W Het moet een soort Taizé worden Ceid^cGotvtmli Staat moet echtelijke trouw stimuleren" brieven van lezei kerk wereld beroepingen r>r> Ambassade Roemenië geeft niet thuis aan demonstranten Blanke NG Kerk vraagt De Klerk zuinig om te gaan met doodstraf KNUFFELS \VOOR AJAFRIKA van wensen met gevoel GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSouocmt DONDERDAG 16 NOVEMBER 1989 PAGjMJs Paus misschien in 1991 naar Berlijn VATICAANSTAD Het Vaticaan onderzoekt de mogelijk heid van een bezoek van paus Johannes Paulus II aan Berlijn in 1991. Dat heeft de voorzitter van de Westduitse bisschoppen conferentie, dr. Karl Lehmann, gisteren gezegd aan het eind van het bezoek van de Westduitse bisschoppen aan het Vati caan. Het hoofd van de congregatie voor de geloofsleer, kardi naal Joseph Ratzinger, meende dat de recente gebeurtenissen in Oost-Europa zijn congregatie alsnog gelijk hebben gegeven. De congregatie, die waakt over de zuiverheid van het geloof, noemde in 1984 in een document over de theologie van de be vrijding de marxistische regimes in Oost-Europa „de schande van onze eeuw". Russisch-Orthodoxe Kerk excommuniceert bisschop MOSKOU De heilige synode van de Russisch-Orthodoxe Kerk heeft bisschop Ioann geëxcommuniceerd. De voormalige bisschop van Zjitomir heeft in de Oekraïne een eigen ortho doxe kerk opgericht. Ioann heeft zichzelf direct aan het hoofd geplaatst van de nieuwe kerk, die in ogen van de heilige syno de een voortzetting is van de Oekraïnse orthodoxe kerk die in 1921 ten tijde van „kerkelijke onrust en verwarring" ontstond. Deze kerk is nooit erkend door andere orthodoxe kerken, trok nauwelijks gelovigen, steunde de nazi's en ging in 1942 ter zie le. Volgelingen van een dergelijke kerk, als ze er al mochten zijn, kunnen volgens de heilige synode nooit erkend worden. De synode betreurde dat de voormalige bisschop van Ziitomir de „zielen van de gelovigen in verzoeking heeft gebracht". Alles gaat onder de grond en speelt weer opnieuw mee. Protest Limburgers tegen basiliek in Ivoorkust CADIER EN KEER Drie missionaire organi saties uit Limburg heb ben geprotesteerd tegen de bouw van een geld verslindende basiliek in Ivoorkust. Paus Johannes Paulus II heeft dit monu mentale gebouw enkele maanden geleden als ge schenk van president Houphouet-Boigny aan vaard. „Hypocriet en onchristelijk" noemen het Missionair Cen trum (Heerlen), het Afrika Centrum (Cadier en Keer) en het Bureau voor Internationa le Solidariteit (Roermond) de verlangens van de Ivoriaanse president. In diens geboorte dorp Yamoussoukrou verrijst de basiliek Onze Lieve Vrouw van de Vrede, een kopie van de St. Pieter in Rome, die de paus volgend jaar tijdens zijn bezoek aan Ivoorkust zal inze genen. De Limburgse organisaties vragen de algemeen oversten van orden en congregaties in Rome zich te distantiëren van deze gebeurtenis en hun soli dariteit uit te spreken met de arme bevolking van het West- afrikaanse land. In Ivoorkust wonen ongeveer 850.000 rooms-katholieken. Ruim zes tig procent van de 10 miljoen inwoners hangt traditionele Afrikaanse godsdiensten aan, 25 procent is moslim. De bouw van de grootste kerk van het Afrikaanse continent kost naar schatting 275 mil joen gulden. Houphouet-Boig ny zegt dat hij en zijn familie de kosten betalen. De vraag uit Limburg is hoe iemand in een zeer arm land op eerlijke wijze aan zoveel geld kan ko men. De missionaire organisaties vragen de oversten het stil- zeggen de geloofwaardigheid van de kerk op het spel staat. Begeleider jongeren Medjugorje in Rotterdam ROTTERDAM De Joego slavische franciscaner pater Slavko Barbaric, begeleider van de zes jongeren van Med jugorje aan wie in 1981 Maria zou zijn verschenen, komt dinsdag 21 november naar Rotterdam. Pater Barbaric zal tijdens een eucharistieviering die om 19.00 uur begint in de Michaël en Clemenskerk aan de Dorpsweg 80 in Rotterdam preken en vertellen over de gebeurtenissen in Joegoslavië. Naar schatting meer dan der tien miljoen mensen trokken de laatste jaren naar Medju gorje. Deskundigen zoals art sen en psychiaters die langdu rig en in verschillende perio des met de jongeren hebben gesproken staan voor een raadsel: zij hebben geen be drog kunnen ontdekken in de verklaringen en evenmin iets toe kunnen schrijven aan zie kelijke verbeelding, hysterie of persoonlijk materieel ge win. Hoewel de leiding van de ka tholieke kerk nog niet tot een officiële erkenning van de verschijningen is gekomen en tot nu toe een zelfde voorzich tigheid betracht als destijds ten aanzien van Fatima en Lourdes blijkt Medjugorje vooral een plek van bekering te zijn. De kerk is te bereiken met tramlijn 2 (halte Charlois), vanaf metrohalte Maashaven. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te De Krim C. Haasnoot, kandidaat te Lisse; te 's-Heerenberg en Zeddam E.J.A. van der Kaalj, kandidaat te Utrecht; te Ten Boer Y. Buurma, kandidaat te Groningen. Aangenomen naar Doorwerth-Heel- sum J.J. Mol te Benningbroek-Sijbe- karspel-Nibbixwoud en Wognum. Bedankt voor Wagenlngen J. Quist te Hendrik Ido Ambacht. Toegelaten tot de evangeliebedlening en be roepbaar R.H.W. Busschers, Begij nenkade 1. 3512 VT Utrecht. 030- 343123; A H. Drost, Verdistraat 155, 2324 KD Leiden, tel: 071-316042; A. Freund, Lindenstraat 3, 4581 BM Vo gelwaarde, tel: 01147-1558; C. Haas noot, Veldhorststraat 33, 2161 EP Lisse, tel: 02521-10802. Gsraformserds Kerksn Vrijgemaakt Beroepen te Mlldam l.c.m. Nijega- Opelnde drs.C.J. Harryvan, kandi daat te Groningen. NIEUW ONTMOETINGSCENTRUM YOUTH FOR CHRIST IN DRIEBERGEN DRIEBERGEN - Youth for Christ (YfC) Neder land gaat het landgoed De Lindenhorst in Drie bergen van een kantoor pand omvormen in een evangelisch ontmoetings centrum voor jongeren. De verschillende afdelingen van YfC die op De Linden- horst gehuisvest zijn, zullen in de nabijheid van het landgoed nieuw onderdak krijgen. Vol gens YfC-directeur ds. Niek van Exel moet De Linden- horst een beetje gaan lijken op Taizé, het beroemde oecu menische klooster in Frank rijk dat een grote aantrek kingskracht uitoefent op jon geren. De Lindenhorst moet het centrum worden van waaruit de bestaande activi teiten van Youth for Christ nieuwe inspiratie krijgen toe gediend. In januari 1990 be gint YfC met de herinrichting van het landgoed. Youth for Christ denkt met het plan voor een evangelisch jongerencentrum het ant woord gevonden te hebben op de vraag hoe in de jaren ne gentig de jeugd zo goed moge lijk benaderd kan worden met het Evangelie. Volgens Niek van Exel zijn de jonge ren meer op zichzelf gericht dan voorheen. De jaren 1983 tot 1987 hebben voor YfC Niek van Exel. FOTO: SP vooral in het teken gestaan van een heroriëntatie op het werk. De nieuwe mentaliteit doet zich vooral voelen bin nen het koffiebar-werk van YfC. Op enkele goed lopende plaatsen na gaat deze rugge- graat van het YfC-werk gebo gen onder de tand des tijds. Disco Van Exel: "Ouders zagen in dertijd dat hun kinderen weer bij het evangelie betrokken waren. Volgens mij zijn ze, mede omdat de ontkerkelij king ook toen al in opkomst was, door de koffiebar gaan geloven in het werk van YfC". Het bakje leut simpel weg aanlengen met een wolk je disco, de gospeltheek, is volgens hem geen fundamen tele oplossing. Niek van Exel vergelijkt de plannen van YfC met wat hij zelf indertijd als zendeling in Brazilië gedaan heeft. Hij ont ruimde zijn riante pastorie om het ter beschikking te stellen als verpleegtehuis voor ge handicapte kinderen. "Het zelfde- willen we ongeveer met De Lindenhorst doen. Het is een kolossaal gebouw dat uitstekend geschikt is voor het gestelde doel". De Lindenhorst wordt be stemd voor zowel kerkelijke jongeren als jongeren die, hoewel niet (meer) lid van een kerk, het geloof nooit he lemaal kwijt zijn geraakt. "Voor hen willen we een plaats bieden in Nederland waar we ze met elkaar in con tact kunnen brengen om te praten over geloof, spirituali teit en de zin van het leven. Ze kunnen elkaar hier ont moeten en samen aan de slag gaan". De leiding van het jon gerencentrum komt in han den van mensen "die hun le ven aan jongeren hebben ge geven". Alles staat onder het motto 'Geloven anno 2000'. Jongeren uit heel Europa moeten in Driebergen terecht kunnen. Het vijf hectare me tende landgoed moet sportie ve mogelijkheden bieden, evenals ruimte voor het ma ken van gospelmuziek. "Crea tiviteit staat voorop" mijmert van Exel. "Maar er moet ook gelegenheid zijn voor gebed en bezinning, studie en prak tisch bezig zijn. Het wordt een plaats waar jongeren zullen ontdekken dat geloven boei end is, toekomst heeft en bij hen hoort". Er kunnen groepen van maxi maal ongeveer 60 jongeren op De Lindenhorst terecht. Van Exel hoopt dat dat er op den duur meer kunnen worden. Op de vraag of die, net als in het 'echte' Taizé, liturgische vieringen kunnen meemaken, antwoordt ds. van Exel dat zoiets niet regelmatig zal ge beuren. "Wij blijven, anders dan Taizé, een dienstverle nende instelling. Maar wan neer we hier jongeren in huis hebben, gaan we vaak naar de kapel voor bijeenkomsten. Daar kunnen we in de nieu we opzet wa't meer mee expe rimenteren". Overigens vindt Van Exel de vergelijking met Taizé terecht wanneer het gaat om de ver dieping van het geloof bij jon geren. Ook de projecten die Taizé over de hele wereld heeft lopen, doen denken aan bij voorbeeld het Project Ser ve, de buitenlandse diakonale arbeid van YfC. De vergelij king houdt echter op wanneer het gaat om de kloosterge meenschap die Taizé in feite is. Deze functioneert volgens hem als een aparte kerk, een odium dat YfC voor geen goud over zich wil halen. Hoe het project er uiteindelijk uit zal zien hangt af van de vraag hoeveel geld Youth for Christ kan verzamelen. YfC steunt voor negentig pro cent op particuliere giften en die zijn de laatste tijd terugge lopen. Inkomsten Van Exel ontkent als zouden de plannen van Youth for Christ ingegeven zijn door de teruglopende inkomsten van de organisatie. Die terugloop heeft wel meegespeeld in de heroriëntatie van YfC. "Maar financiën bepalen niet het be leid, er is hoogstens weder zijdse beïnvloeding", aldus Van Exel. Hoe dan ook, Youth for Christ kan op grond van de huidige situatie niet op de oude financiële voet verder gaan. Ondersteunende werk zaamheden die niet meteen met de 'opdracht' van YfC te maken hebben, gaan zo veel mogelijk buiten de deur. Maar ook binnen de opdrachtgebie- dén vervallen enkele arbeids plaatsen. Hoewel de inkrim pingen volgens ds. van Exel tot een minimum beperkt blij ven, gaan ze toch wel pijn doen bij YfC. "Maar het zijn geen dramatische getallen. We zullen gewoon met min der mensen nog harder moeten werken". STEVEN EMMENS De kamerleden Ton de Kok (CDA) en Andrée van Es (Groen Links) demonstreerden gisteren samen met mensen die zich on herkenbaar hadden gemaakt voor de Roemeense ambassade in Den Haag tegen de erbarmelijke omstandigheden in dit land. FOTO: PATRICK VAN BERKEL DEN HAAG De ambassade van Roemenië heeft opnieuw geweigerd een brief in ont vangst te nemen waarin wordt geprotesteerd tegen de schending van de mensen rechten in Roemenië. Het Roemenië-overleg, waarin Pax Christi Nederland, Kerk in Nood, het Oost Europa In stituut in Amsterdam, de FNV en de politieke partijen PvdA, D66, RPF en Groen Links zitting hebben, her dacht gisteren in Den Haag dat de staking van industrie arbeiders in de stad Brasov twee jaar geleden bloedig werd neergeslagen. Toen de ambassade niet rea geerde, duwde drs. T. de Kok, lid van de CDA-fractie in de Tweede Kamer, de brief in de bus. Vorig jaar weigerde de ambassade ook protestbrieven tegen het beleid van de Roe meense regering in ontvangst te nemen. Op verzoek van de organisa toren hadden Kees van Koo- ten en Wim de Bie toegezegd als president Nicolae Ceauses- cu en diens vrouw naar de ambassade te komen en de brief in ontvangst te nemen. De grimeur bleek echter niet in staat het tweetal om te to veren in het Roemeense pre sidentiële paar. Als tegenpres tatie hebben Koot en Bie de actie zondag aangekondigd in hun televisieprogramma. Pax Christi-secretaris drs. J. ter Laak riep de Nederlandse regering op geen visum meer te verstrekken aan Ceausescu en diens familie. Onlangs kreeg de zoon van de Roe meense president tot veront waardiging van het Roeme nië-overleg toestemming om de voetbalwedstrijd PSV- Steaua Boekarest bij te wo nen. Nederlandse vakantie gangers doen er volgens Ter Laak goed aan in Roemenië te kamperen en de hotels aan de Zwarte Zee te mijden. Zij moeten vooral kerken en markten bezoeken om in con tact te komen met de Roe meense bevolking. Ook in. Moskou werd evenals in Parijs, Praag, Warschau, Gdansk en Berlijn tegen het beleid van Ceausescu gede monstreerd. In Moskou hiel den demonstranten een span doek omhoog met de tekst „Pinochet vertrok, en jij dan Ceausescu"? Toen de demon straten niet ingingen op het verzoek van de politie weg te gaan, kwam het tot schermut selingen. Agenten in relle- nuitrusting voerden zeker tien mensen weg met borden waarop de schending van de mensenrechten in Roemenië aan de kaak werd gesteld. De overigen vertrokken daarop vreedzaam. JOHANNESBURG Zuidafrika's invloedrijk ste blanke kerk heeft president F.W. de Klerk opgeroepen het aantal executies te beperken. De oproep staat in het offi cieel orgaan van de Ne derduitse Gereformeerde Kerk (NGK), waartoe de meeste leden van het ka binet en van de heersen de Nasionale Partij beho- De NG Kerk kan zich op bij belse gronden niet uitspreken tegen de doodstraf, schrijft Die Kerkbode, maar ze vraagt van de overheid „in het licht van de huidige situatie in Zuidafri- ka" het aantal voltrekkingen van de doodstraf terug te drin gen. Sinds het begin van 1985 zijn er in Zuidafrika 542 men sen opgehangen. Het land staat na Iran en Irak derde op de wereldranglijst. De kerk vraagt de overheid politieke gevangenen te ont zien en alleen naar het wapen van de doodstraf te grijpen als er sprake is van moord. Ze be pleit gratie voor politieke ge vangenen die wachten op vol trekking van het vonnis. Mensenrechtenactivist Shucks Sefanyetso vindt de oproep van de NG Kerk van groot be lang. „De doodstraf raakte de blanken tot voor kort nauwe lijks; ze kregen er een veiliger gevoel van. Het aantal vonnis sen kon alleen maar zo snel stijgen door de steun van de blanke kerken", aldus Sefany etso. AIDS-CONFERENTIE VATICAAN VATICAANSTAD Als de staat inderdaad meent dat de oplossing van het aids-pro- bleem uitsluitend van de meqs afhankelijk is, zou hij zijn voorlichting moeten rich ten op stimulering van het be sef van de waarde van seksu aliteit en de echtelijke trouw. Dat stelde de Nederlandse Karmeliet prof.dr. Bonifacio Honings vast tijdens de confe rentie over aids die gisteren in het Vaticaan werd afgeslo ten. Zo'n voorlichtingscam pagne zou naar zijn mening de burgers zelfdiscipline bij brengen en hen de waardig heid doen ontdekken van de mens, die naar het beeld van God is geschapen. Honings is hoogleraar moraal theologie aan de pauselijke Lateranenuniversiteit te Rome. Hij is adviseur van de congregatie voor de geloofs leer, die waakt over de zui verheid van het RK geloof, en van de pauselijke raad voor het pastoraat aan zieken, die de aids-conferentie organi seert. Honings maakt ook deel van de commissie die in op dracht van bisschop Gijsen van Roermond het lespro gramma van de Universiteit voor Theologie en Pastoraat in Heerlen onderzoekt. De ernst van de ziekte heeft de mensen ertoe gebracht in het menselijke gedrag de oor zaak van het „kwaad van de eeuw", zoals aids wel is ge noemd, te zoekén. De mens is op moreel en seksueel gebied onverantwoordelijk bezig. Om die reden is het totaal verkeerd om mensen te advi seren condooms te gebruiken. Want die zijn, aldus Honings, volstrekt onvoldoende om be scherming tegen de versprei ding van aids te bieden. De aids-epidemie noodzaakt de mensen om een cultuur en beschaving te scheppen die werkelijk naar de menselijke maat gesneden is. En daar kan de kerk de staat helpen, want die probeert zo'n cultuur en beschaving te bewerkstel ligen door elk individu ver antwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. Paus Johannes Paulus II heeft zich aan het slot van de conferentie opnieuw gekeerd tegen het gebruik van con dooms in de strijd tegen de ongeneeslijke ziekte aids. Vol gens het hoofd van de RK Kerk zijn alle middelen ethisch ongeoorloofd, die „in breuk maken op de authen tiek menselijke betekenis van de seksualiteit". In zijn toespraak ter afsluiting van het congres over aids on derstreepte de paus dat het de kerk er niet om gaat bepaalde gedragingen te verbieden, maar dat zij vooral de mensen een stijl van leven wil bij brengen die aan de menselij ke waardigheid beantwoordt. In dat licht moeten alle nor men die de kerk aanreikt, worden begrepen. De paus veroordeelde het mo rele verval, dat gelijk met de verspreiding van aids in onze wereld waar te nemen valt. Hij eiste een juiste en zo volle dig mogelijke informatie over aids, waarin „noch voor onge motiveerde angsten noch voor valse hoop plaats is". Praten met wapens rijt 1 De patstelling in de burgeroorlog in El Salvador lijkt doorbroken. Maar niet op de manier waarop de mees vadoranen, getraumatiseerd door het al jaren voortdi di geweld in hun land, zaten te wachten. In plaats van ii nieuwe onderhandelingen worden gevoerd, zijn de g( ten in dit Middenamerikaanse land in alle hevigheid laaid als gevolg van verrassingsaanvallen van de guei die veel weg hebben van een wanhoops-offensief. ONLANGS nog leken diverse burgelijke en kerkelijk* nisaties, gebundeld in het Debate Nacional, succes te h met hun vredesoproep. Twee maanden geleden bereik guerrilla's en de extreem-rechtse regering van A, Christiani datgene wat ten tijde van de christen-demu sche regering van president Duarte onmogelijk bleek:! eenstemming om te gaan praten. och ope k JUIST door de winst van extreem-rechts bij de laatst( kiezingen was, hoe tegenstrijdig dit ook in eerste i lijkt, praten mogelijk geworden. Voor de guerrilla's derhandelingen met de Arena-partij, die het leger verl woordigt en de doodseskaders steunt, zinvoller dan i met middengroepen als de christen-democraten. Ee| koord met de president Duarte zou geen enkele garantiA ben geboden dat de legertop zich hierin zou schikken! TOCH lukte het ook ditmaal niet. El Salvador heeft niv- maal in zijn gewelddadige geschiedenis nooit politiekef promissen gekend. In de jaren dertig liep een linkse re^ tie uit in 'la Matanza', het bloedbad. Sindsdien heeft dj} servatieve elite, daarbij gesteund door de Verenigde elke oppositiebeweging hardhandig onderdrukt. Dit c|V vatieve machtsoverwicht heeft El Salvador in semi-fa verhoudingen gelaten, leidde tot sociale ellende en voAp rende onderdrukking van boeren. Daartegen kwan FMLN in opstand, wat leidde tot de burgeroorlog waan middels al meer dan 70.000 slachtoffers zijn gevallen. BEHALVE van de door de VS gesteunde elite, heeft dfc- vadoraanse burgerbevolking zich nu ook afgekeerd vair verzet, mede als gevolg van het vaak brute optreden guerrilla's. Het idee van de verzetsleiders dat in het van de nu begonnen grote aanval op de hoofdstad San dor, een volksopstand zou uitbreken zoals dat tien j; leden de Sandinisten in Nicaragua wèl lukte is o] gebaseerd. Evenmin als het leger kan het FMLN, strijdgroep steeds kleiner wordt, de oorlog winnen, vechten zijn zinloos. Maar in El Salvador kan blijkb; leen met wapens worden gepraat. 1 Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezoi stukken te bekorten. Niet van Brood alleen Een interview met de heer G. Brouwer, opvolger van de ge deputeerde ouderenbeleid drs. J.H. Boone, heeft bij een aan tal leden van de Katholieke Bond van ouderen in Zuid- Holland reacties opgeroepen. Wij hebben onlangs bij de ope ning van het kantorencomplex van de drie ouderenbonden te Bergschenhoek een prima ge sprek met de heer Brouwer gehad. Daarbij heeft hij echter niet alles gesteld wat in het in terview wel naar voren komt. Wij hebben met zijn voorgan ger in de loop der jaren een uitstekende relatie opgebouwd, evenals met diens medewer kers. Die goede relatie willen wij ook met de nieuwe gede puteerde ouderenbeleid tot stand brengen. Voorwaarde is dan echter wel, dat het beleid in samenspraak tot stand komt en niet van bovenaf wordt op gelegd. Wij zijn aan ruime in spraak gewoon en willen die behouden. Wat ons bijzonder bezig houdt is de passage over de verzor gingstehuizen. „Er zijn in Hol land te veel centra op confes sionele basis", zegt de heer Brouwer. Maar wie maakt dat uit? De heer Brouwer is in Rotterdam voorzitter van de stichting Humanitas, die be schikt over een groot aantal, overigens uitstekende, verzor gingscentra. Moet ik nu gaan opponeren dat er te veel cen tra zijn met het stempel van Humanitas? Ik kijk wel uit! Indien er al een tekort is aan huizen met een algemene in- dentiteit quod non dan is die achterstand in geen ge val te wijten aan de activitei ten van confessionele zijde. Wel heeft men dan van be paalde zijde zijn beurt voorbij laten gaan. Vermeende achter stand mag nooit ingehaald worden op grond van door an deren ontplooide activiteit. Bovendien: de verzorging in een tehuis beperkt zich niet tot een broodje kaas bij het ont bijt. De mens leeft niet van brood alleen en het criterium mag niet zijn, dat een katholie ke oudere evengoed kan ster ven in een centrum met alge mene signatuur. Wij gaatct naar een bejaardentehuf 1 er te sterven; wij gaan en toe om er te leven en da« de eigen geestelijke ven een intrinsiek bestanj Onze eigen ambiance noodzakelijke voorvj voor onze levensverviL, Mag ik, als ik straks naai- verzorgingshuis ga, zeljr soort tehuis van mijn V bepalen, of gebeurt dat' het college van GS, \M toevallig een bepaalde p< ke meerderheid aanwezig Het gaat eens en vooral oh geestelijke verzorging, Joi aan onze mensen belt11 hebben. Wij geven aaft nieuwe gedeputeerde oudfe1 beleid bij voorbaat ons Tc vertrouwen en waar ij's lijk onze volle medfj king. Wij staan klaar o£i men met hem en zijn ijn werkers, samen met de vincie Zuid-Holland, veri< bouwen aan het beleid, )n dat onder zijn voorgangen Hein Boone in gang gezPi ontwikkeld is. p Mr. W.C.A. Francissen, Voorzitter Katholieke Bof" Ouderen in Zuid-Holland* BERGSCHENHOEK. f1 Mist 's-Morgens en 's avonds mist en overdag ook noj tig. Kilometers lange fil< wege de ongelukken] 's morgens hebben plaaj vonden. Men rijdt zelf ni lijk met groot licht of1 lamp aan, want dat isi plicht. Zou het niet m<' zijn dat ook de overheii pectievelijk de gemeenl lantaarns 's morgens branden wanneer het rij< gevaarlijk is? Het is n; met zo'n dichte mist 's nog beter rijden langs dende lantaarns dan gens zonder deze verlii Het zal wat moeite en meebrengen, maar het dat niet op tegen de vei kelijke schade aan mei voertuig en het verdriet thuisblijvers? A. Brouwer, i VOORBURG. GIRO 6522 GOUDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2