Ik wil teveel. Het begon ooit met eten DOOR ZULKE PRIJZEN WORDT ONZE KLASSIEKE CD TOP-100 NOG POPULAIR CeidóeSowumt Extra bewaking in Kröller-Müller Geen uitblinkers onder muziektalent? UITSLAG TREKKING GIROLOTERIJ Ga ook meespelen GiroLoterij KUNST DINSDAG 12 DECEMBER 1989 PAGINjjpj^ „Mesdag zonder zee" in Panorama Mesdag DEN HAAG Onder de noemer „Mesdag zonder zee" wordt vanaf 15 december in het Panorama Mesdag een overzichtstentoonstelling gehouden van werk dat Mesdag maakte in zijn jeugd, tijdens zijn Brusselse periode en later werk, waarop de zee eveneens ontbreekt. Het gaat om voor een groot deel nog nooit aan het publiek getoond werk, waarin al duidelijk de invloeden zijn te herkennen die later leidden tot zijn meesterwerk, het Panorama Mesdag. Zo is het werk uit zijn Brusselse periode eveneens gemaakt nadat hij eerst op glas de contouren van wat hij observeerde had vastgelegd. Datzelfde deed hij later voor het Panorama. In Brussel legde hij de bepaalde delen van wat hij zag zo geïso leerd vast, dat er een vervreemdende en mysterieuze wer king van uitging. Dat werk doet met de blik van vandaag de dag af en toe denken aan de schilderijen van Edward Hop per en René Magritte. Sommige van die werken neigen zelfs naar het abstracte. De expositie „Mesdag zonder zee" duurt tot 30 april. EDE Vóór het Vincent van Goghjaar in maart 1990 be gint, moet in het Kröller-Müllermuseum in Otterlo een acht man sterke bewakingsdienst met aanhoudingsbe voegdheid functioneren. De bewakingsdienst zal zeven da gen per week en 24 uur per dag in dienst zijn. De toekomstige acht leden van de dienst zijn inmiddels via een selectieprocedure uit het bestaande personeelsbestand van het museum gehaald. Alle acht krijgen zij, aldus woordvoerder Reus van de politie in Ede, een drie weken durende training in het Politie Vormings Centrum in Vaassen, waar hen geleerd wordt „om te gaan met hun beperkte politiële bevoegdheden". Tijdens het Van Gogh-jaar worden vele honderdduizenden bezoekers verwacht. Prijawinnaarsconcert van het vierde Nationaal Concours van de Stich ting Jong Muziektalent Nederland, Arnold Schönbergzaal van het Ko ninklijk Conservatorium, gisteren Als we Theo Olof moeten geloven is het muziekta lent in Nederland van een beduidend mindere klasse dan in het buitenland. Zouden echte wonderkin deren niet meer bestaan in Nederland, of kan men niet concurreren met mu sici uit het Verre Oosten en de Verenigde Staten omdat er hier geen stren ge ouders meer wonen die begaafde kinderen omwil le van hun muzikale ont wikkeling opsluiten? In ieder geval liet de jury van het vierde nationale concours van de Stichting Jong Muziektalent Neder land merken met haar be sluit om in acht van de der tien categorieën de eerste prijs niet uit te reiken dat het aantal kandidaten dat rijp zou zijn voor het con certpodium schaars is. Gis teravond speelden negen prijswinnaars ter afsluiting van het concours in de Schönbergzaal van het Con servatorium. De jury bleek streng te zijn geweest, maar eigenlijk wel terecht. Want slecht is het niet gesteld, maar het lijkt alsof bijna nie mand echt uitblinkt met de instrumentale prestaties, al thans tijdens het prijswin naarsconcert. De noten zijn er wel, het technische niveau is hoog en iedereen heeft ook wel wat meer te bieden dan alleen een stricte weergave van wat er staat, maar slechts weini gen kunnen een geheel over tuigende uitvoering geven van het stuk waar ze zo lang op geoefend hebben. Vaak zijn er kleine intonatiepro blemen en is het interpreta tief, niet verwonderlijk ove rigens met uitvoerenden van 12 tot 21 jaar, enigszins on volwassen. Wat dat betreft moet een uit zondering gemaakt worden voor harpiste en eerste prijs- winnares Godelieve Schra- ma. Haar visie op de zeer moeilijk te spelen harpsonate van Hindemith is grandioos. Het minstens even moeilijke Concertpiece voor altviool van Georges Enescu kreeg in de uitvoering van Edith van Moergastel, zij won ook een eerste prijs, een mooie sfeer, maar haar spel kan nog een klein beetje subtieler. Verder verdient ook Gislain Belle- froids goede vertolking van twee delen uit Poulencs kla rinetsonate de vermelding. Jammer dat de klarinet iets te hoog was gestemd. ARTHUR VAN DER DRIFT 1 Fux. Bibcr. Muffat.Tclemann.Zelcnka Astoria van 25 - voo r20- 2 Mozart. Schubert. Liszt DG van 47.95 voor 39.- 7 Lis/l - Pianoconcert 1 2. Totentanz. D Zimcrman. Boston Symphony Orchestra DG van 47.95 voo r 39.- Mo/art - Symphonic 39. Beethoven - Symphonie 2. Philips van 47.95 voo r39.- r Handel - Messiah, Arias Choruses. Kiri ie Kanawa. D Chicago Symphony Orchestra. Solli Dccca van 47.95 voo r39.- C Glass - Songs from liquid days. O Philip Glass Ensemble CBS/Sfasiemorks van 42 95 voo r 36.- n Mozart - Symphonie Concertante. Jean Pierre Rampa Franz Liszi Chamber Orchesira CBS/Mastcm orks van 42 95 voc r36.- g Bach CPE - 4 Symphonieën. Ton Koopman Erato van 47 95 voc r 39.- Q Placido Domingo - Coyent Garden Gala Concert. y Placido Domingo. Cheryl Sludcr Emi van 47 95 voc r39.- 1 r\ Mozart - Requiem. Anna Tomowa-Sintow. 1U Herbert von Karajan. Wiener Philharmoniker DG van 47 95 voc r39.- 1 1 Orff - Carmina Burana. Edila Gruberova. John Aler. 1 I Berliner Philharmoniker. Sciji Ozawa Philips van 47 95 voc r 39.-1 1 Mozart - Pianoconcert 20&27. Murray Perahia. IZ English Chamber Orchesira CBS/Maslcrworks van 42 95 voc r 36.-1 1 7 Ano Part - Tabula Rasa. Gidon Kremcr. Keilh Jarre» 1 J Slaalsorchcstcr SluUgari Eim van 39 95 voc ,33-1 1 A Strauss - Metamorphosen. J.H- New Stockholm Chamber Orchestra. Esa-Pckka Salo CBS/Mastcnvorks van 42 95 vo r 36.-1 1 Portrait of Yo Yo Ma - Bach, Haydn, Beethoven. Krci 1 J Paganini. English Chamber Orchestra CBS/Mas,erssorks van 42 95 voc ,36.-1 1 r Stravinsky - U sacte du printemps. 1 O City of Birmingham Symphony Orchestra. Simon Rattle t> Emi van 47 95 voor 39.-1 1 *7 Duruflé - Requiem. Fauré - Requiem. 1 Olaf Bar. Ann Murray. Choir of Kmg's College Camb Emi van 47.95 voc idgc 1 ,39.-1 1 Q Dvofik/Haydn - Cello Concertos. Jacqueline Du Pre. 1 O Chicago Symphony Orchestra. Barcnboim Em, van 47.95 voc r39.- 1 9 Bach" Wasscnuer. Muflai Astoria van 25.- voo 17.50 "-)fk Ells Ameling - Auf Flügeln des Gesanges. ZVJ Beethoven. Brahms. Chopin. Massenet Rudolf Jansc Philips van 47.95 voc r39.- 2 Jessye Norman - Sacred Songs. Ave Maria. Grecnslc Philips van 47.95 vo r39.- 22 Russini 11 Barbierc di Si"lia- Thomas Allen. Agnes Philips van 47.95 voc r39.- 7 O Stravinsky conducts Stravinsky - Symphonie of Psaln ZD Symphonic in C. Columbia Symphony Orchestra CBS/Maswrnorks van 42.95 vo r36.- r\A Verdi - La TVaviata. Sulherland. Pavarotti. Manugucrra. ZH- National Philharmonic Orchesira Dm a van 47.95 voor 39.- -") r Haydn - Symphonie I00& 103. ZJ English Chamber Orchestra. JelTrcy Tate En„ van 47.95 vex yr 39.- 26 KSTdSSt, DG van 47.95 voor 39.- n Bruckner - Symphonie 6. Z Radio Synfonic Orchcsier Frankfurt, Eliahu Inbal Ti'lJn van 47.95 voi yr 39.- 7 Q Amsterdam Guitar TVio ZÖ Dcbussy/Faurc/Chopin- RCA Victor van 32.95 vo yr 25.- 7Q Beethoven - Pianoconcerto 5. Murray Perahia. Z.y Concertgebouw Orchestra. Bernard Haitink CBS/Mastenvorks van 42.95 vo or 36.- OA Joy - Timeless Classics from the guitar of Michael Conn. DU English Chamber Orchestra CD's van het Combattimento Consort Amsterdam, Horowitz, Liszt, Mozart, Handel, Glass. Bach, Placido Domingo en Jean Pierre Rampal - om de eerste 10 van onze klassieke CO top-100 te noemen - mogen niet in uw CD-collectie ontbreken. En dat hoeft ook niet. Want t/m 30 december as. lof zolang de voorraad strekt) zijn deze en alle andere CD's uit onze klassieke CO top-100 extra aantrekkelijk gepripd Haal de gratis folder met alle titels in de Bi|enkorf. ELKE DAG EEN ANDERE BIJENKORF.I de Bijenkorf 0 (ADVERTENTIES) Prijzen op gironummer IiIiXiIiIi, 206.653 iTjTÏ* 949.631 1.842.007 2.316.952 Iilifil 47.416 220.143 351.076 630.914 1.148.430 1.158.863 1.383.543 1.946.972 2.345.641 2.575.644 146.217 756.257 783.150 879.057 1.526.445 1.954.116 2.922.382 3.013.848 4.202.109 5.820.913 7.422 660.766 1.203.583 1.939.573 2.381.204 2.698.921 3.371.252 3.830.304 3.915.204 5.618.759 Prijzen op eindcijfer(s) Extra prijzen Prijzen op gironummer H 2.144.120 565.570 625.002 734497 2.677.029 2.810.454 3.127.320 3.550.000 4.061.017 4.117.731 5.468.598 222.120 1.151.507 1.306.712 1.798.083 2.121.844 2.326.236 2.822.394 2.862.887 3.289.690 3.444.079 227.934 681.817 828.481 978.005 1.153.124 1.958.732 2.667.220 3.307.487 4.034.052 4.275.783 Extra prijzen op eindcijfer(s) door de Minisl ondernummer LO700/088/ 207d.d 911-1971 De baten behoeve lijk werk. volksgezondheid Uw eigen gironummer is uw lotnummer. Het inleg- geld, één tientje per trekking, wordt ca. 5 weken van tevoren automatisch afgeschreven. Een gewonnen prijs wordt binnen 1 week automatisch bijgeschreven. I Als u deze bon opstuurt ontvangt u een deelnemersbewijs I 'machtiging' (met blokletters invullen) de ondergetekende houder van girorekening POSTBANK Naam Adres eropzegging machtiging i n SUFA, Zomerhof- ikening ten hoogste ir de GiroLoterij SUFA. j Karin Bloemen: „Het moet knallen. Veel te groot, veel te veel, veel te harde muziek". FOTO: JORIS VAN BENNEKOM KARIN BLOEMEN MET „BOSJE BLOEMEN" AMSTERDAM Ze spreekt haar interviewer aan met pop, lieverd en meer trendy koosnaamp jes, doet tussendoor aller lei rolletjes, reageert op iedereen die even binnen komt, heeft een vet Ame rikaans accent en kent haar afko's. De verper soonlijking van de Klein- kunstacademie-spontani- teit: Karin Bloemen. Ze weet ook precies wat ze wil. Vanaf 1983 loopt ze al mee in de wereld van cabaret, mu sical, kleinkunst en televisie, maar ze koos er bewust voor pas nu met haar eerste solop rogramma te komen. Op vrij dag 15 december gaat Bosje Bloemen in première in de Leidse schouwburg. We spreken elkaar bij haar impresariaat Pérukel en Klaus, in de directiekamer ter grootte van drie lagere-school- lokalen na de bezuinigingen. Ze zijn daar niet bang aan de eisen van de bloem van de Ne derlandse kleinkunst tegemoet te komen: het nieuwe pro gramma gaat een miljoen kos ten en ook nog wel wat meer, maar Bloemen moet het toneel op en de ruimte krijgen, daar over is men het eens. Karin Bloemen heeft een paar dagen geleden een doorloop van het hele programma ge daan. „Drie uur waren we be zig! Er moet zeker een half uur uit, dus dat wordt gewoon hele nummers schrappen. Kei hard. Kill your darlings. Ik wil gewoon teveel," verzucht ze, „the story of my life. Het is ooit eens begonnen met eten...". Dat teveel geldt niet alleen voor de lengte van het pro gramma. „Nee, als ik het doe, dan doe ik het goed ook. Niet met zo'n zuinig bekkie. Het decor is gigantisch, daar zal voor sommige zalen wel weer het een en ander afmoeten. En ook met de kleding hebben we flink uitgepakt. Je kan na tuurlijk op het toneel gaan staan met een spijkerbroek en een leuk jasje erop, maar ik niet dus. Het moet knallen. Veel te groot, veel te veel, veel te harde muziek". Rolschaatsen We kwamen trouwens wel voor onverwachte problemen te staan. Er zit een rolschaat- sact in het programma, op een kunststof vloer. En doordat die dingen ook kunststof wieltjes hebben, werden we helemaal statisch geladen. Als we maar een stukje metaal aanraakten, kregen we een schok. Dus als we met al onze haren recht overeind over het podium schieten, weet je waarvan het komt". Hef toneel in Leiden is anders niet zo heel groot. Niet bepaald een rolschaatsbaan. „Ja, inderdaad, en dat zal wel in meer zalen zo zijn. Daar oe fenen we ook wel op, hoor. Maar hoe klein het ook is, je moet het gewoon doen. Op het moment dat je maar denkt dat je wel eens zou kunnen vallen, dan lig je al. Gewoon gaan, dat is het enige. Maar het is wel heel leuk om in Leiden van start te gaan. De schouwburg is een lekker theatertje, en er zit zo ongeveer hetzelfde pu bliek als in Amsterdam. Lei den is ook een echte stad, met een universiteit, dus veel stu denten in de zaal. Een groot voordeel is dat de sfeer minder opgefokt is. In Amsterdam weet je dat alle collega's ko men kijken. Niet om je op je bek te zien gaan, dat niet hoor, maar toch is er die spanning van lukt het haar wel of lukt het haar niet. Een sfeer van winnen of verliezen". Engagement Waarom nu pas een eigen pro gramma, na musicals, televi- siekwissen, Purper en de Nachtshow (met Adelheid Roosen), Spijkers met koppen op de radio en filmrollen in De ijssalon en Shadowman? Bloemen: „Ik heb de jaren na de Kleinkunstacademie ge bruikt om alles te doen wat ik leuk vind. Wat ik beslist niet wilde, en wat je wel vaak ziet, is dat mensen van school ko men, wat kunnen en direkt maar een eigen programma gaan spelen. Nu heb ik erva ring opgedaan en veel mensen ontmoet die ik waardeer in dit vak, en nu is het t eersteling. Je zou gen dat ik alles al gezien heb: met de musicals avonden ach ter elkaar in Carré en nu dus terug naar zalen door het hele land". „Wat ik vooral heb geleerd van die periode is dat ik nooit meer iets wil doen waar ik niet helemaal achter sta. M'n rol in De zoon van Louis Da vids bijvoorbeeld, dat was ik niet. Ik heb het seizoen afge maakt, maar ik ben er wel heel erg moe van geworden. Dat is niet goed voor me, zo moet het dus niet meer". Radio Karin schiet in haar carrière als een forel van de ene rol naar de andere, maar voor de Vara- radio houdt ze het al meer dan vier jaar uit. Ze be gon toen het politieke pro gramma op de zaterdagmiddag nog In de rooie haan heette, en werkt nu voor Spijkers met koppen. Daarin doet ze aan ra diocabaret, en ze zingt ook het wekelijkse maatschappijkriti sche lied, op teksten van onder andere Jack Gadellaa en Jack Spijkerman, die ook voor Bosje Bloemen hebben geschreven. Ze voelt zich thuis bij de Vara. „Ik heb daar een plek voor mijn mening. Ik zou het nooit zelf zo onder woorden kunnen brengen, maar ik sta er wel volledig achter. Het zijn tek sten die deugen. Van mijn so ciaal geëngageerde kant komt ook iets in Bosje Bloemen naar voren, een lied over Zuid Afri ka." Jong talent Voor Bosje Bloemen heeft Ka rin Bloemen een la vol over wegend jong talent openge trokken. Naast haar staan drie vrouwen met een vergelijkba re achtergrond: Ellen vap Harmeien, Maijolijn Touw en Paulette Willemse. Cabaretiè res, (televisie)actrices en zan geressen. De laatste is bekend van De Meisjes, die tot voor kort met Stuck with a fantasy door het land toerden en op het Knokkefestival de zil veren harp wonnen. Vier mei den van de Kleinkunstacade mie, met naast Karin nog een winnares van de Pisuisse-prijs voor de meest veelbelovende leerling, Marjolijn Touw. Is het een voordeel, zo'n gemeen schappelijk verleden? Bloemen: „Ja, zeker. We be grijpen elkaar met een half woord. We hebben op de aca demie het jargon opgedaan, en vooral ook de discipline om keihard te werken. Voordat we zijn begonnen, hebben we eerst twee weken harde condi tietrainingen gedaan. Dat was nodig, en niemand vond het vreemd dat dat gebeurde. Er wordt ook niet gezeurd van 'ik heb nou niet zo'n zin, morgen maar weer'." Haar band wordt geleid door oudgediende Willem Ennes, die de toetsen bespeelde in popgroepen als Solution en de Margriet Eshuys band en free lance arrangeur en componist is. Hij speelt met Jai Jai Vos (de zoon van Tony) op drums, basgitarist Norbert Sollewijn Gelpke en gitarist Eric Bor- gers. Bloemen: „Die drie jonge jongens hebben allemaal con servatorium, en Willem is au todidact, met een geweldig muzikaal gevoel en een enor me ervaring. Het is heerlijk om te zien hoe ze Willem te slim af proberen te zijn met hun theoretische kennis. En aan de andere kant wil Wil lem op dat gebied niet afgaan tegenover hen. Die vier heb ben hele discussies over gesta pelde kwinten! Dat is echt vechten om muziek. Schitte rend." Hoge eisen Ook vocaal worden in Bosje bloemen trouwens hoge eisen gesteld. „Er wordt niet ge- swingt! Wat wordt er nou ge zongen in de Nederlandse kleinkunst? Pien de Jong is inmiddels vijven vijf tig. Jenny Arean heeft één octaaf. Brigit te Kaandorp? Ik lach me ziek om dat mens, maar zingen doet ze niet. In Amerika ont moette ik een vrouw uit het vak die me de tip gaf: „Always take worse singers than your self". Als wat er naast je staat maar minder zingt, dan val je zelf wel op als de beste zange res. Dat vind ik nou onbegrij pelijk, dat heeft niets te ma ken met liefde voor het vak. Die drie meiden hebben stem men als klokken, en dat willen we weten ook. We zoeken niet het gemiddelde, maar de ex tremen. Alles durven. Er zit een achterlijk moeilijk stuk close harmony in de show, met de ene dissonant op de andere. Ik weet nu al dat m'n moeder vindt dat het vals is. Jammer ma, denk ik dan, straks komt er weer een stuk voor jou". DICK VAN TEYLINGEN door René de Co Loting ontsie Voor het Oranjelegioen zé ,'A niet leuk zijn dat het Nederlands elftal volgend)lends veroordeeld is tot het spelells o van zijn groepswedstrijdeJamsC Sicilië en Sardinië. Het wi een lange, ingewikkelde rru' dure reis, niet echt RV-jo gemakkelijk te combinert dat z met een kampeertripje. Gilbe voor de politie daar moetS°rld' komst van Nederlandse, Jsejof en Engelse supporters ee/-* g* waar schrikbeeld zijn: ze f haar handen immers al rfctie dan vol aan pogingen de jd teE supporters van de plaats&arm 'godfathers' te beteugelen^0™ Deze groepsindeling was ldstri' zaterdag te distilleren uit rechtstreekse uitzending gp vanuit Rome van de lotin Als dit programma een nd 66 indicatie mag zijn voor dlsl0Wi manier waarop de Italiaa televisie straks de wedstfj}'9 bj eeld gaat brengen mo(e" s we onze voetbalminnendr q harten vasthouden. Het v een gruwelijke wanverto^[_Q die vanaf de eerste minu uitliep en bovendien ogrammeerd met ee/^. misselijkmakende overdo. w' aan Italiaans chauvinism (Pavarotti, Loren, Morodt,eke alsmaar geroep van 'Italië— Italia!', tribunes vol kindt de kleuren van de q Italiaanse vlag) en overs;rf met Italiaanse 'ES* spraakwatervallen die d&j^f van Europa met stomheii zullen hebben geslagen, iijna De show was op ettelijk17-' kanalen tegelijk te zien, idetel op Nederland. De NOS h 14 0 haar eigen bobo afgevaai)rtrac Kees Jansma, die als 22.0 commentator ook machtè0 m stond: „M'n Italiaans is best, maar ik geloof dat i^u daar-of-daarover hebben Nee jongens, als dit nou 116.0< voorbeeld moet zijn van P-53 ons te wachten staat in qe"pa vorm van pan-Europese .00Zi tele visie, in terna tionale cultuur, bescherming van116.0 waarden tegenover het overstelpende AmerikaaA media-aanbod, geef me c toch maar geyvoon de Nederlandse televisie, in& al haar rammelende trac'°e® w en dan een lekkeii8 30 Amerikaanse politieserie apen comedy, met ondertitels.^ Si Pas na een uur van nietl,ek: zake doende glitter dooi invaller-cameralieden oooria eens krukkig in beeld 22. gebracht, want er werd l10'2' eens gestaakt) begon da/ielni£ loting zelf. Had dat niet 16 gewoon ergens in het ges0 c gekund? We waren toch Med uiteindelijk alleen j',iek geïnteresseerd in de uiteindelijke indeling? |ten|j Corruptie, zegt u, we waken; bang voor een oneerlijker s trekking, en de loting m' 31 daarom in het openbaar. 61 maakt me aan het lacheios hebben het hier toch oves (1 voetbal? U dacht toch ni Tu déze loting wél geheel van invloeden van belang die met het spelletje zeilciaie te maken hebben? Ik beusic waarom moeten wel En/""2 en Nederland tegen el ka waren de Zuidamerikaai^ Q landen allemaal vrijgesten 23 tegen elkaar te loten? Ik maar wat. -39 In de tussentijd zijn we [rJa[ eigen land overspoeld do[u^-, m ultimediagebeuren 'De Nai avonden'. Het roemruchl boek van Gerard Reve 'r 19.1 "L ■k)r< verfilmd, éen stout stu regisseur Rudolf van den en vorige week ging heKt resultaat in galapremièn werkelijkheid in AmstetEur en voor de rest van hetissi aandacht op twee Nederoer televisienetten tegelijk, ed, Veronica op 2 had René 1 re ter plekke, met falende nze geluidsverbinding (wat l tre niemand daar merkte, et h< kon ook geen woordje ti de verontschuldiging af); dit op 3 interviewde Reve 1 monde van Maartje vanuw Weegen - een vertederen aanblik met een aarzelen ti schrijver en een milde k. 1 interviewster, die zich nog even bezighielden zp0| al of niet dun worden \jVë kunstenaars haardos. |jgc En verder was het Thobür. Hoffman (vertolker vaiïïoi Reve/Van Egters) in de wij die we werkelijk overakdij aantroffen vorige weektet Iedereen vindt zijn rol ecl topprestatie, ook degenen? zich walgend afwenden verfilming van het on verfilm bare boek. AL alle lof. Maar: mag de volgende Nederlandse 06 speelfilm er even een zl. Thom zijn? Na het tijdig Derek de Lint en na hi tijdperk Huub Stapel zit te nu met het schrikbewind Hoffman ('Rituelen', T>__ kassière', 'De avonden 'k- volgt?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 18