K VIND TOYOTA GEWOON BETER AVRO kiest nieuwe vorm van amusement "Zo'n tijdelijk aanbod plus zo'n financiële verrassing. Daar moet je wel dubbel alert op reageren." Voordeel: F 1.100.- TOYOTA Plus riant dealer-aanbod. Wf' Dag en Nacht vloeien in ballet in elkaar over ïvang 1 afspral /e vlali eend. :en opt t Zeisl is ons ïen rui cht gr per :n selei zit de niet e 1000,- 3911959 ird. 9-13 igouweri Leider dinsdaj BEENH 3t dochtfl ijk en in ekt KEU Ischap of C 43202 leken/SC Nederlan -355726I peciallstj iderlandj CHESTj Gratis! 27988. t 207, Li 10005 pstgeesl '4917 71™23<K :nbijbel Ja, van zo'n buitenkans ben ik meteen weg. Natuurlijk, de Carina is al één brok hi-tech, met z'n multikleppen en z'n multipoint injectie. Xe *3 LOUWMAT1&:fWtQUI Maar deze 'Exiv' -uitvoering maakt hem wel héél speciaal. Wat wil je ook met drie ijzer sterke extra s: Stuurbekrachtiging Centrale portiervergrendeling 185/70 R 13 banden op 5,5 J velgen Al met al, een extra pakket van normaal f2.000,- dat ik nu voor f900,-. krijg. Kassa! Ik ben al weg. Want als ik snel ben, heeft m'n dealer ook nog eens een 'flinke financiële verrassing in petto. CARINA II l.óXLi 'EXIV' vanaf f30.895,- Afgebeeld de Carina II Liftback 'Exiv' Lichtmetalen velgen tegen meerprijs) Importeur: Louwman Parqui B.V., Steurweg 8, 4941 VR Raamsdonksveer Tel. 01621-85900. Prijzen incl. BTW en excl. a/leveringskosten. Wijzigingen in prijs en uitvoering voorbehouden. Toyota, nummer I in multikleppentechniek. v; Alle Toyota's hebben 3 jaar garantie en 6 jaar carrosserie- f garantie. Conform onze bepalingen. Vraag uw dealer. LEIDEN - A.J. VERBERG'S AUTO B.V. - Zoeterwoudseweg 23 - Tel. 071-313141 LEIDERDORP - VAN HAASTEREN MOTORS B V. - Weversbaan 9 - Tel. 071-899256 RIJNSBURG - GARAGE DIJKSMAN B V - Oegstgeesterweg 17-23 - Tel. 01718-20500 TER AAR - GARAGEBEDRIJF J.J. VAN DER GEEST - Westkanaalweg 37 - Tel. 01722-2132. *Off. Agent 37 JNST/RTV fieidae Sou/iant vrijdag is mei 1990 pagina 11 omdat het geen studio-show is en vooral de afwerking heel veel geld kost. Uit uren opna men moeten de beste fragmen ten worden gekozen. Doordat alles van verschillende kanten wordt belicht neemt de monta ge veel tijd in beslag. Veelal vier weken voor een program- HILVERSUM Met de komst van 'De Uitdaging', vanaf 19 november op het scherm, kiest de AVRO be wust voor een andere vorm van amusement. „Het is ons nieuwe gezicht en een lijn waar langs ons amusement pakket zich de komende jaren zal ontwikkelen en vernieu wen. Het is een vorm die mij enorm aanspreekt omdat het tenminste ergens over gaat. We zitten wat het amusement betreft nu in een underdog-po sitie, maar hopen met dit pro gramma sterk terug te ko men", zei Lex van Rooijen, manager amusement van de AVRO-televisie gisteren tij dens de persconferentie van 'De Uitdaging'. Het succes van de formule is sterk afhankelijk van het Ne derlandse publiek. In Enge land trekt het programma, dat door Aneka Rice werd bedacht en wordt gepresenteerd, ge middeld zo'n elfeneenhalf mil joen kijkers. En 'dankzij het succes is het programma ver plaatst van de vrijdag- naar de zaterdagavond. De eerste tien zitten er daar inmiddels op, maar de show zal nog zeker twee seizoenen (twintig pro gramma's) meegaan. Volgens de Engelse regisseur Tom Gut- teridge voorzag het in een dui delijke behoefte. Project De bedoeling van het pro gramma is simpel. Angela Groothuizen, die vooraf van niets weet, krijgt de opdracht een sociaal of cultureel project werkelijkheid te laten worden. Het gaat meestal om een pro ject waar de betrokkenen lang op hebben gewacht. Angela moet proberen dat binnen een door deskundigen gestelde tijdslimiet (niet langer dan vier dagen) waar te meiken. Hoewel de ex-Dolly Dot het gezicht is van het programma en de uitdaging aangaat, ligt de sleutel om het project te ontsluiten bij het Nederlandse volk. Zonder de hulp van haar landgenoten kan Angela de opdracht nooit volbrengen. Je zou De Uitdaging' kunnen zien als een alternatieve vorm van liefdadigheid. Inmiddels zijn er, na wat op roepen, vijfhonderd aanmel dingen voor projecten binnen gekomen en heeft het produk- tie-team van ID-tv, die de (voorlopig) achtdelige serie maakt, over de verschillende regio's verspreid, geschikte projecten uitgezocht. De opna men beginnen volgende week. Daarvan zijn de eerste vier vanaf 19 november te zien en wordt het tweede kwartet vanaf 21 januari uitgezonden. In het vroege voorjaar volgt dan nog een compilatie van hoogtepunten. Verklapt Over de uitdagingen valt niets te zeggen. De enige die daar iets over weet, is het research- team, want er moeten natuur lijk lijnen worden uitgezet, mensen worden ingelicht dat Angela ze mogelijk benadert, maar die houdt z'n mond, want wordt een project ver klapt dan is de spanning eraf. Of Angela het tot een goed eind brengt is ook niet te zeg gen. De tijd zal het leren, maar of de uitdaging nu wel of niet slaagt, er blijft altijd een span nend programma over. Harry de Winter (van Id-tv): „Ook als het niet lukt, zoals dit sei zoen in Engeland twee of drie keer is voorgekomen, levert het streven naar een goed eindresultaat boeiende televi sie op". De gebeurtenissen worden met drie camera-ploegen op een dramatische manier in beeld gebracht. Daarom is ook niet gekozen voor een tv-regisseur, maar voor de speelfilmregis seur Jindra Markus. Angela: „Ik zou twee jaar geleden met hem een film hebben gebraakt. Dat is toen door allerlei om standigheden niet doorgegaan en daar hebben we allebei spijt van. Vandaar dat we nu deze acht kleine speelfilmpjes van vijftig minuten maken". Lex van Rooijen bevestigt dat het een duur programma is. „Het is ons duurste amuse mentsprogramma. Dat komt Om geen problemen te krijgen met de reclame-regels, hebben juristen van de AVRO alle mi nimale marges aan mogelijk heden bekeken. Zo zal van ie mand die zijn diensten aan biedt voor een plaatsje op de titelrol, geen gebruik worden gemaakt Lex: „We doen niet aan sponsoring en willen ver mijden dat we moeten gaan af plakken. De AVRO beslist uit eindelijk tijdens de produktie wat wel en niet kan, want we willen absoluut geen regels overtreden". Dat Angela Groothuizen werd gekozen voor 'De Uitdaging' komt omdat ze aan negen van de tien punten voldeed, die Harry de Winter had opge steld. Harry: „Ze kan acteren, produceren, want er moet veel worden geregeld, motiveren en stimuleren. Het programma is gewoon op haar lijf geschre ven". Verliefd Angela: „Ik dacht eerst: waar begin ik aan, maar was zo ver- liefd op het concept dat ik heb toegstemd. Het is een sprong in het diepe, dat wel. Ik ben ook heel nerveus, maar ik zie wel. Nee, met de Engelse pre sentatrice heb ik geen contact gehad, die is hoogzwanger en wil even niets van het pro gramma weten. Ik heb wel met Mies Bouwman gesproken om te horen hoe je het best met mensen kan omgaan zon- der te scoren met sentiment". „De presentatrice van het pro- gramma word ik niet, ook niet de supervrouw. Ik blijf ge woon Angela, die binnen een bepaalde tijd een opdracht tot een goed einde probeert te brengen met behulp van de Nederlander". HANS PIËT jHudei IHku jkteams |uden toezicht kwaliteit van fomgeving |>EN Er wordt een wijkteam samengesteld ambtenaren van de direc- [jviele werken, groen en Icing. Een vaste ploeg die Efe wijken Pancras-Oost, ■hwijk en Leiden-Noord |et op de kwaliteit van de Cngeving. Het werk sluit |ens wethouder H. van >n aan op dat van de om- ^svakploegen. Dit ge- Iin het kader van de soci- [ernieuwing. ;n boottocht werd gister- g ingehaakt op de pro- die in Leiden zo'n twee ,n de gang zijn. De pro die nu onder de noemer vernieuwing vallen, gepresenteerd aan •naren van diverse mi- ies, van de provincie en ,eidse wethouders, raads- ambtenaren. Aange- werd onder meer bij een werkproject in de Smid- Daar worden vier pan- ;erestaureerd. Een bezoek gebracht aan de Stich- Werkgelegenheid Leiden et Centrum voor Beroep- ntatie en Beroepsoefe- Een duet in de „Nacht". ie een 0.000 )aarbij: n denl t veld hij er nje di< 'g, sll Dongen verwacht on- de promotietrip niet geld los te krijgen bij het voor de Leidse sociale ieuwing. „We moeten het namelijk hebben van het jepelen van contacten, het ireken van regels en het ven met de bestaande ;tten. In drie wijken, na- i Pancras-Oost, de rijgen hwijk en Leiden-Noord p bezo t heel specifiek extra geld ien mil lergie gestoken. Alles wat Boys lukt, proberen we over te kan je n naar de rest van Lei een kn v vijkteam van ambtenaren :t gebn rerschillende directies is [voorbeeld van het door van „kokers". Van Wout en verwacht dat deze re- isatie niet op stel en wordt doorgevoerd, rnige mensen zitten al 25 een ploegje van civiele ap in en. Die krijg je niet bin- »n maand in een andere Het werk van de om- ib is z gsvakploegen komt door >elangr vijkteam van ambtenaren gevaar. FOTO: PR HILVERSUM - Vraag aan Bianca van Dillen, chore ografe van het ballet „Dag en Nacht": Wat was er eerder, het idee voor deze dans of de muziek? Haar antwoord: „Eerst dienen bij mij de ideeën voor een dans zich aan. De muziek zoek ik er later bij". Zij kwam ervoor terecht bij de componisten John Cage en Guus Janssen. De eerste schreef moderne dansante mu ziek, maar liet de snaren van de vleugels prepareren met losse ijzerwaren, waarna Guus Janssen de toetsen ook nog van enige bewerkingen voor zag. Het resultaat mag opmer- keliik heten. Dat levert strak ke en door de herhalingen bij na oosterse ritmen op, die niet steeds naadloos aansluiten bij de expressie van deze dans. Het gaat hierin om de beleving van een cyclus van 24 uur in het bestaan van een mens. Al leen bij tijd en wijle verstren gelen muziek en dans zich in elkaar, met name in het slot, waarin sprake is van een bijna extatisch nachtelijk duet. Dit laatste kan niet van het hele werkstuk gezegd worden. Er komen lange fases in voor waarin bewegingen en muziek in motoriek tenauwernood op elkaar aansluiten. Tendele kan dit verklaard worden uit de opzet van deze dans. Het Dag gedeelte wordt besteed aan oe fening in de studio, het tot de orde roepen van het weer spannige lichaam. In de „Nacht" vindt de geestvervoe ring plaats, gedanst door zes dansers waarin de geest zich lijkt te verslingeren aan opko mende fantasieën. Deze voorstelling stond eerder in de zaal in een andere vorm dan nu op tv te zien is. Bij de theateruitvoering kregen de dansers gelegenheid door mid del van een druk op de knop over te schakelen naar de ver schillende dansdelen. De regis seur van de tv-adaptatie, Wil- bert Bank, moest dit idee laten liggen, omdat de kijker ge makkelijk het gevoel zou kun nen krijgen, dat het om ge speelde spontaniteit gaat. Wilbert Bank: „Wel heb ik in persoonlijke betrokkenheid deze choreografie bij de kij kers willen brengen. Ik ge bruik weliswaar ook zichtbaar die knop, maar met geen an dere bedoeling dan door om schakeling van het beeld de continuïteit in de cyclus „Dag" en „Nacht" duidelijk te ma ken. In de opnamen van de studiogedeelten heb ik de dan sers veel meer op het lijf ge volgd om de afstandelijkheid ervan te doorbreken. Met de Nacht-gedeelten moest ik be hoedzamer omspringen, omdat de belevingswereld van de dansers daarin veel directer uit de bewegingen spreekt, als het ware op de camera afkomt. Het gaat in deze dans van in elkaar vervloeiende delen om twee stijlprincipes. Die heb ik willen volgen door daar met de camera op in te spelen". In het begin krijgt men te ma ken met een reeks dansuitin- gen in een vriie vorm, die slechts hier en daar raakpun ten biedt met de muziek. Het gaat om gestileerde houdingen van elke danser afzonderlijk. Dit ziet men in de „Dag". Naarmate deze verglijdt krijgt de muziek en daarmee de nachtelijke sfeer sterker vat op de verbeelding en leidt deze tot subjectieve belevingen en gevoelsuitwisselingen die uit de dansers zelf voortkomen op basis van de aangereikte Dag-choreografie. Dit voert tot rituele dansvervoering, thea trale relaties in een lichaams plastiek waaruit de geest van de dansere spreekt. Wat aan vankelijk als experimenteel overkomt blijkt in tweede in stantie pure uitingslust. TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 11