De Bezetting' in nieuw jasje: lindringende serie van 21 delen fROS bij Raad van State over zaterdagsport NCRV Opera La Dafne van Marco da Gagliano gehekst gordijn iverheerstHamlet Platform moet marktwaarde HD-televisie ontwikkelen Epilepsie? Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! INJUNST/RTY CcidócSoumnt VRIJDAG 8 DECEMBER 1989 PAGINA 15 eiixtra Antonius eTi Cleopatra guJN HAAG Wegens de over- vaupende belangstelling - alle e "Verstellingen zijn tot dusver uit- re (kocht - geeft Toneelgroep De n pel zaterdag 23 december in het een extra middag- tufrstelling van 'Antonius en Cleo- die om 13.00 uur begint. Op dag wordt 's avonds de laatste in de regie van Erik in ^en Haag gespeeld. Na de Lpgse serie is 'Antonius en Cleo- e vra' alleen nog te zien in het Am- Hoffdamse theater Carré van zater- lbalj 6 t/m woensdag 10 januari en tinide Rotterdamse Schouwburg za- iag 13 en zondag 14 januari. Emmy-winnaar Lindwer maakt Westerbork-film HILVERSUM Emmy-winnaar Willy Lindwer werkt momenteel aan een film over het voormalige nazi- doorgangskamp Westerbork. Tijdens de tweede wereldoorlog werden 104.000 joden vanuit dit kamp door gestuurd naar Auschwitz, Sobibor en Treblinka. Lindwer maakt de film in opdracht van de TROS. De omroep brengt de rolprent, waarin onder meer een aan tal overlevenden van het kamp aan het woord komt, op 4 mei 1990 onder de titel „Kamp van hoop en wan hoop" op het scherm. De film is te vens een eerste stap in de richting van een actie, die van Westerbork een nationaal momument moet ma- DEN HAAG In samenwer king met anderen heeft het Koninklijk Conservatorium in Den Haag de opvoering van de opera La Dafne van Marco da Gagliano uit het Italië van het begin van de zeventiende eeuw voorbereid. De eerste voorstelling is 18 december in Den Haag, met herhalingen op 19 en 20 op dezelfde plaats en op 21 en 22 december in het Academietheater van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Het project is opgezet door de vakgroep theater- en mu ziekwetenschap van de rijksuni versiteit in Utrecht en het Haagse conservatorium. Studenten namen het initiatief ervoor. De muzikale leiding berust bij Jan Boogaarts die aan beide instituten doceert. De voorstelling wordt geregisseerd door Eddy Habbema. Uitvoerenden zijn behalve een tiental solerende voca listen het koor van de Utrechtse vakgroep, het kamerkoor en het ba- rok-ensemble van het conservatori um. De opvoering van de opera wordt gecombineerd met de uitvoering van twee madrigalen uit 1602, eveneens van Marco da Gagliano. Aan de pro- duktie nemen ook studenten deel van de opleiding muziekregistratie van het conservatorium, evenals stu denten van de Ecole de Couture in Arnhem voor het ontwerpen van kostuums en van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag voor het ontwerpen van affiche en programmaboek. De opera is geschreven in opdracht van de Hertog van Mantua voor feestelijkheden rond het huwelijk van diens zoon in 1608. Ottavio Ri- nuccini schreef het libretto. Compo nist Marco da Gagliona (1582-1643) was één van de eerste vertegenwoor digers van de „stile representative". Dit staat in de muziek voor een een stemmig begeleide schrijfwijze. Er wordt meer in gereciteerd dan ge zongen. De stembuigingen van de pathetische declamatie worden erin nagevolgd. De stile representativo werd vooral toegepast in de vroege barok in catate, opera en oratorium. Sammy Fain overleden LOS ANGELES De Ameri kaanse componist Sammy Fain, die honderden populaire liedjes schreef en Oscars won voor „Love is a Many Splen- doured Thing" en „Secret Love", is op 87-jarige leeftijd overleden. Hij stierf aan een hartaanval. Fain, die in New York werd geboren als Samuel Feinberg, schreef songs voor film en theater. Onder zijn be kendste werken zijn „I'll be seeing you", „A certain Smi le", „Tender is the Night", „April love" en „I can dream Can't I". HILVERSUM Als ge- j volg van een lichte her- I senbloeding is dr. L. de I Jong niet in staat de J kroon op zijn journalis- I tieke werk te zetten. Na het afronden van zijn standaardwerk 'Het Konink rijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog' werk te hij met veel enthousiasme aan een 'eigentijdse' herha ling van zijn succesvolle serie 'De Bezetting', die in het be gin van de jaren '60 werd uit gezonden. In juli behoefde al leen nog zijn begeleidend commentaar te worden opge nomen. „Toen lag ik plotse ling op de grond en kon ik niet meer spreken", zo lichtte hij deze week in Hilversum toe. Pier Tania_ nam de pre sentatie over van de reeks, die van donderdag volgende week tot 3 mei 1990 in 21 af leveringen op Nederland 3 wordt uitgezonden. De serie veroorzaakte dertig jaar geleden sensatie. De meeste kijkers werden voor het eerst geconfronteerd met de gevolgen die de oorlog buiten hun eigen omgeving had aangericht. Later is wel vastgesteld dat pas met het uitzenden van 'De Bezetting' een algemene belangstelling ontstond voor de Tweede Wereldoorlog, waaraan de herinnering tot dan toe mas saal was weggedrukt. Het leed als gevolg van de collec tief geslagen wonden was tot dan toe persoonlijk verwerkt. Nederland had het te druk met de Wederopbouw. Sensatie zal de nieuwe reeks niet wekken. De - hardere - conclusies van De Jong, bij voorbeeld over de bijna alge mene medewerking van ambtelijk Nederland aan de anti-joodse maatregelen, trok hij al in zijn boeken. Aangrij pende documentaires en speelfilms over alle mogelijke aspecten van de Tweede We reldoorlog zijn nu bijna dage lijks op de buis te zien. Er zijn, naast 'Het Koninkrijk', vele honderden publicaties over verschenen. Indringend 'De Bezetting' zal echter - net als in de jaren '60 - op nieuw en indringend verslag doen van de terreur waar mee Nederland tussen 1940 en 1945 werd geconfronteerd. Ditmaal voor een publiek dat er voor het overgrote deel niét bij is geweest, en zich nauwelijks voor zal kunnen stellen dat de vertoonde gru welen werkelijk plaats heb ben gevonden. Het is een aangrijpend document ge worden, dat dank zij de video in een grote oplage bewaard zal blijven. De oude serie vormt het uit gangspunt. Rond 30 a 40 pro cent van het beeldmateriaal is opnieuw gebruikt. Ook wordt een deel van de inter views daarin - met bijvoor beeld ex-premier Gerbrandy, dr. Willem Drees, prins Bernhard, admiraal Helfrich, verzetsleider Henk van Randwijk en ex-gouverneur- generaal Tjarda van Starken- borgh - herhaald. Nu doen ze gedateerd aan: zwartwit ge filmd en met een vaak erg ouderwets aandoend woord gebruik. Nieuwe vraagge sprekken zijn niet overwo gen. „Driekwart van de geïn terviewden is inmiddels overleden. De rest is oud en grijs geworden en zou het verhaal toch niet beter ver tellen dan toen", aldus De Jong. De beelden zijn aangevuld met nieuw materiaal, dat voor het overgrote deel pas later werd ontdekt of be schikbaar kwam en voor een belangrijk deel nog nooit in Nederland te zien was. De commentaren van De Jong zijn scherper dan in de jaren '60: „Het feitenmateriaal is nu aanzienlijk groter. Er zijn resultaten verwerkt van we tenschappelijk onderzoek, wat het mogelijk maakt be trouwbaarder conclusies te trekken dan in de jaren '60 mogelijk was." Presentatie Zondagmiddag om 12.45 uur, na Het Capitool, wordt de nieuwe serie ingeleid in een documentaire van een half uur. Daarin ziin ook beelden te zien van de oude reeks, met De Jong als presentator, die grafische gegevens nog met een viltstift op tekenbor den 'schreef. De vormgeving is aanzienlijk verbeterd. De historicus legt zelf uit waar om hij de presentatie niet op zich kon nemen - het is te horen dat het spreken hem nu moeilijker af gaat. De in leidende documentaire is zondagmiddag te zien om 12.45 uur en wordt woens dagavond om 20.25 uur her haald. De uitzendingen vin den plaats op Nederland 3. ANDRÉ HORLINGS t ^fjbeurtenis: Th» Leicester Haymar- 1 ue Theatre speelt 'Hamlet' w" dj:. Wil- Andrew Jarvis, Anne White, enteionica Smart e.a. Scenografie: £en rid Borowski. Regie: Joeri Ljoebi- am. Stadsschouwburg, Groningen, isravond. Herhaling van 11 t/m 4e gdecember (13 dec. tevens mati- inenivoorstelling) in de Stads- meriouwburg Amsterdam. n de1 gordijn is een wereld- ndst. Nou ja, gordijn. Meer gigantisch macraméwerk ienlijk, vijfenveertig vier- meter en behekst: het iait naar voren, naar achte- i, zijwaarts, rond, en jaagt personages voort of houdt gevangen. Méér dan een rdijn dus; bijna een levend ig dat de personages in zijn iep houdt. En soms ingrijpt: g het laatste bedrijf duwt het (dijn Claudius naar voren, ■eet in het vooruitgestoken SIDfcard van Hamlet. la's101" sPelers en toeschouwers t randert het perspectief Drtdurend en de scènewisse- •erWgen i0pen natuurlijk als een vergin. Het gordijn heeft veel meffleties, maar het is duidelijk it het uiteindelijk symboli- irt: de totalitaire staat. Joeri een)ebimov regisseerde deze de Wiet' in dezelfde enscene- de voor zÜn eM?en Moskouse en het is heel voor te stellen dat het toen (1971) als een bom is lar nu? Geen huiveringen. het!t is ergens toch heel onge- kijken terwijl re volte beelden uit Moskou, zalerPa8 of Leipzig nog door je ofd spoken. Maar Ljoebimov B e- heeft de symboliek gehand haafd en ver doorgetrokken, tot in het vale licht en de kleuren op het toneel toe. Maar wat beklemming had moeten opleveren, is nu wel heel erg afstandelijk gewor den. Ook al omdat het lijkt alsof Ljoebinov verder geen echte visie op het stuk heeft gehad. Weliswaar mochten we uit interviews met hem verne men dat deze Hamlet óók een stuk is over de spirituele leeg te van de mens, maar dat is nauwelijks terug te vinden. Er is trouwens heel véél niet te rug te vinden in deze Hamlet. Ook een visie op de persona ges ontbreekt en als die er al was, dan schiet het spelersma teriaal toch behoorlijk tekort. Daniel Webb zet een nogal eenduidige Hamlet neer, le vendig maar zonder nuances, die evenals de meeste andere personages nogal doelloos over het toneel hobbelt. En de rol van Gertrude (Hamlet's moe der) is door Ljoebimov al hele maal verwaarloosd. Nee, erg meeslepend is het allemaal niet, zeker met de min of meer recente en superieure vertol kingen door Het Publieksthea- ter en Toneelgroep De Appel nog vers in het geheugen. Alleen Andrew Jarvis weet zich met de rol van Claudius verzekerd van enige aandacht van de regisseur. Het focus ligt dan ook vooral op hem. En op het gordijn natuurlijk, dat ove rigens aan het slot nog even over het podium glijdt. Om ap plaus te halen, zo lijkt het. JOS VISSCHER Record voor „Dansende faun" bij Sotheby's LONDEN De „Dansen de faun" van de 17de- eeuwse beeldhouwer Adriaen de Vries heeft gisteren op een veiling bij Sotheby's in Londen 6,82 miljard pond (21,5 miljoen gulden) opgebracht, een wereldrecord voor een beeldhouwwerk. Het bronzen beeld, dat 30 jaar lang miskend in een achter tuin stond, werd gekocht door de Londense kunsthandelaar Cyril Humphris, die niet wilde zeggen of hij een opdrachtge ver had. Het oude veilingre cord stond op 18,5 miljoen dol lar en werd in november 1988 bij Christie's in New York be taald voor een werk van Ed ward Degas, „Petite Danseuse de Quatorze Ans". Een Engels echtpaar betaalde in de beginjaren vijftig minder dan 100 pond voor het niet herkende meesterwerk van De Vries, dat te pronk werd gezet in de achtertuin van het echtpaar in Sussex. In mei werd het 78 centimeter hoge beeld opgenomen in een vei lingcatalogus van 19de- en 20ste-eeuws tuinmeubilair, met een verwachte opbrengst van tussen de 1.200 en 1.800 pond (3.800 - 5.700 gulden). Het viel Elizabeth Wilson, hoofd van de afdeling Europe se kunstwerken van Sotheby's, op toen zij tijdens een lunch door de catalogus bladerde. Deskundigen van Sotheby's dateren het werk op stylisti- sche gronden tussen 1610 en 1615. HILVERSUM - „Neder land heeft een positie in de voorhoede, waar het gaat om de ontwikkeling van 'high definition tele vision'. De Europese com missie heeft grote waarde ring voor de voortvarend heid waarmee de Neder landse industrie en over heid hierin het voortouw hebben genomen". Aldus dr.ir. J. Majo, voormalig Spaans minister van industrie, momenteel binnen de Europe se commissie de verantwoor delijke man voor het nieuwe medium, dat internationaal door het leven gaat als HDTV. Hij drukte deze waardering uit tijdens de officiële bijeenkomst waarmee gisteren in Hilver sum het 'Nederlands HDTV Platform' werd ingesteld, een stichting waarbinnen de over heid, de omroep en de indus trie gaan onderzoeken of er een markt te vinden is voor HDTV en hoe die markt geo pend moet worden. Het plat form moet, volgens stichtings voorzitter André van der Louw, een geisoleerde benade ring van de nieuwe technolo gie doorbreken. Deze techno logie, een breder beeld, scher pere 'oplossing', digitale verfij ning van bijvoorbeeld meerta ligheid, is het volgens Van der Louw waard die inspanningen te doen. Daarvoor is een organisato risch kader nodig, waarin alle partijen met elkaar in overleg treden over de kansen voor en de bedreigingen van de moge lijke invoer van HDTV in ons land. Het platform is opgericht op initiatief van het ministerie van economische zaken, in antwoord op de wens van de Europese ministerraad dat alle lidstaten een dergelijk appa raat instellen. Hoewel niet alle partijen binnen het platform gelijke belangen hebben, staat volgens Van der Louw cen traal dat ze hun opvattingen over de invoering van HDTV op elkaar willen afstemmen. Invoering van HDTV zal on der meer grote gevolgen heb ben voor de omroepen, de pro ducenten van beeldmateriaal, de ontwikkeling en het ge bruik van elektronische dienstverlening, de industriële research, de produktie van ontvangst-, studio- en trans- missie-apparatuur en de her schikking en veranderingen op het gebied van transmissie en doorgifte. Binnen het platform zullen voorlopig drie projectgroepen zich bezighouden met deze za ken, onderverdeeld in 'pro gramma's en beeldproduktie', 'transmissie' en 'elektronische diensten'. Het platform wil, al dus Van der Louw, zodoende op termijn antwoorden kun nen geven op essentiele vra gen als „Worden de program ma's er beter van?", „Worden de kijkers weer op kosten ge jaagd?" en „Kunnen de HD- programma's worden ontvan gen op 'gewone' toestellen?" Wat dat laatste betreft, kan nu al worden vastgesteld dat de via het Europese samenwer kingsverband Eureka (waarin Philips een belangrijke rol speelt) ontwikkelde HDTV- standaard het mogelijk moet maken dat HD-programma's 'compatibel' ('uitwisselbaar') zullen zijn met de huidige in Europa in zwang zijnde tv-sy- stemen. Dat is mede mogelijk doordat', in afwijking van de eerder ontwikkelde Japanse systematiek, is gekozen voor 1250 beeldlijnen en 50 Hertz, standaarden die een dergelijk compatibiliteit in zich dragen. RENE DE COCQ Zie ook pagina 2: Commen taar. Bernard Drukker op toernee langs bekende orgels VARSSEVELD Neder- lands enige grote promo tor van het electronische orgel, Bernard Drukker, wordt op Nieuwjaarsdag tachtig jaar. Hij viert dat met een tournee rdoor ons land, die Tweede Kerstdag begint in 'zijn' Tu- schinksky Theater in Amster dam. Hij bespeelt dan vanaf 11.00 uur het beroemde thea terorgel terwijl er een compi latie van 'zwijgende' films van Melies, Laurel Hardy en Chaplin wordt gedraaid. Van Chaplin onder meer fragmen ten uit The Kid. Op Oude jaarsdag sleept hij zn eigen Hammond-orgel naar het Filmmuseum in het Amster damse Vondelpark. De voor stelling begint daar om 12.00 uur met de vertoning van de film Kuleshov - De merk waardige avonturen van mr. West in Bolsjewiekenland uit 1924. Een op het ogenblik hoogst actuele film met het oog op de stormachtige ont wikkelingen in het oostblok. ik véj :tigd( besl Sn HAAG De TROS Jeft donderdagmiddag de Raad van State ge en oragd om een uitspraak aren er het NCRV-program- ïdersï „Zaterdagsport" op de nietfezender radio 3. Vol- rders ^ROS P^t het ichte°Sramma niet in de zen- Hing'rkleuring van radio 3 Zij- heeft het TROS-pro- »g v* gramma „Actua sport", dezelfde middag op radio 1, voorrang. De NCRV blijft star vasthou den aan deze uitzending en maakt deze programmering tot onderdeel van de „hetze" te gen de TROS, zo betoogden de TROS-advocaten donderdag middag in Den Haag tiidens de behandeling van de kwestie. „Er is geen wezenlijk conflict, want al eerder is afgesproken om de sport onder te brengen op de nieuws- en actualiteiten zender radio 1". Zowel de NOS als het Com missariaat voor de Media zien het echter anders. Ondanks een verbod van het NOS-be- stuur zet de TROS „Actua sport" op de zaterdag door, terwijl de zendgemachtigde zich ternauwernood wenst te houden aan de voorwaarden die de NOS hier alsnog aan heeft gesteld. „Ingrijpen in deze twist is in strijd met de mediawet", zo liet het commis sariaat de afdeling rechtspraak bij de Raad van State weten. „De NCRV hoeft na 18 jaar uitzending op radio 3 alleen maar te verhuizen als de om roepen gezamenlijk nieuwe af spraken maken over de zen derkleuring. Naar dit soort twisten kijken wij alleen op een afstand. Het is meer een uit de hand gelopen burenru zie", aldus het commissariaat. Tijdens de zitting bleek de kwestie inderdaad hoog opge lopen te zijn. P. van Tellingen, hoofd actualiteiten van de NCRV: „Onze omroep heeft meer dan voldoende reden om zich „gepakt" te voelen door de TROS. De TROS trekt zich met het concurrende program ma niets aan van NOS-beslui- ten. Wij zien ze voor het pro gramma verschijnen op vel den, zoals bij Spakenburg, waar wij al 18 jaar komen. De sport op zaterdag is erg be langrijk voor onze achterban die niets moet hebben van sport op zondag. Het is provo cerend om dan opeens de TROS tegen te komen". De Raad van State zal eind ja nuari uitspraak doen. Duitse Driestuiversopera opgevoerd in Nederland UTRECHT Het Thea ter an der Ruhr uit het Westduitse Mülheim geeft de komende maanden tenminste zes voorstellin gen van Die Dreigrosche- noper van Brecht in de regie van Roberto Ciulli. De produktie ging twee jaar geleden in première. Hierbij speelde één pianist de muziek van Kurt Weill. Daar hebben de „erven Brecht" met succes bezwaar tegen gemaakt, zodat voor de uitvoering in ons land voor het eerst een or kest van zes musici meewerkt. Op 27 januari is de voorstel ling te zien in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, op 10 februari in Schouwburg Rotterdam. De voorstelling is in de Bondsrepubliek Duits land goed ontvangen en beoor deeld. Ze is wegens succes voor het derde seizoen op het repertoire genomen. Het gro teske drama dat de Dreigro- schenoper is, kreeg van Ciulli een vorm waarin operette, so- ciety-comedy, clownerie en vaudeville in elkaar overvloei en. Het verhaal is dat van dé lotgevallen van de straatrover Mackie Messer, zijn wanhopige liefde voor PoÜy en haar wraakzuchige vader, bede laarskoning Peachum. Zet jezelf niet buitenspel Nederland telt ruim 90.000 mensen met epilepsie. Er is nog iets: de Epilepsie Vereniging Nederland (EVN) bestaat 10 jaar. Zij is een belangenvereniging van en voor mensen met epilepsie. Dit jaar vinden vele regionale en lokale info markten plaats. Waarschijnlijk ook in uw omgeving. Kom |A M langs. Ruim 90.000 mensen lotfi hebben epilepsie, zijn enige nieuwe leden dan teveel gevraagd? EPILEPSIE VERENIGING NEOERLANO r\ ftV" Voor alle informatie: (030) 52.35.78. Of EPILEPSIE EN MAATSCHAPPIJ schrijf: postbus 9587, 3506 GN Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15