Gorbatsjov: Yaticaan en Sovjetunie gaan diplomatieke relaties aan brieven van lezers Sinterklaas kerk wereld Aantal Nederlandse missionarissen fors verminderd beroepingen Danneels waarschuwt voor „explosieve''' relatie tussen mannen en vrouwen fieidócSouAant GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £oidóe@ou/imit ZATERDAG 2 DECEMBER 1989 PAGINA 2 v al door Marinus van der Berg Paginagrote advertenties no digden alle 60-plussers on langs uit om reeds nu de Sin terklaasinkopen te doen. Wie nu de inkopen deed kon een tegoedbon bemachtigen om daarmee later nog eens in het zelfde grootwarenhuis de koopdrift te bevredigen. Na het jaar van de speciale in koopavond is er nu dus het jaar gekomen van de speciale inkoopweek voor de 60-plus- sers. Speciale winkeltijden zijn niet nieuw overigens. De Zonne- bloem heeft hierin al jaren gemiddeld, opdat mensen die anders moeilijk in deze win kels kunnen komen vanwege Ziekte of handicap nu eens kans krijgen. Ik heb tijdens vakantieweken met langdurig zieken de vreugdetranen in de ogen gezien van hen die pa jaren zelf iets konden ko pen voor hun man, hun kin deren. I Vorig jaar kreeg ik bezoek van iemand die wist dat ze nog maar kort te leven had. Samen met haar zus had ze alle kracht verzameld om zelf cadeautjes te >kopen voor Sinterklaas. Ze had ook voor mij een cadeautje gekocht. Dat zijn ervaringen die je zo raken, omdat ze je doen voe len hoe groot de waarde kan zijn om zelf iets voor iemand te kunnen kopen als ge schenk. Er zijn trouwens steeds meer mensen met een handicap of met ziekte die niets voelen voor speciale winkeltijden. Ze willen gaan op de gewone tijden en ze pleiten voor toegankelijkheid. Er is nog veel winkelperso neel dat moet leren om met mensen die wat langzamer zijn, die niet zo snel hun por- temonnaie kunnen pakken, volwaardig om te gaan. Heel wat verhalen van mensen die zich vernederd behandeld voelen, spelen zich in winkels af! Zou daaraan in opleidingen en in begeleiding van perso neel niet meer aandacht be steed kunnen worden? Soms heb ik het gevoel dat die spe ciale openingstijden aan dek mantel zijn voor het gevoel: 'je kunt zulke mensen maar beter niet hebben als het zo druk is, dat houdt op en het publiek irriteert zich.' Zo is het ook: mensen die langza mer zijn geworden irriteren in deze overhaastte samenle ving. Sinterklaas is evenals de Kerstman er steeds min der voor de minderbedeel den, maar vooral voor de rij ken. Sinterklaas en Kerstmis zijn in handen van rovers ge vallen. Het gaat er nu in deze maand om de grote slag te slaan en op flinke winst uit te komen. Het schijnt dan ook dat de speciale winkelweek, deze keer zal geen rechter ie mand op de vingers kunnen tikken, een groot succes is geworden. Een lid van de Unie Katholieke Bond van Ouderen is in drie winkels gaan kijken en zei: "Het zag er grijs van de 60-plussers." De zogenaamde vergrijzing van de Samenleving wordt steeds meer ontdekt als nieu we markt waar geld zit. Ou deren let op uw zaakjes, want de slimmerikken komen er aan. In sommige winkels wa ren sommige dingen al snel uitverkocht en dan moest de reis naar een andere stad on dernomen worden. Zestig plussers belden hun werken de kinderen op en boden aan om ook voor hen al sinter klaasinkopen te doen. Nu de sinterklaasroes in deze dagen haar hoogtepunt krijgt, denk ik aan al die mensen in de schaduw van dit volksgebeu- ren. Mensen voor wie al deze kado's onbereikbaar blijven. Mensen die zeggen moeten: 'Het had zo mooi anders kun nen zijn dit jaar....' Aan hen draag ik dit gedicht op. SINTERKLAAS ANDERS Het had zo anders kunnen 1 zijn: met jou er nog bij. met jouw vrolijke lach. met jouw altijd zo geestrijke gedicht. met jouw zo aparte verras- sing. Het had zo anders kunnen zijn: als we nog samen waren ge weest. ais jij niet was heengegaan, ais we ons conflict hadden bij gelegd. ais ik niet ziek was geworden Misschien ontvangen we toch nog een verassing van warmte. Misschien ontvangen we toch nog een onverwacht geschenk. Misschien wordt ons Sinter klaas toch nog anders. Minder priesters, meer pastorale werkers in RK Kerk DEN HAAG Het aantal actieve rooms-ka- tholieke priesters is in 1988 met 4,3 procent af genomen, het aantal pastorale werkers en werksters is daarentegen gestegen met bijna 10 procent. Er zijn in katholiek Nederland thans 2.353 priesters werkzaam in de zeven bisdommen en 485 door de bisschop benoemde pastorale werkers en werksters. Dit blijkt uit de kerkelijke statistiek van het KASKI. Dit instituut voor sociaal wetenschappelijk onder zoek heeft berekend dat op 1 januari 1989 37,4 procent van de Nederlanders geregistreerd stond als rooms-katholiek. Dat is een daling van 0,2 procent ten opzichte van begin 1988. Het misbezoek daalde eveneens: in maart 1989 bezocht gemiddeld 15,9 procent van alle ka tholieken de mis, een jaar eerder was dat 16,4 procent. Alleen in het bisdom Groningen nam het aantal kerkgangers licht toe. Ter vergelij king heeft KASKI ook de kerkgangers in het Paasweekeinde geteld: ruim 35 procent be zocht toen de mis. Naast een lichte daling van het aantal doopsels - 27,1 procent van alle ge borenen werd in de RK Kerk gedoopt - signa leert KASKI vanaf 1982 een forse afneming van het aantal kerkelijke huwelijken. In ze ven jaar is dit met ruim 7.000 (ruim 25 pro cent) afgenomen. Beter een geestige dwaas dan een dwaze geest William Shakaapaara VATICAANSTAD Het Vaticaan en de Sovjetunie zijn in beginsel overeen gekomen diplomatieke relaties aan te gaan. Dat heeft Sovjetleider Michail Gorbatsjov vrijdag gezegd na afloop van zijn ontmoeting met paus Johannes Paulus II in het Vaticaan. De nadere bijzonderheden zullen door diplomaten van beide zijden nog moeten worden uitge werkt. Er hebben nooit diplo matieke betrekkingen bestaan tussen de grootste en kleinste staat ter wereld. De Sovjetunie wordt het vier de land in Oost-Europa dat met het Vaticaan diplomatie ke betrekkingen aanknoopt. In 1970 besloot Joegoslavië ambassadeurs met het Vati caan uit te wisselen. Eerder dit jaar herstelde Polen de be trekkingen die sinds 1944 ver broken waren geweest. Hon garije heeft vorige week aan gekondigd dat het begin vol gend jaar diplomatieke be trekkingen met het Vaticaan zal aangaan. Gorbatsjov had eerst een pri- vé-ontmoeting met de paus in diens bibliotheek. De paus was uit zijn werkkamer geko men om de partijleider te gaan verwelkomen, een bij zondere attentie jegens de Sovjetleider die tot nu toe al leen de skivriend van de paus, de voormalige Italiaanse president Sandro Pertini, ten deel is gevallen. Gewoonlijk wacht de paus in de biblio theek op zijn bezoekers. Nadat een glimlachende paus en een zichtbaar ontroerde Sovjetleider voor de fotogra fen hadden geposeerd, trok- Sovjet-president Gorbatsjov en de paus tijdens hun gesprek in het privé-vertrek van de paus. FOTO: AP ken zij zich in de bibliotheek terug voor een privé-ontmoe- ting die een half uur langer duurde dan de vastgestelde 45 minuten. Bij het eerste deel van het gesprek waren geen tolken aanwezig. Waarschijn lijk sprak de uit Polen afkom stige paus in het Russisch met Gorbatsjov. Raisa Gorbatsjov werd tegelijkertijd rondgeleid in de Sixtijnse kapel en de 'stanze' van Rafaël, die deel uitmaken van de Vaticaanse Na zijn gesprek met Gorbats jov pleitte de paus in een toe spraak tot de Sovjetdelegatie voor godsdienstvrijheid in de Sovjetunie. Hij verwees daar bij naar de katholieken van de Latijnse, Byzantijnse en Armeense ritus die met Rome zijn verbonden. Dit was een duidelijke oproep tot legalise ring van de Oekraiens-Katho- lieke Kerk, die in 1946 werd gedwongen op te gaan in de Russisch-Orthodoxe Kerk, maar ondergronds is blijven voortbestaan. De paus zei de toekomst van de gelovigen in de Sovjetunie met meer vertrouwen tege moet te zien. Hij zinspeelde op de nieuwe wet voor de vrij heid van het geweten die het Sovjetparlement waarschijn lijk binnen zes maanden zal aannemen en de stalinistische wet van 1929 zal vervangen. De wet zal het atheïsme zijn bevoorrechte positie ontne men en de gelovigen meer rechten geven. „Wij hopen dat de situatie van de gelovi gen zal veranderen dankzij de beslissing van uw regering om uw wetgeving in overeen stemming te brengen met de internationale verplichtingen die de Sovjetunie is aange gaan", aldus de paus. De paus sprak zijn steun uit voor Gorbatsjovs beleid van perestrojka. „De Heilige Stoel wenst U succes en verklaart zich bereid elk initiatief te steunen dat de rechten en plichten van individuen en volkeren beter zal bescher men en integreren, zodat de vrede in Europa en de wereld wordt verzekerd", zo sprak het hoofd van de RK Kerk. Gorbatsjov toonde zich in zijn antwoord blij met de hoge mate van wederzijds begrip tussen de Sovjetunie en het Vaticaan en de wil van beide partijen om de dialoog nader vorm te geven. De Russische partijleider noemde eerbiedi ging van de „nationale, gees telijke en culturele identiteit van de volkeren" een onver vangbare voorwaarde voor de instandhouding van een sta biel klimaat. Zo'n klimaat hebben Europa en de wereld juist nu nodig om de histori sche omwentelingen te boven te komen en een tijdperk van vrede in te gaan. Zonder daarop nader in te gaan zei Gorbatsjov dat hij met de paus had gesproken over een bezoek aan de Sov jetunie. De paus heeft her haaldelijk zijn verlangen naar zo'n bezoek naar voren ge bracht. Hij wil dan onder meer naar Litouwen, waar de meerderheid van de bevol king rooms-katholiek is, en de Oekraïne gaan. OEGSTGEEST Het aantal Nederlandse missionarissen is in vier jaar met 17,5 procent afgenomen. Waren er op 1 april 1985 nog 4417 priesters, religieuzen en leken in de missie werkzaam, in juli 1989 waren dat er 3650, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Mis siecommissariaat (CMC) in Oegstgeest. De daling is vooral toe te schrijven aan de definitieve terugkeer dan wel het overlij den van veel oudere missio narissen. De afgelopen vier jaar keerden 625 missionaris sen definitief in Nederland te rug. Er overleden er 211 in de missie. Gezien de leeftijdsop bouw zal het aantal missiona rissen de komende jaren ver sneld afnemen. Slechts 5 pro cent van hen is jonger dan 45 jaar en 40 procent is ouder dan 65 jaar. Onder de jonge ren bevinden zich voorname lijk leken. In Afrika werken de meeste missionarissen: 1177. Daarna komen Latijns-Amerika (1131) en Azië (953). In Ocea- nië, Noord-Amerika en Euro pa werkten in juli dit jaar resp. 138, 144 en 107 missiona rissen. De paters vormen de grootste groep onder hen. Ruim 2.000 zijn er aangesloten bij een congregatie of orde van priester-religieuzen. Het aantal priesters van een bis dom blijft tot 74 beperkt. Er zijn 853 zusters en 539 broeders in de missie werk zaam. Voorts zijn er 177 leken actief. Het aantal leken in de cijfers is aanzienlijk vermin derd, omdat alle door de me dische missieactie Memisa uit gezonden krachten niet meer administratief door het CMC worden bijgehouden. Van de paters en priesters is 80 procent actief in het pasto raat. De zusters zijn vooral te vinden in de gezondheidszorg, het onderwijs en de dienst verlening. Bestuursfuncties worden door 282 missionaris sen, onder wie 60 zusters, uit geoefend. De leken zijn vooral in het ontwikkelingswerk ac tief. Er is geen enkele leek die een bestuursfunctie vervult. Van de 35 Nederlandse orden en congregaties die friissiona- rissen hebben uitgezonden, is de orde, .van Mill Hill het ac tiefst. Er zijn 224 leden - 193 paters en 31 broeders - als missionaris werkzaam. Daar na komen de Witte Paters (181) en de Franciscanen (156). Er zijn 71 zustercongregaties in de missie actief. Het groot ste aantal zusters is aangeslo ten bij de Witte Zusters (50), de Medische Missiezusters (49) en de Ursulinen van de Ro meinse Unie (48). Er zijn 13 congregaties die slechts één zuster in de missie hebben werken. Van de 17 broedercongrega ties die Nederland rijk is, zijn er 13 in de missie actief. De lijst van missiewerkers wordt aangevoerd door de Fraters van Tilburg (83) en de Broe ders van Maastricht (82). Bemiddeling Libanese patriarch bij Aoun BEIROET Tussen de chef van het christelijk leger, ge neraal Michel Aoun, en de nieuwe president Elias Hrawi moet zo snel mogelijk een constructieve dialoog komen. Dat bepleitten de maroniti sche patriarch Nasrallah Sfeir en de overige Libanese bis schoppen deze week na afloop van een speciaal beraad' in Bkerke, de zetel van de Liba nese patriarch. Zij hebben een appel gedaan op alle „verant woordelijken" alles te doen wat in hun macht ligt om het kwaad van de oorlog te ver hinderen dat tot een deling in Libanon leidt. Aan een Liba nese pater die op bemiddeling uit was, heeft Aoun laten we ten dat de christenen niet be reid zijn hun leger en wapens op te geven. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Broek in Waterland (toez.) (part-time) H.J. Ekker, wonen de te Utrecht, te Hall C.J. Kraai te Drunen en Vlljmen-Hedikhuizen en Engelen (herv.geref.). Beroepen te Kootwijk-Kootwijkerbroek en te Mid- delharnis M. Goudriaan te Apeldoorn (buitengew.wijkgem.). Aangenomen naar Egmond aan Zee en Egmond Binnen mw. R. Oldenboom. kandi daat te Amsterdam: naar Ridderkerk F. Wijnhorst te Ochten; naar Ten Boer Y. Buurma, kandidaat te Gro ningen. Bedankt voor De Krim C. Haasnoot, kandidaat te Lisse. Gereformeerde Kerken Benoemd te Oosterbeek tot bijstand in het pastoraat (part-time) L. de Nood te Gent (Verenigde Prot. Kerk in Belgle), die deze benoeming heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Baflo i.c.m. Warffum, te Beverwijk, te Franeker-Sexbierum i.s.m. Arum en te Zuidwolde (Gr.) drs.E. Brink, kand. te Kampen. DEN BOSCH Er wor den op dit moment vol gens de Belgische kardi naal Danneels „nucleaire springstoffen" aange bracht onder de schep pingsordening van man en vrouw. De Rooms-Ka- tholieke Kerk waar schuwt daar steeds voor, maar drukt zich daarbij wellicht wat „houterig, onvolmaakt en conserva tief" uit. Veel te veel wordt uitgegaan van de gedachte dat man en vrouw gelijk zijn, „uitwissel baar zoals twee geldstukken in een automaat", aldus Danneels. De kerk bepleit niet de gelijkheid, maar de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Velen kunnen de kerkelijke gedachtengang echter niet volgen: de kerk hanteert in haar analyse een „veel fijner mes" dan de „grove kapmessen" van de samenleving. De aartsbisschop van Me- chelen-Brussel sprak deze week op de eerste grote bij eenkomst van de officiële werkgroep 'Vrouw en Kerk' van het bisdom Den Bosch. Dit adviesorgaan werd ver leden jaar opnieuwd 'be mand', nadat de werkgroep in de vorige samenstelling - thans de werkgroep Sifra - weigerde in te gaan op het verzoek van bisschop Ter Schure zich de leer van de RK Kerk inzake vrouwen te volgen. Voor ruim 300 vrouwen gaf Danneels een anderhalf uur- durende inleiding in de pau selijke brief over de waar digheid en de roeping van de vrouw ('Mulieris dignita tem' uit 1988). Deze brief is volgens de kardinaal alleen maar te begrijpen als hij „met een zekere welwil lendheid" wordt gelezen en de lezers in het oog houden dat de wat moeizaam schrij vende paus Johannes Paulus II zijn onderwerp niet van uit de sociologie of psycholo gie bekijkt, maar door een theologische bril. Van wezensbelang in de brief is de voorname plaats van Maria. „Moderne vrou wen" willen het liefst niet met deze 'Moeder Gods' worden vergeleken. Zij den ken dat dit „de laatste truc is om ze klein te houden," aldus de kardinaal, die met zijn opmerking instemmend gegniffel uit de zaal oogstte. De voorname plaats van Maria in de heilsgeschiede nis zegt echter iets over de waardigheid van alle vrou wen. De problemen van vrouwen in kerk en samenleving zijn niet alleen veroorzaakt door de „zondige heerschappij" van de man. Zij zijn ook ge volg van de „ingebakken neiging" van vrouwen „om te behagen en zo zichzelf te verkleinen, te onderwerpen aan de man. Daar zit een soort masochisme in.". Vrouwen moeten daarom ook niet proberen net zo te worden als mannen. Zij die nen zich te spiegelen aan het oorspronkelijke ideaal van voor de zondeval, toen vrouwen en mannen nog echt gelijkwaardig waren. Over de vraag of God een man of een vrouw is, had de Belgische kardinaal een ei gen theorietje: „Hij is het al lebei en geen van beide". PRIESTERRAAD: Rol pastoraal werker wordt ondergewaardeerd ROTTERDAM Met „nuttig en nodig" wordt de pastoraal werk(st)er te zuinig en te ma ger gekwalificeerd, vindt de Priesterraad van het bisdom Rotterdam. De pastoraal wer ker en werkster wil men niet zien als hulpen in de nood, maar als noodzakelijk; vanuit hun wereldlijke situatie, hun leven als leken en vanuit hun huwelijk vertalen zij de bood schap op een andere manier en op andere plekken dan de priesters. Dit werd gesteld op de verga dering van de Priesterraad van het bisdom Rotterdam naar aanleiding van de brief in juni waarin de Nederlandse bisschoppen (minus de bis schoppen van 's-Hertogen- bosch en Roermond) hun visie gaven op de pastorale werk- (st)er. Al eerder sprak de raad bij een behandeling van het zelfde onderwerp uit dat de bisschoppelijke brief de pasto raal werker nauwelijks of niet beschouwt als een mogelijk nieuw charisma, een gave van de H. Geest, en een verrij king. In de brief beluisterde men vooral angst voor een pa rallelle clerus, en zorg om wildgroei te voorkomen. Rector W. van Paassen van de priesteropleiding Vronesteyn zei dat de priesterstudenten en de kandidaat pastoraal werkers elkaar allerminst be schouwen als toekomstige concurrenten. De kandidaat- pastoraal werkers zien hun taak vooral verbonden met de relatie kerk-samenleving. De drang om in de priesterrol te stappen en om strikt binnen kerkelijk actief te zijn is on der de jongere pastoraal wer kers nauwelijks aanwezig, zo werd verder gesteld. Politiek vacuüm in India ECHTE politieke aardverschuivingen waarbij het politieke lot van een land radicaal wordt omgegooid, zijn zelden een verrassing. Reeds lang voor de verkiezingsdag melden ze zich aan, zodat het uiteindelijke stembusresultaat niet meer dan een formele bevestiging is. Ook voor premier Rajiv Gan dhi van India was de verkiezingsuitslag tot op zekere hoogte niet veel meer dan de bevestiging van wat al bekend was. De weinige peilingen hadden een zware nederlaag van zijn Con grespartij voorspeld. Maar dat die nederlaag zo'n catastrofale omvang zou hebben, zal Gandhi zelfs niet in zijn somberste momenten hebben vermoed. Vooral na Rajivs triomf in 1984, toen de Congrespartij 415 van de 543 zetels in het Lagerhuis veroverde, komt de afstraffing ongemeen hard aan. Zelfs de zware nederlaag die zijn moeder Indira in 1977 moest incasseren, toen de Janata- oppositie drie jaar lang de macht overnam van de Congres partij, verbleekt bij die van Rajiv. Toen maakte de nederlaag deel uit van de „normale" electorale schommelingen en was het duidelijk dat de Congrespartij op termijn haar positie zou terugwinnen. Nu is dat allesbehalve zeker. De afwijzing van Rajiv is zo algemeen, dat het voor hem een schier onmogelij ke opgave zal worden het vertrouwen van de bevolking te rug te winnen. De uitslag gaat veel verder dan een veroordeling van de door corruptie en schandalen zwaar gehavende naaste omge ving van de premier. De kiezers hebben Gandhi zelf wegge stemd en uit die positie komen weinigen nog ooit terug. Na de moord op zijn moeder leek Rajiv Gandhi door de massale golf van sympathie de aangewezen persoon om India door de moeilijke fasen van zijn ontwikkeling te leiden. Nu is hij ge degradeerd tot een figuur aan de zijlijn, die niet in staat is de loop der gebeurtenissen te beïnvloeden. Het verlies van de Congrespartij wordt niet vertaald in winst voor de Janata Dal-oppositie. Grote winnaars zijn de hindoe-fundamentalisten. Hun verrassende score geeft hun op slag een beslissende stem in de onderhandelingen over de samenstelling van een nieuwe regering. Dat is voor India het slechtst mogelijke scenario. De al jaren toenemende religieu ze spanningen tussen hindoes en sikhs, hindoes en moslims en de talloze andere godsdiensten hebben de ideale voedings bodem gecreëerd voor oplaaiend extremisme. De uitslag van de verkiezingen lijkt de zoveelse voorbode van een dreigen de explosie. In welke richting India zich nu verder ontwikkelt is on voorspelbaar, maar de verkiezingen lijken de sombere voor spellingen te bevestigen dat het land op weg is onbestuurbaar te worden. In de huidige chaos heeft India enorme behoefte aan een leider die in staat is zich te verheffen boven de ein deloze etnische en religieuze tegenstellingen. Die figuur is niet te vinden. Gandhi heeft gefaald en ook de oppositie mist een dergelijke persoonlijkheid. De tijd dringt nochtans voor India. Het politieke vacuüm moet zo vlug mogelijk worden opgevuld wil India's politieke systeem niet volkomen ondermijnd worden. Ondanks de problemen waarmee India worstelt, heeft het zijn reputatie als „grootste democratie ter wereld" tot nu toe vrij goed in stand weten te houden. Sinds India in 1947 zelfstandig werd zijn revolutie en militaire staatsgreep er nog steeds onbeken de begrippen. Indien de huidige crisis echter niet snel wordt opgelost, zou een gewelddadige ontwikkeling echter wel eens snel een angstwekkende realiteit kunnen worden. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Schoolboeken. De sectie 'onderwijs' van de Atlantische Commissie-Neder land te 's-Gravenhage heeft enkele hoogleraren Geschiede nis gevraagd hun oordeel te geven over de behandeling van de leerstof in schoolboe ken over de NAVO, de Oost- Westverhouding, de kernwa pens, enz. Het oordeel van deze hooggeleerden heeft de vermoedens van bovenge noemde sectie bevestigd en hield 'forse kritiek' in. Dit oor deel is zeer voorbarig en doet onrecht aan schrijvers en uit gevers. De 'kleine' Westeuro- pese landen scheiden het ge schiedenisonderwijs in 'vader landse' en 'algemene' geschie denis. Dit betekent dat aan ge noemde onderwerpen in de leerboeken voor algemene ge schiedenis meer aandacht wordt geschonken dan in die voor vaderlandse geschiedenis. 'Grote' Westeuropese landen kennen dit onderscheid niet. Voor die landen is de vader landse tevens algemene ge schiedenis. De onderzoekscom missie geeft niet aan welke groep boeken zijn gebruikt. Voor Nederland geldt vervol gens het verschil in leerboe ken voor het openbaar en het bijzonder onderwijs. Voor het bijzonder onderwijs geldt ver der, dat deze in boeken voor katholieke, protestantse of li berale scholen zijn bestemd. Hierdoor ontstaan talrijke schakeringen. De ene groep legt bijvoorbeeld meer nadruk op de reformatie dan de ande re. Verder kent men tegen woordig vredesbewegingen, antimilitarisme en anti- NAVO-gezinden. Uitgevers en schrijvers moeten tussen alle mogelijke klippen doorzeilen om hun uitgaven verkocht te krijgen. Wanneer de Utrechtse hoogleraar Maarten van Ros- sem de teksten over de NAVO, enz. 'zonder uitzondering gort droog en neutraal' vindt, is dit eerder een goed- dan een af keuring. Schrijvers en uitge vers hebben klippen weten te omzeilen en niemand op de tenen getrapt. Wijlen zijn naamgenoot, die tussen 1478 en 1555 leefde en de bijnaam kreeg van de 'Gelderse Atilla', zou ongetwijfeld een strijd baarder betoog hebben ver langd. Het is aan de docent de tekst uit het boek te verduide lijken. Hierbij dient deze ook voorzichtig te zijn. Vroeger gold het woord van een docent voor waarheid, maar dit is al lang niet meer zo. Dr. W.J.A. Visser, DEN HAAG. In de trein Het is de FNV in de bol gesla gen, zo moet ik tot mijn spijt vaststellen. Deze vakbond wil langdurig werklozen inzetten tegen agressie in de trein. Met andere woorden: de bond wil mensen die toch al ernstig door het lot worden geplaagd nu ook nog eens als 'kanonne- vlees' in de treinen inzetten. Tot overmaat van ramp wil de FNV deze gevaarlijke, omsym- pathieke rotklus ook nog eens vooral laten uitvoeren door mensen uit de etnische min derheden. Hier is helemaal niets van te begrijpen. Het lijkt warempel wel of de FNV hier een stukje koloniale tradi tie in ere wil herstellen: ge kleurde medemensen in on dergeschikte en vooral akelige baantjes. Foei, FNV, laat Zwarte Piet het maar niet ho- Residentie Orkest Dirigenten die hoge eisen stel len zijn vaak niet geliefd bij orkestleden. Niemand vindt het leuk in het bijzijn van col lega's op fouten gewezen te worden of passages eindeloos opnieuw te moeten spelen. Toch zijn deze 'moeilijke' diri genten de enigen onder wie grote prestaties geleverd wor den. Voor mij persoonlijk was elk concert van het Residentie Orkest o.lrv. Hans Vonk een belevenis. De concerten o.l.v. Alain Lombard en de meeste andere gastdirigenten wisten mij maar incidenteel te boeien. Meestal werd er zeer slordig gespeeld en soms zaten orkest leden (houtblazers) tijdens het concert openlijk te kletsen. Wil het Residentie Orkest weer bij de beste Europese or kesten gaan behoren, dan heeft het topdirigenten als Hans Vonk meer dan ooit no- dig. J.N. Tetteroo, VOORBURG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2