ans Vonk: „Ik ben geprovoceerd ^Poppen zijn kinderachtig, 1 ik wil de top bereiken" «UNST/RTV QeidóaSowumt DINSDAG 28 NOVEMBER 1989 PAGINA 19 OPNIEUW RECORDS n3P KUNSTVEILING ,ONDEN Bij een veiling van impressionis- r%che en moderne schilderijen in het Londen- d% veilinghuis Christie's zijn gisteren vijf doe ken tegen recordbedragen onder de hamer ge- "giaan. Een anonieme koper bood 11 miljoen viond (ruim 35 miljoen gulden) voor „Pommes ctt Serviettes" van Paul Cezanne. „Contrastes ■eie Formes" van Fernand Leger bracht 9,3 ^biljoen pond op. „L'Arlequin" van Georges fraque ging voor 2,86 miljoen pond onder de darner. Een bedrag van 1,43 miljoen pond ei^erd neergeteld voor „La Condition Humaine sit" van René Magritte. „Pecheurs sur la Sei- fe" van Gustave Caillebotte ging weg voor 1,3 biljoen pond. Een Japanse zakenman telde •onechts" 7,1 miljoen pond neer voor „La Ma- ÜÉrnité", een vroeg werk van Pablo Picasso, ziihristie's had verwacht dat dit belangrijke ri.Ioek zeker 10 miljoen pond zou opbrengen. Franse literatuurprijzen naar buitenlandse auteurs PARIJS De grote Franse literatuurprijzen Mé- dicis en Fémina zijn maandag in Parijs toegekend aan twee Franse auteurs, een Colombiaan, een Tsjech en een Amerikaanse. De Prix Médicis 89 - in 1958 gesticht voor een werk „met een nieuwe toon of stijl" - werd toege kend aan Serge Doebrovski voor „Le livre brisé", zo deelde de jury mee. Met de Médicis voor het buitenland werd de Colombiaan Alvaro Mutis on derscheiden voor zijn roman „La Neige de l'Ami- ral". De Médicis essay-prijs gaat naar de Tqecho- slowaakse schrijver Vaclav Jamek voor „Traité des courtes merveilles". De Prix Fémina, die werd ge sticht in 1904, werd door de jury toegekend aan Sylvie Germain voor haar roman „Jours de colè- re". De Fémina voor het buitenland werd verleend aan de Amerikaanse schrijfster Alison Lurie voor haar boek „La vérité sur Lorin Jones". Frank Stella ontwerpt deel Groninger Museum GRONINGEN De Amerikaanse kunstenaar Frank Stella zal vóór 1 januari een ontwerp leveren voor de inrichting van een afdeling van het nieuwe Groninger Museum. De Italiaanse ar chitect Alessandro Mendini is de hoofdarchitect. Al in eerder stadium werden Philippe Starck en Michele de Lucchi aange zocht een ontwerp te maken voor de inrichting van respectie velijk de afdelingen kunstnijverheid en archeologie en geschie denis. Het ontwerp van Stella is bedoeld voor de afdelingen beeldende kunst. De keuze van Stella, die wordt beschouwd als één van de grootste hedendaagse Amerikaanse schilders, past in de ideologie van het nieuwe museum. Daarin wordt ge streefd naar een vermenging van architectuur, design en beel dende kunst. De bouw van de drie paviljoens van het nieuwe museum gaat 33,3 miljoen gulden kosten. Daarvan werd vorig jaar 25 miljoen gulden ter beschikking gesteld door de Gasunie, ter gelegenheid van het 25-iarig bestaan van het bedrijf. Het museum moet medio 1992 klaar zijn. Van den Ende en Versluys samen verder AALSMEER Het productiebedrijf van Joop van den Ende gaat samen met de filmproducent Gijs Versluys de internationa le markt op. Het is de bedoeling dat een gezamenlijke onderne ming van de twee, JE Entertainment, films en televisieprogram ma's gaat maken voor de Europese en Amerikaanse markt. „We opereren beiden al op die internationale markt en samen ben je sterker", aldus een woordvoerder van Van den Ende. De leiding van JE Entertainment komt in handen van Gijs Versluys. Hoe groot het belang van de twee in JE Entertainment is wordt niet prijsgegeven. Onder de klanten bevinden zich het Amerikaanse station NBC, dat een optie heeft op een belang in Van den Ende Productions. In Van den Endes studio in Aalsmeer zullen door de nieuwe combinatie in de periode van 1990 tot 1993 ruim twintig produkties worden gemaakt, waarvan er ongeveer twaalf afkomstig zijn uit de stal van Versluys, geregisseerd door Frans Weisz, Ine Schenkkan, Gerard Soeteman, Jean van de Velde en Paul Verhoeven en Jan de Bont. Voorlopig komen bij JE Entertainment zeven mensen te werken, drie van Versluys en vier van Van den Ende. Maar, aldus Versluys, op den duur komen daar natuurlijk mensen bij, veelal op free-lance basis. ICHEF-DIRIGENT WIL NIET WEG BIJ RESIDENTIE ORKEST yervolg van de voorpagina) ILADELPHIA Voor ins Vonk ligt de zaak idelijk. Als na een ge- irek woensdagavond met ee bestuursleden, or- istdirecteur Ben van der sjeer en hijzelf niemand nt de school had geklapt, las de hele rel rond de >p van het Residentie Or- gst er nooit geweest. F?k ben geprovoceerd", zegt ■jonk vanuit Philadelphia, ■aar hij op uitnodiging van Bief-dirigent Ricardo Muti ■an het Philadelphia Sympho- lie Orchestra enkele werken t bigeert. bnk: „Na het gesprek woens- ^gavond werd ik gebeld door fie journalisten: of het klopte at ik m'n ontslag had aange- oden. Iemand had dus de prs benaderd, en ook nog fou- informatie verspreid. Tij- ;ns het gesprek heb ik alleen izegd: als het vertrek van 'an der Meer (algemeen di- teur) gekoppeld wordt aan ontslag van Theo Muller iek directeur), „over- ik op te stappen". Dat is it anders. Toen ik merkte it interne besprekingen wer- doorgespeeld naar de pers, •n ik me af te vragen wie belang bij had. Twee irnalisten heb ik netjes afge- mpeld, bij de derde ontplof- ik. Deze hele kwestie had ;ern moeten blijven, behoort I het gebruikelijke interne naakspel met bestuur en di- fctie. Het is opmerkelijk dat nu de schuld krijg de kwes- naar buiten te hebben ge acht, terwijl dat eigenlijk al ior een ander was gedaan. Ik n gewoon geprovoceerd. Ik •b er nooit met iemand over *jjpraat, tot ik werd gecon- •nteerd met onwaarheden", nk, die vrijdag in De Volks ant vertelde dat hij orkestdi- cteur Van der Meer „op een irmate armzalige manier" indt werken, dat orkest en irigent niet naar behoren RO wil excuses Hans Vonk Het Residentie Orkest is gisteren bij monde van vice-voorzitter W. Bennis voor aanvang van de repetities op de hoogte gesteld van de mening van het bestuur over de kwestie Hans Vonk. Volgens Bennis heeft Vonk het sluimerend conflict in de top op een ontijdig moment naar buiten gebracht. De orkestbelangen zijn daardoor ernstig geschaad, meent het bestuur. Een aantal orkestleden meent overigens dat het bestuur teveel kool en geit wil sparen. Zij vinden het noodzakelijk dat wordt aangedrongen op de ontslag-aanvragen van Vonk en artistiek directeur Theo Muller. Hoewel dit niet de mening is van het hele orkest valt niet te ontkennen dat de musici nu uitermate kritisch tegen Vonk aankijken. Zeker is, dat wil Vonk terugke ren, hij eerst in het openbaar zijn excuses moet aanbieden aan orkestdirecteur Ben van der Meer. Wat betreft Theo Muller neemt het orkest een afwachtende houding aan. Hans Vonk wil graag nog even op de bok blijven bij het Residentie Orkest. kunnen functioneren, is het met het bestuur eens dat die kwalificatie „afkeurenswaar dig" genoemd mag worden. „Dat was niet erg verstandig", erkent hij. Om er onmiddellijk aan toe te voegen dat ook ge keken moet worden naar de omstandigheden waaronder hij tot die uitspraak kwam. Vonk zegt tot zijn ontslagdrei ging te zijn gekomen om Theo Muller te beschermen. Ben van der Meer, om wiens terug treden Vonk al jaren roept, zou dat alleen willen doen als ook artistiek directeur Muller de laan wordt uitgestuurd. Het bestuur zou die eis willen in willigen. Vonk: „Ik schat Mul ler zeer hoog. Hij functioneert goed, en ik verwacht veel van hem. Omdat ik hem moest verdedigen tegen die koppe ling heb ik met mijn ontslag gedreigd". De chef-dirigent van het Resi dentie Orkest blijkt in Phila delphia nauwelijks op de hoog te te zijn van de opschudding die zijn woorden in de krant bij het orkest hebben veroor zaakt. De vrijdag opgestelde bestuursverklaring, waarin onder meer wordt gesteld dat met Van der Meer besprekin gen gaande zijn over een ver vroegde aftocht en dat Muller nog even mag blijven zitten, is hem nog niet ter kennis ge bracht. Contact met het be stuur over deze zaak heeft hij nog niet gehad. „Blijkbaar is de zaak niet zo belangrijk, an ders hadden ze me wel ge beld". En over het slotpunt in die verklaring, „het bestuur wacht af welke consequenties Hans Vonk uit het voorgaande trekt" zegt hij: „Ze hebben de koppeling tussen een vertrek van Van der Meer en een ont slag van Theo Muller losgela ten. Dat is waar ik om ge vraagd had. Wat mij betreft zitten daar verder geen conse quenties aan". Botsingen Vonk wil niet ingaan op zijn botsingen met orkestdirecteur Van der Meer. „U mag van me aannemen dat ik er mijn rede nen voor heb. Je merkt op een gegeven moment dat het ge woon niet meer gaat samen. Ik wil geen verschrikkelijke din gen zeggen. Ik wil graag ver der met het Residentie Orkest. Dit is ook allemaal buiten zijn normale proporties gebracht. Het was gewoon rustig aan het doorkabbelen, binnenskamers. Het vervelende is dat het met het orkest juist buitengewoon goed ging toen dit er tussen door kwam. Ik een enfant-ter- rible? Als ik dat al zou zijn dan ben ik daar trots op" Hij ontkent ten stelligste dat hij een rol zou hebben ge speeld in het plotselinge ver trek van vaste gastdirigent Alain Lombard, een zaak die in de controverse rond zijn persoon ook weer naar boven is komen drijven. „Dat is echt absurd. Ik had met dat vertrek niets te maken. Het wordt zo uitgelegd door mensen die het zo willen uitleggen". Vonk denkt dat de problemen voor een deel te wijten zijn aan een fractie binnen het or kest, die hem weg zou willen hebben. „Het is mogelijk dat die nu zijn kans schoon ziet, en de tijd gekomen acht om te rug te slaan, zijn gram te ha len. Zorgen daarover maak ik me niet. Den Haag lijkt hier zo ver weg. Ik verzorg hier voor het derde achtereenvolgende jaar twee gastdir.ecties, met de orkesten van Philadelphia en Pittsburgh. Dat zegt toch ook wel wat, lijkt me". En tot slot: „Ik ben de aller laatste die wil dat er proble men zijn. Maar soms zijn ze niet te vermijden. Ik ben geen man van intriges, die houd ik verre van mij. Ik maak me over de toekomst geen zorgen. Ik hoop dat het gezonde ver stand prevaleert. Ik wil het beste voor het orkest. Het be stuur moet er de kritieken in de kranten maar eens op nas laan. Als de relatie verstoord wordt zou ik dat heel erg vin den". KOOS VAN WEES oiANDRA SCHWARZHAUPT (11 JAAR): LMSTERDAM Het ga- diende kind dat bijna met- Ven informeert hoe lang jvjit gesprek nóu weer Jioet duren, betrad een dag eerder nog het podi- eqm van het Concertge- !ouw, Amsterdam. Hand- 'JjUsjes uitdelend, open 3 oor alle lof, genietend i pikijkend naar die zee an enthousiast klappende gsftensen. Een volwassene J"jan elf jaar en helemaal yiet moe, ook niet tijdens Je nababbel in de Spie- iplzaal, onstuimig afvlie- pnd op ieder familielid -n bekende, metershoog pgetild en beknuffeld at het spatte. auwelijks twaalf uur later in t in soort hansopje in het hotel, iet volle overtuiging gapend i wiebelig, vaag geïnteres- lerd en volkomen welwil- «d, maar moe. Heel moe. En ïze keer spontaan en oprecht. Ie eigen en bijgebrachte me- ingen doorelkaar haspelend, iet pa ter correctie souffle- !nd op de achtergrond, ilechte kritieken? Onzin, fie een slechte kritiek ihrijft, heeft altijd ongelijk", lik op pa. „Ik bedoel: van echte kritieken kan ik leren, he een slechte kritiek ïhrijft, heeft natuurlijk gelijk. ben immers pas elf". as elf. Weerstreeft pa, heeft Bn felle eigen mening, speelt iet meer met poppen die echt 1 kinderachtig zijn. Voor het lapengaan zingt Sandra geen oot, ze bidt. Voor alles en ie- ereen, er is zo veel, om voor bidden. „En natuurlijk speel piano. Als de beste be roeps". En ze speelt toneel waar ze bijstaat. Meningsverschil Maar in meningsverschillen wint pa meestal wel, al houdt pa zich een beetje op de vlak te. „Ach, zolang Sandra wil zingen, zal ik haar steunen. En wanneer ze verpleegster wil worden..." Pa weet het goede antwoord niet onmiddellijk. "„Zo ver is het toch nog niet? Mocht ze iets anders willen worden, dan zien we wel weer verder". En trots is vader op zijn zingende dochtertje hele maal niet. „Hoe kan ik trots zijn? IK zing toch niet? Maar ik ben wel blij met haar". Maar even later neemt vader Schwarzhaupt iets van zijn in gestudeerde woorden terug. „Nou ja, ik ben natuurlijk wel trots op haar, zoals een vader zich trots kan voelen als zijn dochter de honderd meter wint... Maar nu ben ik toch vooral blij. Misschien later, als ze zich heeft ontwikkeld tot een volwassen zangeres, mis schien zal ik me dan blij en trots voelen, omdat ik aan haar ontwikkeling heb mogen meewerken". En hoe het dan zit met die te genspraak en eigen mening? Sandra: „Meestal krijg ik m'n zin. Maar niet als ik in koud water wil zwemmen, of in de winter zonder muts naar bui ten wil. Dat mag ik niet, hoe wel ik dat wil". En de ochtend na het concert kreeg een nogal luidkeels gil lende Sandra evenmin haar zin. „We waren op de Dam, waar ik de duiven wilde voe ren. Mocht niet. Hij trok me gewoon aan een arm mee". De vader: „Nou ja, dat was nodig, omdat mijn vrouw met het vliegtuig meemoest en we geen minuut meer hadden. Mooie stad verder, Amster dam, mooie taal ook. Jammer dat Amsterdam zo vervuilt". Nauwlettend Neemt ,niet weg, dat Sandra toch heel nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Daar om wordt 's winters niet zon der muts rondgelopen. Vader Schwarzhaupt: „Dat is om haar keel te beschermen. We letten daar heel goed op. Zoals we er ook voor zorgen, dat Sandra haar stembanden niet overbelast. Ze leert wat bij en stopt een poosje; we beschou wen haar stem als zeer goede wijn, die tijd moet krijgen om te rijpen". En vader en dochter realiseren zich beiden heel goed, dat de stem van de elfjarige nog niet ontwikkeld kan zijn. Sandra voorziet zelf een redelijk ge stabiliseerde loopbaan als ze zestien is, haar vader mikt op een jaartje later. „Als de stem banden eenmaal zijn gefor ceerd, duurt het heel lang, voor dat weer in orde is. Je kunt haar ook met een hard loopster vergelijken: langzaam opbouwen, langzaam ontwik kelen. Dat Sandra er nog lang niet is, was de avond tevoren te horen. In de hoge partijen heeft ze nog geen volume en is haar stem nog niet mooi. In de midden- en lagere registers begint het echt te komen". Ook Sandra weet dat. „Ik heb nog veel te leren", zegt ze braaf. Maar dat ze een prima geheugen heeft, weet ze in middels ook. „Maar ik houd van muziek. Ik houd van Mo zart, ik houd van zingen. En als ze zeggen dat ik een twee de Callas wil worden, dan zit ten ze ernaast. Ik wil dat niet; ik wil een eerste Sandra Schwarzhaupt worden". San dra knikt zichzelf bevestigend toe en vindt deze opmerking voorlopig voldoende. Voorbeeld Vader Schwarzhaupt mompelt er achteraan: „Ja ja, dat wil ze Maar een beetje voorbeeld is natuurlijk ook niet weg". Al thans woorden van gelijke strekking, hij mompelt ook zo. Maar aan één misverstand maakt vader ogenblikkelijk een einde. „Sandra heet wel degelijk Schwarzhaupt, net als ik, dus. En hier zijn onze pas poorten". Paspoortcontrole. Het staat er inderdaad en die pas is niet vals. De documenten kwamen wel heel snel ter tafel, als be treft het een oud zeer, dat steeds opnieuw wordt opgera keld. Vader Schwarzhaupt: „De naam van ons klopt dus en is geen propagandastunt, om maar vooral op Elizabeth Schwarzkopf te lijken". En weer geheel tot rust, want ge loofd en vertrouwd na zo veel onomstotelijk bewijs: „Dat wordt ook niet gedaan, in de wereld van de klassieke musi ci. Een film- of popster kan zo'n geintje uithalen, musici doen dat niet". Sandra zeker niet. Die wist al hoe en waar ze geboren wilde worden en handelt nog steeds dienovereenkomstig. En die gebaartjes dan, tijdens en na het concert? Niet aangeleerd? Vader Schwarzhaupt, die steeds nader aanschuift: „Dat heeft ze allemaal zelf verzon nen. Ze speelt graag en ze imi teert graag. Soms zit ze uren voor de televisie en kijkt ze hoe andere kunstenaars het doen. Zo leerde ze, hoe ze de pianiste Tan Crone moest be danken. We hebben haar niets verteld. Zoals ze voor ver pleegster kan spelen, zo speelt ze de grote zangeres; thuis Sandra Schwarzhaupt: „Ik wil alleen maar de top bereiken". FOTO: PR evengoed als op het podium. Maar wat heet; haar concert in Amsterdam was in feite haar eerste optreden voor zo'n grote zaal. Ze heeft eerder voor pu bliek gestaan, in een zaal met achttienhonderd mensen, maar toen was ze een uit een hele groep; zondag in Amster dam was ze de enige soliste". En nu maar terug naar huis, naar school en ten minste an derhalf uur stemvorming per dag. En pas over een maand weer een uitvoering, met tele visie erbij. Sandra maakt zich er nog niet druk over, ze ziet wel en pa waakt. Die regelde tijdens het concert in het Con certgebouw een lange pauze en stond die tijd een niet zo geweldig koor uit Almere op het podium. Vader Schwarz haupt: „Ze wilden ook met Sandra optreden, maar dat hebben we kunnen verijdelen. Sandra had gewoon rust nodig. Nee, geslapen heeft ze die tijd niet, ze rommelde een beetje aan, volgens mij vergat ze de hele zaak, terwijl ik een whi sky nam". Geen popmuziek Ook nu rommelt Sandra een beetje aan. Ja, ze houdt van muziek, nee, ze houdt niet van popmuziek; ja, dat publiek in Amsterdam is geweldig, nee. ze wil nooit iets anders wor den dan een grote zangeres. En hoe lang het nog duurt, dat gepraat. Ze haalt kleurtjes en pennen tevoorschijn en een poezie-album; Sandra vraagt en verstrekt handtekeningen, begint spontaan een nieuw hoofdstuk van haar dagboek. „Sandra, concentreer je". Iets van de opleiding die de elfjari ge in het Zwitserse Gstaad krijgt, komt hiermee boven „Sandra, concentreer je". San dra gaapt, trekt haar ogen bij, verzamelt een glimlach, is weer helemaal bij de les. Maar die laatste geeuw kan ze toch niet meer onderdrukken. San dra mag weg, bedankt drie keer voor dit milde geschenk en maakt zich uit de voeten. Tot ze zichzelf alsnog tot de orde roept. Sandra keert op haar schreden terug, deelt nat te zoentjes uit en knikt: „Nu ga ik wandelen". En als de weerlicht; alles heeft zijn grenzen. FRITS BROMBERG Kamerkoor subliem in Brumel-concert Nederlands Kamerkoor onder lei ding van Paul van Nevel met werken van Antoine Brumel. Lutherse Kerk, Den Haag. Er kan geen verschil van mening bestaan over het programma zo als dat gisteravond in de Luther se Kerk door het Nederlands Ka merkoor werd uitgevoerd. Het programma was gewijd aan com posities van Antoine Brumel die leefde van ca. 1460 ca. 1520, die afkomstig was uit de omgeving van het Franse Chartres en rond 1483 als zanger werd benoemd aan de wonderschone kathedraal van die plaats. Hij schijnt nogal moeilijk van karakter te zijn ge weest want hij houdt het nergens lang uit. Van Chartres gaat hij naar Genève en daar vandaan naar Parijs. Ook zonder telefoon, fax en computer waren zijn com posities tot zelfs in Italië doorge drongen en van 1505 tot 1510 blijft hij in Ferrara. Daar wordt hij door Alfonse I „in de watten" gelegd, maar na zijn diensttijd in Ferrara duikt hij in Rome op. Dan verdwijnt hij letterlijk en fi guurlijk van de aardbodem. Compositorisch leefde Brumel zich vooral uit in een groot aan tal missen. Het Nederlands Ka merkoor zong onder leiding van Paul van Nevel tevens pro grammasamensteller dan ook voornamelijk polyfone misdelen. Wat te zeggen over zoveel vocale schoonheid? Van Nevel zegt: „Brumel verschijnt in al zijn composities als de Jeroen Bosch van de muziek: een ongebreidel de fantasie gekoppeld aan een ragfijne techniek maken van zijn kunst een adembenemende erva ring, zowel voor uitvoerder als toehoorder". Voortreffelijk gety peerd maar dan moet die „adem benemende ervaring" van noten beeld tot klankbeeld gevormd worden en dan is er geen koor in Nederland dat zo superieur, zo stijlvol en zo kunstig in staat is dat klankbeeld aan de toehoor der te presenteren. Je vraagt je af of de koren in Brumel's tijd zoveel meer niveau hadden dan onze koren en dat ondanks alle dirigentencursussen en opleidingen die vandaag de dag worden georganiseerd. ADRIAAN HAGER door René de Cocq Man en vrouw Waarom moet het met z'n tweeën?, vraagt Jan Blokker zich in zijn piepkleine kolommetje in de VPRO-gids van deze week af. Hij doelt daarbij op het presenteren van magazines op de televisie, en maakt zich tegelijk boos en vrolijk (zo gaat dat in een column) over de verschijningen van man vrouw-duo's als Jansen en Freriks („Lopend vuur"), Jongbloed Joosten en Lamers en Frequin („De vrijdag is anders"), en vooral over de meestal nogal bedachte rolverdelingen: wie zegt wat wanneer in welke Het aardige van Blokker is, dat hij in zijn virtuoze ironie Wat heb je nog meer, behalve een man en een vrouw?") niet alleen geheel vergeet dat zijn eigen VPRO zich net zo goed bezondigt aan deze presentatieformule uit de oudste kast met televisieclichés (Koster en Forster in Bij Lobith maar ook dat er nog heel wat (praat programma 's en magazines zijn te vinden op de Nederlandse televisie waarin gekozen is voor een andere presen tatievorm. Een bladerexpeditie door een programmablad leert al snel dat de man-vrouw-epzet eerder uitzondering dan regel is. Rondom Tien: één heer. Take Five: vier dames en een mystery guest. Studio Sport: één of twee heren, al naar gelang. Kassa: één heer. Reiziger in muziek: één heer. Van Kooten De Bie: twee heren. Het Capitool: één heer of één dame. Ischa: één heer. Van Willigenburg: één heer. Service Salon: twee dames. Cum Laude: één heer en een panel. 5 uur show: één dame Ursul de Geer: één heer. TV Show: één heer. Te kunst en te keur: één dame. RUR: één heer. BOOS: één (kleine) heer. NOS Laat: één dame of één heer. Berg: één heer Behalve de door Blokker genoemde en door hem onder hoongelach terzijde geworpen duo's vinden we dan in de formule dame-heer eigenlijk alleen nog maar Koster Forster (door mij al genoemd) en Oster Gieske („Belfleur"). Over de merites van de formule valt verder niks te zeggen, lijkt me Je kunt je er vrolijk of boos over maken, dat blijkt, maar of je te maken hebt met goeie of slechte televisie, dat heeft te maken met hoe goed of hoe slecht die presentatoren het doen, en hoe goed of hoe slecht hun redactie en hun regisseur zijn. Je kunt gekromde tenen krijgen van Frequin en Lamers, dat is niet helemaal onvoorstelbaar. Maar net zo goed van Jan Lenferink of van Ischa Meyer. Zeker is. dat de komst van Annemarie Oster en Wilbert Gieske met het middagmagazine 'Belfleur' meteen al behoorlijk omstreden vanwege de niet officiële, maar natuurlijk wél bestaande binding met het gelijknamige damesweekblad, dat in dezelfde week debuteerde) alleen maar voedsel verstrekt voor Blokkers woede annex vrolijkheid. Zelden zagen we een schets voor een dame en een heer, die onbedoeld zo'n komische werking had. Het enige voordeel van het programma is, dat het wordt gemaakt zonder dat béte lachende en klappende studiopubliek dat AVRO's Service Salon steeds weer tot een bezoeking maakt. Maar het is verder voornamelijk een soort mini-catastrofe op televisiegebied. Oster en Gieske leveren de klungeligste crosstalks die we in jaren hebben gezien, bij elke nieuwe zin weer met paniekogen zoekend naar de camera die hen in beeld heeft. En het ergste: ze zeggen een wervend slotzinnetje sémen, tegelijk, min of meer unisono - het is of je een STER-spotje ziet uit de tijd dat de STER nog op stoom liep. En verder heeft Belfleur niks toe te voegen dat er nog niet was. Een recept. Mode. Een semi-medisch babbeltje. Een probleem - van -de- week. Iemand die door de life-style- molen van kapper en visagiste en boetiek wordt gehaald en er niks mooier van wordt. Een stukje muziek. We hebben dit seizoen Take Five, het vrijdagmagazine van de KRO, twee keer Service Salon, en nu Belfleur. Er zijn zodoende nog twee middagen per week te vullen, dames in het Gooi. Er zijn vast nog wel wat loslopende therapeuten, muzikanten, agogen, make- upartiesten, artsen en kappers te vinden om die ook vol te stampen met van die magazines.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19