Petrescu virtuoze uitsmijter Topkwaliteit Roach en Art Ensemble D Ministerie van Verkeer en Waterstaat KUNST/RTV Ceklae Qounant MAANDAG 16 JULI 1990 PAG» Wat hébben we een hekel aan files. En wat vinden we die vervuiling een ramp. Om maar te zwijgen van de 1.500 doden en 50.000 gewonden die het verkeer elk jaar eist. Druk, vuil en gevaarlijk is ons verkeer geworden en we vinden allemaal dat het zo niet langer kan. Randy Crawford, speciale gast bij All Jarreau. North Soa Jazz, Paulus Potterzaal, Congresgebouw Den Haag, zater dagavond. Natuurlijk bestaat er geen Oost-Europese jazz. Evenmin als er een Nederlandse jazz be staat. Die plaatsbepaling ach ter de gesloten grenzen van het communisme was echter goed voor grote gemene delers als onbekendheid, handicaps en repressie omdat het om jazz, dus muziek-met-vrij- heidsdrang ging, met boven dien nog eens z'n wortels in Amerika. De schijnwerpers op revolutie en glasnost in (deels) voorma- lig-socialistische landen, bood Paul Acket de mogelijkheid het raam van zijn North Sea Jazz open te zetten voor de vrije vogels van 'de andere kant'. Een goed initiatief. Niet dat iemand nu weet hoe het er precies met de jazz in 'Oost- Europa' voorstaat. Maar een punt van de sluier is terugge slagen: jazz daar is even veel kantig als de 'westerse'. Je hoort er 'oude bekenden' en ziet er nieuwe paden betreden, je hoort durfallen, zekerheid- zoekers, intellectuelen en vir tuozen. De 'onbekendheid' gold voornamelijk ons, want geen enkele jazzmuzikant van maar een pietsie allure in Rus land, Tsjechoslowakije of el ders liet zich nieuwe ontwik kelingen ontgaan. Van de co ryfeeën van bijvoorbeeld de Tsjechische jazz - evenals de gehele Tsjechische cultuur midden-Europees en niet Oost - heeft een aantal een beurs voor de Amerikaanse Berklee- muziekhogeschool gehad, pla ten gemaakt met buitenlan ders (Svoboda, Kratochvil, Sti- vin). Moravische wijsjes Het North Sea publiek had wisselende belangstelling voor die 'glasnost-jazz'. Soms liep de zaal vol, meestal was het rede lijk, af en toe wel heel erg ma ger als je de meutes elders in het gebouw bekeek. De Tsjech Emil Viklicky met een voor de gelegenheid samengesteld kwartet (keurig twee Tsjechen en twee Slowaken) speelt op hoog internationaal niveau. Hij hangt niet zo aan één stijl. Je hoort invloeden van de school Corea-Hancock, soms speelt hij met klassieke musici (het Tallich Strijkkwartet), hij componeert veel, en af en toe gebruikt hij etnisch materiaal (zaterdag twee Moravische volkswijsjes). Dat bewerkt hij vrij, soms om de melodische structuur soms om de harmo nische. De samenhang in zijn nieuwe kwartet is nog niet zo dat het viertal ondeelbaar is. Er wordt nog te keurig op el kaar gelet, ieder neemt z'n solo, aan 'drive' ontbreekt het een beetje. Viklicky's intro voor 'Touha' (verlangen) is heel mooi, het stuk dat hij aan drummer Cyril Zelenék op draagt is pittig, hoekig en rit misch sterk. Koudbloedig Met de ritmiek zit het in die Glasnost-jazz minder goed. Het maakt de muziek sterieler. Dat geldt zeker voor de intellec tuele jazz van de (nog) Oost duitser Joe Sachse. Een drum merloos quartet met drie saxen en Sachse zelf op gitaar: iets oudere muzikanten die soms 'free' te keer gaan en geïmpro viseerde muziek spelen die te gen het modern-klassieke aan ligt. Manfred Hering bewerkt tegelijkertijd met z'n adem het riet van z n sax en gromt er met z'n stembanden bij mee. Sachse zelf zorgt voor ritme en binding in de meestal unisono gebrachte thema's. Het is wat koudbloedig en humorloos. De Bulgaren van Raicho Ivanovs Röck-jazz Orchestra bulken in elk geval van het speelplezier. Ook al klinkt de groep als een jazz-rockband van tien jaar ge leden, en loopt de wat oudere leider Ivanov als een soort witte Miles Davis tussen z'n jongere muzikanten rond, hier en daar een trompetstoot strooiend. Ivanovs groep is de populairste band in zijn land en ook hier is de zaal enthou siast. Veel minder belangstelling is er voor de Pool Thomas Stan- ko en zijn trio. Maar Stanko zet uitermate interessante so lo's neer, ondersteund door een intrigerende 'drone' van bassist Witold Szczubek. Stan ko's solo met de eerste vier no ten van Ellingtons 'It don't mean a thing' steed terugke rend is fascinerend. De Neder lander Mike del Ferro en zijn musici komen van de Escher- zaal boven in het gebouw af zakken om te luisteren naar de Russen van het Michael Iva nov Rostov trio. Want zij heb ben de jonge Nederlanders tij dens hun recente Russische toernee begeleid. Russische jazz was in de ondoorzichtige tijden van vóór glasnost in het westen in verhouding het be kendst. Er zijn boeken over Russische jazz, Paul Acket bracht eerder het befaamde Stan Getz in de PW A-zaal: absolute topper. cu. Nog geen twintig, nog niet afgestudeerd aan het conser vatorium, maar vorig jaar al hoog geëindigd tijdens het Franse Martial Solal-concours. Geen vernieuwer, geen etni sche invloeden, maar pure vir tuozen-piano. Twee maal snel ler dan Oscar Peterson, met een linkerhand die soms aan Art Tatum herinnert, laat hij watervallen over de toetsen denderen, swingt hij een goed eind weg en laat hij linker- en academische swing kwam bij voorbeeld nauwelijks tot zijn recht in het Tuinpaviljoen. De subtiliteit van deze veteranen, bijna veertig jaar constante kwaliteit in dezelfde bezetting, overstemde amper het geluid van de sinaasappelpers voor verse jus. Ook het Max Roach Double Quartet was in de PWA-zaal beter op zijn plaats geweest, al klinkt Roach over al uitstekend. Wat juist de laatste dag van dit fantastische festival opviel, is hoe weinig verbale communi catie schitterende muziek no dig heeft. Blueszanger John Lee Hooker scoorde onlangs een hit en beschikt over een geroutineerd praatje tussen door, maar had zonder dat de Statenhal ook wel op stelten gekregen met zijn potente mu ziek. Zijn „Boom, Boom" is bij voorbeeld een klassieker die in vijfentwintig jaar nog niets aan kracht inboet. Drie concerten deden het ge heel zonder gepraat en twee ervan kunnen mijns inziens de toppers van het festival ge noemd worden. Dat van Pat Metheny met Herbie Hancock, Jack Dejohnette en Dave Hol land valt af. Het jazzblad Downbeat kondigde deze nieu we formatie aan als verfris send, maar wie van gitarist Metheny houdt, moet helaas anders constateren. De ruimte lijke, ietwat vrijblijvende gi taar van Metheny stond in de Statenhal onder te veel druk van de toetsen van een en thousiaste, maar ongeïnspi reerde Hancock. De vier solis ten stegen zelden naar de hoogte die het kwartet tot „be ter dan vier individuen" had kunnen maken. Vooral op de semi-akoestische gitaar bleef Metheny's virtuositeit herken baar, maar die raakte het hart Dat was nog eens anders bij het Art Ensemble of Chicago. Het kwintet kondigde na vijf kwartier af met de opsomming van de stijlen die zij spelen on der de noemer „great black music" en wat dat allemaal is, lieten zij daarvoor in een per fecte set horen. Na een staaltje blaastechniek van saxofonis ten Jarman en Mitchell en trompettist Bowie die met een enkele minutenlang aangehou den toon het titelnummer van hun dubbel-live CD „Urban Bushman" inzetten, volgden melodieuze, compositorische en ritmische parels. Wat bij het Art Ensemble zo anders oogt dan bij menige andere groep, is de concentratie. Hier speelt een hecht kwintet, luis terend naar elkaar. Soli op zeeschelp of autoclaxon wor den becommentarieerd met korte uitingen op trompet of altsax, ernst in een bijna mini maal altsaxofoonduet wordt beantwoord met opzwepende blues van de ritmesectie. Het Art Ensemble of Chicago mag dan bekend staan als een experimentele jazzgroep, ken ners weten dat die beperking niet opgaat. Met nieuwe arran gementen van eigen of ander mans klassiekers verfrissen ze de zwarte muziek. Blues klonk zelden triester dan gisteren in „New York is a lonely town" van het Ensemble, dat zij volg den met humoristische zang van Roscoe Mitchell en een vrolijke heldere dixieland. Hun themanummer „Odwella" kondigde het einde aan van een prachtig concert, het begin van het derde decennium Art Ensemble. Een andere fantastische keuze van de organisatie is het Max Roach Double Quartet ge weest. Het bestaat uit een strijkkwartet, drums, bas, te KONVALINKA Ganelin trio en de groep Ka- dans. Het Ivanov Rostov-trio bestaat uit zeer joge musici die wat dunnetjes klinken wan neer ze Amerikaanse 'stan dards' brengen, maar steviger uitpakken in werk van eigen makelij. Waarbij de leider solo Slavisch getinte, emotionele pianistiek laat horen. Sneller dan Peterson Glasnost-uitsmijter is de Roe meense pianist Marian Petres- rechterhand los van ingewikkeldste escapades voeren. Slechts in één compositie klinkt even me uit de muzikale van zijn geboorteland Opvallend is dat virtuoos trescu de enige is aan publiek een toegift afdwi Glasnost-jazz maakte Paulus Potterzaal bijna uur lang een boeiende BERT JANSEF North Sea Jazz Festival, zondag. Pat Metheny met Herbie Hancock (Sta tenhal), Modern Jazz Quartet (Tuin Paviljoen), Art Ensemble of Chicago (PWA zaal), John Lee Hooker (Sta tenhal), Max Roach Double Quartet (Tuin Paviljoen), Yeliowjackets (Tuin Paviljoen), George Clinton Band (Statenhal), Irakere (Jan Steen zaal). FOTO: MILAN KONVALINKA Pas de laatste grote zaal-con certen gaven op zondag een gekristalliseerd beeld van de blijvers onder het publiek. De armzwaaiende funk-liefheb- bers stonden bij George Clin ton, de kenners van techni sche hoogstandjes bij Yellow- jackets, voetstampers en trou we fans bij respectievelijk Dutch Swing College Band en Lionel Hampton en de dans liefhebbers zaten om twaalf uur te wachten op de hete sal sa van Irakere. Allemaal pu bliek voor wat onder de noe mer Northsea Jazz valt. Voor elk wat wils en kwaliteit was er op deze beste dag van het festival ook nog. Als er dan iets op de organisa tie aan te merken valt, is het een enkele minder gelukkige keuze van podium. Het Mo dern Jazz Quartet met zijn norsaxofoon en troni^ Drummer Max Roach mafgp lang geleden deel uit vari ritmesectie achter altsaxofoPi^ Charlie Parker en de tromLgr tisten Dizzy Gillespie en wN1 Davis, maar ontwikkelde l in de jaren vijftig en daqyE tot groots componist en ar^,v geur. Hoe ongebruikelijk tij[F violen, een altviool en een lo in een zijn, bij niet alleen maar zelfs mooi. Met composities „Good Bait" en „A little ffl|( ker" liet Roach de theq v, eerst door sax, bas, trompeime slagwerk, dan door het stri kwartet en vervolgens sarr^ horen. De laatste melajn 1 roept associaties op met de ren dertig bapds van Bix 11 derbecke of Duke Ellingf 1 maar wel subtieler. Met rai®^ ne harmonieën in een |rai maakt evenwicht liet het DHet ble Quartet horen, hoe spfste glevend jazz niet alleen op I concertpodium is, maar voa,, hoeveel er compositor! Z|j wordt gepresteerd. Laten h hopen, dat wij op volgeM Northsea Jazz Festivals dïei van ook getuige mogen zijiEn' PETER SNin' at vindt het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ook. Vanaf vandaag ligt er in de postkantoren en bibliotheken een brochure, waarin staat wat de overheid aan die problemen in het verkeer en vervoer gaat doen. En wat uw buurman er aan kan doen. In een test die in de brochure is opgenomen zal hij bijvoorbeeld ontdekken dat bijna de helft van alle autoritten korter is dan 5 kilometer. Dan kun je net zo snel - en vaak nog snel ler - de fiets pakken. Of je neemt het openbaar vervoer, dat dank zij een investering van 20 mil jard in de komende 20 jaar sterk zal verbeteren. Zo zijn er nog veel meer plannen van de over heid en tips voor uw buurman om het verkeer schoner, rustiger en veiliger te maken. Als u denkt dat het onderwerp u niet aangaat, fiets dan voor uw buurman naar postkantoor of bibliotheek voor de brochure 'Verkeer en Vervoer in Beweging'. Die ligt daar gratis klaar, voor iedereen met een buurman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 8