Een plant geteeld ver van Holland kerk wereld Braziliaanse kerk blijft actief in politiek £cidóc Qowvcm Informatiedag Theologie Welkom GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidaeSotwmit ZATERDAG 16 DECEMBER 1989 PAi y-<w[ NÏÏ5L (foor Marinus van der Berg Als ik heel eerlijk ben, dan huichel ik. als ik wel naar de kerstnacht ga en anders kom ik nooit in de kerk", zei een jongen tegen zijn moeder. Zij kon zijn eerlijkheid waarderen. Niet naar de kerstnacht gaan en daar vooruit komen, dat is een hele stap. Er wordt veel naar de kerstnacht gegaan „omwille van de lieve vrede'GTegen de stroom die naar de kerstnacht trekt ingaan, is niet altijd simpel. Nu blijkt zo een stroom van mensen die naar de kerstnacht gaat ook een probleem te zijn. Er is geen plaats genoeg. Er kunnen nu gevechten om plaatsen ontstaan. Je kunt de weg volgen van wie het eerst haalt die het eerst maalt. Je kunt ook geluk hebben als je het goede lot trekt. Weer elders wordt het theatersysteem van gereserveerde plaatsen gevolgd. Nu heb je een plaats, stel dat je niet thuis blijft of near een disco gaat, dan is de -. raag nog of je welkom bent. Het. blijkt je te kunnen overkomen dat je tijdens zo een kerstnacht flink over je vingers getikt wordt. Jongeren rijgen te horen dat ze maar .samenwonen en nergens eerbied meer voor hebben. Wie alleen maar met Kerstmis komt, wordt soms maar mondjesmaat welkom geheten. Je wordt soms gezien als „vaste-plaatsen-bezetter". Toen ik vorig jaar hier schreef dat iedereen welkom, van harte welkom was bij de kerststal, kreeg ik tegenspraak. Tegenspraak leidt tot weer verder nadenken. Dat is het aardige van tegengesproken worden. Zo zit ik steeds meer met de vraag: ,,wie is er nu welkom in de kerstnacht?" En wie bepaalt dat? Gaat het om de trouwe kerkgangers, die een aardige cent geven aan het onderhoud van het gebouw en de actie kerkbalans in januari steunen? Zeker zijn zij welkom. Je zou hen niet de deur durven te weigeren. Maar is ook de homofiele man met zijn vriend welkom? Als niemand weet van hun levensrelatie, dan is er geen haan die er naar kraait. Maar als het wel bekend is? Niet overal zijn zij welkom omwille van de zuivere leer. En is ook de gescheiden vrouw, jarenlang gehuwd met een alcoholist, welkom? Of wordt zij ook met een schuin oog of zelfs met de nek aangekeken? Er zijn plaatsen waar ze niet welkom zijn en het voordeel hiervan is dat er zo genoeg plaats is voor de keurige kerkgangers aan wiens levenswandel niets mankeert. Althans niet openlijk en of ze veel belasting ontduiken weten ze alleen zelf. Toch was het vanwege die belasting dat iedereen geteld moest worden en die twee uit Nazareth op weg moesten en toen ze aankwamen na een zware tocht, was er geen onderdak. Hun kind werd geboren in een stal en bedenkelijke lieden, herders waren verdacht in die tijd, zien het licht en knielen als eerste in die wondere nacht bij de kribbe met het kind. Wie is er welkom bij de kerststal. Psalm 72 wijst ons de weg: „voor kleine mensen is Hij bereikbaar". De kleine mensen van onze dagen. Er zijn er velen: vluchtelingen die aan onze deuren kloppen, slachtoffers van sexueel geweld in gezinnen en in relaties, mensen die zich met Kerstmis geen welgevulde kersttafel kunnen veroorloven, mensen die kwetsbaar zijn vanwege een groot verdriet in hun leven, mensen die vanwege hun sexuele geaardheid waarmee ze zijn geboren, vaak worden geslagen en uitgestoten. Zij hebben geluk want voor hen is het Licht van de kerstnacht allereerst. De jongen die zegt: „ik huichel als ik nu wel ga en anders nooit", is een jongen die op andere momenten in het leven het misschien opneemt voor wie niet gerespecteerd worden in dit leven. Misschien heeft hij meer verstaan van het kerstverhaal dan zij die de mooiste plaats hebben veroverd. Het is schokkender dat mensen uitgestoten worden dan weloverdacht uit de kerstnacht wegblijven. Het licht van kerstmis verschijnt op een onverwachte plaats. Het heet ieder welkom die menselijkheid, liefde en gerechtigheid zoekt. Zijn komst bracht niet alleen maar „lieve vrede". Nieuw christelijk persbureau 1 januari van start BARNEVELD De media wereld wordt met ingang van 1 januari 1990 verrijkt met het christelijk persbureau Inter- nieuws. Dit bureau in Barne- veld wordt geleid door P. Bergwerff, die 13 jaar kerk- nieuwsredacteur was bij het Nederlands Dagblad. Het is de bedoeling dat Inter- nieuws na een proefperiode van enkele maanden dagelijks via het datanet berichten „uit de brede christelijke wereld" gaat verzenden. Het bureau heeft al diverse kranten als klant kunnen noteren. „Het wordt geen orthodox of vrijgemaakt bureautje", bena drukt Bergwerff, die jaren lang schreef voor een krant die zijn abonnees vooral vindt onder leden van de Gerefor meerde Kerken Vrijgemaakt. In de berichtgeving is plaats voor rebellerende homo-theo logen, maar ook voor leden van de Gereformeerde Ge meenten. Voor de vervaardi ging van een wekelijks nieuwsbulletin voor kerkelij ke gemeenten en parochies wil het bureau samenwerken met het Publiciteitsbureau Christelijk Nederland. Dit bu reau onder leiding van D. van der Waals, ex-voorlichter van de VU-vereniging, gaat ker kelijke en christelijke organi saties publicitaire diensten aanbieden. Ik geloof dat veran deringszuch t weinig tot geluk zal bijdragen, misschien wel de grootste bewerker van ongeluk zal zijn. ONDANKS PAUSELIJK VERBOD RIO DE JANEIRO De machtige rooms-katholie- ke kerk van Brazilië is verdeeld over de presi dentsverkiezing die mor gen in Brazilië worden gehouden. Een aantal kerkleiders tart openlijk een verbod van paus Jo hannes Paulus II om zich actief te bemoeien met de politiek. De dominante liberale vleugel van de Braziliaanse kerk heeft een sterke voorkeur voor de kandidaat van de marxistisch georienteerde Ar beiderspartij, Luis Inacio Lula da Silva. Het zijn vooral libe rale geestelijken die onder de armen in de steden en op het platteland steun voor Da Sil va hebben geworven. Kandidaat Fernando Collor de Mello van de centrum rechtse Partij voor Nationale Wederopbouw geniet daaren tegen de steun van de conser vatieve geestelijkheid, en van een bejaarde pater die door arme boeren in het noordoos ten van Brazilië op handen wordt gedragen. Een eerste stemronde op 15 november eindigde onbeslist met 28 procent voor Collor de Mello en 16 procent voor Da Silva. De winnaar van de tweede ronde wordt op 15 maart beëdigd voor een ambtstermijn van vijf jaar. De huidige president, Jose Sar- ney, mocht zich volgens de wet niet verkiesbaar stellen. Oorlog Brazilië is het land met de meeste katholieken - 85 pro cent van de bevolking van 150 miljoen. De leiding van de kerk berust bij de bisschop penconferentie, die officieel een neutraal standpunt in neemt. Onlangs heeft de Bra ziliaanse bisschoppen echter een profiel geschetst van een „ideale kandidaat" als iemand die „landhervorming, arbei dersrechten en sociale reecht- vaardigheid garandeert" - al lemaal zaken die Da Silva in het vaandel voert. Collor de Mello Progressieve geestelijken voe ren actief campagne voor Da Silva. „Brazilië bevindt zich in oorlog, en in een oorlog moet je partij kiezen. Ik wil partij kiezen voor de armen, die worden vertegenwoordigd door da Silva", zei bisschop Mauro Morelli van Duque de Caxias, een arme gemeente aan de rand van Rio de Janei- Morelli, die zich met Da Silva laat zien op verkiezingsbijeen komsten en campagnespots voor de tv, zei dat Collor de Mello door het systeem naar voren was geschoven „als een middel om de status quo te handhaven". Een andere aanhanger van Da Silva is de franciskaner monnik Leonardo Boff, een vooraanstaand pleitbezorger van de „bevrijdingstheologie" die door het Vaticaan wordt afgewezen en de armen aan spoort tegen sociale onrecht vaardigheid in opstand te ko- Luis da Silva Het contact tussen Da Silva, een vroegere vakbondsleider, en de progressieve geestelijk heid dateert uit de tijd van het verzet tegen de militaire dictatuur van 1964-85. In 1980, het jaar waarin de Ar beiderspartij werd opgericht, leidde Da Silva een staking in de (buitenlandse) autofabrie- ken in de buitenwijken van Sao Paulo. Toen de politie de stakingsleiders het werk on mogelijk maakte verhuisde de 'vakbond zijn hoofdkwartier op uitnodiging van bisschop Claudio Hummes naar de plaatselijke kerk van Santo Andre. De Arbeiderspartij en de pro gressieve geestelijkheid den ken gelijk over de kwestie van de landhervorming. De afgelopen vijf jaar zijn bij con flicten tussen landarbeiders en de machtige landeigenaren honderden slachtoffers geval len - vooral arme boeren en kerk-activisten. Enkele van de bloedigste gevechten von den plaats in de noordelijke staat Tocantins, waar Da Silva - „Lula" voor zijn aanhangers - over grote aanhang zou be schikken. „Lula is een grote stap vooruit, omdat hij achter de landhervorming staat waaraan Collor de Mello al leen lippendienst bewijst", zei voorzitter Adilar Daltoe van de Pastorale Landcommissie van de kerk. Geen windeieren Dat de steun van de progres sieve geestelijkheid de Arbei derspartij geen windeieren legt moge blijken uit het re sultaat dat Lula tijdens de eerste stemronde behaalde in het zo goed als feodale noord oosten van Brazilië, waar hij 20 procent van de stemmen kreeg en als tweede achter Collor de Mello eindigde. In de wijk Casa Amarela van de noordoostelijke stad Recife plaatste priester Reginaldo Veloso een bord voor zijn kerk met de tekst: „Denk na voor u kiest. Bent u een baas of een arbeider? Wie van de presidentskandidaten is een baas? Wie is een arbeider? Gaat u stemmen op de baas"? De eerste stemronde werd door Lula gewonnen met 1.035 stemmen, bijna 700 meer dan Collor de Mello, die als tweede eindigde. Een rechter van het verkiezingshof gelast te Veloso het bord weg te ha len. De kerkactivisten ontkennen dat zij de landeigenaren ver vangen als belangrijkste poli tieke factor in het gebied. Zij wijzen erop dat de geestelijk heid nu eenmaal direct be trokken is bij de gemeen schapsorganisaties die voor sociale rechtvaardigheid strij den. „De kerk zou haar macht pas misbruiken als zij zelf een politieke partij zou oprich ten", zei Daltoe. „En we ko pen niemands stem". Collor de Mello heeft op zijn beurt steun gezocht bij de conservatieve bisschoppen. Zo is hij voor tèlevisie versche nen in gezelschap van de 91- jarige pater Damiao de Bozza- no, die op het platteland zeer populair is. De meeste andere conserva tieve geestelijken vermijden zich uit te spreken voor Col lor de Mello, maar onthouden zich niet van kritiek op diens progressieve tegenstander. „Ik ben tegen Lula omdat ik geen dictator wil. Socialisme werkt alleen in een republiek van engelen, maar wij leven in een republiek van men- sen", zei de conservatieve bis schop Boaventura Kloppen burg van de zuidelijke stad Novo Hamburgo. Sommige conservatieve geestelijken houden hun progressieve col lega's voor dat de kerk zich niet moet inlaten met politiek, maar haar opdracht puur moet houden - „mensen beke ren, hun hoop geven en hun vrijheid respecteren", zoals hulpbisschop Jo^e Carlos de Lima Vaz van Rio het ver woordde. Maar Morelli noem de het conservatieve stapd- punt schijnheilig: „De kerk is immers altijd betrokken ge weest bij de politiek". KEN SILVERSTEIN (AP) In Zuid-Limburg waar de landsgrenzen een eeuw geleden nog nauwelijks betekenis hadden en ta len door elkaar gespro ken werden is Frans Erens opgegroeid, de ka tholieke Tachtiger. Zijn geboortehuis stond in Schaesberg ten oosten van Heerlen. In het nu door Harry Prick opnieuw bezorgde „Vervlogen Jaren" (Arbeiderspers, Privé Domein) vertelt hij als vroe grijp kind van zijn omzwer vingen door die streek waar zijn vader als rijke boer tot de notabelen behoorde. Een le ven naar het lijkt in volmaak te harmonie, waarvan de een- - tonigheid gecompenseerd werd door die wonderverha len uit een wereld die vroom en ruw tegelijk was en veel te vermoeden gaf. Holland is ver weg, voor het gevoel veel verder weg dan Parijs of Brussel en het zijn de gebeurtenissen en personen in de buurlanden die de grootste indruk maken, de Frans- Duitse oorlog van 1870, en vergeten oorlogshelden als Moltke en De Cavaignac. In de verbeelding van het werk volk nemen zij bovenmense lijke proporties aan. Holland is niet alleen ver weg, het is daar in het uiterste puntj'e van Limburg ook een vreemde taal die door bijna niemand werd gesproken. Frans en Duits zijn de voerta len en uiteraard het plaatse lijk dialect. Als Erens later in Leiden rechten studeert, schrijft zijn moeder hem in het Frans. Dat hij een carrière in Hol land verkoos, terwijl hij waar schijnlijk net zo goed in de buurlanden terecht had ge kund, zal ook zijn literaire carrière bepalen. Niet dat hij die ooit nadrukkelijk heeft geambieerd. Het is hem ge woonweg overkomen zoals zoveel in zijn leven. In zijn kostschooljaren op Rol- duc heeft hij zelden iets ge schreven, maar hij heeft ge voel voor literatuur en ge schiedenis en krijgt volop kans dat daar te ontwikkelen. Leiden dat als universiteit een grote reputatie had, is zijn eerste kennismaking met Hol land. Opvallend is het gemak waarmee hij zich daar als Limburger en katholiek weet te bewegen. Die afkomst blijkt voor hem nooit een be lemmering. Ook niet als hij zich later achtereenvolgens in Parijs en Amsterdam vestigt, heeft hij overal dat gemakke lijke entree. Parijs was trouwens niet eens zo'n opmerkelijke keus omdat het heel gewoon was dat de doktoren uit zijn geboorte streek daar gestudeerd had den. Parijs had bovendien een vanzelfsprekende aantrek kingskracht op hem, want het was het centrum van de we reld, politiek, maar ook cultu reel. Daar blijken zijn literai re interesses zich ten volle te kunnen ontpoppen en ont wikkelt hij als correspondent van het Leidse studentenblad Minverva zijn schrijftalent. V anzelf sprekend Erens was een zondagskind, maar hij was er bovendien een die constant met zijn neus in de boter viel. Hoe zeer was hij te benijden in vergelijking met die literaire hemelbestor mers in Holland die de literai re grootheden uit Frankrijk, hun voorbeelden, alleen maar van het gedrukte papier of via een briefwisseling ken den? Maar voor Erens is het tijdens zijn Parijse jaren een vanzelfsprekende omgang. Soms te vanzelfsprekend, want hoe vaak klinkt in Ver vlogen jaren niet de klacht op dat hij het contact met deze of gene schrijver beter had moeten behartigen. Hij ont moet er Verlaine, Hugo, Zola, Mallarmé, Barrés, maar ook een politicus als Clemenceau. De twee jaren die hij er heeft doorgebracht moeten uiterst goed besteed zijn geweest, want zijn rechtenstudie ver geet hij niet naast de vele praatavonden tot diep in de nacht in de literaire cafés. Aan de Sorbonne volgt hij colleges van beroemdheden als Taine en Renan. Hij weet zich in zijn literaire contècten steeds de bewonde raar, de liefhebber, die zijn mogelijkheden kent, niet de literator die torenhoge ambi ties koestert. Dan keert hij terug naar Am sterdam en al weer valt treft hij daar de fine fleur ^an van schrijvers en schilders die de beweging van tachtig zouden vormen. Hij heeft er omgang met Kloos, Van Deyssel, Paap en Van der Goes en met schil ders als Isaac Israels en Wil lem Witsen. Bij al deze men sen was hij kind aan huis. Zijn bijdrage aan die literaire vernieuwingsbeweging is be scheiden geweest. Hij was geen dichter, geen theoreti cus, geen pamflettist, maar wel een voortreffelijk en sub tiel waarnemer. In het werk van de Tachtigers openbaren zich een aantal hebbelijkhe den die het proza van Erens niet aankleven. Van hun arti ficiële woordkunst, het meest opvallende aspect van hun schrijven, dat zo'lang als mo del voor ware literatuur heeft gediend, maar hun leesbaar heid zo heeft beperkt, heeft hij zich verre gehouden even als van de gevoelvolle ontla ding, of, naar het voorbeeld van de Franse naturalisten, de obsessie voor de louter waarneembare werkelijkheid. Heel goed markeert Erens in feite door een beschrijving van Van Deyssel zijn eigen li teraire positie. Bij alle bewon dering voor (de ooit katholie ke) Van Deyssel constateert hij die verminking in diens werk die optreedt door zijn loutere willen waarnemen van de realiteit met voorbij zien van alle andere geestelij ke activiteit. Van Deyssel, hoeveel getalenteerder hij ook was, is daarin de mindere van Erens. Van Deyssel is de ar tistieke dogmaticus, bij wie het leven tot literatuur wordt. Erens zal die ambitie nooit kennen. Het sleutelwoord voor zijn eigen proza dat hij ontwikkelde in zijn corres pondentie voor het Leidse studentenblad Minerva is waarschijnlijk evenwicht. Hij kende het leven te goed om op te gaan in ijle abstracties of te pleiten voor irrealistische theorieën. De kracht van de Vervlogen jaren zijn natuurlijk de veel soortige herinneringen aan li teraire figuren, maar het is vooral ook het oordeel dat het zo rijk maakt. Katholiek is hij als schrijver - niet door de keuze van zijn herinneringen, ook al komen er in zijn boek, vooral in de beschrijving van zijn jonge jaren genoeg pas toors in voor. - doordat hij er blijk van geeft rijpere dimen sies te kennen. En dan was er nog een andere omstandigheid waardoor hij de beperktheid van de meeste Hollandse literatoren te boven kon komen, hoezeer hij in ta lent meestal de mindere van hen was. Bij alle aandacht die de Tachtigers hebben gekre gen blijft immers het raadsel waarom hun werken buiten het Nederlandse taalgebied vrijwel geen uitstraling heb ben gehad. Erens groeide op in een drielandenpunt. „Ik ben een plant geteeld ver van Holland" Hij was als Lim burger een Europeaan, die ook al schreef hij in het „Hol lands", een ruimere blik had dan de Hollandse Tachtigers. Als buitenstaander had hij een scherp oog voor de beper kingen van zijn schrijvende generatiegenoten. Diegene van de tachtigers die uit de provincie kwam, was daarom in werkelijkheid door zijn vi sie de meest universele van allen. Harry Prick heeft opnieuw zijn naam als literaire detecti ve aangedaan met de annota tie van Vervlogen Jaren. Twee jaar geleden vond hij de handschriften terug en de fei ten op juistheid gecontroleerd. Dat gaat zéér ver. Zo weet hij ruim honderd jaar na dato la coniek te melden dat hij de specialiteit van een Parijs' restaurant uit 1882 beter kent dan Erens zelf die het gere geld bezocht. Sterk, maar in ieder geval geeft deze wedij ver deze uitgave iets heel ex tra's. PAUL VAN VELTHOVEN Schillebeeckx De IKON (Ned. 3) zendt zondagavond om 21.46 een programma uit over de katholieke theoloog Edward Schillebeeckx waarin deze zelf uitvoerig ingaat op carrière in de theologie, zijn leven en geloof en zijn toe komstverwachtingen. Katholieke theologen willen samenwerken NIJMEGEN De rooms-ka- tholieke theologische oplei dingen in Nijmegen, Heerlen en Amsterdam hebben een principe-akkoord over nau were samenwerking bereikt. Overeenstemming met de overige opleidingen in Til burg en Utrecht is niet moge lijk gebleken, zo bericht KU Nieuws, het weekblad van de Katholieke Universiteit Nij megen. De minister van on derwijs en wetenschappen heeft in september de vijf in stellingen gevraagd een voor stel te doen over verminde ring van het aantal theoligi- sche opleidingen. Daarbij ver wees hij naar de verkennings commissie godgeleerdheid die adviseerde de academische rk opleidingen in Amsterdam en Heerlen tot HBO-opleidingen terug te brengen. Over de in vulling van de samenwerking moeten de drie opleidingen nog vaag blijven. Voorop staan de verhoging van de doelmatigheid van de midde len, verhoging van de kwali teit van wetenschappelijk on derzoek en het behoud van de opleidingen in Amsterdam en Heerlen op academisch ni- Senaat zet zich schrap E esc KENNELIJK werken de donkere dagen voor Kersins muierend op het politieke ego van de leden van dihei Kamer. Vorig jaar probeerde het toen nog oppositiofen ker deel van de senaat om 'redenen van zorgvuldig^3! afhandeling van het zogeheten Schiphol-wetje te blcf1^ Nu dreigen CDA en VVD in de Eerste Kamer de befje ming rond een aantal wetsontwerpen uit te stellen \bes gebrek aan tijd voor een fatsoenlijke discussie. ee o i De progressieve senatoren voelden zich vorig jaar dt door het toenmalige centrum-rechtse kabinet onder j tijdsdruk gezet. De Eerste Kamer is het bezinningsj van onze parlementaire democratie en bezinnen is ee|j vende bezigheid. Tussen de kerststol en de oliebolf bezorgden CDA- en VVD-senatoren vorig jaar het op de Amsterdamse luchthaven alsnog de tijdelijk van Huis van Bewaring. Bij demonstratieve afwezig! de progressieve kamerleden werden toen tevens enl dere 'spoedeisende' wetsontwerpen in- stemming getj Senaatsvoorzitter steenkamp (cdai was overigens ook niet gelukkig met de opgedrongen Hij liet het kabinet en de collega's van de Tweedi weten dat zij in de toekomst moesten rekenen op eei wuster en onverbiddelijker Eerste Kamer. De senaéU de wet, en laat zich de wet niet voorschrijven, zo li boodschap. VVD weigeren voorshands nog deze maand de wetsi"^ len te behandelen die voorzien in een verhoging huurwaardeforfait voor huiseigenaren en in een gelP verlaging van de overdrachtsbelasting. Bovendien m|r®J fracties een voorbehoud bij de geplande bespreking, voor het eind van het jaar, van de aangekondigde aci hoging op huisbrandolie en aardgas. De Tweede Kar niet te veel morrelen aan het wetsvoorstel dat er nu ders wil de senaat meer tijd hebben voor de eigen c* vorming en dan is een eindbesluit niet voor het kersiJ. verwachten. In dat geval komt er volgend jaar minder geld besj^ voor de financiering van het milieubeleid dan het heeft voorzien. Uitstel van nieuwe wetgeving ron waardeforfait en overdrachtsbelasting heeft overig! consequenties voor de rijksbegroting. Voor de overj is het een kostenneutrale operatie. NiETTEMIN zijn regering en Tweede Kamer ook (1 mogelijk uitstel van deze wetgeving niet te spreken.-*- tonen duidelijke tekenen van irritatie over de eige|ze houding van de senaat. In PvdA-kring wordt in dat rei gesuggereerd dat de christen-democraten in de Eersti nog niet zijn gewend aan de gedachte dat hun CDA e^( we politieke bondgenoot heeft. De uitstelactie die met de liberalen hebben ondernomen wordt besch<ya een bewuste vertragingstactiek met bijbehorende gs bedoelingen. fog |OV Die insinuatie lag voor de hand, maar doet verrr, r< geen recht aan de werkelijke beweegredenen van nfns de CDA-senatoren. Ook zij hebben bij de vorige geli duidelijk hun ontstemming laten blijken over de o tijdsdruk, en niet alleen bij monde van hun woorEjat Steenkamp. De regering is genoegzaam gewaarschmjJ nelijk zijn de signalen uit de 'Kamer van Overdenlan voldoende serieus genomen. Het is al te makkelijk Eerste Kamer af te schilderen als een verzameling in liefhebbers voor wie het jaar eigenlijk dertien maaituu moeten hebben, willen ze met hun overdenkingen h^L van de Tweede Kamer enigszins kunnen bijsloffen. jia. HET is van tweeën een: Of de senaat wordt besch^h dus behandeld, als een integraal onderdeel van het cer' tische besluitvormingsproces met een waardevol^ functie. Ofwel er wordt een streep gehaald door hebht nomeen van de parlementaire 'nabeurt'. Er zijn degedt gumenten aan te dragen om wat ooit de 'menagerkp nings' werd genoemd, als een achterhaalde instelli"e? zetten in het Haagse archief. Zolang die principie™ rechtelijke discussie niet is gevoerd en afgerond, r£je Eerste Kamer met de égards te worden behandeltjan volksvertegenwoordiging, al is het een indirecte, toekomen. erlc (ADVERTENTIE) 13 januari 1990 om 11.00 uur organiseert de KTUA voor belangstellenden in de theologiestudie, zowel voor de 3 dag- als de 2 deeltijdopleidingen. Nog meer informatie? Vraag de brochure aan. Bezoek de Open Dag 17 maart 1990 of loop gewoon eens binnen! Welkom! KTUA, Keizersgracht 105, Postbus 19481,1000 GL Amsterdam, tel. 020-27 26! Emigratie van refuseniks opnieuw vertraag AMSTERDAM De emigratie van refuseniks uit Unie is opnieuw vertraagd. De Opperste Sovjet heeft het wetsontwerp op vrije emigratie behandeld, maar di goedgekeurd. Uit protest hebben vrouwen van refuser dag van de mensenrechten (10 december) een honger! Moskou gehouden. Dit meldt drs. A. Geiman-Halff van het SolidariteitscoJL joden in de Sovjet-Unie. Rabbijn Soetendorp kreeg in in Moskou te horen dat de wet in oktober in kracht z< Bëhoudende elementen binnen de communistische J/7) zich ook tegen volledige godsdienstvrijheid verzetten, V/l wet op de emigratie weten op te houden. Daarom heef een beroep gedaan op partijleider Gorbatsjov. MISSCHIEN KUNT l) OOK IETS DOEN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2