Geen boodschap aan kerkasiel £cicLcSoivuxii< kerk wereld Het einde van de ideologie brieven van lez EcidócSomont II BALKE DEFINITIEF DOOR GRONINGEN AFGEWEZEN Joods congres in Moskou boekwijzer Bijbels Museum: van bedevaartsoord tot museum zonder zendingsdrang MmUillil.Nil Opnieuw Zingeving en religie-project aan KU Nijmegen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE DINSDAG 19 DECEMBER 1989 PA«- GRONINGEN De bijzondere leerstoel voor de geschiedenis van Reformatie en Contrareformatie aan de Rijksuniversiteit Groningen is definitief van de baan. De faculteitsraad van de theologische faculteit zal het college van bestuur adviseren de instelling van deze leerstoel af te wij zen en de door de hervormde synode voorgestelde kandidaat dr. W. Balke niet te benoemen. ..wegens diens herhaalde betrekkingen in met Zuidafrika", vindt het bovendien geen goede zaak dat de leerstoel en de kandidaat geheel aan elkaar zijn gekoppeld en vraagt zich af wat met de leerstoel precies wordt beoogd, aldus dekaan prof. dr. J. Roldanus. De faculteitsraad heeft „met de grootst moge lijke meerderheid" (één blanco stem) tot het negatieve advies besloten. Twee gesprekken tussen de faculteitsraad en de her vormde commissie voor theologisch-wetenschappelijk onder wijs (TWO) hebben helaas niks opgeleverd, zo meldt de her vormde synodevoorzitter ds. B. Wallet, die de gesprekken leid de „We hebben gedaan wat we konden. We vonden het een goede benoeming en dat vinden we nog", aldus de teleurgestel de synodevoorzitter, die in het belang van de betrokkenen zich van nader commentaar onthield. De Groninger faculteitsraad wees in juni unaniem de voordracht van Balke af, omdat diens contacten met Zuidafrika de geloofwaardigheid van de univer siteit zouden schaden. De universiteit had een eredoctoraat verleend aan de Zuidafrikaners ds. Frank Chikane en dr. C.F. Beyers Naudé op bezoek gehad. De raad was via de werkgroep Kairos onder druk gezet door een anoniem gemeentelid uit 's Graveland, waar Balke hervormd predikant is. In de kunst is het moeilijk iets zeggen, wat zo goed is als: niets zeggen L. Wittgenstein MOSKOU In Moskou is maandag het eerste belangrij ke joodse congres begonnen sinds de beginperiode van de communistische Sovjet-staat. Op het driedaagse congres zal onder meer een nationale joodse raad worden gekozen. Het is voor het eerst dat jood se leiders openlijk bijeen mo gen komen sinds 1920, toen de Joodse Bund, de grootste jood se organisatie, die in 1897 door joodse socialisten was op gericht, werd ontbonden. Aan het congres, dat gehou den wordt in het Cinema Centrum, nemen 650 mensen deel, onder wie vroegere refu- seniks die nu in het buiten land wonen, en ongeveer 150 joodse leiders uit het westen. Het congres heeft onder meer tot doel het anti-semitisme aan de kaak stellen, een kwestie die joodse leden van het Congres van Volksafge vaardigden in dat parlemen taire orgaan besproken willen, zien. Aan het begin van het congres werd buiten gede monstreerd door 60 jouwende leden van het Russische na tionalistische genootschap Pamjat, die leuzen riepen als „De zionisten uit de Sovjetu nie" en „De joden uit de Sov jetunie". De arme kant van Europa De verwachtingen voor het Nederlandse bedrijfsleven voor 1990 zijn uitstekend, maar de armen blijven arm en in sommige opzichten wor den ze nog armer. Wat is de rol van de kerken in de tot standkoming van een econo mie waarin de rijkdom onge lijk wordt verdeeld en wat kan de kerk aan de schrijnen de situatie doen? Drs. C.M. Boerma heeft in het boek: „De arme kant van Europa" de relatie van de kerken en het probleem van de armoede beschreven. Hij daalt daarbij af tot het verschijnsel secula risatie. Zijn analyse mondt uit in suggesties voor een Euro pese theologie van de armen. Uitgave Kok, prijs 26,50. Markus lezen met Monshouwer De Amsterdamse theoloog Monshouwer promoveerde in 1987 op een studie waarin wordt betoogd hoe het Mar kus-evangelie gecomponeerd zou kunnen zijn tegen de ach tergrond van de joodse fees ten en de cyclus van de To- rah-lezingen zoals die in de eerste eeuw gebruikelijk Was. Dit gezichtspunt levert een nieuw uitgangspunt op voor uitleg van dit evangelie. In een nieuwe publicatie: „Mar cus en drie jaar Torah" doet Monshouwer verslag van die andere manier van lezen. In voor leken begrijpelijke taal legt hij zijn visie voor en na die inelding volgen tekst en uitleg bij de inhoud van het evangelie. Het forse boek kan wellicht ook goed gebruikt worden in bijbelkringen. Uit gave Kok, prijs 65,-. CDA KAMERLEDEN VERDEDIGEN VLUCHTELINTENBELEID BURGUM Kerkasiel mag geen specifieke rol spelen in de besluitvor ming rond het al of niet verlenen van een vluch telingenstatus aan asiel zoekers. Mensen die asiel aanvragen, mogen niet via de kerken buiten de Nederlandse rechtsorde geplaatst worden. Die boodschap brachten de CDA-Tweede-Kamerleden mr. J. G. Krajenbrink en mr. J. G. H. De Hoop Scheffer gis teravond in Burgum. De twee parlementariërs kwamen, op uitnodiging van de interker kelijke Werkgroep Kerkasiel Burgum, hun standpunt over het verlenen van kerkasiel aan uitgeprocedeerde vluchte lingen nader uitleggen. In Burgum hebben, net als op andere plaatsen, de afgelopen maanden enkele Syrisch-or- thodoxe vluchtelingen onder dak gekregen in de gebouwen van de gereformeerde kerk. De twee behoorden tot een groep van in totaal 68 perso nen van dezelfde geloofsge meenschap die, door zich te verschuilen in kerkelijke ge bouwen, uitzetting uit Neder land hebben trachten te voor komen. Mr. J.G. Krajenbrink FOTO: DIJKSTRA Inmiddels hebben zij allen het kerkasiel verlaten en is aan 25 van hen een verblijfsver gunning verleend. De gereformeerde predikant ds. J. C. Fockens vond na mens de werkgroep Kerkasiel Burgum de conclusie gerecht vaardigd dat de kerken gelijk hebben gehad met het verle nen van kerkasiel aan Sy- risch-orthodoxe vluchtelin gen. Hij wees daarbij op de twee vrouwen, die enkele maanden geleden op het vliegtuig wer den gezet, maar kort daarna terugkeerden omdat zij dag en nacht door de autoriteiten las tig gevallen werden. Ook de tweede voorwaarde naast persoonlijke veiligheid die de wet voor uitzetting stelt de mogelijkheid van op vang door familie bleek niet aanwezig, aldus Fockens. „Je vraagt je af wat er ge beurd zou zijn als de kerken de zaak aan de politici hadden overgelaten. Maar als we het verkeerd gedaan hebben, ver telt u ons dan alstublieft waarom". Zowel Krajenbrink als De Hoop Scheffer deden daartoe een poging. Beiden toonden zich begripvol voor mensen die zich uit christelijke bewo genheid willen inzetten voor vluchtelingen. Maar, aldus Krajenbrink, ..de kerk mag geen vrijplaats worden". Niet simpelweg solidariseren, maar je ook afvragen of het belang van dè vluchteling daar wel mee gediend is, zo luidde zijn devies. Krajenbrink wees daarbij met name op de illusies die het verlenen van kerkasiel bij vluchtelingen kunnen opwek ken. „Ik ben blij dat de twee van Burgum nog een kans Mr. J.G. H. De Hoop Scheffer FOTO: DIJKSTRA hebben gekregen. Maar als het in andere gevallen alsnog misgaat, is het drama nog veel groter". Volgens Krajenbrink, die net als zijn collega vindt dat er geen „groepsbeleid" mag ko men, maar dat elke asielaan vraag individueel moet wor-" den bekeken, werkt een te wijd openstaande deur boven dien als een boemerang op de achterblijvers. „De geloofsge meenschap in het betreffende land dunt dusdanig uit, dat er op den duur een situatie komt waarin écht niet meer te le ven valt". Volgens De Hoop Scheffer zal er altijd verschil van mening zijn over de situatie waarin vluchtelingen verkeren. „Uw belang is het belang van de kerkasielzoekers. Maar mijn afweging is breder. Ik moet behalve de Syriër, ook die So maliër, Iranees, Ethiopiër of Zaïrees in de ogen kunnen kijken". De parlementariër heeft zo zijn twijfels over het „ont trekken van vluchtelingen uit de procedure" nadat de rech ter eenmaal heeft gesproken. Bovendien verwijt hij de ker ken dat ze in sommige geval len te vroeg tot het verlenen van kerkasiel zijn overge gaan, door vluchtelingen op te nemen die (nog) niet 'uitzet- baar' waren. En antwoord ge vend op de verzuchting van ds. Fockens: „Als de kerken de zaak aan de politici hadden overgelaten, had de situatie er precies zo uitgezien als nu". Maar kerkasiel heeft achteraf wel effect gehad, betoogde De Hoop Scheffer. „In ieder ge val heeft het geleid tot een verlenging van het verblijf van de vluchtelingen. Maar u waardeert dat effect anders dan wij". GROESBEEK Het Bij bels Museum Heilig Landstichting in het ge lijknamige dorp onder de rook van Nijmegen staat een ingrijpende renovatie te wachten. Voor ruim twee miljoen gulden wil de nieuwe directeur, drs. G.T.M. van Laarhoven van het oorspronkelijk Nederlandse bedevaart soord een modern mu seum maken, waarin de Bijbelse geschiedenis een centrale rol speelt. „Het museum is in 1911 opge richt door de stichting Heilig Land, een club waarin de Montfertane 'een stevige poot aan de grond hadden. Tot aan mijn komst is ook altijd een pater directeur van het mu seum geweest", zegt Van Laarhoven. „In katholieke kringen was het heel gebrui kelijk om de Heilig Land stichting te gebruiken voor een soort pelgrimstocht naar de wortels van het geloof. Dat religieuze sausje gaat er nu af, we willen geen geloof meer prediken". Volgens Van Laarhoven is uit onderzoeken gebleken dat het gros van de bezoekers van het Bijbels Museum niet meer be keerd wil worden. „De men sen hebben geen boodschap meer aan zweverige bijbeltek sten zonder uitleg. Wel willen de meeste bezoekers, en voor al jongeren, meer weten over de invloed van de Bijbel op het tegenwoordige dagelijks leven". „De bedoeling is dat in het hoofdgebouw een echte mu seuminrichting komt, waarin de geschiedenis van het ont staan van de bijbel met tek sten wordt verteld. Die infor matie moet concreet verteld worden. In het gigantisch gro te buitenmuseum kan die in formatie dan verder worden uitgebeeld middels de gebou wen en de omgeving". Het Bijbels Museum Heilige Landstichting is uniek in de wereld qua grootte. Ook de omgeving, een prachtig heu velachtig bosterrein, is onge kend mooi voor een museum plaats. „Daar gaan we gebruik van maken. We hebben een uitgebreid landschapsplan la ten maken. De route door het museum, langs onder meer het oosterse dorp en de joodse gemeenschap wordt logischer. De bossen worden deels ge cultiveerd, zodat we ook her en der bijbelse beplanting als olijfbomen, druiven en viige- bomen kunnen laten zien' En Van Laarhoven heeft nog een belangrijke wens laten opnemen in het landschaps plan: alle trappen en hellin gen mogen geen obstakels meer zijn voor rolstoelgebrui kers. Van Laarhoven hoopt met de vernieuwingen op een bezoe kersaantal van 175.000 men sen per jaar te komen. Dat aantal heeft het museum no dig om rendabel te kunnen draaien. Op dit moment ligt het aantal rond de 115.000. „We zijn een particuliere in stelling. We moeten ons be druipen met de bezoekersgel- den en enkele bijdragen van de instellingen. Het is de hoogste tijd dat het roer om gaat. We kunnen niet langer blijven hinken op de twee be nen van: wel katholiek, maar niet te opvallend. We moeten gewoon een professioneel mu seum worden", aldus Van Laarhoven. Het belangrijkste deel van de renovatie moet klaar zijn voor het begin van het nieuwe sei zoen. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Amerongen (toez.) J.D.Th. Wassenaar te Oudega (Wymbr.). Bedanktvoor Opsterland- Noord mw.E.M. van der Weijde-Wis- selaar te Elahuizen en Oudega (H.O.). Aangenomen naar Beesd M. Snaterse, vicaris te Utrecht; naar Leeuwarden P. Lootsma, pred. voor buitengew. werkzaamheden (diako- naal consulent bij het Provinciaal Di- akonaal Centrum Zuid-Holland), wo nende te Krimpen aan den IJssel. Gereformeerde Kerken Beroepen te Dokkum Ing.J.W. Kui pers te Andijk. Aangenomen naar Veendam A.J. Verhoog te Ruiner- wold-Koekange. Benoemd tot pasto raal assistent te Elim (Dr.) (part-time) A.J. Fraanje, laatstelijk pastoraal as sistent te Mlddelstum-Kantens, wo nende te Elim, die deze benoeming heeft aangenomen. NIJMEGEN Op 2 februari gaat aan de Katholieke Uni versiteit van Nijmegen een nieuwe cursus van start in het project Zin en religie. De cur sus bestaat uit acht colleges waarin vraagstukken rond zingeving en religie vanuit verschillende takken van we tenschap worden belicht. Zo zal de godsdienstpsycholoog prof. dr. J. van der Lans toe lichten wat zin-ervaring psy chologisch inhoudt met het oog op identiteitsbesef. De ontwikkelingsgang van zinge ving en identiteit gaat tijdens de verschillende levensfasen van de mens met conflicten en crises gepaard. De ver schillende „rites de passage" die de religie aanbiedt, zijn te beschouwen als mogelijkhe den tot herstel van zin-erva ring. Godsdienstsocioloog dr. J. Pe ters zal aandacht besteden aan een onderzoek naar levensbe schouwelijke opvattingen van Nederlanders en daarbij in gaan op het seculariserings proces zoals dat vanaf de ja ren zestig in Nederland heeft plaatsgevonden. Naast het pscychologisch en sociologisch perspectief ko men ook vakgebieden als godsdienstfilosofie (prof. dr. W. dupré) en antropologie van de religie (dr. A. Bors- boom) aan de orde. Vanuit antropologisch perspectief zal aan de hand van mytholo gisch materiaal uit niet-wes- terse samenlevingen worden ingegaan op de vraag hoe reli gies het dilemma trachten op te lossen tussen ervaringen van onrecht (zinloosheid) en het geloof in een betekenis volle ordening. Prof. dr. G. Huizer (Derde Wereld Stu dies) zal- in dit verband spore- ken over de wijze waarop mensen in Derde Wereld-lan den omgaan met de bijna per manente crisissituatie waarin zij leven. Tegen de verdruk king en uitbuiting iri wordt vanuit de volkscultuur in de Derde Wereld een kracht ont- wikeld die ook van betekenis is voor de crisis in het rijke westen. De betekenis van deze „stille" kracht wordt ook in het Westen steeds meer er kend. Inlichtingen over de cursus bij Paul Sars Henk-Jan van Soest van de Faculteit Wijsbe geerte van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Post bus 9108, 6500 HK Nijmegen. Tel. 080 - 512998. Een ideologie is een set basisideeën om de maat schappij te analyseren, te beheersen en te verande ren. Dat kan een heel uit gebreid verhaal zijn, zoals het marxisme waarvan Karl Marx dan ook zei, dat het een wetenschap pelijke analyse van de maatschappij was, maar het kan ook een heel een voudige motor zijn om mensen te motiveren. Zo had Jomo Kenyatta in de worsteling om onafhankelijk heid van zijn land Kenia eerst de eindeloos herhaalde slogan „Uhuru", vrijheid, en kwam hij na dë onafhankelijkheid met de kreet „Harambee", wat „er samen tegenaan" be tekent. De industrialisatie was in de westerse wereld ideolo gisch gevoed door het libera lisme, dat uitliep op het mo derne kapitalisme. Eenvoudig gezegd was en is dat een optimistische vrijzin nige visie: geef mensen de kans om zich te ontplooien en vooruit te komen en ze zullen het maken. Verkeerde keuzen en doelstellingen worden daarbij vanzelf afgestraft met mislukkingen. Het grote voorbeeld van de kapitalistische vrije-markte- conomie worden de Verenig de Staten, die uitgroeien tot het meest welvarende land van de wereld. De liberale vrije ontwikkeling krijgt ech ter een „bijprodukt", in de vorm van machteloze arbei dersmassa's plus in meerdere of mindere mate uitgebuite koloniën. Karl Marx noemde die scheefgroei de „fundamentele tegenstrijdigheid tussen kapi taal en arbeid". Hij kwam met een materialistische theorie, die de onderdrukte proleta riër de weg wees naar een klassenloze maatschappij, waarin staatssocialisme garant stond voor een voor ieder ge lijke economische ontwikke ling. Marx' boodschap kreeg revolutionair gestalte in het communisme en democratisch in het socialisme. Het fascisme gaf antwoorden op andere zwakke consequen ties van het liberalisme, na melijk de verdeeldheid, de wetteloosheid en het gebrek aan gemeenschap door de krachtige staat te proclame ren, die een nieuw volk zou smeden. Toen na de Tweede Wereld oorlog het nationalisme op kwam in de Derde Wereld, ontwikkelden met name in Afrika de voormannen eigen ideologieën, die een verbin ding legden tussen meestal marxistische ideeën en Afri kaans gemeenschapsgevoel. Zij moesten de bevolking met een eenvoudige boodschap motiveren tot inzet voor ver andering en opbouw. Al deze ideologieën hadden een paar dingen gemeen. Ze wilden hun betere wereld tot stand laten brengen door een elite, die als gids moest die nen. Die elite bestond bij de communisten en fascisten uit partijleden en bij de socialis ten uit een soort hoogmoed ten opzichte van alles wat zo genaamde „rechts" was. In de Derde Wereld konden de „proletariërs" niet voor oplopen, maar was het de taak van de mensen, die wes terse opleidingen gevolgd hadden om het voortouw te nemen. Elke ideologie heeft ook altijd de waarheid in pacht. Andersdenkenden of opposanten zijn staatsgevaar lijk, gek, of achterlijk en moeten herschoold worden. Tussen haakjes het grote ver schil tussen een gelovige en een aanhanger van een ideo logie is, dat een gelovige kan twijfelen. De ideologie van het fascisme leidde in de persoon van Hit- Ier tot zo gevaarlijke excessen, dat een bloedige oorlog onver mijdelijk werd om deze dui velse visie uit te bannen. Nog telkens wanneer de losban digheid in een samenleving te groot wordt, en groepen men sen zich bedreigd voelen, komt de verleiding van de grote leider van de machtige staat bewoond door een supe rieur volk weer boven. Vermolming Het communisme is op dit ogenblik snel bezig ten onder te gaan aan interne vermol ming. De prijs van de opbouw van een communistische Sov jet-Unie blijkt miljoenen men senlevens te zijn geweest, ter wijl de voortrekkersrol van de partij is verloederd tot een oligarchie van een nieuwe eli te en een alles verlammende bureaucratie. Het onderge schikt maken van alles en ie dereen, dus behalve de men sen ook bij voorbeeld de we- Vijf op de tien Nederlanders hebben geen belang bij Jezus als antwoord en velen onder hen hebben geen idee watr dan de vraag zou moeten zijn. Wat betekenen kerk en geloof vandaag nog. Onder het motto „Jezus is het antwoord, maar wat is de vraag", schrijft dominee Ype Schaaf een volgende aflevering in zijn serie. tenschap, de media en de kunst aan de ideologie van de staat, blijkt een samenleving zonder creatieve inzet en vol leugens op te leveren. De laatste maanden wordt aangetoond in Oost-Europa dat het communisme als abso lutistische ideologie niet te hervormen is, maar alleen maar af te schaffen. De demo cratische weg van het socialis me is ook doodgelopen, omdat een verzorgingsstaat geen ge lukkiger mensen, maar meer afhankelijke en verstumpe- rende mensen oplevert en omdat rechten gemakkelijk plichten doen vergeten, waar door de alles verzorgende en regelende overheid averechts werkt en gewoon te duur wordt. Tenslotte zijn de fraaie idea len van een anderq samenle ving in de jonge staten van de Derde Wereld, die noch de fouten van de kapitalistische wereld noch de blunders van de communistische landen zouden herhalen, vastgelopen op een veelheid van obstakels, die met economische en tech nische afhankelijkheid te ma ken hebben, maar ook met onmacht en corruptie van de nieuwe elite, die in haar voor trekkersopdracht heeft ge faald. De wereld weet nu, enkele achterblijvers zoals Cuba, Ethiopië en China daargela ten, dat ideologieën het ant woord niet zijn voor de men sen op weg naar een betere wereld. Iedereen lijkt nu een pragma tisch antwoord te zoeken in een min of meer liberale markteconomie. De (eventue le) kwaliteit van die oplossing is een verhaal apart. Gesol met snelheidsbeperking HET ziet er naar uit dat er wat gaat gebeuren met dek, gele bordjes die mevrouw Smit-Kroes tijdens haar mij-7 schap tegen niet geringe kosten om de honderd meten vangrail heeft laten bevestigen. De bedoeling was mi bordjes ons herinneren aan de ter plaatse geldende' mumsnelheid van 100 km. Onderzoek heeft echter uij zen wat iedere automobilist al wist: ondanks die bordj^T den velen zich niet aan die snelheidsbeperking. MOGELIJK gaan de bordjes verdwijnen. Niet omdati rieuze suggestie van PvdA-minister Alders van milieul in elke auto een tachograaf te monteren, ook maaij-s kans van slagen heeft. Misschien wel omdat een ni^V) het weinig origineel voorstel van deze bewindsman sigr, einde kan maken aan het op grote schaal negeren snelheidsvoorschriften. Alders vindt dat de voor grote n van ons wegennnet tot 120 km verhoogde maximumsi|u weer omlaag moet naar 100 km. Daarna zou het rijge van de snelle automobilisten moeten worden ingetoom i een verscherpte controle en hogere boetes. da ze CdA-MINISTER Maij-Weggen die Verkeer en WatR* leidt en het dus in belangrijke mate op onze wegen vL zeggen heeft, is eveneens vóór een strengere controle£n wil slechts minder wegdelen waar 120 km gereden ma[e( den. Dat betekent een uitbreiding van het aantal gele tdi die de maximumsnelheid van 100 km moeten benadruk 10 VAN het begin af aan is er kritiek geweest op de in\n j van uiteenlopende snelheidsbeperkingen door de vi*k, minister Smit-Kroes. Deskundigen vreesden dat dieim lende maximumsnelheden automobilisten er eerst toe 1 brengen de beperking tot 100 km aan hun laars te laprc gaandeweg ook de grens van 120 km te negeren. Die ipj re verwachtingen zijn uitgekomen, ten nadele van fac keersveiligheid en het milieu. De wijziging die minister Maij-Weggen nu overweeg erg veel weg van een halve maatregel. De verkeert e heid, het milieu, de duidelijkheid voor de automobilis.a de controlemogelijkheden zouden er bij gebaat zijn aljra; grote wegen overal een snelheidsgrens van 100 km z,au den. Ook na de tachograaf-suggestie blijkt dat minis)01 ders ook wel eens een verstandig en praktisch voorstefJe losse pols doet. L Bezoek voor de NAVO ,k HET bezoek vandaag van de Sovjet-minister van aa landse zaken, Edouard Sjevardnadze, aan de secretarie i raai Manfred Wörner van de NAVO vormt de zoveejht zienbarende gebeurtenis in dit jaar dat aan gedenkwr3' ontwikkelingen zo rijk is. Sjevardnadze is immers dean. ter van buitenlandse zaken van de supermacht in het;j die sedert haar ontstaan in 1917 consequent het ,,k«ta me" en het „imperialisme" met uitzondering van dds de dat de Sovjetunie deelnam aan de Tweede Werel'f tot voornaamste vijand heeft uitgeroepen. p> SjEVARDNADZES bezoek aan het hol van de leer)A dan ook als het zoveelste bewijs gelden van de gewelöi e mezwaai in de Oost-Westbetrekkingen die sedert hetaai den van Michail Gorbatsjov in het Kremlin in ïfl?3* plaatsgevonden. Op de dag dat Gorbatsjov de Ame^a( president Ronald Reagan in het najaar van 1986 in,ejc landse hoofdstad Reykjavik (bijna) overviel met zijn,xii peningsvoorstellen, werd als het ware een begin ge met het afbreken van het oude vijandbeeld. 1 v ale SEDERTDIEN zijn Amerikaanse en Russische stafdie elkaar op bezoek geweest. Maar nog nooit bracht een |aa het Kremlin een bezoek aan het hoofdkwartier |ru NAVO, het westerse bondgenootschap dat na de oorljet opgericht om de Sovjetdreiging het hoofd te bieden..jst uit EeN van de belangrijkste adviseurs van Gorbatsjov-*0 Arbatov, verklaarde al in 1986 in Reykjavik dat de nie het Westen „van zijn vijand ging beroven". Mos^ar daar aardig in te slagen. Vorige vrijdag nog kondie vice-minister van buitenlandse zaken, Petrovski, Va. York aan dat de Sovjetunie al haar in het buitenlafge gerde troepen binnen tien jaar wil terughalen. Dat is het gevolg van het opgeven door de Sovjetij in de Breznjev-doctrine, die het de landen die het sö—m „omhelsd" hadden, niet toestond zich van die omh^x ontdoen. Probeerden ze dat toch, dan konden ze rek^l de „broederlijke hulp" van de „socialistische gemeef Hongarije en Tsjechoslowakije hebben dat aan den r dervonden. Maar wat komt er in de plaats, nu de Breznjev-do afgeschaft? Kennelijk de Baker-doctrine. Uit de hi ontmoetingen tussen de Amerikaanse en Russische c van buitenlandse zaken, James Baker en Edouard nadze, en uit de Bush-Gorbatsjov-top van Malta, is 1q0( naar voren gekomen dat de verantwoordelijkheid g b stabiliteit in Europa overgelaten wordt aan de EuroPed staten van de NAVO. ,'c*e STABILITEIT is, sinds op 9 november de Muur ova het meest gebruikte woord in de internationale dip De veranderingen, de revoluties in Oost-Europa woii®n gejuicht, maar zij mogen de Europese stabiliteit niePn ren. Zo ontstaat de merkwaardige situatie dat Jam(s een fervente supporter wordt van het Warschau Pad vardnadze bepleiter van het behoud van de NAVO. militaire bondgenootschappen worden nu door beide beschouwd als de beste garantie voor stabiliteit in' West. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ing< stukken te bekorten Rare Chinezen De vrees van de Stichting Consument en Veiligheid, dat na '92 in andere EG-landen wél toegestaan gevaarlijk vuurwerk uit China ook hier toegelaten zal moeten worden, kan ongegrond genoemd wor den. Wanneer het in bezit heb ben van deze ondingen hier te lande strafbaar is, dan is dus ook de importeur, vanaf het moment dat de grens gepas- seerd wordt, strafbai niet strijdig met de E~ omdat het betreffencfr niet alleen geldt voor j re lidstaten in te voeiM )knalwerk. Overigen?' op gewezen worden, gebruik van élle vuu1 genliik verboden is l openbare orde ern stoord wordt en bovei rechtmatig, omdat he overlast en dus schad N. Pleumekers, DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2