ri endschap als basis an nieuw stuk in Korzo De verboden voorwerpen van Olfert Dapper Filmhuizen hebben topjaar achter de rug WEKEN LANG /ERRASSENDE OPRUIMING Teylers Museum herdenkt paleontoloog Dubois Stoppen met roken? flJNST /RADIO/TELEVISIE" CcidócSomxMxt WOENSDAG 31 JANUARI 1990 PAGINA 15 ANDA WOLZAK EN TANYA GERSTLE SPELEN 'BABUSHKA' Dylan krijgt Frans lintje PARIJS De Britse folkzan- ger Bob Dylan is gisteren be noemd tot commandeur in de Franse orde van kunsten en li teratuur. De 48-jarige zanger en componist nam de medaille in het Palais Royal in ont vangst van de Franse minister van cultuur Jack Lang. De mi nister verklaarde dat Dylan „voor velen van ons in Frank rijk en Europa een ideaal van muziek en een ideaal van poe- zie verenigde". Dylan, die vooral begin jaren zestig grote faam kreeg met songs als „Blo- win' in the Wind" en „Like a Rolling Stone", geeft op het ogenblik een reeks concerten in Parijs als onderdeel van een Europese toernee. Expositie miniaturen bereikt bezoekersrecord UTRECHT De tentoonstel ling 'Middeleeuwse miniaturen uit de Noordelijke Nederlan den' heeft gisteren de vijftig duizendste bezoeker verwel komd. Met zo'n 950 mensen per dag overtreft deze ten toonstelling alle voorgaande exposities in het Catharijne- convent. De meeste bezoekers komen vaker dan één keer, omdat ze de oude handschrif ten met fijnbeschilderde illus traties zo prachtig vinden. De Middeleeuwse miniaturen zijn nog tot 11 februari te zien in het Catharijneconvent in Utrecht. Uitgeverij Bert Bakker zelfstandig AMSTERDAM Uitgeverij Bert Bakker is uit het moederbedrijf Wolters Kluwer gestapt en gaat zelfstandig voort. De nieuwe eigenares is een houdstermaatschappij, waarin directeur Bert Bakker de meerderheid bezit. De rest is in han den van F. van Lanschot Bankiers in Den Bosch. Bert Bakker is na een bestaan als zelfstandige uitgeverij in 1972 gekocht door Kluwer. Na de fusie met Wolters Samsom is de nadruk bij Wolters Kluwer nogal komen te liggen op vakliteratuur en wilde Bakker als literaire uit geverij liever zelfstandig verder gaan. Er werken 24 men sen bij het bedrijf. De uitgeverij is opgericht in 1893 en is tot ver over de grenzen bekend geworden als uitgever van „Het Achter huis" van Anne Frank. Naast het uitgeven van een groot aantal Nederlandse en Vlaamse auteurs houdt Bert Bak ker zich ook bezig met vertaalde literatuur. Er werd on der meer werk uitgegeven van Umberto Eco, Oriana Fal- laci, Graham Greene, Dorris Lessing en Jean-Paul Sartre. De laatste jaren geeft de uitgeverij ook non-fiction uit en verzorgt zij de uitgave van drie literaire tijdschriften. AMSTERDAM De filmhuizen in Nederland hebben een topjaar achter de rug. In totaal 557.542 bezoekers passeerden in 1989 de kassa's. De twintig grote filmtheaters voor de kunstzinnige film passeer den zelfs de magische grens van een half mil joen. Kwamen er in 1988 446.782 bezoekers, in tf989 waren het er 511.962, een stijging van 14.6 procent. Dat heeft de Associatie van Nederlandse Filmtheaters in Amsterdam bekendgemaakt tijdens het negentiende film festival in Rotterdam. De stijging in de publieke be langstelling beperkte zich niet tot de vier grote steden. Ook in andere plaatsen werden meer bezoekers welkom gehe ten. Records werden gebroken in het vernieuwde Rial to in Amsterdam (een stijging van 70.8 procent) en het oudste filmhuis van Nederland, 't Hoogt in Utrecht (een stijging van 61.3 procent). De Associatie ziet twee oorza ken voor de toegenomen be langstelling. Ten eerste de aankoop van kunstzinnige films door Cinemien en de nieuwe distributie-combinatie International Art Film Mu seum. Daardoor zouden films zijn vertoond die volgens de Associatie anders nooit hun weg naar het publiek zouden hebben gevonden. Ten tweede de verdere aftakeling van de gewone bioscopen. Volgens de Associatie is in 1989 ..op een pijnlijke manier duidelijk geworden dat ook de kwaliteitsfilm nog slechts een marginale rol speelt voor het commerciële filmbedrijf". De filmhuizen zouden die functie nu overnemen en versterken hun positie nog door een ver betering van de kwaliteit op het gebied van zitcomfort en projectie. Het publiek van de filmthea ters is gemiddeld tien jaar ou der dan dat van de bioscopen. EN HAAG Het op lekken van de luxaflex (mboliseert de ontwik- eling van een vriend- pap tussen twee vrou- in de nieuwe theater- lorstelling 'Babushka', t stuk is bedacht en ge teeld door Amanda Wol- t en Tanya Gerstle en is vanavond tot en 4 februari te zien in fet Korzo Theater in Den ij een vriendschap tussen man en een vrouw gaat om liefde of juist niet. Een iendschapsrelatie tussen vrouwen bestrijkt een ;1 ander gebied. Dat willen met kleur, soberheid, mu- t en beweging duidelijk aken", zeggen Amanda Wol- en Tanya Gerstle. „Hoe de Duwen bij elkaar komen, fch aan elkaar laten zien, hoe veranderen. De vriend- ïap tussen Nora en Siri is erzaam, ze maken elkaar ijzer". a een succesvolle samen wer en eerdere productie, leyond Silence', besloten de vee actrices samen verder te )an. Urenlang zaten ze bij el- fear, wisselden ideeën uit en [onken sloten koffie. „We hebben veel van onszelf in de personages gestopt, maar we wilden geen van beiden een autobiografisch stuk creeër- en". Babushka gaat over twee te genover elkaar wonende vrou wen, Nora en Siri. Door de lu xaflex kijken ze zo bij elkaar de flat in. Ze zijn eenzaam. Siri - gespeeld door Amanda Wolzak - is een toneelschrijf ster en geobsedeerd door haar overbuurvrouw Nora, in wie zij een interessant personagè ziet voor haar nieuwe stuk. Nora (Tanya Gerstle) is een excentrieke danseres, die haar eigen leven leidt en elke toe naderingspoging van Siri af wijst, omdat ze in de 'gaten heeft dat Siri haar' alleen wil gebruiken als interessante per soonlijkheid voor haar schrij verij. Uiteindelijk raken ze op straat aan de praat, drinken samen koffie en ontdekken veel gemeen te hebben. Er ontstaat een leerzame vriend schap. Al die tijd ziet het publiek de twee actrices vanachter een luxaflexje. Naarmate de vriendschap zich ontwikkelt gaan de lamellen verder om hoog. Wolzak: „De voorstelling barst van de symboliek". Naast de vriendschap zit de eenzaamheid in het stuk ge grift. Of zoals de bedenksters zeggen: „Siri en Nora zijn vreemden in hun isolement". De actrices hebben dit zelf on dervonden door de vele reizen die ze maakten en de verschil lende landen waarin ze woon den. Ze ontdekten dat de een zaamheid een onontbeerlijk element van het menselijk be staan is. „Het overal opnieuw beginnen. Helemaal op jezelf aangewezen zijn", zeggen Ger stle en Wolzak bijna gelijktij- „We doen alles met z'n twee ën, zowel het spel als de regie. We hebben geen idee hoe het totaal eruit ziet, omdat we te gelijkertijd op het toneel staan", zegt Tanya Gerstle, terwijl Amanda Wolzak de laatste hand legt aan een scène met drie hoeden, die ze druk gebarend verwisselt. De titel van de Engelstalige voorstelling 'Babushka' is ont leend aan een Russische pop, die kleinere poppen in zich verbergt. Dat staat voor de veranderingen die de mens ondergaat door vriendschap. De Engelse taal levert volgens Wolzak en Gerstle geen pro blemen op voor het Neder landstalige publiek. „We zeg gen niet veel en de woorden die we gebruiken zijn eenvou dig. We uitten de emoties in bewegingen en muziek. De mensen moeten niet alles voorgekauwd krijgen. Ze moeten kunnen herkennen en associëren door de spiegel die wij ze voorhouden", zegt Amanda Wolzak. Omdat voor al Wolzak is geobsedeerd door de schilderkunst wilde zij van elke scène in Babushka een schilderij maken. Elke scène in Babushka werd door haar idee een afgerond kunstwerkje met kleur en beweging. Hendrickje Stoffels Wolzak heeft in 1986 al een éénacter geschreven en ge speeld over Hendrickje Stof fels, de maitresse van Rem brandt. Ze heeft nog steeds plannen om het schilderij 'De intocht van Christus in Brus sel' van de Belg James Ensor als uitgangspunt voor een stuk te nemen. Amanda Wolzak verbleef in Engeland, Duitsland en woont nu in Den Haag. Ze volgde een post-kandidaatscursus van twee jaar aan de Londense Centrale School voor Voor dracht en Toneel. Ze speelde in stukken van Goethe, Sha kespeare en Agatha Christie. Hoewel ze Babushka samen Amanda Wolzak (links) en Tanya Gerstle achter de luxaflex in 'Babushka'. met Tanya Gerstle heeft ge maakt, heet het officieel dat Wolzak de tekst heeft ontwor pen en Gerstle verantwoor ding draagt voor de beweging. Gerstle is geboren in Australië en woonde in Polen, Italië, Nederland en Engeland. In Australië speelde ze in het suc cesvolle 'Catholic School Girls', dat internationaal veel aandacht trok. Zij regiseerde 'Esmerald City' en 'Beyond Si lence'. Bij die laatste productie ontmoette ze Wolzak en ze slo ten vriendschap. Die relatie werd de basis voor Babushka. Dat deze vriendschap in ieder FOTO: CEES VERKERK geval het leven van Siri ver anderde, blijkt uit de slotzin: „Nora, you entered my world of words en made me speech less". DOOR SCHOKKENBROEK JNST ize unieke collectie, originele andgeknoopte tapijten uit 'hiel 'Jepal, India, Perzië, Pakistan, fghanistan, Turkije en dkflarokko, is nu nog uitgebreider in ooit. rek V om eens "bladeren" in die de V leurrijke presentatie en ervaar, al er ook voor u interessant ,rdei gePr>jsde stukken tussen kr itlen. Tot zo'n 45% korting oerdistan oosters tapijthuis b.v t(j urevaarstraat 2, sve' 111 JS Leiden, Holland rden I1-071-13 11 78 lurgi OOR 'T CREËREN VAN SFEER HAARLEM Teylers Museum in Haarlem herdenkt met de tentoonstelling „Uit de klei ge trokken" van 24 maart tot 11 juni de anatoom, geoloog en pa leontoloog Eugène Dubois die in 1858 werd geboren en vijftig jaar geleden overleed. Dubois haalde fossielen uit groeves van het Limburgse Tegelen en liet die onderzoeken. Hij was vooral bekend als ontdekker van de Pithecanthropus erectus, de rechtopgaande aapmens van Java. Dat hij veel werk verrichtte aan de flora en fauna uit kleigroeves is min der bekend. De fossielen worden ge schat op een ouderdom van ongeveer twee miljoen jaar. Een student medi cijnen legde de eerste collectie aan. Dubois, een groot deel van zijn leven conservator van Teylers Paleontolo gisch en Mineralogisch Kabinet, kocht deze verzameling en breidde hem uit. Onderzoekers toonden aan dat de Te- gelse klei in een geheel eigen periode werd afgezet. Dit geologisch tijdperk wordt aangeduid als het Tiglien. De klei schijnt in een moeras te zijn af gezet. Fossiele overblijfselen werden gevonden van een keur van exoti sche dieren als een aapje, een panter, een hyena en twee typen neushoorns. Hiervan en van vissen en schelpen alsmede van planten worden fossie len getoond. Door onderzoek van onder meer stuifmeelkorrels, kiesjes van muizen, eekhoorns en andere kleine zoogdie ren werd een nieuw licht geworpen op het Nederland van zo'n 20.000 eeuwen geleden. Tegelen dankt zijn naam aan Tiglia, zoals de Romeinen de streek noem den naar de platte dakpan, tegula, die er werd gefabriceerd. Tot in deze eeuw werden uit Tegelse klei onder meer pannen en stenen gebakken. Gun uw allerbeste voornemen de allerbeste kans van slagen... aangetoond. En omdat stoppen met roken best iets is om trots op te zijn, krijgt u tijdelijk bij iedere verpakking Nicosan, gratis een 'ik stop met roken' button waarmee u uw allerbeste voornemen op pakkende wijze kenbaar maakt... Een complete 8-daagse kuur kost f 43,75 één pakje sigaretten per dag, dan steekt u er in de jaren negentig meer dan 91.000 (EENENNEGENTIGDUIZENDI1 keer een op. En verliest u bewust of onbe wust meer dan 91.000 keer een strijd met u zelf. Een enorme inspanning... Nu besluiten om te stoppen met roken, is een prachtig voornemen op een prachtig moment. De in samenwerking met een arts ontwikkelde onti-rook-kuur Nicosan biedt u hierbij de beste kans van slagen. Want met Nicosan lukt het zelfs de meest verstokte rokers om bin nen 8 dagen zonder veel moeite voor goed met roken te stoppen. Onafhan kelijk onderzoek heeft dit overtuigend NICOSAN DE ANTI ROOK KUUR DIE ECHT WERKT TIJDELIJK MET GRATIS 'IK STOP MET ROKEN BUTTON' Drogisterij BOERHAAVE Haarlemmerstraat 68 Leiden Tel. 071-120784 FRANSE HOMMAGE AAN 17E EEUWSE NEDERLANDER (Van onze correspondent Bob van Huët) PARIJS De beschrij vingen van Afrika van de Amsterdamse dokter Ol fert Dapper (1636-1689) genieten tot op de dag van vandaag een wereldwijde reputatie. Ondanks dat de auteur zelf nooit een stap heeft gezet in de „Afri- kaensche gewesten" zijn weinig 17e eeuwse studies zo compleet als de zijne. Dapper vergaarde zijn kennis voornamelijk door interviews met reizigers, of dat nu avonturiers, (sla venhandelaren of missio narissen waren. Ter gelegenheid van het 300ste sterfjaar van deze „Hollandse humanist" en „etnoloog avant la lettre" heeft een zijn naam dragende stichting in Parijs een hommage georganiseerd. Onder de noemer 'Verboden Voorwerpen' zijn een hon derdtal bijzondere Afrikaanse kunstvoorwerpen en beelden samengebracht. In een tijd dat „negerkunst" nog het liefst verbrand werd uit angst voor boosaardige magie en tovenarij was Dapper een van de eer sten die er over durfde te schrijven. Het kleine museum Dapper ligt ietwat verstopt achter een monumentaal pand aan de avenue Victor Hugo. Op de binnenplaats lopen bezoekers door een schitterend aangeleg de tuin vol exotische varens. Verantwoordelijk voor dit on verwachte eerbetoon aan een Afrikaanse kunst, zoals is te zien in het Museum Dapper in Parijs. FOTO: PR Amsterdammer is een zekere monsieur Leveau, directeur van een Franse mangaanmaatschappij in Ga bon en groot liefhebber van oorspronkelijke Afrikaanse kunst. De door hem in 1983 opgerichte non-lucratieve Ol fert Dapper Stichting (met in Amsterdam slechts een posta dres) stelt zich ten doel „het artistieke erfgoed van pre-ko- loniaal zwart Afrika" te bewa ren en wetenschappelijke stu dies daarnaar te bevorderen. Voor het laatste worden gere geld beurzen beschikbaar ge steld aan Afrikaanse studen ten. De stichting bestaat behal ve van het mecenaat Leveau van donaties en telt momen teel 900 leden. Aan de eind vorig jaar geopen de herdenkingsexpositie is door verschillende Nederland se musea meegewerkt. Typisch is een 17e eeuws curiositeiten- kabinet dat in een achterka mer van huize Dapper, destijds aan de Amsterdamse Anjelier straat, had kunnen staan. Een Zambiaanse beker van neus hoornhoren uit de 16e eeuw is zowel aan de buitenkant (oli fanten, vogels) als de binnen kant (kreeften, vissen) be werkt met diermotieven. Angstaanjagend en volslagen ontoegankelijk voor Dappers tijdgenoten moeten de fascine rende Nkonde-beelden uit het huidige Kongo en de Angolese enclave Cabinda zijn geweest. Alleen al vanwege het gebruik van verschillende materialen (hout, ijzer, touw. spiegeltjes etc.) vond men deze kunst drie eeuwen geleden maar hoogst bizar. Een beetje provocerend zou men kunnen zeggen dat onze moderne kunstenaars met hun voorliefde voor sa mengestelde structuren feite lijk niets nieuws hebben be dacht. Over de betekenis van de mysterieuze spijkers in de Nkonde-beelden bestaan ver schillende theorieën. Ze zou den magische krachten heb ben moeten oproepen, maar ook de 'geest' van het beeld moeten herinneren aan af spraken en contracten onder stamgenoten. Alleen de 'ngan- ga', een Afrikaanse tovenaar- rechter mocht spjkers inslaan of uittrekken. Het laatste wan neer een afspraak was nageko men. Een groot liefhebber van deze door Olfert zo dapper beschre ven 'verboden voorwerpen' was de Franse schilder Paul Gauguin. Volgens hem bood de primitieve kunst aan elke kunstenaar „altijd die voeden de melk". D* expositie „Verboden voorwer pen" duurt nog lot 7 april. Het Mu sea Dapper, 50 Av. Victor Hugo (me tro Victor Hugo) ie degelijke van 1t.00 tot 19.00 uur geopend. Toegang: 15 trance, woensdags gra tie. In de prachtig uitgevoerde cata logue ie een deel opgenomen (in France vertaling) van Dappere meeeterwerk „Naukeurige beschrij- vinge der Afrikaeneche geweeten". Prijs 150 trance. EXPOSITIE VAN DONGEN VERLENGD WEGENS GROTE BELANGSTELLING ROTTERDAM De belangstelling voor de tentoonstelling van schilderijen en tekeningen van Kees van Dongen in het mu seum Bovmans-van Beuningen in Rotterdam is zo groot dat het museum heeft besloten de tentoonstelling met een week te ver lengen tot en met zondag 18 februari. De tentoonstelling heeft de verwachtigingen overtroffen met ruim 70.000 bezoekers. Het museum verwacht dat over twee weken het bezoekersaantal honderdduizend ruim gehaald is. Met uitzondering van de ten toonstellingen Meesterwerken uit de Hermitage in 1985 (180.000 bezoekers) en Het Goud der Thraciërs in 1984 (230.000 bezoe kers) heeft geen enkele tentoonstelling in Boymans-van Beunin gen de afgelopen tien jaar „de magische grens" van 100.000 we ten te overschrijden. Volgens het museum toont de grote belang stelling aan dat er sprake is van herwaardering van het werk van de uit Rotterdam afkomstige, maar in Frankrijk beroemd geworden Kees van Dongen (1877-1968). Vijftig schilderijen die nu in Boymans-van Beuningen te zien zijn, worden ook in het Musée d'Art Moderne in Parijs een overzichtstentoonstelling van Van Dongens werk gehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 15