Topbezetting in opmerkelijke reeks 5 Silvester-concert in operette-sfeer Een vrolijk begin met het Sehönberg Ensemble Alexandra Radius-prijs voor Zoltan Solymosi KUNST/RTV Ecidae Qowui/nt DINSDAG 2 JANUARI 1990 PAGIN. Zuidafrikaanse romanschrijver Etienne Le Roux overleden JOHANNESBURG De bekende Zuidafrikaanse romanschrijver Etienne le Roux, een van de eerste intellectuelen die het blanke minderheidsbe wind aan de kaak stelden, is zondag in het acade misch ziekenhuis van Bloemfontein aan long kanker overleden. Hij werd 67 jaar. Le Roux was jurist en boer voor hij zich aan het schrij verschap wijdde. In de jaren zestig was hij een van de be langrijkste schrijvers in het Afrikaans die zich verzetten tegen de conservatieve grondslagen van de Afri kaanse cultuur en tegen de apartheid. Zijn zeer symboli sche en allegorische werk was jaren lang verboden. Le Roux werd zeer beinvloed door het werk van de psy choloog Carl Jung. De be kendste van zijn elf romans waren „Magersfontein, O Magersfontein" en „Zeven Dagen bij de Silbersteins". Beide romans speelden zich af in een kleine blanke ge meenschap maar werden be volkt door mythologische ka rakters. Le Roux zei onlangs in een interview dat de veranderin gen in de rassenverhoudin gen sneller verliepen en zou den leiden tot een meer gein- tegreerde maatschappij die rijkelijk materiaal zou bieden voor nieuwe schrijvers. „Er zal een groot gevoel van op luchting zijn (wanneer de apartheid is verdwenen?," zei hij, „maar aan de andere kant voel je je zo schuldig over de oude wereld die je moet loochenen. Je moet je hele jeugd loochenen. Je jeugdherinneringen worden verstoten naar een soort apartheidswereld". WERKEN MATISSE GESTOLEN UIT FAMILIEHUIS NICE Uit het huis van de familie Matisse aan de Franse Rivièra zijn acht werken van de Franse meester Henri Matisse ontvreemd. De schilderijen hebben een geschatte gezamenlijke waarde van zo'n 25 miljoen gulden. Onder de gestolen werken zijn een vijftal olieverfschilderijen, alsmede een li- noleum-gravure en twee tekeningen. Matisse woonde jarenlang, tot zijn dood op 3 november 1954. in een huis in Cimiez, bij Nice. Dit huis is in bezit gebleven van de familie Matisse, maar was de laatste 20 jaar meestentijds niet bewoond. Matisse's schoondochter, Maria Matisse, ontdekte de diefstal toen zij voor het eerst sinds november weer een kijkje in het huis kwam nemen. Wanneer precies de werken uit het huis zijn ontvreemd is niet dui delijk. Wel duidelijk is dat de diefstal het werk is van een insluiper, die zich via een raam op de der de verdieping toegang tot het huis wist te ver schaffen. Madeline Thomas overleden LONDEN De Engelse actrice Ma deline Thomas is zaterdag drie dagen voor haar 100ste verjaardag overle den. Thomas was amateur-zangeres, pianiste en actrice, voor ze op haar 52ste bij de Royal Shakespeare Com pany beroeps werd Ze speelde o.a. in 'Oom Wanja' bij het National Thea- Ledenverlies voor de KRO HILVERSUM De KRO heeft het afgelopen jaar afge sloten met ledenverlies. Eind 1989 telde de omroep 626.134 leden. Eind 1988 waren dat er nog 639.125. KRO- voorzitter B Schmitz maakte dit maandagavond bekend. De KRO was volgens Schmitz al op een teruggang voor bereid De KRO is namelijk „bewust wat opzij gaan staan toen in de afgelopen maanden diverse omroepen elkaar met allerlei acties o'ngezonde concurrentie gingen aan doen De KRO is niettemin een forse omroep en wil dat blijven", aldus Schmitz. Hij beschouwt zijn omroep als ..een stevige organisatie, hecht geworteld in de katholieke gemeenschap waarvan we een belangrijke stem willen wezen, al boet die gemeenschap ondanks vitaliteit op tal van terreinen wat aan betekenis en omvang in. De KRO wil midden in het maatschappelijk proces van deze tijd staan en zal zich niet naar de rand laten drukken". Het programmablad KRO Studio sloot 1989 af met 276.515 abonnees (eind 1988: 286.968). De MiKRO Gids had eind 1989 ruim 344.500 abonnees tegen eind 1988 347.764 abon- Van den Hoek knalt 1990 binnen Nieuwjaarsconcert: Marlijn van den Hoek, piano speelt werken van Mo zart, Schubert, Chopin, Liszt en Strauss. Diligentia Den Haag, giste- Weense „apfelstrudel-sferen" samen met de walsen van de Strauss-familie zijn niet weg te denken onderdelen van nieuwjaarsdag. Niet alleen het traditionele concert uit Wenen biedt deze muziek, want gis termiddag speelde een goed in de stemming zijnde Martijn van den Hoek ook de nodige Strauss-walsjes. Om er nog iets bijzonders van te maken had Van den Hoek Rosenthals vi sie op drie walsen van Johann Straus, te weten „An der schö- nen blauen Donau", „Lebens- freud" en „Die Fledermaus", geprogrammeerd. De overbe kende melodietjes, die alle eerst worden geëxposeerd, stopte Rosenthal in een trans formerende zetting. Op het hoogtepunt klinken de drie thema's tegelijk. Het grappige van dit experiment was Van den Hoek zeker niet ontgaan, plezier ontbrak niet in zijn spel, maar technisch gezien kan het beter. Hij speelt slor dig, maakt fouten, schommelt in tempo, en laat frases vaag in elkaar overlopen. Het echte vuurwerk had de pi anist bewaard voor een aantal polonaises van Chopin. In de polonaise opus 40 nr. 1 mepte hij zo fors op de piano dat for tissimo-passages overkwamen als ontploffende rotjes: droog, hard en tamelijk impulsief. Liszts parafrase over Mendels- sohns „Midsummernightsdre- am" miste naast de technische perfectie ook muzikale inhoud. Dat Van den Hoek wel in staat is het karakter van een stuk tot uitdrukking te brengen, bleek in de twee Impromptu's van Schubert. Vooral de der de, in Bes, opus 142 nr. 3 (the ma met variaties) klonk schijnbaar eenvoudig en daar bij mooi lyrisch en vloeiend. Dit was echt vuurwerk, met de kleurenpracht van bruisend Bengaals vuur. ARTHUR VAN DER DRIFT „EEN TIJD VAN OORLOG" KOSTTE VIJF JAAR VOORBEREIDING Een tijd van oorlog. Amerikaanse serie. NCRV-televisie. Nederland 1 om 20.19 uur. Dinsdag. HILVERSUM Kosten noch moeite werden be spaard om ,,Een tijd van oorlog" (War and Remem brance) te vervaardigen. Zo werkte producent, sce narioschrijver en regisseur Dan Curtiss in totaal vijf jaar aan de voorbereiding. In januari 1986 gaf hij ein delijk het startsein. Ruim twintig maanden later kon met de montage wor den begonnen. Het resul taat van deze noeste ar beid is de komende we ken bij de NCRV te zien. De serie neemt dertig uur televisiezendtijd in beslag en dat betekent dat de NCRV tot diep in 1990 avondvullend onder de pannen is. Dan Curtiss koos de opnamen- lokaties bijzonder zorgvuldig. De camera's maakten dan ook een wereldreis. Zo deden ze onder meer Frankrijk, Joego slavië, Westduitsland, Polen, Amerika, Hawaii, Egypte, Ma rokko, Finland en Algerije aan. Omdat een goede film het natuurlijk niet alleen van mooie plaatjes moet hebben, ging Dan Curtiss op zoek naar top-acteurs. Speurtocht Het resultaat van zijn speur tocht zijn hoge acteerprestaties van mensen als Robert Mit- chum, Polly Bergen, Jane Sey mour en John Gielgud. Boven dien kan „War and Remem brance" bogen op de grootste personele bezetting in de ge schiedenis van de Amerikaan se televisie. De serie kostte de Amerikaanse televisie-maat schappij ABC dan ook hon derdtwintig miljoen dollar. Lo- Jane Seymour als Natalie Jastrow Henry en sir John Gielgud als Aaron Jastrow. gisch dat de reeks in Amerika het predikaat heeft in alle op zichten de meest opmerkelijke serie ooit te zijn gemaakt. Niet alleen Curtiss hield zich intensief bezig met „War and Remembrance", ook geestes- vader, auteur Herman Wouk, werkte mee aan het script, dat bijna 1500 pagina's telde. Ze vormden de basis voor in to taal 2700 verschillende scènes. De uitgekiende serie kreeg in 1986 dan ook drie Emmy Awards toegewezen. Curtiss werd beloond voor zijn regie, terwijl Jane Seymour een beeldje kreeg voor de beste vrouwelijke bijrol en sir John Gielgud voor de beste manne lijke bijrol. De NCRV heeft veel moeite moeten doen om de serie in de wacht te slepen. En volgens producer Michiel Berkel is het beslist de laatste keer dat de tv-kijker een serie van derge lijke omvang en niveau kan bekijken. „Niet alleen wij be schikken niet meer over ge noeg geld om zo'n serie te fi nancieren. Ook de Ameri kaanse filmindustrie heeft in de toekomst geen fondsen voor zulke dure projec- Eerder zond de NCRV „Winds of War" uit. Deze serie, even eens naar het gelijknamige boek van Herman Wouk, ver haalde over de familie Henry in de jaren dertig. Het vervolg, dat de omroep onder de Ne derlandse titel „Een tijd van oorlog" uitzendt, gaat over hun belevenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wouk werkte ruim zestien jaar aan beide boekwerken foto: ncrv De kijker krijgt de komende maanden te maken met Victor 'Pug' Henry (Robert Mit- chum), zijn vrouw Rhoda (Pol ly Bergen), hun dochtef Made leine (Leslie Hope) en hun zoons Warren (Michael Woods) en Byron (Hart Boch- ner). Henry senior is naast ka pitein bij de marine, vertrou weling van president Roose velt. Hij had voor de macht hebber contact met de andere wereldleiders en is door zijn rol op het wereldtoneel getui ge van alle verschrikkingen van het oorlogsgeweld. Deze intellectueel in hart en nieren is ooit, in een vlaag van verstandsverbijstering. ge trouwd met de oppervlakkige Rhoda. Haar totale onbenul is voor hem reden zijn heil te zoeken bij de charmante En gelse Pamela Tudsbury, die met haar schrijvende vader over de wereld trekt. Victor probeert zijn verhouding met Pamela in het begin geheim te houden, maar als hij ontdekt dat zijn vrouw een zeer intie me relatie heeft met zijn beste vriend, besluit hij zich van Rhoda te laten scheiden. Rhoda is niet van plan haar goed in de slappe was zittende echtgenoot te laten gaan. Zij kan niet zonder de feesten, die zij uitsluitend met zijn geld kan geven. Ook met zijn zoons heeft Vic tor het niet makkelijk. Niet al leen persoonlijke problemen spelen hem parten, ook hun betrokkenheid bij de strijd in de Stille Zuidzee gaat hem niet in z'n kouwe kleren zitten. De NCRV toont niet de hele versie van de originele serie. Vooral in het deel over de ho locaust heeft de christelijke omroep de schaar gezet. Ber kel: „De Amerikanen hebben nogal eens de neiging om bij oorlogssituaties te showen. Dat vonden wij niet fijntjes en met name bij de opnamen in het concentratiekamp van Ausch witz ging het veel te ver. Dat deel krijgen de Nederlandse kijkers daarom niet te zien". Paul van Vliet kijkt naar zijn door Marte Röling getekend portret. foto: anp Haagse penning van verdienste voor Paul van Vliet DEN HAAG Paul van Vliet heeft de penning van verdienste van de ge meente Den Haag gekre gen. Burgemeester Haver- mans reikte de penning zaterdagavond uit aan de cabaretier na afloop van diens jubileumshow in het Circustheater. Vijfentwintig jaar geleden opende Van Vliet in het cen trum van Den Haag zijn thea tertje Pepijn en is sindsdien de Residentie (inclusief Scheve- ningen) trouw gebleven. Van daar de onderscheiding. De jubileumshow van Van Vliet, vorige week al in deze krant uitvoerig geprezen, werd bijgewoond door tal van Haagse notabelen en promi nenten uit de Nederlandse theaterwereld. Zij hadden een aanzienlijk leukere avond dan hun collega's die naar de Ou dejaarsconference van Seth Gaaikema in Amsterdam wa ren gegaan. Van Vliet kreeg van zijn grootste sponsors (KLM. Hei- neken en Nationale Nederlan den) een replica van een door Marte Röling getekend portret. Het orgineel heeft een plaats gekregen in het Circustheater, eigendom van Nationale Ne derlanden De verzekerings maatschappij betaalde met an dere woorden mee aan een ca deautje voor haarzelf. In een redelijk goed bezet Cir custheater werd zondagmiddag Weense muziek uitgevoerd door het Strauss-orkest uit Boedapest. Met niet minder dan 28 onderdelen werd een programma in operette-sfeer uitgevoerd met de welbekende klanken van onder anderen Strauss, Léhar, Kalmann, Of fenbach en Von Suppé. Er was tenminste één bezoeker die het gebodene met 'bravo' en 'bis' beloonde, voor het overige reageerde het met matig thousiasme. Er werd dan ook niet echt veel geboden dat re den gaf tot uitbundige bijval. Het zogenaamde Strauss-or kest produceerde geluid dat via versterkers en levensgrote luidsprekers de zaal in kwam. niet het toppunt van verfij ning. Bovendien komen in een dergelijk geval uiteraard ook de ongerechtigheden versterkt tot de toehoorders. Medewer king. aan dit programma leende het Haagse Opera- en Operettekoor Bel Canto en ook deze vocalisten zongen via microfoons. Op pijnlijke wijze werd duidelijk dat met name aan de inzetten veel ontbrak, de gelegenheids-dirigent deed wel druk maar dat werkte weinig effectief. Helaas bood het podium niet de mogelijkheid dat de koorle den konden zitten, zij moesten tijdens het gehele concert blij ven staan Het niet met name genoemde balletgroepje roeide met de riemen die men had. Aan het programma waren enkele solisten toegevoegd. De sopraan bleek over stem en techniek te beschikken, de soubrette en de tenor moesten het voornamelijk van hun spel hebben en de bariton Marco Bakker profiteerde van zijn ervaring en routine. ADRIAAN HAGER Y.S. Naipaul nu Sir Vidiadhar LONDEN De jaarlijkse Britse koninklijke onderschei dingen zijn dit jaar onder meer toegekend aan de schrijver V S. Naipaul, de actrice Mag gie Smith en de reddingsploe gen in Lockerbie. De 57-jarige Naipaul, die geboren werd op Trinidad maar sinds zijn 17e al in Engeland woont, werd ge ridderd tot Knight Bachelor, waardoor hij zich nu Sir Vidi adhar zou mogen noemen, hoewel hij op zijn boeken al tijd gebruik maakt van zijn initialen. Naipaul is onder meer bekend om zijn boeken ,,A Bend in the River", „A House for Mr. Biswas" en Area of Darkness". De 55-jari- ge Maggie Smith, een van de beste toneelactrices van Enge land, werd Dame Commander in de Orde van het Britse Em pire. Van de acteurs viel ook Michael Gambon, van „The Singing Detective", in de on derscheidingen, hij werd Com mander of the British Empire iTONEELl De Prijs van Arthur Miller Regie: Aike Dirkzwager Sehönberg koos „Latin American", oftewel speelt Villa Lobos en Revul- tas(7?) op Nieuwjaarsdag in de dr. Anton Philipszaal, Oen Haag. Al weer voor het derde ach tereenvolgende jaar komt in Den Haag het Sehönberg En semble naar de dr. Anton Phi lipszaal met vrolijke Zuid- Amerikaanse kamermuziek. De propvolle zaal luisterde aandachtig. Reinbert de Leeuw en zijn mensen staan borg voor uiterst verzorgde uitvoeringen van ieder mu ziekstuk dat zij onderhanden nemen. Soms worden ze wel eens bijna té mooi. Dat wil zeggen wordt de vitale drift van de compositie omge bogen naar een totaal verant woord en prachtig muzikaal opgebouwd concertstuk dat zijn oorspronkelijke aandrift wat kwijt is geraakt. Dat bleek bij de drie werken van Milhaud en Villa Lobos, die het Braziliaanse aspect van dit concert vertegenwoordig den, enigszins het geval. Ritme en kleur bepalen hier de stem ming. waarbij het intieme Choros van Villa Lobos mij persoonlijk vele malen meer aansprak dan zijn suikerzoete Bachianas Brasileiras, ook al zong Claron McFadden ze zo ingehouden, dat er van senti mentaliteit geen sprake kon zijn. Pas meegesleept werd ik door de muziek van de veel te jong gestorven Mexicaan Sil- vestre Revultas in diens vier stukken uit de periode 1933- 1940. Zijn typisch Mexicaanse geluid is voor kenners zeer herkenbaar, iets waaraan de scherpe dissonanten, de ver springende ritmiek en de schelle trompetsoli in belang rijke mate bijdragen. Het Sehönberg Ensemble haalde hier werkelijk alles uit wat er in zit en toonde de muziek in zijn heldere opbouw, zijn opge wektheid en ook zijn bezon ken meditatieve momenten. Voor mij, en ik denk voor ve len in de zaal, was dit, juist door zijn relatieve onbekend heid gepaard aan een zo vitale schoonheid, een optimaal mu zikaal begin van dit nieuwe jaar. ERIK BESIER Mei Rick Nicolet, Jules Royaards, Wim van Rooy en Peter Tuinman 5. b, 7 (matinee) januari KONINKLIJKE SCHOUWBURG Telefoon 070 - 54^94 50 Solymosi neemt de prij: AMSTERDAM Na afloop van het Nieuwjaarsgala van het Nationale Ballet heeft Alexandra Radius gisteren in het Muziektheater in Amster dam de naar haar vernoemde balletprijs overhandigd aan de Hongaarse danser Zoltan Soly mosi. De prijs i§ ingesteld door de Stichting Vrienden van het Nationale Ballet en bestaat uit een bedrag van 2500 gulden en een bronzen beeldje van Frits Stapel. De vriendenstichting kent de prijs sinds vorig jaar toe voor de beste danspresta- ties in het afgelopen seizoen. Solymosi (22) danste in het sei zoen 1988/89 onder meer suc cesvolle hoofdrollen in „Gisel le" en „The Sleeping Beauty". Hij kwam in 1987 naar Het Nationale Ballet als tweede so list en werd een half jaar later bevorderd tot tweede solist. VO t>EI door René de Coccj,», tel loo Corrie en KaPr' De Roemenen kwamen zot goed weg. Ze hebben zich vrijd van hun wurgbewint krijgen twintig miljoen gu steun uit Nederland en ze ben zaterdag niet hoeven ken naar die genante hoe\ heid glitterkitsch die we b\ soort gelegenheden altijdI raat hebben om het goeie 1 te steunen. De rechtstre\ uitzending op de Roemet tv van de Veronique-actie niet door, vanwege fait techniek. Ik vroeg me toch al af wa geteisterde Roemenen 1 moesten met het opdraven de 'cast' van Medisch Cent IVest - ik twijfel niet aar, goeie bedoelingen van groepje dat tienduizend guï lapte voor de actie, maar in mosoara hebben ze natuui nog nooit gehoord van ac Joep Serton („Je bent net moord", meldde presentai Linda de Mol vrolijk). Vooruit maar weer, den1 steeds bij dit soort acties, w bij de schnabbelaars van warme circuit zich altijd v verdringen om op de eerst te staan, en omroepen a geheel belangeloos hun zt tijd ter beschikking ste (met in het achterhoofd dé zelden zo goedkoop aan showprogramma komen), is voor het goeie doel, de 1 menen hebben honger. A ik denk dat ze zich, als ze J den kunnen meekijken, zouden hebben geërgerd de glans en de glamour, spotlights en de laserkai nen, de loze glitter. Wij zijn eraan gewend, n op Roemenië moet het een geloof lijk decadente ine maken, dat het medium dé dat land wordt beschouwd hét essentiële in forma til naai in de revolutie van dt gelopen weken (niet voor 1 werd de tv-studio in Boeka bewaakt en beschermd als meest kostbare heiligdom het land), hief wordt gebr als katalysator van play bi talent. Zo'n Thijs van 1 met die dochtertjes, daar 1 ik kippével van: playback op fluit en twee viooltjes dan maar roepen dat ze i maal gratis optreden, moest er nog bijkomen 1 dat we daarvoor moesten b len. Inmiddels zijn de kijkers sen flap en bol en alle ja verzichten door onthaald een stortvloed van kleink stige oudejaarsprogramn Wim Kan weer even te gisteravond bij de KRO - dat had toch wel wat. We gen hem ook even bij The Thea. het neuspeutere tandjesduo van de VPRO. hem en Corrie Vonk evei schitterend persifleerden: was verreweg het leukste ment van de hele feestwee En verder lag toch, ja, je 1 niet anders zeggen, de sr- duw van Freek de Jonge oudejaar. Ooit leek hij de droomde opvolger van Ka worden, maar inmiddels h hij al besloten dat het gei geweest is. Bij Margreet man meldde hij zondagai zorgelijk dat hij het niet 1 meer vindt mensen aan he chen te maken. En samen ken ze even naar Youp vi Hek, die zijn fakkel dan 1 moest overnemen maar Freek en Margreet toch even belachelijk moest woi gemaakt vanwege zijn slo overhemd en zijn handei de zakken. Unfair dus, zeker als Fi zelf op dat moment uitverk loopt te houden bij VeronF (die met veel gevoel voor aL aliteit zijn oudejaarsre gramma uit 1984 herhaal En zeker als Van 't Heil datzelfde moment bewijst P schitterende conférence huis te hebben, met prach/ woede-aanvallen, ongegeni de scheldpartijen, en gei" sentiment in een schitter, slotliedje. En zeker als Fn, tot slot van zijn gastoptr&y toch weer lollig wil doerr51 over een vleugel heen krf01 en valt: hoe zat dat dan dat aan het lachen Willen Jpa ken van mensen, dat was tlT niet meer de bedoelingne Op dat moment waren ae trouwens Seth Gaaikemajf lil/Uivc/rt OCTliJ UddlACllld IQJ lang vergeten, die een avr' eerder een Concertgebouw^, notabelen en ex-notabelenj. schaafd had doen glimlach?. Vroeger was het nog wel aj:: zo, dat je Seth zijn wansmjr lijke zingzeggen, zijn ijce lachje en zijn piepstem r?. vergeven omdat-ie toch npl een paar leuke woordspel' gen had bedacht. Maar <fri was deze keer ook al a.a sprake meer van: hij toore alleen maar zijn slechte feir1 kennis (hij weet bijvoorbcf niet het verschil tussen Pr' ma en Havana...). Het arti ke einde van een kleinkun naar die nooit verder kv dan het predikaat 'veelq

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 12