Radio zit in sterfhuis constructie" 'finale Willem Bol tussen bank en bühne 55 ZATERDAG 18 NOVEMBER 1989 PAGINA 33 De VARA zendt volgende week zondag weer Kassa uit, een programma dat in de plaats kwam van de Konsumentenman van Frits Bom. Presentator van Kassa is Felix Meurders die, eveneens bij de VARA, op woensdag en vrijdag de actualiteiten op Radio 1 presenteert en eens per maand Paul Witteman vervangt bij Achter het Nieuws. Voor de NOS presenteert Meurders op woensdag het sportprogramma Langs de Lijn. Dat werk stemt hem in meer dan voldoende mate tot tevredenheid. „Een eigen talkshow? Ach nee, ik hoef niet zo nodig". Een gesprek met een veelzijdig programmamaker. HILVERSUM - Felix Meurders, in 1968 begonnen als disc-jockey bij Radio Luxemburg en de NOS, is alweer een jaar of drie niet meer als 'ether-spraakmaker' actief. Ge bleven zijn de herinneringen aan populaire en grensverleggende pro gramma's als Gesodemeurders en de Rock and Roll Methode, waarin Meurders met zijn wijze van aan kondigen treffend anticipeerde op het even later voortgebrachte aan tal muzikale decibels. Sinds hij in 1986 afscheid nam van Ra dio 3 is Meurders ouder en wijzer ge worden. „Vroeger voerde ik wel eens op mijn manier actie tegen beleidsbeslissin gen van en over Radio 3. Op Radio 1 heb ik nog nooit die behoefte gevoeld. Ik laat zo nu en dan wel blijken wat ik van iets vind. Ach, grensverleggend, dat ben ik nooit geweest". Hij kijkt niet echt met weemoed terug. Noemde Radio 3 nog niet zo gek lang geleden een 'regelrechte kinderspeeltuin'. Licht toe: „Ik heb nooit een wezenlijk andere mening over Radio 3 gehad, ook niet toen ik er zelf werkte. Toen riep ik al dat Radio 3 'een vrolijk gevarieerde puinhoop' was. Wat ik jammer vind, is dat de chefs van staven zich nog steeds te weinig gelegen laten liggen aan Radio 3. Het is hèt amusementsmedium, de meest beluisterde zender, maar er wordt maar wat aangerommeld. Ja, inderdaad, da's makkelijk en goedkoop". De 43-jarige VARA-programmamaker heeft zijn werkterrein verlegd. Dat begon al in 1974 toen hij presentator werd van In de Rooie Haan, en dat is gestaag uit gegroeid. „Vroeger was ik heel erg met de vormgeving van een progamma be zig, hoofdzakelijk in mijn Radio 3-werk. Ook wel met journalistieke zaken uit de popwereld, natuurlijk, maar muziek was toch het belangrijkste. Ik ben bewust deze richting uitgegaan, meer serieuzer. Ik wil geen stap terug doen, geen vrijblij vende programma's meer presenteren. Dit werk bevalt me erg goed". Tot voor kort presenteerde Felix Meur ders ook nog op zaterdag de Opening, maar aangezien Kassa op zaterdagmid dag wordt opgenomen, werd die combi natie lastig. „Alhoewel ik denk dat ik dat ook nog wel aangekund zou hebben", zegt Meurders. „Ik kan veel, maar ik ge loof niet dat de redactie daar erg blij mee zou zijn". Journalist Er was een tweede reden. „Ik vond het verstandig om me helemaal op de jour nalistieke kant van het werk te richten. Of ik programmamaker of journalist ben? Dat is bij nieuwsprogramma's vaak hetzelfde: een goed programmamaker is daar ook een goed journalist". „Natuurlijk, bij de tv kun je minder diep op onderwerpen ingaan, 't Is veel meer generaliseren, veel meer met emo- ties werken wil het goed overkomen. Je kunt een programma maken dat diep graaft, maar dan weet je al wat de conse quenties zijn, dan trek je weinig kijkers. Kijk maar naar Het Capitool op zondag en NOS Laat op Nederland 3. Uitste kende programma's, maar voor een heel select publiek". „Jaja, die kijkcijfers. Dat stuit mij ook vaak tegen de borst, maar je moet er re kening mee houden. Wat wil je nou? Al leen maar voor je collega's werken of wil je ook nog wat mensen bereiken. Ik zou best in Kassa wat dieper op zaken willen ingaan, ja, maar de mogelijkheden zijn beperkt". Voor Meurders is zijn tv-werk voor Kas sa en Achter het Nieuws makkelijk te combineren met zijn radio-werk. „Ik wil de band met de radio niet verbreken. De radio beschouw ik als een belangrijke FELIX MEURDERS WIL GEEN STAP TERUG DOEN voedingsbodem. Daardoor blijf ik op de hoogte wat er speelt. Daar kan ik bij Kassa dankbaar gebruik van maken". „Langs de Lijn vind ik een vreselijk leuk programma om te doen. Sport raakt mensen op het emotionele vlak. Als ik PSV met 5-1 van Steaua Bukarest zie winnen, word ik ook emotioneel. Langs de Lijn heeft ook een goede infrastruc tuur, zoals vaste verbindingen met een heleboel stadions. Ik zie het als een idea le actualiteitenrubriek waar veel aan di recte verslaggeving wordt gedaan. Je bent erbij als het gebeurt. Radio is ac tueel, wat er gebeurt kan direct in de ether". Meurders ziet de toekomst van zijn ge liefd medium echter somber in. Hij noemt twee oorzaken: te weinig geld en de verzuiling. „De geldstromen gaan, onder invloed van commerciële televi sie, steeds meer naar tv en minder naar radio. In de komende mediawet, waar over het nieuwe kabinet overeenstem ming heeft bereikt, wordt de radio steeds verder uitgehold. De financiële scheiding tussen radio en televisie wordt opgehe ven. Mijn conclusie: radio zit nu hele maal in een sterfhuisconstructie". „Het enige wat je daar tegen kunt doen is de krachten bundelen, maar dat duurt in dit archaïsch bestel zo ontzettend lang voordat je dat er door hebt". Tegelijker tijd echter signaleert Meurders dat onder dwang van de commercie de omroepen wel naar vormen van samenwerking zul len moeten gaan zoeken. „De TROS wil commercieel, Veronica ook, de AVRO weet het nog niet. Dat zou er toe kunnen leiden dat VARA, NCRV en KRO misschien wel noodge dwongen naar elkaar toe groeien. Het bestel zal de komende tijd veel verande ring ondergaan. We moeten wel". De VARA-man pur sang („ik voel me hier thuis") vindt het jammer dat het ex periment met Radiolympia, het geza menlijke sportprogramma van de om roepen tijdens de Olympische Spelen, nog geen vervolg heeft gekregen. Correspondenten „Het leuke daarvan bijvoorbeeld was dat we gebruik konden maken van alle buitenlandse correspondenten, want dat is door alle bezuinigingen en versnippe ring het grootste euvel van de actualitei tenradio. Er zijn in het buitenland vrij wel geen specifieke radio-corresponden ten, 't zijn veelal schrijvende journalis ten met radio en tv als bijbaantje". „Rob Meines is 'n uitstekend schrijvend journalist, maar die moet je niet horen. Dat geldt ook voor Rob Simons uit Je ruzalem. Ik pleit erg voor eigen omroep- correspondenten. Mensen die vooral goed kunnen vertellen en ook nog eens een reportage kunnen afleveren. Zoiets zouden VARA, NCRV en KRO geza menlijk moeten doen". Ja, dat verfoeide omroepbestel. Ooit voorspelde Meurders dat er nog wel eens een keer een kabinet over zal vallen. Zo ver is het (nog) niet gekomen, maar dat er nog veel veranderd moet worden staat voor de VARA-man als een paal boven water. „Neem de tv. Die moet in ons land altijd nog volwassen worden. Deze moet 's morgens al rond 7 uur beginnen en doorgaan tot een uur of één 's nachts. Maar ja, dat kost geld, hè". De NOS heeft één net ter beschikking en, zo constateert Meurders, „daar kun je toch iets fantastisch van maken. Treu rig dat Nederland 3 alleen maar wordt bekeken wanneer er sport is. Je zou toch zo'n pakket aan moeten kunnen bieden dat het niet altijd een minderheidszen der hoeft te blijven". Lex Harding (Veronique) hoeft voorlo pig niet bij Meurders langs te komen. „Het is zo'n broddel wat daar gemaakt wordt", zegt de laatste. „En ik moet nog zien dat TV 10 het redt. Veronique is al geen bedreiging meer voor de omroepen. Programma's en kijkcijfers vallen tegen. Daaraan zie je dat je toch een zekere kwaliteit moet brengen". „Koos Postema? Een vakman, een tv- persoonlijkheid. Nee, ik zie hem niet als voorbeeld, maar heb wel veel van hem geleerd. Ik heb niet zo veel voorbeelden gekend in mijn leven. Ik kan de keuze van Postema voor TV 10 wel begrijpen. Koos wil van tv dat volwassen medium maken; die mogelijkheden heeft hij niet binnen dit bestel, want waar kun je hier elke avond een goed programma neer zetten? 't Zal nu een hard gelag voor hem zijn, jaja, ik vind dat voor hem wel erg zuur". Meurders ziet zichzelf niet als een 'lezer van andermans teksten'. Bekent niettemin dat het ook bij hem wel 'ns voorkomt dat hij een kwartier voordat een programma begint binnenkomt en een tekst krijgt. „Maar meestal ben ik wel goed op de hoogte van wat er gaat gebeuren". Bemoeit zich bij Kassa dan ook nadrukkelijk met samenstelling en produktie. Onbevooroordeeld „Het verschil tussen Kassa en de Konsu mentenman van Bom is dat wij niet zo veel aan directe belangenbehartiging doen. Niet tante Mien met problemen met haar hotel in Spanje die daarover op de tv haar beklag mag doen. Onze aanpak is breder". „Bom vind ik een voortreffelijk pro grammamaker en een harde werker, maar bij hem was het wel een beetje van: zo is het en niet anders. Bijna geen plaats voor een andere mening. Mijn ka rakter is anders. Niet dat ik geen eigen mening heb, wel zeker, en daar kom ik ook voor uit. Maar ik rangschik eerst de feiten en luister naar argumenten en ga onbevooroordeeld een gesprek in. Geen standpuntbepaling vooraf, iets waaraan VARA-medewerkers zich vroeger wel schuldig maakten. Ik ben blij dat dat weg is". De veranderde VARA. Sinds Marcel van Dam er aan het roer staat, heeft me nigeen dat al de kop gekost. En werd for se kritiek geuit op het 'TROS-achtige' dat Van Dam er bij de socialistische om roepvereniging zou hebben ingebracht. Kritiek die grotendeels verstomd is. En ging het de VARA een aantal jaren gele den slecht, de laatste tijd 'scoort' de VARA weer hoog. Meurders deelt de kritiek op Van Dam geenszins. „Van Dam heeft het heel knap voor elkaar gebokst om de zaak hier financieel weer op orde te krijgen. Bij de KRO zie je nu hetzelfde pro bleem; ik moet nog zien hoe het daar af loopt. Van Dam heeft de VARA een an der image gegeven. Niet meer dat opge heven vingertje, maar mensen onbe vooroordeeld kennis laten maken met nieuwsfeiten". Is Meurders een workaholic. „Ik werk wel veel, maar 't is m'n hobby. Cliché? Ja, maar de waarheid. Ik heb nu wel iets meer vrije tijd, hoor. Zo ben ik voor het eerst in mijn omroepleven op zondag vrij (zijn zondagprogramma Kassa wordt een dag eerder opgenomen, red.). Dat heb ik lang niet meegemaakt". „Veelzijdig?. Dat wordt gezegd, ja, maar daar wordt dan direct aan toegevoegd dat het dus nooit allemaal goed kan gaan. Dat ik te veel, en dus te weinig van alles doe. Maar bij de radio heb ik bewezen dat ik een heleboel dingen kan". Free-lancer De programmamaker is nog steeds niet in vaste dienst bij de VARA, maar ver richt als free-lancer zijn dagelijkse werk zaamheden. Dat wil hij zelf graag zo houden, ,,'t Is zo gegroeid en zo geble ven en ik heb geen ambitie om dat te veranderen". Het is bij de omroep gebruikelijk dat de kleine, vaste kern wèl in loondienst is. Meurders vindt zichzelf desondanks tot die vaste kern behoren. „Zolang er in het werk geen daadwerkelijk onder scheid wordt gemaakt, maakt het voor mij niet uit. Free-lancers vliegen er wel eerder uit, ja, maar tot nu toe heb ik die dans weten te ontspringen. Wat er in de toekomst staat te gebeuren weet ik niet, ik ben niet iemand die ver vooruit kijkt". „Ik werk heel plezierig bij de VARA en ik kan er doen en laten wat ik wil. Ik heb niet het gevoel dat ik als free- lancer minder vrij ben, nee, absoluut niet". In tegenstelling tot diverse andere rtv- coryfeeèn treedt Felix Meurders niet op in reclamespotjes. „Ik wil het gevaar niet lopen dat ik mijn onafhankelijkheid prijsgeef. Mijn geld verdien ik bij de VARA en de NOS. Daarvoor werk ik en wat ik doe vind ik het leukste werk van de wereld". GERARD CHEL DEVENTER - „Sorry", zegt Wil lem Bol deemoedig. Hij trekt er een clownsgezicht bij en dat ver zoet meteen het lange wachten in een kale kleedkamer van de De venter schouwburg. Hij moet nog even bijkomen van een dag lang grapjasserij voor een zaal vol recla mespecialisten, maar z'n bui is goed. „Het was een fijne klus, de heren lagen dubbel", lacht hij te vreden, „nu jij nog." Als effectenspecialist op een bank had Willem het al druk genoeg, maar nu de televisie hem heeft gestopt in de Galerij van Bekende Personen wordt het echt woekeren met de tijd. De NCRV heeft hem na zijn succes in „Showmasters" gelanceerd als olijke broek in „Zo vader, zo zoon" en hem in één moeite door in gehuurd voor de pittige talkshow „Bol is de naam". De aankomende televisiester geniet met volle teugen maar relativeert tegelijker tijd zijn nieuwe bestaan. Een terugkeer naar de schaduw van de showbiz zou hem geen maagzweer bezorgen. Hij peinst er niet over zijn prioriteiten te wijzigen. „Ik wil, dat mijn vrienden en kennissen, maar vooral mijn vrouw Bea trijs, over tien jaar van me zeggen: hé, Willem is geen spat veranderd". Een gesprek met Bol begint natuurlijk met een terugblik op zijn eerste talkshow met twee politieke zwaargewichten: Jo seph Luns en oud-ambassadeur E.J. Korthals Altes. Even leek de meester van de kwinkslag af te rennen op het ra- Ivijn, waarvan niemand terugkeert, maar kort voor de rand maakte hij een scher- r pe draai naar rechts. Luns, altijd goed voor een cabaretnummer, had een ver- f keerde tekst meegebracht. Hij voelde I zich kennelijk ten onrechte verleid tot een duel met zijn oud-collega en 'anders denkende' Korthals Altes. En Willem moest het bezuren. Dit keer geen woordgoochelaar, die moeiteloos de lachers op zijn hand kreeg maar een lichtgewicht, op het punt uit het zicht te verdwijnen. Had» hij het water toen op de rug staan? Willem reageert met een gezicht van hoe-kom-je-daar-nou-bij? „Welnee, Luns is ook maar een mens. En dus onderhevig aan stemmingen. Oké, ik had gehoopt op een gezellige prater, maar die rol lag hem die avond niet. Dat kan". Maar er is natuurlijk verschil tussen een kist-met-meisie doorzagen in gezelschap van een beeldschone assistente en het ontlokken van knapperige uitspraken aan twee door de wol geverfde debaters. „O, daar heb ik toch niet zo'n moeite „IK LAAT ALLES RUSTIG OP ME AFKOMEN" mee", stribbelt Willem tegen, „Of ik nu moet optreden voor reclamejongens of ex-excellenties uit het harnas moet wrik ken, ik blijf even onverstoorbaar. Tuur- lijk, het was even wennen, maar ik voel de me beslist niet onzeker. Ik had me goed in het verleden van de heren ver diept. Bovendien weet ik zelf genoeg van politiek om er een eigen mening op na te kunnen houden. Dat samen móet op een gegeven moment vuurwerk opleveren". Waarachtig, na een periode van kromme tenen, sloeg de vlam in de pan. Bol kreeg de twee kemphanen zover, dat ze hun scheermesjes aandeden. Hoogst boeiend kijkwerk. Wellicht ook verwar rend. We hadden Bol immers net in het hokje 'lachebek' opgeborgen? Dan mag zo'n man toch geen zware kost eten met gerenommeerde kopstukken? Willem is even stomverbaasd. „Waarom niet? Dat vind ik nou zo raar van ons volkje. Als iemand zijn kop uitsteekt bo ven de rest staat men meteen klaar met een etiket. Jammer is dat. Gelukkig heb ben veel kijkers geen moeite met mijn dubbelrol. Dat blijkt uit de stapel reac ties op mijn eerste show. Legio mensen waren diep onder de indruk van Kort hals Altes, die volstrekt integer zijn af schuw van de wapenwedloop beleed". „Ze wilden direct alles van hem weten. Prima toch? Nou kun je wel zeggen, dat ik op het thema van wel of geen bewape ning door had moeten gaan, maar wie zegt me of die methode meer rendement oplevert? Je loopt dan weer het levens grote risico voor een dramkont te wor den versleten". Genoeg gebabbeld over het verleden. Er staat zoveel op stapel, dat het tijd wordt om te informeren naar de toekomst. „Ach, Willem zal wel zien", is zijn ont wijkend antwoord, „is het wel zo nodig om nu al te lonken naar Hilversum? Leuk scoren met een tv-spelletje en een talkshftw is natuurlijk fijn, maar om dan al te denken aan een carrière voor de ca mera? Lijkt me overdreven". Toch, de rol van bescheiden flierefluiter, die best tevreden is met een leven tussen de schuifdeuren, ligt Willem ook niet zo. De zoon van een zakelijk ingestelde va der en culturele moeder, zich helemaal thuis voelend in het flexibele Brabant, ontwikkelde zich voorspoedig als zanger, potsenmaker én leverancier van cabaret teksten. En toen zich het moment voordeed, waarop hij kon gloriëren voor de buis. kwam de gedachte als een flits door het donker: nu of nooit! Het werd „nu" en misschien wordt het „altijd". Het ligt er maar aan of het publiek blijft happen in zijn losse grollen, gekruid met een gulle lach. „Weet je, ik hanteer graag het flo ret van de improvisatie. Hoppa, meteen springen op een opmerking van 'n stu- diogast of een gekke situatie in de zaal. Dat gaat me goed af. Het bewijs is van daag weer eens geleverd. Die reclameke rels lagen dubbel, 'leuk, het komt over', denk ik dan". Hoewel Willem Bol zich nog niet laat dwingen tot een keuze tussen bank en bühne wil hij wel kwijt, dat een carrière voor hem niet het allerbelangrijkste is. „Het enige wat ik wil is trouw blijven aan mijn eigen uitgangspunten. Daar be doel ik mee, dat een goede verstandhou ding met vrouw en vrienden mij het meeste waard is. Een carrière is heel mooi, maar je moet er niet meteen je ziel en zaligheid aan hangen. Na^deze show doe ik misschien een spelprogram- ma, gevolgd door een grote zaterdaga vondshow en daarna wellicht weer een talkshow, wie zal het zeggen? Ik laat rus tig alles op me afkomen. Intussen houd ik me vast aan één stelregel: dat wat je doet moet je zo goed mogelijk doen. Wanneer dat lukt komt alles op z'n pootjes terecht". Willem Bol is een positief ingesteld mens, een klacht rolt zelden van z'n lip pen. Toch heeft hij aan één ding een gloeiende hekel: „Mensen moeten mij niet manipuleren. Ik wil alles voor ieder een doen. als ik tevoren maar weet wat van mij wordt verwacht. Ik ontmoet soms figuren, die met opzet een vage af spraak maken. Dat doen ze om nader hand meer van mij kunnen profiteren. Als ik dat merk is de boot aan. Duidelij ke afspraken maken en je daaraan hou den, daar houd ik van". JOS BOUTEN '£aidóc@oii/ia/nt1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 33