Tragisch leven onderwerp van toneelstuk in Korzo Nederlandse ontwerpen in VS: „gewoon doen al gek genoeg" CcicUcSoutcvnt z „DOODENG CARVER TE BEWERKEN" Winnaar Nobelprijs Literatuur morgen bekend Gemoedelijk zeuren in „Cocktailuur" y KUNST WOENSDAG 18 OKTOBER 1989 PAGINA 15 Sovjet-danser vraagt asiel aan in Spanje MADRID De 39-jarige Sov jet-danser Vladimir Karimov, die vrijdag in Madrid na een optreden van de Koor- en dansgroep van het Rode Leger was verdwenen, heeft maan dag in de Spaanse hoofdstad politiek asiel aangevraagd. De groep heeft de danser als ver mist opgegeven en vertrok vervolgens voor een optreden naar Portugal. Ter overbrug ging van een antwoord op zijn aanvraag heeft Karimov een verblijfsvergunning voor drie maanden gekregen. Carhenge In navolging van het pre historische Stonehenge is in Zuid-Engeland een soortgelijk, maar aan zienlijk moderner bouw sel opgericht: Carhenge, opgetrokken uit sloopau to's. De auto-groep moet zo veel betalende belang stellenden trekken, dat van de opbrengst een nieuwe weg kan worden aangelegd. Het bordje op de voorgrond vraagt be zoekers commentaar op het bouwsel te leveren, waar men vandaan kwam en uit hoeveel personen de belangstellende groep bestond. FOTO: AP Valse Appels schadelijk voor Amsterdamse galerie AMSTERDAM Berichten over valse Appels bij een galerie aan de Wetening- schans in Amsterdam blijken schadelijk voor een andere galerie in dezelfde straat. Deze 'Reflex Modern Art Gallery', gespe cialiseerd in Karei Appel, mérkt dat zijn stand op de Nationale Kunst- en Antiek beurs in de Amsterdamse RAI wordt ge meden. De beurs duurt nog voort tot en met 22 oktober. De eigenaar meldt boos, dat zelfs enkele aankopen inmiddels zijn geannuleerd, „hoewel de schilderijen alle op echtheid zijn gecontroleerd en in orde bevonden". De galerie die zich sterk bena deeld voelt, houdt in eigen huis nog eens een tentoonstelling van schilderijen van Karei Appel, van 1 november tot en met 30 december. Alle valse Appels zouden in middels uit de handel zijn genomen. Centre Pompidou met expositie Bram van Velde PARIJS In het Museum voor Moderne Kunst van het Centre Georges Pompidou in Parijs is gisteren een tentoon stelling officieel geopend gewijd aan de Nederlandse schil der Bram van Velde. In 85 gouaches en olieverfschilderijen wordt de artistieke loopbaan van Van Velde (1895-1981) uit gebeeld. Van Veldes vroege werk droeg nog de sporen van het expressionisme, maar nadat hij zich in 1924 in Parijs had gevestigd legde hij zich gaandeweg toe op non-figuratief werk. Ondanks de hardnekkige inspanningen van een kring vrienden kreeg Van Velde pas na zijn dood algemeen erken ning. Onder zijn pleitbezorgers is de Ierse schrijver Samuel Beckett, die een bijdrage aan de catalogus leverde. De tentoonstelling was eerder in Maastricht te zien, en zal na Parijs naar Valencia en Madrid gaan. Of de Parijse mu- seumgangers veel van Van Velde te zien zullen krijgen, is nog onzeker. Sinds 30 september zijn de deuren van het Centre Pompidou gesloten wegens een staking van de schoonmaakdiensten. DANSTHEATER C/5 a «3 WASHINGTON Neder land heeft internationaal faam als een land van schilders, maar is onbe kend op het gebied van vormgeving. Om Neder- t land op het gebied van grafische kunst, industrië le ontwerpen en meube len grotere bekendheid te geven is in New York kort voor het weekeinde een reizende tentoonstel ling van Nederlandse vormgeving geopend. De tentoonstelling is georga niseerd door de Rijks dienst voor de Beeldende Kunst. De „Rietveld Heirs" heet de tentoonstelling, de erfgenamen van Rietveld, genoemd naar een van de weinige Neder landse ontwerpers die wel een wereldnaam heeft. Piece de resistance is een stoel van Rietveld met een waarde van Op het gigantische tentoonstel lingcomplex in Queens staan ontwerpen van Rietveld, Friso Kramer, Bart Pruyser naast de Volvo, Besouw tapijten, Ulf Moritz gordijnen, een giganti sche boor van Ballast Nedam, de Daf truc, en de Fokker Friendship. Verder Nederlandse bankbil jetten, posters, kantoormeube len die volgens de direkteur van de rijksdienst voor beel dende kunst dr. Robert de Haas gemeen hebben dat ze een nuchtere, eerlijke Neder landse stijl ten toon spreiden. „Scandinavië timmert aan de weg met zijn houtwerk, naar Italië ga je voor ontwerpen met veel ornamenten. Maar Nederland heeft nooit met vormgeving reclame ge maakt," zegt De Haas. „We dachten te functioneel en praktisch, maar nu lopen we de achterstand snel in. We zijn tot de ontdekking gekomen dat een arbeider die een boor gebruikt meer lol in zijn werk heeft als hij met een leuk ont werp werkt", aldus De Haas. De Nederlandse stijl wordt volgens hem gekenmerkt door een functionele vormgeving, zonder franje, weinig barok en tierelantijnen, zoals in Italië. Veel culturen besteden aan dacht aan de rijken, de uitblin kers, de beroemde sterren. De Nederlander houdt van een voud en vindt dat je gewoon moet doen, dan doe je al gek genoeg. Daarom hebben Ne derlandse ontwerpen meer aandacht voor de gewone man. Het Nederlandse ontwerp be steedt niet alleen aandacht aan een chic bureau voor de direk teur, maar besteed ook zorg aan het bureau voor de secre taresse. „Nederlanders laat je geen kathedraal bouwen, maar Nederlanders laat je wel je kantoor inrichten," zegt De Haas. Een voorbeeld waarmee Ne derlandse ontwerpen baanbre kend zijn geweest is Schiphol, een ontwerp van Nel Ver- schuuren. De Haas: „Luchtha vens overal ter wereld hebben het zakelijke, rechtlijnige, nuchtere model van Schiphol overgenomen. Een grote lucht haven moet functioneel zijn: hoe stel je de reiziger op zijn gemak, dat hij gemakkelijk de zaak kan overzien. Enkele es sentiële elementen zijn een ontmoetingspunt, duidelijke wegwijzing, voldoende toilet ten. Het moet rustgevend zijn, zonder veel reclame." De tentoonstelling in het ge bouw van interieurontwerpers en meubelfabrikanten is met 100 ontwerpen van 25 kunste naars vorige week van start gegaan. Velen waren teleurgesteld dat er niets te koop was. Er waren er zelfs die net tentoonstel lingssysteem wilden kopen: het is een ontwerp van Nel Verschuuren, dat gekenmerkt wordt door een eenvoudige opzet van simpele rechte vier kante buizen waar al het licht doorheen loopt via spotjes, en waar je verder van alles aan kunt ophangen. AMERSFOORT/AM STERDAM „De verha len van Carver en ons theaterstuk moet je zien als twee verschillende fe nomenen. Ik vond het doodeng om Carvers ver halen, die ik zelf zö mooi vind, te bewerken. Want je wilt jezelf en zijn lezers publiek niet teleurstel len." Dit zegt Beppie Melissen. Zij en René van 't Hof zijn twee van de vier acteurs van het ad hoe gezelschap dat een thea terstuk maakte, gebaseerd op verhalen van de Amerikaanse schrijver Raymond Carver. Sinds september speelt de groep het stuk 'Carver - ver plaatst u zich eens in mij';' in het Haagse theater Korzo te Raymond Carver heeft in Ne derland nooit een groot pu bliek aan zich gebonden. Hij schreef alleen korte verhalen en overleed vorig jaar in het midden van zijn carrière. In de Nederlandse vertaling ver schenen drie van zijn bundels: 'Waarover wij praten als we over liefde praten', 'Voorzich tig' en 'Zoveel water, zo dicht bij huis'. Tragisch leven. Tragisch „Carver had een tragisch le ven," zegt Beppie Melissen. „Hij trouwde heel jong en ge leidelijk aan raakten hij en zijn vrouw aan de drank. Ze kregen twee kinderen en Car ver had weinig tijd om zich aan het schrijven te wijden. Zijn huwelijk strandde. Later ontmoette hij de dichteres Tess Callagher. In die tijd stopte hij met drin ken en in 1977 kreeg hij ook een beurs, zodat hij zich hele maal aan het schrijven kon wijden. Maar toen was hij al kettingroker en hij stierf uit eindelijk aan longkanker." De titel van het theaterstuk 'Carver - verplaatst u zich eens in mij' is ontleend aan één van Carvers verhalen, waarvan enkele fragmenten ook in het stuk terugkomen. Maar tegelijk geeft de titel aan wat de makers van het thea terstuk willen. Het is een uit nodiging aan het publiek om zich te verplaatsen in het le ven en werk van de Ameri kaan die het gezelschap zo be wondert. Houthakker René van 't Hof: „Ons stuk be staat uit allerlei fragmenten van Carvers verhalen. De ver halen zijn zelf ook al heel fragmentarisch. En dat is een parallel met het leven van de schrijver, want Carver dacht heel fragmentarisch. Hij was enorm opgefokt en had altijd haast. Om zijn gezin te onder houden had hij allerlei baan tjes, van houthakker tot vrachtwagenchauffeur. En 's avonds aan de- keukentafel schreef hij." Beppie Melissen leerde het werk van Carver twee jaar ge leden kennen. „Mijn broer had zijn verhalen gelezen en hij dacht dat ze geschikt waren om voor theater te gebruiken. Ik begon ze ook te lezen en raakte al snel gefascineerd. Carvers verhalen roepen met een een wereld bij me op. Veel verhalen bestaan bijna alleen uit dialogen. Die zijn heel scherp en eenvoudig. Hij hanteert een begrijpelijke en sobere schrijfstijl. Het ziet er heel simpel uit, maar dat is juist zo knap. Er staat geen woord te veel in." „Er zit ook een prachtig ritme in zijn tekst en als je een woordje als eh, of nou te veel zegt, wordt dit al verstoord. Dat merk je vooral als je, zoals wij, met' zijn verhalen aan de slag gaat. Er zitten heel veel gewone zinnen in, zoals 'Ik weet niet hoe het kwam, maar op de een of andere manier...' Door dit soort zinnetjes den ken mensen dat wij veel im proviseren, maar dat is niet het geval. Het is allemaal zijn tekst. We hebben er niets in veranderd." „De personen van zijn verha len zijn nooit zulke geslaagde STOCKHOLM De Zweedse Academie, het ruim 200 jaar oude insti tuut dat de Nobelprijs voor Literatuur toekent, heeft aangekondigd dat morgen bekend zal wor den gemaakt wie dit jaar de fel begeerde onder scheiding toevalt. De naam van de gelukkige zal wereldkundig worden ge maakt om 13.00 uur plaatselij ke en Nederlandse tijd. Aan de prijs is een bedrag verbonden van drie miljoen Zweedse kro nen, of ongeveer een miljoen gulden tegen de huidige koers. Hoewel de Academie officieel nooit van tevoren iets loslaat over de kandidaten die zijn voorgedragen, worden door Zweedse media als kansheb bers getipt: de Ierse dichter Seamus Heaney, de Indiase schrijver V.S. Naipaul, de Zuidafrikaanse schrijfster Na- dine Gordimer, de Britten Graham Greene en Doris Les sing en de Mexicaanse essayist en dichter Octavio Paz. In 1988 ging de prijs naar de Egyptische romanschrijver Naguib Mahfouz, de eerste schrijver in het Arabisch aan wie de prijs werd toegekend sinds zij in 1901 voor de eerste maal werd vergeven. Volgens traditie wordt pas en kele dagen voor de datum van bekendmaking meegedeeld wanneer de naam van de win naar wordt onthuld. De Nobel prijs voor literatuur lis de laat ste van de zes prijzen die wor den toegekend. Het 18 leden tellende college is verdeeld over de reactie die de Academie dit voorjaar gaf naar aanleiding van het dood vonnis van de Iraanse leider ayatollah Ruhollah Khomeini over de auteur van The Sata nic Verses, Salman Rushdie. Die reactie was niet de felle veroordeling die verschillende leden hadden verwacht en bracht drie leden ertoe hun ontslagbrief te schrijven. Aan gezien de leden voor het leven wbrden benoemd, werd het ontslag geweigerd. Sindsdien boycot het drietal de wekelijk se ontmoetingen van het colle ge. types. Het zijn eerder wat triestige figuren. Veel mensen vinden zijn verhalen ook heel triest, omdat ze doorgaans de grauwe alledaagsheid beschrij- Maar door alle ellende heen zit ook heel veel humor. Een re- cencent schreef na de premiè re van het stuk dat zij Carvers verhalen voortaan met een an dere blik zou lezen. Zij had de humor daarvan nooit ingezien en nu zag ze dat wel. Dat vond ik een mooi compliment." Balans „Als het goed is moet deze voorstelling de toeschouwer op veel niveau's ontroeren. Naar onze mening is ze geslaagd als humor en ellende met elkaar in balans zijn. Het kan mislukken als het heel erg morbide wordt, of als het juist doorslaat naar het hu moristische. Dat laatste over- kwam ons tijdens de première in Haarlem. Er zitten scherpe overgangen in het stuk, waar bij de humor overslaat in droe fenis, maar daar lachte het pu FOTO: PERS UNIE cruciaal moment in iemands leven. Ogenschijnlijk zag je iets doodnormaals maar de persoon waar je naar keek be dacht zich op dat moment juist zoiets als 'waarom blijf ik toch bij die man...' of 'is dat het n°U CONNIE VERTEGAAL Dag, Evita! Na vier seizoenen 'Evita' vindt ook het Ballet van Vlaanderen het welletjes: 23 t/ m 25 oktober worden in het Muziektheater aan het Spui de laatste voorstellingen gegeven. Met Vera Mann als Evita, de vrouw van de Argentijnse dictator Perron, die vanuit de goot opklom tot de hoogste kringen.en tot genoegen van het volk waar zij uit voortkwam. Alle voorstellingen beginnen om 20.15 uur. FOTO: E. DE MAERTELAERE zelf beseft. Je maakt het met het publiek. Dat is het span nende van toneel." „Wij willen dat ons stuk als een galerijflat is, waar de-toe schouwer overal even naar binnen kijkt. En toevallig zou je dan getuige zijn van een Fine Arts Quartet naar Diligentia DEN HAAG Het Fine Arts Quartet, het oudste kwartet van de wereld komt zondag- midddag om half drie naar Di ligentia, met werk van Sjosta- kovitsj (kwartet nr. 1 in c opus 49), Borodin (kwartet nr. 2 in d) en Schumann (strijkkwartet nr. 3 in A opus 41). Opgericht in 1946 heeft het al bijna vier decennia volgemaakt en is het al meer dan dertig jaar ver bonden aan de universiteit van Wisconsin in de Ameri kaanse staat Milwaukee. bliek in Haarlem gewoon overheen." René van 't Hof: „Wat er tij dens de voorstelling gebeurt hebben wij als acteurs maar voor een zeer beperkt deel in de hand. Het publiek heeft een grotere invloed op het verloop van de voorstelling dan het Groep Carver. 'Cocktailuur', met v.l.n.r. Toi nk, Marlous Fluitsma, Ramses Shaffy en Mary Dresselhuys. Joop van den Ende: 'Cocktailuur' van A. R. Gurney. Vertaling: Coot van Doesburgh. Regie: Jo Dua. De cor en licht: Harry Wich. Kostuums: Yan Tax. Met Mary Dreaaelhuya, Ton Lensink, Ramaea Shaffy en Marlous Fluitsma. Koninklijke Schouwburg, première op dinsdag 17 oktober, Vroeg of laat keert iedereen terug naar het ouderlijk huis om een confrontatie aan te gaan. Toneelschrijver John heeft er lang mee gewacht, hij is bijna vijftig. De gelegenheid is zijn nieuwe 'toneelstuk, dat de titel draagt van het mo ment van het bezoek: 'Cocktai luur'. Dat laatste neemt een belang rijke plaats in in het bestaan van vader, moeder, zoons en dochter. Terwijl de bedienden de maaltijd maakten, dronken pa en ma nog even een paar borreltjes. John heeft altijd het gevoel gehad dat er voor hem nooit genoeg aandacht was. Vandaar misschien zijn stuk, dat gaat over hun gezin. Terwijl het kwartet zich aan de drank bezondigt, broer Jig ger is er niet, komen de pro blemen over het voetlicht. Va der wil koste wat het kost het stuk tegenhouden, moeder wil er niet over praten. Wat is er mis gegaan? John kreeg vlak na zijn geboorte te weinig aan dacht, want moeder was een boek aan het schrijven. In een rijk gestoffeerde woon kamer speelt het dramaatje zich af. 'Cocktailuur' lijkt een autobiografisch stuk van A.P- Gurney, het.is evenwel voor menigeen herkenbaar.. Dat komt niet in de laatste plaats vanwege een aardige dosis grapjes en vanwege de beken de acteurs en actrices. Ramses Shaffy zet zijn lijf in als John en neemt opzettelijk slappe - poses aan. Marlous Fluitsma speelt een even onge lukkige zuster, die haar liefde wil stoppen in het opvoeden van blindegeleide honden. Ton Lensink spreekt met zijn ras pende stem als mopperende vader en Mary Dresselhuys speelt de bibberende, een beet je mummelende moeder. 'Cocktailuur' is behalve aardig eigenlijk ook heel vervelend. Vier mopperaars in een ruimte is leuk, als er fel van leer wordt getrokken. Regisseur Jo Dua heeft het stuk het stuk gelaten en is vergeten peper op de betreffende plaatsen bij de acteurs te stoppen. De ster renbezetting vaart niet wel bij dat gebrek. Een avondje ge moedelijk zeuren is het resul taat. PETER SNEL (ADVERTENTIE) AT&T DANSTHEATER 0019 t/m ZA 21 okt. DO 26t/mZA28okt. 20.15 uur Kassa 070-604930 wereldpremière QUEENS OF G0LUB Ohad Naharln/Arvo Part

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15