Paul van Vliet gaat net jubileumshow erug in de tijd Stevie Nicks houdt een jebroken spiegel over Nureyev weg bij Parijse Opera Dienstverlening voor helers gestolen Van Gogh Cabaret- vakwerk Ï.UNST/RTV üeidrM Souoarit WOENSDAG 22 NOVEMBER 1989 PAGINA 15 tecordpri js voor ekening Battem [STERDAM Een tekening van ïrrit Battem (1636-1684) heeft gisteren 1 een veiling bij Christie's in Amster- 270.250 gulden opgebracht. De ihtprijs was 25.000 tot 35.000 gulden. tekening van 277 bij 426 millimeter ;lt een rivierlandschap voor. De koper ?nst anoniem te blijven, aldus het vei- ighuis. Een andere tekening, een stu- van een jonge zittende vrouw (rond 15) door Hendrick Goltzius, werd ir 63.250 gulden verkocht. Op de ach- kant staan drie studies van een vrou- inhoofd. Het werk werd door een itsvermoedende eigenaar aan Chris- >'s getoond tijdens een taxatiedag in ildoorn. Prince geeft extra concert ROTTERDAM Prince, het Ameri kaanse popidool die, zoals eerder aange kondigd, zaterdag 2 juni volgend jaar optreedt in het Rot terdamse Feije- noord-stadion, heeft besloten er nog een uitvoering aan toe te voegen: zondag 3 juni. Het eerste con cert is nu al uitver kocht, kaarten voor het concert daarna gaan komende za terdag in de (uit verkoop. Telebingo: 2,2 miljoen kijkers HILVERSUM De eerste uitzen ding van Telebingo, KRO-actie voor zwerfkinderen, af gelopen maandag, trok 2,2 miljoen kij kers. De waarde ring was 6,8. De KRO verwacht dat de belangstelling voor de liefdadig heidsactie de ko mende uitzendin- Toneelspeler nieuwe minister in Sovjetunie MOSKOU Het Sovjetrussische parle ment heeft gisteren Nikolaj Goebenko gekozen tot nieuwe minister van cultuur van het land. De toneelspeler en regis seur kreeg slechts acht tegenstemmen. Goebenko begon zijn carrière als toneel speler in het Tagankatheater in Moskou, onder de nu in het Westen levende regis seur Joeri Ljoebimov. De afgelopen twee jaar fungeerde Goebenko zelf als regis seur van hetzelfde gezelschap. Na zijn verkiezing verklaarde hij dat er „geen snelle uitweg" is uit de crisis waarin de cultuur in de Sovjetunie momenteel ver keert, omdat de „oorzaken daarvan te diep liggen". Verder sprak hij zich uit voor een vrije ontwikkeling en decentra lisering van het culturele leven in het land. GEEN EMMY VOOR B.O.O.S. NEW YORK B.O.O.S., het kin derprogramma van Bart de Graaff, is tijdens de uitreiking van de Emmy Awards, de hoogste on derscheiding op het gebied van te levisieprogramma's in Amerika, niet in de prijzen gevallen. De Emmy voor het beste kinderpro gramma ging naar een Canadese serie, tot verrassing van alle aan wezigen, die luidkeels lieten blij ken aan B.O.O.S. de voorkeur te geven. De winnende serie is een science-fiction-verhaal, dat vol gens B.O.O.S. bedenker Rob de Boer veel verder van kinderen af staat dan het door en voor kinde ren gemaakte B.O.O.S. „Rode Wangen' krijgt prijs UTRECHT Het kinderpro gramma „Rode Wangen", dat zondag door de VARA wordt uitgezonden, is in Bulgarije in de prijzen gevallen. Op het Gouden Antenne Festival won de liedjesshow, met Herman van Veen in de hoofdrol, de tweede prijs in de categorie jeugd. Het internationale tele visiefestival werd dit jaar voor de tweede keer gehouden. „Rode Wangen" had concur rentie van achttien andere kin derprogramma's uit alle Oost- europese landen, Cuba, Nigeria, Engeland, België, Duitsland, Spanje, India en Jordanië. Mondriaan terug tn het Haags Gemeentemuseum hangt sinds vandaag weer Mondriaans „Ruit met grijze lijnen". Het uit 1918 daterende werk is geheel gerestaureerd, gezien de staat van verval waarin het verkeerde een topprestatie van het restauratie atelier van het museum. FOTO: PR TRECHT Paul van liet viert zijn 25-jarig ju- ileum als „aansmoeze- ier" van 26 tot en met 30 ?cember 1989 met een leciaal programma dat heeft gecomponeerd in de hand van de meest iccesvolle thema's uit jn shows. In het Scheve- ingse Circustheater gaat ij met evergreens en mo- terug in de tijd en hij opnieuw horen en en wat hij ooit over zijn zijn tijd en zijn leven néeft geschreven, Lan het slot van deze unieke he man show, die in de zomer §bn 1990 in Scheveningen nog vervolg zal krijgen en °karna voorgoed geschiedenis rordt, maken de komische ty- _es, die in zijn carrière een es- pntiële rol hebben gespeeld, [Jog één keer hun opwachting iet teksten, waar Van Vliet dit moment driftig aan putelt. :ajoor Kees, Bram van de commune, Arie, Benny en ba ron Taets van Avezaete heb ben ook het hoogste woord op een dubbel-CD, waarmee Pho nogram Van Vliets jubileum van een passend geluidsdecor heeft voorzien. Op de twee zil verkleurige schijven heeft de laserstraal ook andere voltref fers geëtst, waaronder toch maar weer De jas van Claus, Meisjes van dertien, De Zee, Partnerruil, Kom Louise, en de Schrammen op mijn hart. Op die manier is een kostelijk en kostbaar archief ontstaan, waarin het tijdbestendig talent van Van Vliet springlevend zal blijven tot in lengte van ja ren. In september 1990 ver schijnt nog een derde CD met speciaal gearrangeerde liedjes uit de laatste one man shows. Ook uitgeverij Fontein maakt een feestelijk gebaar en lan ceert een nieuwe, herziene druk van de bundel „Er is nog zoveel niet gezegd", met de in tegrale teksten van tientallen liedjes, die Van Vliet geschre ven heeft. De Avro-televisie zal wellicht in februari 1990 op dit jubile um terugkomen. Op welke wijze dit zal gebeuren is voor alsnog een punt van discussie, die even verward is als de Avro zelf. Gedacht wordt aan een documentaire, die in vo gelvlucht over zijn loopbaan zal scheren. Van Vliets carrière begon op 18 december 1964: tijdens een bar en boze winteravond kraaide de rode haan luid vic torie in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen aan de Zwarteweg in Den Haag. Terwijl een verzengen de vuurzee door de aftandse, zieltogende kunsttempel kolk te, sprong enkele kilometers westwaarts de kersverse mr. in de rechten Paul van Vliet op een miniatuurpodium, dat met kunst en vliegwerk bin nen de muren van een afge dankt ijspakhuis aan de Nieu we Schoolstraat was gefrom meld. Zijn lang gekoesterde droom was daarmee feestelijke realiteit geworden. Theater PePijn was geboren. Eregast op deze dubbel gedenkwaardige avond was de Haagse burgemeester Kolf schoten, die ruim een uur na Paul van Vliet als „Bram van de commune", een van de typetjes die in zijn jubileum programma zulen terugkeren. FOTO: SP het begin van de voorstelling buiten adem en met bluswater in zijn haar het zaaltje betrad en tegen het middernachtelijk uur de zegewens uitsprak: „La reine est morte, de koningin is dood, vive le petit prince, leve de kleine prins". De kleinkunstprins van toen heeft ondertussen allang de status verworven van souve- reine vorst, die per decreet re geert in het vaderlandse amu sementsrijk. Negentien keer heeft hij totnogtoe een avond vullende troonrede geschre ven, die hij daarna tijdens langdurige werkbezoeken in steden tussen Vaals en Roode- school uitsprak. Kort na zijn troonsbestijging had hij ook reeds op een ande re wijze de aandacht op zich gevestigd. In februari 1966 dook hij plotseling op in de Haagse Ridderzaal, waar hij in een rechtstreekse telèvisieuit- zending prins-gemaal Claus van Amsberg verraste met een duffel van uitzonderlijke snit. Het was wederom een uitge kiend koninklijk gebaar, waarmee hij zich definitief in de kijker van gans de natie speelde. Onlangs heeft hij nog belang stellend bij Claus geinfor- meerd wat er met dat originele geschenk van weleer is ge beurd. De prins vertrouwde hem toe: „Hij hangt nog steeds in Huis Ten Bosch aan de kap stok. Als we een gast in huis hebben die een wandeling in de tuin wil maken en geen jas bij zich heeft, bieden wij uw jas aan". LEO THURING oncert Stevie Nicks. Ahoy', Rotter- im. Voorprogramma Richard Marx, isteravond. yje Amerikaanse zangeres Ste ile Nicks nam ons op haar elpee mee naar de an- kant van de spiegel. De klanken die uit dit gecreëerde sprookjesland waren zeker niet on De vooruitzich op haar Nederlandse con- leken dan ook, ondanks wat beduimeld podium- verleden, uiterst gunstig. Wat 'Stevie haar publiek, in een tot Hn heel kleine zaal verbouwd otterdams Ahoy' voorhield, ■as echter niet meer dan een "Ebroken spiegel, lyaar de schoen precies wrong niet te zeggen. Het was een i>mbinatie van factoren, een wat vlak en neu- zingende Stevie, een afgeregelde geluidsin- en een te kort aan bht sterk materiaal het spie- celtje aan de wand al snel in dvee deed breken. De vie Nicks bleef verborgen een brei van geluid, r/aarin soms een enkel instru ment (de drums, saxofoon, pia- eib) een hoofdrol kon spelen, f |m toch niet helemaal uit dit ubrookje te worden geschre- en, bouwde Stevie Nicks haar btreden uit tot een gebeuren cat het midden hield tussen ;efen modeshow en een circus. kunstjes waren van drum- Russ Kunkel en percus- esonist Peter Michaels. Laatst- kreeg tijdens een drum-intermezzo steeds weer nieuwe stokken vanaf de zij lijn toegeworpen. En in de mo deshow speelde de zangeres zelf de hoofdrol. Zij had haar complete garderobe meegeno men en wilde al die kleding niet ongedragen laten. Hier door verdween ze na elk num mer even in de coulissen om iets anders aan te trekken, haar make-up op orde te bren gen en haar enorme kapsel weer even wat op te schudden. Het gevolg was dat alle vaart er uit was. Je kon soms zelfs tussen de nummers een speld horen vallen. Bovendien had de vertelling niets Europees. Nadat het pu bliek halverwege de voorstel ling in een muzikaal drijfzand terecht was gekomen, stond Stevie aan de kant als de goe de fee de drenkelingen te be danken „uit de grond van mijn hart". Het verhaal bleek dus uiteindelijk ook nog van goed koop (Amerikaans) sentiment aan elkaar te hangen, en be reikte daarbij zijn „hoogte punt" toen Nicks tiidens het fantastische „Edge Of Seven teen" de drenkelingen uitein delijk de helpende hand toe stak. Ze werd daarbij bijge staan door twee helpers, die haar lange jas naar achteren hielden en er voor zorgde dat ze zelf niet ten onder ging. Ze kwam een keer terug voor het sentimentele „Has Anyone Ever Written Anything For You", maar blies toen, na een uur en drie kwartier, het sprookje definitief uit. HANS PIËT Crosby, Stills en Nash bij Berlijnse Muur Crosby, Stills en Nash tijdens het concert dat ze gisteren gaven bij de Berlijnse Muur, vlak voor de Brandenburger Tor. De Ame rikaanse groep was maandag in Berlijn aangekomen om een spontane voorstelling te geven bij de Muur. Met hulp van de Westberlijnse politie kon dat geregeld worden. Het trio zong en kele oude hits als „Teach Your Children", maar ook een reggae- achtig nummer getiteld „Chip It Away", waarin de Berlijners wer den aangespoord om de Muur weg te hakken. Na de opening van de grens tussen de DDR en West-Duitsland hadden ook de cellist Mstislav Rostropovich en de popzanger Joe Cocker al een voorstelling bij de Muur gegeven. Carmen ritmisch keurslijf in Spaans Danstheater met „Carmen" en „La Trilla", dinsdagavond, herha ling hedenavond. Sedert Argentina de volksdans tot theaterdans verhief, nam de Spaanse dansinvasie groepsgewijs van jaar tot jaar toe. Het kritische Nederlandse publiek werd na 1945 minder kieskeurig. Men vond het al lang goed dat de theaterdans tot danstheater werd en dat stijl - vooral in de flamenco - nog wel eens werd opgeofferd aan virtuositeit. Vanaf het begin van de jaren vijftig was de Mexicaanse Spanjaard Luisillo, al dan niet met zijn vrouw Teresa of met een eigen groep, vaste podium- gast in ons land. En nog steeds trekt deze choreograaf, voor Wie de dans drift is, met een tot de laatste scènische moge lijkheid benutte combinatie van ritmiek en motoriek door de wereld. Net tussen Italië en de Verenigde Staten in bleek het mogelijk twee dagen voor Nederland uit te trekken. Ex clusief voor het Scheveningse Circustheater, dat deze uitver kiezing qua belangstelling maar matig honoreerde. Het programma vermeldde „Carmen" en de flamenco-af deling na de pauze kreeg nu eens geen café-ambiance maar een pastorale omgeving met hooi en andersoortige veldar beid. Nu is „Carmen" evenmin Spaans als „Butterfly" Japans is, maar dat doet er weinig toe als het ritme blijft aanzuigen Carmen, zoals gisteren te zien in het Circustheater. als een wervelwind en als een ferme erotische tic de vele voetroffels en het vaak fili- graanfijne handenspel afwis selt. Oudtijds kende „Carmen" geen wulps wiegelende siga rettenmeisjes, maar de tijden veranderen. Ook op een „Spaans" podium, waarop het bloterige in het moederland waarschijnlijk op enig verzet zou stuiten. De discipline bleek verrassend groot, de zang op de juiste wijze schroei end en de gitaristen kenden hun vak. In de Carmen-versie van Luisillo bleek de figuur van Micaela overigens verdon keremaand, terwijl Bizets Bloemenaria tot een - overi gens prima gedanst - duet was getransformeerd. Een kniesoor die zich daaraan stoorde. De publieke ontvankelijkheid werd over een breed visueel front kleurig geattaqueerd en wat wil men dan nog meer? FRANK DELBOY 'ARIJS De wereldbe roemde danser Rudolf ^|ureyev is gisteren afge beden als artistiek direc- ^ur van het balletgezel- i£hap van de Parijse Ope- a. Wel blijft Nureyev aan e^ls „eerste choreograaf", ^en functie die speciaal ,oor hem in het leven is inroepen. jcfet deze bekendmaking is een inde gekomen aan het maan- iiPn slepende conflict tussen ureyev en Pierre Berge, de oigeheel directeur van de Ope- [JeL een conflict dat de laatste igeken via de media werd uit gevochten. In een interview c>et Le Figaro in New York laagde Nureyev dat hij niets had gehoord van Berge over zijn contract, dat eind augustus was afgelopen. Berge, zei hij, was nog moeilijker te bereiken dan God. Berge riposteerde dat het lastig was met iemand in contact te komen die bijna nooit in Parijs is. Omdat Nureyev nog zoveel andere verplichtingen had en daarom vaak weg was, wilde Berge dat in het nieuwe con tract een clausule werd opge nomen waarmee de danser verplicht werd een half jaar bij het Parijse balletgezelschap te blijven. Het gezelschap zelf was naar verluidt ook weinig gelukkig met Nureyevs veel vuldige afwezigheid. Maar Nu reyev weigerde. Bekend was verder dat Nureyev niet goed kon opschieten met de zakelijk directeur Jean-Albert Cartier. Toch schijnen de twee partijen niet geheel gebrouilleerd te zijn, getuige de nieuwe functie van „eerste choreograaf" die nu voor Nureyev in het leven is geroepen. Dat ging wel an ders met Daniel Barenboim, die als directeur van het nieu we operagebouw aan de Place de la Bastille door Berge regel recht de laan werd uitge stuurd. Berge was het niet eens met Barenboims hoge sa lariseisen en zijn „elitaire" vi sie op de opera. Rudolf Nureyev, die zijn functie als directeur dans van de Pa rijse Opera wegens veelvuldige afwezigheid moest opgeven. ARNHEM De rechtbank in Arnhem heeft gisteren de twee helers van het gestolen Van Gogh-schilderij „De uit gebloeide zonnebloemen" ver oordeeld tot een alternatieve straf van driehonderd uur dienstverlening en een voor waardelijke gevangenisstraf van zes maanden. Bovendien moeten zij vrouw zich onder therapeutische behandeling la ten stellen. Als ze zich daar niet aan houden moeten ze als nog een gevangenisstraf van zes rhaanden uitzitten. De 24-jarige vrouw en haar 22- jarige vriend hadden het schil derij met een geschatte waarde van tussen de 80 en 100 mil joen gulden onder hun bed verstopt. In de slaapkamer werden ook de foto's gemaakt om kracht bij te zetten aan de losgeldeis voor de gestolen schilderijen. Het schilderij maakte deel uit van drie schilderijen die op 12 december vorig jaar werden gestolen uit het rijksmuseum Kröller Mv)ller in Otterlo. De twee hoofdverdachten van de diefstal werden in september door de Arnhemse rechtbank veroordeeld tot een gevange nisstraf van vijf jaar. De rechtbank is het eens met de opvatting dat de man en vrouw hebben gehandeld uit „onwerkelijke naïviteit door een gebrek aan levenserva ring". De officier van justitie omschreef de twee als doods bange mensen die nog nooit' eerder met justitie in aanra king waren geweest. MUSICAL IN LEIDSE SCHOUWBURG Leidse schouwburg: Cabaret van Harold Prince. Gebaseerd op het to neelstuk van John van Druten en de verhalen van Christopher Isher- wood. Script: Joe Masteroff. Muziek: John Kander. Liedteksten: Fred Ebb. Choreografie: Bonnie Walker. Vertaald door Coot van Doesburgh. Regie: Scott Faris. Muzikale leiding en arrangementen: Maurice Luttik- Normaal gesproken is ons vriendelijke Leidse schouw burgje te klein voor een groots gemonteerde musical. Maar door een uitkoopsysteem dat rekening houdt met de grootte van de zaal is het mogelijk dat Cabaret vijf avonden in Lei den te zien is. De musical is met veel bomba rie aangekondigd, en voldoet aan de hooggespannen ver wachtingen. Het verhaal wordt goed en intelligent ge presenteerd en de afwerking is uitstekend. De Amerikaanse schrijver Clifford Bradshaw reist naar Berlijn op de grens van 1930 om er zijn boek te schrijven. Hij komt in contact met Sally Bowles uit de Kit Kat Club, die al snel bij hem intrekt. Als hij het opkomende nazisme het permanente Berlijnse feest ziet verstoren, besluit hij om terug te gaan naar huis. Maar zonder Sally. Zij wapent zich met naïveteit, wil van politiek niks weten en blijft. Theo Nijland en Alexandra van Marken spelen het centra le paar met een natuurlijkheid, die in de glitter wereld van de musical uitzonderlijk is. Van Marken is een herkenbaar on nozel meisje, ondaks de lagen make up en glimlach, Nijland is als Cliff ondanks zijn princi pes geen drammer. Ze wonen op kamers bij Fröu- lein Schneider, die ingaat op* het aanzoek van de eveneens oudere, maar joodse Herr Schultz. Ouwe rotten Lia Do- rana en Guus Verstraete se nior maken van het tweede paar een ontroerend stel, waar nog veel energie van uit gaat. Het verhaal is gevat in het spetterende amusement van de club. De muziek daarvan zit goed, soms zelfs complex in el kaar (Money makes the world go round is daarvan een voor beeld), maar is toch aansteke lijk en wordt ook nog eens zeer precies gespeeld en gezon gen. Als een duivelse regisseur, niet alleen van de shows in de club, maar van de geschiede nis, treedt de Master of Cere monies op. Willem Nijholt schrijft een mooie Mefistofe- les-figuur bij op zijn conto zon der morele belemmeringen, die grijnzend het fascisme op gang helpt. Cabaret is een Ne derlandse musical die tot in de puntjes klopt en toch niet kil of bedacht overkomt. DICK VAN TEYLINGEN Budget allochtone kunstenaars moet gehandhaafd DEN HAAG Het budget van twee miljoen gulden dat nu beschikbaar is voor kunst uitingen van allochtonen in Nederland, moet worden ge handhaafd. Ook in het volgen de kunstenplan over de perio de 1992-1996 blijft een extra injectie nodig om deze kunst écht een kans te geven. De Raad voor de Kunst con cludeert dit in een evaluatie van zeven jaar beleid voor al lochtone kunstvormen. Vol gens het ministerie van WVC zou het stimuleringsbeleid met ingang van 1992 moeten wor den beëindigd. Maar dit voor nemen moet volgens de Raad voor de Kunst worden inge trokken. Ze meent dat het aantal subsidieverzoeken uit de allochtone hoek in de pe riode 1982-1989 zowel kwalita tief als kwantitatief gestaag is toegenomen. Probleem is dat beoordelingsnormen en de eenzijdige samenstelling van adviescolleges bij raden en fondsen echte integratie be moeilijken. Ook is er nog te weinig kader gekweekt bij al lochtone kunstenaars en zijn kunstopleidingen nog te wei nig ingesteld op allochtone studenten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15