Protestants beroep op kardinaal
kerk
wereld
Kerstmis in Japan vooral relatief eest
E
brieven van lez
Kaartenactie voor kanunnik Van der Valk
Eerste conferentie over
Joodse cultuur in Moskou
£eidóe(Soma/t'
HOE LANG MOETEIL
WE NOG ALS
DEDOODVOORDEL
LIEFDE ZUN?
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
EeidócSowuvnt
DONDERDAG 21 DECEMBER 1989 PA<
5
MAASTRICHT Onder het motto
„Een kaart voor de kanunnik" is in
Limburg een steunactie .op touw gezet
voor kanunnik W.A. van der Valk, die
vorige week ontslag nam als naaste me
dewerker van bisschop Gijsen van Roer
mond. Het initiatief komt van wethou
der J. Hoen uit Maastricht en van onder
nemer J. Maessen uit Roermond.
Het actiecomité, waarin geen geestelij
ken zitting hebben, roept de Limburgers
op yan der Valk een kerstkaart te stu
ren. De bedoeling ervan is dat de afzen
ders de in ongenade gevallen kanunnik
bemoedigen en tevens dat ze zijn „blijde
boodschap" onderschrijven.
Kortgeleden uitte Van der Valk kritiek
op het beleid van bisschop Gijsen. Dat
leidde uiteindelijk tot zijn verzoek hem
van zijn functies als directeur van het bi-
schoppelijk activiteitencentrum en als
secretaris van het missiebureau van het
bisdom Roermond te ontheffen. „Dit
ontslag is niet terecht. De bisschop moet
niet'denken dat met het vertrek van ka
nunnik Van der Valk alle problemen
van de baan zijn. Veel rooms-katholie-
ken hebben grote moeite met het weinig
liefdevolle beleid van deze bisschop,"
vindt Maessen. „Van der Valk heeft een'
noodkreet geslaakt. Het mag niet zo zijn
dat die niet gehoord wordt", zo meent
Hoen. Het actiecomité is van mening dat
het beleid van bisschop Gijsen de
Rooms-Katholieke Kerk in Limburg
leidt tot een elitekerk van uitverkorenen
die menen het ware geloof in pacht te
hebben.
Na nog een korte
slaap zullen wij voor
eeuwig ontwaken, en
de Dood zal er niet
meer zijn, Dood, gij
zult sterven.
PLEIDOOI OM KATHOLIEK VETO OP OECUMENE TE SCHRAPPEN
ENSCHEDE - De her
vormde en gereformeer
de gemeenten van En
schede hebben een drin
gend beroep op kardinaal
Simonis gedaan om terug
te komen op zijn besluit
jegens de oecumene in de
Enschedese woonwijk de
Helmerhoek.
De aartsbisschop wil per 1 ja
nuari interkerkelijke vierin
gen in deze Enschedese woon
wijk niet langer toe staan. De
Helmerhoekse pastor Bert
Konter heeft om die reden
kardinaal Simonis zijn ontslag
aangeboden. De Oecumenische
Geloofsgemeenschap Helmer
hoek, aanvankelijk geschokt
door deze ingrijpende beslis
singen, zal in het nieuwe jaar
evenwel door blijven draaien.
In een brief aan hulpbisschop
J. de Kok die het verbod heeft
overgebracht schrijft de paro
chieraad van de rooms-katho-
lieke Verrijzenis-parochie
„zeer verontrust" te zijn over
diens bemoeienissen van hulp
bisschop J. de Kok met de Oe
cumenische Geloofsgemeen
schap Helmerhoek. Mgr. De
Kok wil zich onthouden van
commentaar. „Ik wens niet via
de krant met de mensen om
wie het gaat te communice
ren." Wel wil hij het „misver
stand" uit de wereld helpen als
zou hij, na zes jaar lang de vie
ringen in de Helmerhoek ge
doogd te hebben, nu eerst in
grijpen. „We kwamen er vorig
jaar achter via een artikel in
het blad Missie Aktie. Vervol
gens is contact gezocht met de
Helmerhoek om de zaak door
te praten." Dat heeft uiteinde
lijk geleid tot een notitie over
de ontoelaatbaarheid van de
vieringen van de Oecumeni
sche Geloofsgemeenschap Hèl-
merhoek waarin officieel de
Gereformeerde, Hervormde
en Roóms-Katholieke Kerk sa
menwerken. Op het ontslag
van pastor Konter wenst mgr.
De Kok niet in te gaan maar
in een tijd van een tekort aan
priesters zegt hij dat hij moei
lijk blij kan zijn met deze ont
wikkeling. Pastor Konter
heeft laten weten niet langer
als pastor beschikbaar te wil
len zijn. De geloofsgemeen
schap van, de Helmerhoek
biedt aan heel wat mensen
van verschillendekerkelijke
kom-af een dak boven het
hoofd. „Enkelen hebben na
het ingrijpen van +'Utrecht
afgehaakt", zo vertelt woord
voerder Marcel van Adrichem
(zelf katholiek en getrouwd
met een protestantse). Of dat
gezagsgetrouwen waren? „Nee.
Het waren mensen die zich in
de eigen kerk niet meer thuis
voelden maar juist binnen de
oecumene de ruimte vonden
om samen hun geloof te belij
den. Voor enkelen van hen
hoeft het nu niet meer".
Het bestuur van de Verrijzenis
Parochie, waaronder de Hel
merhoek valt, wijst in de brief
aan kardinaal Simonis ten
stelligste af als zou men in de
wijk op weg zijn geweest naar
een eigen kerkgemeenschap
Hulpbisschop J.A. Kok.
FOTO: DIJKSTRA
buiten de bestaande. De ker-
keraad van de Gereformeerde
Kerk van Enschede meent dat
het veto van hel aartsbisdom
de toch al verdeelde Kerk van
Christus „nog minder geloof
waardig maakt dan ze toch al
Het geloof dat daar ooit
nog een eind aan zal komen,
wordt volgens de raad wel
zeer op de proef gesteld. Van
daar dat hij in een brief aan
kardinaal Simonis oproept tot
een heroverweging van het
besluit. Ook de Hervormde
kerkeraad schaart zich geheel
achter de Helmerhoekse oecu
mene. „Wij prijzen ons geluk
kig dat in deze tijd van secula
risatie er mensen zijn die hun
geloof en ontmoeting met de
Ene God willen invullen op
een wijze die recht doet aan de
bijbelse opdracht: „opdat allen
één zijn in het geloof".
Oecumenische vieringen zijn
overigens in tal van parochies
en kerkelijke gemeenten in
Nederland een veel voorko
mende praktijk. Soms heeft er
een maal per jaar een geza
menlijke viering plaats, in an
dere plaatsen zoals in de Rot
terdamse wijk Ommoord en de
Leidse Merenwijk heeft in
goed overleg met alle betrok
kenen een meer gestructureer
de samenwerking plaats.
Kerkelijke
bezorgdheid
over Roemenië
AMERSFOORT De Raad
van Kerken in Nederland is
zeer bezorgd over de situatie
in Roemenië. Op verzoek van
onder meer de Wereldraad
van Kerken zal de Raad aan
minister Van den Broek vra
gen de strengst mogelijke
sancties tegen het land te ne
men.
Dit heeft secretaris ds. W.R.
van der Zee woensdag na de
maandelijkse vergadering ge
zegd. Verder heeft de Raad in
telegrammen aan patriarch
lustin van Roemenië en aan
metropoliet Antonie van
Transsylvanië (lid van het
centraal comité van de We
reldraad van Kerken) zijn
grote zorg kenbaar maken.
Ook paus Johannes Paulus II
heeft woensdag zijn grote be
zorgdheid over Roemenië uit
gesproken. Tiidens de algeme
ne audiëntie neeft hij het ge
weld tegen weerloze burgers
scherp veroordeeld. Hij pleitte
voor het naleven van de men
senrechten en de godsdienst
vrijheid in Roemenië.
Kerstdienst met bisschop Tutu
Bisschop Desmond Tutu, anglicaans aartsbisschop van Kaapstad hield in de St. Georgeskathe-
draal in zijn woonplaats een speciale kinderdienst ter gelegenheid van advent/kerst. Bij de uitleg
van de betekenis van het geboortefeest maakte de bischop gebruik van een kerststalletje.
FOTO: AP
„Burgemeester
had Koran
niet mogen
aannemen"
STAPHORST RPF en SGP
in Staphorst zijn boos dat bur
gemeester H. Janssen namens
de gemeente een Koran heeft
aangenomen van H.K. Mah-
mood, missionaris van de isla
mitische Ahmadiyya Bewe
ging. Ze uitten hun kritiek
gisteravond in de raadsverga
dering. „Ahmadiyya", een
vreedzame beweging met 300
aanhangers, wil alle burge
meesters een Koran aanbie
den. Veel collega's gingen wat
dat betreft Janssen al voor.
Mahmood liet achteraf weten
nergens zo gastvrij te zijn ont
vangen als in Staphorst.
Raadslid H. Trompetter
(RPF): „Als de burgemeester
deze man nou thuis had ont
vangen was het tot daar aan
toe, maar wij zijn er niet mee
ingenomen dat u in het ge
meentehuis, namens de ge
meente, de Koran heeft ont
vangen. U bent zo behoorlijk-
door de Staphorster porcelein-
kast gewandeld en ik denk
dat er heel wat porcelein ge
sneuveld is". „We moeten",
verdedigde burgemeester
Janssen, „ook als gemeente
raad, toch wat meer oog heb
ben voor de totale samenle
ving. En ik hoop dat de raad
mij als burgemeester dit soort
vrijheden niet zal onthouden".
Janssen wees erop dat hij in
het gesprek met de Islamieten
duidelijk heeft benadrukt dat
voor hem „alleen de Bijbel als
richtsnoer geldt".
MOSKOU Voor het
eerst in de geschiedenis
wordt er deze week in
Moskou een Congres van
Joodse Organisaties en
Gemeenschappen in de
Sovjetunie gehouden.
Doel ervan is de oprich
ting van een landelijke
organisatie van de 200
plaatselijke groepen voor
de Joodse cultuur, die de
afgelopen jaren dankzij
de glasnost in het leven
zijn geroepen.
Een groot deel van de 400
deelnemers uit binnen- en
buitenland, onder wie rabbijn
Abraham Soetendorp, woonde
maandag de begrafenis van
Andrej Sacharov bij. Tever
geefs werd gewacht op Nat
han Sharanski.
De vroegere Joodse dissident,
die enkele jaren geleden toe
stemming kreeg vanuit de
Sovjetunie naar Israël te emi
greren, heeft geen visum van
zijn vroegere vaderland ge
kregen.
Na het begroetingswoord van
de Joodse schrijver A. Kono-
vitsj uit de Oekraïne en een
zegenbede door een Israëli
sche rabbijn sprak de Neder
landse ambassadeur, mr. P.
Buwalda, zijn vreugde er over
uit dat deze conferentie in
alle openheid kan plaatsvin
den.
De komende dagen worden
allerlei actuele zaken behan
deld, zoals de vorming van re
ligieuze en culturele structu
ren die nodig zijn voor de in
standhouding van de Joodse
gemeenschap in de Sovjetu
nie. Ook de strijd tegen het
groeiend antisemitisme komt
aan de orde.
„Heel langzaam vindt er in de
Sovjetunie een doorbraak
naar de vrije uitoefening van
de Joodse religie en de Joodse
cultuur plaats," aldus Soeten
dorp, die zijn aanwezigheid in
Moskou verder wil gebruiken
om te pleiten voor het recht
op vrije emigratie van de Sov
jet-joden en vooral voor het
lot van de ongeveer 1000 re-
fuseniks, die al jaren op een
uitreisvisum wachten. „Zo
lang die wet op de emigratie
er niet is, zullen we er hard
voor moeten strijden."
Toch is er vooruitgang ge
boekt. In Moskou is een „jesji-
va", Talmoedschool, opge
richt. Ook is er in de hoofd
stad een Joods Cultureel Cen
trum geopend. Er komt een
Joods Historisch Museum in
het gebouw naast de grote sy
nagoge in het centrum van
Moskou. Verder zijn er plan
nen om de Talmoed in het
Russisch te vertalen.
Het Nederlands Israëlietisch
Kerkgenootschap heeft ter ge
legenheid van het 175-jarig
bestaan in 1990 een bedrag
van 175.000 gulden beschik
baar gesteld voor Joods on
derwijs in de Sovjetunie.
beroepingen
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te 's-Gravenhage C. van
der Sluis te Rozenburg: door de Ge
nerale Synode tot pred. voor buiten
gewone werkzaamheden ten behoe
ve van het toerustingswerk van de
Reformed Church te Zambia H. Gij
sen, laatstelijk pred. te Voorthuizen
(deelgem. Ichthuskerk), wonende te
Oegstgeest. Beroepen te Amerongen
(toez.) en te Minnertsga J.D.Th. Was
senaar te Oudega (Wymbr.). Aange
nomen naar Veenendaal N.P.J. Klei-
berg te Oude Tonge. Bedanktvoor
Bleiswijk J. ter Steege te Steenwijk;
voor Opsterland-Noord mw.E.M. van
der Weijde-Wisselaar te Elahuizen en
Oudega (H.O.). Beroepen te Ede
(toez.) C. van de Worp te Dussen.
Beroepen te Deil en Enspijk C. van
der Zwaard, kand. te Utrecht.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Oss (reformatori
sche Paaskerkgemeente) drs.J. van
den Berg, zend. pred. te Sao Paulo
(Braz.). Benoemd tot pastoraal assis
tent te Elim (Dr.) (part-time) A.J.
Fraanje, l.l. pastoraal assistent te
Middelstum-Kantens, wonende te
Elim, die deze benoeming heeft aan
genomen. Beroepbaarstelling drs.E.
Bijl, Lange Hilleweg 320, 3073 BZ
Rotterdam; drs.G.P.E. van Helden,
Jupiterstraat 59, 8022 RJ Zwolle;
drs.K.R. Tinga, Larixhof 3, 6581 NE
Malden.
Gereformeerd* Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Hoogvliet-Spijkenisse
J.W. van der Jagt te Emmeloord. Be
roepen
te Enschede-Oost J.T. Oldenhuis te
Helpman.
Evangelisch Lutherse Kerk
Aangenomen naar Zwolle H.G.Th.
Günther, laatstelijk pred. van de
Evangelisch Lutherische Kirche te
Thüringen (DDR), wonende te Win
terswijk; te Paramaribo (namens de
Evang. Luth. Kerk te Suriname)
mw.M.I.L. Slagtand, prop. te Amster
dam, die dit beroep heeft aangeno
men. Beroepbaarstelling: Mw.M.I.L.
Slagtand, prop. te Amsterdam Zuid
Oost.
TOKYO Vier eeuwen gele
den maakte Japan kennis met
Kerstmis, maar sindsdien
heeft de oriëntaalse geest wei
nig intact gelaten van de
christelijke oorsprong van het
feest. Terwijl het in Europa
nog grotendeels een christe
lijk familiefeest onder de
kerstboom is waarbij overi
gens het Angelsaksische ge
bruik geschenken uit te wis
selen oprukt is Kerstavond
voor Japanners de gelegen
heid bij uitstek om een nieu
we relatie te beginnen of een
bestaande te verdiepen.
De hotels zitten vol met pa
ren, die ruim 600 gulden per
persoon over hebben voor een
diner-dansant en aansluitende
overnachting. Cruisevaartui
gen zijn al maanden van tevo
ren volgeboekt voor een
nachtelijk tochtje in de baai
van Tokyo. Het loopt storm
bij de meer dan 130 uitvoerin
gen die met Kerstmis worden
gegeven van Beethovens Ne
gende, de Japanse tegenhan
ger van Haendels Messias-uit-
voering in vanouds christelij
ke samenlevingen.
Omdat maar ruim twee pro
cent van de bevolking chris
ten is (met name protestanten
en katholieken) heeft Japan
het Kerstfeest gemakkelijk
een geheel eigen vorm en in
houd gegeven, zoals dat met
tal van andere geimporteerde
gebruiken is gebeurd.
Midden zestiende eeuw kwam
Japan voor het eerst in aanra
king met het christelijke
Kerstfeest, dat overigens ook
in Japan nog diepere, „hei
dense" wortels heeft dan de
geboorte van Jezus van Naza
reth. Wat dat betreft is het er
weinig anders dan in onze
streken met de komst van
Willibrord en Bonifatius.
In de jaren dertig van deze
eeuw begon de Japanse mid
denstand brood te zien in
Kerstmis. Voor die tijd ston
den de materiele geneugten
op de achtergrond en werd in
de Japanse gezinnen alleen
een Kerstcake aangesneden.
Met de ontwikkeling van het
feest tot een amoureuze jaar
markt heeft de term „onver
kochte Kerstcake" de beteke
nis van muurbloempje gekre
gen.
Omdat veel bedrijven ertoe
overgingen eindejaarsuitke
ringen te verstrekken aan
hun werknemers, groeide het
Kerstfeest uit tot een geschen
ken- en eetfestijn in de Ame
rikaanse traditie, zoals in Ja
pan ook andere typisch Ame
rikaanse feesten als Valen
tijnsdag en Halloween in ere
worden gehouden.
De warenhuisketen Matsuya
gaf negen jaar geleden met
een geraffineerde adverten
tiecampagne de aanzet tot de
transformatie van Kerstmis
tot de nationale „begin-een-
relatiedag". Het is de omzet
van de middenstand alleen
maar ten goede gekomen. De
Japanse warenhuizen maken
in december een kwart van
hun jaaromzet. Dat heeft ook
te maken met de „oseibo", het
aloude Japanse gebruik om
zakenrelaties aan het einde
van het jaar met geschenken
gunstig te stemmen. Dit jaar
worden door Matsuya en an
dere warenhuizen voor het
eerst ook speciale Kerstmark
ten gehouden, zoals die sinds
jaar en dag in Rothenburg en
andere Westduitse steden
worden gehouden.
De meeste warenhuizen wil
len Kerstmis en oseibo mede
met het oog op de kassa ge
scheiden houden. „Kerstca
deaus zijn heel anders dan
oseibo-geschenken," meent
Masaki Oka, verkoopsstrateeg
van Matsuya. „Oseibo-ge
schenken geef je uit een zake
lijke verplichting. Daarbij
denk je altijd aan de prijs, die
je voor een geschenk voor een
bepaalde relatie over hebt.
Maar Kerstcadeaus koop je,
omdat je iemand met wie je
een persoonlijke relatie hebt
gelukkig wilt maken," betoogt
hij.
De campagne om van Kerst
mis een intiem familie- en re
latiefeest te maken is vooral
onder jongeren. De rest van
het jaar hebben ze in de Ja
panse prestatiemaatschappij
weinig tijd om contacten te
leggen in de persoonlijke
sfeer, aangeslagen. Uit een
onderzoek van eeh mannen
blad bleek dat 38 procent van
de ondervraagde jonge vrou
wen op speciale Kerstavond
festiviteiten een nieuwe rela
tie wil aanknopen of een be
staande uitbouwen.
DAVID THURBER (AP)
Langer verlof bij bevallin
tyl
ONS land loopt niet voorop waar het gaat om regj in
voor zwangerschapsverlof. In de meeste landen om on 4
duurt het verlof voor zwangerschap en bevalling v'0e
weken of langer. Dit was voor het kabinet reden om V1*
stellen de huidige duur van twaalf tot veertien wekenj?
lengen. Maar de Tweede Kamer heeft zich uitgesprok^
een verlofperiode van zestien weken en daar is veel i jt
zeggen. L/;
\V(
De praktijk leert dat veel vrouwen aan twaalf wekeir^
- zes weken voor en zes weken na de bevalling - ni,0{
doende hebben om te herstellen en zich weer beschik
kunnen stellen voor de arbeid buitenshuis. Zij doen d
beroep op de ziektewet. Het zal daarom met de extraf"
bij verlenging van het bevallingsverlof wel meevallei
HET kabinet heeft trouwens nog een reden zich ma
meer te verzetten tegen uitbreiding van het verlof tot]
weken. Buiten deze verlofregeling hebben werkendi
ders in Nederland niet de aanvullende rechten die
Westeuropese landen wel bestaan. Zo ontbreekt hier
gelijkheid van geheel of gedeeltelijk betaald ouderschj
lof die de ouders de kans biedt in te spelen op de
gezinssituatie en een bevredigende regeling te treffen
werk en de zorg voor het kind te combineren. Oi
mogelijkheid ontbreekt haken veel moeders op de
markt af.
STAATSSECRETARIS Ter Veld van sociale zaken i
val van uitbreiding van het verlof tot zestien wekej
stander van de verdeling 4 - 12, dat wil zeggen vierta
vóór de bevalling, twaalf weken erna. Uiteraard
vrouwen de vrijheid krijgen voor zichzelf uit te makl
lang zij voor de vermoedelijke bevallingsdatum willei
werken. Onlangs is er van medische zijde op gewezen i
niet verstandig is te lang te blijven doorwerken. Zei
zware beroepen moeten vrouwen gelegenheid krijge:
te stoppen. De overeengekomen verlenging biedt hui
toe betere kansen. Maar de zwangerschapswetgeving L_
mee nog niet voltooid. p
scl
>ff
;Jel
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor inge;
stukken te bekorten.
Hereniging
De roep om hereniging van de
beide Duitslanden wordt met
name in de DDR steeds ster
ker. Nu kan men zich wat dat
betreft op het standpunt stel
len dat het niet nodig is be
vreesd te zijn voor een ople
ving van een gevaarlijk natio
nalisme omdat er sinds de ja
ren veertig wel het een en an
der veranderd is. Voor wat de
BRD betreft is dat ook zo.
Maar de DDR is een ander
verhaal. Hier is het nazisme
naadloos overgegaan in een
niet minder onderdrukkend
stalinisme. De DDR heeft haar
inwoners politiek bevroren en
daarom moet worden gevreesd
dat het fascisme hier onder be
paalde delen van de bevolking
(de mensen van boven de zes
tig vermoed ik) tamelijk onge
rept bewaard is gebleven. En
gelet ook op het feit dat de be
volking in de DDR materieel
zeer kort is gehouden moet
worden gevreesd dat veel
mensen gemakkelijk achter ie
mand aan zouden hobbelen
wanneer die koeien met gou
den horens belooft. Gouden
horens, die met de reisjes naar
het Westen nu zichtbaar en
tastbaar, maar nog niet bereik
baar zijn geworden.
Wie meent dat de BRD wat
betreft het fascisme ook niet
geheel zuiver is heeft gelijk,
maar het is een verworven
heid van de Bondsrepubliek
dat fascisten in dit land al heel
snel opvallen. Ze contrasteren
er sterk met de 'gewone' bur
gers en zien er dan behalve
stuitend ook veelal banaal en
lachwekkend uit. Deze con
trastwerking zou in de DDR
wel eens kunnen ontbreken.
Kortom: waakzaamheid blijft
op het moment ten zeerste ge
boden en het is een grote fout
om al meteen tot grote militai
re bezuinigingen over te gaan.
P.H. Brands,
DEN HAAG.
Dubbele wereld
Aids heeft in Nederland tot nu
toe zo'n duizend mensen het
leven gekost. Veel geld wordt
terecht gestoken in een
gedegen voorlichtingsbeleid.
Roken kost naar schatting per
jaar in Nederland aan 18.000
mensen het leven. Deze slacht
offers gaan te gronde aan hart
en vaatziekten, longkanker en
ander longziekten. Een gron
dige aanpak van deze ramp
van de eerste orde ontbreekt
volledig. We leven in een
vreemde, dubbele wereld.
P. Hofstra,
LEIDSCHENDAM.
ïls
Zwartepiet
In onze krant van vrifuc
ik op pag. 3 als besluitkal
artikel over de tentooran
'Wit over Zwart' in lksi
m
negatieve beelden ovP"^
ten Dan sla ik het' h
en zie onderaan op pSeri
grote letters: „Zwarte^k
Schengen in handen
Wie die kop heeft v«
moet nodig eens naar
dam gaan om bovena lit
tentoonstelling te k(e
Liefst te voet en met L
hoofd!
H.S.M. Verheij,
DEN HAAG. fa"
npa
Vuilverbranding var
itie
Gezien het gebrek aaieldi
bij de burgerbevolking gc
het vermoeden dat d^ent
mensen in de direct*? ij
ving van Ypenburg (Vjef,
Nootdorp, Leidscgd-
Delft, Zoetermeer) onien
de beseffen wat het k
kenen als de grote rec
brandingsinstallatie bi^g]
burg wordt geplaatst. je
van het extra zware ,p v
dat het aan- en afrijde|js
vuilwagens zal oplevorz
het grootste nadeel 4 v;
vervuiling die de instan j
de zware vrachtwagen^
veroorzaken. Zoals in ,n p
vermeld, kunnen huej
een straal van 2 a 3 kmjn
onder omstandighed
kilo vuil per maand
dak verwachten! He£N{
helemaal niet duidelii-rj-r
mee onze lucht, tuine *-
ken besmeurd zullen
Onaangename verr-®- *-
zijn heel goed mogeli 1
aan de door dioxine 013
de koeien afgelopen i
Maasland. Het lijkt daDll
taal onverantwoord d,
brandingsinstallatie
bouwen midden in eei
dichtst bevolkte gebiPOI
Nederland. Uit een b'h I
onze krant begrijp ifcen
gemeenten Den Haagss
den vóór de locatie V^pe
zullen stemmen. Dezer BI
ten, die samen al ei dir
menmeerderheid oi Bel
zijn zó ver van Ypeneage
wijderd dat ze van de'en(
branding nauwelijks 5ene
len merken. Als de bUed«
ming op 21 december kma
lijk door stemming gi dc
zal worden, is dit get zor
cratisch besluit maen
overmacht. irten
J.J. van Rossum, rder
VOORBURG. fric
omd
Zolang er geen medicijn is, blijft aids als een zwaard vï
Damocles boven de liefde hangen.
Daarom mogen we niet rusten voor we de race tegt
aids gewonnen hebben. En dat kost tijd. Maar ook geld.
Hoe eerder hoe AIDS FONDS: GIRO 895
beter. Nu dus. is»o