Liedjes zouden meer •eeldend moeten zijn' Werk Picasso breekt geen veilingrecord NCRV schrapt reclame na vonnis over TROS Kritiek op beleid Holland Festival Borculo weigert >eeld van Beatrix „Thracische koningsschat van onschatbaar belang" Zilveren James Last krijgt Hagenaars niet van hun stoel ■KUNST CeidócQowimxt DONDERDAG 16 NOVEMBER 1989 PAGINA 15 itPosters uit Polen in Openbare Bibliotheek DEN HAAG In de Openbare yHaagse Bibliotheek in de Bilder- ^ijkstraat is van 20 november tot 20 december een tentoonstelling te pjien van Poolse museum-, theater-, lircus- en concertaffiches. De col- eigendom van het Haagse „unst Service Buro. De Poolse ;unstverzamelaar Jacek Herman - :ycki stelde de tentoonstelling sa- ,en. De werken geven inzicht in le recente ontwikkelingen van de 'oolse grafische kunst. Die staat rolgens insiders op een hoog ni- eau: poster-tentoonstellingen in 'olen worden dan ook druk be- •ht. Bij de poster-expositie is ook :n kleine tentoonstelling over 'oolse literatuur ingericht. DEN HAAG Het Teatro de Danza Espagnola brengt nog voor het een tournee door de Verenig de Staten begint een bezoek aan Nederland. Er zijn voorstellin gen op 21 en 22 november in het Circustheater in Scheveningen van het flamen co-ballet „Car men" van Luis Perez Davilla Scene uit „Carmen Luisillo. DEN HAAG Het Holland Festival geeft onvoldoende dui delijk aan waaruit zijn „bijzon dere karakter" bestaat. Het ontbeert een dragende gedach te die bestaansvoorwaarde moet zijn. Of het festival moet worden voortgezet moet in 1991 worden uitgemaakt. Aldus het oordeel van de Advies commissie Holland Festival die de Raad voor de Kunst onlangs in het leven heeft geroepen. Het advies is gisteren aan minister d'Ancona van WVC aangeboden. De Raad was ge vraagd met spoed te adviseren over de optimistische en ambitieuze be leidsnota „Het Holland Festival in de jaren negentig" van de instelling die acht maanden tevoren nog in grote financiële en organisatorische moeilijkheden verkeerde. Het Hol land Festival wil volgens de beleids nota twee grote veranderingen door voeren: de promotie moet beter en het programma moet breder. Voor dit laatste is aanzienlijk meer geld nodig. De adviescommissie stemt in met de wens het festival in een betere posi tie te brengen. Uit de beleidsnota komt evenwel niet uit de verf hoe dat nu eigenlijk kan. De commissie zegt een dragende gedachte te mis sen, een lijn, een kenmerkend on derscheidend vermogen dat ieder jaar kan weerkeren en dat toch per jaar verschillend wordt ingevuld. Verder maakt de nota de meerwaar de van een vergroot festival niet duidelijk. Wat wordt voorgesteld lijkt tot verdere versplintering te lei den, oordeelt de commissie. Ze merkt op dat de leiding van het festival diversiteit als kenmerkende gedachte naar voren heeft gebracht. Dat kan volgens de commissie het typerende kenmerk zijn maar dan moeten er wel een verbindende en herkenbare lijn zijn. Anders valt te vrezen dat het het festival meer van hetzelfde en geen toegevoegde waar de oplevert, luidt het oordeel. Dertienjarige violist soleert in Den Haag DEN HAAG De 13-jarige Hongaarse violist Jos- zef Lendvai is solist bij een reeks concerten van het Amsterdam Wind Orchestra onder leiding van Heinz Friesen. Hij brengt „Introduction et Ronde Cappricioso" van Saint-Saëns en Zigeunerweisen van Pablo de Sarasate ten gehore, onder meer op 26 novembr in De Doelen in Rotterdam en op 29 no vember in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Op het progamma staan ook werken van Sjostakowitsj, Jager, Sparke en Respighi, composi ties die oorspronkelijk voor symfonisch blaasorkest zijn geschreven, alsmede goede arrangementen. Het orkest werd dit jaar opgericht en is een professio neel blaasorkest van oud-musici van de voormalige Amsterdamse Politie Kapel en jonge musici die op een zo hoog mogelijk niveau symfonische muziek toegankelijk willen maken voor een breed publiek. Glansrijk lustrum „kinderen voor kinderen" HILVERSUM Het >i|veede lustrum van „Kin- nieren voor Kinderen" is ?g)wel muzikaal als visueel 3^n lust voor oog en oor. nlet is meer dan ooit een programma, dat is be- I^emd om op de videore corder vast te leggen en b te zorgen voor uren fcn genot. lri de tien jaar dat het pro- nramma nu bestaat, is het uit- ffegroeid van een gezellig pro gramma met kinderliedjes tot :^en kleurrijke wervelwind in woord en beeld, dat in zijn 5 tig minuten tevens een haar scherpe analyse biedt van de tijd. Nu heeft het jaarlijks terugke rende programma rond de „VARA Speelgoed Aktie", al tijd al dat tijdsbeeld weergege ven. Maar om van een elpee een commercieel succes te ma ken, is dat min of meer een vereiste, en het koor dat werd gebruikt, was een samenraap sel van de Nederlandse jeugd en dus blikten zij altijd weer even modieus in de camera. Het zou dan ook leuk zijn ge weest als de VARA een compi latie zou hebben uitgezonden van de afgelopen tien jaar om zo, aan het einde van de jaren tachtig, door middel van lied jes en aankleding een beeld te krijgen van die tijd. Wie weet gebeurt dat nog. Extra dimensie Wat deze tiende „Kinderen voor Kinderen" zijn extra di mensie geeft, is zijn filmachti ge karakter en het feit dat het de eerste is die buiten de stu dio werd opgenomen. Kinde ren figureren dus (ongelooflijk goed geplaybackt) als kleine musicalsterretjes in het script van een (soms te) kort liedje. Rinus Spoor (48) was eindre dacteur van het programma. Hij nam de rol over die Flore Anstadt jaren vervulde. Zijn enthousiasme over het eindre sultaat is groot. „We hebben alles met een ca mera in twintig dagen opgeno men. Je begrijpt dat hierdoor ontzettend veel moest worden gemonteerd. Om zoveel moge lijk opnamen- en repetitie-tijd over te houden, zijn we dicht bij huis gebleven. Dat scheelt reistijd. Uitzonderingen zijn wat opnamen in Brabant en voor „Vakantie in Italië" zijn we een paar dagen naar Zuid- europa geweest. De rest speelt in het Gooi. Italië was overi gens een ramp. Wij gingen er natuurlijk automatisch vanuit dat we mooi weer zouden heb ben, maar dat viel vies tegen. We hebben die paar dagen constant last gehad van slagre gens. De opnamen zijn uitein delijk een paar uur voordat we terug moesten vliegen, vastge legd. De scènes bij het zwem bad hebben we in Huizen op genomen, overigens ook tussen de regenbuien door". Goedkoper „Financieel bleek het uiterst aantrekkelijk te zijn om buiten te filmen. Het is goedkoper dan in de studio omdat je geen zes camera's gebruikt en ook geen decors nodig hebt. Het enige decorstuk dat wij heb ben gebruikt, zijn de honde drollen in „Honden", de rest is realiteit. Maar ik heb soms wel ontzettend veel werk gehad aan de liedjes. Neem de „Stun telkampioen" bijvoorbeeld. Het filmen van de kettingbot sing die erin zit en maar zes seconden duurt, bleek heel ar beidsintensief te zijn. Je moet niet alleen al die auto's regelen en met de beelden de juiste suggestie wekken, maar we moesten bijvoorbeeld ook toe stemming hebben van de buurtbewoners in Bussum, waar we de scène hebben vast gelegd". „Maar het werken op lokatie is mij uitstekend bevallen. Het is niet alleen verrassender, maar ook veel aantrekkelijker dan in de studio. Bovendien hadden de kinderen van het Goois Kinderkoor er op loka tie meer plezier in. Ze zagen het programma onder hun handen groeien. En als ik even beeldtechnisch kijk, oogt het eindresultaat veel warmer. Je zit er als het ware met je neus bovenop". Zestig liedjes „Kinderen voor Kinderen" Scène uit „De Bombardon" te zien in de tiende „Kinderen voor Kinderen". had dit jaar een keuze uit zes tig liedjes en volgens Rinus Spoor zitten er nog genoeg on derwerpen in het vat om met dit programma het 25-jarig ju bileum te halen. „Het is mij in elk geval zo goed bevallen dat ik volgend jaar weer van de partij ben. Maar we gaan dan wel anders te werk. De liedjes moeten dan meer beeldend worden. Ze moeten bij wijze van spreken zijn geschreven met de beelden in het achter hoofd. Nu is het zo dat wij beelden zoeken bij de liedjes, volgend jaar moet dan net an dersom zijn. Een liedje zoals „Vakantie in Italië" zal er dan waarschijnlijk niet meer bij zijn. Productioneel maakt deze werkwijze het programma ook veel eenvoudiger". Een vijfentwintigjarig jubile um mag dan misschien in het verschiet liggen, het program ma is toch zó kostbaar dat het zonder een goud-status van de gelijknamige langspeelplaat, niet kan worden gemaakt. Ri nus: „Daar hangt inderdaad telkens de toekomst vanaf. Zonder die elpee is ook de es sentie van het programma weg. Maar voor dit jaar hoe ven we ons geen zorgen te ma ken, want binnen een week al haalde de elpee zijn goud-sta tus". HANS PIËT Cl •JEW YORK Het schil derij „Au lapin agile" van fablo Picasso heeft giste ren op een veiling van So theby's niet het veilingre- ïord gebroken dat vorig /éar werd gevetsigd dor /an Gogh's „Irissen", dat ^pen meer dan honderd niljoen gulden opbracht. MAI Lapin agile" ging tegen de 'erwachting in voor „slechts" itjD,7 miljoen dollar onder de lamer, ongeveer 83 miljoen [ulden. Sotheby's-chef John \fflarion noemde het doek van 'icasso „het belangrijkste 20e- euwse doek dat ooit geveild Tl". Het in 1905 geschilderde loek stamt uit Picasso's „pé- j^ode rose". Het is afkomstig c uit de collectie van mevrouw Vincent de Roulet, die een deel van de opbrengst wil ge bruiken om een stichting voor medisch onderzoek en onder wijs op te zetten. „Au Lapin agile" is ook niet de duurste Picasso geworden. Eerder dit jaar ging zijn zelfportret „Yo Picasso" voor 47,85 miljoen dollar de deur uit. Vóór de veiling had David Nash, de directeur van de schilderijenafdeling van So theby's, de verkoopprijs tussen 38 en 48 miljoen dollar ge schat. „Het zat er niet in dat deze Picasso nog records zou breken", meende een kunst handelaar. „De markt kan het niet bijbenen, er zijn gewoon weg niet genoeg mensen die zulke bedragen kunnen neer tellen". [ORCULO In de fan het nieuwe gemeentehuis fan Borculo komt geen buste 'an Koningin Beatrix. De In- lustriekring Borculo had het tunstwerk, gemaakt door de llaatseliljke kunstenaar Lee iamson, aan de gemeente wil- en schenken ter gelegenheid 'an de opening van het nieu- ve stadhuis. Samson maakte ■en bronzen afgietsel van het •eeld dat hij voor de gemeente aoedereede ontwierp. „We lebben de kop op een zuil ge- llaatst in de raadszaal. We 'onden het beeld niet passen", ildus de woordvoerder van de {emeente Borculo. Er komt nu ien foto van de koningin in de aadszaal te hangen. De Indus- tiekring heeft besloten een jnder cadeau aan te bieden. Cunstenaar Samson heeft wei- iig waardering voor het be- Juit om zijn kunstwerk niet te lanvaarden. Hij kan zich niet foorstellen dat de gemeente borculo „de kop" niet mooi 'indt, te meer omdat de Ko- iingin zelf het beeld positief Jeeft beoordeeld. AMSTERDAM In de Nieuwe Kerk in Amster dam is vanaf vandaag tot en met 7 januari de Thra cische koningsschat te zien die in 1985 en 1986 ongeveer 50 centimeter onder de grond werd aan getroffen in het Bulgaarse dorp Rogozen. De drie bekers, 54 kannen en 108 schalen dateren uit de vijf de en vierde eeuw vóór Chris tus en zijn van onschatbaar be lang voor de kennis over de Thracische cultuur, zo zei gis teren in Amsterdam de Bul gaarse Thracië-deskundige dr. I. Marazov. In het midden en noorden van Bulgarije waren al eerder vondsten uit de Thracische cultuur gedaan. Vijf jaar gele den kon het Nederlandse pu bliek daar voor het eerst mee kennismaken door de tentoon stelling „Het goud der Thra- ciers" in het museum Boy- 1 mans-van Beuningen in Rot terdam. De vondst bij Rogo zen, waarvan de eerste 65 voorwerpen werden ontdekt door een inwoner die in zijn tuin een greppel wilde graven, vermeerderde het aantal be kende Thracische voorwerpen van edelmetaal echter met on geveer een derde. De zogenoemde koningsschat van Rogozen is grotendeels van zilver en verkeert er na na meer dan 2300 jaar nog steeds in uitstekende staat, zo schrijft dr. L. Byvanck in een artikel in de catalogus bij de expositie. Vermoedelijk is de aarde ter plaatse heel droog geweest, want zilver is gevoe lig voor de langdurige inwer king van vooral regenwater. Daardoor wordt het zwart en treedt aantasting door corrosie op, aldus Byvanck. De deskundigen zijn het er niet over eens waarom de ko ningen van de Thracische stam der Triballiërs er een ge woonte van maakten hun schatten te begraven. Het zou kunnen zijn dat angst voor mi litaire invallen daaraan ten grondslag lag, zo meent dr. B. Nikolov, leider van de opgra- vingsploeg. Marazov brengt de gewoonte in verband met de aanbidding van de godin Hestia, de be schermster van de huiselijke haard en het heilige stadsvuur. De begraven schat werd als het ware aan Hestia in bewa ring gegeven en garandeerde de koningen zo continuering van hun macht over het land. De archeologen kunnen zich voor het ontwikkelen van deze theorieën alleen baseren op voorwerpen, omdat de Thraciers geen geschreven bronnen hebben nagelaten. De inscripties die hier en daar op de schalen werden aange bracht, zijn in het Grieks. De voorwerpen krijgen na de ex positie in de Nieuwe Kerk een definitieve „rustplaats" in het Nationaal Historisch Museum in de Bulgaarse hoofdstad So fia. HILVERSUM De NCRV gaat de passages die als reclame voor zich zelf kunnen worden be schouwd, wegknippen uit het televisieprogramma „Prettig geregeld" dat za terdagavond wordt uitge zonden. Omdat de NCRV 65 jaar bestaat wordt in het programma nogal re clame gemaakt voor de christelijke omroeporgani satie, zij het volgens de woordvoerder in ironische vorm. Nadat de TROS beticht werd van oneerlijke concurrentie wegens de ledenwerfactie in de jubileumtelevisie-uitzen ding van 3 november, begon de NCRV ondanks de ironi sche toon toch te twijfelen en vroeg het Commissariaat voor de media ontheffing van de beperkingen die in de media wet worden gesteld aan de re clame-uitingen die de omroe pen in eigen zendtijd voor zichzelf mogen maken. Eén van die beperkingen houdt in dat de werving niet in de pro gramma's, maar alleen in blokjes ertussenin mag plaats vinden. Het Commissariaat heeft woensdag die ontheffing geweigerd. Het vindt een jubi leum onvoldoende voor een ontheffing „omdat jubilea bij alle omroepverenigingen op regelmatige tijden voorko men". Hoger beroep De TROS gaat in hoger beroep tegen de uitspraak, die de pre sident van de rechtbank in Amsterdam, mr. J. Vrakking, gisteren heeft gedaan in het kort geding dat de NOS en ze ven omroepen tegen die om roep hadden aangespannen. De rechter bepaalde dat de le denwerfactie in het jubileum programma onrechtmatig was. Ondertussen dient de omroep zich volgens de uitspraak van mr Vrakking te onthouden van reclame voor zichzelf in haar eigen televisiezendtijd tot 1 januari en moet zij een brief sturen aan de nieuwe leden, waarin staat dat hun aanmel ding als niet gedaan wordt be schouwd. Dit omdat de TROS tijdens een jubileumuitzending op 3 november overvloediger leden heeft gewonnen dan de mediawet toestaat. Voorts moet de TROS binnen drie weken een brief sturen aan de leden die zich naar aanleiding van het televisie programma op 3 november ter viering van het 25-jarig be staan hebben aangemeld. In de brief moet staan dat de TROS haar collega-omroepen met die uitzending oneerlijke concur rentie heeft aangedaan en dat de aanmelding daarom als niet gedaan wordt beschouwd. De TROS ontkent dat de om roepen schade zouden hebben geleden. Een onderzoek heeft volgens de woordvoerder uit gewezen dat de helft van de ongeveer 16.000 nieuwe leden, die zich naar aanleiding van de uitzending op 3 november hebben aangemeld, nog geen lid was van een omroeporgani satie. Van de andere helft wa ren de meeste afkomstig van Veronica. Op Veronica na kunnen de overige omroepen dus nooit veel schade hebben geleden, meent de TROS. Rudolf Nureyev Rudolf Nureyev (midden), de danser die dertig jaar geleden de Sovjetunie verliet, is dezer dagen voor de eerste keer sinds zijn vlucht in Leningrad teruggekeerd. Daar ontmoette hij de mensen met wie hij aan het begin van zijn carrière op het toneel stond, Natalya Dudinskaya en Leonid Nadirov. Nureyev zal in Leningrad overigens ook zelf weer op het podium staan, samen met het het Kirovballet. FOTO: AP Jame* Last en zijn orkest in een ju bileumprogramma. Congresgebouw, gisteravond. „I just called, to say, I love youHet sluitstuk van een avondje met James Last, en tientallen trouwe fans moch ten samen met de populaire orkestleider plaats nemen op het podium om met de zeskop- pige vocalgroep het afscheids lied mee te zingen. Het is al heel wat jaartjes gele den dat James Last voor een concert de Hofstad aandeed. Een grote geschikte hal waar minstens een paar duizend mensen ingaan is niet zo gauw voorhanden en daarom werd meestal het Rotterdamse Ahoy aangedaan. Om de Hagenaars toch weer eens te laten genie ten van wat anderen „super- marktmuziek" noemen, koos de organisator van de toernee, de Voorburger Wim Bosman, voor twee concerten op één avond, zodat de merendeels van middelbare leeftijd zijnde bezoekers de warme prak am per koud achter hun kiezen hadden toen ze om half zeven 's avonds al mee dienden te zingen. En de vraag doemt dan altijd weer op: wordt het het eerste of het tweede con cert, ofwel, zoals gisteravond, zie ik de eerste helft van Ne- derland-Finland of de tweede. De zestigjarige James Last vond het bij het eerste concert wat „rustig", probeerde her haaldelijk de zaal mee te ne men in het enorme enthousias me dat het orkest uitstraalt, maar kreeg de Hagenaars niet echt van hun stoel. En dat is elders echt anders, als lange rijen mensen hossend de zaal doorgaan en niet van ophou den weten. Misschien heeft het ook wel iets met Hage naars te maken, die zich niet zo snel van hun stoel laten ha len: het gaat uiteindelijk om de muziek en de show. De show was overigens prima opgebouwd met voor de pauze een scala van nummers uit zijn vijfentwintigjarige platencar- rière, waarbij de klassiek ge tinte nummers de overhand hadden, en na de pauze wat meer show om zijn naam als „Der Partykönig" wat glans te geven. Die naam zal hij beslist nog vele jaren kunnen vast houden. HAN NIEUWMANS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15