Blauwe Picasso brengt 100 miljoen gulden op De jonge Felixis niet echt boeiend Symfonie voor 100 metronomen in De Doelen 'IRISSEN' VAN GOGH BLIJFT DUURSTE Provincie belooft nieuwe visie op beleid Mike van Diem maakt van een ijsklomp warme film Documentaire doorbreekt taboe rond babysterfte Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! KUNST/RTY GeUtwSomatit VRIJDAG 1 DECEMBER 1989 PAGINA 15 Rotterdams Philharmoniach Orkest onder leiding van Achim Zimmer- mann met medewerking van het Philharmonisch Koor Toonkunst en vocale solisten. Herhaling hedena vond. De Doelen, Rotterdam. Negentien jaar was Felix Men delssohn toen hij aan zijn „Re- formationssymphonie" begon, twee jaar later was het werk voltooid. Gisteravond werd het opus 107 (dat hoge num mer dankt de symfonie aan de posthume publikatie) uitge voerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest en dat betekende de kennismaking met Achim Zimmermann (31) uit Dresden die Claus-Peter Flor verving. Een pittig kerel tje, kwiek en bewegelijk, een dirigent die bijna alles aan geeft en weet wat hij doet. Hij komt vast en zeker bij de Rot terdammers terug. Hij bracht de „Symphonie zur Feier der Kirchen Revolution" niet pa thetisch of zwaarwichtig waar door in ieder geval het Menuet aangename verpozing schonk. Die vijfde sympfonie wordt weinig uitgevoerd en dat is geen wonder, want aan de uit voering is voor dirigent en or kest weinig eer te behalen. Met alle respect: Felix is een beetje zeurderig bezig. Goethe en Mendelssohn gaan hand in hand in „Die erste Walpurgischnacht", ook al een werk waarop de muzieklief hebber jaren moet wachten om het één keer te kunnen horen. Dirigent Zimmermann heeft het ongetwijfeld op korte ter mijn voor dit concert moeten instuderen. Hij zal het zeker niet op zijn lijstje gehad heb ben. Knap werk, ook al omdat in deze „ballade" koor en so listen een aandeel hebben. De componist voltooide een eerste versie in 1832, tien jaar later revideerde hij het werk en in 1843 ging de première in Leip zig. Interessant om ook deze Mendelssohn eens te kunnen beluisteren, niet in de laatste plaats omdat Zimmermann een boeiende en welsprekende visie op deze symfonie heeft. Het Philharmisch Koor Toon kunst, dat zo langzamerhand is uitgegroeid tot een vocaal le ger, studeerde het aandeel in met Hans van den Hombergh, een vakman die het op een schaaltje aan Zimmermann kon presenteren. De solisten Hein Meens, Joke de Vin en Harry Peeters leken stuk voor stuk niet goed op dreef. ADRIAAN HAGER Mien van 't Sant meest uitgeleend RIJSWIJK Mien van 't Sant is dit jaar de meest uitgeleende auteur in de bibliotheken. In de top 100 ver dringt ze A.C. Baantjer van de eerste plaats. Deze auteur bezet evenals in 1987 de tweede plaats. G. Reus werd derde. Dit jaar wordt tien miljoen gulden betaald aan auteurs en uitge vers van Nederlandstalig werk als vergoeding voor uitlening van hun boeken in openbare bibliotheken. Dit bedrag is samengesteld uit vijf mil joen uit algemene middelen en vijf miljoen gulden afkomstig van de openbare bibliotheken. De leenver- goeding is door 5.558 auteurs aange vraagd (vorig jaar waren dat er 4.669) en door 384 uitgevers (343). ROTTERDAM De zelden uitgevoerde compo sitie Poème Symphonique voor honderd metrono men van Ligeti prijkt op het programma voor het nachtpromconcert op 8 december in De Doelen in Rotterdam. Deze instrumenten moeten uit Duits land worden gehaald. Ze staan op concertvleu gels, die als klankkast dienst doen. De compositie beleefde in 1962 haar wereldpremière in ons land. De nachtprom heeft plaats in de hal van de grote zaal van De Doelen. Het Nieuw Ensemble speelt onder leiding van Ed Spanjaard en met medewerking van de sopraan Ingrid Kappelle en de bas Lieuwe Visser werken van Stravinsky, Li geti en Kurtèg. Fractie voorzitters in column bij Tros HILVERSUM De fractievoorzitters van de grote(re) politieke partijen in de Tweede Kamer maken vanaf deze week bij toerbuurt een 'column' in het wekelijkse politieke radioprogramma Tros Kamerbreed. Halverwege de uit zending van Kamerbreed (om 12.30 uur) is een nieuwsbulletin van het ANP opgenomen. Rond dit bulletin zullen Beckers (Groen Links), Van Mierlo (D66), Voorhoeve (VVD), Wölt- gens (PvdA) en Brinkman (CDA) bij toerbeurt een eigen rubriek over actu ele politieke onderwerpen brengen. De fractieleiders gaan daarmee door tot het einde van het parlementaire sei zoen 1989-1990. Tijdens het kerstreces vervallen de columns. PARIJS De 'bruiloft van Pierrette' van de Spaanse schilder Pablo Picasso is gisteren in Pa rijs geveild voor 100 mil joen gulden. Het doek, geschilderd in 1905 en gerekend tot de laatste werken uit de zogeheten 'blauwe periode', werd gekocht door een Japan se firma, gespecialiseerd in de aanleg van racecir cuits en exploitant van een pretpark. Na de 'Iris sen' van Van Gogh (53,9 miljoen dollar, ruim 105 miljoen gulden) is de 'bruiloft van Pierrette' het op één na duurste schilderij, ooit geveild. De verkoop van Pierrette en haar vrienden was georgani seerd door het Parijse vei linghuis Drouot-Montagne. De verwachtingen waren hoog gespannen, want vooraf had veilingmeester Jean- Claude Binoche de prijs ge schat op „minimaal 100 mil joen". Stilletjes hoopte hij dat het record van de Van Gogh zou sneuvelen, wat Parijs en het huis Drouot-Montagne meteen weer tot 'centrum van de internationale kunst handel' zouden maken. Die eretitel was het Franse vei linghuis de laatste jaren kwijtgeraakt aan Christie's in Londen en vooral Sotheby's in New York, waar zowel de Irissen als 'Yo', een zelfport ret van Picasso, records sloe gen. Om vooral getuige te zijn van de 'verkoop van de eeuw' had de Parijse beau monde zich al vroeg verzameld. Bij wijze opwarmertje kwam een serie Warhols onder de ha mer, die - een voorteken? - echter voor veel minder weg gingen dan verwacht. De meeste werken van de serie 'ladies en gentlemen' brach ten rond de twee ton op, met twee uitschieters van drie miljoen gulden. Binnen een half uur waren de Warhols verkocht en kon het spektakel beginnen. Ac teur en playboy Alain Delon had vooraf laten weten een mandaat op zak te hebben van 'een Japanse vriend' om de bruiloft voor 200 miljoen francs (ongeveer 65 miljoen gulden) te kopen. De film held moest al gauw afhaken. Serieuzer was het opbieden van de Parijse kunsthande laar Herve Odermat. Zonder een spier te vertrekken ging hij tot 90 miljoen gulden. Een kooplustige Japanner, die via een satellietverbinding van uit Tokyo meedeed, was hem echter te sterk. Een allerlaat ste aanmoediging van vei lingmeester Binoch ten spijt („We bieden hier in Franken en niet in dollars") bleef het stil in de zaal en viel de ha mer met een doffe klap. „Honderd miljoen is toch een heel mooi bedrag", meende Paloma Picasso, dochter van het Spaanse fenomeen. Ge- neniève Laporte, een inmid dels bejaarde maitresse van de meester, zei geamuseerd dat de schilder zelf nooit om geld had gegeven, eerder om „zon, zee en liefde." Spanning bij veilingmeester Jean-Claude Binoche, voor hij De bruiloft van Pierrette afslaat op driehonderd miljoen Franse francs. FOTO: AP Sommige experts haalden op gelucht adem en zagen in de tegenvallende verkoop een bevestiging van een reeds eerder gesignaleerde stabili sering van de prijzen. Ande ren echter meenden dat vooral het gesjoemel met 'de bruiloft' kandidaatkopers had afgeschrokken. Daags voor de veiling besliste een Parijse rechtbank pas dat de verkoop kon doorgaan, on danks reclamaties van een zus van de vorige eigenaar, de Parijse advocaat Bernard de Sariac. Deze had het doek in 1986 geërfd van zijn oom, die volgens de zus echter niet meer bij zijn volle verstand was toen hij zijn testament liet opmaken en De sariac als enige erfgenaam benoemde. BOB VAN HUËT ALGEMENE BESCHOUWINGEN DEN HAAG Provincia le Staten van Zuid-Hol land hebben gisteren zon der veel discussie de be groting voor 1990 goedge keurd. Hiermee zijn de al gemene beschouwingen over het beleid van de provincie afgerond, die twee dagen in beslag heb ben genomen. Gedeputeerde J. van der Vlist nam gisteren de beantwoor ding voor zijn rekening van de vragen, die in eerste termijn door de diverse fractievoorzit ters waren gesteld. Hij liet daarin blijken dat het provin ciebestuur de kritiek van PvdA-fractievoorzitter A. Pe ters ter harte heeft genomen. Deze had zich beklaagd over het gebrek aan een samenhan gende visie op het beleid. „Traag stroomt het beleid door oneindig laagland. Het gaat niet alleen om passen op de winkel, maar om het ontwik kelen van een vooruitziende blik", had Peters de gedepu teerden voorgehouden, een mening die door de meeste an dere fractiewoordvoerders werd onderschreven. Van der Vlist erkende volmondig dat het bestuur van de provincie de gewekte verwachtingen niet heeft kunnen waarma ken. Hij benadrukte dat niet het ambtelijk apparaat, maar het provinciebestuur zelf hier aan schuldig is. „Het college erkent dat zij zelf onvoldoende het proces heeft Het landgoed De Horsten van prinses Juliana bij Wassenaar, dat volgens de provincie door Staats bosbeheer moet worden gekocht. FOTO: SP getrokken. Het accent heeft te veel gelegen op de afzonderlij ke beleidsplannen. Dat is een ongewenste situatie", aldus de provinciebestuurder, die ver volgens een groot aantal nieu we nota's aankondigde, die volgend jaar gaan verschijnen op het gebied van het milieu, de natuur en het ouderenbe leid. Vooruitlopend op een be sluit over vaste subsidies zegde hij alvast toe dat de provincie op de begroting voor 1990 400.000 gulden extra heeft vrijgemaakt voor diverse Zuidhollandse milieuorganisa ties. Van der Vlist maakte nog eens gebruik van de gelegenheid om voor de zoveelste maal te klagen over de verdeling van gelden uit het Provinciefonds. Zuid-Holland is al jarenlang van oordeel dat de verdeel sleutel niet klopt. De provincie zou gezien het grote aantal in woners te weinig geld krijgen van het Rijk in relatie tot een dun bevolkte provincie als bij voorbeeld Drenthe. De gedeputeerde kondigde aan dat het niet uitgesloten is, dat Zuid-Holland zich als protest tegen de gang van zaken te rugtrekt uit het Inter Provin ciaal Overleg (IPO). „Als we binnen het keurslijf van het IPO worden gedwongen te kiezen voor een verdeling van geld uit het Provinciefonds waar we het fundamenteel mee oneens zijn, stappen we wellicht uit het overleg". De Horsten De provincie wil dat het land goed De Horsten tussen Was senaar en Voorschoten een na tuurgebied blijft en wil op geen enkele manier meewer ken aan een bestemmingsver andering van het gebied dat nu door prinses Juliana te koop wordt aangeboden. De provincie zal echter zelf het gebied niet aankopen, zoals de fractie van D66 had voorge steld. Volgens Gedeputeerde Staten is Staatsbosbeheer de eerst aangewezen instantie om het natuurgebied te kopen. Volgens W. ter Keur, hoofd van de afdeling milieubiologie van de Universiteit van Lei den, is het evenwel nog lang niet zeker dat Staatsbosbeheer het gebied onder zijn hoede krijgt. „Het feit dat de provin cie Staatsbosbeheer aanwijst als eerste gegadigde in de aan koop is alleen gebaseerd op af spraken tussen verschillende natuurorganisaties. Maar Ge deputeerde Staten zeggen te vens dat kwaliteitsbeheer moet blijven gegarandeerd. Voor een goede verstaander betekent dit dat het bestuur van de provincie nota heeft genomen van bestaande be zwaren tegen de manier waar op Staatsbosbeheer zijn gebie den verzorgt". De Horsten kwam aan het eind van de negentiende eeuw in handen van koningin Wil- helmina. Ze nam het over van de zoon van Willem de Eerste, prins Frederik. Het oorspron kelijke koninklijke jachtgebied is rijk aan hazen en andere kleine dieren. Het jachtslot Ter Horst herinnert de onge veer 75.000 bezoekers per jaar aan de oude functie van het gebied. De meeste wandelaars komen echter voor de jaarlijk se bloei van de Seringenberg bij Wassenaar. Dit is een circa dertig meter hoge kegelvormi ge heuvel, begroeid met serin gen. Woningbouw Het provinciebestuur wees nog eens op de problematische si tuatie van woningbouw in de Haagse regio. „Het college vindt het daarom belangrijk om na te gaan of de kustloka- tie kan worden gerealiseerd. Naast een mogelijke meer waarde die een dergelijke lo- katie zou kunnen hebben uit een oogpunt van recreatie en tuinbouw, gaat het bij de kust- lokatie vooral om versterking van het stedelijk milieu van Den Haag. De keuze voor een kustlokatie zal echter bij de besluitvorming moeten wor sen afgewogen tegen andere lokaties als bijvoorbeeld het gebied tussen Den Haag en Rotterdam", aldus Van der Vlist. WILLEM GOUDRIAAN HILVERSUM Een groep studenten van de Faculteit Film en Televisie van de Am sterdamse Hogeschool voor de Kunsten deed begin dit jaar eindexamen met de film „Alaska". Mike van Diem schreef het scenario en regis seerde het geheel, terwijl Ro gier Stoffers de camera be diende, Marcel Prins verant woordelijk was voor het licht en Jessica de Koning de mon tage voor haar rekening nam. De schoonheid die deze sa menwerking opleverde, werd niet alleen onderkend door de examinatoren. De echte bekro ning, dat het hier om talenten gaat, kwam op de onlangs ge houden Nederlandse Filmda gen in Utrecht. Daar sleepte de rolprent, met in de hoofdrol Willem Nijholt, Maeve van der Steen en Coen van Vrijberghe de Coningh, het Gouden Kalf weg voor de beste korte film. „Alaska" is een koude film met een warme uitstraling. Het verhaal speelt zich voor een groot deel af in de koelcel len van een abattoir. Daarbij wandelen de mystiek en sus pense hand in hand door het verhaal, dat in verteltrant ei genlijk heel simpel is, maar blijvend boeit. Door „gebrek" aan een spraakwaterval van woorden, moet de kijker het vooral hebben van de beelden en de muziek (van Coen van Vrijberghe de Coningh) en zij spreken beiden de boekdelen, die niet in spraak is gevangen. Prachtige stilistisohe beelden worden ondersteund door soms dreigende muziek. Drie verhalen Mike van Diem: „Het gaat ei genlijk om drie verhalen die in één film" ineengevlochten worden en dat was ook het idee waarvan ik ben uitge gaan. Willekeurig welk ver haal het zou worden, wilde ik een film maken waarbij de kij ker vanuit drie gezichtspunten de gebeurtenissen zou kunnen volgen. Het was een experi ment, waaraan voor- en nade len zitten. Zo moét je lang wachten tot er een conflict komt en je moet sommige scè nes herhalen. Dat kan leuk zijn of juist niet. Als kijker kan je denken: die scène heb ik al gezien! De filmer maakt het zich ook niet gemakkelijk omdat hij strikt vanuit de per sonages moet draaien. Dat valt niet mee en is soms zelf nade lig. Ik moet je ook zeggen dat ik het een gedeeltelijk ge slaagd experiment vind Maar het thriller-gegeven: overspel met moord, is heel goed bruik baar op deze structuur". Veel passie is in „Alaska" niet terug te vinden. Mike: Nee, het is echt een steriele ijs klomp, maar daar heb ik geen bezwaar tegen. Het is ook een duidelijke keuze om weinig woorden te gebruiken, slechts het hoognodige van de karak ters te tonen". Mike van Diem bezint zich momenteel op nieuwe verha len, maar is momenteel ner gens mee bezig. Hij hoeft ech ter niet van een werkloos heidsuitkering rond te komen want hij kon (en dat is behoor lijk uniek) zo van de „school banken" overstappen naar een bureau bij First Floor Featu res, het bedrijf van filmprodu cer Laurens Geels en filmma ker Dick Maas. Mike: „Ik werk daar in vast dienstver band, lees en sleutel aan bin nengekomen scenario's, maar ze hopen natuurlijk dat ik op een gegeven moment zelf met een goed scenario op de prop pen kom". Geheim Dat Mike voor Willem Nijholt als de slachthuis-baas Koole koos, had niets te maken met zijn enorme verdiensten als acteur. Mike: „Ik zag hem op een terrasje zitten, waar hij stil voor zich zat uit te kijken. Hij had iets sympathieks, iets fleg matieks met een geheim. Daarom vond ik hem geschikt voor die rol". „Alaska" werd tussen maart en juli in vierentwintig dagen opgenomen, al werkte het team er in totaal een half jaar aan. Jessica de Koning: „Dat is voor een eindexamen erg lang, maar voor deze film wel erg kort". Als inspiratiebronnen voor de rolprent, diende niet de mis schien wat voor de hand lig gende „The postman always rings twice" van James M. Cain. Mike: „Nee, mijn inspi ratiebronnen zijn „Menuet" van de Belgische schrijver Louis-Paul Boon en de Franse speelfilm „Ascenseur pour l'e- chafaud" van Louis Malle over een man die de moord op de echtgenoot van zijn minnares maskeert als zelfmoord, maar 's nachts in de lift blijft ste ken". HANS PIËT Willem Nijholt als slachthuis-directeur Koole in „Alaska". „Kindje, wat ben je stil". IKON-do- cumentaire. Zondag, Nederland 3, 21.13 uur. HILVERSUM Iedereen heeft het in zijn nabije omgeving wel eens mee gemaakt. Een blij aange kondigde zwangerschap eindigt plotseling in een miskraam of later, met een doodgeboren kindje. Hoe reageer je daar als buiten staander op? En hoe gaan de ouders met dit grote verdiet om? Hierover gaat komende zondagavond de IKON-docu- mentaire 'Kindje, wat ben je stil', waarin ouders vertellen wat hen overkwam toen hun baby vlak voor of na de ge boorte stierf. Zo op het oog lijkt deze televi sie-documentaire niet het meest geschikte programma om een ontspannen weekeinde te besluiten. Maar al na de eer ste beelden blijkt het tegen deel. De verfilming, hoe aan grijpend ook, breekt namelijk met een zoveelste taboe, de maatschappelijke verlegenheid met babysterfte. De verfilmde verhalen geven een helder antwoord op vele vragen die uit schroom en on bekendheid, nooit worden ge steld. En honderdduizenden getroffen ouders zullen hier door ongetwijfeld een hart on der de riem gestoken krijgen. Regisseuse Marion Oskamp, zelf moeder van een doodge boren zoontje, vertelt over dit taboe. „Er wordt zo gauw ge zegd: je bent toch nog jong, je kunt best nog een ander kind krijgen. Maar niets geeft min der troost. Want het bestaan van dit ene, unieke kind wordt daarmee ontzegd. Het moet maar worden vergeten, net alsof je kind er nooit is ge weest". Na een levensvatbare zwan- gerschapsduur van 28 weken sterft in Nederland momenteel één op de honderd kinderen. Na 20 weken, het tijdstip waarop de moeder het kind voelt bewegen, is dit sterftecij fer zelfs één op zestig. Oorzaken De oorzaken hiervan lopen uiteen. Soms is er sprake van een aangeboren afwijking bij het kind. In andere gevallen zijn er problemen met de pla centa (de moederkoek) of er is sprake van een bacterieele vi rusinfectie. Maar de gevolgen zijn voor alle ouders gelijk: een immens verdriet en een schrijnend ge mis gedurende de rest van hun leven. In de documentaire vertelt een vader het zo: „We hadden erg naar de geboorte toegeleefd. We fantaseerden hoe het er uit zal zien. Zou het een meisje worden, met blonde vlechtjes, of een jongetje, met wie ik zou gaan voetballen? Alles ging zo goed, zo fantastisch. En dan hoor je ineens dat het kindje is gestorven. Ik kon het niet ge loven. Ik had het gevoel dat ik in een nachtmerrie was be land, waaruit ik straks wel weer wakker zou worden. En dat onwezenlijke gevoel bleef nog dagen daarna' Een moeder vertelt over de psychische en zelfs lichamelij ke pijn, die de dood van haar kind bij haar teweeg bracht. En een ander zegt: „Dat je niet eens normaal een gezond kind ter wereld kan brengen! Ik had het gevoel dat ik als vrouw gefaald had". Verdriet Veel ouders van vroeg gebo ren babies stoppen hun ver driet weg en hebben daarna, zoals een vader vertelt, alleen nog de herinnering aan iets verschrikkelijks. De mensen, die aan de documentaire mee werkten hebben het verdriet wel onder ogen durven zien. Zij zochten naar vormen en ri tuelen om het verlies van hun kind een plaats in hun leven te geven. Zo kregen de gestorven kinde ren een naam. Ze werden door hun ouders begraven of gecre meerd. Er werden rouwkaar ten verstuurd en advertenties gezet. „Want", zo zegt een moeder, „het is goed om het kind een kind te laten zijn. Daarom moet je het een naam geven, moeten gebeurtenissen worden genoemd. Ook al om ie zelf als ouders te kunnen beschouwen". Uit 'Kindie wat ben je stil' blijkt dat lang niet alle fami lieleden en bekenden voldoen de met het rouwproces meele ven. Na een paar weken wordt de gebeurtenis doodgezwegen. Na afloop van de documentai re volgt een praatprogramma over babysterfte, waarbij Wil van Neerven een aantal des kundigen aan het woord laat. Tussendoor worden telefoon nummers genoemd van hulp organisaties op dit gebied. HELMA VAN DEN BERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15