Simone Kleinsma aanstekelijke Sweet Charity Zwarte magie bij Tracy Chapman „Het is elke week zwanger worden, bevallen en weer opnieuw beginnen Opnieuw roman Couperus in theater Branoul Chinua Achebe op Poetry International KUNST £eidóe6ou*aiit DONDERDAG 2 NOVEMBER 1989 PAGINA 8 Concertgebouworkest mist geld voor extra musici AMSTERDAM Het Koninklijk Concert gebouworkest ziet geen mogelijkheid om op korte termijn de drie formatieplaatsen op te vullen, ondanks het benefietgalaconcert dat zaterdag gehouden werd. Dat bracht ruim een ton op, terwijl was gerekend op het dubbele. Adjunct-directeur Sj. van den Berg „Al valt de opbrengst enigszins tegen, over het galaconcert zijn zowel de bezoekers als musici uitermate tevreden. We willen in ie der geval dat de plaatsen vóór het einde van het seizoen opgevuld zijn". Volgende maand hoopt het bestuur een campagne te starten om particulieren aan te sporen het orkest mede te financieren. Het orkest telde 115 le den, maar moest 9 plaatsen afstoten omdat de overheidssubsidies afnamen. Het orkest trok vervolgens sponsors aan. Het Concert gebouworkest telt op dit moment 112 leden. Van Heyningen en Kerbosch beginnen samen The Movies AMSTERDAM Filmproducent Matthijs van Heyningen is mede-eigenaar van filmtheater The Movies in Amsterdam geworden. Dit theater werd onlangs overgenomen door Roeland Kerbosch. The Movies verwierf onder de vorige eigenaar Pieter Goedings een grote naam door de vertoning van de betere films uit het niet-commerciële filmcircuit. Van Heyningen heeft nu de helft van The Movies verworven door het aandelenbezit van de investe ringsmaatschappijen Estex en Venture Plus over te nemen. Hij zal samen met Kerbosch de directie voeren over het theater met drie bioscoopzalen, de filmdistributiemaatschappij The Movies en de 16mm-filmverhuurmaatschappij Classics. Volgens Kerbosch was het in eerste instantie niet de bedoe ling dat er een mede-eigenaar zou komen. „Dat is het gevolg van omstandigheden geweest", aldus de filmmaker. „Het lijkt mij niet nodig daar nader op in te gaan", zo verklaarde hij verder. Martin Zagwijn (87) overleden DEN HAAG De musicus Martin Zagwijn is dinsdag in zijn woonplaats Den Haag op 87-jarige leeftijd overleden. Zagwijn stamt uit een muzika le familie, werd in Rotterdam - waar zijn vader onder andere doceerde aan het conservatori um - opgeleid bij Köhler en Oscar Eberle. Als negentienja rige kwam hij bij het Residen tie Orkest en was leraar in Rotterdam. In 1940 werd hij in Den Haag eerste cellosolist. Hij diende voorts de kamermuziek in onder meer het Hollandsch Instrumentaal Kwintet en het Nederlandsch Strijkkwartet en het latere Röntgenkwartet. DEN HAAG Rein Edzard Produkties brengt volgende- week in Literair Theater Branoul in Den Haag „Aan de weg der vreugde", naar de gelijknamige roman die Louis Coupe rus in 1906 in Bagni di Lucca in Italië schreef. In de regie van Elise Hoomans wordt de voorstelling gespeeld door Mar- tine de Moor, Saskia Eland en Rein Edzard, met aan de vleu gel Janine de Leeuw. Het wordt gespeeld in een dekor van Laura de Moor. Er worden deze en volgende maand veertien voorstellingen van de nieuwe produktie gegeven in Branoul. Vorig seizoen had dit theater de pendant Extaze op het pro gramma, waarin ook een zwakke, frêle weduwe de hoofdrol speelt tegenover een sterke, mooie, grote man. Evenals in Extaze .blijken in de roman Aan de weg der vreugde, prach tige en spannende onderstromen te zitten. Na proefvoorstel- lingen volgt op 25 november de officiële première met aan sluitend reguliere voorstellingen. ROTTERDAM De organisatie van het internationale dich- tersfestival Poetry International heeft voor het festival van vol gend jaar al toezeggingen binnen van de dichters Chinua Ache be (Nigeria), Moshe Dor (Israel), Michael Hamburger (Groot- Brittannië), Michael Kruger (Bondsrepubliek Duitsland) en Ta- deusz Rozewicz (Polen). Het festival wordt gehouden van 16 tot en met 23 juni in De Doelen in Rotterdam. De „lokale" Poetry on the Road-programma's hadden dit jaar zoveel weerklank dat deze ophieuw worden georganiseerd, in Assen en Enschede. In boekhandel „W. Pieterse in Poëzie" in Rotterdam wordt van 20 tot en met 24 november het „Poetry International Exchange Programme" georganiseerd. Het uitwisselingsprogramma, ont staan uit het vertaalproject van Poetry International, is bedoeld als aanzet tot een permanente internationale vertaalketen voor poëzie met publikatiemogelijkheden in diverse landen of taalge bieden. ROTTERDAM Er is eigen lijk maar één constante win naar bij de opvoeringen van de musical „Sweet Charity". Inmiddels een posthume: wij len Bob Fosse. Het zijn diens theaterideeën, diens choreo grafieën die steeds weer een enorme brok energie op het toneel doen ontstaan. En die - mits goed gebracht - je altijd weer meeslepen. Dat gebeurt zeker in de Joop van den Ende-produktie die gisteren in het Rotterdamse Luxor-theater van start ging. Een aanstekelijke musical, aanbevolen voor een leuke avond uit. Bob Fosse bedacht „Sweet Charity" in 1965. Hij baseerde zich op het idee dat cineast Fe- derico Fellini en zijn scenario schrijvers gebruikten voor „De nachten van Cabiria" (hoofd rol Giulietta Massina). Fosse vroeg Neil Simon het gegeven te „veramerikaansen", de mu ziek kwam van het duo Cy Coleman en Dorothy Fields en Fosse's toenmalige echtgenote Gwen Verdon triomfeerde in de hoofdrol als het goedharti ge, naar liefde verlangende dansmeisje Charity Hope Va lentine. In Engeland werd Ju- liet Prowse de ster, in Neder land kwam Jasperina de Jong er in '68 de planken mee op. Toen een produktie van René en Hans Sleeswijk, Willy Hof man en Piet Meerburg. Verta ling destijds: Sèth Gaaikema. Volkse meid „Sweet Charity" anno 1989 weer van stal halen betekent voor een deel van het publiek opboksen tegen die „oude waarden". Niet helemaal te recht uiteraard, maar je ont komt er niet aan. Eén zaak staat als een paal boven water bij deze Nederlandse versie: de choreografieën worden door het corps de ballet vaak met Amerikaanse perfectie ge danst. Waar dat nog niet zo is, zijn de aanzetten er en zal de voorstelling (die een wel erg klein aantal van negen try- outs had) er binnenkort alleen maar op winnen. En Simone Kleinsma mag dan qua uitstra ling en postuur niet de ideale vertolkster lijken, ze neemt je na een paar scènes wennen, volkomen op sleeptouw. Ze zet het animeermeisje Charity he lemaal naar haar hand en blijft stralend overeind in moeilijke shownummers als die in het appartement van filmster Vittorio Vidal („If they could see me now"), en het knallende „I'm a brass band". Haar Charity heeft niet de scherp geplaatste teksten van cabaretière Jasperina de Jong, noch het sentiment van Shirley Maclaine in de film die Fosse destijds maakte. De „Charity" van Simone Kleins ma is wat hier „een lekkere volksmeid" heet, en wat dat betreft past ze in de (beperkte) Nederlandse musicaltraditïe. Haar humor is navenant: volks, direct, wat grover qua gebaar en taal. Daar helpt ove rigens de vertaling van Hans Peters aan mee. Goed zing baar, soms een beetje te krachtpatserig hedendaags, „SwMt Charity", oor spronkelijk idee Bob Fosse, script Neil Si mon, muziek Cy Co leman en Dorothy Fields. Muzikale lei ding: Jan Rietman en Jan Vermeulen. Met: Simone Kleinsma, Fred Butter, Diana Coolen, Carol Tim mermans. Produktie: Joop van den Ende. Tot en mat 19 novem ber in Luxor Rotter dam, daarna onder meer van 4 t/m 6 ja nuari in de Leidse schouwburg, van 23 t/m 25 februari in Ko ninklijke Schouwburg Den Haag en van 111/ m 21 april in het Cir custheater Scheve- ningen. Scène uit „Sweet Charity", met hoofdrolspeler Simone Kleinsma op de maar zeer bruikbaar (al kan hij ook niet uit erg uit de voe ten met het befaamde „fickle finger of fate"). Precieze kopie Na Simone Kleinsma moeten onmiddellijk Carol Timmer mans en Diane Coolen, als de twee cynische collegaatjes, uit de kieteltent „Fandango ball room", genoemd worden. Pit tig zang- en danswerk. En die complete „chorusline". Regisseur Chet Walker mag het werk van Fosse na diens overlijden verder de wereld ronddragen en maakt er hier een precieze kopie van het ori gineel van. Tot in de kleinste gebaartjes. Het is een stuk niet-geringe zekerheid die de stal van Joop van den Ende hier heeft en het werkt: er zit tempo in, de gekke hoekige choreografieën van Fosse zit ten bomvol pep en zijn verras send genoeg nog altijd ko misch. De muziek van Cole man en Fields hoeft geen krans. Een enkel nummer is niet meegegaan in de Neder landse produktie, maar de top pers zijn er allemaal: „Big Spender", „The rythm of life" (door Jeffrey Richards gezon gen), het West Side Story-ach- tige „There's gotta be, some thing, better than this", en „I love to cry at weddings". Met orkestmuziek van de band (een hachelijke zaak die overi gens redelijk gesmeerd liep) en de acteurs uitgerust met zend- microfoontjes (blijkbaar nood zakelijk voor al die verschil lende zalen waar de musical gaat spelen) levert een nogal foto: jan swinkels mechanisch en hard geluid op dat weinig nuances toelaat. Dat blijft jammer. De mannenrollen zijn niet het sterkste onderdeel van „Sweet Charity", oorspronkelijk niet en hier evenmin. Fred Butter (bekend geworden via „Cats") houdt zich staande als de keu rige Oscar, die Charity wil, maar uiteindelijk toch niet neemt, Rob van de Meeberg is een mooie danstent-uitbater. „Sweet Charity" is qua opzet meer modern show-theater dan de oude klassieke musical. Met knappe, elementaire, scè newisselingen, simpele, maar zeer effectieve decors. Hier - los van internationale voor beelden uit het verleden - een aangenaam ensemble-werk stuk. BERT JANSMA AMSTERDAM De Ameri kaanse zangeres Tracy Chap man is een vrouw van weinig woorden. Haar magie, charme en overredingskracht liggen vooral omsloten in haar tek sten en muziek. En de kracht die daaruit spreekt, is van een innemende schoonheid. Hier door ook kon haar enige Ne derlandse concert in het Am sterdamse muziektheater gis teravond uitgroeien tot een even ingetogen als uitbundige belevenis. Soberheid is bij Tracy Chap man troef. Ze lijkt ook wat verloren op dat grote podium, zelfs als de drie begeleiders haar, in wisselende bezetting, op gitaar, viool en conga's ko men bijstaan. Maar Tracy is een ras-artieste, die inmiddels gewend is grote massa's te be spelen. Daarvoor heeft ze geen uitgebreide licht-installatie of overtuigend decor nodig. Ze il lustreert haar aanwezigheid slechts met een eenvoudige gi taar en haar stem. En voor wie het horen wil, ontstaat dan zo iets als zwarte magie. Een keer slechts richt ze zich tot het publiek, om aan te ge ven dat ze de compositie voor haar moeder heeft geschreven. Voor de rest moeten de tek sten spreken en dat doen ze. Het materiaal heeft op het po dium veelal meer charme dan op de plaat, doordat ze haar ziel erin blootlegt en de muzi kale omlijsting vaak fraaier inkleurt. Ze klinkt ingetogen, zonder opsmuk en laat zich meevoeren door de stemming gen en reacties van het pu bliek. Aan het begin van het concert klinkt het allemaal nog wat stroef, maar naarmate het optreden vordert, komt ze Tracy Chapman tijdens haar optreden minder verlegen over, be weegt haar stem zich wat vrij er en wint het concert aan kracht. Halverwege durft ze ook het a-capella „Behind the wall" aan en stuwt ze het op treden langzaam naar een hoogtepunt. Duidelijk wordt dat het materiaal van Tracy's eerste elpee, kwalitatief wat sterker is dan de nummers van het onlangs verschenen „Crossroads", hoewel menig artiest ervan droomt, zulk ma teriaal te kunnen schrijven. In de ruim anderhalf uur dat Tracy Chapman op het podi um staat, beweegt ze, behalve met haar armen, nauwelijks. Af en toe neemt ze een slokje water om haar keel te smeren, of friemelt ze wat aan de sna ren van haar gitaar om ze in de juiste stemming te zetten. Uiteindelijk komt ze voor een toegift terug en is duidelijk ge worden dat ze de dikke ovatie van het publiek verdient. Want Tracy Chapman is een zeldzaam talent dat mag wor den gekoesterd. HANS PIËT Paarden hoofdrolspelers in familiedrama Toverlei speelt Geschiedenis van een paard van Mark Rosowskij. Re gie: Janne Jansen. Choreografie: Margriet de Jong en Liesbeth Stik- kelman. Muzikale leiding: Grigori Sarolea. Gezien op 1 november in het LAKtheater in Leiden. Verder op 10 en 11 november in Muzenhof, Leiderdorp. Tolstoj schreef een novelle over een paard, die eigenlijk over hemzelf ging. Het paard is van hoge afkomst en kwali teit, maar wordt verworpen omdat men het lelijk vindt: Ook de Russische schrijver was van adellijke afkomst, die echter in een wereld leefde waarin mannelijk schoon en militair vertoon meer werden gewaardeerd dan literaire meesterwerken. Mark Rostowskij maakte van de tragische opkomst en on dergang van het bonte paard een toneelstuk waarin hij het melodrama niet schuwt. Het dier wordt versmaad, gesla gen, gecastreerd en verwaar loosd voordat het wordt afge maakt. Voor het zover is Ver telt het zijn nogal lang uitge sponnen geschiedenis, waarin de mensen er niet te best van afkomen. Maar al eerder had den we gezien dat paarden ook maar matig deugen. Het paard kent natuurlijk ook zijn momenten van groot ge luk en glorie, en bij Toverlei is het dan ook niet alles droefe nis wat de klok slaat. Het paard Elganger wordt gespeeld door Peter van der Voort, die niet alleen het hoofd mooi triest kan laten hangen, maar ook naïef-gelukzalig kan stra len. Regisseuse1 Janne Jansen maakte van het gegeven een familievoorstelling met zang en dans. Zij maakte van het Leiderdorpse Toverlei, dat bij na helemaal aan de voorstel ling meewerkte, een collectief dat in dienst van het stuk werkte en geen uitschieters kende. Een live viermans or kestje zorgde voor een Russi sche sfeer, evenals de paardige choreografieën. Na Leiderdorp (10 en 11 november) doet Ge schiedenis van een paard Al phen aan den Rijn (18 novem ber), Rotterdam (2 december) en Zoetermeer (15 december) aan. DICK VAN TEYLINGEN FRÉQUIN EN LAMERS OVER DE LIEFDE VOOR DE ACTUALITEIT De vrijdag is anders. Service-ru briek. KRO-televisie. Nederland 1 om 15.55 uur. Vrijdag. HILVERSUM Mieke Lamers en Willibrord Fréquin hebben net een cursus op Santbergen, het opleidings-instituut van de NOB, achter de rug. Hoewel beiden doorge winterde journalisten en programma-makers zijn, vergt het in de camera kijken en het van de auto cue aflezen van teksten toch een andere discipline dan het maken van een doorwrochte reportage voor „Brandpunt". Het tweetal volgde de cursus niet omdat ze toevallig nog wat vrije tijd over had, maar omdat ze vanaf morgen verantwoordelijk is voor het nieuwe KRO- middagprogramma „De vrijdag is anders". Deze overstap naar middag-te levisie betekent voor beiden het (voorlopige) einde van hun werkzaamheden voor de actu aliteitenrubriek van de KRO, maar dat ze daarmee allebei het nieuws de rug toekeren, is absoluut niet waar. Mieke La mers: „Wij zijn gewoon actua- liteitendieren en uit het feit dat de KRO ons voor deze klus heeft gevraagd, spreekt duide lijk dat ze niet van ons ver wachten dat we het over in- sekten en natuurgebieden gaan hebben". Willibrord Frequin: „De rode draad die door het programma loopt, is een journalistieke. Dat is ook het essentiële verschil met de andere middagpro gramma's. Zelfs in de kwis, en dat is niet direct een journalis tiek onderwerp, draait het om de actualiteit. De grondregel is dat het een journalistiek pro gramma wordt maar dat tege lijkertijd ook onderhoudend moet zijn. Wij kunnen de actu- Service Mieke Lamers: „De werktitel van het programma was „Ser vice" en wat we geven is in zekere zin ook service-gericht. Ons principe is namelijk dat de kijker iets aan het pro gramma moet hebben, maar zelfs als we consumenten-on derwerpen behandelen, zullen wij actuele zaken opzoeken". Mieke Lamers werkte acht jaar bij „Brandpunt". Eerst op de bureauredactie, maar het laatste jaar ook als presentatri ce. Verder verzorgde ze een maal in de maand een pro gramma voor de schooltelevi sie en was ze vorig seizoen verantwoordelijk voor het programma „Nogges", waarin ze, samen met een aantal gas ten, televisie-programma's be kritiseerden. Willibrord Fréquin werkt al meer dan vijfentwintig jaar bij de KRO. Hij maakte bij de om roep vooral naam als verslag gever bij „Brandpunt" en vond vorig jaar miljoenen kij kers aan de buis met de gelief de, maar door de critici ver guisde „Tourkwis". Willibrord: „Het was de eerste aanzet om iets anders te gaan doen. Ik ben altijd bang geweest dat ik het reizen zou missen. Daaróm ben ik langer bij „Brandpunt" blijven hangen dan de mees ten, maar de „Tourkwis" gaf mij geen onbehaaglijk gevoel. Dat was verrassend omdat ik altijd had gedacht dat het rei zen mij op de been hield. Maar bij de „Tourkwis" hoefde ik niets te regelen. Inplaats van het verzorgen van een vlieg ticket, het boeken van hotels en het praten met allerlei mensen in vreemde oorden, was het enige dat van mij werd verlangd het verschijnen in een net pak en het van bui ten leren van de vragen. Dat beviel mij wel". Spontane liefde Dat Lamers en Fréquin door de KRO in „De vrijdag wordt anders" zijn samengebracht, Willibrord Fréquin en Mieke Lamers: „We zijn gewend om op korte termijn te werken".-foto: kro vinden beiden niet zo vreemd. Willibrord: „We hebben altijd een grote affiniteit voor elkaar gehad, zowel in de figuurlijke als letterlijke zin, al moet je dat laatste niet zo serieus ne men. Bovéndien komen we al lebei uit Nijmegen en hebben we in het verleden samen re portages gemaakt. Zo zijn we samen naar Suriname geweest. Er was hier sprake van spon tane liefde". Mieke: „We weten wat we aan elkaar hebben en om een pro gramma van anderhalf uur in je eentje te presenteren lijkt mij niet ideaal. Het is dus lo gisch dat de KRO naar twee presentatoren heeft gezocht. We willen echt samen reporta ges gaan maken en het pro gramma samen presenteren dus niet zoals bijvoorbeeld bij „Brandpunt" om de beurt. Daarom zijn we ook naar Santbergen geweest. Daar hebben >Ve van Judith Bosch les gehad in het samen inter viewen, wat overigens hart stikke leuk is. En het is echt heerlijk voor degene die wordt ondervraagd. Mensen denken dat het "oneerlijk is, twee tegen een, maar dat is een vergis sing. Ik bedoel als ik een ver velende vraag stel, kan de geïnterviewde strak naar Wil librord gaan zitten kijken in de hoop dat hij ingrijpt. Bo vendien krijgt die man of vrouw iets over zich van: er zijn er voor mij twee nodig". „De vrijdag is anders" wordt dus geen programma in de trend van „Service Salon" en „Fleur". Mieke: „We houden ons niet bezig met koken en planten verzorgen. Er zitten, zeg maar, vier vaste punten in; een media-rubriek, die actuali- teiten-kwis, een soort cultuur agenda en de vraag van de week. Voor het laatste onder werp hebben we mensen ge vraagd om als ze met iets zit ten waarvan ze zich al jaren afvragen hoe dat werkt, ons te schrijven. Wij proberen daar dan door middel van een film pje of een gesprek, een ant woord op te geven. We hopen dat er leuke wetenswaardighe den uitkomen. Dat mensen denken: oh, zit dat zo". Laatste moment Doordat het programma voor de actualiteit heeft gekozen, zijn de makers voor de onder werpen afhankelijk van het laatste moment. Mieke: „Op maandagmiddag vergaderen we en zoeken we de onder werpen bij elkaar. Daarna moet het programma lang zaam groeien". Willibrord: „Het zal er op neerkomen dat 'op donderdag en vrijdag de uitzending zijn definitieve vorm krijgt. Maar we zullen tot het allerlaatste moment ruimte open houden voor het nieuws". Mieke: „En dat voorproduce ren van onderwerpen kunnen we toch niet. Ik denk dat je dat verleert als je bij een actu aliteitenrubriek gaat werken. Ik zou het ook vreselijk vin den als ik nu al wist wie er over vier weken te gast is in het programma of over welke onderwerpen het gaat. Boven dien zijn we gewend om op korte termijn te werken. Die spanning hebben we nodig". Het programma wordt ge maakt met een team van jonge mensen: drie bureauredacteu ren, een eindredacteur, een re gisseur, een regie-assistente, een producer en Willibrord en Mieke. „De echte profs kun nen wij niet betalen. En dat er geen grote schatkist voor dit programma beschikbaar is, komt deels door Joop van den Ende. Met het wegvallen van zijn inbreng, moest de KRO ineens allerlei avondprogram ma's zelf gaan maken. Pas tóen de prime-time-tijd was ingevuld, kon over het budget voor middag-televisie worden gesproken". Willibrord: „Het aantrekken van jonge mensen heeft als voordeel dat ze soms met heel frisse ideeën het medium bin nenstappen. Mieke en ik zijn toch een beetje gelouterd en hebben daardoor misschien wat vast-omlijnde werkwijzen. We hopen dat die nieuwe mensen met andere ideeën en voorstellen komen". Mieke: „Maar die journalistie ke kwaliteiten is een stukje van de basis. Vriendschap be hoort daar namelijk ook toe. Tenslotte moet je wekelijks met elkaar een programma van anderhalf uur maken. Dan moet je met elkaar kun nen opschieten, dingen tegen elkaar kunnen zeggen en dat de volgende dag beiden weer vergeten zijn. Zo'n programma maken is toch elke week weer zwanger worden, bevallen en opnieuw beginnen. Maar het blijft een spannende bezigheid. Misschien droom ik daarom 's nachts steeds vaker dat ik van het podium val". HANS PIËT Omroep medewerkers willen commerciële dataradio HILVERSUM Een groepje omroepmedewerkers wil sa men met enkele niet-omroep- journalisten een zendmachti ging voor commerciële radio. Zij willen die gebruiken om via het aardse FM-net, FM-sa- telliet en kabel informatie te gaan uitzenden. De groep, die zich PressLine noemt, heeft een brief van die strekking ge stuurd aan demissionair minis ter Brinkman van welzijn, volksgezondheid en cultuur. Volgens NCR V-medewerker Imre Somogyi, die voorlopig optreedt als woordvoerder van de groep, kan iedereen met een personal computer de in formatie ontvangen, zij het dat daarvoor eenmalig een zoge naamde modemkaart moet worden aangeschaft, een appa raatje dat die informatie uit de ether haalt die de ontvanger wil hebben. Het is de bedoe ling 24 uur lang voortdurend allerhande informatie de ether in te sturen. De informatie kan afhankelijk van de ontvangstapparatuur worden ontvangen in tekst, in braille of als gesproken woord. De ontvanger kan de informa tie op elk gewenst moment uit zijn apparatuur halen. Volgens Somogyi heeft een aantal on dernemingen al te kennen ge geven zendtijd te willen ko pen. Hij zegt in de loop van volgend jaar al te kunnen be ginnen of, bij wijze van expe riment, zelfs per 1 januari. Hij meent dat dit soort mogelijk heden ook geregeld moet wor den in een nieuwe mediawet. De groep wil op die wet wach ten, maar als de wet het niet zóu toestaan zijn er andere we gen. Somogyi: „Een satelliet is altijd te vinden. Binnen twee jaar kun je met een hoogver- mogen satelliet heel Europa met één zender beslaan." ELKE DONDERDAG DE BIJLAGE BI] UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8