Berkouwer mist vrijgemaakte uitnodiging voor gesprek Brief van Samson aan Delilah gevonden kerk wereld Chikane ziet bemiddelaarsrol voor de kerken Overhaaste plannen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ÊfiidóeSoivuwit MAANDAG 2 JULI 1990 PAGINA 2 IN REACTIE OP 'SCHULDBELIJDENIS' GEREFORMEERDEN Belangrijke vraag Duitse kerken: Ost- of D-Marken in de collectezak? BERLIJN De spannendste vraag voor de kerken in de DDR was zondag ongetwij feld: hoeveel zit er in de col lectezak? Net als tijdens de omwenteling, speelden de kerken op de dag van de mo netaire unie een voortrek kersrol, dit keer als D-Mark- tester. In de zeer druk be zochte Mariakerk, de evange lische hoofdkerk in het oosten van Berlijn, leverde de collec te een recordopbrengst op. Slechts een enkele kerkgan ger had zijn laatste Ostmar- ken voor de kerk bestemd; het leeuwedeel van de collec te bestond uit D-Marken. Overigens bestond de indruk dat het vooral Westberlijners waren die zo goedgevig wa ren. Terwijl hun Oostberlijnse geloofsgenoten net als ieder een in de rij stonden voor de bank, benutten zij deze histo rische dag om in het 'nieuwe oosten' ter kerke te gaan. Kerken die vooral Ostmarken in hun collectezak aantroffen, hoeven niet te treuren; zij hebben tot woensdag de tijd om ze om te ruilen. Sommige kerken schreven helemaal geen collecte uit, om van het financiële geregel af te zijn. Zij hadden de zegen van bis schop Gottfried Forck, die de DDR-burgers in de Mariakerk opriep eindelijk eens op te houden zich alleen maar om geld te bekommeren. VOORHOUT „Ik ben wel wat teleurgesteld". Zo reageert dr. G. C. Ber kouwer (87) te Voorhout naar aanleiding van de antwoordbrief van de vrijgemaakt-gereformeer- den op de 'schuldbelijde nis' van de 'gewone' gere formeerden over de ge beurtenissen die in 1944 leidden tot een kerk scheuring, de 'Vrijma king'. In hun antwoord spraken de vrijgemaakten uit dat de gere formeerde schuldbelijdenis wel met de beste bedoelingen is geschreven, maar geen nor matieve uitspraak doet over de gebeurtenissen van bijna 50 jaar geleden; de oorlogs wond is niet geheeld. Berkouwer was voorzitter van de gereformeerde synode ten tijde van de Vrijmaking en was degene die de aanzet heeft gegeven voor de syno dale spijtbetuiging. Het vrijgemaakte antwoord mist wat hem betreft de uit nodiging voor het persoonlij ke gesprek. Als voorbeeld van hoe een open ontmoeting tus sen synodalen en vrijgemaak ten kan plaatsvinden, noemt hij het Schildersymposium in Amsterdam. In mei dit jaar trof Berkouwer bij die gele genheid' onder andere dr. W. G. de Vries aan, de voorzitter van de inmiddels afgelopen vrijgemaakte synode in Leeu warden. „Dat was ^buitenge woon aardig", aldus Berkou wer, terugkijkend op die ver gadering. Volgens Berkouwer is het eerst nodig dat de gescheiden Dr. G.C. Berkouwer FOTO: PERS UNIE broeders elkaar op het mense lijk vlak leren kennen en el kaar in de ogen kijken. „Ik geloof dat we alleen vanuit de gemeenschappelijke ervaring van moeilijke vragen onze problemen kunnen oplossen. Die discussie over de theologi sche verschillen komt dan vanzelf wel. Maar eerst moet je elkaar leren accepteren". ^Berkouwer vindt het daarom 'erg jammer dat voor een der gelijk gesprek geen aanzet is gedaan door de vrijgemaak ten, iets waarop hij wel ge hoopt had. „Maar ik heb niet de illusie gehad dat het alle maal zomaar in orde zou ko men. We moeten afwachten wat hieruit groeit. Als we el kaar maar niet meer uit de verte veroordelen. Ik hoop .echt dat via de persoonlijke contacten ook de theologische problemen kunnen worden aangepakt". Het intermenselijke gesprek dus. Voorzitter-af van de vrij gemaakte synode, dr. De Vries (63), zit daar echter niet om te springen. „We zijn zo, uit elkaar gegroeid in de grondslag van het kerkelijk leven, dat dergelijke gesprek ken niet meer helpen. Wij lo pen steeds vast op de manier waarop de synodaal-gerefor- meerden tegen de bijbel aan kijken, een manier waarvoor Berkouwer zelf de trend heeft gezet. Hij kan dan teleurge steld zijn over ons antwoord, maar dat had hij tevoren kun nen weten". „Nee, we zijn niet bang voor het gesprek. Maar we zijn al goed genoeg op de hoogte van de ontwikkelingen bij de ge reformeerden. Het zou geen nieuws brengen. Ja, je kunt nog zeggen van: jullie zijn aardige jongens, maar wat dan nog. Die vind je ook wel in andere kringen. Het zegt ons allemaal zo weinig". Volgens de vrijgemaakten moeten de gereformeerden eerst weer het gezag van de bijbel en de belijdenis erken nen, alvorens een gesprek op gang kan komen. Denkt dr. De Vries soms dat dat alle maal 'vanzelf zal gaan? Kun nen de vrijgemaakten, vanuit hun standpunt gezien, in het open gesprek hun zij het niet broeders, dan toch wel verre neven daarin een hand je helpen? „Dat gesprek is er altijd al ge- Zonder vriend kun je geen aangenaam leven leiden Thomas a Kempis Diakenwijding In de Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand-kerk in Den Haag werd gisteren Jan Hollink, medewerker van het bisdom, door mgr. R. Bar tot diaken gewijd. FOTO: PETER VAN MULKEN Aanbiaaing Enkele duizenden mensen hebben in Rotterdam afgelopen zondag meegedaan aan massale gebeds genezings manifestatie. Aanbidding maakte een wezenlijk deel uit van de gebeurtenis. Het evangelisten- r echtpaar Charles en Frances Hunter leidden de I sessies die bedoeld waren om mensen te trainen in het 'bidden voor elke zieke'. FOTO: ANP Handgemeen bij altaar in Franse kerk POINTOISE Na afloop van een kerkdienst is het zondag in de Franse plaats Pointoise tot een handgemeen tussen rooms-katholieke tra ditionalisten en 'gewone' gelovigen gekomen omdat de traditionalisten een dienst in het la- tijn wilden houden. De politie moest de strij dende partijen uit elkaar halen. Gedurende een uur moesten pastoor Jean-Marie Human en een aantal van zijn misdienaren het altaar verdedigen tegen de traditionalisten die het bisdom willen bewegen een lege kerk ter be schikking te stellen voor het houden van la- tijnse missen. Bij het gevecht werden kaarsen van het altaar geslagen en werden enkele rake klappen uitgedeeld. SENSATIONELE ONTDEKKING IN DODE ZEE-ROLLEN si Excommunicatie voor pro-abortus CORPUS CHRISTI De Amerikaanse bisschop René Gracida heeft de di rectrice van een zieken huis in Corpus Christi (Texas) geëxcommuni ceerd, omdat er onder haar verantwoordelijk heid abortussen worden uitgevoerd. Volgens een rooms-katholieke pro-abortus organisatie is het de eerste keer dat de kerkelij ke leiding een voorstander van abortus op deze manier aanpakt. De woordvoerder van de bisschop liet echter weten dat het in de Verenigde Staten al eens eerder is ge beurd. „Uw medewerking aan de praktijk van abortus is een zonde tegen God, tegen de mensheid en tegen de wetten van de Rooms-Katholieke Kerk", schreef bisschop Gra cida aan directrice Rachel Vargas. De geëxcommuni ceerde directrice denkt niet dat haar verdediging van abortus haar 'een plaats in de hel' zal opleveren. Twee weken geleden dreigde kardinaal John O' Connor rooms-katholieke politici die j ijveren voor legalisering van abortus eveneens met excom- municatie. Volgens de aarts bisschop van New York is dit I voor de bisschoppen de enige mogelijkheid om in te grijpen. JERUZALEM Weten schappers hebben tussen de overblijfselen van de Rode-Zeerollen waar schijnlijk een fragment van een brief van bijbelse figuur Samson aan de ver leidster Delilah gevonden, zo heeft de archeoloog professor John Strugnell op de tweede internatio nale conferentie van bij belse archeologie bekend gemaakt. Strugnell, die aan het hoofd staat van een internationaal team van wetenschappers dat de exclusieve toegang tot de nog niet openbaar gemaakte rollen heeft, verklaarde zopas dat hij onlangs op een frag ment met negen woorden en drie regels van de brief stuitte. De onderzoeker, die een auto riteit op het gebied van de rol len is, verklaarde dat alles er op wees dat de brief van Sam son afkomstig was. Tot nu toe is echter nog te weining van de brief vertaald om uitsluitsel te kunnen geven of de brief aan Delilah gericht was, maar Strugnell kondigde aan binnenkort meer te zullen publiceren. De brief zou een liefdesbrief kunnen zijn omdat hij past in de periode van vroeg joodse literatuur waarin erotische geschriften en de boeken der wijsheid werden vervaardigd. Samson, wiens verhaal wordt verteld in het boek der Richte- ren, werd bekend om zijn enorme kracht. Zo sloeg hij 1.000 Filistijnen dood met het kaakbeen van een ezel. Deli lah, die door de Filistijen was gestuurd, wist Samson echter onschadelijk te maken. Zij verleidde hem en ontfutselde hem het geheim van zijn kracht, dat in zijn haren zat. Daarop knipte Delilah zijn ha ren af en was Samson machte loos. De professor, die aan de Ame rikaanse Harvard-universiteit doceert, maakte de vondst be kend als voorbeeld van het soort materiaal dat verwacht kan worden in de komende weest in de pers, verweert De Vries zich. „Ik geef toe dat het persoonlijk gesprek een dimensie meer heeft. Je zou dat er inderdaad aan kunnen toevoegen. Zoals dat Schilder symposium, ja. Boeiend, ener verend, ook wel aangrijpend. Maar kerkelijk gezien zet het zo weinig zoden aan de dijk. De synodale karavaan trekt gewoon verder. Van de theo logische faculteit van de Vrije Universiteit was er bijna nie mand. Ik heb de indruk dat de jongere generatie Berkou wer z'n gang laat gaan, maar er zelf weinig boodschap aan heeft". Maar, zo wil De Vries na enig aandringen wel kwijt, als het open gesprek zou helpen om karikaturen van elkaar weg te nemen, zou hij er niets op tegen hebben. „Dat heb ik trouwens altijd al gezegd". Als voorzitter van het door de vrijgemaakte synode nieuw ingestelde deputaatschap ter bevordering van kerkelijke eenheid, belooft hij de gere formeerde kerken niet over te slaan in eventuele 'verken nende' gesprekken. Heeft de synode van Leeu warden invloed gehad op de verhouding tussen vrijge maakten en synodalen? „Ik zie de correspondentie tussen ons als een afsluiting van een periode. Zij hebben spijt betuigd over het kwetsen van ons geweten. In de offi ciële relatie is de breuk daar mee bestempeld. De vrijge maakte kerken zien geen ope ning voor een kerkelijk ge sprek. Als er maar een sprankje wil was geweest om de uitspraken van de jaren '40 bijbels te heroverwegen..." STEVEN EMMENS tijd. De uit vijf leden bestaan de toezichtscommissie, waar Strugnell en vier anderen zit ting in hebben, verdedigde de lange periode van openbaar making van de rollen die in de jaren 1947-52 zijn gevonden in Qumran aan de Dode Zee. Ook verdedigden zij zich tegen het feit dat de manuscripten niet toegankelijk zijn voor andere wetenschappers. Shmaryahu Talmon, een lid van de commissie van toezicht, verklaarde dat bepaald is dat de studie naar de rollen in 1997 afgerond moet zijn en dat de publicatie van het materi aal in 2000 voltooid zal zijn. Ook zullen andere onderzoe kers toegang tot het materiaal krijgen en is een begin ge maakt met het opstellen van een catalogus van de rollen en andere manuscripten. Talmon verklaarde dat vijftig platen met fragmenten die nog niet aan leden van het onder zoeksteam zijn toebedeeld ter beschikking gesteld zullen worden van andere archeolo gen, maar hij zei dat het mate- KAAPSTAD Nu de politieke leiders in Zuid- Afrika weer in het open baar kunnen spreken, is het de taak van de ker ken als bemiddelaar op te treden zodat de onder handelingen kunnen be ginnen. De „buitengewo ne rol", die de Zuidafri- kaanse Raad van Kerken speelde toen de leiders nog gevangen zaten, is voorbij. Dat zei dr. Frank Chikane, secretaris van de SACC, aan het slot van de jaarvergadering in Kaapstad. „De kerken moeten erop toezien dat er een vreedza me en rechtvaardige over eenkomst wordt gesluiten die een democratisch en niet-raciaal Zuid-Afrika mo gelijk maakt. Als er geen rechtvaardige oplossing komt, dan blijven er conflic ten en oorlogshandelingen. Reconstructie van en ver zoening in een nieuw Zuid- Afrika zijn alleen maar mo gelijk als er gerechtigheid heerst." Ook de scheidende voorzit ter van de SACC, bisschop Manas Buthelezi, erkende dat de Zuidafrikaanse ker ken de komende tijd een an dere rol krijgen. Maar, zo voegde hij eraan toe, de kerk zal altijd voor de gees telijke als de materiële no den moeten opkomen. Bo vendien houdt de profeti sche rol niet op als de apart heid eindelijk voorbij zal zijn. riaal dat in handen van de 22 teamleden was niet openbaar gemaakt zal worden omdat zij hun hele academische leven hebben gewijd aan het uitzoe ken van de rol-fragmenten en dat zij daaraan het recht kun nen ontlenen om er als eerste over te publiceren. Robert Eisenman, die aan het hoofd staat van de religieuze faculteit van de universiteit van Californie, en die een van de meest vooraanstaande criti ci van het systeem van be perkte toegang tot de rollen is, verklaarde dat de opmerkin gen van Talmon enige vooruit gang betekenen. Maar 40 jaar na de vondst van de rollen zouden alle onderzoekers on gelimiteerde toegang tot de manuscripten moeten hebben. Controle Volgens Eisenman laten de 22 onderzoekers af en toe een sensationele ontdekking het licht zien om de aandacht af te leiden van het echte probleem. Eisenman zegt dat de werkelij- De kerk moet toezien dat niemand slachtoffer van on derdrukking wordt. „Zolang mensen mensen zijn, leven we in een onvolmaakte we reld. Daarmee wil ik niet zeggen dat wij met een pes simistische blik in de toe komst kijken en dat wij de genen die ons de bevrijding, brengen, niet van harte zul len steunen." Chikane zei dat een wapen stilstand, waar beide partij en zich aan houden, een voorwaarde voor de vrede is. „Anders komen we in de zelfde situatie terecht als Namibië, waar honderden jonge mannen in de periode voor de onafhankelijkheid hun leven nog hebben ver loren." Overigens zijn er volgens Chikane nog ettelijke obsta kels op de weg naar onder handelingen. In dit verband noemde hij de oorlog in Na- tal, de vrijlating van alle po litieke gevangenen en de te rugkeer van de ballingen. Als grootste hindernis voor de onderhandelingen zag hij het ontbreken van het recht op vergadering en vereni ging. Hoewel de staat van beleg is opgeheven, heersen er in Zuid-Afrika nog tallo ze veiligheidsmaatregelen. „Daar heb ik veel meer on der geleden dan onder de staat van beleg," aldus Chi kane. „Die maatregelen zijn niet bedoeld om de veilig heid te waarborgen, maar om de bevolking er onder te houden." ke kwestie de controle over de manuscripten is, omdat daar mee ook de interpretatie van de rollen en het vakgebied ge controleerd kan worden. Hij verklaarde dat hijzelf en ande re critici van het systeem niet waren uitgenodigd op de con ferentie en hij beschuldigde de Israëlische Dienst voor Anti quiteiten ervan öm kritiekloos toe te geven aan de elitaire aanpak van de 22 experts, waardoor 500 kenners uit de gehele wereld van serieus on derzoek uitgesloten worden. De toezichtscommissie ver klaarde dat een gedeelte van de rollen met de zogenaamde koolstof-14 methode op ouder dom onderzocht zal worden. Op basis van de stijl in het handschrift op de rollen heb ben sommige wetenschappers gezegd te geloven dat de ma nuscripten rond 200 voor Christus geschreven zijn en het werk zijn van een joodse sekte. Anderen geloven echter dat de rollen het werk zijn van vroege christenen. fieidae 6<MMa/ni De jongste ontwapeningsvoorstellen van de Verenigde Sta ten om alle nucleaire artillerie terug te halen uit West-Euro pa vormen de zoveelste aanwijzing dat de ontspanning tussen Oost en West zich doorzet en zijn daarmee koren op de mo len van minister van defensie Ter Beek. Hij kondigde eind vorige week aan het krijgsmachtpersoneel in ons land in tien jaar tijd met een derde te willen verminderen. HET plan van Ter Beek is allerwege vernietigend beoor deeld. En terecht, want het plan scoort op vele punten een dikke onvoldoende. Het feit dat Ter Beek zijn plan niet eerst heeft voorgelegd aan zijn collega's in het kabinet en aan de bondgenoten in de NAVO is tekenend voor de onbezonnen en overhaaste ijver waarmee deze minister te werk gaat. Vice-premier Kok heeft hem daarvoor al publiekelijk de oren gewassen. VEEL fundamenteler is de kritiek dat de minister de krijgs macht in belangrijke mate wil reduceren zonder dat daar een strategische analyse aan ten grondslag ligt en zonder dat hij een visie geeft op de toekomstige taken van onze krijgs macht. Het is zonneklaar dat de veranderde situatie in de wereld gevolgen zal hebben voor Defensie. Maar Ter Beek heeft herhaaldelijk aangekondigd dat hij in het najaar met een Defensienota komt, waarin hij zijn gedachten zal ontvou wen over de plaats en de rol van het Nederlandse leger. Waarom hij daar niet op heeft gewacht, is niet duidelijk. De ontwikkelingen in Oost-Europa gaan snel, maar dat mag nog geen reden zijn een voorschot te nemen op een situatie die nog niet bestaat. De werkelijkheid is op dit moment een instabiel Oost-Europa, waarvan weliswaar momenteel weinig of geen dreiging uitgaat, maar dat kan net zo snel verkeren als de ontwikkelingen zich de afgelopen maanden hebben voltrokken. WlL hiermee nu gezegd zijn dat troepenvermindering niet aan de orde gesteld moet worden? Dat zeker niet. Er is alle aanleidirig voor bezinning op dat front. Maar voordat tien duizenden militairen, en dus ook hun kennis, het bos worden ingestuurd, dient eerst te worden vastgesteld hoe de militaire krachtsverhoudingen in de wereld precies liggen en wat de positie en taak wordt van onze resterende krijgsmacht. En dat hoort uiteraard te gebeuren in nauw overleg met onze NAVO-partners. Wacht met Henk zeggen als He- He- He- Herman zich aan u voors telt. Stotteraars weten heus wel wat ze zeggen willen, dus in de rede vallen helpt niet Geef ze liever even de ti|d om uit hun woorden te komen. Dat vermindert al gauw de spanning. Zo komt een gesprek vlotter op gang en gaan we elkaar ook een beetje beter begrijpen. Doen we dat? Informatie voor mensen met stotterproblemen bij zichzelf, in hun gezin of naaste omgeving: 01808 -15 31 of SVS, Postbus 119,3500 AC Utrecht. G e o f slot te r a a r s v c n I e I i j <1. Pubhlutlé aangeboden door dil blad, in samcnwerlnng met de Stichting Ideclc Reclame StHE mT Ccid6c0ommit Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart: per maand f. 24.85 per maand 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,10 per jaar f. 284,50 per jaar 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2