¥0^
Alexander Pbla: „Stoppen is
je familie vermoorden"
Geldschieters TV 10 willen samenwerking
,Telebingo" krijgt
ïulp Henny Huisman
sn Ted de Braak
„De plicht" toont liefde
in somberste vorm
;]ftjNST/RTV
EcidócSouoatxt
DONDERDAG 23 NOVEMBER 1989 PAGINA 13
IPRO wil groeien
«STERDAM De VPRO
eeft de Dienst Kijk- en Luis-
Ironderzoek van de NOS ge
raagd een „marktverken-
end onderzoek" te doen om
[zicht te krijgen in de vraag
[het ledental kan groeien. De
^RO heeft met zijn circa
D.000 leden momenteel de B-
^tus. Hoewel de VPRO niet
eft naar de A-status „be
nt" zij zich wel op de vraag
j ze al of niet verder te groei-
Om de A-status te krijgen
et de omroep 160.000 nieu-
leden er bij krijgen. Vol-
>ns de VPRO heeft het on-
ïrzoek niets te maken met de
emst van een nieuwe media-
jet. „We bezinnen ons regel-
jatig op deze vraag".
De onlangs overle
den Haagse acteur
Guido de Moor is
dinsdag nog een
keer te zien op tele
visie, in „Prettig Ge
regeld" van de
NCRV. Hij speelt
een oude jeugd
vriend van hoofdrol
speler Joris (Peter
Faber). De afleve
ring werd begin dit
jaar opgenomen.
Enkele maanden la
ter werd De Moor
ernstig ziek. In sep
tember overleed hij.
FOTO: NCRV
(Vervolg van de voorpagina)
AALSMEER De mogelijke samenwerking
tussen TV 10 en Veronique wordt mede bein-
vloed door de eigenaren van TV 10, overwegend
gelegenheidsgeldschieters verenigd in de Ven
ture Capital Investors. Zij zitten niet alleen
maandelijks opgescheept met hoge uitbetalin
gen aan lonen aan gecontracteerde journalisten
en artiesten, maar zien ook weinig uitzicht om
snel tot winst te komen, ook als er „door de
voordeur" tot commerciële tv kan worden ge
komen. Men moet dan volgens Den Haag min
stens wachten tot april volgend jaar.
Er bestaat bovendien grote ontevredenheid bij
de gecontracteerde medewerkers van TV10, op
wier kennis en bekwaamheid vooralsnog geen
beroep kan worden gedaan. Het overleg met de
Franse zender TF1 en de Amerikaanse NBC is
niet van dien aard, dat er snelle beslissingen
mogen worden verwacht.
In Aalsmeer en in Luxemburg zouden de ge
dachten er momenteel naar uitgaan, dat het
produktiebedrijf van Joop van den Ende als
verlengstuk gaat fungeren van RTL Véronique.
TV10 met directeur Ben Bunders zou daarbij
geruisloos verdwijnen. Véronique kan dan voor
de kijkspitsuren beschikken over bekwame
programmamakers en presentatoren. Desge
vraagd liet Joop van den Ende weten op dit
moment nog geen standpunt naar buiten te wil
len brengen. Hij heeft aanbiedingen van Lex
Harding om bepaalde showprogramma's van
zijn produktiebedrijf over te hevelen naar Ve
ronique in overweging.
TON OLIEMULLER
Ton Koopman maakt
cd-opnames Mozart
AMSTERDAM De Nederlandse claveci-
nist Ton Koopman, tevens dirigent van het
Amsterdam Baroque Orchestra, werkt mee
aan een project van Philips Classics om
alle composities van Wolfgang Amadeus
Mozart op compact disc (cd) uit te brengen.
Dit project is opgezet ter herdenking van
de tweehonderdste sterfdag van de compo
nist in 1991, aldus een bekendmaking van
Philips Classics. De serie zal 180 cd's om
vatten en wordt in 44 delen met een wisse
lend aantal cd's uitgebracht tussen augus
tus 1990 en oktober 1991. Aan de opnames
wordt verder meegewerkt door onder
meer Leopold Hager, Sir Colin Davis, The
Academy of Saint Martin in the Fields on
der leiding van Sir Neville Mariner, Mitsu-
ko Uchida en Ingrid Haebler.
V,ZEG 'NS AAA"-MAKERS WERKEN AAN MILIEU-SERIE
5,1
bo
5J
AAA. Comedy-serie. VARA-
svisie. Nederland 1 om 20.19 uur.
nderdag.
IdiLVERSUM „We zijn
stadium van het ge
of minder ge
huwelijk inmid-
voorbij. Wij zijn een
echte familie geworden,
rouwt als er weer een
49?teur de reeks de rug
jjekeert. Een repetitiedag
Ju voor ons ook zoiets als
verjaardag. We heb-
:n er zo ontzettend veel
idezier in. En wat ik zo
rpap vind, is dat de schrij-
irs de serie, ook na ne-
9lfeii jaar, fris weten te
3r Duden", laat regisseur
i ico Knapper met een
s ede glimlach weten.
n lofuitingen hebben be-
ekking op Neerlands meest
51(liefde comedy-reeks „Zeg
AAA", waarvoor de brie-
of de VARA alsjeblieft wil
orgaan met de belevenissen
de familie Dobbelsteen
de dokters Van der Ploeg
Lansberg, alweer binnen
Ook het buitenland lonkt,
i onbescheiden wijze, naar de
pks. Australië en Amerika
n vaste afnemers en ook
ize oosterburen kunnen er
middels van genieten,
hrijver Alexander Pola (75):
k heb de eerste aflevering
^ien en dat was wel even
ïnnen. Hij is bewerkt naar
1 volksaard van de Duitsers
dat betekent dat het meer
n klucht is geworden", laat
weten in het lege decor van
ég 'ns AAA", dat permanent
niat opgesteld in Hal A van
D.t NOB-complex in Hilver-
t-m.
Na tien jaar is er een unieke
situatie ontstaan, want van een
vaste lokatie voor dit soort se
rie-werk was voorheen geen
sprake. Het was repeteren bij
de roeivereniging Willem 3 in
Amsterdam. Nico Knapper:
„We maakten een decor van
stoelen en konden een week
voor de opname pas in het
echte decor werken. Daar
kwam een einde aan toen
bleek dat Hal A vrij kwam.
Het is echt een luxe. We ge
nieten er nog elke keer van.
Het is zoveel prettiger repete
ren. Zo kun je bijvoorbeeld
zonder veel meer moeite even
een regie-foefje uitproberen.
Bovendien kunnen we sneller
en efficiënter te werk gaan. Je
merkt het gewoon tijdens de
opnamen. Er gaat steeds min
der mis. De volgende stap is
natuurlijk om het programma
dagelijks op de buis te bren
gen".
Per maand worden vier afle
veringen opgenomen. Sjoukje
Hooymaayer, die Lydie van de
Ploeg speelt: „We moeten het
zonder haperen aan het pu
bliek, dat tijdens de opnamen
aanwezig is, laten zien. Het is
net alsof je in een toneelstuk
staat. Eigenlijk hebben we
elke maand een twee uur du
rende première".
Chiem van Houweninge en
Alexander Pola hebben'inmid
dels hun honderdvijftigste af
levering ingeleverd. Chiem:
„Die komt in maart op de
buis".
Volgens de scenarist bekijkt
hij van jaar tot jaar of hij zal
doorgaan met de serie.
„Alexander en ik hebben er
nog steeds plezier in. Maar de
komende jaren gaan we kijken
of we ook wat andere schrij
vers bij „Zeg 'ns AAA" kun
nen betrekken. In het buiten
land is dat een heel normale
gang van zaken. Maar wij hou
den er pas mee op als het ver
velend wordt of als we in her
halingen gaan vallen. Dat ge
voel is er niet, maar ik maak
mij er wel eens zorgen over".
Alexander Pola: „Ik vraag mij
wel eens af, gezien mijn leef
tijd, of ik er straks nog wel
ben. Maar als ze mij vragen:
heb je er nu nog geen genoeg
van, zeg ik tegen die mensen:
kunt u mij vertellen hoe oud
uw kinderen worden? Dat we
ten ze toch ook niet. Na negen
jaar ophouden met deze serie
is als je eigen familie vermoor
den. En daar voel ik weinig
Levensecht
Chiem en Alexander schrijven
zo'n vier, vijf dagen aan een
aflevering. Daarbij maken ze
gebruik van levensechte situa
ties, die Chiem en zijn vrouw
Marianne verzamelen. Mari
anne: „De restaurant-scène iri
de eerste aflevering is bijvoor
beeld echt gebeurd, al was de
afloop anders. Het overkwam
een vriendin van mij in Lon
den".
Marianne noemt „Zeg 'ns
AAA" een serie over waarde
ring hebben voor elkaar. „Ie
der mens is belangrijk en
heeft een taak in deze wereld.
Chiem en Alexander geven
zo'n situaties ook altijd weer
een positieve draai. Het enige
negatieve element in de reeks
is eigenlijk Koos, want die
heeft geen werk".
Het leven is er voor de schrij
vers en spelers een stuk ge
makkelijker op geworden de
laatste jaren. Niet alleen de
studio-faciliteiten zijn verbe
terd, ook financieel is alles in
kannen en krukken. Nico
Knapper: „Tot aan het achtste
jaar was er altijd die spanning
of we zouden mogen doorgaan
of niet. Nu mogen we niet
meer stoppen en dat is voor
een belangrijk deel te danken
aan Marcel van Dam, die de
reeks een warm hart toe
draagt".
In de nieuwe reeks is een aan
tal nieuwe personages te zien.
Zo komt Georgette Reyevski
weer opdraven als de moeder
van Lydie van der Ploeg. Zij
was drie jaar geleden voor het
laatst te zien, emigreerde toen
"naar Canada, maar keert nu
weer terug.
Milieu
Hoewel Chiem van Houwe
ninge en Alexander Pola hun
handen vol hebben aan „Zeg
'ns AAA", bestaat er bij beiden
de behoefte om naast deze
reeks een andere te zetten.
Chiem: „We willen een come
dy-serie schrijven met het mi
lieu als onderwerp. Ik bedoel:
wat doe je met de laatste restje
verf of met afgewerkte olie.
Dat soort zaken willen we, op
een komische manier, aansnij
den. Het moet een reeks wor
den die de kijker bewust
maakt van het milieu en hoe
hij ermee moet omgaan. We
gaan binnenkort een pilot-af-
levering maken, hoewel de fi
nanciering voor de serie nog
niet rond is. De bedoeling is,
dat er een hele nieuwe cast
voor wordt gezocht en dat de
VARA de reeks op het scherm
brengt. Zo'n uitdaging van een
nieuwe reeks is van tijd tot tijd
heerlijk. Vandaar".
HANS PIËT
'ÏLVERSUM In de Te-
bingo-uitzending van
i_RO-tv aanstaande maan-
igavond zullen drie pre-
i'htatoren hun opwach-
'"jig maken. Carl Huy-
echts kan voor het goe-
z,i doel, de zwerfkinderen
vele delen van de we-
nld, rekenen op de wak-
jre medewerking van
de Braak en Hennie
uisman.
iar verluidt heeft het niet
el moeite gekost om Hennie
eiisman te winnen voor deze
ondanks dat hij
ejg niet zo lang geleden liet
Jten dat hij zich eigenlijk
E'it zo goed bij de KRO had
is gevoeld.
isen Joop van den Ende en
directie van de KRO woe-
i de zakelijke verschillen
i mening voort, maar er be-
in in de persoonlijke sfeer
mar verluidt uitstekende con-
r.iten. Huisman heeft spon-
in gereageerd en zijn mede-
irking aan „Telebingo" toe-
tegd op de eerste vraag die
m van KRO-zijde bereikte.
dezelfde wijze kreeg de
RO ook de beschikking over
door Huisman in zijn shows
dragen shirts, die tijdens de
fste uitzending openbaar
irden verkocht voor het goe-
Bert de Win
ter, die de leiding heeft over
een team van medewerkers,
vertelt het aantal kijkers van
2,2 miljoen op de eerste uitzen
ding niet laag te vinden. Hij
meent zeker te weten, dat de
kijkdichtheid nog zal groeien.
Gebleken is, dat Carl Huy-
brechts als originele Belg nog
onvoldoende populair is, maar
dat daaraan momenteel volop
wordt gewerkt. Zo kreeg hij al
een optreden in Teds „Fami
lieshow" van de NCRV en in
„Doet-ie het of doet-ie het
niet" van Peter Jan Rens van
de VARA. Van de bespelers
van het eerste net krijgt de
KRO alle medewerking. Hier
uit vloeit de verschijning van
Ted de Braak in „Telebingo"
voort.
Om brede lagen van het volk
achter de Telebingo-actie te
krijgen, ondervindt de KRO
overigens van alle kanten me
dewerking. PSV heeft toege
zegd dat zaterdag in de wed
strijd tegen Fortuna op de rug
zijde van de shirts het woord
„Telebingo" zal worden gedra
gen. Dit heeft pas zin als Stu
dio Sport een samenvatting
van deze wedstrijd zal uitzen
den. Op het eerste verzoek
van de KRO om dit te doen,
reageerde de redactie van Stu
dio Sport even sportief als
spontaan. Het Commissariaat
voor de Media heeft laten we
ten geen bezwaar te hebben
tegen deze vorm van reclame.
TON OLIEMULLER
Ted de Braak, foto: dijkstra
Mediacommissariaat
laat „Belfleur"
nog ongemoeid
AMSTERDAM Het com-
missariaat voor de media laat
het TROS-programma Bel
fleur voorlopig ongemoeid.
„Zoals elk programma zullen
we ook dit programma toetsen
aan de mediawet", aldus een
woordvoerster van het com
missariaat. Zolang er niet
wordt verwezen naar het blad
Belfleur of naar produkten
waarvoor in dat blad wordt
geadverteerd, is er wat het
commissariaat betreft niets
aan de hand.
Het commissariaat heeft een
protestbrief ontvangen van de
VNU over de koppeling die
volgens deze uitgever, bestaat
tussen het televisieprogramma
Belfleur (dinsdag voor het
eerst uitgezonden) van de
TROS en het blad Belfleur,
dat wordt uitgegeven door de
uitgeverij J.D. Communicatie.
Het blad verschijnt deze week
voor het eerst. „De TROS
helpt het blad indirect", aldus
een woordvoerder van de
VNU, „waardoor gemeen
schapsgeld naar dat blad
vloeit. Dat kan niet volgens de
mediawet".
Volgens hem is het volkomen
duidelijk dat de redacties van
televisieprogramma en blad
samenwerken. De VNU wil
dat het blad onder een andere
naam gaat verschijnen: „Dan
kunnen we concurreren, nu is
het oneerlijke concurrentie".
VNU is uitgeefster van een
aantal vrouwenbladen die zich
op dezelfde doelgroep richten
als het blad en het programma
Belfleur.
Volgens de TROS is er niets
aan de hand. „We verwijzen in
het programma niet naar het
blad. Ik zou niet weten wat er
in strijd is met de mediawet",
aldus een woordvoerster."
Visse-oog
Dit is nou wat wordt verstaan onder een „fish-eye lens". Althans, wat de maker van deze foto er
onder verstaat. De foto werd genomen door fotograaf Graham Maggitts, die er tijdens een foto
wedstrijd in Engeland, uitgeschreven door de Royal Navy, een eerste prijs mee won. foto: ap
De Salon: „De plicht of kom in mijn
armen en vertel". Regie: Annemarie
Prins. Choreografie: Hans Tuerlings.
Kostuums: Willy Smits. Met Mirjam
Bos, Mildred Disselkoen, Kenneth
Herdigein en Nienke Reehorst. The
ater aan de Haven, woensdag 22 no-
vember, vanavond nog eens.
De extreme vorm die liefde kan
aannemen, vormt het onder
werp van „De plicht of kom in
mijn armen en vertel". Jammer
dat De Salon in de programma-
informatie niet schrijft, welke
teksten zijn gebruikt, dan kan
het publiek het nog eens nale
zen. Het stuk zit vol met clues,
aanwijzingen en sporen. Er
wordt van alles aangereikt.
Toch levert het geen coherent
geheel op.
Annemarie Prins is een voor
stander van multi-disciplinair
theater. Waren in vorige voor
stellingen muziek en video de
begeleiders van „gewoon to
neel", nu hebben dans en mu
ziek een belangrijk aandeel.
Liefde wordt in allerlei vormen
vertoond, in dans, in woord en
in gebaar. Hoe extreem dat al
lemaal is, zou kunnen worden
verteld via de muziek: een
Gymnopédie van Erik Satie in
een langzame versie en een Ca
price van Paganini.
Zo gaat het in de choreografie
van Hans Tuerlings ook: van
gematigd tot wild en heftig. Het
woord gaat van kwaad tot er
ger. Een stukje Kafka mondt
uit in een mij onbekende tekst
over een vrouw die haar arm af
laat hakken door haar minnaar.
Het kwartet op de vloer doet
flink mee aan dit intense be
denksel. De danseressen wrin
gen zich nu eens in allerlei
bochten, springen trampoline
op het opklapbed of rollen over
het biljart op het toneel. Als
verstilling propt de een druiven
in de mond, steekt neurotisch
sigaretten op, of lakt de teenna
gels van een ander.
Het heeft allemaal ongetwijfeld
betekenis en Annemarie Prins
heeft er vast veel sombere ge
dachten over gehad. Aange
naam is het niet, „De plicht.." is
zo'n voorstelling, waarvan je al
leen de fraaie kostuums en de
inzet van de spelers niet zou
willen vergeten.
PETER SNEL
Kennedy
Gisteren was het precies 26 jaar geleden dat in Dallas de Ameri
kaanse president John F. Kennedy werd vermoord. Nog steeds
blijkt de overleden staatsman een grote bron van inspiratie voor
kunstenaars. De Amerikaanse kunstenares Isabel Mcllvain pre
senteerde gisteren in Boston een buste van Kennedy, die in het
centrum van de stad wordt geplaatst. foto: ap
Recordbedrag voor 150 jaar
oude manuscript Schumann
LONDEN Een 150 jaar oud manuscript van het enige voltooi
de pianoconcert van Robert Schumann heeft gisteren op een
veiling een recordbedrag van 880.000 pond (2,8 miljoen gulden)
opgebracht. Koper Albi Rosenthal uit Oxford zal het manuscript
onderbrengen in een bibliotheek in de Bondsrepubliek Duits
land, waar onderzoekers de kans zullen krijgen het te bestude
ren. „Het is het waard", aldus Rosenthal, die daar aan toevoegde
bereid te zijn geweest 30 procent meer te betalen. „Het gaat om
een van de beroemdste pianoconcerten. Het is gespeeld van Zan
zibar tot Alaska". Schumann begon het concert te schrijven in
1841 voor ziin echtgenote Clara Wieck, een virtuoos op dit in
strument. Wieck speelde het vier jaar later voor het eerst in
Dresden. Het vorige record voor een enkel manuscript, 960.000
gulden voor een werk van Stravinsky, werd al aan het begin
van de veiling gebroken toen iemand 1,4 miljoen gulden neertel
de voor een cantate van Bach.
Will Glahé overleden
BONN De Westduitse musi
cus Will Glahé, die met num
mers zoals Böhmische Polka,
de foxtrot ,Im Gansemarsch"
of de polka „Die Fischerin
vom Bodensee", internationaal
succes boekte, is gisteren op
87-jarige leeftijd overleden in
zijn woning bij Bonn. Dit werd
meegedeeld door zijn advocate
In de VS en Japan behoorde
Glahé tot de Westduitse musici
die de grootste omzetten be
haalden. Als meester op het
accordeon bezocht hij met zijn
orkest tal van landen. „Ik ben
geen kunstenaar, die zichzelf
op de borst moet kloppen. Ik
behoor tot de zogenaamde
stinknormale burgers", was
zijn devies.
Geen krant ontvangen Bel tussen
18.00 en 19.00 uur. zaterdags tussen
14.00 en 15.00 uur. telefoonnr.071-
122248 en uw krant wordt nog dezelf
de avond nabezorgd.
(ADVERTENTIE)
NEDC0NGRESGEB0UW
Den Haag
vanaf 19 dec. - 2015 uur
ook matinees op
1e en 2e Kerstdag
Kassa 070-548000
Bespreekbur HaagscheCn 070-656806
Landelijke Reserveert"" 070-617710
Nationaal Bespieekbui U4153-123444
Kraakhelder
spel van
Hanson
Quartet
Concert door het Hanson Quartet
met medewerking van Janny Lobbe-
zoo (piano). Werk van Van Beetho
ven en Dvorak. Gehoord in de Ka
pelzaal K&O (Leiden) op 22 novem-
Aan het Hanson strijkkwartet,
aangekondigd als een van de
beste strijkkwartetten van En
geland van dit ogenblik, en be
kend van enkele uitstekende
plaatopnamen, gisteravond de
opgave om die reputatie waar
te maken.
Goede strijkkwartetten zijn
geen alledaags verschijnsel zo
dat het niet verwonderlijk is
dat het Britse gezelschap flink
wat belangstelling trok. Voor
de pauze het strijkkwartet in Es
(opus 127) van Ludwig van
Beethoven. Het hele werk, een
van de mooiste kwartetten die
Beethoven schreef, schijnt uit
natuurindrukkente zijn ont
staan. Met een haast impressio
nistisch penseel heeft Beetho
ven zijn muzikale landschap uit
losse natuurstemmingen ont
wikkeld.
Peter Hanson, Iris Juda (viool),
Douglas Paterson (altviool) en
Lionel Handy (cello) voelden
zich volkomen thuis in de kleur
en stemming van dit rijkge
schakeerde landschap. Bijzon
der aangenaam om te beluiste
ren hoe men zonder aarzelen de
weg wist niet alleen in de no
ten, maar vooral in de, vaak
diepgravende, muziek. Dat
bleek niet alleen uit kleine
maar doeltreffend aangebrachte
ritmische accenten, bijvoor
beeld in het gedragen openings-
deel Maestoso, maar evenzeer
uit een homogene samenklank.
Die klank bleef steeds open en
het spel bijna losjes. Bij deze
manier van musiceren en een
grote aandacht voor de afzon
derlijke melodielijnen behiel
den ook de ingewikkeldste pas
sages iets doorzichtigs.
Ook in Antonin Dvoraks pia
nokwintet in A (opus 81) was
elke massiviteit vermeden. De
rustige en melancholieke sfeer
van dit gemakkelijker aanspre
kende werk was meteen goed
getroffen. Janny Lobbezoo gaf
met haar beheerste vertolking
van de pianopartij, waarin ze de
strijkers haarfijn bleek aan te
voelen en op de voet volgde, in
perfekt samenspel met altviolist
Douglas Paterson een overtui
gend bewijs van de zeggings
kracht van Dvoraks compositie.
Het effect in de zaal van erg
zachte tonen is vanaf het podi
um waarschijnlijk slecht te be
palen, maar hoewel het scherzo
en de finale een fantastische af
sluiting van het concert vorm-
dat al te subtiel uitgevoerde
staccato's en pizzicato's in deze
delen het gevaar lopen tegen
een toch altijd net even vollere
pianopartij weg te vallen. Bui
ten kijf blijft intussen dat het
Hanson Quartet terecht een van
de beste Engelse kwartetten
wordt genoemd.
TOM STRENGERS