Alfred J. Kwak, een eend oogstrelende uitstraling RTV rond Kerst Een droom wordt werkelijkheid QeidócQounant Nederland verovert de wereld met volwassen tekenfilmserie 'Kerstfeesten het geschiedde overal Intercontinentale iUM - keretWerlhB- NCRV- eerst in de lis van te- ijgt de kij- cerstviering zich uitstrekt over drie continenten. Het geboren bij Hans van Manen, directeur ij de NCRV. n bijzondere romanticus, had een droom mij een goede meeloper. Maar hoe reali- n droom, want we wilden van de uitzen- show maken. Het culturele aspect van het .ren moest centraal staan", zegt program- Bob Löwenstein (61), die er op een bij- ianier in slaagde Afrika, Zuid-Amerika en n elkaar te koppelen. rderÈze kleurrijke kerstviering de schijn wekt de tot stand te zün gekomen, blijkt dat in pas^ 'ets anders te li§gen- „Het risico .pt om voor dit programma gebruik te ma- rfi/m? satelliet. Stel je voor dat er een storing 'ner 'eden- Bij de BBC hebben ze wel een der- iergepamma met Australië en Nieuwzeeland. e /fojding wordt met behulp van de satelliet f te rfr0331^ ik kan er toc^ niet meer in zien dan )'s «rd groetenprogramma". Aderlijk de beelden van de drie vieringen met tis Ofgen dus afzonderlijk opgenomen. Na een van anderhalf jaar zijn we eerst naar Rwanda gegaan. Daar hebben we op ipnamen gemaakt in Kigali bij dominee SU in zijn Presbyteriaanse kerk. Dat was gemakkelijke opgave, want het dorpje n in de bush en er was geen enkele elek- joch moesten we de drieduizend kilo aan r die we hadden meegenomen, aan de :n. Uiteindelijk is ons dat gelukt. Ik ben :vreden over de beelden. Bovendien heb- :t geluid in stereo kunnen vastleggen, jn we op 28 april naar Buenos Aires ge in de Methodistenkerk van dominee Pa- iet Zuidamerikaanse aandeel vast te leg- is een bijzonder man. Van hem wordt ge- 'iij zelfs een steen kan laten zingen. Mo- hij bezig Argentijnse kerkmuziek terug te tar zijn oorsprong. Tenslotte hebben we ;mber het Europese aandeel opgenomen facobskerk in Den Haag. Ds. C.M. Boer- |ie viering". RE MANIER delijk zal worden, viert elk continent op b manier het kerstfeest. Bij ons is het J romantisch gebeuren. In Afrika ligt het Ide naamgeving, is het een overwinning "d. De doop is dan ook het hoogtepunt ring. Er wordt dan gedanst in de kerk. De jkt een kind in Afrika niet veel kans heeft, lacht dagen zijn uiterst kritiek. En ze zeg- :en mens zonder naam, is een mens zon- Alfr*d J. Kwak. Tekenfilmserie naar aan HILVERSUM - Al- fred J. Kwak was een Nederland 1 om 18.02 uur. tot nu toe vrij onbe- Zondag. kende eend. Hij werd wat jaren geleden door Herman van Veen bedacht en leefde vooral in stripboekvorm en op de plaat. Maar vanaf zondag komt daar verandering in, want dan zal hij in een wekelijkse frequentie het televisiescherm gaan vul len met zijn wiebelende staart, rode das en gevoel voor rechtvaardigheid. Alfred Jodocus Kwak is een wat naïef ogend dier, dat zonder veel moeite het kind in de kijker wakker schudt. Hoewel de eerste (dubbele) aflevering, door de opzet van het verhaal gedwongen, wat geëikte paden bewandelt, is het in eerste instantie het oog strelende tekenwerk en de uitstraling van Alfred die de kijker aan de buis gekluisterd zal houden. 'Alfred J. Kwak' mag gerust worden omschreven als de eerste volwassen Nederlandse tekenfilmserie met internationale allure. Hij kan zonder veel moeite concurreren met zijn Amerikaanse broertjes en zal dat de komende jaren ook doen. Het beste bewijs daarvoor is de interesse uit bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland en Spanje, waar Alfred Jodocus Kwak in september 1990 zijn opwachting zal maken, maar ook in Zuid-Amerika en het Verre Oosten is de be langstelling groot. 'Alfred J. Kwak' is een zorgvuldig gemaakte reeks die uit tweeënvijftig afleveringen bestaat en waarbij nu eens niet is beknibbeld op de hoeveelheid tekenin gen, waardoor het verhaal visueel een vloeiende lijn heeft en ook de decors een bijzonder fraai uiter lijk hebben gekregen. NIVEAU Zoals Ollie B. Bom mel een heer van stand is, zo is Alfred J. Kwak een eend met niveau. Met zijn gevoel voor recht vaardigheid gaat hij elke maatschappelij ke misstand te lijf, werpt hij zich op als de redder van het milieu en probeert hij als wereldverbete raar zijn sporen na te laten. Toch is het geen zware dramase rie. De kracht ligt na melijk vooral ver scholen in de inter pretatie die de kijker aan de verhalen geeft. Dat maakt 'Al fred J. Kwak' tot een serie, die zowel jong als oud aanspreekt en die na de eindti- tels voor lange of kortere tijd door werkt. Iedereen zal er wel iets van zijn ga ding in vinden. Bij de een is dat mis schien de humor, bij de ander de manier waarop Alfred strijdt tegen onrecht, zoals de apartheid. Zijn grootste vijanden zijn de gluiperige K. Rokodil en Dolf de Kraai, een dictator die bovendien wapen en drugshandelaar is. Maar de serie kent zo'n twee honderdvijftig door Herman van Veen bedachte fi guren. OPVOEDKUNDIG Hoewel de eend uiteindelijk over de hele wereld trekt, wordt vooral Nederland in het zonnetje gezet. In de kleurrijke decors duiken geregeld molens, pol derweggetjes en het waterrijke Hollandse landschap op. Bovendien trouwt Alfreds vader Johan Kwak uiteindelijk je bent zo getrouwd als je trouwt") met Anna van der Polder, die met haar witte kapje ZATERDAG 23 DECEMBER 1S89 K der betekenis. Het feest staat veel dichter bij de oor sprong". „In het door oorlogen en dictators verscheurde Ar gentinië is de kerstviering een feest van hoop, van we komen er samen doorheen. Het accent ligt op de weg er naar toe. De ezel speelt een belangrijke rol. Ze zeggen daar, door de melk van de ezel kon Jezus geboren worden. Hij was de bron van voedsel en vervoer". De viering in Nederland steekt schril af bij die van de andere landen. De wat gereserveerde opstelling van ds. Boerma, de stijve houding van het Kamper Mannenkoor en het Jeugd koor Helmond en de niet zo kleurrijke aankleding maken van de viering in Den Haag een minder uit bundig gebeuren dan in Afrika en Argentinië. VIDEOBAND 'Kerstfeesten het ge schiedde overal wordt in zeven landen uit gezonden waaronder Bel gië, Duitsland, Oostenrijk en Italië. In Rwanda wordt het programma op video band verpreid en is de vie ring via de radio te horen. Löwenstein: „Het is een tijdloos programma, waar door andere televisiesta tions er bijvoorbeeld vol gend jaar nog alle kanten mee op kunnen. Voor sommige landen waren we gewoon te laat, stond de programmering al vast. Het was ook een duur pro gramma. We konden het onder meer maken omdat er door het jubileum extra geld beschikbaar was. Maar waren alle financiële consequenties alleen voor rekening geweest van de NCRV, dan was het pro gramma nooit van de grond gekomen. Te duur". Waarin Bob Löwenstein vooral is geslaagd, is de kerstviering terug te brengen tot de kern. „Ik heb de verschillen zichtbaar willen maken. Neem de offe rande bijvoorbeeld. In Afrika geeft iedereen open en bloot, gebeurt het dansend en zingend. Wij zijn nogal eens geneigd eerst te kijken wat een ander geeft en duwen onze eigen bijdrage het liefst in de bus zonder dat iemand het kan zien. De opnamen uit Afrika zijn overigens uniek. Het feest wordt daar nu niet meer zo gevierd. Ze waren ons er dankbaar voor dat we het wilden opnemen". Löwensteins grootste krachttoer was de drie conti- KLEURRIJKE INTERCONTINENTALE KERSTVIERING De kerstviering in Afrika dansen en zingen omdat de baby de eerste acht dagen heeft overleefd FOTO: NC R V nenten aan het begin en einde van het programma samen te laten zingen. Bob: „We hebben een opna me gemaakt en die zowel in Afrika, als in Argenti nië en Nederland afgespeeld. Daarbij was het steeds de niet gemakkelijke taak van de dirigent ervoor te zorgen dat toonhoogte en ritme gelijk waren. Later hebben we de drie opnamen in elkaar geschoven, waardoor het net lijkt alsof ze met elkaar zingen". WERELDRAAD De keuze voor Argentinië ep Afrika rolden uit de bus na gesprekken met de Wereldraad van Kerken in Genève. Bob: „Deze twee kwamen het meest naar voren. Uitgangspunt was immers de verschil len duidelijk te maken. We wilden er geen show van maken, zeker niet, maar een revaluatie van het kerstfeest. Bovendien bleek dominee Twagirayesu president te zijn van alle Afrikaanse kerken en ver richt Pablo Sosa heel bijzonder werk. Zo heeft hij de dagelijkse zorg over tweehonderd ontheemden en vijfenzestig kinderen van alleenstaande vrou wen. Wie aan zijn kerkdeur klopt, klopt nooit tever geefs. Dan vergeet hij de zorg om het orgel dat niet meer speelt en de broodnodige restauratie van de voorgevel en laat hij iedereen binnen. Ook de werk zoekenden van het platteland die zich nauwelijks staande kunnen houden in de miljoenenstad". Dit project is de NCRV zo goed bevallen, dat de omroep er aan denkt met Pasen iets dergelijks op touw te zetten, al zal het kleinschaliger zijn. Löwen stein: „Misschien dat we samen met de Russen wat zingen". HANS PIET oer-Nederlands oogt, en samen gaan ze wonen in een 'klomp'. Er zit een opvoedkundig tintje aan de serie. Wan neer na een trieste samenloop van omstandigheden Alfred alleen achterblijft, wordt hij opgevoed door Henk de Mol, die hem laat weten: „Eén ding kan ik je niet leren en dat is zwemmen. Ik ben namelijk een beetje bang voor water", terwijl hij hem wat la ter toevertrouwt, als een ekster een sleutel steelt: „Hij houdt van alles wat glimt. Dat is heel natuur lijk". VARA-directeur Marcel van Dam is in zijn nopjes met Alfred, want deze tekenfilmreeks past helemaal in het streven van de omroep hoge kwaliteit te leve ren. Daarom vindt hij het leuk dat de VARA wat kijkdichtheid betreft de TROS heel dicht nadert, maar hecht hij er meer waarde aan dat zijn omroep de best gewaardeerde is en in die categorie de TROS ver achter zich laat. Met veel plezier heeft Van Dam op zijn werkkamer in het VARA-gebouw naar een aantal afleveringen zitten kijken en hij concludeert zonder schroom dat „Alfred J. Kwak, een meesterwerk van didactiek is". Van Dam: „Onbewust worden er allerlei zaken overgedragen op de kijker met betrekking tot de maatschappij, maar bijvoorbeeld ook het milieu. Bovendien is het fascinerend te zien hoe de karak ters (dieren met menselijke trekjes) zich ontwikke len". INTERNATIONAAL 'Alfred J. Kwak' is in veel opzichten een internatio nale serie. Hij is geschreven door Herman van Veen en ontworpen door de Duitse striptekenaars Harald Siepermann en Hans Bachter, die beiden betrokken waren bij de Spielberg-film 'Who Fra med Roger Rabbit?'. Alle tekeningen zijn gemaakt in Taiwan, terwijl de stemmen er in Japan aan zijn toegevoegd. De muziek is weer in Nederland opge nomen, terwijl de montage in Tokyo is gedaan. Co producent van deze veertig miljoen gulden kosten de reeks is TV Tokyo. Marcel van Dam: „Het is de grootste produktie op dit terrein die ooit in Neder land werd opgezet en voor ons een hele gok omdat we ons als eerste aanmeldden als co-producent. Op zo'n moment ga je voor miljoenen guldens mee, maar weet je niet of er nog meer financiers komen opdagen en of de serie de beoogde kwaliteit ook kan waarmaken. De uitkomst is echter zo fantas tisch dat ik alle afleveringen zal zien". Herman van yeen heeft scherp toezicht gehouden op de produktie, die uiteindelijk achttien maanden in beslag nam. Marcel: „Hij heeft duizenden faxen verstuurd. Zo wilde Herman bijvoorbeeld niet dat het Nederlandse landschap zou worden vervormd". In Japan zijn de eerste vijfentwintig afleveringen in middels uitgezonden. De kijkcijfers zijn goed, voor al sinds de reeks naar een beter kinderuur is ver schoven, namelijk van half vier naar half zeven. Marcel: „Wij zenden de reeks, net als in Japan, ook wekelijks uit maar stoppen in de zomer, waardoor hij uiteindelijk zal doorlopen tot 1991. Dan over wegen we om nog drie speciale programma's te ma ken. Bovendien willen we de serie nog eens herha len wanneer de kinderen van nu ouders zijn gewor den. Maar Herman van Veen heeft de ideeën voor nog eens tweeënvijftig afleveringen inmiddels opge schreven, dus wie weet komt er gewoon een vervolg op deze eerste reeks". AFZONDERLIJK 'Alfred J. Kwak' is geen vervolgserie. Elke afleve ring kan dus afzonderlijk worden bekeken, hoewel een paar verhalen zich over drie afleveringen uit spreiden. Walt Disney Studio's was overigens be hoorlijk jaloers op deze eend. Op het moment dat Herman van Veen bij Disney binnenstapte (en hij klopte daar het eerst op de deur) hapte het Ameri kaanse tekenfilmbedrijf direct toe. Echter niet met de bedoeling de reeks zo snel mogelijk op de buis te brengen, maar juist om hem er zo lang mogelijk van af te houden. Ze zagen in Alfred J. Kwak be dreiging. En dat was niet ten onrechte, want met Alfred heeft Donald Duck er een zware concurrent bijgekregen. Links: Alfred Jodocus Kwak heeft het voorjaar in het hoofd. Rechts: K. Rokedil. FOTO'S: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 37