Nieuwe ogen Kerstmis '89 £eid6C@omont ZATERDAG 23 DECEMBER 1989 maar nauwelijks tot ons laten door dringen. Een zaadcel, een eicel, een samensmelting. En negen maanden later: een wezentje, even kostbaar en breekbaar als ik zelf. Onpeilbaar mys terie. En toch, na dit te hebben vast gesteld ga ik over tot de orde van de dag. Maar christenen geloven dat God in elk nieuw ogenpaar Zijn glans uit straalt. Als dat zo is, mag ik blijven hopen. Bij elke geboorte, bij ieder kerstkind opnieuw. Dat deze ogen, deze helder glanzende gloednieuwe ogen het mysterie beter, scherper, in vollere omvang, zullen zien dan ik. WILLEM SCHEER Hel verstand wordt met stomheid geslagen. Eerbied en dankbaarheid nemen de overhand bij wie zich ook maar enigszins openstelt voor het mysterie van menswording. Hetgeen treffend tot uiting komt in dit schilderij van de Antwerpse kunstenaar Gillis Mostaert, die leefde van 1543 tot 1598. Geknield en schroomvallig toont Maria het Christuskind aan de herders, die ook op hun beurt niets anders kunnen doen dan door de knieën gaan. Rechts achter het Kindje is, door vertedering bevangen, Anna afgebeeldde moeder van Maria. Achter Anna bevindt zich haar man Joachim. Uiterst links in de stal Jozef en uiterst rechts twee engelen. Gillis Mostaert schilderde zijn Aanbidding der herders' in olieverf op een paneel (50 x 41,5 cm), dat thans deel uitmaakt van de collectie van Rijkmuseum Het Catharijneconvent in Utrecht. Het werkstuk moer zijn vervaardigd tussen 1650 en 1675. FOTO: PR e knuistjes zijn zo groot als de nagel van je duim. Het e overschrijdt nauwelijks je alm. Engelzacht is het huidje. ,n die ogen, vooral die ogen. f glanzende gloednieuwe ogen. ;ien ze? En wat gaan ze nog is is het feest van het mens n. Christenen zeggen: het mens n van God. In Jezus Christus, tooide mens, en tegelijkertijd in >entig miljoen mensen die per deze planeet voor het eerst de Dpslaan en op weg gaan naar 'de voltooiing. Niet-christenen n dat anders, maar in onze sa- ving vieren ook zij Kerstmis mee. Omdat, onontkoombaar, ;ns worden blijde verwondering Een eicel, een zaadcel, een sa- helt ing, en negen maanden la- ee gloednieuwe ogen die het le- tn voren af aan beginnen. Een ;r, ook voor wie hierin niet het :n van een persoonlijke God oelen. En een wonder vol belof- oept bij de ouders niet iedere de hoop en de verwachting op :ze knuistjes, déze ogen het le- ïter zullen leven dan zij? Even- ger, liefdevoller, gelukkiger! nis. In de beleving van tallozen eest innige feest van het jaar. an ook niet alleen met spijs en dennegroen en kaarslicht gevierd. Bezinning ligt er als fin besloten. Anno 1989 noopt jzinning meer dan ooit tot de hoe wij omgaan met het onder- telf van het feest dat we vieren, aan wij om met het mens wor- an al die wezentjes die dag in t op de aarde regenen? waarnemingen. Waarbij we voor ste observatie de blik mondiaal k en twee categorieën nieuwe nkinderen voor ogen halen. De rbuisbaby's bij ons en de hon- >y's over de grens, op misschien urtje of acht vliegen. Het in de rbuis scheppen van nieuwe Ne- dertjes wordt ervaren als een goed. Zo groot dat de samenle- liervoor graag zo'n 25.000 gul- 6r baby op tafel legt. Tegelijker laan er daarginder elke dag kinderen van de honger dood Dsteloos, al geschapen zijn. ken we het blikveld tot ons ei nd, dan zien we een geweldige che inspanning om kinderen vroeg worden geboren voor het te behouden. Hummeltjes die :en 25 weken in de moederbuik n gezeten, soms maar 500 gram en luttele jaren geleden ten waren opgeschreven, blijven nu ïn. Hun harteklop wordt zozeer sterd dat de samenleving er r bedenken 75.000 gulden per in investeert. Tegelijkertijd lie samenleving een hummeltje weken in de moederbuik heeft ëbracht volstrekt onwaardig; ag straffeloos worden gedood. :n we de blik op het niveau van dividu, dan kunnen we bijvoor beeld een vrouw ontmoeten die eerst geen kinderen wil en zich laat sterili seren, dan weer wel kinderen wil en de eileider laat herstellen. Vervolgens een mongooltje blijkt te baren en dat mongoolse landje dan toch maar weer laat sterven omdat het behept is met een, weliswaar makkelijk te ver helpen, darmafsluiting. Drie niveaus van omgang met nieuw leven. Drie voorbeelden, genomen uit een reeks van vele, die de vraag op roepen of ons handelen rond het pril le bestaan anno 1989 niet is ontaard in chaos. Waarbij het er niet om gaat de goede bedoelingen van de indivi dueel betrokkenen ter discussie te stellen. Het medisch-technische aan bod van de reageerbuisbevruchting is zonder twijfel voortgekomen uit de wens om te helpen. High tech bij vroeggeboorten moet, op zichzelf ge nomen, worden uitgelegd als vooruit gang. Ook aan het laten sterven van een mongooltje zal allicht de wil ten grondslag liggen om het goede te doen. Maar hoe kan een gemeenschap ver antwoorden dat zij een nog niet be staand leven hier 25.000 gulden meer waard acht dan een voluit ademende boreling over de grens? Hoe kan een samenleving de nietswaardigheid van een vrucht van 22 weken in overeen stemming brengen met de superwaar digheid van diezelfde vrucht drie we ken later? En hoe kan een samenle ving verdedigen dat een mongools kindje mèt een lichamelijke handicap moet sterven en een mongooltje zón der die handicap mag blijven leven? Chaos is het ontbreken van samen hang. De afwezigheid van richtingge vende principes. Die zijn ver te zoe ken in onze omgang met het onder werp zelf van het Kerstfeest. We klungelen maar wat aan. Misschien komt het hierdoor. Dat we ook na 2000 jaar christendom het wonder van het mens worden nog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 25