Bedenksel van de schrijftafel Compact-disc verovert auto Een vlindertje in Afrika kan hier een windhoos veroorzaken De Schepping volgens Ferruci Moto Guzzi en Norton in opvallende rol Winst Nissan fors omhoog BOEKEN ËeidócCouAO/nt ZATERDAG 4 NOVEMBER 1989 PAGINA TESSA DE L'OO ISA BE Wat een spanning had kunnen wekken is de relatie tussen de twee vrouwen. Daar had veel meer subtiliteit een ontwikke ling in kunnen groeien, die nu in en paar stevige stappen wordt genomen, waardoor ei genlijk ook elke diepgang in karakterisering onmogelijk is. Daardoor lijkt het boekje van Tessa de Loo het geschuif met een paar stereotiepe figuren op het dambord, volgens afge sproken zetten en steeds met het denkwerk van de dammer, voor wie de zetten tellen en niet de damstenen. „Isabelle" is een boekje dat nog vastge plakt lijkt op de schrijftafel. JAN VERSTAPPEN James Gleick: „Chaos, de derde we tenschappelijke revolutie". Uitgeve rij Contact (Amsterdam). Prijs ƒ45,00. Wolken veranderen van vorm. Rook kringelt, water kolkt. Een kustlijn kronkelt, zand ribbelt. Slakkehuizen en het erfelijkheidsmateriaal DNA spiralen. Bomen, longen en ze nuwstelsels vertakken zich. Hier turbulentie: wilde werve lingen in vloeistof en lucht. Daar aggregatie: het aaneen- klonteren van losse deeltjes tot grotere, vaste gehelen. De bestudering van dergelijke verschijnselen is eigenlijk pas zo'n veertig jaar geleden in zwang geraakt en mede dank zij de computer in de jaren ze ventig tot volle bloei gekomen. De misleidende roepnaam luidt „chaos". Misleidend, om dat deze jonge discipline juist aantoont, dat in wat wij ge woonlijk voor een wanordelij ke toestand houden vaak ook orde schuilt, en dat er over eenkomsten zijn tussen diverse soorten onregelmatigheid. Nu betekent „chaos" van ouds her de totale afwezigheid van enige orde. En het blijft zeker voor een tak van wetenschap ongeloofwaardig voor het gro te publiek om te beweren dat er een structuur is daar waar begripsmatig elke systeem- vorm ontbreekt. Een betere, in ieder geval vrij zuivere titel voor de zogenoemde chaosstu- die is „niet-lineaire dynami ca". De Amerikaanse wetenschaps- journalist James Gleick han teert in zijn boek „Chaos" bei de benamingen voor het wis kundig/natuurkundig specia lisme dat het onregelmatige, aperiodieke, schijnbaar wille keurige, niet helemaal voor spelbare gedrag in uurwer kachtige dynamische systemen onderzoekt. Die wijdlopige „definitie" is van uw recensent. Gleick zelf oppert geen omschrijving. Hij volstaat met het geven van uiteenlopende meningen van en over deskundigen. Bijvoor beeld dat, mede dank zij de Nederlander" Floris Takens, een onderscheid ontstond tus sen „louter ruis en chaos in de nieuwe betekenis: ordelijke wanorde tot stand gebracht door eenvoudige processen Van alle mogelijke wegen van wanorde geeft de natuur slechts aan enkele de voor- Alleen al door de verwarring stichtende roepnaam „chaos" en door het ontbreken van or dentelijke definities, lijkt Gleicks werk zelf een prima object van studie voor „chaos- sers" „chaotici" of „cha oten" Gleick beschrijft de nogal be wogen geschiedenis van de niet-lineaire dynamica vooral aan de hand van de bijdragen van drie „grote mannen": de weerkundige Edward Lorenz, de natuurkundige Mitchell Feigenbaum en de meetkundi ge Benoit Mandelbrot. Lorenz hielp ons aan het zoge heten vlindereffect: zeer klei ne wijzigingen in de begintoes tand kunnen leiden tot enor me verschillen in de resulta ten. Ofwel, overdreven ge zegd: een vlindertje dat van daag de lucht bij Kaapstad in zeer geringe mate verstoort kan een maand later een windhoos in Nederland ver oorzaken. Het vlindereffect houdt onder meer in, dat zelfs eenvoudige natuurwetten geen garantie hoeven te bieden voor de voorspelbaarheid van het mechanisme dat door die wetten wordt beschreven. De meteoroloog ontdekte ook de „vreemde attractor", een meetkundige figuur die de verfijnde structuur achter een wanordelijke stroom gegevens onthult en zo de „chaos" kana liseert. Theoretisch fysicus Feigen baum ving de ongevoeligheid voor schaalveranderingen in „stabiele chaotische toestands- gebieden" in een nieuwe uni versele constante: 4,6692016090... Fractal De wiskundige duizendpoot Mandelbrot ontwikkelde een geometrische figuur waarvan de oppervlakte of omtrek- structuur zich op elke schaal herhaalt. Hij schiep zo een verzameling van altijd op el kaar lijkende, maar nooit identieke elementen: de frac tal. Een grillig patroon kan vaak worden teruggebracht tot een opeenvolging van één tot vijf stappen die onder een te voren gekozen gebroken di mensie (vandaar de naam „fractal") worden herhaald, desnoods tot in het oneindige. Met deze wetenschap zijn op een computerscherm prachtige kleurenfractals te toveren. Daarbij kun je zelfs een vaag gevoel van oneindigheid bele ven. Wat belangrijker is, met behulp van fractals kun je een zekere orde in de chaos schep pen, en omgekeerd. En dan te bedenken dat wij mensen ei genlijk een soort superfractals vormen en dat ook de rest van de natuur een voorkeur voor fractale patronen lijkt te heb- Wetenschap „Chaos" is een wetenschap van het worden. Met zijn on evenwichtigheid, maar ook met zijn orde in sterk van be- ginvoorwaarden afhankelijke processen. „Chaos" als com plex systeem kan lokaal on voorspelbaar, maar globaal stabiel zijn. Zoals de enorme stormen die op de planeet Ju piter de rode vlek laten zien. Ook onze atmosfeer is een vorm van gestructureerde „chaos" die zowel coherentie (ijskristallen) als turbulentie (zandstormen) kan voortbren gen. De chaosstudie heeft onder meer belangrijke inzichten toegevoegd aan de wetenschap als methode om de werkelijk heid te benaderen. Eenvoudige systemen brengen complex ge drag voort en complexe syste men eenvoudig gedrag. Daar bij zijn de wetten van com plexiteit universeel geldig, zonder zich iets gelegen te la ten liggen aan de samenstel lende atomen van een sy steem. Gleicks verhaal over allerlei chaoszaken is bij vlagen mees lepend, vooral wanneer hij de worsteling naar een ontdek king volgt. Bovendien is meni ge anekdote best wel leuk. Maar om het allemaal goed te kunnen volgen moet je toch over behoorlijk wat wiskundi ge en natuurkundige kennis beschikken. Temeer, daar reeksen vaktermen niet wor den uitgelegd; ook niet kort in een verklarende woordenlijst. Daarbij komt nog, dat Gleick soms overdrijft. Zo noemt hij de meestal zo verhelderende Feynman-diagrammen „af schrikwekkend". Vérder ram melt de compositie van zijn werk en lopen zinnen nogal eens slecht. Dat laatste kan ui teraard ook aan de Nederland se vertaler liggen. Altijd fijn is de aanwezigheid van een personen- en van een zakenregister, van noten, lite ratuuropgave en bronvermel dingen. Gelukkig zijn er te vens voldoende illustraties, waaronder enkele kleurenfo to's van fantastische fractals. Alleen een blunder, dat elke toelichting ontbreekt op dé Mandelbrot-verzameling (pa gina's 177 en 178) die ook wel „appelmannetje" wordt ge noemd. Samengevat: je zou bij na denken dat Gleick de in houd van zijn boek heeft wil len aanpassen aan de titel die het draagt: „Chaos". JEF LOUSBERG Franco Farruci: „Da Schapping". Uitgave Wereldbibliotheek. Prija ƒ39,50. De woorden die worden ge bruikt om „De schepping, de autobiografie van God", aan te prijzen zijn wel erg dik: „Ge niaal en van kosmische allu re". En: „de auteur is de even knie van Umberto Eco". Met wat minder kan het ook wel toe want dan' nog is wel duide lijk dat Franco Ferrucci met zijn nieuwste roman een benij denswaardig literair hoogte punt in zijn oeuvre heeft be reikt. De opzet van het boek geeft actualiteit aan een oude, onder meer bij joden gebruikte vorm: in het verhaal is God de ik-fi- guur. De wereldgeschiedenis wordt met die „ik-ogen" be schreven en daardoor komen verrassende aspecten van de geschiedenis aan het licht. Kenmerkend voor de opzet is dat God soms vergeet dat Hij God is. Die tijden dat „God vergat dat Hij herinnering had" vallen soms min of meer samen met perioden in de ge schiedenis dat onder de men sen geen figuren waren van het kaliber als Mozes, Boedd ha, Augustinus, Fransiscus of Thomas van Aquino. Hier en daar is het verhaal wat voorspelbaar, maar het grootste deel van de 372 blad zijden worden met grote inten siteit gelezèn; de Italiaan Fer rucci - docent letterkunde in New York - brengt de gekozen vorm op uiterst doeltreffende wijze tot uitdrukking. Het verhaal krijgt kaleidosco- pische dimensies en neemt de n lezer bij wijze van spreli mee naar de hoogten vani ruimte vanwaar mens en I S'. schiedenis in en ander p] le spectief worden bekeken, dt Natuurlijk gaat het in het bq di ook om de manier waarop G sp zich laat kennen, bijvoorbei m als mens onder de mensen,D God die soms middelen v ri onzichtbaarheid en dergelij tr te baat neemt. Wezenlijker gi hoe de auteur God zijn i cl schuw laat uitspreken o\ dingen die mensen doen. V, zinloze rituelen, bloederige i fers of het gouden kalf dat 1 volk Israel in de woestijn i afgod bouwde als zijnde e afschuwelijke vertekening v, Zijn beeld. Via de ontmoet! gen met Boeddha geeft Feri ci zijn visie op (de zin van) l lijden. Ook Jezus, de zoon vi God, krijgt een plaats en v A als vrucht van de ontmoeti I tussen God en Maria, die hoer wordt voorgesteld. Van de kerkelijks opvatting over God moet Ferruci nil hebben: de paus en andï geestelijken komen er niet lemaal zo goed af. Dat is e tuurlijk de andere zijde van medaille die aan de literal kant zoveel kwaliteiten heq Ferruci is anti-papist; laat G buikspreken en legt alle co I fessionele verhalen over G - en kerk opzij. De kerk van geschiedenis is eigenlijk e e grap; mensen hebben haar i eenmaal nodig. Maar met God die het goede zoekt v mensen nodig heeft om God Z zijn, heeft die kerk als ins tuut niet zoveel te maken, 2 dus Ferruci. h LÜTSEN KOOISTI d Franco Ferruci T*s«a de Loo: „Isabelle", roman. Uitgave De Arbeiderepers. Prijs 24,90 (gebonden 39,50). Twee vrouwen staan tegen over elkaar in de nieuwe, nog al korte roman van Tessa de Loo. In zo'n 120 pagina's wordt de confrontatie verteld van Isabelle met Jeanne, „de koningin van de dag en van de nacht", die zich afspeelt in een plaatsje in de Franse Auverg- ne. De mooie beroemde film ster en de lelijke kunstenares en serveerster in het plaatselij ke café, de dikke en lelijke Je anne Bitot. Het verhaaltje houdt niet veel in. Isabelle Amable, de film ster, die bij haar ouders in het dorpje verblijft, wordt vermist en na een aantal zoekacties geeft men het op. Er loopt een dikke, afzichtelijke onderwij zer in het plaatsje rond, die blijft zoeken. Deze Bernard Fuffon is de vurige bewonde raar van Isabelle, omdat zij FOTO: DIJKSTRA hem niet haar vader in zijn jeugd, twintig jaar geleden, redde toen hij, na hardhandig pesten van zijn leeftijdgenoten, in een tonnetje bekneld raak te. Nu zal hij haar uiteindelijk vinden, in de uiterst precaire toestand waarin zij terecht ge komen is. Waardoor het ver haal een happy end krijgt. De andere persoon is de ont voerster, de lelijke barmeid, Jeanne Bitot, die de filmster wil gebruiken als model. Ze dwingt haar daarom met be hulp van haar honden naar haar afgelegen huis en sluit haar daar op in de kelder. „Ik wilde haar alleen heel, heel langzaam, ziek zien worden", biecht ze ergens op. En dat proces van veranderingen in dat mooie lichaam legt ze vast op haar schilderijen. De verstandhouding tussen de vrouwen, belager en belaagde, is natuurlijk een belangrijk in houdselement. In de loop van de tijd waarin Jeanne Isabelle gegijzeld houdt, ontstaat een wederzijds begrip, waarin meer menselijkheid gaat spelen, dan voorheen mo gelijk leek. Tessa de Loo geeft dat onver huld weer, zij laat het Jeanne woordelijk uitspreken in de dorpskerk, waar de vrouw een kaars gaat opsteken voor de Madonna en een gebed uit spreekt: „...en toch hebt u, in uw goedheid, iemand naar me toegestuurd die me mijn men selijkheid heeft terugegeven. In geen dertig jaar heb ik me gevoeld zoals nu.... ik word overspoeld door nieuwe ge waarword i ngenhoopver- wachting", en zo verder. Daar bereikt het verhaal een dieptepunt voor de lezer, die alles hier zo expliciet uitgelegd en voorgekauwd krijgt, dat er werkelijk niet veel meer van zijn inlevingsvermogen nodig is. Zo is Tessa de Loo kenne lijk vol vertrouwen over de mogelijkheden en capaciteiten van de lezer, als zij het alle maal zo uitgebreid moet uit leggen. AUTO Als het om moderne con- sumenten-elektronica gaat schijnen wij Nederlanders maar nauwelijks minder vooruitstrevend te zijn dan Japanners. Dat begre pen we althans van Pio neer, die de laatste ont wikkelingen op het ge bied van auto-stereo wilde toelichten aan de hand van een wel heel exclusie ve demonstratiewagen. Naar verhouding veel huis houdens beschikken al over een compact-disc-speler, maar ook in de auto gaat de CD een belangrijke rol spelen. Tot een vergaande verdringing van de cassettespeler, die in veruit de meeste auto's al aanwezig is, zal het niet komen. Daarvoor zullen CD-combinaties te veel in de hogere prijsklasse blijven vallen. Maar een spektakulaire groei van de markt voor deze apparaten wordt wel verwacht in de komende jaren, zoals ook blijkt uit de presentatie van vele nieuwe CD-apparaten in de programma's van alle be kende autostereo-merken. Nu al laten zich daarbij twee klassen onaerscneiaen. ue duurdere installatie bevat een radio/cassette-combinatie en De Japanse autoproducent Nissan heeft in het boek jaar 1988/89 een netto winst geboekt van veertig miljard yen (587 miljoen gulden), 42 procent meer dan een jaar geleden. De omzet nam toe met ze ventien procent tot 1,92 bil joen yen (28 miljard gulden). Het resultaat uit gewone be drijfsvoering ging met 108 procent omhoog tot 88 mil jard yen (1,29 miljard gul den). een aparte multi-CD-speler; daarnaast wordt als goedkoper alternatief een radio/CD-com- binatie geboden. Die kost dan altijd nog zo'n dertienhonderd gulden, en Pioneer verwacht niet dat daar nog meer dan twee- of driehonderd afkan naarmate er meer CD-appara ten worden verkocht. Maar toch al heel wat anders dan de eerste CD-apparatuur van nog maar enkele jaren geleden, die meestal meer dan twee mille kostte. Er worden steeds duurdere ge luidsinstallaties voor de auto gekozen. Het betekent wel dat er daardoor tevens steeds ho gere eisen aan de luidsprekers worden gesteld, zodat er bijna voortdurend nieuwe types uit komen die beter geluid uit een uiterst compacte behuizing persen. Want kant-en-klare inbouwruimte voor goede, for se speakers bieden auto's zel den, zoals ook wel te zien was in de demonstratiewagen. Dat was een BMW M5, waarin de complete hoedenplank was vervangen door een paneel met zes speakers en daarnaast kastjes met twee speakers elk in de kaartenbakken aan de voorportieren waren gebouwd. Afstandsbediening De meesten gaan zover niet, zodat Pioneer als nieuws ook series hoogwaardige speakers uitbrengt van compact formaat die dus wat makkelijker in te bouwen zijn of zelfs in de stan daard aanwezige openingen passen. Dat laatste geldt voor de nieuwe TS-H serie spea kers; daarnaast zijn er de TS- D/E/F series met eigen grille voor inbouw op een zelfgeko zen plaats. We zien daarbij de term 'digitaal voorbereid' op duiken. De compact-disc bevat namelijk digitaal gecodeerd de geluidsinformatie die op een cassette of lp analoog opgete kend wordt. Een schrikbeeld van een installatie die geheel 'digitaal voorbereid' moet zijn is echter overdreven; het gaat er alleen om dat een CD erg zuiver en rijk geluid kan pro duceren, mits de rest (verster kers, speakers) ook van hoge kwaliteit is. Op mindere kwa liteit doet-ie het ook best, al leen vanzelfsprekend niet zo Er zijn echter meer redenen dan alleen geluidskwaliteit om een CD-speler in de auto te kiezen. Vooral een multi-CD- apparaat is reuze praktisch. Het wordt meestal in de kof ferbak weggebouwd en op af stand bediend. Diefstal van de multi-CD, waarin zes tot tien CD's ineens passen, is daarmee niet zo gemakkelijk. De bedie ning wel, want er zit voor uren muziek in zo'n kastje, zo dat tijdfens het rijden geen CD's gewisseld hoeven te wor den met de hand. Nog mooier is een radio/cassette/CD-com- binatie met losse afstandsbe diening erbij, een klein kastje met infrarood-zender. Dat kastje kan 'op of vlak bij het stuurwiel worden geplaatst, zodat de bediening van de ra dio/cassette/CD zo min moge lijk afleidt tijdens het rijden. Want nog steeds is menige auto-stereo-combinatie volge bouwd met erg kleine knopjes op het front waaruit je niet Zo snel wijs wordt en die met de nodige voorzichtigheid be diend moeten worden. Daar aan helpt ook microprocessor- bediening niet altijd, waardoor zowel knopjes als display meerdere funkties kunnen krijgen. Dat wil zeggen: één set knoppen en een display hebben verschillende funkties, al naar gelang de radio, casset te- of CD-speler in werking is. Desondanks worden de nieu we cassette/radio-combinaties KEX-M800, M7000 en M5000 van Pioneer (die tevens de nieuwe multi-CD-speler CDX- M70 kunnen bedienen) geken merkt door een flink aantal knopjes die nauwelijks meer Het aardige is dat ze niet alle maal uit Japan kwamen, maar dat ook de Europese merken van zich deden spreken. Met voorop Moto Guzzi en in een opmerkelijke bijrol... Norton. Moto Guzzi liet op de RAI de modellen Mille S en California III Injection debuteren. Daar naast was er al een vooruitblik naar een komende primeur voor de Milanese motorshow in november. Daar zal Guzzi komen met een nieuw model voorzien van modern motor blok en daaraan gekoppelde achtervering. Het traditionele V-tweecilinder motorblok krijgt vier kleppen per cilin der, door een getande snaar aangedreven bovenliggende nokkenassen en digitale brandstofinjektie. Tevens komt er een fraaie achtervork met centrale veer/demper in. Daarmee volgt men dan Duca- ti na, die zijn traditionele des- mo-tweecilinders eerder voor- dan een vingernagel breed Afneembaar front Daarbij heeft het topmodel KEX-M800 nog een verborgen cassetteluik: het zit achter het omkiapbaar frontpaneel, dat zo maximale ruimte voor knoppen en display biedt. Het front is tevens afneembaar, bij wijze van diefstalbeveiliging. Daarmee volgt Pioneer dan Grundig na, die als eerste een afneembaar front in plaats van een als geheel uitneembare ra dio bij diverse modellen in voerde. Een goed systeem, want alleen het frontje past makkelijk in de jaszak terwijl een hele radio lastig is om voortdurend mee te slepen als je uit de auto stapt. Pioneer ziet die afneembare fronten als de diefstalbeveiling van de toekomst en past op de meeste apparaten geen anti-diefstal code meer toe (zoals de meeste andere merken, waaronder Grundig, nog wel). Die code schijnt het dievengilde niet erg af te schrikken. Daarbij wijst Pioneer er nog op dat een ap paraat met ingebouwde CD- speler eigenlijk niet in zijn ge heel uitneembaar mag zijn, daar de kans groot is dat door stoten en schokken bij uitne men en inzetten de zeer ge zag van bovenliggende nokke nassen, vier kleppen per cilin der en digitale Weber/Marelli injektiè (voor de 851). De Moto Guzzi California III kreeg eveneens dat benzine- injek- tiesysteem, dat uit 949 cc een vermogen van 49 kW/67 pk oplevert. De Guzzi die in Mi laan debuteert heeft een 992 cc motorblok dat 72 kW/98 pk gaat leveren. Naast die nieuwe techniek biedt Guzzi ook meer klassie ke modellen als nieuws. De Mille S 17,990,-) is een soort wedergeboorte van de eerste sportieve Guzzi. Uiterlijk lijkt de Mille S erg op die 750 Sport van jaren geleden, maar dan met 1000 cc motorblok. Er is echter tevens de sportieve 750 Targa, een heel aantrekkelijk ogend mengsel van de Le Mans 1000 en V65 met een 750 cc motorblok voor 13,690,-; naar huidige maatstaven hele maal niet duur. voelige laseraftaster voor de CD ontsteld raakt. Het fantasierijk over het hele auto-interieur verdelen van stereo-apparatuur strekt zich tevens uit tot speakers. Voor huiskamer-installaties is de subwoofer-speaker een trend geworden: een enkele grote kast met lage-tonenspeaker die ergens uit het zicht onder de bank gezet kan worden, en kleine hogetonen-speakers die voor het stereo-effekt op de oren van de luisteraars gericht moeten zijn. Het is niet hele maal hetzelfde, maar Pioneer gebruikt dat idee nu voor een Klassiek is ook het merk Nor ton, maar wat die Britse fa briek nu in kleine aantallen produceert is allesbehalve klassiek. Velen gingen voor en haakten af, Norton gokte toch voor zijn come-back op een Wankel-krachtbron. De Com mander, die door motorhandel Nico van de Kuinder te Hil versum wordt geïmporteerd, is een bijzonder strak vormgege ven en erg mooi afgewerkte toerfiets, standaard voorzien van toerkuip en zijkoffers. De aandrijving met een twee- schijfs draaizuiger-motor (2x 249 cc kamervolume) maakt de fiets wel helemaal uniek. Het volstrekt trillingsvrije blok brengt 63 kW/85 pk op de been. Vreemd alleen dat Norton niet koos voor cardan- aandrijving maar voor een ketting, die wel netjes in een oliebadkast loopt. Exclusiviteit moet uiteraard betaald wor den: de Norton Commander 'tune-up woofer'. Dat is een vrij klein kastje met daarin een 40 Watt versterker en een enkele lage- tonenspeaker, als aanvulling op reeds aanwezige speakers. Deze TS-LX40, die een goede driehonderd gulden kost, kan onder een stoel in de auto geplaatst worden en zorgt voor krachtiger basgeluid dan een middelmatig dure radio- cassettespeler met iets van 2x15 Watt versterkervermo gen kan bieden. De draden van de TS-LX40 worden van de standaard speakerdraden afgetakt, of hij kan aan een pre-out uitgang gekoppeld (niet te verwarren met de vroegere Commando) gaat cir ca ƒ33,000,- kosten. De Japanse fabrikanten begin nen erachter te komen dat su persport-fietsen ook niet ie dereen aanspreken, zeker niet in Europa. Kawasaki zet de sportieve traditie wel voort worden. Steeds meer combini ties hebben zo'n voorverste ker-uitgang, waaraan achter, als uitbreiding van de install tie een zware eindversterki gekoppeld kan worden. Ofl steeds vaker aanwezig is een pre-in, een ingangsstekk waarmee achteraf een los CD-speler aan de versterk van een radio/cassettecoml natie gekoppeld kan worde Voor het geval dus dat u i opkomst van de auto-Cl speler eerst nog even wilt aa zien, alvorens er een te kope j PETER FOKKE j met twee van zijn drie pi meurs: de viercilinder ZZ 1100 en 600, naast de nieu^ tweecilinder custombike E 500. De zeer glad afgewerk ZZR- modellen bieden al liel 74 kW/100 pk uit de 600-v« sie, en waarschijnlijk circa 1 kW/150 pk uit de 1100-uitvo ring. Zoals door de organisato- voorjaar naar de herfst nu ren beloofd bracht de af- eens echte primeurs op gelopen MotoRAI dank zij motorfietsgebied. de verplaatsing van het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 18