichtbaar zijn op de laatste rijen. Een acteur hoeft slechts zijn medespelers, en daarmee het pu bliek, te bereiken. Emotie op het witte doek is vaak niet meer dan het even knipperen met de ogen. Mijn indruk is dat maar weinig acteurs de kloof tussen innerlijk en uiterlijk spel kunnen over bruggen. Het wordt al snel een trucje zo als de Kylie Minogues van deze wereld. De enige van wie ik in de toekomst ver wacht dat hij de hindernis wel kan ne men, is Jason Donovan. Ik krijg waar schijnlijk de hele heavy metal-gemeen- schap over mij heen, maar ik heb Jason inmiddels ontmoet. Hij is vreselijk aar dig en hij bewijst met zijn huidige Euro pese tournee hoe een goede show moet worden opgebouwd. Voor een acteur moet dat niet eenvoudig zijn". Uitlachen „Ik heb de afgelopen maanden precies de tegenover gestelde weg afgelegd en weet uit ervaring hoe mensen je in je ge zicht toelachen, terwijl ze je achter hun hand uitlachen. Het is niet eenvoudig en dan heb ik als tiener nog een hoop erva ring opgedaan met schoolvoorstellingen. Na mijn eerste week filmen voor de BBC-serie 'The Paradise Club' heb ik ook aan de regisseur en producers ge vraagd of ik mijn tijd aan het verdoen was. Ik vind dat ze het beter eerlijk kun nen zeggen, maar ze waren zo tevreden dat ik ben teruggevraagd voor de volgen de reeks. Bovendien zouden ze mij waarschuwen als zich andere, voor mij geschikte rollen, zouden aandienen. Met 'The Paradise Club' werd ik direct in het diepe geworpen. Zo moest ik op mijn eerste dag een melo-dramatische scène spelen, een hele gewelddadige ook. Ik portretteer een roek-gitarist, die met zijn manager breekt en in handen komt van een kleine crimineel, die zetbaas is van een rockclub. Hij blijkt in het krijt te staan bij de eigenaar van deze 'Paradise Club' en wordt door dit nogal ongure type min of meer gedwongen mijn ver zekeringsgeld op te strijken. Op mijn eerste dag voor de camera werd ik door twee boeven achterna gezeten. Ze krijgen mij uiteindelijk te pakken en verbrijze len mijn hand tussen een ijzeren deur. Ik heb de scènes een aantal keren gespeeld en toen de opnamen teruggekeken. Dat was heel leerzaam, want ik zag precies wanneer ik voor de derde rij speelde in plaats van voor een tv-publiek". Uitdaging „Ik weet nu dat acteren zwaar werk is, vooral mentaal, zeker als je op hetzelfde niveau moet spelen als je twintig colle ga's, die allemaal een professionele op leiding achter de rug hebben. Maar de uitdaging is heerlijk. Ik heb echt geno ten. Dat wil niet zeggen dat ik nu de rock and roll heb afgezworen. Helemaal niet. Maar ik zie in muziek niet de ver vulling van mijn levenswerk. Ik wil mijn creativiteit ook op andere terreinen ge bruiken. Daarom ben ik aan 'The Ad ventures Of Lord Iffy Boatrace' begon nen. Ik wilde weten of ik het kon. Het boek blijkt een enorm succes. Alleen in Engeland al zijn er 15.000 exemplaren van verkocht. 'Lord Iffy' is een zwarte komedie, die het midden houdt tussen Benny Hill en de film 'A Fish Called Wanda'. In het verhaal gaat het om een excentrieke Schot die zes mensen uitno digt om het weekeinde door te brengen op zijn kasteel. Een dag later overlijdt de een na de ander. Ik ben nu een vervolg aan het schrijven. Mijn uitgever is zo enthousiast dat hij al mijn pennevruch- ten wil uitbrengen. Ik denk nu aan een serie korte, bizarre verhalen zoals: wat gebeurt er met je als je tijdens het we reldkampioenschap voetbal een toilet probeert te vinden in Florence. Heb je het wel eens geprobeerd? De mensen die je dan tegenkomt... Die verhalen hebben niets met rock and roll te maken, hoewel ik ook een idee heb voor een rockboek. Mijn motivatie het te schrijven ont breekt echter, dus het zal er wel niet van komen". Stoppen „Ik had er geen enkele moeite mee toen we met Iron Maiden besloten een tijdje te stoppen. Er lagen nog zoveel ideeèn te wachten. Bovendien kreeg ik het laatste jaar steeds meer het gevoel dat het pu bliek niet voor ons kwam maar om zich te vergapen aan de indrukwekkende show vol monsters, kastelen en fraaie licht-wisselingen. Ook voor ons was het een manier geweest de verveling te on derdrukken. Eenmaal thuis dacht ik er geen moment over een solo-elpee op te nemen. Ik vond het veel te lastig, want dan zou ik musici bij elkaar moeten zoe ken, studiotijd moeten boeken. En ik vind dat als je zoiets doet, je vol over tuiging te werk moet gaan. Ik ben niet iemand die denkt: oh, ik heb nog een weekje over, laat ik even een solo-elpee maken. Mijn uitgever dacht daar heel anders over. Hij kreeg mij uiteindelijk in de studio toen hij me vroeg een nummer voor een film te schrijven. Ik dacht: waarom niet. Wordt het niks dan kan ik mij altijd verdedigen met: het is maar filmmuziek. Dat kan nooit schadelijk zijn voor mijn reputatie. En als de sa menwerking met de musici soepeitjes verloopt, kan ik altijd nog die solo-plaat maken. Ik heb dus 'Bring Your Daugh ter To The Slaughter' opgenomen. Ieder een was er wild enthousiast over. Mijn uitgever zei: 'als je wilt, kun je de studio de komende drie maanden gebruiken en hou de producer (Chris Tsangarides) ook maar'. Dat heb ik gedaan. Samen met Janick Gers, die nu ook deel uitmaakt van Iron Maiden, ben ik aan het schrij ven geslagen. We zijn al tien jaar be vriend. De rest van de groep zijn jonge mensen. Drummer Fabio Del Rio had ik ooit op een demo-bandje gehoord en Andy Carr komt uit een groep waarvan ik vorig jaar een tijdje manager ben ge weest. Het resultaat is 'Tattooed Millio naire'". Vocht „We doen nu een kort Europese tournee en verliezen elke avond liters vocht, zo energiek gaan we tekeer. Er is geen jonge groep die ons dat nadoet. Die losse ma nier van werken heeft overigens zijn vruchten afgeworpen, ook op de nieuwe Iron Maiden-elpee die inmiddels is op genomen. Daarmee zijn we twee weken nadat mijn solo-plaat af was, begonnen. Ik was in een uiterst creatieve bui en dacht: het is zonde om nu te stoppen. Creativiteit kun je nu eenmaal niet zó maar oproepen. Als ik terugkijk, heeft die rustperiode de twee meest opwinden de elpees uit mijn carrière opgeleverd. Bovendien bruis ik weer van het zelfver trouwen. Dat klinkt misschien gek, maar ik heb het nodig bij alls wat ik doe. Daarom heb ik de afgelopen acht jaar ook telkens voor het podium gekozen. Het was mijn manier de angst om te fa len te overwinnen. Ik leef graag op de rand. Hou van uitdagingen. Dat is het waar het in rock and roll om gaat. En dan bedoel ik niet het snuiven en spui ten van drugs of een overmatig gebruik van alcohol. Dat is alleen maar vreselijk stom. Het heeft niets met gevaarlijk le ven te maken, eerder met het wegvluch ten uit de werkelijkheid. Maar rockmu ziek heeft de laatste jaren een beetje zijn kleur verloren. Niemand durft meer risi co's te nemen. Welke jonge gitarist doet nog gewaagde dingen zoals Pete Towns hend of Jeff Beck bijvoorbeeld in de ja ren zestig? Met vingervlugheid alleen kom je er niet. Rock and roll wordt steeds meer variété. Het is veelal vaude ville wat je ziet en dat haat ik (lachend). Ik hou mij liever bezig met de ouderwet se vorm". HANS PIËT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 26