„We zijn verwend geraakt in de sacramentenbediening" Een gekweld afscheid van een utopie CeidócSomu/ brieven van lezi JSr CcidóC Kaartenactie kerk wereld - GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóeQowuvnt ZATERDAG 10 MAART 1990 PjNE door Marinus van der Berg De dagen nadat de oproep verschenen was om uiting te geven aan waardering voor de pastoraal werkenden in de kerk, waren bijzondere dagen voor mijzelf. Ik heb die dagen vanuit geloof proberen te be leven. Ze vielen samen met het be gin van de vastentijd. De vas tentijd die ons voorbereidt op de tijd van de Opstanding, die ons maakt tot mensen met een nieuwe visie. Wie de openbaarheid van de publici teit zoekt in zaken die uiterst teer liggen, moet zich de vraag stellen wiens heil ge zocht wordt. Er waren mensen die mij aan spraken over een moedige maar hachelijke stap. Er wa ren mensen die belden en zeiden dat dit hun hoop gaf en hun geloof bevestigde. Deze waardering heeft me goed gedaan in een voor mij spannende tijd. Tegelijk hecht ik er aan dat het spot- licht niet op mij word gericht, maar op de toekomst van heel de geloofsgemeenschap. In die geloofsgemeenschap wordt verschillend gedacht en die verschillen kunnen vruchtbaar en stimulerend zijn om voort te gaan. Die verschillen worden onvrucht baar als er ter rechter of ter linker zijde fanatisme aan het licht komt. Het fanatisme is een soort duivelse kracht die uit is op verzuring van de ver houdingen. In elk mens kan deze ondermijnende kracht een kans krijgen en telkens is er waakzaamheid geboden. Ook mgr. Ernst wijst in zijn vastenbrief op deze gevaarlij ke macht. Nu we in de overgang leven naar een nieuwe tijd is er gro te zorgvuldigheid nodig opdat niet de macht van de duister nis, maar de kracht van het licht doorgang vindt. Dat die kracht van het licht, waarin ik persoonlijk God's Liefde werkzaam zie, sterk is, voelde ik in de ontroerende kaarten en brieven die ik in de eerste dagen mocht ontvangen. Niet alleen waren er prachtige kaarten, de eerste kaart was een zelfgemaakte kaart, maar ook hadden velen er ontroe rende woorden bij geschre ven. Kleine geloofsgetuigenis sen met woorden van waar dering. Meerderen spraken over positieve ervaringen op gedaan in moeilijke levens momenten van verlies en ziekte. Zorgvuldig en correct helpende pastoraal werken den waren een grote steun geweest. Alle kaarten en brieven, ook de enkele die een afwijzende stem liet horen, bewaar ik op dit moment in een speciale rietenmand. Op 24 april, tien dagen na Pasen, hoop ik ze, als stem van gelovig-zoeken- de mensen, aan de kardinaal te kunnen aanbieden en hoop ik dat ook hij zich kan laten ontroeren. Het gaat in deze kaartenac tie, waaraan alle mensen van goede wil kunnen deelnemen, niet om een actie tégen de Kardinaal of tégen de bis domstaf. Ik hecht eraan om dit duidelijk te zeggen. Het is geen actie om de Kerk bela chelijk te maken of af te bre ken. Ik zie haar als een gelo vige daad in deze tijd waarin het verlangen naar menselijk heid, naar menswaardige ver houdingen op een wonderlij ke wijze openbloeit. Deze ac tie gebeurt ook vanuit de er kenning dat de kardinaal een eigen gewetensvolle positie in de geloofsgemeensqhap heeft. Zoals het woord zegt: een hart-plaats. Ik heb zelf een sterk verlangen naar een hart in onze geloofsgemeen schap waaruit bemoediging, sympathie voor mensen, op rechte inzet voor gerechtig heid stroomt. Ik geloof dat het niet alleen de kerk, maar heel de samenleving ten goe de kan komen. Er is veel in snelle verandering. Die snelle veranderingen vragen om een kritisch onderscheid. Niet al les wat zich aandient als 'de nieuwe richting' heeft het heil .van mensen op het oog. De Bron waaruit de #Kerk leeft, de Weg die Jezus' is gegaan, is voor mij een sleutel in het helpen vinden van het goede onderscheid. In die,geest ben ik ontroerd door de eerste reacties en nodig ik graag allen uit die van harte de beweging steu nen van een mens- en sa menleving opbouwende Kerk om zich aan te sluiten. Yon Weizsacker: Seoul geen historische gebeurtenis SEOUL De wereldconferentie over het conciliair proces in Seoul wordt volgens een teleurgestelde C.F. von Weizsacker „geen his torische gebeurtenis". „Over vijf jaar moeten we het nog maar eens proberen, maar dan met de Rooms-Katholieke Kerk erbij." Von Weizsacker, die de stoot tot het conciliair proces heeft gegeven, toont zich teleurgesteld over het verloop van Seoul. Vrijdag uitte hij tijdens de plenaire vergadering kritiek op de ontwerptekst van het slotdocument. Sommige delen moeten volgens hem worden herschre ven. Hij ziet de bijeenkomst in Seoul meer als het begin dan als het sluitstuk van het conciliair proces, ook omdat het proces eigenlijk alleen in de beide Duitse staten en in Nederland 'leefde'. Vandaar zijn voorstel om over enkele jaren opnieuw een interantionale conferentie te houden. Wel wil hij dan de RK Kerk erbij. De conferentie zou dan misschien minder chaotisch zijn gestructureerd. Bovendien weet Rome beter dan de Wereldraad hoe de wereldopinie voor iets geïnteresseerd kan worden. Ook ds. Heino Falcke uit de DDR, die in 1983 tijdens de algemene vergadering van de We reldraad het conciliair proces voorstelde, had meer van Seoul verwacht. Heldenmoed stelt niet veel voor, geluk is heel wat moeilijker VICARIS VERMEULEN BEZORGD OVER WELZIJN PRIESTERS UTRECHT Niet dat mgr. dr. A.J. Vermeulen, vicaris-generaal van het aartsbisdom Utrecht, nu onmiddellijk de noodklok wil luiden of aan de bel trekt, maar dat hij zich zorgen maakt over het welzijn van de priesters in het aartsbisdom is overduidelijk. Zo'n 40 a 50 parochies van de 356 parochies in het aartsbis dom zit zonder priester. Het aantal openstaande vacatures zal de komende jaren oplopen, verwacht hij. Er zijn te weinig priesterroepingen en het aan tal priesterstudenten, dat het Ariënskonvikt jaarlijks afle vert, zou groter moeten zijn. „De priesters worden allemaal ouder. Ze worden eerder moe, kunnen minder spanningen verdragen. Bijna allemaal zijn ze boven de vijfenvijftig. Ze krijgen last van hoge bloed druk, fysieke verschijnselen. Het wordt riskanter, je krijgt het gevoel dat je moet oppas sen, het wordt riskanter. Twee weken geleden kreeg ik 's avonds bericht van een oud-deken die getroffen is door een hersenbloeding en de volgende dag hoor je dat een pastor met een hartinfarct in ziekenhuis is opgenomen. Kwetsbare mensen, terwijl het spanningsnivo oploopt." Spanningen De spanningen in het bisdom zijn opgelopen, moet ook hij diplomatiek erkennen. De af gelopen maanden kwam het aartsbisdom fors in het nieuws. Was daar eerst in het najaar het rumoer rond de oe cumenische vieringen in de Helmerhoek in Enschede, be gin dit jaar werd daar de „Zvyolse kwestie" aan toege voegd. Kardinaal Simonis verbood pastoraal werker An- dré Zandbelt van de Zwolse Michaëlparochie nog langer te dopen, huwelijken te sluiten en te preken. Ook werd van hem gevraagd medewerking te verlenen aan de kerkjuridische „sanering" van de huwelijken, waar Zandbelt bij betrokken was. „Door dit soort conflicten worden veel relaties onder de priesters en pastoraal werkers vergiftigd, onderling en naar de bisschop toe. Er is veel on duidelijkheid. Bij pastores die vaak nauw bevriend zijn met elkaar, zijn bepaalde onder- Vicaris-generaal Vermeulen werpen niet bespreekbaar. Die vermijden ze. Bijvoor beeld over de pastoraal wer ker. De laatste tien jaar orga niseren groepen zich, priesters en pastoraal werkers. Op zich ben ik daar geen tegenstander van, maar die groepsvorming lijdt ertoe dat er over en weer een verkeerde beeldvorming ontstaat, die niet meer gecor rigeerd wordt door onderlinge communicatie. Dat kan wan trouwen oproepen, gevoelens van machteloosheid." Zandbelt Mgr. Vermeulen bestrijdt de beeldvorming die is ontstaan over het beleid van kardinaal Alfrink. Alsof die aan pasto rale werkers sacramentele be voegdheden zou hebben toe gekend om te dopen en huwe lijken te sluiten. „Een fabel tje." André Zandbelt behoort tot een groep van zeven theo logiestudenten, die zich in de jaren zestig tot diaken lieten wijden, maar daarna niet tot priester. Toen deze zeven diakens gin gen trouwen, werden ze te ruggebracht in de lekenstand. „Alfrink eiste dat ze van dat ogenblik af hun sacramentele bevoegdheden tot dopen en huwelijk sluiten zouden opge ven." Later werden ze aange steld als pastoraal werker. En dat wordt nog wel eens verge- Mgr. Vermeulen wijst op het beleid van het bisdom ten aanzien van de pastoraal wer kers en werksters. „Een be langrijke functie met pasto- raal-theologische deskundig- FOTO: JAN BÖKKERINK heid en pastorale verantwoor delijkheid, die niet bedoeld is voor de sacramentenbedie ning. De r.k. Kerk is een sacramen tele kerk, met een sacramen tele structuur en een sacra menteel ambt. In het nieuwe kerkelijk wetboek is de moge lijkheid om aan leken sacra mentele taken toe te kennen zeer gering. In verhouding tot andere landen hebben wij een vrij hoog aantal priesters. Veel hoger dan in Frankrijk. Vergelijk je het met de ker ken in de Derde Wereld, dan krioelt het hier van de pries ters. Kun je redelijkerwijs be weren dat er hier in Neder land een noodtoestand is ten aanzien van het sluiten van een kerkelijk huwelijk, dopen of een uitvaartviering/i? We zullen daar over moeten pra ten, maar ik denk niet dat je dat kunt zeggen." De vicaris voegt eraan toe „het sombere van de situatie" te vinden dat in Nederland door kwesties als „de Zwolse" iedere goodwil, zo die er nog is, in Rome verspeeld wordt, ook al mochten de bisschop pen ertoe besluiten om in na volging van hun Amerikaanse collega's, goedkeuring aan te vragen om aan leken bepaal de sacramentele taken toe te kennen. „Rome wil op geen enkele manier meewerken aan het ontstaan van een parallele clerus. Dat er dan een nee komt is volstrekt duidelijk. Ik vrees dat we nog jaren de nare effecten van deze kwes tie zullen meemaken. Voor de pastorale werkers als groep en voor onze parochies. Ook voor onze priesters, die toch graag enkele taken in het pastoraat zouden willen overdragen." Vermeulen ziet slechts be perkt perspectief in de moge lijkheid om leken sacramente le functies toe te kennen. Om het tij te keren en de priesters in het bisdom te ontzien, start het aartsbisdom binnenkort een discussie over het pries tertekort. De punten die daar bij ter discussie staan: meer en meer zullen de parochies de priester moeten delen, terug brenging van het aantal Eucharistievieringen in het weekend, he#t tot standbren- gen van een klimaat, waarin plaats is voor een meer ge meenschappelijke beleving van de sacramenten. „Een zeer belangrijke taak van de priester is het voorgaan in de Eucharistie en het toedienen van de sacramenten", aldus mgr. Vermeulen. „Wij zijn ge wend geraakt aan een prak tijk, die een zware belasting is voor onze priesters, waarbij mensen nogal veeleisend zijn op het punt van de sacramen tentoediening. De vraag is of je daar mee door kunt gaan. De sacramentenbediening is geïndividualiseerd. Ieder doopje moet apart met de ei gen familie gebeuren. Maar opname in een kerkgemeen schap, kan dat niet in een ge meenschappelijke viering? In Frankrijk is een uitvaart een korte gebedsplechtigheid. Iedere week is er daar een Eucharistieviering voor alle overledenen in de parochie. We zijn verwend door het grote aantal priesters van vroeger. In het belang van de gezondheid van de priesters moeten dekenaten een andere mentaliteit aankweken ten aanzien van de sacramentele vieringen. Individueel kan een priester dat niet." Dat het even wennen wordt voor de gelovige, wanneer er voor een huwelijksjubileum of uitvaartplechtigheid geen priester beschikbaar is voor een Eucharistieviering, geeft hij volmondig toe. „Het zal moeite erf pijn kosten bij de individuele gelovige, maar het is noodzakelijk. Dat hoeft niet ten koste te gaan van het ge loof, de vroomheid, of de godsdienstigheid. Het zou wel eens een positief effect kun nen hebben op het gemeen schapsgevoel. Maar het zal een moeizaam proces zijn om daar de mensen van te over tuigen." THEO KRABBE Lidmaatschap gereformeerden dreigt GOR te splitsen LUNTEREN De secretaris van de Gereformeerde Oecu menische Raad, dr. Richard van Houten (VS), wordt nu al ziek bij de gedachte dat het GOR-bestuur volgend jaar het advies moet opstellen of de Gereformeerde Kerken in Nederland lid van de GOR kunnen blijven. De Gereformeerde synode heeft geweigerd te voldoen aan het verzoek van de GOR haar standpunt over homo seksualiteit te herzien. Daar door bestaat het gevaar dat de Gereformeerde Kerken op de volgende algemene vergade ring van de GOR, die in 1992 in Athene wordt gehouden, uit de GOR moeten stappen en dat andere kerken zullen volgen. Van Houten verwoordde zijn zorgen deze week tijdens een bezoek aan de Gereformeerde synode in Lunteren. Toch ziet hij nog wel openingen. Een ruime meerderheid van de GOR-leden verwierp in 1988 te Harare het voorstel de Ge reformeerde Kerken in ver band hiermee een ultimatum te stellen. Intussen is deze meerderheid vergroot doordat vier zeer behoudende kerken, waaronder de Christelijke Gereformeerde Kerken, uit protest de GOR hebben verla ten. Ook heeft Van Houten zijn hoop gevestigd op een GOR- studie over hermeneutiek (de toepassing van bijbelse gege vens bij de beantwoording van eigentijdse ethische vra gen). Deze studie, die naar verwachting in september ge reed is, kan een dialoog tussen de lidkerken op gang bren gen. In ieder geval is dit rap port „cruciaal" voor het lid maatschap van de Gerefor meerde Kerken, aldus Van Houten. Hij liet blijken de Gerefor meerde Kerken (een „zeer be langrijk lid" van de GOR) niet graag kwijt te raken. On der meer bij het bestrijden van d^ apartheid hebben de Gereformeerde Kerken een voortrekkersrol vervuld. De praeses van de Gerefor meerde synode, ds. E. Over- eem, maakte duidelijk dat er wat hem betreft weinig ma- noevreerruimte is. „Laat de GOR niet proberen een breekijzer te zijn tussen ons en onze homoseksuele ge meenteleden," zo hield hij Van Houten voor. Het conflict kan volgens hem alleen wor den opgelost als de andere lid-, kerken de Gereformeerde Kerken ondanks de verschil len in bijbeluitleg volledig willen aanvaarden. De Franse politieke denker Raymond Aron heeft ooit eens van de intellectuelen in zijn land gezegd dat ze er niet op uit zijn de wereld te begrij pen of te veranderen, maar dat ze haar in de eerste plaats willen aanklagen. Nu kan men van iemand die in de eerste plaats roman- of toneelschrijver wil zijn moei lijk verwachten dat hij oplos singen aandraagt voor samen levingsproblemen. Anders wordt het echter als deze in tellectuelen, zoals Sartre, Ca mus en Merleau-Ponty, zich ook intensief met de koers van de samenleving hebben willen bezig gehouden. Voornamelijk geschoold in fi losofisch opzicht, hadden zij weinig kennis van de concre te maatschappij. Zij wisten niets van economie, van de werkelijke omstandigheden waaronder arbeiders leefden, maar wel beschikten zij over een overdaad aan abstracte, idealistische ideeën. De jaren waarin zij opgroei den waren bijzonder drama tisch. De opkomst van Hitier en het nationaal-socialisme, de Spaanse burgeroorlog, het verlies van de nationale onaf hankelijkheid in 1940, na de bevrijding het begin van de dekolonisatie in Algerije en Indochina en de steeds verder oplopende spanningen tussen oost en west, culminerend in twee aparte blokken. Daarbij ook nog het verlies van reli gieuze zekerheden die voor velen geen antwoord meer bleken in de sterk veranderde omstandigheden. Dat moest zich wel uiten in een groot ge voel van machteloosheid, van hulpeloosheid. Illustratief was in dat verband Sartres boek met de veelzeggende titel Walging (La Nausée) en type rend mogen ook zijn filosofi sche omzwervingen heten die begonnen bij de aan een groot verleden verknochte Heideg ger en eindigden bij Marx, zijn absolute tegenhanger. Voor veel van deze moralis ten ging het marxisme als een nieuwe seculiere religie fun geren, een nieuwe hoop die aan alle onrechtvaardigheid hier op aarde een eind zou maken, ook al knaagde de twijfel bij velen. Wa^t de ver werkelijking ervan in de Sov jetunie had een geduchte knauw had gekregen door het bekend worden van de ter reur, de showprocessen en de nieuwe concentratiekampen. Absurditeit Een man als Albert Camus beleefde zijn ontworteling aanvankelijk op een andere manier. In zijn eerste roman L'Etranger (1943) liet hij een principieel absurde visie op het bestaan zien. De vreemde ling Meursault is déérom een vreemde omdat hij het geloof in hogere idealen ontkent en dat is ook in laatste instantie de reden waarom hij ter dood wordt veroordeeld. Het boek doet door de schijnbare hulpe loosheid waarmee Meursault zijn vernietiging ondergaat, denken aan het werk van Kafka. Maar waar de absurdi teit bij de laatste uiterst raad selachtig blijft en daardoor ook zeer sterk overkomt, wordt ze bij Camus tot een sy steem verheven. De vreemde ling Meursault kan zich in het aangezicht van de dood bo vendien nog vrij voelen ook, maar het is dan wel nodig dat men zich het speciale idee' van absurditeit dat Camus zich had gevormd, eigen maakt. De sleutel voor zijn denkwereld leverde hij na dien in een uitvoerig essay, De mythe van Sisyphus. Het duurde niet lang of Ca mus zou deze houding laten varen. Met een variatie op Descartes stelde Camus ver volgens: wij verzetten ons en daarom bestaan we. De we reld blijft absurd, de hemel is leeg, maar door ons verzet kunnen wij bijdragen tot menselijkheid. Het meest in drukwekkend, het meest on ideologisch ook, is deze opvat ting verwoord in de behulpza me dokter Rieux uit La Peste. Het blijft ongetwijfeld Camus' meest leesbare boek, het boek dat zijn blijvende roem uit maakt. Maar het verzet kent ook zijn grenzen. Revoluties die uit verzet werden geboren, de Franse, de Russische, ontaard den in vreselijke dictaturen. Het doel kan nooit de midde len heiligen, zo liet Camus zien in Les Justes (De recht vaardigen). Het was het ant woord op een stuk van Sartre, Les Mains Sales (Vuile han den) waarin deze juist het te gendeel had beklemtoond. Vervolgens zou Camus deze opvatting zeer breed uitwer- Albert Camus ken in L'Homme Révolté (De mens in opstand) (1951). Dit boek dat hij zelf als zijn be langrijkste werk beschouwde, was in feite een zeer breed voerige afwijzing van het communistische ideaal. Het speelde namelijk volop in op de hoog opgelopen discussie in Frankrijk of men ondanks de stalinistische terreur juist ter wille van het belang van de arbeidersklasse aan de Sovjet unie niet het voordeel van de twijfel moest geven. Camus meende van niet en pleegde dan ook in de ogen van zijn intellectuele bentgenoten ver raad. Het leidde tot een defi nitieve breuk tussen Sartre en Camus. Camus' boek is zo juist op nieuw uitgegeven. Niet zon der reden in het jaar waarin het reëel bestaande socialisme als een kaartenhuis in elkaar zakte. Hij was een van dege nen die vóór de anderen „ge lijk" hadden. Maar heeft dit boek méér dan alleen maar een historische betekenis die uitgaat boven een Parijse co terie van intellectuelen? In 1951 klonk L'Homme Révolté bij weldenkend links als een vloek in de oren. Een taboe werd doorbroken. Getourmenteerd Wie het nu leest wordt getrof fen door de getourmenteerd heid ervan, mede door de ou derwetse vertaling die al in zijn eerste druk in 1952 ver scheen. Die getourmenteerd heid is ongetwijfeld onder meer toe te schrijven aan het feit dat Camus zelf met nog maar kortstondig levende il lusies moest afrekenen. Maar het is zeer de vraag of de ar gumenten om het communis me te bestrijden in dit boek nu nog van betekenis zijn. Je hebt een gevoel van déja vu bij lezing van dit boek. Camus geeft een zeer eigenzinnige fi losofisch getinte verklaring voor het echec van het com munisme, na de grenzen van de opstand in de loop der ge schiedenis geschetst te heb ben. Maar deze afrekening van het communisme is ver vat in een taal die net als het ideologische communisme zelf al lang geschiedenis is gewor den. Camus bleef, zoals Aron stel de, weldenkend links. Hij is ondanks zijn ideologische voorkeur sympathiek omdat hij voortdurend uiting gaf aan zijn twijfel en van mening wist te veranderen. Maar net als de meeste andere Parijse intellectuelen die zich over dit onderwerp uitlieten trad hij in dit werk niet bui ten zijn eigen beperkte cir cuit. Hun eigen filosofische gedachtenspinsels waren hen dierbaarder dan dat zij de tri viale realiteit onder ogen za gen. PAUL VAN VELTHOVEN Albert Camus: De mens in op stand. Uitgeverij Balans. Prijs f 29,50. Shamir en de bierkaai De vertragingstactiek van Israëls premier Shami wanhopige vormen aan te nemen. Opnieuw is deze beslissing over de bereidheid van Shamirs Likud- een dialoog aan te gaan met de Palestijnen uitgesijguk kabinetsberaad hierover werd woensdag na twee J>v's daagd tot morgen. Shamir wil eerst een toezegging in u Arbeiderspartij van vice-premier Peres, dat de Pales Oost-Jeruzalem worden uitgesloten van (eventuele) de zingen voor de bezette gebieden. Maar als het aan c elijl ligt, zal een uitspraak van het Israëlische kabinet ooljn h< nog op zich laten wachten. PERES en zijn Arbeiderspartij zijn niet van plan a: naa: van Shamir te voldoen. Als zij voet bij stuk houden, dat het einde van de regering van nationale eenheii <- Peres echter andermaal door de bocht gaan, dan ven zijn laatste restje geloofwaardigheid. De Arbeiderspai eindeloos geduld gehad met Shamir. Enerzijds omdai k mier wel degelijk heeft getracht de talrijke havikei eigen Likud-kamp over de streep te krijgen of, waar lukte, buiten spel te zetten. Anderzijds omdat Peres 1 zeker is van een verkiezingszege als het kabinet oni i Israël naar de stembus moet. Zo langzamerhand heeft Peres echter de grenzen verdraagzaamheid bereikt. Maar niet alleen bij de Ar partij, ook in Washington heeft de irritatie over de van Shamir en de zijnen het toppunt bereikt. Het Lij weigert botweg te aanvaarden dat het land aan de vo staat van een cruciale wending in zijn geschiedenis slissing om het gesprek met de Palestijnse erfvijand nen overstijgt elk partijpolitiek belang. Bij de Washingtonse irritatie speelt nog een ander een rol. De VS hebben rekening te houden met hi 'n q naamste bondgenoot in de Arabische wereld, preside! Mubarak van Egypte. Als gevolg van Shamirs aanh e p; uitsteloefeningen raakt deze in een steeds lastiger pa jng overleg met Washington heeft hij zich als bemiddel^ geboden tussen Israël en de Palestijnen en daarmee ver uitgestoken. Intussen gaan premier Shamir en zijn aanhang!, met hun struisvogelpolitiek. De redenen daarvoor zi; )li( gens vrij duidelijk. De muggezifterij over de same van de Palestijnse delegatie heeft niets meer te ma het verwerven van een zo sterk mogelijke uitgangspk» onderhandelingen. Het is puur tijdrekken, omdat in van de Likud de stroom van Russische immigrante zette gebieden moet gaan bevolken. Dan zou tusse een paar maanden het Groot-Israël waarvan d{ t droomt, een onomkeerbaar gegeven zijn. DiE hoop zal vals blijken te zijn. Immers, Israëls Amerikaanse beschermheer vindt het nu welletjes. D uit een recente verklaring van minister van buitenla ken James Baker en uit de ontstemde geluiden die d( pen dagen opklinken uit de Amerikaanse Senaat. EJn niet te verwachten dat de Sovjetunie de (leur voor d emigranten open zal houden als duidelijk is dat de in Tel Aviv hen gebruikt als 'schaakstuk' in de str het ideaal van het Groot-Israël. De weifelmoedige ei serende opstelling van Shamir kan alleen tot gevolg dat Israël straks met een zwaar verdeelde en dus erns zwakte delegatie de onvermijdelijke gang naar de oi delingstafel maakt. Dat is een triest resultaat. :rh ijk Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor inge stukken te bekorten. Vuilverbranding De discussie rond de nieuwe vuilverbrandingsinstallatie en de daarvoor beoogde locatie Ypenburg is nog niet ten ein de. De gemeenteraad van Leidschendam zal medio 1990 een besluit nemen of Leid schendam de installatie op zijn grondgebied wil hebben. Daar bij zal de gemeenteraad, naar ik aanneem, niet de belangen uit het oog verliezen van Lei- zo, een nieuw woongebied in wording met 30 a 40.000 inwo ners. Met de heersende zuid westenwind zou Leizo (en het achterliggende weidegebied van Stompwijk) de volle laag krijgen uit de vier tachtig me ter hoge, de omgeving domine rende, schoorstenen van de vuilverbrander; en de boeren in Zaanstad weten wat dit be tekent En er zijn meer negatieve punten. Vuilverbranding bij de poort van de Haagse regio is een slecht visitekaartje. Het woon- en ondernemingskli maat (vestigingsbeleid) wordt negatief beïnvloed. De werk gelegenheid bij Fokker, dus voor de Haagse regio, komt in gevaar (Fokker duldt geen vuilverbrander in zijn nabij heid, dus het is óf Fokker óf Gavi). De beoogde locatie, in- (AL P£ geklemd tussen dicht ac woongebieden van J! Voorburg, Leidschen(daa Nootdorp (verdubbelin nertal en kantorencoi n boven Utrechtse Be steen worpafstand), is oog op de uitstoot va stoffen onaanvaardbaa slot: de beoogde locatii vuilaanvoer alleen te I per vrachtauto (geen binding) en dat beteki vrachtautoritten per in- en uitvalswegen dichte bebouwingen. De locatie Maasvlakte tegen ligt ver van de I de wereld (en grazeni en). Er is reeds een rai ding ter plekke, zodat van huisvuil per treil lijk is. En de kosten aanmerkelijk worden indien samen met Ro een nieuwe installatij opgezet. De keuze voof te locatie lijkt niet i Het gaat nu om een woorde beslissing, die een serieuze afweging jectieve maatstaven ki den genomen. Daarop hoop gevestigd en vi overige geldt: beter te gekeerd dan ten hi dwaald. IJ. Feeke, LEIDSCHENDAM e f k\ Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11. 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giri per maand f. 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rij 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2