4s Missie aantrekkelijk maken voor jeugd CcidócSomont brieuen van lezers kerk wereld beroepingen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ecidae Commit WOENSDAG 18 OKTOBER 1989 PAGINij— Paus reist vrolijk voort op 's Heren wegen Kardinaal Glemp populairste man in Polen ROME Paus Johannes Paulus II vierde de elfde veijaardag van zijn verkiezing tot paus heel toepasselijk in het vliegtuig. Terugkerend van zijn bezoek aan Zuidkorea, Indonesië en Mauritius liet hij journalisten weten nog lang niet uitgereisd te zijn. De paus keerde maandagavond terug van zijn 44ste bui tenlandse reis en had er toen volgens de rekenaars van het Va- ticaan sinds zijn verkiezing op 16 oktober 1978 welgeteld 675.000 kilometers op zitten. Begin 1990 staat een reis naar West-Afrika gepland. Kritiek op de 'globe-trotter' pareert de paus met Christus' opdracht om het Evangelie aan alle naties te verkondigen. Bovendien hangt de pauselijke reislust nauw sa men met de herevangelisatie waartoe het Tweede Vaticaanse Concilie heeft opgeroepen. WARSCHAU Kardinaal Jozef Glemp is de populairste man in Polen. Na de primaat van de Poolse RK kerk volgen minis ter-president Tadeusz Mazowiecki en vakbondsleider Lech Walesa, zo blijkt uit een enquête in het dagblad 'Zycie Warsza- wy'. In de categorie 'buitenlandse persoonlijkheden' staat de Poolse paus Johannes Paulus II onaantastbaar op de eerste plaats. De Amerikaanse president George Bush en Sovjetleider Michail Gorbatsjov volgen op gepaste afstand. Bijna tachtig procent van de Polen koestert sympathie voor de kerkleider die zich onlangs buiten eigen land allerminst populair maakte met enkele antisemitische uitspraken. Glemp zette de overeen komst om het omstreden klooster uit Auschwitz te verplaatsen op losse schroeven, maar stelde zijn mening naderhand bij. Ik houd niet van werken, zelfs niet wanneer een ander het doet. Kerktelefoon PMW WIL ROL GELOOF IN ONTWIKKELINGSLANDEN OPNIEUW LATEN ZIEN dreigt onbetaalbaar te worden LEUSDEN Onder de meer dan 100.000 gebrui kers van de kerktelefoon is ongerustheid ontstaan over het voornemen van de PTT om het tarief voor deze dienstverlening drastisch te verhogen. Volgens de LOK (Lande lijke Organisatie Kerkte lefoon) ligt er een voor stel om de gebruikers in plaats van de tegenwoor dige 6,25 voor een aan sluiting 25 tot f 40 te la ten betalen. Vele gebrui kers zouden hierdoor niet meer van de kerktele foon gebruik kunnen ma ken, vreest de LOK. Van de organisatie zijn onge veer 375 kerkeraden, diaco nieën, commissies van beheer, parochieraden, kerktelefoon- commissies en dergelijke lid. Hoeveel mensen gebruik ma ken van de kerktelefoon is bij de LOK niet precies bekend. De PTT wil uit overwegingen van privacy geen mededelin gen doen over de gebruikers. De kerktelefoon is echter wel op veel meer plaatsen in ge bruik dan waar de organisatie leden heeft. Dat is overigens tot in de kleinste dorpen. Al leen wanneer er sprake is van meer dan één netnummer in een plaats, wordt een aanslui ting vaak te duur. "Het grote voordeel van de kerktelefoon boven een bandrecorder is dat je als gebruiker op hetzelfde moment kunt horen wat er gebeurt", zegt een gebruiker. Hoek te Leusden, heeft de vijf jaar bestaande organisatie zich ook al in 1985 sterk gemaakt om een voorgestelde tariefs verhoging tegen te houden. Toen is dat gelukt, maar nu staat men weer voor dezelfde problemen. Er zijn kerken of parochies die nu al op een kostenpost van meer dan 8000 per jaar zitten. Van der Hoek ziet de uitzen ding van kerkdiensten door een lokale omroep niet als een volwaardige vervanger van de kerktelefoon. Immers, een omroep moet zich bezighou den met veel meer zaken dan alleen kerkelijke, bovendien tellen de meeste plaatsen vele kerken en zouden die alle aan de beurt moeten komen, dan zou de eigen kerk maar eens in de zoveel weken op de ka bel zijn. "De luisteraar wordt in principe beroofd van zijn kerkelijke keuzevrijheid", al dus Van der Hoek. Wouda heeft vernomen dat er voor de toekomst misschien perspectief is wanneer er computerbestuurde telefoon centrales komen. Kerken zou den dan een lijn van de PTT kunnen huren voor een be paalde tijd, bij voorbeeld en-' kele uren. Nu is het zo dat de lijn, die voor de kerktelefoon gebruikt wordt, alleen dienst doet tijdens de diensten en dat is zeer onrendabel. Bij een in tensiever gebruik zouden wel licht de tarieven kunnen da len, meent Wouda. De LOK is interkerkelijk; er doen hervormden, gerefor meerden, rooms-katholieken en leden uit kleinere kerkge nootschappen in mee. Er wordt een periodiek, 'Kerkte- lefoonnieuws', uitgegeven en er worden adviezen verstrekt bij de aanschaf van geluids- of andere apparatuur door ker ken. HAITZE DE BOER N*d«iiand*« Harvormd* Kark Beroepen te Haamstede W. Wagter te Rijnsburg; te Veenendaal J. Kop pelaar te Kinderdijk. Aangenomen naar Acquoy-Rhenoy en Gelllcum mw. H. van Heil, kand. te Zeist; naar Harmeien (toez.) A.A.A. Prosman, pred. voor bultengew. werkzaamhe den (legerpred.), wonende te Vee nendaal; naar Hilversum A.Th. Kra mer te Lelden. Gereformeerde Kerken Beroepen te Hulzen (N-H) C. van de Velde te Haarlem-Centrum; te Rot- terdam-Hlllegersberg/Schlebroek drs. J.H. Becker te Marrum. Gereformeerde Kerken Vrljgemeekt Beroepen te Groningen-Oost P.W. van de Kamp, als miss. predikant, verbonden aan de kerk van Assen- Zuid, l.l. werkzaam te Brazilië, wo nende te Assen. DEN HAAG Vroeger had je de prentjes en bro chures van het bureau van de Pauselijke Missie werken (PMW) aan de Laan Copes van Catten- burch. Voor de meeste rooms-katholieke scholie ren was dat de eerste kennismaking met de missie. Missie betekende in dat verband aandacht vragen voor de opbouW van de kerk in de missie landen. En sommige kin deren kwamen misschien door dit materiaal voor het eerst op de gedachte om missionaris te worden. De afdeling van het PMW die zich met kinderen bezighoudt bestaat nog steeds, ook al zit ze net als de PMW zelf nu op een ander adres in Den Haag. Zij geeft een tijdschrift uit dat zo ongeveer het oudste blad van Nederland genoemd mag worden, het jeugblad Klap waarvan het eerste nummer verscheen in 1853. Dat ging toen, onder een andere titel, over de opdracht van de „hei lige Kindsheid" om bij te dra gen aan „het doopen en vrij- koopen van de ongeloovige kinderen in Sina". Steeds was het een werk van kinderen voor kinderen, zo benadrukt pater dr. H. Verhoeven, direc teur van PMW, maar hij maakt er niet te veel woorden aan vuil dat we sindsdien in grijpende veranderingen heb ben doorgemaakt en dat de horizon van de kinderen sindsdien oneindig veel groter is geworden. Voor de missie geldt dat even zeer en ze is bij sommigen zelfs in een kwade reuk ko men te staan. Er wordt dan gesproken van aantasting van eigen cultuur, imperialisme. Missie mag alleen nog maar als dat inhoudt dat mensen materieel worden geholpen. Ontkenning Verhoeven: „De vele organi saties die zich met ontwikke lingshulp bezighouden, heb ben vrijwel allemaal een ma- Mevrouw Els Kroese en directeur pater dr. H. Verhoeven. terieel doel op het oog. Wij gaan er van uit dat er méér is. Als het goed is, moet de kerk, om het een beetje ouderwets te zeggen, een teken van heil zijn. Want als iemand werke lijk aan zijn trekken wil ko men, dan kun je niet.om de kerk heen". De meeste ont wikkelingsorganisaties heb ben echter voor deze (geloofs- )dimensie geen enkele aan dacht. Daarmee ontkennen ze volgens Verhoeven een be langrijk deel van de realiteit die het geloof in de Derde Wereld voor het allergrootste gedeelte van de bevolking vormt. „Het is het geloof dat de mensen daar op de been houdt. Was het vroeger zo dat de missionarissen het geloof naar de derde-Wereld-landen brachten, nu voelen wij als westerlingen ons geraakt door het geloofsenthousiasme van de gelovigen in de Derde We reld". De PMW voert tegenwoordig niet voor niets als leus: Elkaar helpen geloven. Financieel wil deze wereldwijde organi satie die in meer dan negentig landen is verbreid de plaatse lijke kerken in staat stellen hun geloof vorm te geven. De rijke landen in de eerste we reld zouden kunnen leren van het geloofsenthousiasme el ders. In de maand oktober wordt er een wereldwijde financiële actie gevoerd. Eenmaal per jaar komen alle directeuren van de PMW's, onder wie een groot aantal afkomstig is uit de Derde Wereldlanden, in Rome bijeen om over de ver deling van de gelden te pra ten. Nederland levert met een bedrag van jaarlijks acht mil joen gulden nog steeds een zeer behoorlijke financiële bijdrage. Van financiële bevoogding door de rijke kerken of door Rome is volgens pater Ver hoeven in het geheel geen FOTO: MILAN KONVALINKA sprake, omdat de mensen uit de Derde Wereldlanden een zeer belangrijke stem in het kapittel hebben bij de verde ling van de gelden. Bij andere ontwikkelingsorganisaties ligt dat volgens hem heel anders. Vrijwel altijd wordt door de menserj hier uitgemaakt hoe het geld daar zal worden ge bruikt. Soort kerk Mensen willen hun bijdrage nog wel eens laten afhangen van het soort kerk dat in de Derde Wereld bestaat. Als zij roomser is dan de paus, wil hun enthousiasme nog wel eens tanen. Pater Verhoeven en mevrouw Els Kroeze, uit geefster van het blad Klap, voelen daar weinig voor. Dat zou volgens hen opnieuw neerkomen op een soort be voogding vanuit onze eigen zogenaamde moderne visie. Ze benadrukken dat met de giften van het PMW de plaat selijke kerken zelf vorm kun nen geven aan hun geloof en dat is een zaak waar je vol gens hen nooit in moet tre den. Over de noodzaak van evan gelisatie in de Derde Wereld zegt pater Verhoeven: „Er wordt veel gesproken over de inculturatie, de aanpassing van het evangelie aan de plaatselijke cultuur maar er mag ook best gesproken wor den van de evangelisèring van de cultuur. Je mag een cultuur in de Derde Wereld zoals nu nogal eens gebeurt niet zo maar idealiseren. Er zijn daar gebruiken die we vanuit een humane visie nooit kunnen goedkeuren. Denk eens aan het koppensnellen. In het Evangelie komen ook zoveel teksten voor die een program inhouden voor de humanisering van de cultuur. Denk eens aan de gelijkwaar digheid van Adam en Eva en koppel daar de consequenties aan vast voor zo'n derde-we- reld-cultuur. Dat moet je ook durven zeggen" Voor mevrouw Els Kroeze is ouderwetse bekeringszucht het laatste dat voor haar cen traal staat. „Als ze vragen waar het PMK (Pauselijke Missiewerken van de kinde ren) voor staat, dan zeg ik: voor wereldwijde solidariteit tussen kinderen. Maar het gaat dan om solidariteit van uit een gelovige visie. Kinde ren dragen ook op hun be scheiden wijze mee aan ge- loofsprojecten elders. Dat wil een blad als Klap ook laten zien. Daarbij gaat het zeker niet om eenrichtingsverkeer zoals ten tijde van de oprich ting van het PMK. Je mag best stellen dat we in religieus opzicht de laatste decennia nogal zijn verarmd. Maar de zinsvragen raak je daarmee niet kwijt. Ook kinderen ko men daarmee in aanraking. Klap probeert die bewustwor ding een beetje op gang te brengen, het besef bij te bren gen dat ieder mens tot zijn recht moet komen. Dat is een fantastische taak". Het adres van het PMK en Klap is Laan van Nieuw Oost Indië 191 Den Haag. Zusters geven het op De zusters Gabriel, Regina, hun moeder overste Catherine en zuster Jane Anne gaven gisteren hun strijd voor het be houd van hun kip pen op nadat zij gis teren door een Lon- dens gerechtshof in het ongelijk waren gesteld. De zusters hadden zich ruim een week geleden in het kippenhok van hun klooster in Da- ventry opgesloten, toen het ministerie hun 5000 kippen wilde afmaken om dat de eieren ervan besmet bleken te zijn met de salmo nella-bacterie. Omroeppastoraat vraagt om oecumenische benadering HILVERSUM Het mo derne omroeppastoraat vraagt om een oecumeni sche benadering, willen de kerken hun taak via de audiovisuele media echt waar kunnen ma ken. Dit stelt NCRV-pro- gramma-maker en theo loog Yko van der Goot in een proefschrift over de pastorale verantwoorde lijkheid van de omroep waarop hij vandaag pro moveerde aan de Vrije Universiteit van Amster dam. Volgens Van der Goot kan het landelijk omroeppastoraat een belangrijke rol spelen naast het traditionele pasto raat in kerkelijke gemeente of parochie. Juist doordat voor velen de band met de plaatse lijke kerk is weggevallen kan het omroeppastoraat een be langrijke aanvullende dan wel vervangende functie ver vullen. Het omroeppastoraat moet volgens Van der Goot ook een missionair karakter dragen. Concreet pleit Van der Goot voor de instelling van een oe cumenische werkgroep waar in omroepen en kerken sa men overleggen hoe zij een gezamenlijk omroeppastoraat gestalte kunnen geven. Mevrouw Maria ter Steeg, hoofd godsdienstige program ma's van de KRO, reageert enthousiast op het pleidooi van Yko van der Goot meer samen te werken bij het om roeppastoraat. „Hoe meer christenen samenwerken, ook op dit terrein, hoe liever me dat is", aldus mevrouw Ter Steeg. Opvang Katholieken en protestanten verstaan onder omroeppasto raat overigens niet precies hetzelfde. Bij de NCRV is de term in de eerste plaats gere-* serveerd voor de opvang van luisteraars en kijkers na pro gramma's waarin geloofs- en levensvragen aan de orde ko men. Van der Goot stelt dat het opvangen van de reacties van het kijkend en luisterend publiek tot de taak behoort van de omroep. De NCRV maakt van deze taak veel Bij de KRO is de term om roeppastoraat in eerste instan tie gereserveerd voor de we kelijkse uitzendingen van de omroepparochie 't Zand in Amersfoort, maar daarnaast bestaat bij de KRO ook een vorm van nazorg na uitzen ding van programma's die echter niet altijd door mede werkers van de KRO wordt verzorgd. In zijn proefschrift heeft Yko Van der Goot een groot aantal reacties onderzocht op een aantal radio-uitzendingen van de NCRV. De omroepen krij gen jaarlijks vele duizenden dezelfde mate, zo is Van der Goot gebleken. Bij reac ties op de nachtzorg (telefoni sche hulp tussen middernacht en twee uur 's nachts) over heersen de eenmalige hulp vragen. In vijf procent van de gevallen is er volgens Van der Goot sprake van acute nood. In 54 procent van de reacties zijn er factoren aanwezig die tot qen crisis kunnen leiden. Vragen over geloof en kerk spelen verder in de reacties een zeer grote rol. De instelling van een geza menlijk omroeppastoraat in de zin van gemeenschappelij ke vieringen via radio of tele visie op de zondag blijkt ove rigens nog bij lange niet haal baar. Onlangs oppperde oud directeur W. Koole van de IKON het idee om naar het voorbeeld van de KRO-om- roepparochie een protestantse tegenhanger daarvan op te zetten. Bij de NCRV houdt men de boot voorlopig nog af. EUROPESE BISSCHOPPEN: Meer aandacht voor geboorte en dood ROME Europese rooms-katholieken moeten zich meer bekom meren om geboorte en dood. Zij zouden zwange re vrouwen en ongehuw de moeders beter moeten begeleiden en ouderen de gelegenheid moeten bie den in vertrouwde omge ving te sterven, zo sugge reerde kardinaal Carlo Maria Martini aan het eind van het zevende symposium van de raad van Europese bisschop penconferenties (CCEE). „Zoals de ouders hun kinde ren ter wereld brengen, zo zullen de kinderen in de toe komst hun ouders bij het ster ven begeleiden", aldus de voorzitter van de CCEE. Hij sprak voor ruim honderd col lega's en adviseurs die deelna men aan de bijeenkomst over secularisatie en herevangeli satie in Europa. Familieleden zouden vrijstel ling van hun werk moeten krijgen voor stervensbegelei ding, aldus de Italiaanse kar dinaal. Hij sprak lovende woorden over de tehuizen voor stervenden die in enkele kerkprovincies zijn opgericht en pleitte voor „menselijker" ziekenhuizen en een betere opleiding van medisch perso neel. Met zijn voorstellen hoopt de aartsbisschop van Milaan het „Europese indivi dualisme" te lijf te gaan. Martini raadde zijn collega's aan de schaduwkanten van het moderne leven „op een profetische manier" aan de kaak te stellen. Kerkleden moeten deze kritiek als uit drukking van solidariteit en liefde ervaren en niet het ge voel krijgen dat hun moreel het zwijgen wordt opgelegd. Nog spannende dagen Het gaat er toch nog om spannen nu informateur LubbfJ^ een aantal tegenstrijdige wensen van CDA en PvdA m|jS verwerken in het vorige week bereikte voorlopig regeer» ee koord. Tegelijkertijd heeft hij zijn oor te luisteren gelegdfnc de organisaties van werkgevers en werknemers. Wat Llre bers vervolgens als eindformule voor het regeerakkoord denkt, moet evenwel duidelijk zijn; over de tekst valt niet meer te onderhandelen. ind 'SOCIALE vernieuwing' is de vlag die de lading moet d( ken. Zonder nieuwe elementen zou de PvdA immers aan de regering kunnen deelnemen. Toch bevat het vooi pig regeerakkoord heel wat oude bekenden: een verder rugdringen van het financieringstekort, begrenzing van j lastendruk en bestrijding van de werkloosheid. Maar de centen liggen wel anders dan in de vorige kabinetten wa» aan Lubbers leiding heeft gegeven. De centrale werkgeversorganisaties zien daarin aanleidt een centraal akkoord tussen overheid en sociale partners I voorbaat op de tocht te zetten. De werkgeversorganisat» ook die van midden- en kleinbedrijf en in de laiL bouw vrezen dat de afspraken over een nieuwe koppeliB tussen de lonen in het bedrijfsleven enerzijds en de ambteiB rensalarissen en uitkeringen anderzijds grote gevaren in zfl bergen. Ook de tijdelijke lastenverzwaring voor volgend jal zint de werkgevers niet. k XoCH is het voor de positie van de PvdA in het kabinet I voor het toekomstige kabinet als geheel van wezenlijk belaB dat het tot een centraal akkoord komt over onder meer e gematigde loonontwikkeling. Een gematigde loonontwikl|A ling in de bedrijven moet het mogelijk maken dat de overipi inkomens op peil blijven en de werkgelegenheid zich verdn ontwikkelt. De werkgevers zouden het belang van een ceju' traal akkoord hoger moeten inschatten. |a< De omvang van de 'sociale vernieuwing' in de voorlopip1 tekst van Lubbers is nog gering. Dat blijkt bijvoorbeeld il de milieuparagraaf. Toekomstige financiële ruimte moet hir de oplossing bieden, aldus het voorlopige akkoord, met andP1 re woorden: verdere groei is nodig om de vervuiling aanP pakken. Het is niet verwonderlijk dat in en buiten de Twe| de Kamer dit punt van het akkoord een dikke onvoldoend krijgt. Investeringen in deze sector zullen voortvarendL moeten worden aangepakt. DAARMEE worden ook banen geschapen die zo hard noc zijn. Op het punt van de werkgelegenheid ontwikkelt 1 voorlopig regeerakkoord enkele voortvarende plannen hoop bieden voor de toekomst. Voorwaarde is dat ook hi werkgevers en werknemers hun stenen bijdragen in de voi van matiging van de wensen. Er staat de komende wek nog veel op het spel. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondei stukken te bekorten Zinloos onderzoek (4) Is de studie van mevrouw Mantz-Van der Meer, vermeld in de rubriek Kerk en Wereld, over de ascese bij Jezus en zijn leerlingen, wel zo zinloos zoals een lezer zich afvraagt? Deze onderzoekster probeert de sek suele ethiek van de Kerk te vergelijken met de manier waarop Jezus heeft geleefd. Volgens haar zou hij dan ge leefd hebben overeenkomstig zijn persoonlijk geweten. En in die visie komt de Kerk, zeker waar zij over normen spreekt, negatief over het voetlicht. De bedoelingen van de onder zoekster lijken vooral te zijn te kiezen vóór vrijheid en tégen dwang. Het is goed eens na te denken over de oorzaken van deze mentaliteitsverandering. Om dat we de natuur kunnen ma nipuleren denken we dat we ook de moraal naar onze hand kunnen zetten. In die richting gaat men dan ook de bijbel uit leggen. Het 'waardevolle' van deze studie is dat het aangeeft dat de natuur ons niets meer zegt, dat we doof zijn geworden voor het geloof en dat wij de juiste interpretatie van de Openbaring hebben verloren. Uit deze studie kunnen we le ren dat we ons weer moeten onderwerpen aan de natuur wet om op die manier weer kind van God te zijn in alle trouw, reinheid en naastenlief de. Zinloos onderzoek (5) Even nog een reactie van een klein gelovige op brief 3 in de serie „Zinloos onderzoek", n.a.v. het bericht over een aantal wetenschappers, die hebben getracht aan te tonen dat Jezus niet celibatair ge leefd zou hebben. Jezus liefde tot de mensen was zuiver, on baatzuchtig en zonder harts tocht. Hij is boven alles verhe ven. Dat Hij ons in zijn schep pingsplan laat meewerken, be tekent nog niet dat wij aan Hem gelijk zijn. Zijn leven op aarde is wel even iets anders geweest dan dat wij beleven met onze zwakheden. Zo zui ver als Zijn maagdelijke Moe der was en is, zo leefde Jezus ook. M.L.G. van Mulbregt, DEN HAAG. Bedrijfsovernames Volgens (de Nederlandse Casa nova) Joep van den Nieuwen- huijzen, die aan elke vinger wel tien gesaneerde machine bedrijven heeft, heb je als lei der van een bedrijf niet het recht om stom te zijn en dus ook niet om je in te dekken te gen overname, indien deze tot betere resultaten zou leid» Toch zijn het de aandeelhol ders die dergelijke bescha mingsconstructies accepter# Zij zijn het dus, die al dan n| stom zijn. Maar wat let hvl Het kan toch ook hun hobl zijn? En welke hobby is tegel woordig nog kostenloos? f zijn er toch ook zakenlui <1! twintig uur per dag met hir bedrijf bezig zijn en daardo» niet de kans hebben om iej, leuks te doen met de hope geld die ze verdienen. Het gal niet om ijdelheid en dergelt ke, beweren ze dan, maar oi iets tot stand te brengen. 7a iets streelt namelijk de ijdeig heid en dergelijke. Maar stonj N. Pleumekers, DEN HAAG. Aids Paus Johannes Paulus II heet opgeroepen tot compassie ml de aids-patiënten, zo las ik f onze krant, maar hij verzf zich tevens tegen het propagÓ ren van het condoom als miii del om de verspreiding val deze ziekte tegen te gaan. Ee vreemde tweeslachtige hoi ding van de bisschop Rome. Hoe kan iemand zich plaatsvervanger Christus op aarde noemt liefdeloos handelen. Immei door het verwerpen van condoom als preventief midd| tegen de ziekte brengt hij to( hele volksstammen in leven gevaar? Ik hoop dat de pat ooit tot het inzicht komt di het roepen van „hebt medelj den" een holle daad is niemand mee geholpen Hier geldt, vind ik, het d< heiligt het middel. H.J. Visser, DEN HAAG. Afbraak Met iets van wanhoop volg i de berichten uit het Brazil aanse bisdom Recife, het vooi malige werkterrein van Dol Helder Camara. Vele jare heeft deze bisschop geknol voor de rechten van de alle; armsten in zijn bisdom e dank zij ziin tomeloze inzi heeft hij ook het nodige vo< hen bereikt. Niet veel we licht, maar toch iets. En dat al een hele prestatie in ee land waar de rijken alle zegi ningen voor zichzelf hebbe gereserveerd en waar alle la ten (de gevolgen van de gigai tische staatsschulden bijvoo beeld) afgewenteld worden de schouders van mensen d al veel te veel zorgen hebbt te dragen. Als je dan moet l zen dat zijn opvolger, mg José Cardoso Sobrinho, d weinige nu stukje bij beet aan het afbreken is, dan do dat pijn. G.P.M. de Smet, RIJSWIJK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2