The Nits stoppen tijdelijk met concerten Financiële situatie Nationale Ballet zorgelijk Kwi, GOUDEN PLAAT VOOR LIVE-ALBUM 'URK' eking: meeslepende istorische roman ver 50 jaar China Eén-akter van Ha vel I89P,NST £otdóc6ou/umt DONDERDAG 28 DECEMBER 1989 PAGINA 13 _jy:kenverkoop neemt toe in derde kwartaal essie TERDAM Het aantal door particulieren gekochte algeme- inior(e ,en ia in het derde kwartaal van 1989 met 2 procent (100.000 ïidse?n) gestegen in vergelijking met dezelfde periode in het jaar mor. De totale omzet in guldens steeg in die zelfde periode an 2if procent Het gemiddelde bedrag van 23,10 gulden dat voor Memó>oek werd betaald, lag in de periode van juli tot oktober 6 initfnt hoger dan een jaar eerder, aldus de stichting Speurwerk n Lifers komen van het NIPO dat wekelijks in opdracht van de- b woting bij zeshonderd huishoudens de aankoop registreert van tien ijoeken, behalve voor studiedoeleinden. Van oktober 1988 tot i omjseptember van dit jaar werd 621 miljoen gulden uitgegeven straaleze boeken. Dat is 3 procent meer dan het jaar daarvoor. Er en in een jaar tijd 26.9 miljoen boeken verkocht, wat neer- op een gemiddelde besteding van 42,22 gulden per inwoner. het eerst sinds het onderzoek van het NIPO startte in 1985 is van een lichte stijging van 100.0000 verkochte boeken 26.9 miljoen exemplaren. Vier jaar geleden werden er nog tfSL b, °fn verkocht. De omzet, die de laatste jaren wel hun t' j°fn ec"ter niet 592 miljoen gulden beduidend lager. Per ilopet e toen maar 19>50 gulden uitgegeven. AMSTERDAM De finan ciële situatie van Het Natio nale Ballet (HNB) is niet zon der zorgen. Zorgen die de ko mende jaren eerder groter dan kleiner dreigen te wor den. Dat blijkt uit de Beleids nota 1989-1992 die HNB heeft uitgebracht. Over de komende vier jaar heeft het ballet voor 57 mil joen gulden aan te financie ren exploitaties op het pro gramma staan. Daar staat on geveer 54,5 miljoen gulden subsidie tegenover. Het te kort van 2,5 miljoen wordt voor een deel opgeheven door de in de afgelopen jaren opgebouwde risico-reserve van 1,9 miljoen. „Beheers baar" noemt HNB het over blijvende verschil. De positie van het HNB wordt na 1992 echter „onze ker" omdat de kosten aan de ene kant en de inkomsten en subsidies aan de andere kant vanaf dat jaar niet meer goed op elkaar aansluiten. „Zeer gevaarlijk" wordt de finan ciële situatie indien de over heid niet meer zou toestaan dat het Nationale Ballet de risico-reserve „meeneemt" naar de volgende periode van vier jaar om exploitatietekor ten gedeeltelijk te kunnen aanvullen. Het aantal voorstellingen van het Nationale Ballet zal in de komende jaren ongeveer ge lijk blijven; zeventig in het Amsterdams Muziektheater en vijfenveertig elders in binnen- en buitenland. Het HNB wijst de soms geuite kritiek dat het ballet „niet vaak genoeg de provincie in wil", van de hand. „Opmer kingen van die strekking ge tuigen van weinig inzicht in de werkelijke aantallen en de organisatorische situatie", vindt de leiding. Het aantal voorstellingen in het buitenland (ruim tien) kan niet worden verminderd omdat het Nationale Ballet dan de aansluiting met de in ternationale danspodia ver liest, meent de leiding. Het aantal voorstellingen in Amsterdam kan evenmin worden verminderd omdat subsidiënt Amsterdam een aantal voorstellingen claimt. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de strakke programmering van de Nederlandse Opera, naast het ballet de tweede vaste be speler van het Muziektheater en heeft HNB een verplichte dansinbreng in produkties van de Nederlandse Opera. Dat houdt in dat bepaalde programma's niet gelijktijdig kunnen plaatsvinden omdat er grenzen zijn aan de fysie ke mogelijkheden van de dansers. Een ander groot probleem is de beschikbaarheid van slechts één orkest (het Ne derlands Ballet Orkest) dat zowel voorstellingen van het Nationale Ballet als van het Nederlands Dans Theater moet begeleiden. De salariëring van dansers is beneden de maat, constateert de leiding van HNB. De ver houding tussen de arbeids prestatie en de beloning die daar tegenover staat is volle dig zoek. Daar komt bij dat 5 van dansers kort zijn en het toekomstperspec tief na het 35ste jaar onzeker Het Nationale Ballet en colle ga-balletgezelschappen wil len de komende jaren bij de overheid pleiten voor betere arbeidsvoorwaarden voor dansers. r^teLOK prikkelt k iderfantasie :t 'Mootjes' PLOK speelt 'Mootjes' van lumme en Theo Westerduin in jie van Ton van der Velden, er a/d Haven te Scheveningen, iri.jniddag. Herhalingen: t/m 31 am 5 pber om 14.00 uur. K handige zet van theater De Zv» om een nieuwe produktie brengen in de kerstva- OK?e' Een bomvo1 Theater 6-i2,Javen was dan °°k getuige 6-9, de première van 'Mootjes'. 6-4, K/erhaal levert een romme- ®"®£heel op. Vader en moeder 6-V°n Jos leven lengs elkaar Merw> Vader kweekt een reuze- Sponpignon en moeder bestiert (B)»ezin. Zoonlief haalt aller- Wgj-kgnbare kattekwaad uit i een uur tijd trekt zo een .van dwaze flarden aan de rs voorbij. Het zou een elende voorstelling kun- zijn, maar door de juiste trant vermaken de aanwe- kinderen zich alleszins, rode oortjes duiken zij in rerhaal en geven voortdu- :ommentaar op het katte- van zoonlief of de stom van vader. Plok heeft igisseur Ton van der Vel den absurdistische spel- gekozen. Afgehakte be- in hoofden en vliegende idden geven de scènes *iid. Hierdoor wordt de kin- T E Intasie geprikkeld en T het verhaal voor hen 'al diepgang. Theo Wester- gj-j is in staat om heel kinder- ;e spelen en komt als een 0S (jfwaardige zoon tot leven, nd Drent is op onverwach- bmenten komisch en Ellen ley is een moeder waar je igheid mee uit kunt halen. ;n uur tijd maken zij van verknipte verhaal een inte voorstelling. Fleurige ig en leuke regievondsten >n voor veel kijkgenot, dus kan de wijde wereld in dit goed verzorgde pro- ROB VAN DER MIJL HEEMSTEDE Bij wijze van uitzondering zijn de leden van The Nits dit jaar aanwezig bij de tradi tionele kerstborrel van hun platenmaatschappij CBS. Maar daar is dit jaar ook een goede reden voor, want de groep ontvangt een gouden plaat, voor het laatste live-album „Urk", na „In The Dutch Moun tains" en „Hat", de derde in de reeks. The Nits zijn sinds hun negen de plaat „In The Dutch Moun tains", populairder dan ooit. De groep gaf de afgelopen maanden concerten in Neder land, België en Frankrijk. De tournee is bijna afgelopen. Za terdag geeft de formatie een benefiet-concert voor Amnes ty International, in Paradiso in Amsterdam. Daarna wordt het even stil. Henk Hofstede (m): „Ik heb nooit zo veel met Amerika gehad. Berlijn, Wenen, Praag en Parijs vind ik even interessant als Memphis en New Orleans". foto: roy tee Belangeloos „We organiseren dat concert voor Amnesty zelf", vertelt Henk Hofstede. „We worden best vaak gevraagd om ergens belangeloos voor op te treden, maar dat is dan meestal onder slechte omstandigheden op een of ander festival. Dat doen we in principe niet, want je kunt dan helemaal niet goed voor de dag komen. Om toch wat voor het goede doel te doen, organiseren we ongeveer elk jaar zo'n concert. We spelen in Paradiso niet alleen, maar met een heleboel gastmuzikanten". „Na het concert voor Amnesty treden we zeker een half jaar helemaal niet meer op. We gaan aan een nieuwe plaat werken. Tegelijk concerten geven en een plaat maken, is bijna niet mogelijk. Vooral technisch geeft het problemen. Dat komt omdat we dezelfde apparatuur zowel in de studio als in de studio gebruiken. Het zou een enorm gesleep wor den". Luxe „Een half jaar zonder concer ten is voor ons een waanzinni ge luxe. Dat hebben we nooit gedaan, maar dat stoppen is nodig. Anders gaat die molen maar door. Zo lang als we nu hebben gespeeld, is wat mij be treft al op het randje. Als je nu nog het hele jaar door blijft gaan, wordt alles een herha ling. Je kunt twee jaar zo door blijven spelen en dan kom je er vervolgens achter dat je je totaal niet hebt ontwikkeld". „Ik- weet dat we een heleboel mensen een plezier zouden doen door nog meer concerten te geven. Fans zijn wat dat be treft veel bezadigder dan wij. Ze zijn tevreden met de din gen die je hebt gedaan en wat hun betreft kun je zo nog wel jaren doorgaan. Maar zo werkt dat niet want zij zien zo'n con cert maar een keer per jaar, terwijl wij twaalf maanden met deze muziek bezig zijn. Voor ons moet er ook span ning in zitten, anders is het niks". „Wij moeten nu echt keihard nee zeggen tegen verzoeken om na januari op te treden. Er zijn veel mensen bij gebaat dat je wel doorgaat, maar we blij ven volhouden: nu even niet. Dit probleem van dat we altijd wel ergens kunnen optreden, is ontstaan naarmate we be kender werden in het buiten land. Vroeger deden we een rondje Nederland en dan wa ren we klaar. Nu zijn we in bijna alle Europese landen be kend. En dan duurt het veel langer voor je helemaal rond bent". Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk waren de eerste lan den buiten Nederland waar The Nits populair waren. En dat aantal groeit gestadig. In maart gaf de groep drie con certen in Moskou en in de zo mermaanden toerden zij door Engeland en Canada. Geen magie Henk Hofstede: „Het is geen magic of zo. De pers vindt het natuurlijk wel leuk om te schrijven dat een Nederlandse groep succes heeft in het bui- te'nland, maar in het begin gaat dat helemaal niet. Je moet een beetje volhouden". „We zijn nu bijvoorbeeld heel populair in Finland, maar dat ging niet vanzelf. Ik wilde al tijd naar Finland, omdat ik dat zo'n leuk land vind. Het was in 1982 of 1983, ik weet dat niet meer precies, dat we daar maar eens heen zijn gegaan. Je komt daar en je bent totaal on bekend. In de zaal zitten al leen mensen van de pers. Als die dan enthousiast worden, kan het wat worden". „Overal heb je wel fans die waanzinnig fanatiek zijn. Van de zomer speelden we voor het ÏTHONEY GREY SCHRIJFT IILOGIE OVER ZUIDOOST-AZIE Zijl buSTERDAM „Daar naifk dan in Peking. Met »t mij aan tafel de man 1 f "luij al die 26 maanden mijn gevangenschap bewaakt. „Het was persoonlijk bedoeld", aij op een gegeven mo lt. Ik heb er niet op Die man had lurlijk gelijk, ook al ik persoonlijk wel de- 3 jk de gevolgen van i gevangenschap on- v(tanden. Maar voor italf1 was n^et ik, Antho- Grey, belangrijk. Ik 1 Oj' belangrijk omdat ik westerling was. Ik De Vijand". va' loney Grey laat bewust nd( stilte vallen in het ge le Dat gaat over zijn E/ste boek, 'Peking' ge- d. Een meeslepende his- he roman over ruim vijf aar Chinese geschiedenis, het begin van de jaren tig, via de de Lange Mars e jaren dertig tot en met z'jlood van Mao Zedong en vernietigende aardbeving is het tweede boek in een >ekgie over Aziatische landen jrey fascineren: Vietnam, en Japan. Het eerste 'Saigon' geheten, vertel- verhaal van Vietnam if de Franse koloniale tijd '^en met de val van het i Vietnamese bewind in bn in het midden van de i zeventig. De nadruk ligt Tae periode van de Ameri- inmenging en, uitein- de nederlaag van de rnigde Staten. W de inhoud van het derde dat ongetwijfeld Tokio M, heten, wil Grey nog wei- p^wijt. Hij is nog druk bezig rmatie te verzamelen. Het in elk geval over Japan, j-enïls enige land in Zuidoost- nooit gekoloniseerd is ge it. En het zal gaan over de ier waarop de Japanners nun beurt, misschien als een onbedoelde wraak, bezig zijn de westerse wereld econo misch te koloniseren. Journalist Wie is deze man, wiens boe ken que opzet en historische diepgang doen denken aan de werken van schrijvers als Ja mes Michener en James Cla- vell? Van wiens eerste boek wereldwijd meer dan een half miljoen exemplaren werden verkocht en die in de Engels talige pers louter juichende kritieken krijgt? In elk geval is Anthoney Grey een Brit. Keurig in het pak ge stoken. Grijze krullenbol. Priemende ogen. Snel pratend. Niet bereid zich snel in de rede te laten vallen. Hij was journalist. Eerst in zijn geboorteland, vervolgens in Oost-Europa. In 1967 werd hij aangesteld in China. Hij beef er maar twee en een half jaar. Maar die periode heeft zijn le ven ingrijpend veranderd. In de chaos van de Culturele Revolutie, toen de door Mao opgezweepte Chinese jongeren zich ook tegen buitenlanders begonnen te keren, werd Grey gegijzeld. In zijn eigen huis op gesloten en bewaakt door de Rode Gardisten. Toen hij uiteindelijk werd vrijgalten, was hij naar zijn ei gen gevoel eigenlijk al journa list af. „Ach, het klinkt mis schien wat banaal. Maar ik wilde altijd al schrijver wor den. Los van dat haastige van de journalistiek. Gedurende mijn gevangenschap heb ik veel kunnen en moeten na denken. Ik heb toen de lijnen voor mijzelf uitgezet, die ik nu ook hanteer bij het schrijven van mijn boeken". „De mensen zien tegenwoor dig op de televsie steeds meer alleen de grote lijnen van het nieuws. De kranten geven wel wat achtergronden, maar niet genoeg en kunnen feiten on voldoende in hun contekst plaatsen. In mijn boeken, die decennia omvatten, probeer ik gebeurtenissen historisch te verklaren. Vertellen waarom het zo gegaan is als het is ge- Anthoney Grey. gaan. Aangezien ik voor een groter publiek schrijf, pas ik de historische feiten in een verhaal. De mensen willen im mers vermaakt worden. Ik maak er een roman van. Grondig onderzoek De basis voor zijn verhalen vindt Grey dus in een belang wekkende episode in de ge schiedenis. Maar voor hij ook maar een letter op papier zet, doet hij eerst grondig onder zoek, dat jaren kan duren. „Ik schreef 'Saigon' zonder ooit in Vietnam te zijn geweest. Toen ik vorig jaar naar Saigon ging voor een tv-documentaire bleek ik in een mij nog vreem de stad rond te lopen, die ik tegelijkertijd ontzettend goed kende. Ik heb geen moment de neiging gehad bepaalde passages in mijn boek te ver anderen, omdat er iets niet goed zou zijn beschreven. Ook op andere terreinen moet het boek wel kloppen. Anders zou het niet zowel gebruikt wor den als instructieboek over de Vietnam-oorlog aan de Ameri kaanse militaire academie en als geschiedenisboek over 'de oorlpg' in het huidige Viet nam, aldus Grey. Een thema dat als een rode draad zowel door 'Saigon' als door 'Peking' loopt, is hoe zeer grote politieke verwikkelingen ingrijpen in het leven van ge wone mensen, zowel uit het land zelf als westerlingen. In het eerste boek zijn die wester lingen de leden van een jour nalisten-familie. In 'Peking' is de hoofdfiguur een westerse zendeling, Jacob Kellner. Hij loopt als gevangene mee in de Lange Mars en houdt ondanks - of juist dank zij - de ontbe ringen die hij doormaakt en de vernederingen waaraan hij wordt blootgesteld een levens lange band met het Chinese volk. Overeenkomsten Op de vraag of in de figuur van Kellner iets van Grey zelf is te herkennen, volgt eerst een krachtig neen. Later zwakt de schrijver dat wat af. Howel hij geen zendeling is en niet de ontberingen heeft doorstaan die hij Kellner laat doormaken, zijn er toch wel enige overeenkomsten. „Tijdens mijn gevangenschap in China heb ik geleerd dat spirituele waarden, of het nu Taoïsme heet of christendom, mensen over een groot aantal jaren een houvast kan bieden. Iets waar men op terug kan vallen. Neem bijvoorbeeld de Lange Mars. Dat was in som mige opzichten een spirituele kruistocht. Voor miljoenen Chinezen was Mao de grote in spirator, de bezielende kracht. Later heeft hij zijn macht mis bruikt en het vertrouwen van de bevolking geschonden. De Chinezen zijn op de oude waarden van vroeger terugge vallen, omdat die tenminste nog enige zekerheid boden. Kellner maakt een soortgelijke ontwikkeling door. Hij gaat als zendeling naar China. Door al les wat hem overkomt, lijkt hij zijn geloof te verliezen. Maar later blijkt datzelfde geloof het enige houvast te zijn dat hij nog he^ft". Terugkeer Begin vorig jaar, twintig jaar na zijn gevangenschap, keerde Grey naar China terug. Eerst foto: dijkstra in januari alleen, in mei met een tv-ploeg van de BBC voor een documentaire 'Terug naar Peking'. Het contrast met de jaren zestig had niet groter kunnen zijn. „Toen mocht nie mand Engels praten, nu wilde iedereen het. Ik werd met elle egards ontvangen. Er werden banketten voor mij aangericht. Ik, de vroegere Volksvijand nummer 1, kreeg de beste stukjes eend". „Achteraf is het natuurlijk al lemaal makkelijk gezegd. Maar ik had vorig jaar al het idee dat de ontwikkelingen in China te snel gingen. Natuur lijk heb ik nooit kunnen dro men dat Deng Xiaoping de za ken die hij zelf mede in gang had gezet ongedaan zou ma ken op de manier, zoals in juni in Peking is gebeurd. Maar ik weet zeker dat deze terreur en repressie niet zullen kunnen standhouden. Net zomin als die van Mao dat heeft ge kund". JOS TIMMERS Anthoney Grey: Peking. Uitg. Sijthoff, Utrecht; prijs: 49,50. eerst in Canada. We speelden op een festival in Quebec en hebben gewone concerten ge geven in Montreal. Daar heb ben we een stuk of tien men sen ontmoet, die helemaal Nits-freak waren. Ze hadden alles van ons, terwijl er in Ca nada maar twee van onze pla ten officieel zijn uitgebracht. En ze hadden onze teksten be ter in hun kop zitten dan ieder groepslid. Er was een jongen, die moest naar de wc tijdens ons concert. Maar hij wilde er absoluut niets van missen en heeft tegen het podium staan piesen. Nou ja, het was dan ook de eerste keer dat hij ons zag" „En wij hebben gelukkig niet van die flauwvallende meisjes in het publiek. Of tenminste, het komt bij ons heel weinig voor. En als het gebeurt dan merk ik er niks van." Iets verstorends De nieuwe elpee moet volgens Hofstede 'iets verstorends' worden. „Meer kan ik er nog niet over zeggen, want het is voor ons nog helemaal blanco hoe die er uit moet zien. Maar hij wordt in ieder geval weer heel anders". „Ons wordt bepaald niet ver weten dat onze elpees op el kaar lijken. Het is eerder an dersom. En dat vind ik heel belangrijk. Ik vind het goed om als je met een nieuwe elpee komt, dat je daarmee als het ware je publiek bijna wegjaagt. Wij zouden nooit, zoals bij voorbeeld de Dire Straits wel doen, een succesvolle sound vinden om vervolgens jaren lang op die manier te spelen. Daar is heus wel wat voor te zeggen, maar ik moet er niet aan denken". „Toch vind ik het niet zo vre selijk anders, wat wij doen. Elke nieuwe elpee zie ik een beetje als omscheppen in je ei gen landje. Je rommelt er wat in. Haalt het onkruid er uit en dat soort dingen. Maar het landje blijft hetzelfde. We spe len ook al een hele tijd met de zelfde mensen. Men noemt ons wel eens een anti-rock roll band. Daar kan ik niet zo mee zitten, want wat moet je daar mee. Ik vind ons een redelijk traditionele groep met drums, bas en gi taar. En we hebben inderdaad geen vies lang haar, maar wie heeft dat tegenwoordig nog wel". Mahler „Er bestaat een algemeen idee dat alle popmuziek zijn oor sprong moet vinden in Ameri ka. Alsof er voor de jaren twintig in de Verenigde Staten niets is gebeurd. Als iemand zich al laat inspireren door de Europese muziektraditie, is het meestal Kurt Weill. En Zappa noemt Varèse en Stravinsky, maar daar houdt het dan gauw mee op. Ik luister veel naar Mahler en ik heb nooit zo veel met Ame rika gehad. Berlijn. Wenen, Praag en Parijs vind ik even interessant als Memphis en New Orleans. Misschien vind ik die Europese steden nog wel aantrekkelijker, ondanks het feit dat ze dichter bij mijn ei gen wereld staan". CONNIE VERTEGAAL HILVERSUM De KRO zendt morgen een toneelstuk uit van Vaclav Havel, de dissi dente Tsjechoslo waakse schrij ver die president wordt van zijn land na de recente dramati sche omwenteling. Het is het stuk „Audiëntie". Hoofdperso nen in dit sterk autobiografi sche verhaal zijn een bierbrou wer en een schrqver die om in leven te blijven een baantje heeft als vatenroller. Havel heeft zelf ooit in een brouwerij moeten werken om een boter ham te verdienen. Door deze keuze verschuift de aangekondigde documentaire „Armenië, een jaar na de ramp" naar een latere datum, en begint de NCRV-nachtfilm twintig minuten later. Havel schreef het toneelstuk in 1975 en publiceerde het via een ondergronds uitgeverijtje. Hij schreef het na te hebben ont dekt dat de directeur afluiste rapparatuur had aangebracht om informatie te verzamelen over die intellectuele, staatsge vaarlijke vatenroller. De schrijver in het stuk heet Ferdinand Vanek. Vanwege zijn publicaties is hij uit de Praagse schrijversbond gestoten en „verbannen" naar een dorpsbrouwerij. De brouwmees ter meent het goed met hem en begrijpt weinig van zijn princi pes. Uit een gesprek van beide mannen blijkt, dat de politie wekelijks een schriftelijke rap portering van de brouwmeester verwacht over Vaneks doen en laten. De brouwmeester wil goede maatjes blijven met de politie, maar wil ook Vanek niet verraden. Hij stelt zijn werknemer voor, dat die dan maar zelf de rapporten schrijft, en hij betrekt hem daarmee in het corrupte systeem. Vaclav Havel legt in zijn to neelstuk subtiel de radertjes bloot van een big brother-maat- schappij waarin mensen wor den gemanipuleerd en worden gedwongen te leven in achter- Hans Hoes speelt de rol van Vanek in Havels „Audiëntie". foto: pan sok docht, huichelarij en leugens. De tv-registratie is geregisseerd door Zdenek Kraus, zelf Tsjech van geboorte, zijn land ont vlucht en al lange tijd wonend en werkend in Nederland. Hij zegt: „Het hoofdthema kun je ook in onze Westeuropese maatschappij herkennen. Het gegeven van de middelmaat, die onder het mom van maat schappelijke noodzakelijkheid de uitschieters probeert gelijk te schakelen. Verzet je je tegen die maatschappij, dan distan tieert die maatschappij zich van jou". De rol van de brouwerij baas wordt gespeeld door Ber nard Droog, en die van Vanek door Hans Hoes. De KRO tele visie zond het stuk eerder uit in januari 1981. „Audiëntie" is in Nederland in het theater ge speeld in 1979 door de Haagse Comedie. Dirigent Kurt Masur ereburger van Leipzig BERLIJN Dirigent Kurt Masur is voor zijn optreden tijdens de demonstraties in de Oostduitse stad Leipzig in oktober tot ereburger van de stad benoemd. Voor de demonstratie van 9 ok tober wist hij de partij ervan te overtuigen af te zien van wapen geweld tegen de vreedzame demonstranten. De avonden vooraf gaand aan de bewuste demonstratie had de politie nog bijzonder hard ingegegrepen. De burgemeester van Leipzig, Gunter Ha- drich, verklaarde gisteren in zijn toespraak dat Masur zijn grote naam als kunstenaar in dienst van de mensheid heeft gesteld. Ook werd gezegd dat zijn optreden een „beslissend" aandeel heeft gehad in het voorkomen van een bloedbad onder de bevol king van Leipzig. Masur is de vijfde ereburger sinds 1945.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 13