NCRV viert 65-jarig bestaan met wervende programma's
A
Gelderse
gekookte worst
Worstmakers met oude liefde voor het vak.
Muzikaliteit voorop bij
Van Asperen en Bijlsma
Honderden mensen willen
100 dagen zonder auto
i?KUNST/RTV
CeidaeSouoa-ut
DONDERDAG 9 NOVEMBER 1989 PAGINA 15
„BEKEURING BETALEN OF LID WORDEN"
HILVERSUM „Die be
keuring betalen, óf lid
ivorden van de NCRV",
det deze overrompelende
ekst, wordt de jubileum-
aflevering van „Prettig
[eregeld" besloten (zater-
lag 18 november om 19.21
ïur), die wordt uitgezon-
len tijdens het weekeinde
ran 18 en 19 november
yaarin de NCRV het 65-
ijS' arig jubileum viert.
fel lu heeft deze omroep wel
neer wervende teksten in
luis, maar „Prettig geregeld"
aat propagandistisch gezien
n z'n geheel wat ver, reden
naarom werd besloten deze
flevering maar aan het Com-
Éiissariaat voor de Media voor
e leggen. De tik op de vingers
lie de eveneens jarige Tros re-
entelijk kreeg, was kennelijk
waarschuwing genoeg.
Jankzij zenderruil met de
fara kan de NCRV echter ook
p minder indringende wijze
oed duidelijk maken, wat
eze omroep de komende ja-
en te bieden heeft. Waarbij
iet eigen gezicht duidelijk
aar voren komt, met nieuwe
n in de meeste gevallen bij
et jubileum aangepaste pro-
ramma's. En los daarvan
iedt de NCRV 'Sjoah', een
ratorium van Hans Kox dat
rijdag 17 november in het
Concertgebouw van Haarlem
n wereldpremière gaat. Cox,
ie in 1987 de aandacht trok
liet zijn Anne Frank Cantate,
veneens gecomponeerd in op-
racht van de NCRV, schreef
ijoah speciaal voor het jubile-
m van de Christelijke om-
oepvereniging.
Het hele weekeinde is door
trokken van aardige, pittige en
boeiende programma's, die
vrijwel alle wel iets met het
gezicht van de NCRV te ma
ken hebben. Soms is dat wel
heel rechtstreeks, zoals Kox's
oratorium, soms wat minder
maar toch duidelijk, zoals de
speciale uitzending van Rond
om Tien, waarin per satelliet
Nederlanders rechtstreeks in
gesprek raken met studiogas-
ten in Moskou. Dat gebeurt
zondag 19 november op Ne
derland I om 20.09 uur. Waar
in overigens opvalt, hoeveel
details Russen van Nederland
weten. Waarbij terloops ook
wel de kanttekening mag wor
den geplaatst, dat het volstrekt
uniek is, dat dit programma
mogelijk is, met welwillende
inbreng van een Moskouse po
litieman die aanvankelijk niets
begreep van het verzoek om
medewerking, maar later
dankzij tussenkomst van een
tolk weer wel. Mensen lijken
steeds meer broeder te wor
den.
Jeugd
Temidden van het feestgedruis
voor volwassenen valt de aan-
Frank Masmeijer, Mieke Verstraete (als Trees) en drs. T.D. Jansen (v.l.n.r.) in 'Prettig geregeld'.
FOTO: NCRV
dacht op die de NCRV be
steedt aan de kleine jeugd en
de grote jeugd, waartoe ook
een hele schare volwassenen
mag worden gerekend. Goede
aandacht bovendien, want met
de uitzending van 'Thomas en
Senior', de jeugdfilm met Lex
Goudsmit van Karst van der
Meulen heeft de NCRV een
film te pakken die kwalitatief
op de hoogste plank thuishoort
en bovendien alle leeftijds
groepen ongemeen kan boeien.
Dat staat te gebeuren zondag
19 november om 15.10 uur.
De jeugd mag er ook speciaal
voor gaan zitten wanneer za
terdag 18 november wordt uit
gezonden 'Disney Parade-spe
cial', met drie bands in plaats
van scholen. Er zijn dan twee
verjaardagen te vieren: die
van de NCRV en die van Mie-,
key Mouse. Deze laatste zorgt
voor een gefilmde verjaardag
in een verjaardag. Tijdens deze
uitzending moeten in de Dis
ney Quiz ook drie bands het
tegen elkaar opnemen: Ka-
danz, de Meidengroep Ragatza
en Drukwerk, met Harry Slin
ger. Ze laten bovendien hun
laatste hits horen.
Film
De NCRV biedt het jubileum-
weekeinde uitgezochte films,
waarvan de familiespeelfilm
'Horse without a head' zater
dagmiddag 18 november om
14.30 uur wordt uitgezondèh.
De Streep-liefhebbers wordt
deze zaterdag om 22.46 uur
een groot plezier gedaan met
de uitzending van 'Still of the
night', met Meryl Streep en
Roy Schneider. Het jubileum-
weekeinde wordt besloten met
'A passage to India' van David
Lean die eerder tekende voor
de 'Bridge on the River Kwai'.
De jubileurende omroep heeft
uiteraard ook gezorgd voor
programma's van gewoon fees
telijke aard: 'Happy Hour' met
bekende Nederlandse artiesten
(zaterdag 17.00 uur), het eerder
genoemde 'Prettig geregeld'
waarin Trees (Mieke Verstrae
te) een hele hoop NCRV-me-
dewerkers tegen het bekende
lijf loopt, Teds Familiespel
show, met de winnaars van
het NCRV-jubileumspel (Za
terdag 19.54 uur).
Van geheel ander kaliber is
'Welles nietes' over commer
ciële programma's op zaterdag
18 november om 21.46 uur.
Het discussieprogramma zou
het aanvankelijk hebben over
de stelling 'Hilversum hoeft
commerciële televisie niet te
vrezen'; maar kennelijk omdat
deze stelling wel erg over de
hoofden van de kijkers heen
zou gaan, is heel verstandig
van stelling veranderd en
werd het 'De kijker heeft er
belang bij, dat de principiële
omroepen blijven bestaan'.
Welles Nietes dus.
Kerkelijk
Uiteraard mag van de NCRV
ook fikse aandacht voor ker
kelijke programma's worden
verwacht. Dat begint zondag
Ted de Braak als opa in 'Teds
om 12.15 uur, met de jubileum
viering in de Vredekerk in
Bussum. 'Kerkepad', zondag
13.05 uur, gaat over 'Een pad
door vrome historie'. Getoond
wordt, wat al die duizenden
mensen ieder jaar weer be
weegt op zoek te gaan naar
kunst, geschiedenis en vroom
heid in alle delen van ons
land.
Zondag 19 novembert biedt
om 13.35 uur een speciale jubi
leum 'Opmaat' met een Neder
lands orgel in Parijs: dat van
de kerk Saint-Eustache op
steenworp afstand van de
voormalige Hallen en het Cen
tre Pompidou.
Familie-Spelshow'.
FOTO: NCRV
Na 'Tegenwoordigheid van
geest' zondag 17.35 uur, met
een sterk vrijblijvende voor
uitblik op het jaar 2024 met
aandacht voor arbeid, vrije
tijd, geloof, kerk, relaties en
sexualiteit dat nogal ongeloof
waardig pretentieus is samen
gesteld, biedt de NCRV uiter
aard een jubileum-uitzending
van 'U zij de glorie', zondag
om 19.05 uur. Met medewer
king van elf koren, twee or
kesten, twee organisten, drie
dirigenten en één soliste. Dat
is de sopraan Machteld Bau-
mans. Uitgevoerd wordt een
cantate van ds. Jaap Zijlstra.
FRITS BROMBERG
IEDEREEN
EEN
GROTERE
WORST
Jandvliët,
^LEESWARENJ|
Tijdelijk bij de 500 grams Gelderse Gekookte. 100 gram gratis.
Haast u naar de koeling van uw supermarkt.
Concert door Anner Bijlsma (cello) en Bob
van Asperen (clavecimbel). Composities uit
de Italiaanse barok. Gehoord in de Taffeh-
zaal van het Rijksmuseum van Oudheden op
8 november.
Twee eeuwen Italiaanse barok her
bergen een onuitputtelijke hoeveel
heid muziekwerken die grotendeels
nog betrekkelijk onbekend zijn. Uit
deze rijke bron voerden cellist Anner
Bijlsma en clavecinist Bob van Aspe
ren, beiden te beschouwen als pio
niers op het gebied van de uitvoering
van de oude muziek, gisteravond een
groot aantal werken uit van zowel
minder bekende componisten als van
componisten van wie het publiek in
middels is gaan houden. Ondanks het
niet altijd even gelukkige effect van
de klankdoos die het provisorische
podium voor de cello bleek te zijn,
werd dit optreden, dat in alle facetten
getuigde van de grote klasse van de
musici, door het talrijke publiek te
recht zeer gunstig ontvangen. Behalve
een met elan gebrachte sonate van
Antonio Vivaldi (in Bes, opus 14 nr.3),
was het programma voor de pauze
aan onbekendere meesters gewijd: Gi
useppe Maria Jacchini (ca. 1663-1727),
Domenico Gabrielli (1651-1690) en
Giovanni Battista Degl'Antonii (1660-
een drietal componisten rond de
zeventiende-eeuwse Accademia Filar-
monica van Bologna. Van de eerste,
Jacchini, speelde het tweetal de sona
tes in C, in Bes en in A. Het zijn korte
stukken die hun waarde in de eerste
plaats aan hun speelse en ongecompli
ceerde karakter danken. Tussen deze
sonates door klonken twee lange ri-
cercares voor cello solo. Zowel de eer
ste, van Gabrielli, met zijn grillige op
bouw en experimenteel aandoende
ritmestructuur, als de tweede, van De
gl'Antonii, ontlokten het publiek een
enthousiast applaus. Bijlsma, een met
zijn instrument en de muziek, hield in
deze virtuoze, improvisatorische stuk
ken de aandacht voortdurend gespan
nen door de grote bezieling die hij in
zijn spel legde. Na de pauze bracht
Bob van Asperen vier korte sonates
van Domenico Scarlatti. In de, prach
tige, precieze vertolking, rijk aan mu
zikale uitdrukking, van die eigenzin
nige, soms bijzonder felle muziek
kwamen de Iberische volksliedmotie
ven en gitaareffecten van deze Spaan
se Italiaan op natuurlijke wijze naar
voren. In de sonates van Francesco
Saverio Geminiani (in d, op.5, nr.2) en
Luigi Boccherini (in C, Gér.17), be
reikte het samenspel van beide musici
echter een hoogtepunt. Beiden hiel
den in hun interpretatie gelijke tred
met de vrijmoedige bewegingen en
verleidelijke zwier die het werk van
deze componisten tot muziek van
hoog gehalte maken. De cello zong de
lastigste maten alsof er helemaal niet
zoiets als techniek bestaat. De enkele
minder zuiver getroffen noten ver
geeft men een cellist - bij zo'n visie en
zulke doorleefde muzikaliteit - dan
maar al te graag.
TOM STRENGERS
Sombere toekomst volgens Ayckbourn
„Toekomstmuziek" van Alan Ayckbourn.
Vertaling: Coot van Doesburgh. Regie: Alan
Strachan. Techniek: Patrick Theunisse. Met
Gees Linnebank, Jenny Arean, Wivineke van
Groningen e.a. Koninklijke Schouwburg,
woensdag 8 november, herhalingen 11 t/m
14 januari, in Leiden op 10 en 12 januari.
„Toekomstmuziek" is zeker een rele
vant stuk van Alan Ayckbourn. De
schrijver betoogt erin dat mensen zich
teveel overgeven aan de techniek,
niet meer met elkaar en met hun kin
deren kunnen omgaan en dat het
daardoor een grote bende wordt. De
confrontatie daarmee verloopt niet
echt gladjes.
Ayckbourn vindt echter in regisseur
Alan Strachan een goede vertolker.
Strachan pakt de themata van „Toe
komstmuziek" met lef aan, schuwt de
vette lach niet en gaat zeker niet
voorbij aan de inhoud.
Het publiek treft in een nabije toe
komst de huishouding van componist
Jeroen Waltman aan. Daarin staat de
geluidsapparatuur centraal, voor het
simpele werk heeft Jeroen een robot.
Die Juf300F smeert de etensresten
over de keukenvloer uit. Zij is gepro
grammeerd om voor kinderen te zor
gen. Waltmans huwelijk is kapotge-
gaan aan zijn werk, hij nam alle mo
gelijke geluiden van zijn gezin op om
in zijn composities te verwerken. Als
hij een hostess huurt om bezoek van
zijn dochter Dzjeen mogelijk te ma
ken, laat hij niet na hun vrijpartij te
tapen. Geen wonder dat zijn vrouw
Corien van hem wilde scheiden.
Na de pauze vindt het bezoek plaats.
Jeroen heeft zijn robot als vriendin
geprogrammeerd en die pakt de der
tienjarige heavy metal dochter kei
hard aan. Een jaloerse Corien wil Je
roen terug, maar de compositiedrift
roept. Hij maakt van haar stem zijn
topcompositie.
Met Gees Linnebank, Jenny Arean en
een verbluffende Wivineke van Gro
ningen propt Alan Strachan deze
Ayckbourn bij het publiek naar bin
nen. De personages .spreken met el
kaar op heftige toon, alsof ze onder de
voortdurende stress van de loodzware"
druk van stalen deuren staan. Met
enig begrip en geduld kan hier echter
toch van een geslaagde produktie
worden gesproken. Slechts de slot-
compositie deed voor mij de deur
dicht: die Waltman componeert in de
trant van Emerson, Lake en Palmer
of Yes en dat was lang geleden toe
komstmuziek.
PETER SNEL
HILVERSUM Inmiddels hebben
539 mensen zich bij de KRO aange
meld voor het tv-programma „100 da
gen zonder auto". „Een succes", aldus-
programmamaker Erik Latour. Het
project begint op maandag 1 januari
met een grote show, waarin tien uit
verkorenen bij presentator Frank
Kramer hun auto, autosleutels en rij
bewijs inleveren. De kandidaten wor
den daarna gedurende drie maanden
op de voet gevolgd. Zelf houden ze
dagboeken bij, en wekelijks staat de
KRO in een korte tv-uitzending stil
bij één van de deelnemers.
Onder de aanmeldingen zitten onder
meer een burgemeester, een verkeers-
planoloog, verschillende advocaten,
leraren en een wethouder verkeersza
ken. De motivaties van de aanmelders
zijn zeer verschillend. Sommigen mel
den zich aan om het milieu te verbe
teren, anderen vinden het gewoon
een geweldige uitdaging en leraren
willen het goede voorbeeld geven.
„Het is opvallend hoe graag men mee
wil doen. Zo werden al rijbewijzen en
foto's van autg's opgestuurd", vertelt
Erik Latour.
De wekelijkse uitzendingen van „100
dagen zonder auto" beginnen op 1 ja
nuari. Of de deelnemers hun auto ooit
weer willen gebruiken, wordt bekend
tijdens de afsluitende show op 9 april