Bestuur NDT stapt op na geschil met Birnie m Honderd jaar tekenfilm op ongelukkig tijdstip jDe keuze van minister Brinkman Ingetogen spanning in tegenvallende Pack of lies {iPhiilipsY De giftige appel te weinig publieksgericht Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! (CUNST/RTV CeidócOomtmt VRIJDAG 3 NOVEMBER 1989 PAGINA 13 jMadame Tussaud in 1991 aaar nieuwe huisvesting AMSTERDAM Het wassenbeeldenmuseum Madame Tussaud trekt in de loop van 1991 in bij ">eek en Cloppenburg aan de Dam. Daarvoor is Men miljoenenverbouwing nodig die deze maand Slegint. Peek en Cloppenburg verhuist tijdelijk viaar een pand aan de Kalverstraat. Madame -^ussaud is sinds 20 jaar gehuisvest in de Kalver- etraat en verwacht dit jaar ongeveer 450.000 be- sbekers. Dat aantal maakte het noodzakelijk ^iaar andere huisvesting uit te zien. In het pand ■''an Peek en Cloppenburg komen de bovenste ^rie etages ter beschikking van het museum. De bezoekers zullen worden aangevoerd via twee ^ften aan de Rokin-zijde. Het kledingconcern Slijft gevestigd in de kelder, de begane grond en .je eerste en de tweede etage. De verbouwing **an Peek en Cloppenburg zal in het najaar van ei990 zijn afgerond. Subsidie stopt voor stichting Nieuwe Muziek MIDDELBURG Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben besloten geen subsidie meer toe te kennen aan de Stichting Nieuwe Muziek in Middelburg. Dit jaar ont vangt de stichting nog 325.000 gulden. De organisatie zou hierdoor noodgedwongen per 1 januari 1990 ophouden te bestaan. Gedeputeerde G. de Vries-Hommes kent de Nieuwe Muziek geen levensvatbaarheid meer toe. Het te kort, ontstaan door uitblijven van subsidies van WVC, kan volgens de gedeputeerde niet meer worden ingelo pen. Het ministerie heeft volgens haar het zwaartepunt van de grensverleggende kunst vorig jaar naar de Rand stad verlegd. Achttien musici, componisten en instellin gen waaronder Donemus en Gaudeamus, hebben gerea geerd met een schrijven aan Gedeputeerde Staten. Zij be kritiseren het beleid van de Raad van de Kunst ten aan zien van de Nieuwe Muziek uit Middelburg. De Middel burgse stichting verzorgt sinds 1984 onder meer jaarlijkse festivals voor nieuwe muziek. Concert afgelast DEN HAAG Het concert dat het Amsterdams Saxofoon Kwar tet vanavond zou geven in theater Diligen- tia, gaat wegens gebrek aan be langstelling niet door. Het kwartet zou onder meer de len uit The West Side Story brengen. Anglo American Theatre Group met „Pack of lies" van Hugh Whitemore in de regie van David Eaton. Kon- .Conservatorium te Den Haag, gister avond. Herhalingen: 3 en 4 november om 20.15 uur In een Londense voorstad wonen de Jacksons en hun overburen en vrienden de familie Kroger. Zij hebben al vijf jaar een stevige band met elkaar. Op een avond worden de Jacksons gevraagd om hun beste vrienden te bespioneren omdat zij waarschijnlijk iets met spionage te maken hebben. Een totale ommekeer in de re latie vindt plaats met allerlei leugens en gestoord gedrag. In een schattig décor, dat mij meteen aan een poppenhuis deed denken, wordt deze inge togen thriller gespeeld. Richard Williams en Angela Hasell spe len het typisch Engels echtpaar Jackson. Hun burgerlijke kijk op de wereld en hun huiselijke netheid straalt van hun gezich ten. Dochter Julie (Samantha Hasell) heeft wat vrijere opvat tingen over netheid en keurig gedrag. Hun familieband wordt natuurlijk gespeeld en geeft een duidelijk beeld van een doorsnee Engels gezin. De Kro- gers (Gail Schoppert en Fran ces Fleming) plaatsen hun rol len meer in een extroverte speeltrant. Zij zijn Canadezen en hebben geen last van scru pules. Als een frisse wind komt Frances ten tonele en vormt een goed contrast met de inge togen Angela. Helaas is de thriller vaak wat langdradig en met talloze onbeduidende in formatie wordt het spel onno dig gerekt. Regisseur David Eaton heeft zijn karakters erg goed uitge werkt, maar van een tam ver haal kun je nu eenmaal geen onvergetelijke voorstelling ma ken. Er was goed op details ge let. Het verloop van dag naar avond werd consequent met gordijnen sluiten en lichten aan volgehouden en dat maakte het kijken geloofwaardig. AATG heeft in het verleden mooie theaterstukken gespeeld, maar deze „Pack of lies" schaart zich helaas onder de minder inte ressanten. ROB VAN DER MIJL DEN HAAG Zonder zakelijk directeur Carel Birnie was er geen NDT. Dat is het standpunt van de gemeente Den Haag, met het ministerie van WVC subsidiënt van het dansgezelschap, in het conflict dat is gerezen tussen de leiding en het bestuur van het NDT. Het bestuur heeft de consequenties aanvaard en is in z'n geheel opge stapt. Dat het NDT de afgelopen jaren opvallend succesvol is geweest en dat nog steeds is, onder zakelijke leiding van de even markante als om streden Carel Birnie, weet het bestuur ook wel. Maar dit bestuur acht de basis waarop de successen worden geboekt te smal en te kwets baar en dringt daarom aan op een aantal krasse wijzi gingen. Bestuurlid Van Kling: „Het NDT steunt te veel op de on gebreidelde energie van Bir nie op zijn hoge leeftijd, diens inbreng en pioniers geest, die een prachtig dans theater aan het Spui heeft opgeleverd. Maar dat is» niet genoeg en we hebben ons de laatste tijd wel eens afge vraagd, of die niet wat an ders gericht zou moeten De gemeente Den Haag wil daar echter niet aan, omdat Carel Birnie, directeur van het Nederlands Dans Theater, die volgens het bestuur de zwakke schakel vormt in het gezelschap. FOTO: MILAN KONVALINKA ken nu in het nadeel van de leider van het Haagse dans gezelschap, omdat de zake lijk directeur niet heel ge zond zou zijn, hij toch tot 1995 wil aanblijven en dus een onbetrouwaar zwakke schakel in de leiding zou uitvoering van de voorge stelde en dringende wijzigin gen, het hele danstheater in gevaar kan brengen, dat hoe dan ook voorlopig nog af hankelijk is van Birnie en artistiek directeur (en hof- choreograaf) Jiri Kylian. En omdat het voltallige bestuur zich door de uitspraak van het Haags gemeentebestuur gepasseerd voelde, heeft het bij het college van Den Haag zijn ontslag ingediend. Juist de enorme kwaliteiten van de 64-jarige Birnie spre- vormen. Daar komt nog bij, aldus het bestuur in een brief aan de Haagse wethou der van cultuur, mevrouw A. van den Berg, dat de po sitie van artistiek directeur en huischoreograaf Kylian te zwaar is. Als derde punt in het geschil worden de arbeidsvoorwaar den genoemd, bron van con flict tussen dansers en direc tie. Gestructureerd overleg via een ondernemingsraad zou feitelijk onmogelijk zijn geworden en voorts zouden extra honoraria uit de rech ten van tv-opnamen van en kele balletten van Kylian niet zijn uitbetaald. Het gemeentebestuur van Den Haag wil nu wachten tot een nieuw bestuur is ge vormd, dat de problemen maar moet zien op te lossen. Bovendien krijgt Birnie per 1 januari van het volgend jaar steun van Arlette van Boven, die plaatsvervangend zakelijk directeur wordt. Het is niet de eerste keer dat het NDT last heeft van in terne strubbelingen, met Birnie in de hoofdrol. De za kelijk directeur werd in 1974 de toegang tot de studio ont zegd, omdat hij bestuursin- structies naast zich had neergelegd. Birnie mocht er weer in, toen hij goed vond dat in de directie ook een ar tistiek directeur werd opge nomen. Dat werd Jiri Kyli- The Netherlands f TAXATIEDAGEN VAN SCHILDERIJEN EN SIERADEN 8 en 9 november Phillips Fine Art Auctioneers Lange Vijverberg 4-5, Den Haag Op deze dagen zullen onze experts uit Londen van 10.00 - 17.00 uur op ons kan toor in Den Haag zijn om ge heel vrijblijvend uw schilderij en (15e-20e eeuw), antieke en moderne sieraden en edelste nen te taxeren, eventueel met het oog op veiling bij Phillips Jn Londen of Genève, in de loop van 1990. Voor meer inlichtingen en afspraken gelieve contact op te nemen met: Phillips Fine Art Auctioneers Lange Vijverberg 4-5 2513 AC DEN HAAG Telefoon; 070-63 99 00 Fax: 070-61 50 52 LONDEN PARIJS NEW YORK GENEVE BRUSSEL ZURICH ESTORIL DEN HAAG Een prachtige diamanten broche in de vorm van een strik. Engels ca. 1905. Verkocht bij Phillips in De giftige appel .peelt Laag. Gezl.n schepper, zo niet van de mens, in het LAKtheater in Leiden op 2 no- dan wel van het toneelstuk, vember. Vanavond in h«t Parkthea- Daarin worden heftige vragen ter in Alphen aan den Rijn. gesteld over het leven en de kunst, waarna de vragen weer met cynisme worden behan- T-. deld. Steeds wordt uit de to- Dne mannen steken hun neelwerkelijkheid gestapt, zo- hoofden boven het simpe- als het hoort. Waar het echt le grauwbruine decor uit. om gaat wordt niet duidelijk, Ze moeten weer, maar ze hebben geen zin. Ze blij ken zich in een totalitair georganiseerde staat te be vinden, met een ambtena renapparaat, politie, spionnen en verklikkers. De hiërarchische verhou dingen worden snel dui delijk, maar worden later weer op z'n kop gezet. wel blijft er een beeld hangen van een vervelend en somber hiernamaals waarin ieder steeds tegen zijn zin een wille keurige rol moet spelen. Het stuk heet Laag en werd van de tekst tot de uitvoering verzorgd door de Leidse to neelgroep De giftige appel. Bij een keer zien blijft er teveel vaag van de hier en daar nogal pretentieuze tekst. Het spel varieerde van matig tot goed. Meer oog voor de lijn Alleen de figuur op de ver- en meer zelfkritiek is nuttig hoogde achtergrond houdt de voor de giftige appel, en dus touwtjes tot het einde toe in handen. Hij treedt op als de PIANO'S VLEUGELS Sinds 1921 het adres van de randstad voor de betere k waliteitsmerken |W. Earning I Stationsweg 11-17 Leiden, 071-122858. LM De ontstaansgeschiedenis van Mickey Mouse komt uitgebreid aan de orde in „Honderd jaar teken film". FOTO: PR Honderd jaar tekenfilm. KRO-televi- sie, Nederland 1 om 17.40. Van- HILVERSUM Tamelijk onopgemerkt ging bij de KRO op 6 oktober de serie '100 jaar tekenfilm' van start. Gezien het onmoge lijke tijdstip niet zo ver wonderlijk: welke volwas sene zit om tien over half zes aan de beeldbuis? Blijkbaar mikt de serie, ver vaardigd door Peekei/Stips Producties, op een jeugdig kij kerspubliek. Ten onrechte. Gezien de rijkdom aan histori sche beelden en achtergronden zijn de programma's zeker ook uitermate interessant voor ou dere liefhebbers van tekenfilm en strip. Zo zat in de eerste af levering, naast curieuze voor lopers van de tekenfilm, zoals de 'fenakistiscoop' en de 'zoot roop', de vrijwel volledige ver sie van 'Gertie the Dinosaur' van de legendarische Winsor Mc Cay en dat is bepaald geen alledaagse kost, maar wel iets waarvoor kenners absoluut thuis zullen blijven. In de tweede aflevering werd stevig getornd aan het voet stuk dat een zekere heer Dis ney voor zichzelf gereserveerd had. De richtingenstrijd tussen de Disney-adepten en Flei- scher-aanhangers zal trouwens in het verdere verloop van de serie ongetwijfeld vaker aan de orde komen. Zo zal afleve ring 3 vrijwel geheel gewijd zijn aan de beroemde Max en Dave Fleischer produkties: Po- peye, Betty Boop, Mr. Bugs en niet te vergeten Gulliver's Travels, een avondvullende film uit 1939 die technisch ze ker kan wedijveren met be roemdere Disneyfilms als Bambi en Sneeuwwitje. Ook de laatsten zullen trouwens niet onbelicht blijven. Verder op in de serie natuurlijk ook aandacht voor Walter Lantz (Daffy, Bugs Bunny, Woody Woodpecker, Tom en Jerry). De aflevering die zal gaan over katten en muizen zal overbevolkt zijn, want deze beestjes hebben altijd al tot de verbeelding van tekënfilmma- kers en -kijkers gesproken. Tom en Jerry werden al ge noemd, maar denk verder eens aan Mickey Mouse, Krazy Kat, Felix the Cat, Fritz the Cat en natuurlijk aan onze bloedeigen Tom Poes. Andere geplande onderwerpen zijn: techniek, strips en tekenfilm (immers onlosmakelijk aan el kaar verbonden) en experi menten in de tekenfilm. In elk geval zal in '100 jaar te kenfilm' duidelijk worden dat er op tekenfilmgebied heel wat meer te beleven is dan dat armetierige Japanse lopende bandwerk dat de laatste jaren de TV bezoedelt. De serie be staat uit 14 afleveringen van een half uur. PETER DE VOS Adverteerders Veronique eisen betere kijkcijfers AMSTERDAM Het commerciële televisiesta tion Veronique onder neemt onder druk van de adverteerders pogingen de kijkcijfers in „prime time" wat op te vijzelen. „Prime time" is de tijd tussen globaal zes en negen uur 's avonds, een tijd dat er veel te levisie wordt gekeken, maar niet naar Veronique. De com merciële zender trekt tijdens de Ontbijtshow en na tien uur 's avonds aardig wat kijkers, maar in de uren die druk be keken zouden moeten zijn, zit het gros van de kijkers ge kluisterd aan andere zenders, voornamelijk Nederland 1 en 2. Veronique bekijkt nu hoe de talen variëren per 30 seconden van 690 gulden tot 12.000 a 13.000 gulden. De prijzen zijn programmering aantrekkelij- gebaseerd op een gemiddelde ker kan worden voor de kij kers en dus ook voor de ad verteerders. Zo zal bij voorbeeld de serie „The Munsters Today" tussen zeven en acht uur moeten wij ken voor een quiz en ook ver- kijkdichtheid van 3 procent, terwijl Veronique niet verder komt dan een gemiddelde van 2 procent. ,,'s Morgens en 's avonds na tien uui4 zijn ze eigenlijk goed koper dan de STER, maar tus- der is de zender bezig haar sen zes en tien uur zijn ze te aanbod in de uren waarin zij duur", zegt directeur H. Nie- de meeste kijkers zou moeten man van de VEA, de vereni- trekken aan te passen. De ad- ging van erkende advertentie- vertentietareieven zullen wor- bureaus. Volgens hem zou een den aangepast aan de kijkcij- reductie van de tarieven met fers. De tarieven die de adver- gemiddeld 20 procent „aardig teerders bij Veronique nu be- zijn". eDEN HAAG Portretten jVan Koningin Beatrix van l0'de kunstenaars Andy eWarhol en Ger van Elk, aschilderijen van Co Wes- terik, Constant, Pieter De- Eesche, Kees van Bohe- dtnen en Armando, het is ÏJiuidelijk dat minister L.C. jtBrinkman van cultuur e£ich geen buil wilde val- aien toen hij gevraagd ewerd een expositie samen dte stellen. j^rinkman mocht van de tot ^ijn ministerie behorende ^Rijksdienst voor Beeldende HCunst en directeuren van ne- %en rijksmusea een expositie c£amenstellen uit de rijksaan kopen van de afgelopen zeven ®1aar, de periode dat hij op rWVC de scepter zwaaide. Uit ie2600 kunstvoorwerpen koos de minister er 36. Ze zijn te zien in het gebouw van de rijks dienst aan het Plein in Den Haag en in een zaaltje van het Mauritshuis. De werken werden gekozen uit documentatie die de musea hem beschikbaar stelden. Tus sen de onderhandelingen over het nieuwe kabinet door, op zijn vrije zaterdag en achterin zijn dienstauto bekeek de mi nister de enorme stapel en maakte zijn keuze. Zelf vond hij dat de expositie ook een beetje moest weergeven wat het leven van een minister zoal inhoudt, zo liet hij giste ren bij de presentatie van de expositie weten. Vandaar dus dat we naast een zoutvat uit 1618 ook de AKZO-zoutpot zien die nu op het ministerie wordt gebruikt, staat er een klapstoel van Willem de Neef om aan te geven hoe wankel de zetel is waarop een minister zit, en toont hij de sieraden waarmee hij zijn vrouw Jan- neke wel zou willen sieren. In de begeleidende folder staat dat de keus van de minister is ingegeven door oog en gevoel, en niet door kennersschap. Er staat ook dat hij heeft geleerd wat minder met de ogen te knipperen, en dat zijn gevoel voor kunst hopelijk wat ver der is ontwikkeld. Afgaande op zijn keuze is dat laatste vrij wel zeker het geval. Brinkman koos „topkunst", werk van va derlandse kunstenaars die ook internationaal aan de weg tim meren. Zelfs abstracte kunst krijgt even aandacht, onder meer in werken van Reinier Lucassen en Rob van Ko- ningsbruggen. „Niet alles in de hedendaagse kunst appeleert ogenblikkelijk aan mijn smaak. Liefde moet groeien in een mens. Abstractie in de schilderkunst kan worden tot de zuiverste lyriek. Ik geef deze kunst het voordeel van mijn twijfel", zo stelt hij in de begeleidende tekst. Uit die tekst wordt verder dui delijk dat de minister in die zeven jaar 600.000 kilometer gereden heeft en daarom houdt van landschapsschilder kunst, dat een politicus een evenwichtskunstenaar is (tekst bij „De Koorddanser" van Pij- ke Koch) en dat hij zich zelf een keer bemoeide met de rijksaankopen, door de aan koop van het werk „Sub Sole Nihil Perfectum" van Gina K. erdoor te drukken. Dat werk hangt er ook, en geeft een ver rassende kijk op wat Brink man zelf nou écht mooi vindt. KOOS VAN WEES Rijksdienst Beeldende Kunst, Plein 8; Mauritshuis, Korte Vijverberg 8: „Een keuze". De keus van minis ter drs L.C. Brinkman uit zeven jaar rijksaankopen. Tot en met 26 november. Minister Brinkman bij „Reigning Queens" positie. Sikkensprijs voor Spaanse architect ROTTERDAM De architect Oriol Bohigas heeft gisteren in de Rotterdamse Doelen de twee-jaarlijkse Sik kensprijs in ontvangst geno men. De prijs is hem toege kend voor zijn architectuur historische studies en voor zijn bepalende rol bij de recente stedebouwkundige ontwikke ling in Barcelona. Aan de prijs is een glazen prisma „van ze ker wel een paar honderd gul den" verbonden, aldus de Sik- kens Foundation, plus de eer van al die belangstelling voor de winnaar. De organisatie is dertig jaar geleden opgericht door de toenmalige Sikkens Lakfabrieken (nu Akzo Coa tings bv) en is een onafhanke lijke stichting die zich een sti mulerende taak heeft gesteld voor sociale, culturele en we tenschappelijke ontwikkelin gen waarbij kleur als medium een specifieke rol speelt. Ook steunt Sikkens Foundation initiatieven op het gebied van kleurgeving en -studie. AL VERANDERT DEMODE NOG ZO SNEL. DE KRANT, DIE ACHTERHAALT HAAR WEL.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 13