Kerk kraamkamer democratie £@Móc Coma/ti' brieven van lezer kerk wereld „Perestrojka toont gelijk Russisch-Orthodoxe Kerk" Anglicaanse Kerk valt weer regering van Thatcher aan Toestand kardinaal Glemp „ernstig" JT £eidóeSouta/ni GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSoiwont WOENSDAG 31 JANUARI 1990 PAGIN^] Amerikaans-Russisch centrum voor godsdienstwetenschappen ANCHORAGE Het aarts bisdom Anchorage in Alaska onderzoekt de mogelijkheden om nog dit jaar met steun van de regering van de Sovjetunie een rooms-katholiek centrum voor godsdienstwetenschap pen op te richten in Magadan' in het oosten van de Sovjetu nie. Daartoe heeft het aarts bisdom een overeenkomst ge sloten met het regeringscomi té voor godsdienstzaken van „Op dit moment hebben we alleen maar besloten met el kaar verder te spreken", al dus aartsbisschop Francis T. Hurley van Anchorage in een verklaring. „Dat de Sovjetj regering zulke besprekingen toestaat, is bemoedigend". Volgens de vicaris-generaal van Anchorage, pater Steven Moore, heeft het hoofd van het comité, Igore Pavlov, het aartsbisdom verzekerd dat de situatie voor de gelovigen sterk verbeterd is. „Verschei dene malen merkte Pavlov op dat hij probeert een einde te maken aan de stereotypen die bij velen leven omtrent de houding van de Sovjetrege ring tegenover gelovigen", al dus Moore. Pavlov wil meewerken aan de oprichting van het cen trum, maar vindt dat dat in de eerste plaats een zaak van de gelovigen in Magadan is. Volgens Moore zal met de Russisch-Orthodoxe Kerk contact worden opgenomen. Hurley maakte in juli 1989 deel uit van een groep artsen, verpleegkundigen en geleer den die op initiatief van het instituut voor gezondheids zorg van de universiteit van Alaska een bezoek aan Maga dan brachten. Hoewel hij offi cieel als socioloog aan de reis deelnam, maakte hij er geen geheim van dat hij rooms-ka tholiek bisschop was. De natuurlijkste gevoelens zijn tevens die welke men met de meeste tegenzin bekent. Honoré de Balzac Alvaro del Portillo FOTO: AP Vaticaan erkent hogeschool van Opus Dei Rome VATICAANSTAD Hef academisch centrum van het Heilig Kruis van de behoudende rooms-ka- tholieke lekenbeweging Opus Dei in Rome is door het Vaticaan als kerkelij ke hogeschool erkend. Dat heeft het persbureau van Opus Dei in Rome meegedeeld. De Vaticaanse congregatie voor hbt katholieke onderwijs heeft het decreet van erken ning uitgevaardigd op 9 janu ari, de geboortedag van de stichter van Opus Dei, de Spaanse priester mgr. Jose- maria Escriva de Balaguer. Aan de hogeschool, die in 1984 de eerste studenten kon verwelkomen, zijn op dit mo ment 50 docenten verbonden die 250 studenten uit 31 lan den onderricht geven. De hogeschool heeft twee fa culteiten: een voor theologie en een voor filosofie. Voor het kerkrecht wordt samenge werkt met de Opus Dei-uni- Versiteit van Navarra in Spanje. Tot grootkanselier van de ho geschool is benoemd het hoofd van Opus Dei, mgr. Al varo del Portillo. De moraal theoloog Ignazio Carrasco, ad viseur van de pauselijke raad voor het gezin, is rector ge- Worden. De hogeschool heeft zijn be langrijkste vestiging in een gebouwencomplex aan de Via Giulia bij de Tiber, waar tot het midden van de jaren '80 de congregatie van Italiaanse oratorianen was gevestigd. Met hulp van kardinaal Pie- tro Palazzini, het vroegere hoofd van de congregatie voor de' heiligverklaringen, die be kend staat om zijn sympathie voor Opus Dei, en vrienden in de gemeenteraad van Rome, slaagde Opus Dei erin het gebouwencomplex in han den te krijgen, zo schrijft de Engelse journalist Peter Heb- blethwaite in zijn boek 'The Vatican'. Bijzondere leerstoel ingesteld voor charismatische theologie VLAARDINGEN De Cha rismatische Werkgemeen schap Nederland (CWN) heeft besloten een bijzondere leer stoel charismatische theologie in te stellen. Volgens voorzit ter ds. W.W. Verhoef wil de werkgemeenschap via de leerstoel een „open theologi sche bezinning" stimuleren tussen de charismatische the ologie en de andere theologi sche richtingen. Waar de leer stoel wordt gevestigd, is nog niet duidelijk. De werkge meenschap voert overleg met de Rijksuniversiteit Utrecht en de Vrije Universiteit te Amsterdam. De charismati sche theologie bestudeert de invloed van de genadegaven (charismata) die God met Pinksteren aan de mensen heeft gegeven. beroepingen Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Rekken C.E. Lavooij te Kantens-Stitswerd en Usquert-Rot- tum (part-time); te Vught R.W. Bart- lema, studentenpredikant te Gronin- Aangenomen naar Houtrijk en Pola- nen (Halfweg en Zwanenburg) mw.A.L. Rozema, kandidaat te Hou- Gereformeerde Kerken Beroepen te Oostvoorne mw. drs.A.G. Endeveld, kandidaat te Am sterdam, die dit beroep heeft aange nomen; te Tzum (part-time) mw. drs. J. van der Neut, kandidaat aldaar die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Heerde i.c.m. Wapen veld K. de Vries te IJsselmuiden- Grafhorst; te Nieuwleusen H.J. Room te Alphen aan den Rijn. OOSTDUITSE PREDIKANT BERND WINKELMANN: DEN HAAG De ker ken in de DDR hebben de mensen daar geholpen de democratie te leren. Dat is de overtuiging van pfarrer Bernd Winkel- mann, predikant van de Evangelisch Lutherse Jerk in het Oostduitse Bi- schofrod. Zonder het engagement van de kerkmensen stond het er in de DDR veel beroerder voor dan nu het geval is, vindt de Oostduitse predikant die een rondreis maakt door Nederland in het kader van de zondag voor het Werelddi- akonaat op 4 februari aan staande. Het hervormde en gereformeerde Werelddiako- naat vragen dan aandacht voor Oost-Europa. De vredesbewegingen die in de jaren '70 in de DDR op kwamen, zijn volgens ds. Winkelmann opgevolgd door de zogenaamde 'basisgroepen'. Geëngageerde kerkleden, maar ook niet-kerkleden, be gonnen zich binnen de ker ken in te zetten voor het mi lieu, de mensenrechten, de positie van de vrouw en de derde wereld. Een conciliair proces avant la lettre dus. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Evangelische Lutherse Kerken in de DDR de assem blee van de Wereldraad van- Kerken in Vancouver (1983) voorstelden om aandacht te schenken aan de onderwer pen gerechtigheid, vrede en heelheid der schepping. Het toen in gang gezette wereld wijde conciliair proces heeft in alle Oostduitse kerken veel weerklank gevonden. Oecumenisch Kenmerkend voor de basis groepen noemt Winkelmann het oecumenische karakter ervan. Gelovigen en niet-ge- lovigen vonden letterlijk de ruimte binnen de kerken om te praten en te discussiëren. „Dergelijke activiteiten kon den alleen binnen kerkelijke kaders georganiseerd worden. Anders beschouwden de auto riteiten ze als staatsgevaar lijk". Ontstaan uit bezorgdheid om wat er in de maatschappij gaande was, hebben de basis groepen ook bijgedragen aan de democratische vorming in de DDR, vindt ds. Winkel mann. Geen enkele DDR-bur- ger was het namelijk gewend om openlijk te discussiëren. Maar van de gang van zaken in de gemeenten en tijdens synoden, waar debat vooraf ging aan besluitvorming, heb ben veel Oostduitsers kunnen zien hoe besluiten worden ge nomen en compromissen tot stand komen. „Veel dominees zijn op dit moment betrokken in de democratische bewe ging. Zij hebben geleerd hoe het moet. De kerken waren de enige plaats waar met de democratie geoefend werd". Ook tijdens 'Die Wende' speelden kerkmensen („voor het merendeel op persoonlijke titél") een belangrijke rol. Ook hier diende het kerkge bouw weer als vrijplaats om samen te kbmen en informa- De Oostduitse predikant B. Winkelmann FOTO: PERS UNIE tie uit te wisselen. „In de tweede fase van de omwente ling zijn de kerken vaak als onderhandelingspartner opge treden met bij voorbeeld de geheime politie. Ze speelden zo een belangrijke rol, ook in het ontwaken van de mensen uit hun apathie". Of de massa binnen en buiten de kerk zich ook bewust laat maken van de belabberde si tuatie waarin het Oostduitse milieu zich bevindt, weet Winkelmann niet. Hij doet er wel zijn best voor, onder an dere door leiding te geven aan het 'Einkehrhaus' in Bischo- frod. Daar kunnen mensen in kleine groepen leren hoe ze een ommekeer kunnen bren gen in hun omgang met de natuur. Eenvoudig leven in solidariteit met natuur en me demens wordt daar in prak tijk gebracht. Winkelmann hoopt op de voorbeeldfunctie van het huis, maar vreest de 'consumptie-bezetenheid' die zich van zijn landgenoten dreigt meester te maken. Ook aan de houding van de ker ken valt nog het een en ander te verbeteren, vindt hij. Angst Door de ontwikkelingen van de afgelopen tijd is het conci liair proces 'in ruste' in de DDR. Winkelmann heeft ech ter hoop dat de kerken de draad straks weer oppakken. „Nu moet de kerk nog veel politieke taken waarnemen. Maar als de democratisering doorzet, kunnen we ons weer aan ons eigenlijke werk wij den". Dat veel maatschappelijk geëngageerde groepen de ker ken weer verlaten nu ze openlijk kunnen opereren, vindt Winkelmann niet erg. „We kunnen nu eenmaal niet' alles doen". Wel heeft hij angst dat de kerk weer terug zal keren naar een a-politieke houding. De kerk moet zich profetisch blijven opstellen. In dat verband is Winkel mann tegen een snelle hereni ging van de Oost- en West- duitse landskerken. „We kun nen ons beter naar het Neder landse model vormen dan naar het Westduitse. Ik heb liever een bewuste minder heidskerk die naast of als het moet tegenover de staat posi tie inneemt, dan een staats kerk zoals in de Bondsrepu bliek. Daarom vraag ik u: blijf met ons in contact. We heb ben u nu misschien nog wel meer nodig dan vroeger". STEVEN EMMENS Paus Johannes Paulus II zegent tijdens een mis op zijn Afrikaanse reis een bos Afrikaanse gierstplanten die hem worden aangeboden door een jonge vrouw. Morgen sluit de paus na een bezoek aan Tsjaad zijn Afrikaanse reis af. WENEN De perestroj ka toont aan dat de lei ding van de Russisch-Or thodoxe Kerk in het ver leden een juist beleid heeft gevoerd, vindt aart spriester Vitali Borovoj, plaatsvervangend hoofd van het bureau buiten land van de Russisch-Or thodoxe Kerk. In plaats van de totale con frontatie met het communisti sche systeem te zoeken, heeft zij zich in de eerste plaats ge richt op het overleven van de kerk binnen een atheïstisch systeem. „Diegenen in het westen die menen dat de kerk te passief was, kennen, de ge schiedenis niet", aldus Boro-; voj. Borovoj sprak in Wenen over de positie van de Russisch-Or thodoxe Kerk in deze tijd van perestrojka, glasnost en demo cratie. Hij herinnerde eraan dat de kerk *in het verleden „van alle kanten" is opgeroe pen „verzet te leveren en niets in onze samenleving te accepteren". Alle veranderin gen sinds de revolutie van 1917 zouden moeten worden afgewezen, zo werd van de Russisch-Orthodoxe Kerk verlangd. Volgens Borovoj heeft zijn kerk zich ook daadwerkelijk tegen het regime verzet, maar daarbij heeft zij nooit alle maatregelen afgewezen. „De perestrojka van nu is het be wijs dat onze houding juist was. Wij zijn ervan overtuigd dat Jezus Christus de Heer van de geschiedenis is en dat wij ondanks al onze fouten, zonden en onvolkomenheden in het verleden niet in de steek worden gelaten. Wij le den, we baden en waren er van overtuigd dat onze ferme houding resultaten zou ople veren". Borovoj gaf aan hoe de Rus sisch-Orthodoxe Kerk de ver volgingen onder Lenins „mili taire communisme" en onder Chroetsjov heeft overleefd. „Hoe blij we ook zijn met de perestrojka, die wij ten volle ondersteunen, ik moet zeggen, dat de kerk ook zonder pere strojka zou voortbestaan", al dus Borovoj. Onder Gorbatsjov is de „di recte vijandigheid tegenover de kerk" verdwenen en bij de jongeren zijn er „duidelijke tekenen van sympathie" te genover de kerk waar te ne men, zo zei Borovoj. Gorbats jov doet „zeer serieuze" po gingen de steun van de kerk met haar 60 miljoen leden voor zijn beleid te verwerven. De kerk profiteert daarvan. Zo worden kerken teruggege ven en mogen geestelijken op scholen in discussie gaan met leraren over religieuze vraag stukken. Ook de media staan „zeer positief" tegenover de kerken. Maar, aldus Borovoj, het mid denkader van de communisti sche partij maakt er misbruik van dat de nieuwe wet voor de vrijheid van het geweten, die de vrijheid van godsdienst zal invoeren, er hog altijd niet is. Plaatselijke functionarissen gebruiken allerlei „trucs" om registratie van een parochie te voorkomen. Leegstaande ker ken, die eigenlijk zouden moeten worden teruggegeven, worden soms snel in een cul tureel centrum of een cen trum voor de communistische jongerenbeweging veranderd. Volgens Borovoj moet men bedenken dat de perestrojka een „revolutie van bovenaf" is, die Gorbatsjov en de zijnen hebben ingevoerd om een „revolutie van onderop" voor te zijn. De kerken hopen op meer mogelijkheden om te werken, maar steunen de pe restrojka ook, omdat de sa menleving erop aandringt. LONDEN Ruim vier jaar na het controversiële rapport 'Geloof in de stad' heeft een advies commissie van de Angli caanse Kerk in een ver volgrapport opnieuw felle kritiek geuit op het be leid van de regering- Thatcher. De werkloosheid is in Groot- Brittannië verminderd, maar „de afgelopen vier jaar is de situatie van de laagstbetaal den aanzienlijk verslechterd", aldus de commissie. Boven dien is de ongelijkheid in de Britse samenleving „heel dui delijk" zodanig toegenomen, dat steeds meer mensen er mee ophouden actief te zijn in maatschappelijke organisaties. Ook op het gebied van de volkshuisvesting is de situatie verslechterd, aldus de advies commissie. De regering beseft weliswaar dat het stimuleren van het kopen van een wo ning niet ten koste mag gaan van de bouw van betaalbare huurwoningen, maar de na druk die zij legt op het markt mechanisme bij het vaststel len van de huren, heeft de minst draagkrachtigen zwaar getroffen. Bovendien kunnen gemeenten nauwelijks hun ei gen woningbeleid voeren. Het aantal dakloze gezinnen is van 93.980 in 1985 gestegen tot 117.550 in 1988, aldus het rapport. De opvang van de daklozen kostte de gemeente besturen 116 miljoen pond (ruim 350 miljoen gulden), „geld dat zij van de regering niet mochten besteden aan permanente woningen, hoe wel dat goedkoper is". De commissie ziet hier een taak voor de Anglicaanse Kerk, die altijd al veel aandacht heeft besteed aan de opvang van daklozen in goedkope on derkomens. Bisschop Thomas F. Butler, voorzitter van de commissie, beklemtoonde bij de presenta tie van het rapport dat er de afgelopen vier jaar wel enige vooruitgang is geboekt. De verslechterende situatie in de binnensteden heeft nu aller aandacht. Bovendien is de on rechtvaardigheid minder ern stig, omdat het gevaar minder groot is dat de slachtoffers over het hoofd worden ge- WARSCHAU Kardi naal Jozef Glemp, het hoofd van de Poolse roomskatholieke kerk, is dinsdag met spoed naar het ziekenhuis vervoerd waar hij een operatie on derging. Zijn toestand werd door het Poolse persbureau PAP om schreven als „ernstig". „Kardinaal Glemp heeft een spoedoperatie ondergaan na een zware darmbloeding". „De toestand van de patiënt is ernstig". Een ziekenhuis- woordvoerder weigerde nade re inlichtingen te verstrekken en zei alleen dat hij op 'inten sive care' ligt. Glemp (61) leed al jaren aan problemen met Kardinaal Glemp. FOTO: AP zijn galblaas. Twee jaar gele den werd hij daar met succes aan geopereerd. Hij staat al sinds 1981, toen kardinaal Stefan Wyszinski overleed, aan het hoofd van de machtige rooms-katholieke kerk in Polen. Zijn gematigd beleid tegen over de communisten werd hem door radicale leden van het toen nog verbodën vak verbond Solidariteit niet in dank afgenomen. Hij kon ech ter rekenen op de steun van Solidariteit-leider Lech Wale- Aan de onderhandelingstai Nu ongeveer de helft van de werknemers in de indui een nieuwe cao heeft - onder wie die in de metaalindu en metaalnijverheid, ook wel aangeduid als grootmetaa kleinmetaal - kan een tussentijdse balans worden o] maakt. Beide grote bedrijfstakken hebben immers de gezet, in de grote bedrijven als Philips, Hoogovens en Ui ver en in de andere bedrijfstakken kunnen de wensen worden afgestemd. In beide metaalcao's vertonen de loonparagrafen een merkelijke onderlinge overeenkomst. Er zijn structi loonsverhogingen van 3 procent per 1 april en 0,75 prol11 op 1 januari 1991. En in het najaar is in beide cao's een malige uitkering voorzien van 1,75 procent. De Indusl bond FNV mag tevreden zijn en afgaande op hun comme ren zijn premier Lubbers en de werkgevers met deze komst ook niet ongelukkig. De loonsverbeteringen zijn extreem, gezien de lichte inflatie van 2 procent en de wi ontwikkeling in de bedrijven. Na de kortstondige dreiging met acties - en die zoudet bedrijven met dikke orderportefeuilles slecht zijn uitgi men - hebben werkgevers en werknemers kennelijk hoorlijk geluisterd naar eikaars argumenten. Er zijn afs ken gemaakt over een verbetering van het vraag- en bodmechanisme op de arbeidsmarkt. De bedrijven zu zich inspannen om werklozen aan arbeid te helpen, de middeling voor langdurig werklozen krijgt voorrang en catures zullen beter worden omschreven. GeEN afspraken werden gemaakt over verkorting vat werkweek tot 35 uur (een wens van de Industriebond! een flexibilisering van de werkweek (de wens van de w gevers om de bedrijfstijd te verlengen tot de zaterdag), ongetwijfeld komen dergelijke wensen de komende jaren nieuw op tafel en dan is men voorbereid. OoK elders speelt de eis tot korter werken een belangt'1 rol. In de bouwsector* dreigen hierover zelfs acties. In overheidssector dreigen na de eerste cao-resultaten evem problemen omdat minister Dales slechts» 2,5 procent rui kan bieden. Voorlopig is het bij de onderhandelingen r_een tijd voor natafelen. trou ivba; oud :ii »k, Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezom stukken te bekorten. din) Pastoraal werkers Het conflict tussen de Zwolse pastor A. Zandbelt en kardi naal Simonis is voor veel anr dere pastoraal werkenden aan leiding geworden tot een pro testactie tegen de handelwijze van de kardinaal. Men beticht hem van allerlei foutieve han delingen. Wie zijn toch die pastoraal werkenden die zono dig met hun machtsdenken zo veel onrust veroorzaken in de RK kerk, teneinde dezelfde rechten te krijgen als een priester? Wat zegt het Tweede, Vaticaanse Concilie over hun positie? Als men de moeite neemt het decreet over het ambt en het leven van de priester te lezen, zien we in het eerste hoofdstuk over het priësterambt en de zending van de kerk, 'dat wél alle gelo vigen samengroeien tot een li chaam, maar dat daarin niet alle ledematen dezelfde taak vervullen. Zo heeft de Heer sommigen onder hen aange steld tot bedienaren die in de gemeenschap van de gelovigen de heilige wijdingsmacht zou den bezitten om het offer op te dragen en de zonden te verge ven' enzovoort. Zij die deze wijdingsmacht niet hebben ontvangen, hebben hier dus geen recht van spre ken. Want die bevoegdheden waarover de pastoraal werkers praten heeft men zichzelf toe gemeten. De pastorale werker of werkster kan ik niet anders zien dan als een waardevolle assistent!e) voor de priester in deze tijd. Maar als hij/zij zich handelingen gaat aanmeten die uitsluitend aan de priester zijn voorbehouden, dan doet zo'n man of vrouw in die situ atie meer kwaad dan goed om dat de verwarring voor de leek alleen maar groter wordt. Dienstbaar zijn aan de kerk betekent niet een positie eisen van de kerkelijke gezagsdra gers die kerkrechtelijk niet kan en dan doen alsof dit nor maal is. Je kunt alleen maar dienstbaar zijn in liefde, ook al doet het pijn. Echter nooit ten koste van de ander! In dit ge val ten koste van de RK kerk. J.H.M. Biesjot, LEIDERDORP. Schoolverzuim h'co, In onze krant stond op eejtal s dezelfde dag een aantalbm g richten over het onderwimls c kunnen ouders bij de h k van State tegen een beslijerho van de schooldirectiefing beroep gaan om hun kinèal lar geen extra schoolvakantffbroi geven. Een ander baijk s meldde dat er honderdenfciarl cessen-verbaal zijn uitgel) v£ voor ongeoorloofd schoc® in zuim van leerlingen voop oki tra vakantie. door ?g v, Over het onderwijs aan al :delii tone kinderen las ik dat sl ïi secretaris Wallage heeft gesteld om op de lagere si allochtone kinderen de van hun land van herkon JIT! leren als onderdeel van he T wone lesprogramma. blijkt dat veeL kinderen allochtonen, vooral voortijdig van school gaaiT1 DW' Het zou beter zijn als de ring bepaalde dat de less de eigen taal alleen voortgezet onderwijs m worden gegeven. Het zoue. om een soort keuzevak Alleen vraag ik me af i overige leerlingen dan moeten krijgen of een moderne taal leren. 't he Ik vind dat de leerplich e ten consequent moeten den toegepast, óók als hek kinderen van allocht t, gaat. Wensen allocht n daaraan, dus aan de Ni :l landse wetten, niet te vol; dan dienen ze te vertre! ite Maar zoals het er nu naaireidi ziet gaat de overheid dooi n de hand te lichten schoolwetten. Uit de krant van een dag sta< bleek dat de heer Brinklas jazeker die van het CDA tigheid begint te voelen vindt, vrij vertaald, dat moet ophouden met het tief discrimineren voortrekken van vreemc gen. W.J. Scheelings, DEN HAAG. ht ilde Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) EO CKÊ Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giroka|57 per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 Stic Joort (men er. I ze a< MB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2