Nationaal Songfestival:
0 liedjes in galasfeer
Te gekke Hans en Grietje
Ibekomst beeld
arcus Aurelius
>li jft onzeker
Heftig avondje
post-punkthea ter
Prachtig theater
in „gulle"Lear
Wereldspelen hoopt op hit
net herkenningsmelodie
3INJNST/RTV
EeidaeSoivimit
ZATERDAG 10 MAART 1990 PAGINA 19
oederlandse lied basis
^>or nieuw songfestival
EVENINGEN Twaalf solisten uit twaalf lan-
zullen van 13 tot en met 15 september deelne-
aan het eerste Holland Casino Scheveningen
ival. Het festival is bedoeld als promotie van de
e Nederlandse muziek in het buitenland. Iedere
Iiemer is verplicht twee composities uit te voe-
Het gaat daarbij om een compositie uit het eigen
en een compositie van een Nederlandse compo-
dat in opdracht van het festival is vervaardigd,
uilen derhalve twaalf nieuwe composities voor
estival tot stand komen. Het Metropole Orkest
Ie solisten op het festival begeleiden. Een inter-
inale jury beoordeelt de vocale prestaties en de
lering. Voor de beste prestaties is in totaal een
n engeld van 40.000 gulden beschikbaar. Het festi-
al in zijn geheel worden uitgezonden op de tele-
'Echt vals' op kunstbeurs Breda
BREDA Falsificaties uit onder meer het Museum
Boymans- van Beuningen, het Stedelijk Museum De
Lakenhal en het Rijksmuseum van Oudheden zijn
van 7 tot 17 april te zien op de tentoonstelling „Echt
Vals" tijdens de Nederlandse Kunst- en Antiek
beurs. De expositie is het resultaat van samenwer
king met het Kunsthistorisch Centrum in Amster
dam. In het geheel worden zestig falsificaties en imi
taties belicht. De tentoonstelling is samengesteld
door drs. Claudia Thunnissen. Zij heeft er het boekje
„Echt Vals, schemergebied van de authenticiteit"
over geschreven, dat het eerste naslagwerk is met in
leiding over falsificaties. Het Kunsthistorisch Cen
trum bestaat elf jaar en is een van de grootste lande
lijke cursusinstellingen op het gebied van beeldende
kunst. Het wil in Breda de mensen bewust helpen
maken van de relatie tussen kunst en antiek. De
beurs in Breda wordt voor de 24ste keer gehouden
Er nemen rond vijftig antiquairs en kunsthandelaren
aan deel.
Gemeente verleent vergunning
Van Gogh-dorp op Museumplein
AMSTERDAM De gemeente Am
sterdam heeft gisteren een vergun
ning verleend voor de bouw van een
tijdelijk Van Gogh-dorp op het Mu
seumplein door de vier hoofdspon
sors van het herdenkingsjaar.
De bouw begint maandag, aldus een
woordvoerder van het adviesbureau
Winkelman-Van Hessen. Dat bureau
behartigt de belangen van de spon
sors. Het dorp zal onder meer hore
cagelegenheden, winkels, sanitaire
voorzieningen en informatiestands
bevatten voor de bezoekers aan de
schilderijen-tentoonstelling van Vin
cent van Gogh in het Rijksmuseum
en het Vincent van Gogh Museum.
De expositie duurt van 31 maart tot
en met 29 juli.
Museum Overholland, dat is geves
tigd aan het Museumplein, spande
deze week een kort geding aan tegen
de gemeente en het adviesbureau
omdat het overlast van het „com
merciële circus" vreest. Rechtbank
president Asscher vindt echter net
als de gemeente dat het dorp „een
regulerende en kanaliserende func
tie" zal hebben bij de verwerking
van de naar schatting 800.000 bezoe
kers.
Directeur Braun van Overholland
heeft een schorsing van de bouwver
gunning aangevraagd bij de Raad
van State. De zaak dient dinsdag.
„Monsters of Rock"
verhuist naar Utrecht
TILBURG Het groot opgezette hard-
rock-festival „Monsters of Rock", dat op 26
augustus in het Willem II stadion in Til
burg zou worden gehouden, verhuist naar
Utrecht. Organisatie-bureau Mojo heeft de
organisator van het festival, het Tilburgse
theater Noorderligt, laten weten het Gal
genwaard-stadion in Utrecht te verkiezen
boven het Willem Il-stadion. Reden om
het concert te verplaatsen is dat de ge
meente Tilburg kostbare veiligheidsvoor
zieningen heeft geëist. Galgenwaard is vol
gens Mojo zonder hoge kosten geschikt
voor het concert. Het „Monsters of Rock
festival werd in 1988 voor het eerst in Til
burg gehouden. Voor dit jaar staan o.a. de
hardrock-groepen Aerosmith en Whitesna-
ke op het programma.
Shusaku naar
dansconcours
in Bagnolet
DEN HAAG Shusaku Ta-
keuchi en zijn droomdans-
theater uit Amsterdam verte
genwoordigen ons land op
het Concours Choréografique
Internationaal de Bagnolet
(Frankrijk) dat van 5 tot 11
juni plaats heeft. Ze doen
mee met „Eleven shades of
grey". Het concours van Bag
nolet wordt voor de twintig
ste keer gehouden. Behalve
een internationale competitie
tussen nationale vertegen
woordigers is er ook een gro
te uitwisseling op het gebied
van de moderne dans.
JALA PATRICIO KAN HET NU NIET OVERDOEN
onaal Songfestival. Finale lied-
ogramma. NOS-televisie. Ne-
nd 3 om 22.20 uur. Zaterdag.
IÖR'
1| gl
.VERSUM Van-
nd wordt het écht
st met het Nationale
jfestival. In het Haag-
ongresgebouw voeren
'acts' (solisten, duo's
«ij 'roepen) de tien liedjes
die de voorronden
-'Iben overleefd. En
■lf provinciejury's kie-
daaruit het liedje
l^^rmee Nederland op 5
in Joegoslavië het Eu-
isiepodium betreedt.
e keer is het een echt 'live'
ival in galasfeer, waarbij
voltallige Metropole-orkest
leiding van Harry van
if zorgt voor het gewenste
iet; tijdens de (tevoren op-
omen) voorronden ver-
ïden de kandidaten hun
istjes met begeleiding van
geluidsband. Presentatrice
be^la Patricio, door de NOS
het sponsorende gossip-
FO^kblad 'Story') ingehuurd
)r de presentatie, moet het
)t 2)°°k in één keer allemaal
„'-jdd doen; bii de opnamen van
J voorronden versprak ze
nogal eens...
De tien liedjes die vanavond
de strijd aanbinden zijn, in
volgorde van opkomst: 1. 'Zon
der liedje' (door The Compa
ny), 2. 'Oh wat een heerlijke
tijd' (door Cha Cha), 3. 'Gini'
(door Gordon), 4. 'Einde van
de regentijd' (door Simple and
Pure), 5. 'Eenmaal' (door Ge-
orgie Davis), 6. 'Freedom Frei-
heit Liberté' (door Jeans Limi
ted), 7. 'Liever alleen' (door
Gina), 8. 'Geef mij een kas'
(door Mare Benz), 9. 'Ik wil al
les met je delen' (door May-
wood) en 10. 'Helemaal' (door
Shift).
4 mei
Er rust een extra grote verant
woordelijkheid op de uiteinde
lijke winnaar. Nederland moet
namelijk in Zagreb winnen,
om uitzending van het Eurovi
sie Songfestival 1991 in ons
land mogelijk te maken. Het
festival wordt in beginsel ge
organiseerd op de eerste zater
dag van mei, en volgend jaar
is de betrokken datum 4 mei.
Dat is voor Nederland geen
geschikte datum voor verto
ning van zo'n liedjesfestival, in
verband met de jaarlijkse do
denherdenking.
Alleen als Nederland nu wint,
kan de NOS om die datum
heen. Het organiserende land
heeft namelijk zelf een flinke
vinger in de pap wat betreft
de uitzenddatum en Nederland
zou in dat geval voor een
week eerder of later kunnen
kiezen.
Eurosong
In Zagreb zijn inmiddels de
voorbereidingen voor het ko
mende festival (dat door de
Joegoslaven 'Eurosong 90' is
gedoopt) in volle gang. De 22
deelnemende landen voeren
hun liedjes uit in de Vatroslav
Lisinski-concertzaal, in de stad
wordt alles in gereedheid ge
bracht om het 'festivalcircus'
waardig te kunnen ontvangen,
het festivalvignet is ontwor
pen (een mix tussen een kus
send mondje en de 'e' van Eu
rovisie).
Omdat Zagreb een reputatie
heeft hoog te houden als thuis
haven voor de Joegoslavische
tekenfilmindustrie, is besloten
het Eurovisie Songfestival op
te fleuren met vrolijke anima
ties: een dartele 'Eurocat' zal
tijdens de uitzending de 22
deelnemende landen en liedjes
introduceren. De kat is een
herschepping door de jonge te
kenaar Josko Marusic van een
twintig jaar geleden door Zlat-
ko Grgic bedacht tekenfilmka
rakter.
De Nederlandse inzending
komt op 5 mei als vijfde aan
bod. De loting wees uit dat de
deelnemers in de volgende
rangorde optreden: Spanje,
Griekenland, België, Turkije,
Nederland, Luxemburg, Enge
land, IJsland, Noorwegen, Is
raël, Denemarken, Zwitser
land, West-Duitsland, Frank
rijk, Joegoslavië, Portugal, Ier
land, Zweden, Italië, Oosten
rijk, Cyprus en tenslotte Fin
land.
Oost-Europa
Berichten over eventuele deel
name van Oostbloklanden aan
komende edities van het Euro
visiefestival berusten voorlo
pig op speculatie. Frank Naef
van de Europese Omroepunie
(EBU), de verantwoordelijke
man achter de organisatie,
wijst erop dat een programma-
duur van tweeëneenhalf uur
maximaal is voor een dergelijk
evenement, en dat de deelna
me van, Oosteuropese landen
die zou frustreren.
Om die toch mogelijk te ma
ken, zou het festival moeten
worden opgedeeld in voorron
den en een finale. Maar zover
is het nog lang niet, want vol
gens Naef moeten belangstel
lende Oostbloklanden eerst
volwaardig lid worden van de
EBU. Ze moeten, net als in an
dere jaren, voorlopig volstaan
met mee-kijken. Het Eurovisie
Georgie Davis hoopt met 'Alleen' naar Joegoslavië afgevaardigd
te worden.
FOTO: PR
Songfestival is, door een over- die Oosteuropese overkoepe-
eenkomst met Intervisie, be- lende omroepfederatie.
schikbaar voor de leden van RENÉ DE COCQ
IME Na meer dan
jaar afwezigheid
irt het bronzen ruiter-
ho(lndbeeld van Marcus
relius terug op de Capi-
ïjnse heuvel in Rome.
r keizer-filosoof, die regeer
man 161 tot 180 na Christus,
at echter niet terug op zijn
kei, maar wordt tentoonge-
d in het honderd meter
derop gelegen museum. Op
april, de dag waarop vol-
00j s de mythe in het jaar 754
r Christus Rome is gesticht,
het grondig gerestaureerde
ld daar worden onthuld. Of
museum ook zijn uiteinde-
ê'jje bestemming zal blijken, is
niet zeker.
gemeente Rome die eigeua-
le is van het beeld, wil het
nen afzienbare tijd weer
ten plaatsen. Maar volgens
deskundige van het minis-
Jie van cultuur is het waan-
omdat de keizer door de
htverontreiniging binnen
kortste keren weer zou
rden aangetast. Dat bete-
ipl it dat de toekomst van het
rk van de Limburgse kun-
naar Arthur Spronken
h iralsnog onzeker blijft.
~>r 'onken is al jaren bezig om
re,11 steun van Nederlandse in-
nties een kopie te maken,
pla 1
die in de openlucht het origi
neel moet vervangen.
Een woordvoerder van de Ne
derlandse ambassade vreest,
dat de voorlopige standplaats
van Marcus Aurelius wel eens
stilzwijgend definitief zou
kunnen worden, in welk geval
er over het plaatsen van een
kopie niet meer zou worden
gesproken.
Mevrouw Eliesja Schulter, een
Rome wonend lid van de
stichting Marcus Aurelius, is
positiever gestemd.Volgens
haar is de kans nog lang niet
verkeken dat uiteindelijk
wordt besloten een kopie op de
sokkel te plaatsen. In dat geval
wordt waarschijnlijk de voor
keur gegeven aan de door
Spronken gehanteerde foto-
grammetrische methode,
waarbij de kopie wordt ver
vaardigd aan de hand van een
groot aantal miniscule detai
lopnamen. Een door Duitse ar
cheologen gedaan concurre
rend voorstel om een afgietsel
.te maken van een contact-mal
is namelijk kortgeleden door
de restauratoren als te gevaar
lijk afgewezen. Welke beslis
sing de Romeinse bureaucratie
ook moge nemen, zeker is al
leen dat het nog geruime tijd
kan duren.
AART HEERING
Marcus Aurelius, terwijl hij van zijn paard wordt gelicht, keert
weer terug op de Capitolijnse heuvel in Rome.
Alsx d'Eloctrique speelt Vitale de
len. Gezien in het Theater aan de
haven op 9 maart. Herhaling: van-
Knersend fijngestampt
glas, geluid als van machi
negeweren en een flinke
rookontwikkeling lijken
niet het meest geschikt
om het publiek het thea
ter in te lokken, maar de
zaal zit vol, tot zelfs de
trappen toe.
Ook Ko van den Bosch, een
ijshockeyspeler van het geme
ne soort, laat er geen misver
stand over bestaan en knalt
zijn voorstel voor het verloop
van de voorstelling de zaal in.
Alex 'Electrique is er niet om
het publiek een avondje on
deruitgezakt genieten te bezor
gen, het publiek en de groep
zijn tot elkaar veroordeeld.
Wat gaan we doen? We spelen
een feest. De zaal neemt het
eerste stroeve deel voor zijn
rekening, als de gasten nog
niet los zijn, de acteurs spelen
het gezellige deel. Wat we
daarna over ons heen krijgen,
zijn de verlepte en verschraal
de resten van wat waarschijn
lijk nooit een feest geweest is.
Er zijn alleen zwaar gestoorde
gasten over, die druk specule
ren over aard en verblijfplaats
van de gastvrouw. De mon
sterlijke ingenieur probeert de
.twee aanwezige vrouwen er
voor te interesseren een
nieuw, gevoelig mens te
creeëren. De zenuwenlijder
Helmholz opent alle gesprek
ken met de mededeling dat hij
nooit zo spraakzaam is in groe
pen en sleept als Sisyfus een
gigantische steen naar boven
om hem steeds weer te laten
vallen. Eva en Pauline zijn
minder gedefinieerd, maar
dragen hun steentje bij met
een wandeling over wijngla
zen en het gooien van tomaten
en nog veel meer.
De dingen zijn al even ongast
vrij en onfeestelijk als het
feest en de gasten. Vittingen
vol sluiting spugen hun lam
pen weer uit, de grootste kof-
fieautomaat aller tijden laat
zijn ingediënten van duizeling
wekkende hoogte neerklette
ren, een autoband blaast zich
zelf op onder een stoel en ten
slotte bemoeit een sirene zich
luidruchtig met de gang van
zaken.
Daar tussendoor wordt absurd
en soms virtuoos geconver
seerd. Alex d'Electrique is een
sterke vertegenwoordiger van
wat je het puinhooptheater
kan noemen. Ze zijn meer dan
hun succesvollere cabaretcol
lega's Waardenberg en De
Jong in de weer met technisch
vernuft. Hun voorstelling is
doordachter, meedogenlozer
en wat mij betreft ook leuker.
DICK VAN TEYLINGEN
Toneelgroep Amsterdam: „King
Lear" van William Shakespeare.
Vertaling: Gerrit Komrij. Regie: Sam
Boogaerts. Dramaturgie: Janine
Brogt. Vormgeving: Paul Gallis. Mu
ziek: Boy Raaymakers. Met Ton Lutz
als King Lear en o.a. Rik van Uffe-
len, Pierre Bokma, Peter Oosthoek.
Koninklijke Schouwburg. Vrijdag1.
Herhalingen: vanavond en morgen-
middag.
Een rijke „King Lear" van To
neelgroep Amsterdam. Het
lijkt wel alsof Sam Boogaerts
met muziek, theater, drama en
luim de kwaliteit van het ge
zelschap optimaal heeft willen
benutten. Wie van het bot
houdt, krijgt sappig vlees. Het
was prachtig.
„King Lear" is dat stuk, waar
in de oude koning zijn doch
ters Goneril, Regan en Corde
lia vraagt hoeveel ze van hem
houden, omdat hij troonsaf
stand wil doen. De eerste twee
vleien, Cordelia houdt van
hem „zoals haar plicht be
taamt". Niet met heel haar
hart dus, want wat blijft er
dan nog over voor haar toe
komstige echtgenoot? Vader
pikt dat niet, verbant Cordelia
en de edelen die het voor haar
opnemen. Hij komt bekocht
uit. Goneril en Regan willen
niet voor pa zorgen. List en
bedrog heerst over het land.
Lear wordt er gek van en
komt te laat tot inzicht.
Lear is op het toneel niet zel
den alleen maar een gekke
man. Dat zagen wij bij het RO
Theater en in alle dwaasheid
bij De Appel. Klassieker en
fraaier was het in het Zweedse
„Kung Lear", een Holland
Festival of wat geleden. Bij
Toneelgroep Amsterdam slaat
de barok toe.
Die dochters zijn hier harde
tantes, stug en gemeen ge
speeld door de koninginnen
van het Nederlandse toneel,
Kitty Courbois, Celia Nufaar
en Marjon Brandsma. Je ziet
ze legers aanvoeren en man
nen berijden. Ook hun echtge
noten en minnaars zijn wreed
heden niet vreemd. Ogen wor
den uitgesneden en platge
trapt, messen in buiken gesto
ken.
Het barre land van Lear is
kaal. Regisseur Bogaerts ver
gezelt de tocht van de blinde
vazal Gloucester met een duet
van gedempte trompetten, zo
uit de film noir. Kleine kef
fende hondjes, dikke bont
mantels en grote gebaren con
trasteren met het groenige ja-
botapijt, waarop Lear zijn gek
te beleeft. Theater bij uitstek.
Deze „King Lear" gaat niet al
leen gebukt onder de moraal,
die misschien nog schrijnender
is dan was te zien in de film
„Ran" van Kurosawa. Sam Bo
gaerts pakt uit en het gezel
schap staat hem bij.
Zelden speelde Pierre Bokma,
geblesseerd als hertog van
Cornwall, zo'n gevoelige rol
als nar van Lear. Sam Bo
gaerts laat als Cornwall de au
thentieke toneelschurk weer
leven. Ton Lutz maakt een
schitterend karakter van Lear,
een oude man die in een mo
ment van dwaasheid zijn
macht afstaat, maar tot inzicht
komt. Rik van Uffelen jong
leert met woorden die hij
staande houdt als integere
Kent, de trouwe graaf die
Lear blijft helpen.
„King Lear" van Toneelgroep
Amsterdam is ontvangen als
een overladen stuk met een te
veel aan vondsten. Ik noem
dat calvinistisch gemopper.
Elke grap in deze versie slaat
aan, elk moment van ontroe
ring is zo zorgvuldig gedoseerd
dat de tranen komen. Het ap
plaus in de Koninklijke
Schouwburg was warm en
duurde lang. Al zit je bij deze
Shakespeare zo'n drieënhalf
uur in het theater, het is weer
een beleving van jewelste.
PETER SNEL
Uitwisseling beeldende kunst
Vlaanderen en Zuid-Nederland
BREDA Patrick De-
wael, minister van cultuur
van de Vlaamse Gemeen
schap, opent op 24 maart
in De Beyerd in Breda de
centrale tentoonstelling
„Beeldenstorm 1990" met
werk van Vlaamse
kunstenaars.
Eerder op de dag opent de
Brabantse commissaris der ko
ningin Houben een tentoon
stelling met werk van Zuidne
derlandse kunstenaars in het
Museum voor Hedendaagse
Kunst in Antwerpen (MUH-
KA). Met nog 29 exposities
van maart t/m mei, aan beide
kanten van de grens, vormen
deze uitwisselingsexposities de
manifestatie Zuidnederlandse
Ontmoetingen - Beeldende
Kunst 1990. Van 91 kunste
naars uit Zuid-Nederland en
Vlaanderen is er werk te zien
in musea, culturele centra en
galenën. Met de uitwisseling
wordt een traditie voortgezet.
Zo waren er in 1976 en 1979
Festivals Beeldende Kunst Ne-
derland-Vlaanderen. Twee
jaar geleden werd hedendaag
se professionele beeldende
kunst uitgewisseld. De organi
satie noemt haar opzet ge
slaagd als door de nieuwe
reeks evenementen jonge
kunstenaars over de grens
heen meer bekendheid krijgen
en ook musea en galerieën el
kaar weten te vinden voor
nieuwe ontmoetingen.
MUSICA BRITANNICA
Muzikaal spektakel met meerkorige muziek uit Engeland
Zaterdag 10 maart 20.15 uur Grote Kerk Den Haag
Prijs: 17.50 CJP etc12.50
Voorverkoop: VVV Den Haag/Scheveningen^
Bespreekbureau Hadgsche Courant
Verkoop aan de kerk vanaf één uur voor aanvang concert.
/ADVERTENTIE)
ldsfSEN De „World Ga-
Bs Song" van de Stich-
itt< 6 Wereldspelen voor
e ihandicapten moet een
worden. Ruim vier
a landen is gewerkt aan
muziek en de tekst van
liedje dat voor een
el de herkenningsmelo-
vi i tijdens de wereldspe-
wordt. De 23-jarige
chard Vos uit Smilde is
„jtverkoren om het num-
jer tijdens de openingsce-
-e I inonie op zaterdag 14
,en i in het Ijsstadion in
ssen te zingen.
Jvl! 'lgëns hem kan de „World
imes Song" door zijn een
voud gemakkelijk een hit wor
den. „Het is een goed in het
gehoor liggend melodietje met
een Engelstalige tekst. De eer
ste vier noten van het liedje
worden gebruikt als herken
ningsmelodie tijdens de Spe
len. Als deze voorbij zijn zul
len veel mensen moeite heb
ben het nummer uit het ge
heugen te wissen", aldus Ri
chard Vos.
Van het nummer wordt aan
het eind van deze maand in de
Bemboom Commercial Studio
in Meppen een plaatopname
gemaakt. De studio is in han
den van Henk Bemboom die
de „Word Games Song" heeft
gecomponeerd en van tekst
heeft voorzien.
Vertolker Richard Vos is in
het dagelijks leven verkoper
van elektronika. Vos is als zes
tienjarige knaap begonnen met
zingen. „Al §nel kreeg ik van
velen te horen dat ik talent
had en zanglessen moest ne
men. Dat heb ik gedaan, ver
volgens heb ik aan een aantal
talentenjachten meegedaan.
Maar mijn grootste triomf is de
uitnodiging om de song van de
Wereldspelen te gaan vertol-
Richard zegt niet de behoefte
te hebben beroemd te worden.
„Hoewel je daar haast niet om
heen kunt als je voor vele dui
zenden mensen uit alle delen
van de wereld optreedt. Bo
vendien komen er nu al aan
vragen bij het kantoor van de
Stichting Wereldspelen binnen
voor een optreden. Straks ben
ik nog tegen wil en dank een
beroemdheid".
Prsmièr* van Hënsel und Gretel van
Humperdinck door het Nederlands
Philharmonisch Orkest onder lei
ding van Kenneth Montgommery.
Geen krant ontvangen Bel tussen
18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen
14.00 en 15.00 uur, teletoonnr.071-
122248 en uw krant wordt nog dezelf
de avond nabezorgd.
„Hoera, nu is die rotheks
dood". Dat was één van de
sleutelzinnen die op het bo-
ventitelscherm verscheen te
gen het einde van de opera
première gisteravond in het
Amsterdamse Muziektheater.
De boventiteling die in het
buitenland al langer gangbaar
is, is nu gelukkig ook tot Ne
derland doorgedrongen. Voor
deze produktie was daarbij ge
kozen voor een niet integrale
vertaling.
Humperdinck componeerde
bijna honderd jaar geleden
voor zijn twee nichtjes op een
door zijn zuster berijmde eigen
versie van Grimm's sprookje
„Hans en Grietje", de opera
„Hansel und Gretel". De En
gelse regisseur David Poutney
maakte hier in 1987 een eigen
tijdse en enigszins alternatieve
versie van voor „The English
National Opera", die gisteren
zijn Nederlandse première be
leefde.
Iedereen kent het sprookje
van Hans en Grietje met de
boze vraatzuchtige heks. In
deze versie is die heks het al
ter ego van de driftige moeder,
die de kinderen het donkere
bos instuurt. Het is dan ook
dezelfde Felicity Palmer die
beide personages speelt en
zingt en dat fabelachtig doet.
Als moeder laat ze in de eerste
acte al merken, dat de boze
heks, zoals haar man die ver
ontrust bezingt, haar aller
minst vreemd is.
Het fantastische decor laat de
sprookjeswereld intact en
plaatst het verhaal duidelijk in
een Engels 'middle class' mi
lieu van de jaren vijftig, waar
hoge flats het bos grotendeels
hebben verdrongen.
Humperdinck ontleent in zijn
muziek veel aan Wagner, met
name aan dienst Siegfried,
maar heeft toch een duidelijk
eigen stijl. Voor de oudere ge
neratie zijn bovendien de kin
derliedjes, die regelmatig op
duiken, niet alleen een pretti
ge onderbreking van de muzi
kale stroom, maar ook een
blijde herkenning.
Hans en Grietje, de mezzo An
nette Küttenbaum en de sop
raan Cathryn Tope spelen hun
rollen overtuigend, ook al heb
ben hun stemmen, met name
die van Cathryn Tope, een bij
na Wagneriaanse omvang en
een dito vibrato. Daarentegen
zingen zij de kinderliedjes op
een zo fijnzinnige manier, dat
die de beste en meest ontroe
rende momenten van de opera
werden. De ster van de avond
was echter Felicity Palmer,
eerst als huissloof en daarna in
haar heksenscène, excentriek
en vrolijk boosaardig, kortom
op en top een te gekke eigen
tijdse heks.
Als in de slotscène uit alle ga
ten en hoeken de tevoren op
gegeten kindertjes weer tot le
ven komen en samen met
Hans en Grietje zingend een
rondedans maken, heeft het
sprookje zijn 'happy end' ge
kregen. Een belangrijk aan
deel in het slagen van deze
produktie was het bevlogen
spel van het Nederlands Phil
harmonisch Orkest onder lei
ding van Kenneth Montgom
mery.
ERIK BESIER