f „Weinig oecumenische interesse in Hervormde Kerk" Glimp van een hooggestemde tijd £eidóe Souacm brieven van leze» Samen op Weg-regeling geld en goed komt in zicht kerk wereld PREDIKANT NEEMT AFSCHEID VAN WILLIBRORD-VERENIGING Variëteit in omroepen dekt behoefte bij kijkers" De dood van een comapati^ Wedgwood GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidónQowumt DONDERDAG 23 NOVEMBER 1989 PAG^ LUNTEREN De gereformeerde synode is woensdag akkoord gegaan met de Sa men op Weg-beheersregeling, maar echt van harte ging het niet. „Wie vandaag goed gereformeerd wil denken, zou ei genlijk tegen moeten stemmen", zo zei sy node-rapporteur G.J. Kaemingk. Deson danks ging de synode unaniem (met één onthouding) akkoord met de interim-re geling voor „stoffelijke aangelegenheden" die volgende week tijdens de gecombi neerde vergadering van de hervormde en gereformeerde synoden wordt besproken. Al in 1982 lag er een eerste concept-rege ling op de tafel van de synoden. Grootste bezwaar van de gereformeerden, die de zelfstandigheid van de plaatselijke kerk hoog in het vaandel hebben, is dat een kerkeraad van een Samen op Weg-ge meente toezicht moet dulden van een provinciaal college van advies. Volgens synodelid ds. W.J.W. Scheltens (Glim men) raakt de mondigheid van de kerkle den door de nieuwe bepaling volledig on dergesneeuwd. „In Oost-Europa raken ze de dwang net een beetje kwijt, dus moeten wij onze kerken niet dwingend laten controleren." Ds. B.J. Aalbers, se cretaris van de Raad van deputaten Sa men op Weg sprak van een perfect com promis, omdat de gereformeerden de re geling te hervormd vinden en de her vormden daarin te veel gereformeerde invloeden ontwaren. De hervormden hik ken vooral aan tegen de passage waarin staat dat het de kerkeraad is die de begro ting vaststelt. Zij ziin gëwend dat het col lege van kerkvoogden bij vaststelling van de jaarstukken het laatste woord heeft. Ook in de as kunnen nog vonken schuilen Russisch spreekwoord DEN BOSCH In de Nederlandse Hervormde Kerk bestaat erg weinig interesse voor de oecume ne. Dit geldt in ieder ge val voor de wezenlijke geloofsvragen in de ver houding tot de Rooms- Katholieke Kerk. Zo heeft de Hervormde Kerk de kanselboodschap van de Raad van Kerken over het Willibrordjaar niet aan de predikanten en kerkeraden verzon den. „Daarmee is een gouden kans gemist. Want Willibrord, 'apostel der Nederlanden', bindt katholieken en protestan ten samen." De 72-jarige N.K. van den Akker, Hervormd emeritus predikant te Den Bosch, stapt na een staat van dienst van vijfentwintig aar per 1 ja nuari uit het bestuur van de Sint Willibrord Vereniging, het rooms-katholieke orgaan voor oecumene. De rooms-ka- tholieken hebben hun Willi brord Vereniging, maar dé Hervormde Kerk en de Gere formeerde Kerken slechts hun organen van bijstand. „Oecumene heeft bij ons lang niet zo'n breed draagvlak", vindt Van den Akker. En: „Verder is er in Nederland nog geweldig veel antipapis- •me. Als je in een kerkdienst drie kaarsen opsteekt, heet het al gauw „te rooms". Moeizaam Het Samen op Weg-proces verloopt zeer moeizaam. In wereldverband zouden her vormden en gereformeerden allang gefuseerd moeten zijn. Gezien tegen het licht van de „grote" oecumene gaat het hier slechts om een binnen brandje. „We zijn hier zo pro vincialistisch. We bekijken al les door een calvinistische bril." In de internationale oecume ne gebeuren er heel belangrij ke dingen, maar in Nederland stagneert nogal veel". De blokkades zitten uiteraard niet alleen aan Calvinistische zijde De mogelijkheid van eucharistische gastvrijheid moet volgens Van den Akker in ieder geval voor gemengd gehuwden en oecumenische verbanden worden verruimd. Onder toezicht van de bis schoppen moeten er uitzonde ringen op het verbod komen zodat meelevende mensen zonder een slecht geweten bij de ander het avondmaal of de eucharistie kunnen vieren. Met de huidige situatie kweek je illegale praktijken. Van den Akker vergelijkt de huidige stand van de oecume ne met een processie. Voorop lopen de bruidjes (leken), ter wijl helemaal achteraan de bisschop komt. Hij komt pas in beweging als de bruidjes reeds lang onderweg zijn. Soms lopen ze te snel. Dan klinken bij processies in Den Bosch de woorden 'effekes wachten'. Je moet zorgen dat je het contact en de verbon denheid met de bisschop niet verliest. Omwille van de oecumene moeten we niet te beroerd zijn even pas op de plaats ma ken, zegt Van den Akker. Spontaan „Zo'n 25 jaar geleden werd ik onder de toenmalige voorzit- Ds. N.K. van den Akker. ter, prof. dr. J.C. Groot, spon taan vanuit de vergadering tot bestuurslid van de Willi- brordvereniging benoemd. Statutair kon dat niet eens, want het lidmaatschap stond toen nog uitsluitend voor rooms-katholieken open". FOTO: ANP Het is niet zo opmerkelijk dat hij de eerste en tot dusver enige hervormde predikant is die bestuurslid van de rk ver eniging voor oecumene werd. Al jong was hij met de RK Kerk in aanraking gekomen. In Weesp had de pastoor als voorzitter van het bestuur van de rk school bij een vaca ture advies gevraagd aan Van den Akker sr, hoofd van een ulo en handelsavondschool. „Daarna kwamen de pastoor en m'n vader regelmatig bij elkaar over de vloer." Een onbekende heeft Van den Akker vanaf diens gym nasiumtijd een gratis abonne ment geschonken op 'Het Schild', het maandblad van de Apologetische Vereniging Pe trus Canisius, waaruit in 1948 de Sint Willibrord Vereniging ontstond. Ook daardoor groei de zijn belangstelling voor de RK Kerk. „Verder heb ik van huis uit de neiging de dingen in inter nationaal verband te zien. De RK Kerk is een wereldkerk, terwijl de Hervormde Kerk zo Nederlands is." Tijdens zijn studententijd kwam het boek 'Wat geloven zij?' (1941) uit, onder redactie van de Jezuïet prof. dr. F. Malmberg en de Hervormde hoogleraar dr. S.F.H.J. Ber- kelbach van den Sprenkel. Weliswaar waren het nog twee afzonderlijke verhande lingen, maar het was in boek vorm wel een eerste poging van Rome en Reformatie om elkaar te leren kennen. Mid den in de oorlogstijd werden rondom dit boek ontmoetin gen van rk en protestantse theologen georganiseerd. In en vlak na de oorlog ont stonden op verschillende plaatsen in ons land gespreks- kringen tussen Protestanten en Rooms-Katholieken: Den Haag, Laren (de Larense Kring), Hilversum, Utrecht. Mannen als Willebrands, Thijssen Berkouwer en Bronkhorst deden hieraan mee, en Van den Akker als jong broekje. In 1946 werd hij predikant in Rhenoy en Gelli- cum. Daar begon hij met de Betuwe Kring (1948-1964), waarin pastoors en predikan ten elkaar over en weer op zochten. In 1951 nam hij een beroep aan naar Den Bosch. Een week na de intrede vroeg hij een audiëntie aan bij de toen malige bisschop, mgr. Mut- saerts, om diens toestemming te vragen voor het opzetten van wat de Bossche Kring (1952-1967) zou worden. „Als je in de RK Kerk wat wilt doen, kun je niet om de bis schop heen," zegt Van den Akker, die altijd veel meer waarde aan persoonlijke con tacten dan aan nota's heeft gehecht. De bisschop had er geen enkel bezwaar tegen. Wel liet hij zich ontvallen dat de Protestantse godsdienst hem „zo saai" leek. Status De in 1969 samengevoegde Bossche-Betuwe (BB) Kring Heeft nooit enige kerkelijke status gehad. Daardoor had de Kring ook meer manoeu vreerruimte. Door de per soonlijke contacten is het oe cumenisch klimaat in Neder land mede beïnvloed. Vooral in de RK Kerk is geweldig veel veranderd, onder invloed van het Concilie en de oprich ting van het secretariaat voor de eenheid der christenen. „Dat juist Willebrands dit voorjaar bij ons 40-jarig jubi leum sprak, verwijst naar zijn uitzonderlijke verdiensten voor de oecumene zowel in ei gen land als in internationaal verband." DIRK VISSER Nieuwe formulering relatie gereformeerden en joden LUNTEREN Met algemene stemmen heeft de synode van de Gereformeerde Kerken gis teren ingestemd met een nieu we formulering voor de relatie met de joden. Kernpunten in het nieuwe kerkorde-artikel zijn de „onopgeefbare verbon denheid" van de kerk met het volk Israel en het wederzijds getuigen. Van verwijzing naar .jodenzending" in welke vorm dan ook is dus geen sprake meer. De gereformeerden hebben hiermee een stap gezet rich ting Ojec het Overlegorgaan joden en christenen om de kerkorde aan te passen aan de gewijzigde inzichten omtrent de relatie kerk en jodendom. Ook van sommige joodse zijde is in het verleden bij de ker ken aangedrongen op „zuive ring" van de kerkorde met name op het gevoelige punt van de „jodenzending". Verle den jaar bleek een wijziging van de kerkorde in de Gere formeerde synode nog niet haalbaar. Het besluit van de gerefor meerde synode is niet defini tief; het is een besluit „in eer ste lezing". Het betreft een wijziging van de kerkorde het formeel fundament van de kerken en in die gevallen wordt aan de plaatselijke ker ken een oordeel gevraagd. Na weging van de reacties komt het voorstel opnieuw in stem ming op de synode; er is een tweederde meerderheid ver eist voordat de wijziging geldig wordt. De huidige formulering van kerkorde-artikel 93 luidt: „De kerken zullen zich richten tot de Joden in en zo mogelijk buiten Nederland om hun uit de Heilige Schrift te betuigen dat Jezus de Christus is". De gisteren aanvaarde formu lering luidt: „De kerken zijn geroepen gestalte te geven aan 5e onopgeefbare verbonden heid van de gemeente van Christus met het volk Israel en te zoeken naar gelegenhe den voor joden en christenen tot wederzijds getuigen". Tijdens vroegere synodale dis cussies over het onderwerp werd de vraag gesteld of het aspect van het getuigenis van de Christus zoals verwoord in de huidige formulering niet onopgeefbaar is voor christe nen. Steeds werd dan geant woord dat wie de ander en zichzelf serieus neemt in de ontmoeting, als vanzelf komt tot dat getuigenis. Wat een opwindende tij den waren dat, de roaring twenties. Overal zit de verandering in de lucht en het is voor iedereen ook duidelijk dat na de grote slachting van de Eerste Wereldoorlog de oude instellingen niet langer voldoen, de ant woorden die gegeven worden ontoereikend zijn. Ook in Nederland bij die klei ne club van bevoorrechten, journalisten en halve kunste naars die naast hun brood winning in hun schaarse uren in de avonden en weekenden plannen smeden om hun ar tistieke idealen in overeen stemming te brengen met hun tijd. Meestal werkten zij geï soleerd, de voornaamste me dia waren de krant en het tijdschrift. Maar binnen dat isolement leven nog volop de idealen, het is een tijd met een uiterst ingenieus profiel. Wat de een doet weet de an der niet en waar nu de idea len in een tijd van consensus er nauwelijks meer toe doen, kijk je in retrospectief niet zonder jaloezie terug naar deze passies en overtuigingen die nog niet geplet zijn door een alomtegenwoordige we tenschap. En dit is misschien wel een van de meest ingrijpende ver anderingen in het tijdsbeeld. Leven en cultuur van vroege re decennia en eeuwen zijn en masse, fragmentarisch welis waar en in interpretaties die elkaar soms aanvullen maar vaak ook op gespannen voet met elkaar staan, aanwezig gemaakt door de beeldcul tuur. En als het goed gebeurt, kan men de hartstochten die ze mogelijk gemaakt hebben, opnieuw ontwaren. De Gemeenschap noemden een aantal jongeren het tijd schrift waarmee zij de geza pigheid in katholieke kring in de jaren twintig wilden be strijden. De titel van het blad ademde iets humanitairs ui, maar tevens was het katho liek, want de onderkop van het in 1925 verschenen blad luidde: Maandschrift voor ka tholieke reconstructie. Jongeren als Jan Engelman, Albert Kuyle en Willem Maas probeerden een brug te slaan tussen hun religieuze overtui gingen en artistieke aspiraties. In de RK kerk dateerden de beeldeiï voor het geloof im mers uit de Middeleeuwen en de emanciperende RK kerk had in de vorige eeuw dank baar deze schatkamer aange sproken die na de protestantse dominantie in de vergetelheid was geraakt. Maar deze jongeren voelden heel goed aan dat de drama's van hun eigen tijd, de wereld oorlog en de desintegratie daarna, een nieuwe uitdruk king nodig hadden. Daarbij twijfelden zij er niet aan dat die idealen ingebracht moes ten worden in het raamwerk van hun religieuze overtui gingen. Ook die werden ove rigens bijgesteld door te rade te gaan bij het oorspronkelijke christendom met een zoveel mogelijk voorbij zien van het dogmatische en hiërarchische bouwwerk dat in de eeuwen daarna was opgericht. Deze Alle-Menschen-werden- Brüder-mentaliteit sloeg ook aan bij andersdenken zoals Theun de Vries, A. den Dool- Albert Kuyle, Jan Engelman en I aard en Hendrik Marsman. Zij werden gastvrij onthaald. Een glimp van deze onstuimi ge jongeren en hun blad kan men opvangen in het pro gramma dat Joes Odufré hier over voor de KRO-televisie maakte. Jammer voor hem was dat hij het vrijwel alleen moest stellen met inmiddels stokoude buitenstaanders als A. den Doolaard en Theun de Vries. Van Duinkerken, En gelman en Kuyle, de cory feeën van het blad, leven im mers niet meer. DOCUMENTAIRE OVER DE GEMEENSCHAP Bovendien beperkte hij zich tot de beginperiode van het blad, terwijl het toch zijn grootste uitstraling had in de jaren dertig. Het genoot toen groot gezag, vooral ook bij buitenstaanders, terwijl de ka tholieke hiërarchie het daar entegen met het nodige wan trouwen bezag. De Gemeenschap was voor die tijd zonder meer een ge slaagde poging religie, kunst en maatschappij in een rele vant verband aan de orde te stellen. Over die uiterst ener verende discussies, de ver schuiving in de standpunten tegenover het nieuwe oorlogs gevaar, de knstvormen die het ontwikkelde, dat alles blijft helaas onderbelicht. Het is de vraag of Kees Fens, hoogleraar Nederlande letter kunde, gelijk heeft met zijn in de documentaire opgenomen commentaar dat de last van het katholieke verleden ver nieuwing in de weg stond. De Gemeenschap bewees het te gendeel en het was niet de kerk, maar de oorlogsomstan digheden die aan het blad in 1941 een einde maakten. Al met al geeft het slechts veertig minuten durende pro gramma van Odufré, hoe aar dig in aanzet ook, een zeer onvolledig beeld van zo'n roemrucht stukje katholiek verleden. We horen nu slechts enkele echo's daaruit, maar de personages komen niet uit de verf, hun harts tochten niet tot leven. De Ge meenschap verdient méér en béter. PAUL VAN VELTHOVEN De Gemeenschap, het ont staan van een tijdschrift. KRO-RKK televisie, vrijdag Ned.l om 18.10. IV NIJMEGEN - Het is mij een raadsel dat er door de opinie makers in dit land van de zo genaamde identiteitsomroe- pen steeds maar wordt ver langd dat zij programma's ma ken waar niemand - en de opiniemakers zeker niet - naar wil kijken. Deze ver zuchting slaakte VARA-voor- zitter Marcel van Dam giste ren tijdens een door het Ka tholiek Instituut voor Massa media georganiseerd debat over de toekomstige relatie tussen publieke en commer ciële omroep. Dr. L. ter Steeg, beleidsmede werker bij de KRO betoogde, dat zijn omroep er niet op de eerste plaats naar streeft strikt identiteitsgerichte pro gramma's te maken, maar conform de wet een totaalpro- grama wil maken waarin die katholieke/christelijke visie in alle soorten programma's kan oplichten. Mensen willen daar van tijd tot tijd mee ge confronteerd worden, zo con cludeerde Ter Steeg mede aan de hand van opvattingen van de Duitse theoloog J.B. Metz. De godsdienstsocioloog J. Pe ters betoogde op basis van on derzoeksmateriaal uit 1985 tij dens het zogenaamde Schlich- tingcollege dat er in Neder land globaal drie behoeftepa tronen te onderscheiden zijn bij kijkers en luisteraars. Een groep daarvan wordt gedekt door de confessionele omroe pen KRO, NCRV en EO die tegemoet komen aan de wens bij kijkers en luisteraars naar een traditioneel christelijk-re- ligieus engagement. Het twee de patroon wordt gedekt door de neutrale omroepen AVRO, TROS en Veronica, die een burgerlijke, zo men wil klein burgerlijke behoefte aan ze kerheid en levensgenieting in hun programmering centraal stellen. Tenslotte is er een derde groepring te vinden bij de VARA en VPRO waarvan de leden uitgesproken links zijn en uit zijn op verandering van de maatschappij. Peters stelde verder vast dat de leden van EO en NCRV het meest christelijk zijn en dat de KRO-leden - van wie veertien procent van de leden zegt onkerkelijk te zijn,- nog het meest neigt naar de groep die bediend wordt door de neutrale omroepen. Ook bij de VARA-leden is zo'n ontwik keling bespeurbaar. Peters meende dat het nuttig zou zijn als beleidsmakers in de média denken in de richting van een structuur waarin aan deze drie stromingen recht wordt gedaan in plaats van steeds maar meer van hetzelfde te creëren. Tenslotte is het zo dat de meeste leden van de omroeporganisaties bewust hebben gekozen voor de om roep waarin zij zichzelf her kennen. Op grond van deze plurifor miteit zal, zo stelde beleids maker Ter Steeg er een struc tuur moeten komen waarin aan deze situatie recht wordt gedaan. Van Dam meende dat het een misverstand is te denken dat de identiteitsomroepen bang zijn voor de komst van com merciële televisie. „Waar ze bang voor zijn is dat ze met ongelijke midelen die strijd zouden moeten aangaan". WAT bekend staat als de zaak-Stinissen een vry coma die al vijftien jaar in een verpleeghuis verblijft q zj man die haar thuis wil laten sterven heeft een >or wending gekregen dan was voorzien. Justitie begiLÉ proefproces tegen een Delftse neuroloog die bij het Ottg, Ministerie heeft gemeld dat hij het leven heeft beëindig] een comateuze patiënt. Justitie wil een uitspraak hoogste rechter over actieve euthanasie bij patiëntenj coma verkeren. ipC t r in de zaak-Stinissen gaat het erom dat de echtgenqst< einde wil laten maken aan de onomkeerbare coma jiu zijn vrouw zich bevindt. Hij heeft via de rechter geprrol het vegetarische leven van zijn vrouw die alleen zet. dig kan ademen te doen beëindigen. Maar de rechteirei uitgesproken dat het leven van deze vrouw bescherrtP dig is. Het verpleeghuis hoeft niet te voldoen aan df" van de heer Stinissen. Zijn vrouw heeft nooit een verijl afgegeven waarin wordt verzocht een 'zinloze' behar» stop te zetten. jen nu HET verpleeghuis wil ook niet meewerken aan de pigr van de heer Stinissen om zijn vrouw thuis te laten stjhe Het eist dat, na het vertrek van de vrouw uit het ve^n: huis, de bestaande behandeling wordt voortgezet ondflbe antwoordelijkheid van een arts. Een principiële zaak: d31" antwoordelijkheid voor een patiënt tegenover het maar op zijn minst strafbaar verlangen een schijnbaar i t| leven te beëindigen. at In het tv-programma Het Capitool, gewijd aan de za#^' nissen, deed de advocaat-generaal bij het Haagse gerec^ zondag de verrassende aankondiging van een proefprojkt gen de neuroloog die enkele jaren geleden heeft bekei— maakt bij een coma-patiënt te hebben ingegrepen. VI send was de mededeling ook voor de betrokken arts, voren niet was ingelicht. Justitie heeft behoefte aan e(R spraak over de vraag hoever artsen mogen gaan bij ly handeling van coma-patiënten die nooit meer zullen o-^ ken. De term euthanasie, d.w.z. de dood als gevolg va medische handeling om lijden te verlichten, is hier nil* toepassing. De advocaat-generaal, mr. Feber, sprak iua meel-juridische zin van moord, maar hij maakte duidel|s psychologisch de zaak anders ligt en de kwalificatie »hi niet van toepassing is. if ju: In het proefproces gaat het om de belangrijke vraag wilsverklaring van de directe omgeving van de patiëij i voorbeeld de naaste familie, voldoende reden mag zijnh een arts om het leven van een patiënt te beëindigerf» zelfde vraag doet zich voor in de zaak-Stinissen. De uitspraak van de rechter zal opnieuw de publieaC cussie over vormen van levensbeëindiging aanwakker» in de politieke besluitvorming nog geen definitieve wïl, heeft kunnen vinden. In elk geval geven de bestaandl- men voor euthanasie - ondraaglijk lijden en de vrije wj de patiënt - geen antwoord op alle vragen. De uitsprai; de rechter is te beschouwen als een verkenning van dit gelijkheden die zich hierbij voordoen. Brieven graag kort an duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezor1 stukken te bekorten. Tabak en alcohol Het aantal Korsakow-patiën- ten in ons land zal rond de eeuwwisseling verdubbeld zijn en circa 10.000 bedragen, zo was in onze krant te lezen. Ge noemde ziekte is, zoals be kend, een gevolg van overma tig drankgebruik. Ik verwacht dat de Nederlandse regering zich net zo weinig aan dit ge geven gelegen zal laten liggen als aan de schokkende hoe veelheden mensen die jaarlijks aan de gevolgen van het roken sterven. Alcohol en tabak heb ben namelijk twee dingen ge meen: 1. er is een niet onaan zienlijke industrie mee ge moeid. 2. de overheid verdient er in de vorm van accijnzen kapitalen aan. Om die redenen zijn deze twee zware vergiften legaal en wordt het econo misch zelfs verre van wense lijk geacht ze te verbieden. Er is echter geen wezenlijk ver schil tussen alcohol en tabak en bijvoorbeeld cocaïne. In beide gevallen is sprake van gevaarlijk gif. Dat het gebruik van cocaïne en heroïne een enorm criminaliteitsprobleem in hun kielzog meeslepen is aan geen andere oorzajg wijten dan aan het verbqs dien deze vergiften legaajj krijgbaar waren waaj ik overigens absoluut pleit bestond die ran" blematiek niet. Dan wj geen zichtbaar verschil I tussen tabak/alcohol en I ne/cocaïne. Men zal dat werpen dat laatstgend^ drugs meer sociale probl met zich meebrengen. I niet waar. Een alcohol geen eenvoudiger hantee type dan de heroïneversl) Wat betreft het gebruii tabak ligt dit iets andeijl roker verandert qua gc niet veel. Hij/zij laat echu omgeving weer mee „L ten" van de schadelijkF woonte en brengt niet l1 de eigen gezondheidheid, ook die van bijvoorbeeld zinsleden in gevaar. n Hoe komt dit land van h1 ken en drinken af? MfJ vraag zouden wetensch^] politiek zich eens intij moeten gaan bezighoude„ accijnzen brengen genot, om die studie te bekostig! P. Brouwer, VOORSCHOTEN. i (ADVERTENTIES) INTERNATIONALE ALLURE VLAKBIJ. Noordeinde 6, Den Haag. Tel. 070 - 630180 j,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2