Mensvriendelijke kerk heeft wel degelijk toekomst brieven van lezers kerk wereld beroepingen Dieptepunt in relatie Raad van Kerken en OJEC Verzet tegen komst pauselijk instituut in Rolduc CcicLe Gomtrnt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CekLeCou/umt DINSDAG 7 NOVEMBER 1989 PAGINA 2(1 - Paus belegt bijzondere synode met Westduitse bisschoppen VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II zal volgende week, in een poging de spanningen binnen de Westduitse rk- kerk te verminderen, een speciale tweedaagse ontmoeting met Westduitse bisschoppen hebben. Op de agenda staan zaken als de priesteropleiding, het godsdienstonderwijs en de rol van le ken binnen de kerk. Eerder dit jaar gaf een groep van 170 the ologieprofessoren in Westduitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland een verklaring uit waarin scherpe kritiek wordt ge leverd op de paus en het kerkelijke verbod op kunstmatige ge- boortenbeperking. Het Vaticaan wees de verklaring van de hand. Een andere kwestie is de benoeming van kardinaal Joa chim Meisner tot aartsbisschop van Keulen, tegen de uitdruk kelijke wens in van veel geestelijken. Ontluikende samenwerking geestelijke verzorgers ZEIST Er „ontluikt" samenwerking tussen rooms-katholie- ke, protestantse en humanistische geestelijk verzorgers in de krijgsmacht. Volgens humanistisch hoofdraadsman drs. K.S. Roza is er sprake van „een nieuw begin, een wederkerig leer proces, niet zonder gevoelens van verbondenheid". Het zou vooral gaan om samenwerking bij de landmacht. De geestelijk verzorgers zijn hier binnenkort, als alle plannen doorgaan, bui ten kantooruren en bij calamiteiten op een punt bereikbaar. De dienst Humanistisch Geestelijke Verzorging startte in 1964 met vijf raadslieden, thans zijn dat er 31. Dat is volgens Roza nog veel te weinig om aan de groeiende vraag naar humanistisch geestelijke verzorging te voldoen. Twee honden kunnen een leeuw doden Gereformeerde school investeert in etherreclame EDE De radiocommercial is hard op weg het te maken bij christelijke organisaties. Geiispireerd door de vrijge maakt gereformeerde stich ting „Werkgroep Bijbelcur sus" die afgelopen zomer mid dels sterspots haar produkt aan de man trachtte te bren gen, is de Protestants Christe lijke Hogeschool op Gerefor meerde Grondslag „De Vij verberg" in Ede deze maand een dergelijke publicitaire ac tie begonnen. Afgelopen za terdag was de eerste radiospot al te horen. Onder het thema „De Vijver berg, een stevige basis", roe pen radiospots jongeren op om in Ede te komen studeren, in dien zij „een degelijke kwali teitsopleiding met een christe lijke identiteit willen volgen". De spots worden uitgezonden voor of na programma's die veel door jongeren worden beluisterd en een christelijke signatuur hebben. Daarbij denkt De Vijverberg vooral aan uitzendingen voor jonge ren bij de NCRV en EO, zoals Paperclip, Ronduit en Koplo- Willibrord-avonden in Schoonhoven SCHOONHOVEN Op initi- atief van pastoor J. van der Mee zullen het komende jaar in de Bartholomeusparochie te Schoonhoven een aantal le zingen worden gehouden in het kader van het Willibrord- jaar. Morgenavond komt kar dinaal Simonis als eerste spre ker naar Schoonhoven. Hij zal spreken over Terug naar de bron: de beleving van de eu charistie. De bijeenkomst be gint om half acht met een eu charistieviering, om half ne gen spreekt dan de kardinaal. Op donderdag 14 december spreekt vicaris-generaal J. Schroder van het bisdom Den Bosch over vergeving als be vrijdend sacrament. Volgend jaar komen steeds op donder dagavond aan bod bisschop H. Bomers (11 januari), pastoor A. Vreeburg (8 februari), pa ter penning de Vries (8 maart), bisschop Bar (5 april), drs. R. Kurvers (10 mei), bis schop J. Lescrauwaet (14 juni), dr. J. Hendriks (13 mei) en vicaris-generaal van het bisdom Rotterdam dr. W. van Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Harderwijk M. Goudri- aan te Apeldoorn (buitengew. wijk- gemeente) Bedankt voor Numans- dorp J van Popering te Windesheim. Beroepen te Curapao (Verenigde Prot. Gemeente) O.G Haasnoot, eervol ontheven predikant te Krui- ningen, die dit beroep heeft aange- Bedankt voor Haamstede W Wagter te Rijnsburg: voor Veenendaal J. Koppelaar te Kinderdijk. Gereformeerde Kerken Beroepen te Herwijnen L. van Wijn gaarden te Vroomshoop; te Maas sluis als geestelijk verzorger van ver pleeg- en reactiveringscentrum Drie- maashave aldaar mw.drs.M.V.A.L. Lie, kand. te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen; te Noordwijk als geestelijk verzorger van het psychiatrisch ziekenhuis Sancta Maria aldaar drs J. Mondeel te Reeuwijk. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Aangenomen naar Assen-Noord H. de Vries te Zwijndrecht. Bedankt voor Enschede-Oost E.A. de Boer te Amsterdam Zuid-West. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Amsterdam K.T. de Jonge te Almere. Beroepbaarstelling P.F. Boomsma, Jagerskamp 41, 6932 BV Westervoort. ZWITSERSE THEOLOOG HANS KÜNG AMSTERDAM - Het evenwicht tussen rationa liteit en de behoeften van affectieve en ethische aard bij de mens is in de moderne cultuur verloren gegaan. Door zijn eenzij dig rationele aanpak is de vooruitgang waarvan we sinds de Verlichting spre ken in zijn tegendeel verkeerd. Oorlogen, mas sale vernietiging, milieu rampen en vele andere kwalen van het moderne leven zijn daarvan het ge volg geweest. Dit besef heeft bij de meeste mensen ingang gevonden. Zij menen daarom dat in het zo geheten na-moderne tijdvak de verhouding tussen rationa liteit en die andere legitieme behoeften van de mens in de cultuur op een nieuwe wijze moeten worden doordacht. Een gelouterde, mensvriende lijke godsdienst kan daarbij een grote rol spelen. Dit betoogde, kort samenge vat, de katholieke Zwitserse theoloog Hans Küng gisteren tijdens een lezing op de Vrije Universiteit. Deze had hem bij gelegenheid van het twin tigjarig bestaan van het daar gevestigde bezinningscentrum uitgenodigd. Küng wees er op dat het pro ces van verlichting en secula risering onmogelijk kan wor den teruggedraaid. Als be paalde stromingen in de kerk - daarbij doelde hij op anti- moderne bewegingen als van aartsbisschop Lefebvre, maar Hans Küng ook op het beleid van de paus en de Romeinse curie, en fun damentalistische protestantse stromingen, - dat toch zouden willen proberen, dan levert ze een achterhoedegevecht. Het gaat er daarentegen volgens Küng om de dimensie van goed begrepen godsdienst in onze samenleving te behou- Ook de meest verstokte gods diensthaters zullen moeten er kennen dat zonder „das ganz Andere", zonder geloof in God geen zin in het leven is die uitstijgt boven puur zelf behoud en dat er zonder gods dienst uiteindelijk geen fun damenteel onderscheid tussen waar en vals, tussen liefde en haat, tussen hulpvaardigheid en winstbejag, tussen moraal en immoraliteit gemaakt kan worden. Verankering Op een vraag vanuit de zaal of agnosten en atheïisten er dan geen moraal op na kun nen houden antwoordde Küng dat dit wel degelijk mo gelijk isy maar dat ethiek en humanisme uiteindelijk ver ankerd moeten zijn in een goddelijk beginsel, willen zij niet stuurloos zijn. Küng maakte onderscheid tussen mensvijandige en mensvriendelijke godsdienst. De eerste verdeelt, heeft de waarheid in pacht en streeft naar een godsdienst van voor bije tijden. Hij rekende daar toe het protestantse funda mentalisme, maar ook het roomse traditionalisme en ab solutisme. Als een vorm van mensvrien delijke godsdienst zag Küng het katholicisme zoals dat ge stalte kreeg tijdens het Twee de Vaticaans Concilie op insti gatie van paus Johannes XXIII. Küng, die door deze paus tot peritus - theologisch deskundige - was benoemd, maar in 1980 van het Vati caan niet langer als katholiek hoogleraar mocht doceren aan de universiteit van Tübingen, bewees daarmee zijn wortels trouw te blijven. Küng meen de dat in de na-moderne tijd de kerk alleen maar een toe komst kan hebben als zij op lokaal, regionaal en univer seel niveau niet bureaucra- tisch-hierarchisch blijft en niet centralistisch, maar plu ralistisch. Zij heeft verder al leen maar toekomst ais zij niet georienteerd is op dogmatis me, maar op dialoog niet naief-zelfgenoegzaam, maar in alle twijfels en aanvechtin gen waarachtig zelfkritisch en zelfbewust de toekomst onder ogen ziet. In een lezing vanmorgen schetste Küng een weg tussen „waarheidsfanatisme en waarheidsvergetelheid". „We hebben godsdiensten nodig die zich, na alle warme en koude oorlogen, na alle meer minzame dan werkelijk vreedzame coëxistentie, be kwamen in vredesstichtende samenwerking". Verder is, aldus Küng, vrede niet gebaat bij godsdienstige onverschilligheid. Integen deel, aldus Küng, een zo groot mogelijke openheid tegenover de andere godsdiensten ver eist helemaal niet dat de eigen overtuiging wordt opgegeven. JOODSE KERKGENOOTSCHAPPEN STEUNEN STAP OVERLEGORGAAN DEN HAAG De drie joodse kerkgenootschap pen in Nederland onder steunen het besluit van het Overlegorgaan van Joden en Christenen (OJEC) om het overleg met de Raad van Kerken op te schorten. Ook zij vinden het „onaanvaard baar" dat voorzitter dr. D.C. Mulder van de Raad van Kerken op 23 no vember spreekt op een bijeenkomst van de PLO in Den Haag. Het Nederlands-Israëlietisch Kerkgenootschap, het Portu- gees-Israëlietisch Kerkge nootschap en het Verbond van Liberaal-Religieuze Jo den schrijven aan de Raad dat zij voorstander zijn van goede contacten met de christelijke kerken. Zij menen echter dat deze „zinloos worden als de kerken steun geven aan krachten die er op uit zijn het bestaansrecht van de staat Is raël aan te tasten". De drie joodse kerkgenoot schappen, die alle lid zijn van het OJEC, roepen Mulder op de bijeenkomst ter gelegen heid van twee jaar Palestijnse opstand (Intifada) en één jaar 'Palestijnse staat' te mijden. De voorzitter van de Raad van Kerken heeft erop gewe zen dat hij de PLO-bijeen- komst in Den Haag op per soonlijke titel toespreekt. Hij weerspreekt de mening van het OJEC dat de Raad niet langer het bestaansrecht van Israël erkent. Het besluit van het Overleg orgaan van Joden en Christe nen (OJEC) om het overleg met de Raad van Kerken op te schorten is een nieuw diep tepunt in de relatie tussen beide organisaties. De verhou ding tussen beide organisaties is al jaren verre van gemak kelijk, maar tot zo'n stap was het tot dusver niet gekomen. Bijna vijf jaar geleden ver keerden de betrekkingen tus sen beide organisaties na een paar incidenten ook in «en impasse, maar er werd toen een voor beide partijen bevre digende oplossing gevonden. De raad zegde toe dat het OJEC altijd zou worden ge raadpleegd bij kwesties die op de joodse gemeenschap be trekking hébben. Bovendien zou er elk jaar tussen beide organisaties worden overlegd. Het OJEC had in september zware kritiek op een verkla ring van een delegatie van de raad die een bezoek had ge bracht aan Israël en de bezet te gebieden. De maat is voor het overlegorgaan vol, nu voorzitter Mulder de PLO- uitnodiging heeft aanvaard. De PLO-vertegenwoordiger kondigde de komst van Mul der aan in een brief met het briefhoofd van een Palestijnse staat, waarvan ook Israël deel uitmaakt. Het OJEC conclu deert hieruit dat de Raad niet langer het bestaansrecht van Israël erkent. In 1984 kwam het kort na el kaar twee keer tot een con flict tussen het OJEC en de Raad. Eerst had de Raad bui ten medeweten van het OJEC een ontmoeting met de PLO- vertegenwoordiger in Den Haag. Korte tijd later drong de raad na een bezoek van een delegatie aan Libanon, Is raël, Syrië en Egypte aan op een hoorzitting van de Twee de Kamer over de schending van de mensenrechten in de bezette gebieden. Het OJEC, dat van dit voorstel onkundig was gehouden, reageerde „verbijsterd". De raad bood zijn excuses aan en maakte met het OJEC de afspraak, dat die organisatie altijd in voor de joden gevoe lige kwesties zou wórden ge raadpleegd. De raad zag af van het voornemen een theo logische studie te laten ver richten over de belofte van het land Israel aan het joodse volk, omdat onder de joodse gemeenschap grote bedenkin gen tegen zo'n studie beston den. Na een periode van verbeter de verhoudingen kreeg de argwaan van het OJEC nieuw voedsel. Allereerst was er de Prof. dr. D.C. Mulder kwestie van het Karmelietes senklooster in Auschwitz, een conflict tussen de joden en de RK Kerk, de grootste kerk binnen de raad. Bisschop Bomers van Haarlem, die eni ge tijd later als lid van de de legatie van de raad naar Is rael en de bezette gebieden zou reizen, vroeg zich openlijk af, of hij, „als hij jood zou zijn", zich ook zo door het klooster gegriefd zou voelen. Korte tijd later beschuldigde kardinaal Simonis „zeer fana tieke" joden ervan de situatie rond het klooster in Ausch witz te hebben opgehitst. Ook werden de verhoudingen tus sen de joden en rooms-katho- lieken in Nederland erdoor geschaad dat de bisschoppen zich niet ondubbelzinnig voor verplaatsing van het klooster verklaarden. In september kwam het tot een harde confrontatie tussen de raad en het OJEC. De de legatie die een bezoek aan Is raël en de bezette gebieden had gebracht, toonde zich „diep geschokt" door de schendingen van de mensen rechten in de bezette gebie den. Het OJEC ontzegde haar het recht een dergelijk oor deel te vellen. Een christen heid, die nog steeds het slag schaduw van het zegevieren de kruis over Auschwitz laat vallen, is niet bevoegd morele oordelen over Israël te vellen, zo meende het overlegorgaan. De Raad van Kerken de scherp. Hij wilde door de reis inzicht krijgen in de situ atie in de bezette gebieden en opkomen voor de rechten van de Palestijnen. Als het OJEC in zo'n reis niets zag, was een gesprek daarover zinloos. Mulder, die op peï-soonlijke ti tel de PLO-bijeenkomst toe spreekt, weerspreekt dat de raad niet langer het bestaans recht van Israël erkent. De raad zal nu waarschijnlijk per brief nadere uitleg aan het OJEC geven. KERKRADE In brede kring is verzet gerezen tegen het besluit van de bisschop dr. J. Gijsen van Roermond komend jaar in het gebouwencomplex van de voormalige abdij Rolduc in Kerkrade een academisch instituut voor de studie van huwelijk en gezin te vestigen. De directie van het vormings- en congrescentrum Rolduc onder leiding van de priester J. Stassen, de adviesraad, de medewerkers en de oud-leer lingen van de vroegere mid delbare onderwijsinstelling, verenigd in de stichting 'Léve Rolduc', vrezen dat het huidi ge vormings- en congrescen trum gaat verdwijnen. Daar mee zullen activiteiten als het Orlando-festival, bijeenkom sten van kerkelijke en niet- kerkelijke organisaties en het atelier voor restauratie van kunstwerken met een lande lijke opleiding voor restaura teurs over enige tijd niet meer mogelijk zijn. De bisschop van Roermond heeft wel aangekondigd dat die activiteiten voorlopig kunnen worden voortgezet, maar hij liet tevens doorsche meren dat op den duur een samengaan van het acade misch instituut en het vor ming- en congrescentrum niet mogelijk zal zijn. Volgens Gij sen wordt het academisch in stituut met internationaal ka rakter op uitdrukkelijk ver zoek van paus Johannes Pau lus II in Rolduc gevestigd. Het zal studenten uit heel Europa trekken. De tegenstanders van dit plan verwijten Gijsen dat hij geen enkel overleg heeft gepleegd met de directie of de advies raad. Evenmin is de circa vijf tig personeelsleden van Rol duc om hun mening ge vraagd. Ook het kapittel van zijn eigen bisdom en de raad voor economische aangele genheden van het bisdom zouden niet in het plan zijn gekend. Bij de tegenstanders bestaat de stellige indruk dat de paus over de omstreden kwestie gebrekkig en moge lijk zelfs onjuist is geïnfor meerd. Zij betwijfelen tevens of de paus wel op de hoogte is gebracht van de bezwaren. Daarom hebben zij Gijsen dringend verzocht zijn besluit te herzien. De apostolische pro-nuntius, aartsbisschop Audrys Juozas Backis, is ge vraagd om het verzet tegen de plannen onder de aandacht van de paus te brengen. Te vens vragen de tegenstanders zich af waarom er geen on derzoek is gedaan naar de vraag, of er eigenlijk wel be hoefte bestaat aan een insti tuut voor de bestudering van huwelijk en gezin. Als na eni ge tijd zou blijken, dat het in stituut niet levensvatbaar is zou Rolduc geen zinvolle be stemming meer hebben. Het verdwijnen van het Or lando-festival en van het con gres- en vormingscentrum zien de tegenstanders als een zware slag voor het maat schappelijk en cultureel leven in Kerkrade en verre omge ving. Bovendien vinden zij het in het maatschappelijk verkeer onaanvaardbaar dat de bisschop zich een bedrag van meer dan zeventig mil joen gulden aan gemeen schapsgelden toeëigent. Dit geld is de afgelopen tijd door rijk, provincie en gemeente aan de restauratie van Rolduc besteed. Het bisdom Roer mond heeft daarvoor bijna niets uitgetrokken. De tegenstanders vinden het onaanvaardbaar dat circa vijf tig personeelsleden van Rol duc met ontslag worden be dreigd. Zij kunnen wel in dienst treden van het acade misch instituut, maar de meesten van hen waren tegen de komst ervan. In een klein deel van de ab dijgebouwen en de vroegere abdijhoeve Kloosterrade is het grootseminarie van het bis dom Roermond gevestigd evenals instellingen voor ge zinspastoraat en voor de op leiding tot diaken. Verontrustend milieunieuws?; PER WIJL in Nederland een nieuwe regering aantreedt di« een nieuwe reeks maatregelen ter bescherming van het mii lieu in haar vaandel voert, blijft het nieuws uit die sector! met name ook over de gevaren voor ons voedsel, verontrus-|el ten. Koeien blijken een aan aids verwant virus onder de le den te hebben, soortgenoten in het noorden van ons lam sterven wegens lood in het veevoer, kippeëieren bevattend salmonellabacteriën, groente en fruit in een bepaald gebiede zijn zo met dioxine besmet, dat consumptie wordt afgeraden.»1 De wateren blijven als open riool functioneren, Frankrijk!3' loost nog steeds zout uit de kalimijnen in de Rijn en de in-J^ dustrieën blijven lucht en oppervlaktewater vervuilen. De dagelijkse files, die de wegen verstoppen, lijken alleen maaitj langer te worden. II Er zijn veel woorden aan de verbetering van het milieu ge-ki wijd, maar effectieve daden komen maar mondjesmaat door de politieke sluis. Zestien jaar geleden leek een einde te ko-, men aan de opmars van de auto wegens de energiecrisis. Maar die tijden van dreigende benzinedistributie zijn verge-' ten en veel projecten, die toen op stapel werden gezet om Alternatieven voor olieprodukten te vinden, staan op een! laag pitje. De noodzaak daartoe is immers niet erg actueel: zoals het ei nu uitziet voorziet de aarde ons nog tot 2050 van fossielt brandstof, ondanks het feit dat dagelijks tientallen miljoenei auto's de weg op gaan en duizenden vliegtuigen het lucht ruim doorkruisen. Toch is het realistisch om te stellen dat deL jongste generatie de tijd zal beleven dat de oliebronnen uitge-F put raken en dat er daadwerkelijk alternatieven voorhanden moeten zijn. Nu is het bij voortschrijding van de technologie bepaaldjl niet uitgesloten dat het probleem binnen een halve eeuw wordt opgelost. Maar het milieu in het volgende decennium; schiet daar niet veel mee op. Ook in het Europa na 1992 zalj de lucht dagelijks op grote schaal door het verkeer worden vervuild. Een vervuiling die alleen maar toeneemt omdat steeds meer auto's de wegen verstoppen en zo extra bijdragen aan de luchtverontreiniging. In Europees verband wordt inmiddels serieus aan een alter natief voor het stadsverkeer gedacht: de elektrische auto. Ui teraard gaat het (nu nog) om een relatief langzaam voertuig met een beperkte actieradius, maar juist voor de dichtslib bende Europese steden kan een dergelijke auto soelaas bie den. De Europese commissie is van plan het gebruik van elektri-L sche autootjes in de bebouwde kom van steden te stimuleren. Twee jaar geleden is tijdens een studie in Brussel gebleken, dat er in West-Europa een markt moet zijn voor zeven mil-j, joen exemplaren. Of dat inderdaad zo is moet nog blijken.^ Feit is wel dat de animo nog erg gering is. Een recente de-e monstratie in Brugge heeft niettemin aangetoond dat de hui-? dige generatie elektrische auto's geschikt is voor normaal ge- bruik in de stad. De wagentjes zijn geruisloos en er is geenri sprake van uitlaatgas. p TOCH komt het project maar moeizaam van de grond, ener-I zijds omdat potentiële fabrikanten nog niet zijn overtuigd,' maar ook omdat de automobilisten zelf kennelijk nog nietr van nut en noodzaak overtuigd zijn. De Europese Commissie denkt aan de mogelijkheid het gebruik van elektrische auto's te bevorderen door ze in steden een voorkeursbehandeling te geven. Te denken valt aan een speciale baan, zoals nu voor^ de bus, en parkeerfaciliteiten die niet gelden door de tradi-1 tionele auto's. I MAAR vooralsnog is ook de elektrische auto een witte raafI op de weg en dat is voor het milieu bijzonder spijtig. De re-t cente berichten over de gevaren die het milieu en dus ookf onszelf bedreigen, zijn immers verre van geruststellend. I Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Ministers Bij ministers en staatssecreta rissen komt het natuurlijk op de eerste plaats aan op een rui me kennis van zaken, kwali teiten om een departement re delijk te leiden en eigenschap pen om met de overige leden van het kabinet goed te func tioneren. Met enige zorg heb ik in dit verband het gedram gevolgd om ten minste vier vrouwen in de regeringsploeg op te nemen. Ik ben er van overtuigd dat ons land niet al leen over zeer capabele, maar ook over voldoende represen tatieve vrouwen beschikt. In de afgelopen dagen bekroop mij de vrees dat de selectie normen op dat laatste punt on voldoende zouden zijn. Mijn vrees is mijns inziens zozeer bewaarheid, dat ik me er nu al op betrap met enige weemoed terug te denken aan mevrouw Smit-Kroes, hoewel ik tegen haar weer andere bezwaren had. M.W. de Vries, DEN HAAG. Ministers (2) Zo, de kabinetsformatie is weer achter de rug en de pop petjes hebben een plekje ge kregen. Ook ex-minister Buk man (Ontwikkelingssamen werking), die vorige week treurig gestemd de Tweede Kamer verliet omdat hij geen reisjes meer mag maken naar het buitenland. Maar men heeft er toch wat op gevonden. Na veel druk binnen het CDA om Bukman toch op Verkeer en Waterstaat te krijgen, het geen niet gelukt is, gaat de ex- minister nu als staatssecretaris naar een van de belangrijkste ministeries: Economische Za ken. Maar hij wordt wel spe ciaal belast met de buitenland se handel. Zo kan de goede Bukman zijn reisjes voortzet ten en in de voetsporen blijven van ex-minister De Korte die het land ook al genoeg gekost heeft met zijn tripjes! H.J.v.d.Bomen, WATERINGEN. Verspilling Maandagavond 6 november op televisie: In de actualiteitenru briek Brandpunt (Ned. 1), Congres PvdA en op hetzelfde tijdstip Den Haag Vandaag (Ned. 3) Congres PvdA. Dat lijkt mij toch echt te veel van I het goede. Nog een voorbeeld het veelbesproken „broeika seffect". Reportage in Brand-j punt (Ned. 1) en op Nederland 3 eenzelfde soort reportage. Zou het niet mogelijk, c.q. wenselijk zijn dat omroepen hier bepaalde afspraken ove'ri maken? Een goed voorbeeld zijn VARA, KRO en NCRV, die naar de nieuwsrubrieken van collega's verwijzen. Zoals het maandagavond ging is het verspilling van omroepgelden en jaagt men de kijker naar pulpzenders als Veronique. H.J.v.d.Berg, DEN HAAG. Kwaaltjes Onder de kop „Voor kwaaltjes niet meer naar huisarts" heb ik met stijgende verbazing het niet mis te verstane 'oordeel'1 gelezen van prof. dr. J. van Eijk over heropvoeding van patiënten. Supermarktgenees- kunde en de klant-is-koning- principe. Misschien wil deze heer de moeite eens nemen om bestaande rapporten op te vra gen van alle groeperingen in onze samenleving die, om wat voor reden dan ook, arbeids ongeschikt zijn geraakt. Deze groep, vaak bestaande uit me dewerkers in de gezondheids zorg of andere zware beroe pen, zijn genoodzaakt voor wat er nog over is van hun welzijn, geregeld hun huisarts te be zoeken. Rug-, nek- of heup klachten, erfenis van zijn of haar beroep, verdienen zorg en aandacht van een arts. De heren of dames zijn zelf mans genoeg om te beoordelen of de patiënt simuleert of niet. Dit betreft ook griep of hoest- klachten. Dus niet te snel oor delen of generaliseren. De stelling van deze professor is heel pijnlijk, zo niet denigre rend voor een ieder die wer kelijk blijvende»iets mankeert. Hopelijk herziet deze heer zijn nogal harde oordeel. Een oud-medewerkster in de gezondheidszorg, Mevr. E.K. de Graaf, DEN HAAG. t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2