„Niet geschreven uit rancune, wel als waarschuwing" Haagse Problemen voor 'Resident je' Orkest kunst te zien in Parijs in Innsbruck met te droge akoestiek Nieuwe kans voor Mariëtte Bruggeman bij RTL Veronique van Wedekind Medelijden met moderne „Lulu Ccidóc Souoont WOENSDAG 25 OKTOBER 1989 PAGINA 15 HUIZEN Mariëtte Bruggeman, zes jaar lang tv-omroepster bij de KRO, vervult momenteel deze functie bij RTL Veroni que. Zij vertelt, dat haar vertrek bij de KRO iets te maken heeft met sinds kort gerezen moei lijkheden, maar dat zij deze overstap vooral heeft gemaakt omdat haar door Veronique is toegezegd, dat zij op korte ter mijn een eigen rubriek zal krijgen bij deze omroep. Zij wil die kans aangrijpen. De moeilijkheden met de KRO komen er vooral op neer, dat zij gewogen werd en te licht bevonden voor werk boven het niveau, dat zij tot op heden verrichtte. Dit leidde tot ge sprekken met de KRO, die iet wat panisch verliepen. Hierop besloot haar man de knoop door te hakken en de relatie met de KRO te verbreken. Dit had zelfs op stel en sprong plaats, namelijk op het mo ment dat zij zich in de studio bevond en zich kleedde voor een aankondiging. Desgevraagd bevestigde RTL Veronique, dat er bij deze om roep regelmatig jong talent wordt uitgeprobeerd. De afval lers in dit systeem worden on middellijk vervangen door verse krachten. Dezen worden daarvoor achter de hand ge houden. Bij deze laatste cate gorie is Mariëtte ingedeeld. Overigens is RTL Veronique nog steeds niet bij machte om de serie „Dallas" op het scherm te zetten, ofschoon deze in alle gidsen staat aange kondigd voor middernacht met de middag daarop een herhaling. Dit komt omdat Veronique de Amerikaanse producent uitsluitend betaalt voor uitzending binnen het Nederlandse' taalgebied. De producent eist om die reden, dat de serie wordt gescram- bled, d.w.z. van kunstmatige storing wordt voorzien. Dit kan alleen worden opgeheven door het gebruik van een de coder. De Nederlandse kabel beheerders konden echter niet tijdig in het bezit worden ge steld van zo'n apparaat. Naar verluidt zal dit in de loop van deze week plaats hebben. De kijker die met behulp van een eigen schotel de RTL- beelden ontvangt, iets minder dan een kwart van het aantal Nederlandse kijkers, zal ook nog moeten worden voorzien van een decoder. Dit zal nog meer tijd in beslag nemen. Als vervangend programma zullen clips worden uitgezonden. Het gevolg is dat in de nachtelijke uren op drie zenders, ook MTV en Sky Channel, vrijwel continu clips zijn te zien, el kaar overlappend en opval lend teveel van het goede. TON OLIEMULLER Mama, bestaan er nog echte panda's? GEEF OM DE TOEKOMST. Vfordvooff 27,50 donateur van Vferdd Natuur Fonds. Giro 25, ZaisL tf Theater en concert door nieuwe wet te duur voor tv HILVERSUM De publieke omroepen en de podiumkun stinstellingen hebben grote problemen met het wetsvoor stel „naburige rechten" dat is ingediend bij de Tweede Ka ïn dit wetsvoorstel wordt on der meer geregeld dat uitvoe rende kunstenaars in dienst van opera, ballet, toneel en or kesten het recht krijgen indi vidueel een honorarium te be dingen of toestemming te wei geren voor opname en uitzen ding van theatervoorstellingen en concerten. De NOS, het NOB (dat faciliteiten levert aan de omroepen) en het Werkge verso verleg Podium kunsten willen dat dit recht wordt overgeheveld naar de producenten, die een overeen komst sluiten met de omroep. NOS, NOB en het Werkgever- soverleg vinden dat de wet er niet toe mag leiden dat kunst op radio en televisie duurder wordt. Het wetsvoorstel dreigt voor de omroep en de kunstin stellingen een lastenverzwa ring te veroorzaken die miljoe nen guldens hoger ligt dan de 12 miljoen gulden die in de toelichting bij het wetsvoorstel zijn geraamd, aldus de NOS in een verklaring. Yehudi Menuhin dirigeert RPhO ROTTERDAM Sir Yehudi Menuhin leidt zaterdag 25 ok tober het Rotterdams Philhar- monisch Orkest tijdens een ga laconcert in de Rotterdamse Doelen. Uitgevoerd worden Mendelssohns Concert voor piano, viool en strijkorkest en de Tweede Symfonie van George Enesco. Solisten zijn Patricia Calnan (viool) en Stephen Salkeld (piano). Het is de eerste keer dat Menuhin het Rotterdamse orkest in een openbaar concert dirigeert. Actrice Zsa Zsa Gabor e drie dagen in gevangenis BEVERLEY HILLS - De Amerikaanse filmactrice en diva Zsa Zsa Gabor is gisteren tot drie dagen gevangenisstraf, een boete van 12.000 dollar, 120 uur gemeenschapsdienst in een tehuis voor dakloze vrouwen en twee jaar voorwaardelijk veroordeeld, onder meer omdat zij een politiefunctionaris een klap in het gelaat heeft gegeven. „Als men een po litieman slaat, gaat men naar de gevangenis," aldus rechter Charles Rubin toen hij het vonnis uitsprak. Gabor sloeg niet alleen een agent, maar werd te vens schuldig bevonden aan het achter het stuur zitten zonder een geldig rijbewijs en het vervoeren van een open vat met alcohol. Gabor kreeg eigen lijk vier dagen gevangenisstraf, maar de rechter trok de ene dag die zij in voorarrest zat van deze straf af. Zij werd na haar arrestatie op 14 juni een dag vastgehouden. „De wet is gelijk voor ieder- aldus Rubin. BETTY ROOS OVER ERVARINGEN IN JAPPENKAMP DEN HAAG Het Insti- tut Néerlandais in Parijs en het Haags Gemeente museum hebben vier ten toonstellingen over kunst en kunstnijverheid in de Franse hoofdstad voorbe reid. De eerste opent 3 november en presenteert met sublieme voorbeelden van negentiende eeuwse prentkunst de bloeitijd van de vroege lithografie en De Tijd/ToneelgToep Amsterdam: „Lulu" van Frank Wedekind. Ver taling: Judith Herzberg m.m.v. Monika The. Regie: Ivo van Hove. Muziek: Mahler, Lennon-McCart- ney. Met Chris Nietveld als Lulu en o.a. Rik van Uffelen, Joop Ad miraal, Pierre Bokma. Gezien in de Stadsschouwburg Amsterdam, dinsdag 24 oktober. In de Konink lijke Schouwburg op 7 december. Trots kondigen De Tijd en To neelgroep Amsterdam het aan: „deze voorstelling van 'Lulu' is de oerversie van de mon stertragedie, die Frank Wede kind (1864-1918) schreef". Het laatste deel van het twee luik „Erdgeist" en „Die Btlch- se der Pandora" werd immers wel in ons land gespeeld. Maar pas sinds Peter Zadek met Schauspielhaus Hamburg in 1988 de beide delen speelde en publiceerde kan de „Oerversie" vertaald en op de planken ge bracht worden. Twee overwegingen hebben regisseur Ivo van Hove onge twijfeld parten gespeeld. Zo'n oerversie moet eigenlijk een trend zetten en een voorbeeld zijn. Dan is er nog de eigen vi sie, die ook niet zomaar opzij gezet kon worden. '„Lulu" van Toneelgroep Amsterdam en De Tijd kent daardoor ook coupures, de proloog „de dompteursscène" ontbreekt en ook de „theaterscène" is weg gelaten. Van Hove en drama turg Tindemans hebben daar een bedoeling mee gehad. De geschiedenis van „Lulu" wil, dat deze jonge vrouw mannen verleidt en misbruikt, kortom een 'femme fatale' is. Uit de vier uur durende voor stelling van Van Hove c.s. blijkt eerder dat mannen en vrouwen volslagen vreemden voor elkaar zijn. Ze oefenen aantrekkingskracht uit, maar kunnen nooit werkelijk com municeren, of het moet via manipulatie zijn. Het is er met de emancipatie en de rolver- andering inmiddels niet ge makkelijker op geworden. De voorstelling geeft deze ge^ dachte glashelder aan. Lulu is bij Toneelgroep Amsterdam een incestslachtoffer, dat op latere leeftijd een geldkraantje wordt voor de man die zich als haar vader uitgeeft. Hij hield er in het verleden enkele pros tituees op na, nu komt hij met zekere regelmaat Lulu's leven in om geld op te eisen of om om Lulu's lichaam te vragen. Het meisje is aanvankelijk de gewilligheid zelve. Aan dok ter, schilder of maecenas geeft ze haar lichaam in de hoop er wat genegenheid voor terug te krijgen. Portier, bediende en een enkele gigolo volgen tot ze van Berlijn via Parijs als straathoer in Londen belandt en geslacht wordt door Jack the Ripper. Lulu heeft zich later op on handige wijze het manipuleren eigen gemaakt, maar heeft daar weinig succes mee. Die genen met wie ze enigszins op vertrouwde voet is gaan leven, ontvallen haar. Ze moet op de vlucht, voor de maatschappij en voor zichzelf. Chris Nietvelt speelt deze Lulu als nogal geëmancipeerde vrouw en met een onschuld, een levenskracht en en zacht heid die bijna onmogelijk te verenigen lijkt. Tegenover haar krijgt ze sterk tegenspel van Joop Admiraal als haar „vader" en Rik van Uffelen als een van haar „bescher- Het prachtige decor van Jan Versweyveld doet denken aan de vooroorlogse architectuur van Berlage en Van Doesburg. De muziek accentueert de be doelingen van Van Hove op en top: de tiende van Mahler geeft zicht op een nieuwe tijd, die van meer persoonlijke vrij heid, de Beatles-liedjes bren gen ons naar de periode van de seksuele revolutie. „Lulu" is een lange voorstel ling met veel menselijk bloot. Vooral de autoriteit van de mannen valt als het ware weg als ze hun broek uit hebben. Toch is in deze tragedie Lulu de enige meelijwekkende. Zij wil anders, maar krijgt de kans niet. In de laatste slepen de scènes leeft het publiek met haar mee. Ze moet in de kou de straat op. Het is bijna pret tig, dat ze door Jack the Rip per uit haar lijden wordt ver lost. PETER SNEL Job Frieszo naar NOS-Journaal de daarop volgende herleving van de etskunst. In januari, maart en mei volgen overige presentaties. De eerste in de reeks heeft als titel „Voyages romantiques", een keuze uit het Prentenka binet van het Haags Gemeen temuseum. Ze omvat hoogte punten uit het grafisch oeuvre van Eugène Isabey tot Jong kind, van Bonington tot Bres- din. Deze tentoonstelling is sa mengesteld door conservator John Sillevis, die al eerder ex posities in Parijs voorbereidde. Van 19 januari tot 5 maart pre senteert directeur Rudi Fuchs onder de titel „Coup d'oeil" een selectie en de installatie van kunstwerken uit het Haags Gemeentemuseum en zijn omgeving. Van 15 maart tot 30 april wordt met „Objets d'art, objets aimés" een beknopt overzicht gegeven van de toegepaste kunst in Nederland uit de pe riode van 1885 - 1930. De col lectie bestaat uit gebruiks- en siervoorwerpen en toegepaste grafiek. Tenslotte is er in Parijs van 11 mei tot 2 juli op „Plein feux sur La Haye" werk te zien van twaalf hedendaagse Haagse kunstenaars. Tijdens de we deropbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog was er een luidruchtige groep Am sterdamse Cobrakunstenaars in ons land, terwijl zich in Den Haag een vorm van lyrische abstractie ontwikkelde. Op de expositie in Parijs is te zien, dat figuratie en abstractie sindsdien duidelijk eigen we gen vonden. HILVERSUM Ex-T V 10-re- dacteur Job Frieszo (32) treedt per 1 november in dienst van het NOS-Journaal als alge meen verslaggever. Hoewel hij zijn ontslag bij TV 10 op succes volle manier bestreed, heeft hij nu toch weer voor een baan in Hilversum gekozen. Voor zijn overstap naar TV 10 werkte Job Frieszo al bij de NOS. Vanaf 1980 was hij eerst betrokken bij het programma „Homonos", daarna werd hij eindredacteur bij „Meer of Minder" en „Radio Thuis land". Sinds 1985 was hij poli tiek redacteur van de NOS. Het Residentie Orkest maakt een toernee van twaalf dagen door Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Luxemburg. Adriaan Hager is voor onze krant meegegaan en houdt het thuisfront nauwkeurig op de INNSBRUCK-FELD- KIRCH Innsbruck aan de Inn. Volgens de aan plakbiljetten speelt het „Residentje-Orkest" in het Kongresshaus, een ge bouw dat 14 jaar geleden werd neergezet. Een on gezellig gebouw met spie gelgladde vloeren in de gangen en foyers, met parketvloeren in de zaal. Een zaal ook, waarvan een volbloed Nederlandse brand weerman nachtmerries zou krijgen: het publiek kan slechts via één kant de zaal verlaten. Voor een orkest geldt maar één zaak: de akoe stiek. Die blijkt zo droog dat alles vlijmscherp te horen valt, zelfs de kleinste ongerechtig heid. De zogenaamde „zitrepe- titie": wie zit waar en hoe, wijst uit dat het met de klank oppassen geblazen is. Het Resi dentie Orkest opent in Inns bruck een abonnementsserie, getiteld „Meisterkonzerte", waarin ook concerten door de Wiener Symphoniker en een Pools symphonie-orkest onder leiding van de componist Krzystof Penderecki zijn opge nomen. Het publiek in Inns bruck betaalt minder dan het publiek in Wenen, Salzburg of Linz, maar toch nog altijd zes tig gulden. Niet alleen de toegangsprijzen zijn in Oostenrijk anders dan in Nederland, ook is het opval lend dat het publiek ondanks haar overduidelijk enthousias me niet uit de stoelen te krij gen is. Na de vertolking van de vierde symphonie van Brahms neemt de ovatie nau welijks een einde, maar nie mand verheft zich van zijn zit plaats. „Toch is het bij ons in Den Haag soms frustrerend", zo bekent één van de orkestle den, „dat het publiek altijd on middellijk na een vertolking opstaat. Goed of slecht, na het slotakkoord verheft zich het publiek als één man". Het is duidelijk dat het Resi dentie Orkest in Innsbruck be kend is en gewaardeerd wordt. De ouverture Carnaval Ro- main van Berlioz wordt kleur rijk vertolkt en het publiek - dat dit werk waarschijnlijk niet dikwijls krijgt voorge schoteld - reageert spontaan en nadrukkelijk. Het probleem met het repertoire van deze toernee is natuurlijk dat com posities als van Berlioz, Saint- Saëns en Ravel aanvankelijk waren afgestemd op de Franse dirigent Alain Lombard. Het valt in de Italiaan Aldo Cecca- to te prijzen dat hij dit pro gramma „zomaar" heeft over genomen. Bovendien doet hij dat voortreffelijk. Misschien is hij naar nuchtere Hollandse begrippen tijdens de repetities wat al te gul met complimen tjes, hij weet wel hoe een or kest te bespelen. Hij weet ook hoe een publiek te bespelen! Dat demonstreert hij nadrukkelijk na de vierde symphonie van Brahms. De spanningsvolle, uitgebalan ceerde en tot in details afge werkte interpretatie inspireert het publiek tot een ongewoon langdurig applaus. Ceccato is Archieffoto van pianiste Cecile Ousset, die met het Residentie Orkest veel bijval oogst tijdens de concertreeks die het orkest geeft in Oostenrijk. foto: clive barda geen dirigent die het applaus voor zichzelf opeist, hij betrekt nadrukkelijk het orkest in de ovaties, wandelt zelfs dwars door het orkest naar de fluitis te om haar met een kushand te bedanken voor haar he melsmooi spel in de finale en schudt langdurig de handen van beide concertmeesters. Als hij voor de vijfde of zesde maal wordt teruggeroepen, dankt hij het publiek met de hand op het hart. De Frónse pianiste Cecile Ous set, die in haar wereldwijde carrière toch wel iets gewend is, wordt na haar magistrale weergave van het tweede pia noconcert van Saint Saëns verlegen onder de dank en de bewondering van Ceccato en de bruisende uitbundigheid van het publiek. Wat een kracht ontwikkelt deze pianis te, maar ook wat een virtuosi teit, wat een muzikaliteit en wat een spiritualiteit. Het pu bliek klapt ook hier niet tever geefs de handen rood, Cecile Ousset speelt als toegift op for midabele wijze de Etude van Saint Saëns. Doorgewinterde orkestleden zijn niet spoedig meer enthousiast te krijgen, maar het spel van Cecile Ous set brengt iedereen tot uitbun digheid. Op de vraag waarom zij niet eerder met het Resi dentie Orkest speelde, blijft het antwoord Uit. Die „schade" moet spoedig worden inge haald. Feldkirch Alle orkestleden zijn na Inns bruck verheugd terug te zijn in Feldkirch (Vorarlberg), waar in de voorgaande jaren in het kader van het Festival van Hohenems werd gemusi ceerd onder leiding van Har- noncourt. Dat waren zomer- concerten, de temperatuur op de 24e oktober doet daar niet voor onder. Ceccato weet dat het orkest zaal en repertoire kent, en zo heeft iedereen tijd om de vele geliefde plekjes in dit charmante plaatsje weer op te zoeken. Ook in de Stadthalle van Feld kirch Berlioz, Saint Saëns en Brahms en het publiek begroet de orkestleden uit Den Haag als oude bekenden. Helaas is het concert - in tegenstelling tot alle voorgaande concerten - niet uitverkocht, maar het suc ces is er niet minder om. Ook deze zaal klinkt niet geweldig en na de ervaringen in Salz burg, Linz en Innsbruck wordt toch wel duidelijk, dat in ver gelijking met deze zalen - zelfs met het befaamde Grosses Festspielhaus in Salzburg - de Dr. Anton Philipszaal in Den Haag een muziekpaleis noemd kan worden. ADRIAAN HAGER Betty Roos: Kan-niet is dood, kin derjaren in een jappenkamp. Uitg. SUA, Amsterdam, prijs 22.50. AMSTERDAM De in gehouden spanning waar mee Betty Roos 'Kan-niet is dood' heeft geschreven, hoeft de lezer er niet van te weerhouden mee te maken hoe het was, voor een vijf-jarig kind, te moeten leven in een Jap penkamp op Java. Maar wie moet die lezer zijn, is dan de volgende vraag, waarop de schrijfster zelf resoluut het antwoord weet: „Iedereen". Het boek ligt vanaf vandaag i in de winkel. I Betty Roos was vijf toen haar I vader werd afgevoerd en zij met haar moeder werd geïn terneerd, van kamp tot kamp werd meegezeuld, maar over leefde. Ruim veertig jaar sprak zij niet over haar ervaringen, die in haar herinnering los kwamen van tijdsinzicht, de vorm aannamen van een bela- !den brok grijs puin. Maar ook al die jaren haar het blijvende gevoel gaven: ik moet er nog iets aan doen. Schrijven? Betty Roos trouwde, kreeg in Nederland twee kinderen, vertrok in 1965 met haar gezin naar Israel en kreeg daar haar derde. Ter gelegenheid van haar boek is zij een weekje in Amsterdam. Om uit te leggen en het verschijnen van haar boek mee te maken. I „Ik was daar van alles, make laar in huizen zelfs, zonder iets van de stad te weten, ik deed alles fout, ben m'n hele leven voor gek versleten, ik geloof niemand. Ik bedoel: ik geloof niemand klakkeloos, al zal ik niet het wiel opnieuw probe ren uit te vinden, dat is wat anders. Nog steeds pak ik alles aan, of ik er wat van af weet of niet; alles is te leren". Promotie „Dat boek ben ik gaan schrij ven toen ik in Israel bij een bedrijf promotie kon maken naar een functie die me niet beviel: dat was het moment. Gemakkelijk was het niet, de herinneringen kwamen niet zo maar bovendrijven. Maar de ene herinnering maakte een andere los, al was ik elk ge voel voor tijd kwijt; ik heb al les heel goed moeten recon strueren. Tot het voor mijn ge voel af was; toen voelde ik het aan als een katharsis, iets dat ik al die jaren met me had meegetorst en dat ik nu einde lijk kwijt ben. Natuurlijk, dat is voor mij erg belangrijk geweest, maar ik heb het boek toch niet uitslui tend voor mezelf willen schrij ven. God, iedereen moet het weten, het kan nog steeds, elke dag en overal opnieuw gebeuren. Zo'n zaak rond Rushdie is daar het bewijs van: mensen die ervan overtuigd zijn dat ze die schrijver moeten vermoorden. Ze aarze len niet, ze zijn volkomen overtuigd. Ik kan me dat voor stellen, zoals ik me ook de houding van «de Japanners kan voorstellen: zij waren van hun geloof "en gelijk overtuigd en daarom konden zij handelen zoals ze deden. Ook in ogen schijnlijk zonderlinge situaties: de Jap die schreeuwt, moordt en slaat, aardig is tegen een kind, lief kan zijn voor een vrouw, de moeder van een kind. Wie echt in iets gelooft, handelt daarnaar; zou dat ge loof niet sterk genoeg zijn, dan zou die mens wel verder zoe ken, tot de echte overtuiging Betty Roos heeft 'Kan-niet is dood' niet geschreven vanuit een diepgewortelde rancune. „Dat kan dus niet, ik weet hoe mensen onder bepaalde om standigheden kunnen hande len. Wel als waarschuwing. Natuurlijk is meer over dit on derwerp geschreven, maar voor zover ik weet niet door de ogen van een vijf-jarig kind dat misschien al zeven is ge weest, zoals het kind (Hetty) in dit boek zelf aanvoert. Ik wil gewoon mijn steen bijdragen, ik heb het boek zeker niet ge schreven voor eigen parochie. Ik ben jodin, al ziet vrijwel niemand dat, ik was jodin in een Jappenkamp. Maar ook voor mijn mensen heb ik het niet uitsluitend geschreven, ik heb het geschreven voor ie dereen, met de waarschuwing hoe gevaarlijk omstandighe den iemand kunnen maken. Dat wilde ik kwijt. En daar komt wat mij persoonlijk be treft natuurlijk de liefde voor mijn vader bij; in zeker op zicht is het boek een groot lief desverhaal, van een kind voor haar vader". Acceptatie In het boek wordt de vader opgepakt en meegenomen, om niet meer terug te keren. De vijf-jarige Hetty lijkt daar aan vankelijk niet zo mee te zitten, zoals ze alle omstandigheden met de acceptatie van het kind over zich heen laat gaan. Maar steeds, en zo nadrukkelijk heeft Betty Roos het geschre ven en bedoeld, is iedere man nelijke slachtoffer in het Jap penkamp symbool voor haar vader. Elke slag van de Jap komt op haar vader neer, al zal het meisje hem nooit meer zien. Betty Roos heeft kans gezien het verhaal van haar jeugd so ber onder woorden te brengen, verteld door het kind dat ob- Betty Roos: „In zeker opzicht is het boek een groot liefdesverhaal, van een kind voor haar vader". serveerde, geen woorden had 'voor wat zij meer aanvoelde dan begreep en te vroeg vol wassen werd. En bovendien zo, dat de lezer wel moet be grijpen dat in haar kinderja ren enerzijds te veel gebeurde, anderzijds te weinig, de gewo ne dingen van een kind onder 'gewone omstandigheden. „En dat komt nooit meer goed". Betty Roos wéét het en kan zich aldus, maar wat is het verschil tussen schijn en we zen, staande houden in een maatschappij die niet altijd raad met haar weet. Ze weet het zelf nauwelijks. „Ik kan niet van vrouwen houden en niet op een gezonde manier; er moet iets sexueels zijn gebeurd, ik weet het niet. Ik weet wel dat het de altijd vrouwen waren, die zelfs de eigen mensen beroofden. Nie mand mocht aan me komen, maar met niemand bedoel ik vrouwen; ik voelde me vies, natuurlijk, we waren vies en we schaamden ons. Maar dat was het toch niet ^lleen. Er moet iets gebeurd zijn". foto: patrick van berkel Er is véél gebeurd. De vijf-ja rige Hetty vertelt het allemaal precies en bijna emotieloos: de dingen gebeuren, wat zal je daaraan doen. Pijn gaat over en wordt vergeten. De Japan ner blijft voor eeuwig als schreeuwend wreed te boek, ze kunnen niet goed tellen bo vendien. Het boek breekt plot seling af, op zee en op weg naar huis, Nederland. Vader blijft achter, alleen, ergens. Sommige dingen komen nooit meer goed. FRITS BROMBERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15