Professor Schillebeeckx
geëerd in Amsterdam
£eidóc Sou/toi
>k
kerk
wereld
Weer geen kerstviering in Bethlehem
£«idóeSowia*it
beroepingen
Dom Helder Camara
moet zwijgen over
sluiting seminaries
Contacten
met
Molukse kerken
verlopen
moeizaam
Dubbele overwinning in Chic
Theologenopleiding
Universiteit Amsterdjfe
krijgt nieuw profiel
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
VRIJDAG 15 DECEMBER 1989 PAi
■B
Paus bepleit zorgvuldigheid bij orgaandonaties
VATICAANSTAD De paus wil dat grote zorgvuldigheid
wordt betracht bij de verwerving van donororganen voor
transplantatie. Hij wil dat meer wetenschappelijke studie wordt
verricht rond het vaststellen van het exacte tijdstip van overlij
den van een orgaandonor. Johannes Paulus zei dit gisteren op
een wetenschappelijk congres, georganiseerd door de Pauselij
ke Academie van Wetenschappen, die de katholieke kerkleider
met wetenschappelijke adviezen terzijde staat. Een zieke die
ligt te wachten op een transplantatie-orgaan stelt ons voor een
„tragisch dilemma", omdat alle leven, ook dat van een orgaan
donor die op de rand van de dood balanceert, respect verdient,
aldus de paus. In 1985 vroeg hij de academie tot een nieuwe
definitie te komen van het moment van overlijden.
Joden praten over contacten met Palestijnen
AMSTERDAM Nederlandse joden praten komende dinsdag
over de vraag of er mogelijkheden zijn met Palestijnen te pra
ten. Dat geschiedt op een besloten zitting te Amsterdam, die
georganiseerd is door de Nederlandse afdeling van het Interna
tionaal centrum voor vrede in het Midden-Oosten.
De bijeenkomst, zo bericht het Nieuw Israëlietisch Weekblad,
wordt geleid door burgemeester Ed van Thijn van Amsterdam.
Aan het Internationaal centrum zijn namen verbonden van de
Israëlische politicus Abba Eban en opperrechter Chaim Kohn.
Over de hele wereld worden gesprekken met Palestijnen ge
voerd. Waarom zou dat niet in Nederland kunnen, aldus het
D66-kamerlid Gelderblom. Uit de hele breedte van de joodse
gemeenschap in Nederland zijn mensen uitgenodigd.
Van de zon en de dood
moet men de blik wel
afwenden.
F. de la Rochefoucauld
AMSTERDAM Geëerd
werd hij gisteren in de
Amsterdamse Nieuwe
Kerk door twee mannen
van wie de een lange tijd
zijn collega in Nijmegen
was en de andere zijn
theologische tegenvoeter,
namelijk de socioloog
prof. Jos van Kemenade
en de gereformeerde
theoloog Harry Kuitert.
Opnieuw stond de 75-jari-
ge Nijmeegse theoloog
Edward Schillebeeckx dit
najaar in het middelpunt
van de belangstelling.
Dit keer om de Gouden Gan-
zeveer in ontvangst te nemen,
een prijs die sinds zij in 1955
door de Koninklijke Neder
landse Uitgeversbond werd
ingesteld om die personen te
bekronen die een belangrijke
bijdrage hebben geleverd aan
de verbreiding van het Ne
derlands cultuurbezit, pas
voor de tiende keer werd uit
gereikt.
En gezien die motivering niet
ten onrechte, want geen werk
van een Nederlandse theoloog
kreeg de laatste decennia een
wijdere verspreiding in meer
dan tien talen dan het werk
van Edward Schillebeeckx.
Anders dan bij het Nijmeegse
symposium een maand gele
den waar hij voornamelijk
vrienden aantrof, waren hier
relatieve buitenstaanders aan
het woord. De randkatholiek
Van Kemenade had zijn be
schouwing voorzien van de ti
tel „Omdat het toch om men
sen gaat" en dat stemt welis
waar overeen met het credo
van Schillebeeckx zelf, maar
deze zou op een PvdA-sympo-
sium niet hebben misstaan of
op ongeacht iedere andere bij
eenkomst waar over progres
sieve politiek voor de langere
termijn zou worden nage
dacht. Van Kemenade bezon
zich op de vraag wat de rol
van de politiek kan zijn in
een samenleving die een hoog
welvaartspeil heeft bereikt
maar zit met de kater die deze
welvaart heeft opgeleverd:
het wegvallen van vertrouw
de kaders, ook die van zinge
ving, individualisering en ge
lijktijdige schaalvergroting.
En' in zo'n situatie zijn, om
alsnog weer bij Schillebeeckx
uit te komen, profeten als hij
nodig. Op het eind had de
PvdA-politicus Van Kemena
de nog een mededeling voor
premier Lubbers. Mensen zijn
slechts dan de woorden in het
verhaal van God als het om
de gerechtigheid gaat. En die
laatste bijzin ontbrak in de re
geringsverklaring van pre
mier Lubbers die zich net als
Van Kemenade als een be
wonderaar van Schillebeeckx'
theologie heeft doen kennen.
Ontkluistering
Het meest ter zake doende be
toog werd afgestoken door de
net met emeritaat gegane ge
reformeerde hoogleraar Har
ry Kuitert. Deze wilde ieder
een in kort bestek wel eens
vertellen waar die theologie
van Schillebeeckx nu in feite
over gaat. Want hoe groot zijn
reputatie ook is, dat zou wel
eens voor dit gezelschap van
genodigden dat uitdrukkelijk
niet uit theologen bestond een
goed bewaard geheim kunnen
zijn. Kuitert begon daarom
aan te sluiten bij het wijd
heersende (voor)oordeel dat
God fictie is en theologie
hooguit science fiction, kort
om: alles kan toch over God
beweerd worden en maakt
dat die wetenschap voor bui
tenstaanders nu juist niet zo
verdacht. Wat doet Schille-
beecks nu volgens Kuitert?
Hij probeert de christelijke
geloofstraditie te ontdoen van
de kluisters die mensen haar
aanleggen als ze hun histo
risch bepaalde en dus beperk
te manier van spreken over
God uitgeven voor onveran
derlijke waarheid. Die be
perktheid doet zich volgens
Kuitert ook kennen in de of
ficiële visie van de RK kerk
op het kerkelijk ambt en op
een zaak als het celibaat. Wie
ze tot onveranderlijke wetten
maakt verlamt de kerk en
maakt haar ongeschikt om
het verhaal van God - dat een
verhaal van mensen is - ver
der te vertellen, aldus Kui
tert.
Hij ging ook in op Schille
beeckx' verhouding tot de Ne
derlandse kerkprovincie ~waar
hij, aanvankelijk als adviseur
van het bisschoppencollege,
het brein werd van de kerke
lijke vernieuwing maar wiens
kerkelijkheid nu door de bis
schoppen in twijfel wordt ge
trokken. Omdat kardinaal Si-
monis onlangs- in een Italiaans
blad had gezegd dat professor
Schillebeeckx oud en nauwe
lijks meer invloed heeft, riep
hij zijn collega-theoloog, die
nog maar net een nieuw
boekwerk heeft' geprodu
ceerd, op te blijven schrijven.
Een woord van Luther op
hem toepassend zei Kuitert:
blijf schrijven en ge zult als
nog merken dat wie zo
schrijft voor zichzelf en voor
anderen heilige geest zal oog
sten.
Nadat het kaliber van de
vuistdikke theologische wer
ken van Schillebeeckx was
geroemd, klonk het dank
woord van de laureaat wat
mager. Theologie was niet
meer zoals in de Middeleeu-
Een glunderende Edward Schillebeeckx met de Gouden Ganze-
veer die hem gisteren door de Nederlandse uitgeversbond werd
toegekend.
wen koningin van de weten
schappen maar een bepaalde
manier van werkelijkheids-
verkenning naast vele andere.
Haar taak nu: een kritische
bijdrage leveren aan meer
menselijkheid, meer vrijheid
en meer autonomie. In dat op
zicht vervulden de jongste po
litieke ontwikkelingen hem
met zorg: De centralisering
van de financiële macht in
het westen kan een nacht
merrie worden voor de Der
de-Wereldlanden, aldus Schil
lebeeckx. Theologen hebben
daarom over de agenda van
de toekomst genoeg te mel
den. Zij moeten zich bezig
houden met dit wereldgebeu
ren „om de draad te leveren
waarmee God zijn verhaal tot
heil en geluk van mensen
weeft".
PAUL VAN VELTHOVEN
Yaticaan
waarschuwt
voor oosterse
meditatie
VATICAANSTAD
Rooms-katholieken
moeten yoga, zen- en
transcendente meditatie
niet vermengen met de
christelijke meditatie. De
Vaticaanse congregatie
voor de geloofsleer waar
schuwt hen in een nieuw
rapport voor de „risico's
en dwalingen" van een
dergelijke vermenging.
In het document dat gisteren
werd gepresenteerd, is wel
enig begrip voor christenen
die in „de geestelijke onrust
van een technologische maat
schappij" via oosterse medita-
tievormen „de weg naar in
nerlijke rust en psychisch
evenwicht" proberen te vin
den. Maar tegelijk wordt erbij
gezegd dat de liefde van God
zich niet laat afdwingen door
allerlei methoden en technie
ken. Iedere christen moet uit
de vele vormen van het chris
telijk gebed, „zoals de kerk
die leert", zijn eigen weg en
methode proberen te vinden.
„Onpersoonlijke of op het 'ik'
geconcentreerde technieken
moeten worden vermeden".
De congregatie voor de ge
loofsleer wijst erop dat pogin
gen om de christelijke medita
tie door middel van oosterse
technieken te verbeteren
eerst zeer kritisch onderzocht
moeten worden. Gebeurt dat
niet, dan bestaat het gevaar
van een „verderfelijke ver
menging van godsdiensten".
Het rapport waarschuwt te
vens voor methoden die zich
louter concentreren op (de
houding van) het lichaam en
kunnen ontaarden in „een li
chaamscultuur".
Nederlandse Hervormde kerk
Beroepen te Oud-Alblas drs.T.C. de
Leeuw, kandidaat te Hei- en Boei-
cop; te Leeuwarden-Huizum J.D.Th.
Wassenaar te Oudega (Wymbr.) c.a.;
te Numansdorp A.J. de Kieviet te
Oud-Vossemeer. Bedankt voor He
kelingen en Simonshaven-Biert
K.R. Cuperus te Oldemarkt-Paasloo.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Oss (reformatorische
Paaskerkgemeente) drs.J. van den
Berg, zendingspredikant te Sao Pau
lo (Braz.); te Nagele ï.c.m. Tollebeek
(part-time) mw. drs.N.T. Overvliet-
van der Veen, kandidaat te Nagele,
die dit beroep heeft aangenomen; te
Nieuwerbrug aan den Rijn
drs.W.H.D. Pastoor, 1.1. predikant te
Hijken, wonende te Leek.
Beroepbaarstelling: Mw. drs.N.T.
Overvliet-van der'Veen, kand. te
Nagele -
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
Beroepen te Oegstgeest drs. P.
Groen, kand. te Kampen -
Beroepbaarstelling drs.P.J. de Haan,
JERUZALEM In Bethle
hem en het nabijgelegen Beit
Sahour op de Westelijke Jor-
daanoever zal voor het derde
opeenvolgende jaar geen
openbare kerstviering plaats
hebben. De gemeentelijke au
toriteiten van de twee plaat
sen maakten gisteren bekend
dat hiermee steun wordt be
tuigd aan de intifadah, de
Palestijnse opstand tegen de
Israëlische bezetting. Plech
tigheden georganiseerd door
het Israëlische militaire gezag
en christelijke groepen zullen
wel doorgang vinden.
Beit Sahour is de plaats waar
de velden lagen waar de her
ders volgens de Bijbel van de
geboorte hoorden.
Gemeentefunctionarissen ver
klaarden dat zowel de intifa
dah als de invallen die Israëli
sche belastinginners de afge
lopen zes weken in Beit Sa
hour hebben gedaan, overwe
gingen waren die hebben
meegespeeld in de beslissing
om geen openbare festivitei
ten te ontplooien, zoals het
ontsteken van feestverlich
ting of het geven van recep
ties.
„Hoe kunnen wij feestvieren
terwijl onze mensen lijden?"
vroeg Jamal Salman, gemeen
tesecretaris van Bethlehem.
„Wij moeten eerbied tonen
voor de martelaren, degenen
die in de gevangenis zitten, en
protesteren tegen de oneerlij
ke belastingheffing en datge
ne wat er in Beit Sahour ge
beurt."
Van de 35.000 Palestijnse in
woners van Bethlehem zijn
ongeveer 10.000 christen. Beit
Sahour is een christelijk Ara
bisch plaatsje met 10.000 in
woners. De Israëlische belas
tingdienst voerde er in sep
tember en oktober invallen
uit om een einde te maken
aan een belastingboycot en
om achterstallige belastingen
te innen. Er werd voor ruim 3
miljoen gulden aan spullen in
beslag genomen om door de
Israëlische overheid te wor
den geveild. Drieendertig per
sonen die tijdens de invallen
werden gearresteerd worden
nog altijd gevangen gehouden.
Zij zijn volgens burgemeester
Hannah Al-Atrash naar een
detentiekamp in de Negev-
woestijn gestuurd.
RECIFE Dom Helder Ca
mara, de vorige aartsbisschop
van Recife en Olinda in het
Noordoosten van Brazilië,
moet zijn mond houden over
de sluiting van twee progres
sieve seminaries in die stad,
waartoe het Vaticaan op
dracht had gegeven. De con
servatieve hulpbisschop van
Recife, Joao Evangelistio Ter
ra, heeft Dom Helder ver
zocht tegenover de pers geen
verklaringen meer af te leg
gen.
Het Theologisch Instituut en
het Regionaal Seminarie, bei
de opgericht door Dom Hel
der Camara, golden als oplei
dingsinstituten voor progres
sieve theologen die in hun
werk de solidariteit met de
armen gestalte willen geven.
Het Vaticaan liet in septem
ber weten dat beide instellin
gen voor het einde van het
jaar gesloten moesten worden
omdat ze niet aan dq Vati
caanse eisen voor een prieste
ropleiding zouden voldoen.
Uit protest 'tegen de sluiting
wordt er in 70 parochies en
basisgemeenten gevast. „Dit
doen we niet alleen om te
protesteren," aldus Reginaldo
Veloso, priester in Morro da
Conceicao. „Het gaat om de
toekomst van de Kerk in dit
gebied en dan vooral om de
solidariteit van de Kerk met
de armen. Dat staat er op het
spel."
Pater Veloso heeft inmiddels
van zijn bisschop te horen ge
kregen dat hij het risico loopt
gestraft te worden op grond
van artikel 1373 uit het
hoofdstuk 'Misdrijven tegen
kerkelijke gezagsdragers' van
het Kerkelijk Wetboek, dat
kritiek van een priester op de
paus of een bisschop verbiedt.
De maximumstraf is schorsing
uit het priesterambt.
Directeur Claudio Sartori van
het inmiddels gesloten Theo
logisch Instituut bestrijdt het
argument van het Vaticaan
dat het Instituut geen vol
doende intellectuele scholing
aan de studenten zou geven.
Voor het Vaticaan staat intel
lectuele scholing gelijk aan
gehoorzaamheid. Op ons In
stituut kregen de studenten
vrijheid; wij wilden geen au
toritair systeem," aldus Sarto-
Een dezer dagen verschijnt
een zwartboek over de crisis
waarvan de sluiting van beide
seminaries een voorbeeld is.
Daarin wordt ernstig gepro
testeerd tegen het conserva
tieve beleid van aartsabis-
schop José Cardoso Sobrinho,
de opvolger van Dom Helder
Camara.
Moslim-geleerde: kritische studie islam niet mogelijk
AMSTERDAM Het is-
lamitisch gedachtengoed
wordt op geen enkele
school of universiteit kri
tisch bestudeerd. Dat con
cludeerde prof. dr. Mo
hammed Arkoun tot zijn
grote spijt tijdens een stu
diedag van het Amster
dams Centrum Buitenlan
ders over islam en eman
cipatie.
Mariënburgvereniging - De
tweemaandelijkse gebedsvie
ring van de Marienburgvere-
niging vindt zondag 17 de
cember om half twaalf plaats
in de kapel van het Sint Jans
klooster, Treublaan 2 (tram
lijn 3, Sav. Lohmanplein). Ie
dereen is er welkom. Thema:
In ballingschap is God met
taal- en letterkunde doceert
aan de Sorbonne te Parijs, is
er juist nu grote behoefte aan
een nieuwe kijk op de islam.
Hij wees daarvoor op het „ko
loniale debat" over de islami
tische hoofddoekjes in Frank
rijk.
Universiteiten in islamitische
landen wagen zich echter niet
aan een nieuwe benadering
van de islam, omdat zij daar
voor van hun regeringen de
„ideologische ruimte" niet
krijgen. Maar ook op westerse
universiteiten - van de Sor
bonne tot Princeton - ont
breekt de „intellectuele ruim
te" voor kritische studie yan
de islam.
Bij deze studie zou de islam
niet als aparte godsdienst
moeten worden bekeken,
maar moeten de gemeen
schappelijke theologische en
culturele achtergronden van
jodendom, christendom en is
lam worden bestudeerd. Dan
zal volgens Arkoun al gauw
blijken dat joodse, christelijke
en islamitische theologieën
veelal zijn gebruikt als „cultu
rele systemen voor wederzijd
se uitsluiting".
Toen de islam net was gebo
ren, deden joden en christe
nen er alles aan de aanhan
gers van deze nieuwe gods
dienst buiten de deur te hou
den, zo verduidelijkte de Pa-
rijse hoogleraar. „Maar toen
de islam zelf een machtig sy
steem was geworden, deed zij
precies hetzelfde. Waar zijn
de instituten waar moslims
dat kunnen leren?."
Het verontrustte Arkoun zeer
dat hij in alle universiteitsbi
bliotheken die hij bezocht,
slechts één boek vond met de
titel 'Liberal islam'. Bijna alle
sociologische en politieke stu
dies richten zich op funda
mentalistische stromingen,
terwijl de meeste theologische
werken de beginperiode van
de islam behandelen. „Weest
u ervan overtuigd", zo zei hij
ten overvloede, „de liberale
islam
LEUSDEN De contac
ten tussen de Nederland
se en Molukse kerken
verlopen nog steeds moei
zaam. Deze verzuchting
slaken de deputaten (des
kundigen) Contact Mo
lukse en Nederlandse
kerken in hun rapport
dat in het breed modera-
men (uitgebreid dagelijks
bestuur) Leusden bespro
ken werd.
De deputaten onderhouden
nauwe betrekkingen met de
„commissie kontact Molukse
en Nederlandse kerken" die
in veertig plaatsen in ons
land contactgroepen heeft
opgezet. Op ongeveer twaalf
plaatsen praten Nederlandse
en Molukse christenen met
elkaar. Onderwerp is meest
al: onze kinderen in school,
gezin en kerk.
Meer dan de helft van de
plaatselijke groepen is er
niet in geslaagd om deze ge
sprekken van de grond te
krijgen. „Vaak bleken de
drempels te hoog voor Ne
derlanders, maar vooral
voor Molukkers. Ze zagen er
tegenop in gesprek te treden
met Nederlanders en hun
praatgroepen-cultuur; er
zouden van die lastige vra
gen komen. Naast wantrou
wen is er ook de oude pijn
om het geleden onrecht", al
dus de gereformeerde des
kundigen.
De deputaten riepen het be
stuur van de gereformeerde
kerken op om de vacature
die ds. Sjoerd Runia, func
tionaris bij de kommissie
kontact Molukse en Neder
landse kerken, door zijn
vertrek naar Poortugaal
achterlaat, zo gauw mogelijk
weer vervullen. De persoon
lijke inzet van een predi
kant is onontbeerlijk.
Financiën
Gereformeerde kerken die
plotseling te maken krijgen
met omvangrijke reparaties
of groot onderhoud aan hun
kerkgebouwen kunnen van
af nu financiële hulp krijgen
van de Stichting Steun
Kerkbouw (SSK). Tot nu toe
was dit onmogelijk. Iedere
gereformeerde kerk moest
op dit terrein zelf zijn boon
tjes maar doppen.
Het breed moderamen (uit
gebreid dagelijks bestuur)
van de gereformeerde ker
ken heeft tot deze versoepe
ling van het beleid besloten.
De Stichting Steun Kerk
bouw ontvangt regelmatig
van kerken die te maken
hebben met groot onder
houd, een verzoek om steun.
Als deze kerken onomstote
lijk duidelijk kunnen maken
dat zij de nodige reparaties
onmogelijk hadden kunnen
voorzien dan kan de stich
ting vanaf nu met financiële
ondersteuning over de brug
komen. Wel zullen duidelij
ke voorwaarden geformu
leerd worden: een verzoek
om steun dat het gevolg is
van slecht beleid van de
commissie van beheer, zal
bijvoorbeeld niet gehono
reerd worden. De steun die
de Stichting Steun Kerk
bouw in 1987 verleende, was
aanmerkelijk hoger dan in
1986.
Ier
l?an 1
kunnen bepalen door wie zij bestuurd willen worden.
hebben ze op niet mis te verstane wijze duidelijk ge
Meer dan de helft koos voor de 71-jarige Patricio Ayling
kandidaat van de Verenigde Oppositie, een samenwej
verband van liberalen, christen-democraten en socij
dat ook steun krijgt van communisten en radicaal-linl^— O
tijen. De grondslag voor deze 'concertation' is hét ve|is
gen de dictatuur van generaal Augusto Pinochet. r
xn P®2
JtLEN dictatuur die, zeker in zijn beginjaren, on|icipe
wreed is geweest, het martelen van mensen tot regel tame
en een totale onderdrukking uitoefende op de Chilee
menleving. Door haar terreur zijn tienduizenden vT1/
vermoord, van wie nog een aantal als 'vermist' geboei-*-
staat. Het regime wist een economisch experiment ii
uit te voeren, dat onder democratische omstandighedr-
strekt onmogelijk zou zijn geweest. Dit 'neo-libei
heeft bijna de gehele nationale industrie kapot g(
tienduizenden arbeiders tot de bedelstaf veroordeeld
inkomen van de gemiddelde Chileen enorm doen daH^
OoK al is het failliet al door de diepe crisis van 1982L-^
toond, nog altijd worden economische groeicijfers mi^
om de sociale gevolgen van dit experiment te rechtf
gen. Hoewel de Chileense economie er in vergelijk^
landen als Argentinë en Brazilië minder slecht lijkt j
staan, is het gemiddeld inkomen per hoofd van de bel
nog altijd lager dan in 1970. Met de keuze voor Patrio
win hebben de Chilenen zich ook uitgesproken voori
cialer economisch beleid, dat de enorme kloof tussen P
rijk in dit land enigszins moet overbruggen.
883.
MAAR Pinochet heeft méér nagelaten dan alleen, fa
onrecht. De in een vlaag van.hoogmoed opgestelde gr)rcJt
van 1980, die via het volksreferendum van vorig jaa|e]Ji
val van de dictatuur heeft geleid, heeft nog lang niet £0pe
teerd in een daadwerkelijk herstel van de parlementte t
mocratie. Naast democratische instituten is nog zovee|twe
in handen van de militairen gebleven dat van een p^ ge-
dictatoriale macht gesproken kan worden. Zo heeft Plzus
zichzelf tot het eind van deze eeuw als opperbevelhebj)en;
de Chileense strijdkrachten aangesteld en is hij tot '%en
houder' op het functioneren van de regering. Ook
'Pinochetistas' voorlopig cruciale posten bezetten bij
meer de staatsmedia, de nationale bank en het Hooggtg0n
hof. ker
erba
VOOR de aanstaande president Aylwin, die in maée°™
zal worden geïnaugureerd, zal het daardoor zeer moei Cyn
het beloofde onderzoek naar de schending van de r(ie
rechten tot een goed resultaat te brengen. En al zou den
heid boven tafel komen over de door de militairene de
misdaden, dan nog lijkt het voor de nieuwe president
als onmogelijk de schuldigen te veroordelen. „Als ste 1
aan mijn mannen komt, is het afgelopen met de rech^tigs
heeft Pinochet verzekerd. rtepi
De
HET zal dus moeilijk manoeuvreren worden in de^ft^
do-democratie. De angst voor een nieuw militair iiiten
dwingt de oppositie voorlopig tot samenwerking. Oo| dec
verkiezingen. Tijdens de campagne heerste binnen d'. he
certation' een klimaat van bezinning en verzoening"^ v
is opmerkelijk voor partijen die elkaar vroeger het aten
de ogen niet gunden. Radicalisme en polarisatie, zoalh zv
de regering van de laatstgekozen president Allendopen
1973), zijn achterwege gebleven. Daarmee hebben de'ond
zingen feitelijk twee overwinningen opgeleverd op
democratische krachten.
,?d
;sid<
AMSTERDAM De Amster
damse theologische faculteit
moet volgens VU-theoloog dr.
S.J. Noorda worden gereorga
niseerd volgens het model van
de Vrije Universiteit: de ker
kelijke opleiding komt pas na
de doctoraalfase. Verder krijgt
de faculteit een literair-histori-
sche en een sociaal- en ge
dragswetenschappelijke stu
dierichting waardoor een
nieuw profiel van de afgestu
deerde theoloog kan ontstaan.
Dit blijkt uit het eerste deel
van Noorda's reorganisatie
plan dat inmiddels de instem
ming van het college van be
stuur van de Universiteit van
Amsterdam heeft gekregen. In
een later te verschijnen twee
de deel zal Noorda de „pijnlij
ke" personele consequenties
van een en ander uiteenzetten.
Mogelijk zullen er dertig ar
beidsplaatsen verloren gaan.
Verder komt er aan de facul
teit der politieke en sociaal-
culturele wetenschappen een
nieuwe vakgroep voor de be
studering van religies. Hier
moet een hoogleraar van in
ternationale allure worden
aangetrokken.
Bij de gereorganiseerde facul
teit is volgens het plan-Noorda
plaats voor zes hoogleraren:
Oude Testament, Nieuwe Tes
tament, geschiedenis van het
christendom, godsdienstsocio-
ADVERTENTIE,
logie, godsdienstpsych'l k.
systematische theolof
der moeten alle uni's ee
(hoofd-)docenten e<
veerd zijn. Het onder za]
de gereorganiseerde wor
moet in één multi-dilngSi
onderzoekprogramma^er:
gebundeld. <mer
Het aantal eerstejaarsOp
gens het universitei dec
op termijn minimaalur0j
jaar moet bedragen, if Nol
ste jaren beneden de jie w
De sociaal- en gedr^eve
schappelijke stud^ de
kan een mogelijkhijpSte
mo-studenten zijn zielen ei
sitair verder te bekwpjg
Over de opzet van denati
ke opleiding is nq kloi
overleg nodig met elfder
landse Hervormde 'e m;
met Doopsgezinden eerdr
ranén. „Vooral de Hjoek
Kerk is nogal lastig, "rj df
woordvoerder van d(rern
siteit. Overigens hanen i
de Amsterdamse th£ str
faculteit de dreigerake
spraak van minister c
van onderwijs en wejekt
pen dat het aantal 0p
openbare theologisch^g 0
ten binnen twee jaar tus:
teruggebracht. Als deirge]
teiten (Amsterdam, elinf
gen, Leiden en Utre,0rzi
zelf niet uitkomen, zt st
nister een beslissing ieter
liet hij vorige week \n.
r he
>Ll
Dat kerstgevoel zit diep van
binnen,
maar kerstbomen en ander
uiterlijk vertoon vindt u bij
garden-centre
bloemendaal b\
hoogmadeseweg leiderdorp tel. 071 -4103—