u Ome Willem gaat een tijdje naar Vuurland T Onze ideeën krijgen vorm in de keuken" K 'CeidócSou/uwit1 PIÊ1 )p16 Hangt Ome Willem zijn drumstokken definitiefin de wilgen? Een alarmerend ANP-bericht deed zulks vermoeden. „Ome Willem, ofwel Edwin Rutten stopt met zijn theateractiviteiten voor de jeugd. Op zondag 10 juni geeft hij in Amstelveen z'n laatste voorstelling", zo lazen we onlangs. Ome Willem snapt zelf ook niet hoe dit bericht de wereld in is gekomen. „Ome Willem stopt niet, hij gaat een tijdje in de luwte opereren". Hiermee schept hij de gewenste duidelijkheid. Veel kinderen zullen een zucht van verlichting slaken: Ome Willem verdwijnt niet van het toneel. Anders gezegd: het 'broodje poep' gaat even de ijskast in en komt straks weer gewoon als lekkernij te voorschijn. Edwin Rutten: Kinderen zijn eerlijkonderkennen leugens, volwassenen zijn vaak zo hypocriet". FOTO: CORNÈ SPARID.4ENS VINKEVEEN - Edwin Rutten over Ome Willem: „Hij is een bar se, eigenzinnige man. Een inconse quente vader. Een bluffer, opschep per, die bovendien onberekenbaar is: je weet niet welke pet hij op heeft. Maar hij is wel recht door zee. En hij mag dan soms een rot zak zijn, als een kind een splinter in z'n vinger heeft, dan zal hij er alles aan doen om die te verwijde ren". „Weet je waar ome Willem naar toe gaat? Naar Vuurland, om daar broodjes poep te bakken. Maar zonder gekheid, ik heb momenteel zoveel hooi op m'n vork genomen dat ik een tijdje kap met Ome Willem. Honderddertig voorstellingen per jaar is niet niks". Jeugdtheatermaker, zanger, cabaretier en psycholoog Edwin Rutten heeft in de af gelopen zestien jaar ontelbaar veel kin deren verblijd met produkties als 'De film van ome Willem', 'Ome Willem heeft een hond' en 'Ome Willem vangt boeven'. Getooid met blauwe pet, geze ten achter het drumstel en bijgestaan door een stel muzikanten en acteurs, zorgde Ome Willem voor verrassend ontwapenende, geestige programma's, die mede door het onverbloemde taalge bruik moeiteloos hun weg wisten te vin den naar menig kinderhart. Bedenker van de creatie is Aart Staar tjes, de geestelijk vader van uitstekende kinderprodukties als J.J. de Bom, de Stratemaker op Zee-show en Het Klok huis. Nu is de combinatie Rutten/Ome Willem zo logisch als één en één twee is; toentertijd lag die helemaal niet voor de hand. Edwin Rutten, dat was toch die studentikoze, wat arrogant overkomende jazz-zanger, die nummers van Gershwin en Porter zong en bepaald niet iemand was in wie je nu meteen een grote kin dervriend zou herkennen? „Daar word ik nou niet goed van. Kin dervriend is een vreselijk woord. Ik hou niet meer, maar ook niet minder van kinderen dan anderen. Ik heb affiniteit met kinderen - ik heb er zelf twee - maar ik ben zeker niet die lieve oom Jan, die ze snoepjes voorhoudt". „Ome Willem leeft in een soort haat liefdeverhouding met ze. Dat is ook z'n kracht. Als je iemand alleen maar spek kies voorzet smaken die op den duur niet meer. Datzelfde geldt als je alleen maar zure bommen opdient. Maar de combinatie, die maakt het eten lekker en datzelfde geldt voor de programma's". ^,Toen Aart Staartjes me voor die rol vroeg heb ik onmiddellijk 'ja' gezegd. Gewoon gedaan. Een sprong in het die pe? Misschien wel, maar ik pak van alles aan en hou van beweging. Je denk niet, je doet. Stilstaand water trekt namelijk vliegen aan". Kritiek „In het begin was er best kritiek, maar die is later verstomd. Neem dat broodje poep bijvoorbeeld. Dat kon volgens sommige figuren natuurlijk helemaal niet. Dezelfde mensen kijken wel naar het Journaal, dat vrijwel helemaal be staat uit oorlog, milieuvervuiling, ont bladering en andere ellende. Dat laten ze gelaten over zich heen gaan, maar wel zich opwinden over zo'n woordje „Kinderen zijn gelukkig anders. Ze zijn eerlijk. Je krijgt meteen respons. Volwas senen klappen beleefd na afloop van een voorstelling, zijn opgelucht dat het voor bij is en zeggen even later tegen elkaar: 'wat een slecht stuk, hè'. Zo hypocriet. Ome Willem is met al z'n gebreken eer lijk en dat onderkennen kinderen. Die hebben een neus voor leugens". Ome Willem is natuurlijk niet alleen vanwege dat broodje poep onsterfelijk geworden. De makers (Willem Wilmink, Jan Riem, Karei Eykman, Tine War- naar, Pieke Dassen, Aart Staartjes en Harry Bannink) hebben het kinderjarjon met talrijke vondsten verrijkt en ook zijn er prachtige liedjes uit de produkties voortgekomen. Wat te denken van 'Joe pie de poepie' ('Dat moet eigenlijk in de dikke Van Daele'), 'Rapapa', 'Hoofdgei- tebreier' (Harry Bannink) en 'Grote grij ze geitebreier (Harry Mooten) of het liedje 'Deze vuist op deze vuist', dat vol gens Rutten momenteel nog altijd een heel veel gespeelde melodie is. „Er was laatst een special rond Harry Bannink op tv. Nu heeft ie heel wat be roemde nummers geschreven, zoals 'Vluchten kan niet meer' en 'Op een mooie Pinksterdag' maar weet je je wat hij uitgerekend als uitsmijter door het Metropole Orkest laat spelen? Juist, ja". Vijftien jaar is Ome Willem op tv ge weest. Vorig jaar vond de VARA het welletjes. Het einde kwam onverwacht, zowel voor de makers als de jeugdige fans. „We doen het al vijftien jaar, dat is lang genoeg geweest", werd als verkla ring gegeven. „Dat is natuurlijk geen reden", zegt Rut ten nu. „Met evenveel recht kun je stel len; we doen het al tien jaar, zeven en een half of drie jaar, maar dat slaat na tuurlijk nergens op. Een plausibele ver klaring hebben we nooit gekregen. Gek eigenlijk, de kinderen vinden het pro gramma leuk - ook bij een nieuwe gene ratie is het aangeslagen - en bij de ma kers is de accu nog lang niet leeg. Ban- ninks muzikale bron bijvoorbeeld is schier onuitputtelijk. We hebben het ge voel dat we qua levensduur van het pro gramma net over de helft zitten". „Of ik hierdoor verbitterd ben? Nee, be slist niet, hooguit verbaasd. Nog steeds vragen kinderen wanneer we weer op tv komen. Ik weet het niet. Vraag het maar aan de VARA, vraag het maar aan An ton Smit. Gelukkig is niemand afhanke- lister zijn k< Verhalen Als je zo Ruttens curriculum vitae e l^jsche z'n huidige activiteiten bekijkt, begrijp j en 0L waarom hij Ome Willem op reis stuur Hij is docent zang aan het conservator! "i in Utrecht en Hilversum. Daarnaas' ^1' -i' 1 ft hu aan nnara.nlnt vrt/tr flnpn Pr' en nieu ;reatiep op zij PRE heeft hij een opera-plot voor Opera Fo rum geschreven en ook uitgevoerd, sa men met Louis van Dijk en klassiek ge schoolde zangeressen. Voor diverse Ne derlandse symfonieorkesten schreef ei schrijft hij verhalen bij bestaande klas sieke muziek. Z'n jazzverleden is im| sant. Rutten speelde slagwerk in combo met Rogier van Otterlo, zong 0| diverse concoursen, produceerde pro gram ma's met grootheden als Chet ker, Stan Getz en Madeline Bell en w vorig jaar nog twee concerten op het be roemde North Sea Jazzfestival. Als pop zanger had hij een paar hitjes en oo dook hij regelmatig op als presentato van diverse radio- en televisieprogram ma's. De duizendpoot gunt zich geei rust. „Ik ben ijverig en heb een ijzerei energie", stelt hij met gepaste beschei denheid. „Ik zeg het wel eens zo: ik hel anderhalve liter tot m'n beschikking ei die moet in een literfles. Een tijd Tan weigerde ik te geloven dat dit niet kon maar nu heb ik me neergelegd bij di onmogelijkheid". „Al die activiteiten hebben op een bf paalde manier een relatie met elkaar' vervolgt hij z'n verhaal. „Ik ben begon nen als slagwerker. Nou die handigheil EIND kon ik mooi bij Ome Willem gebruiken jogD In die rol leer ik wat performance is ei dat kan ik dan weer gebruiken als ik b eina® klassieke concerten tekst en uitleg get presid bij bepaalde composities. Maar er word zo gauw in hokjes gedacht, die streng ge scheiden zijn en blijven". „Op het conservatorium probeer ik dii kunstmatig in leven gehouden muren ti slechten, zoals de scheidslijn tussen klas sieke en lichte muziek. Je kunt toch vai elkaar leren? Leonard Bernstein heel dat begrepen. Met zo iemand, die n breed van gedachten is, zou ik graag eei avond willen praten. Hij heeft klassieki en lichte muziek in elkaar laten ovei vloeien in de West Side Story. Klasse' Ome Willem lijkt z'n koffers gepakt hebben en al op weg naar Vuurland zijn, maar Edwin tovert hem onvi wacht weer te voorschijn. „Weet je hi mijn ideale dag er uit ziet? 's Ochtenj schrijven, 's middags een voorstellii als Ome Willem doen en 's avonds ei jazzconcert geven". „Met Ome Willem kunnen we tot it lengten van dagen vooruit. Ik kan z( beurs weer de kriebels krijgen en wie weet misschien maak ik aan weer planner voor een nieuwe show. Want of hij nu ii Vuurland of als oncle Guillaume ii Frankrijk belandt, hij komt terug". HENK WANINGI het E dan zichte AMSTERDAM - „Zes jaar gele den had ik nooit zo'n plaat kunnen maken als 'Young Souls'. Zelfs drie jaar geleden niet. Toen was ik met heel andere dingen bezig. Kijk, we zijn met de Dolly Dots gestopt op het moment dat we ons volwassen voelden. Voor de wet ben je dat misschien met je eenentwintigste, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Ik heb de tijd met de Dots nodig gehad om er achter te komen wie ik ben. Daarom heb ik het nu ook niet meer druk met wat zich in mijn hoofd afspeelt en kan ik ge woon aan het werk", zegt Angela Groothuizen. Met de ex-Spargo gitarist Ruud Mulder vormt de ex-Dolly Dot het popduo An gela The Rude. Angela: „We hebben inmiddels muzikanten om ons heen ver zameld, maar democratie duurt lang in een groep, daarom zijn wij gewoon de baas". Ruud: „De rest heeft daar geen proble men mee. Ze hebben een professionele houd&g, bovendien zijn het heel goede musici en aardige jongens met wie we graag willen blijven spelen. Maar ze brengen onze liedjes zoals wij dat willen en daar hebben zij geen' probleem mee". De eerste plannen om als populair duo door het leven te gaan, werden geboren toen het einde van de Dolly Dots in zicht kwam. Het tweetal kende elkaar echter al veel langer onder meer als pro ducers van Roberto Jacketti The Scooters. Angela: „Ten tijde van het af scheidsconcert waren we al met de eerste demo-bandjes bezig". Keuken Ruud: „Voor de buitenwereld heeft het een tijd geduurd, maar we zijn, alweer zo'n twee jaar geleden, in Angela's keu ken gaan repeteren. Behalve dat haar keuken een heel goede akoestiek heeft, bezit Angela een computer en een vier- sporen-bandrecorder. Zo kregen onze ideeën hun eerste vorm. Meestal werk ten we ze grof uit. 'Young souls' begon met een string-geluidje op de computer, 'Heartbeat City' was niet meer dan een kreet. Ik bégin altijd met een refrein. Als ik dat eenmaal heb, komt de rest van zelf'. Angela: „Ik begin gewoon bij het intro, zing dan een couplet, wat mij automa tisch naar een refrein leidt. Maar maat staf voor een goed nummer is dat het moet klinken als je het neuriet of zonder instrumentale begeleiding zingt. Klinkt het dan niet, dan wordt het niks". Ruud: „Bij 'Young Souls' kon ik gelijk horen dat het goed zat en dat was eigen- Angela Groothuizen en Ruud Mulder: eensgezinde tegenpolen. FOTO: PATRICIA STEUR ANGELA GROOTHUIZEN EN THE RUDE lijk alleen maar een drumpatroontje". Angela: „Ritmes inspireren mij mate loos. Het titelnummer hebben we overi gens al in oktober 1988 opgenomen, maar pas in december 1989 definitief af gemaakt. Mijn zang van een jaar geleden staat gemengd met mijn zang van een jaar later en je hoort het niet. Ik hoor het zelf niet eens meer". Ruud: „Soms is het goed bepaalde opna men even te laten bezinken. Als je ze iets later terughoort, kun je er vaak beter over oordelen. Daarom vond ik het ook niet erg dat de opname-periode over een lange tijd was uitgesmeerd. Het geeft nieuwe ideeën nog een kans te worden uitgewerkt. Dat is ook gebeurd. Die pe riode was noodgedwongen lang omdat Angela met Purper op tournee was". Angela: „En jij had ook het een en ander te doen. Ruud heeft in sneltreinvaart de produktie gedaan van de musical 'Gebo ren vrienden' en is daarnaast nog ver antwoordelijk voor de muziekprodukties in programma's als 'Doet ie 't of doet ie 't niet', 'Dierenbingo' en 'De Kaktus- show'. Het is aardig om te zien hoe wij ooit samen met dat gejodel in de studio zijn begonnen en hoe ambachtelijk Ruud is geworden, hoe gemakkelijk het Aanspreken Ruud: „In de studio was het uitgangs punt; een stevige Europese rockplaat maken, die toegankelijk zou zijn voor een grote groep mensen. Toch doen we het niet voor het geld of omdat we zo nodig ons ei kwijt moeten. We willen ge woon zo veel mogelijk mensen aanspre ken. Dat betekent per definitie dat je po pulaire muziek moet maken". Angela: „Een van mijn grootste wensen is dat een van onze nummers nog eens een wereldhit wordt. Dat als ik op straat loop, ik mensen die compositie hoor fluiten. En ik hoop nog steeds op succes in Amerika. Ik wil zo graag dat we daar op de radio worden gedraaid. Van alle landen van de wereld is het de enige plek waar ze een te gekke radiocultuur hebben. Wat ik zou willen meemaken is dat ik in de auto zit en dat ik, op welke station ik ook afstem, een nummer van ons voorbij hoor komen. Dat lijkt mij heerlijk. En met deze plaat moet het kunnen. Ik heb er een sterker gevoel over dan welke plaat van de Dolly Dots ook, en we hebben samen een hoop te gekke elpees gemaakt". De groep waarmee Angela en Ruud bin nenkort het clubcircuit induiken, bestaat volledig uit Rotterdamse musici. Ruud: „Ze hebben daar, ook dank zij het con servatorium, een boeiend muzikanten circuit. Misschien heeft het ook met het nijverheidskarakter van de stad te ma ken, noeste arbeiders. In Amsterdam ligt dat anders, daar zijn mensen snel blasé". Staatsexamen Angela: „Ik ben anderhalf jaar geleden naar een open dag van het Rotterdams conservatorium geweest en had mij bij na laten inschrijven, maar de man die ik sprak zei heel eerlijk: 'Ik denk niet dat we je wat zang betreft nog veel kunnen bijbrengen'. Maar ik heb de afgelopen tijd wel muziekgeschiedenis gestudeerd. Ik ga dit jaar ook proberen staatsexamen te doen. Eigenlijk zou ik twee maanden even keihard moeten studeren, dan heb ik het pakketje rond. Nu zweeft het los in mijn hoofd rond, maar ik heb het ook zo druk gehad de laatste tijd. Aan huis werk kom ik gewoon niet toe. Mijn juf heeft mij het eerste jaar keihard zien werken, maar ook meegemaakt hoe ik langzaam weer werd opgeslokt door mijn werk. Toch ben ik best een beetje trots op mijzelf, want ik kan nu muziek lezen. Ik had het een weekje minder druk en dacht: laat ik weer pianoles ne men. Ik ben één keer geweestMaar die jongen gaf mij een stuk muziek en plotseling realiseerde ik mij dat ik het echt aan het lezen was, terwijl ik het nog nooit had gehoord. Dat was een heilig moment voor mij. Ik ga nu ook hele maal voor modern klassiek. Dat had ik twee jaar geleden nooit mooi gevonden. Toch vind ik de muzikanten die nog nooit gestudeerd hebben de meest be gaafden. Ze hebben hun gehoor op een speciale manier ontwikkeld". Herrie Angela Groothuizen en Ruud Mulder zijn twee eensgezinde tegenpolen. Ange la: „Ruud houdt niet van klassieke mu ziek". Ruud: „Nou ik ben er niet mee bezig. Ik ben wat funkier georiënteerd. Angela houdt van iets meer herrie". ei Vai Angela: „En weet je wat nou het gekki is, dat de meeste harde nummers doo Ruud zijn geschreven. Ik denk ook da het voor een buitenstaander ingewikkeli is om ons te begrijpen. De technicus be greep er in elk geval niets van. Ik wee precies wat ik ga doen als ik de studi inga. terwijl je dat juist van Ruud wacht. Toch is hij wat dat betreft de los bol van ons tweeën. Hij verzint rust', ter plaatse een solo. Dat zou ik nooi kunnen. Dat is helemaal mijn stijl ni< Ik werk het liever eerst thuis uit". Ruud: „Door al die radio-, televisie- platenprodukties speelt mijn werk zid voornamelijk in de studio af. Het is soort thuis voor mij geworden. Zenuwei ken ik niet als ik in de étudio ben. Ei een solo moet je niet instuderen, moet fris van de lever. Bovendien hoi ik van improviseren, dat had ik o school al, en dat is niet Angela's sterksl punt". Angela: „Het tegenstrijdige aan mij ir dat ik impulsief ben, vrij sterk afga o mijn intuïtie, maar er vreselijk lang ovi doe voor ik iets naar buiten breng. Daai bij vind ik het heerlijk om de nummer van Ruud thuis nog een tijdje te bestu deren. Ze net zo lang te zingen en teruj te luisteren tot ik alle addertjes ondei het gras ken. Iets dat op het eerste ge hoor leuk lijkt, kan na drie keer vervelen". Raad dat V juli zé G. Loi van T ui ciedei Serika: Di k! in on: Marc iHING Ajax week alcoho redstrij iingtoi j is !ee[s Uitdaging van stad i Dthekei Vashinj ere ste< mens< alleen hun oi of an alcol ..De n f 20 jac Behalve dat haar muzikale carrière weeil in een stroomversnelling is geraakt, za d Angela vanaf november ook op televisi o; zijn te bewonderen. Angela: „Ik word d< hoofdpersoon in het Avro-programm 'De Uitdaging'. Het is een amusements programma waarin ik een opdrach moet zien te vervullen binnen een gf stelde tijdslimiet. Het worden in totaa zeven programma's, waar ik drie dagei per maand aan kwijt ben. Ik kan di rustig blijven musiceren. Want dat nog even een strijdpunt geweest. Ik was gelijk helemaal weg van het concept maar Ruud, de platenmaatschappij e ook bij mij thuis vonden ze het niet zo' goed idee. Ik heb dus in eerste instantie nee gezegd, maar de Avro bleef aandrin gen. Ik dacht: als je naast hetgeen je a doet, iets heel anders onderneemt, houd je dat fris. Op een gegeven moment wa ik helemaal in de war, aan alle kantel werd aan me getrokken. Uiteindelijk hel ik nog een keer een show bekeken ei toen gezegd: kunnen we geen proefpro gramma maken. Dat hebben we gedaan naderhand ook teruggekeken en daa heb ik vreselijk om moeten lachen Daarna heb ik de knoop definitief door gehakt. Ik vind het reuze eng, vergis ji niet, maar tegelijkertijd ook heel span nend en leuk". HANS een n •y (wè van zi ia 2 17

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 44