Beroepingswerk flink vastgelopen Vragen en antwoorden stroken niét met elkaar brieven van lezer kerk wereld Vaticaan wijst kritiek af OUD-SYNODEVOORZITTER C. MAK: Reis paus op Mauritius afgesloten fcd GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidaeSoiMmit DINSDAG 17 OKTOBER 1989 PAGIN Helft Evangelische boekhandels nog jong AMSTERDAM - Het verschijnsel evangelische boekhandel is betrekkelijk jong. De eerste evangelische boekhandels kwamen er aan het eind van de jaren zestig en het begin van de zeven tiger jaren. Nu zijn er, volgens een recent onderzoek, 129 en ongeveer de helft daarvan is jonger dan tien jaar. Naar schat ting zetten zij tezamen voor 14 a 15 miljoen gulden per jaar om. Het onderzoek is onlangs verricht door algemeen directeur J. Ruijsink van de combinatie ARK Boeken, de Vereeniging tot Verspreiding der Heilige Schrift en de Bijbel Kiosk Vereni ging. Dat er geen precieze cijfers over de omzet zijn, komt vol gens hem omdat niet alle evangelische boekhandels antwoord konden of wilden geven op een desbetreffende vraag. Amerikaanse bisschoppen voor staat Palestijnen WASHINGTON - Een commissie van de Amerikaanse rooms- katholieke bisschoppenconferentie bepleit een eigen staat voor de Palestijnen. Volgens de commissie kan er alleen vrede tot stand komen in het Midden-Oosten als het recht van Israël op veilige grenzen en het recht van de Palestijnen op een eigen staat worden gegarandeerd. Het rapport van de commissie, die ook overleg heeft gevoerd met het Vaticaan, wordt in novem ber besproken door de bisschoppenconferentie. De sleutel tot een succesvolle politieke dialoog is, aldus de commissie, dat de Palestijnen bereid moeten zijn te praten over veilige grenzen voor Israël en over stabiele politieke relaties met dat land. Maar de Israëliërs moeten bereid zijn met de Palestijnen over een Palestijnse staat te spreken. Het huwelijk is een boek waarvan het eerste hoofdstuk in verzen geschreven is en de overige in proza. Beverley Nichols ROME Het Vaticaan wijst de kritiek van de wereldunie van RK vrou wenorganisatie over de pauselijké brief over de vrouw van de hand. De brief Mulieris Dignitatem die handelt over de waardig heid van de vrouw is geen pastorale studie over de rol van vrouwen in concrete situ aties, maar een „geestelijke en theologische" bezinning op de waardigheid en roeping van de vrouw, aldus het Vaticaan. Het is de taak van organisa ties als de wereldunie om de rijkdom van inhoud en ge dachte op zich te laten inwer ken en hun inzichten met an dere organisaties te delen, zo meent het Vaticaan. De leiding van de RK Kerk stelt vraagtekens bij de me ning van de wereldunie, dat veel vrouwen teleurgesteld de kerk verlaten. Niet alleen zijn vele vrouwen zeer gelukkig in de kerk, maar ook zijn sommige van de vrouwen die uit de kerk stappen, beïn vloed door een radicale femi nistische ideologie die strijdig is met de christelijke leer. De paus had niet de bedoeling te schrijven over de rol van vrouwen in het bedrijfsleven en de politiek. Het is de vraag, of zoiets tot de taken van het leergezag behoort. Misschien is het juist de taak van katholieke vrouwenorga nisaties om de beginselen ver woord in de brief toe te pas sen op de situatie van „lijden de arme vrouwen in Zuid- Amerika of succesrijke zaken vrouwen in Amsterdam of New York", zo schrijft het Vaticaan in zijn reactie. De RK vrouwenorganisaties hadden bij monde van de Ne derlandse voorzitter mevrouw M.Th. van Heteren-Hoge/i- huis geschreven dat in de brief vand e paus weliswaar de fundamentele gelijkwaar digheid van man en vrouw worden erkend, maar dat zij negeert dat vele vrouwen ge scheiden zijn of in armoede leven. Ook gaat de paus vol gens hen voorbij aan de posi tie van weduwen, alleen staande vrouwen en gehuwde vrouwen zonder kinderen. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Kethel en Spaland mw. J. Sosef, kandidaat te Vlaardingen; te Numansdorp. J. van Popering te Windesheim - Aangenomen naar Slledrecht (nieu we predikantsplaats) G.C. de Jong te Zoetermeer; naar Vollenhove J.B. Kamp, kandidaat te Elspeet, die be dankte voor Minnertsga en voor Zwammerdam; naar Woudenberg (deelgem. Salem) J.S. Bosch te Oud- A vereest. Bedankt voor Harderwijk J.J.W. Mouthaan te Zwolle - Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Amsterdam-Centrum P W. van de Kamp, als miss. predi kant verbonden aan de kerk van As sen-Zuid, 1.1. werkzaam te Brazilië, wonende te Assen. Bedankt voor Nijmegen H.P. Dam te Middelstum. LEUSDEN Het beroe pen van predikanten is ronduit slecht geregeld in de Gereformeerde Ker ken in Nederland. De af gelopen tien jaar heeft ds. C. Mak, die op 1 novem ber zijn werk als begelei der van predikanten neerlegt, dat keer op keer moeten vaststellen. Het moet anders, want het be roepingswerk is behoorlijk vastgelopen. En het kan ook anders, blijkens Maks alterna tieven voor het systeem waar mee kerken op soms grillige wijze aan een nieuwe voor ganger komen. De bijna 62-ja- rige oud-synodevoorzitter draait echter lang genoeg mee om te weten dat „de plaatselij ke kerken het beroepings werk koesteren als een kost baar kleinood". Het gaat hier immers om één van de laatste organisatori sche terreinen waarop plaat selijke kerken zich nog kun nen „uitleven". Formeel zijn zij zelfstandig, maar door al lerlei landelijke regelingen is van die zelfstandigheid niet zoveel meer over, aldus Mak. Als ook het beroepingswerk landelijk geregeld zou wor den, hebben de kerken hele maal het gevoel dat ze „een filiaal van de synode" zijn. Toch zou het volgens Mak voor zowel predikant als ge,- meente goed zijn, als er lande lijk of provinciaal een advies college zou komen dat meebe slist over het beroepingswerk. Dit „college van heel wijze mensen" zou vacante gemeen ten een bepaalde voorganger kunnen aanbevelen en predi kanten op zoek naar een nieuwe uitdaging van dienst kunnen zijn, zo stelt Mak zich voor. Veranderen Het adviescollege zou moeten voorkomen dat predikanten na hun veertigste niet meer van gemeente kunnen veran deren. Uit financiële overwe gingen zijn vacante gemeen ten tegenwoordig vooral uit op jonge, goedkope predikan ten. Voor hun oudere collega's is daardoor op de volle theolo gische arbeidsmarkt nauwe lijks ruimte voor de broodno dige afwisseling. Het vastgelopen beroepings werk is een van de oorzaken van de onvrede onder predi kanten, aldus Mak. Verleden jaar bleek uit onderzoek zelfs dat er sprake is van een „sub stantiële onvrede". Van de tien gemeentepredikanten denkt er één serieus over het ambt neer te leggen en over wegen er nog eens twee een functie als predikant te zoe ken buiten de kerkelijke ge meente, zo ontdekte dr. J.A. Keizer. Steeds meer predikanten heb ben moeite hun werk vol te houden, aldus Keizer. In toe nemende mate hebben voor gangers te maken met teleur stellingen, frustraties en con flicten. Het onderzoek was voor Mak niet erg verrassend; zijn eigen ervaringen tijdens de vele gesprekken met colle ga's werden door het onder zoek van Keizer wetenschap pelijk gestaafd. Volgens Mak vloeien de frus traties vooral voort uit de bot sende verwachtingen van predikant en gemeente. De kerkelijke gemeente „weet van te voren al hoe er ge preekt moet worden". Zij be kijkt de voorganger met vrij traditionele ogen. Van hem wordt verwacht dat hij het zelfde doet als zijn voorgan ger. Die predikant zelf belandt echter met heel andere ver wachtingen in de gemeente. Hij of zij heeft tijdens de op leiding allerlei aardige weten schappelijke dingen geleerd, maar moet al gauw constate ren dat de kerkelijke gemeen te daar doorgaans niet op zit te wachten. Bovendien is de predikant als „publiek persoon" altijd bezig voor het oog van de mensen. „Altijd voel je hoe mensen over je denken", zegt Mak. „Een hoop dominees zijn daar bijzonder gevoelig voor". Vertrouwen De predikant staat voor de moeilijke taak, vervolgt Mak, voorganger te zijn van de ge hele gemeente. Meelevende en niet-meelevende kerkle den, progressie ven en conser vatieven moeten zijn of haar vertrouwen weten te krijgen. „Een heel moeilijk karwei", weet Mak. „Vroeger kon je als predikant nog wel wat mee- sukkelen in het kerkelijk le ven - ook als je niet zo'n ster was". Maar die tijden zijn voorbij. Nog niet geheel vervlogen is het idee dat de predikant „ko ning in zijn eigen rijk is". Vooral onder oudere predi kanten treft Mak deze hou ding nogal eens aan. Veel minder dan hun jongere colle ga's zijn zij bereid zich kwets baar op te stellen. Hun zwak heden en problemen komen veel moeilijker boven tafel. Samen met de andere werk- begeleider van gereformeerde predikanten, drs. G.P van Dam, houdt Mak trainingen om de oudere predikanten „een beetje open te krijgen". In individuele gesprekken en groepsontmoetingen proberen de 'werkbegeleiders' hun col lega's ervan te overtuigen dat ze hun „eigen identiteit bewa ken" Tegenwoordig komt het er voor de dominee vooral op aan zichzelf te zijn. „Wie ben ik zelf, waar sta ik, hoe vind ik mijn eigen koers in deze gemeente?" De predikant mag en kan niet om dergelijke vragen heen, vindt Mak. Ook pogen Mak en Van Dam de collegialiteit onder predi kanten te bevorderen. Dat is nodig omdat de predikant dijkwijls als eenling door het kerkelijk leven gaat. Door predikanten regelmatig bijel- kaar te brengen voor de uit wisseling en ervaringen ho- Dominee C. Mak pen zij de omgang tussen col lega's te verbeteren. Ook hier blijken de oudere predikanten zich wel eens wat ongemak kelijk te voelen. Daarnaast vormt de „heel persoonlijke ontmoeting in de pastorie" belangrijk onderdeel van het werk. Daarbij gaat het in eerste instantie om het werk van de predikant, maar vanzelfsprekend komen in het gesprek al snel de per soonlijke situatie en het.geloof van de pastor op tafel. De werkbegeleiding is derhalve vaak een vorm van pastoraat voor predikanten, aldus Mak. Hij waardeert het enorm dat collega's hem in de loop der jaren zoveel vertrouwen heb ben gegeven. Arbeidsongeschikt Echt verontrust is Mak niet door het bericht dat het aan tal arbeidsongeschikte predi kanten dit jaar met 8 steeg tot 53 (er zijn ruim 1200 dienst doende gereformeerde predi kanten). „In welke beroeps groep heb je geen uitvallers", vraagt hij. Verhalen over toe nemend alcoholgebruik („niet erger dan bij anderen") en een groeiend aantal echtschei dingen in de pastorie („een inhaalmanoeuvre van de ge reformeerden") vindt hij evenmin alarmerend. Waar mee geenszins gezegd wil zijn dat hij ze niet zeer serieus neemt. Mak wordt opgevolgd door drs. H.J. Bavinck (56), sinds 1971 predikant voor het toe- rustingswerk en van 1983 tot 1988 voorzitter van de gere formeerde predikantenvere niging. Voordat Mak in 1979 werkbegeleider werd, was hij predikant in St. Jacobiparo- chie, Roden, Maassluis en Hengelo. Van 1975 tot 1979 was hij voorzitter van de ge reformeerde synode. Moeder Teresa Omringd door de zusters door wie zij in het ziekenhuis in Calcutta werd verpleegd, poseerde Moeder Teresa gisteren in een rolstoel bij het verlaten van het ziekenhuis. PORT LOUIS Paus Johannes Pau- lus II heeft zijn bezoek aan Mauritius gisteren afgesloten met een afscheids rede op de luchthaven van Plaisance. De rooms-katholieke kerkleider sprak daar bij de hoop uit dat Mauritius zich ook in de toekomst zal open blijven stellen voor men sen uit de regio rond de Indische Oceaan. „Jonge staten als de uwe hebben zoveel te bieden aan andere landen vanwege het evenwicht en de harmonie die zij hebben bewerkstelligd", zei de paus tegen premier Sir Anerood Jugnauth. In zijn afscheidsboodschap herhaalde de paus zijn eerdere oproep aan de bevolking om de traditionele waarden van de eilan dengroep hoog te houden. Men kan het lezen in kranten en folders; soms horen op de radio of zien op tv en een en kele keer staat het op een re clamezuil; 'Jezus is het ant woord'. Maar er zijn heel wat mensen, die niet weten wat de vraag is Ze hebben trou wens niets te vragen aan Je zus, want die heeft te maken met Christus en de christenen en de kerk; met de christelij ke school en de christelijke politieke partijen; met de NCRV en de EO en daar zitten ze allemaal niet mee. Ongeveer de helft van de Ne derlanders is onkerkelijk. On kerkelijk is een vreemde term die zegt wat een mens niet is, net als de kreet: buitenkerke lijk. Dit soort woorden kon den ontstaan omdat Neder land van huis uit een kerke lijk, dat is te zeggen een chris telijk land is. In de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was de Nederduits-Gereformeerde Kerk destijds de staatskerk. Dat betekende onder meer dat alle ambtenaren tot die kerk moesten behoren en dat de overheid de dominees van die kerk betaalde. De anders denkende Doopsgezinden, Lu theranen, Rooms-Katholieken en joden werden getolereerd. Andersdenkenden, in de zin Vijf op de tien Nederlanders hebben geen belang bij Jezus als antwoord en velen onder hen hebben geen idee wat dan de vraag zou moeten zijn. In hoeverre hebben die vijf gelijk en ongelijk en wat te denken van de christenen Wat betekenen kerk en geloof vandaagOnder het motto „Jezus is het antwoord, maar wat is de vraag" begint van daag een nieuwe veertien daagse rubriek van Ype Schaaf. Door Ype Schaaf dat van niet-gelovig, beston den vrijwel niet. En wanneer tot een kerk behoren normaal is, wordt de niet-gelovige on kerkelijk of buitenkerkelijk. Onder die vijf op de tien Ne derlanders, die onkerkelijk dan wel buitenkerkelijk zijn, lopen er heel wat rond, die wel op de een of andere ma nier in God geloven, en die de figuur van Christus best wel aanspreekt. Alleen ze zijn zoals dat heet geen prakti-" zerend gelovige. Tieners zeg gen: "In de kerk verveel ik mij stierlijk en de catechisatie van die dominee is ook niet te pruimen, maar ik geloof best wel". Ouderen, bij wie de kerk op de achtergrond is ge raakt, omdat ze zich er niet meer thuisvoelen. De kerk is zo veranderd of zij zijn zo veranderd? Ze luiste ren nog wel naar een domi nee op de radio en tijdens hun vakantie gaan ze ook nog wel eens naar de kerk, want je mist toch wel iets. In het ker kelijk jargon is voor hen ook weer een naam bedacht. Zij heten randkerkelijken, een term, die zé zelf waarschijn lijk helemaal niet zo waarde ren. In de Bijbel staat dat mensen die in Jezus geloven een gemeenschap vormen. In hoeverre is het christelijk geloof verworden tot een con sumptie-artikel, dat men naar behoefte en zonder verplich tingen tot zich neemt? Maar men kan het net zo goed an ders stellen. Er zijn blijkbaar duizenden mensen in dit land, die zich op hun manier chris ten- voelen, maar daarbij de kerk niet zien zitten. Dat zegt iets over de kwaliteit van de gemeenschap, die de kerken bieden. Enthousiast Onder die buitenkerkelijken zijn er ook velen, die niet meer geloven, maar die vroe ger Jezus wel gekend hebben. Zij zijn ooit gedoopt en op een christelijke school geweest. Er werd thuis uit de Bijbel gele zen, ze weten dat Psalm 119 lang is en ze hebben de na men van de discipelen leren opdreunen. Ze hebben en thousiast meegedaan met christelijk jeugdwerk en zijn in de kerk getrouwd. Maar het is allemaal wegge zakt, uitgesleten en langzaam verdwenen: "We zijn verhuisd en in het dorp was God dichterbij dan hier in de stad". "Mijn man is niet-kerkelijk. Hij liet me vrij, maar je weet hoe dat dan gaat". "Het woEdt zaterdagavond meestal laat en dan willen we zondags uitslapen". "We hebben een boot en zit ten zomers elk weekend op het water". Om het Bijbels te zeggen gaat het hier niet om verloren zo nen en dochters, die bewust uit het Vaderhuis weggelopen zijn, maar het Vaderhuis is langzaam uit hun leven ver dwenen. Maar onder die vijf van de tien onkerkelijke Nederlan ders, zijn er ook die heel be wust het Vaderhuis verlaten hebben. Zij willen nooit weer terug, omdat ze er slechte herinneringen aan hebben en er zich vaak met strijd aan ontworsteld hebben. Zij hebben geleden onder hel en verdoemenispreken; zij zijn bang gemaakt voor het vagevuur. Ze hebben in het gareel moeten lopen van een autoritaire vader die zich daarbij op God de Vader be riep. Zij lezen daarom de boeken van Jan Wolkers en Maarten 't Hart met de bittere smaak van herkenning. Zij hebben te maken gehad met christenen, die zondags voor in de kerk zaten en door de week liefde loze en harde mensen waren. Of zij hebben in hun leven sommige gebeurtenissen als strikt onrechtvaardig ervaren, zonder antwoord te krijgen op de vraag hoe er een God kan bestaan die dit toelaat. Ze zijn blij weg te zijn uit het vader huis en voelen zich bevrijd. Verloren zoon De snelst groeiende groep van onkerkelijken zijn de kinde ren van de verloren zoon. Zij begrijpen deze uitdrukking zelf niet, omdat zij de Vader, hun grootvader dus, nooit hebben gekend. Zij zijn gebo ren en opgegroeid in een on kerkelijk nest. Zij ervaren de Matthéüs Passie alleen nog als een kunstwerk en de etsen van Rembrandt ook. En de avondwijding op de radio zet ten ze af, omdat ze de taal van de spreker niet verstaan. Die heeft het over het Woord dat vlees is geworden en dat heeft niets met de slager te maken. Hij vertelt over onbekenden als Elia en de farizeeërs. Hij praat van genade en zonde en verzoenend bloed. Niet zonder zorgen lei |d< INDIEN iemand geschrokken zal zijn van de beurspaiic: die vrijdagavond in Wall Street losbrak, dan was het infer mateur Lubbers. In het ontwerp-regeerakkoord, waar<£v< hij juist op dat moment overeenstemming had bereikt me onderhandelaars van CDA en PvdA, zitten immers juistj0 fermatig en op financieel-economisch terrein de no| j( vaagheden. Daardoor heeft menigeen nogal wat zorgen <yr de vraag wat er moet gebeuren indien de economische g.3 straks onverwacht tegenvalt of zelfs omslaat. Het kan misschien nét, aldus CDA-onderhandelaar Ber>__ Vries. Maar demissionair minister van financiën RudinL. hoe kan het ook anders veel somberder. Het doet lïk deugd dat de belastingdaling doorgaat en dat ook de btw |ef laag gaat en zo zijn er nog veel meer punten waar hij F tevreden over is. Maar de geringe daling van het finanF ringstekort en de stijging van de overheidsuitgaven bjr^ hem zorgen. rf t HlJ zal niet de enige zijn die zich afvraagt of het kabfv straks niet het risico loopt dat het op zichzelf nuttige zal1 zal moeten betalen uit een staatskas die inmiddels is leer raakt. Premier Lubbers zal er vanmiddag een harde dot aan hebben gehad om de organisaties van werkgevers,^ met name het Nederlands Christelijk Werkgeversverb|u NCW, enigszins ervan te overtuigen dat de risico's, diejl: eenmaal in elke begroting zitten, aanvaardbaar zijn. Yarig positieve opstelling van werkgevers en werknemers hap: immers de kans op een centraal akkoord af. En zo'n otf1 eenkomst is essentieel voor een succesvolle uitvoering f het regeerakkoord. Geen paniek De schokgolf die vrijdag 13 oktober op Wall Street ontsto lijkt inmiddels zijn grootste kracht al weer verloren te hi ben. De meeste beurzen in het Verre Oosten en Europa r geerden minder heftig dan was gevreesd en ondanks fc^ verliezen bleef de paniek uit. Wall Street haalde gisterei een deel van het verlies van vrijdag terug en de overige fectenbeurzen volgden vandaag. De handel heeft geleerd de paniek die twee jaar geleden op Zwarte Maandag tot e grote verliezen leidde. TOCH heeft ook deze vrijdag de dertiende aangetoond er niet veel meer nodig was dan enkele negatieve berich voor een schrikreactie die op hgar beurt een door compul: gestuurde kettingreactie teweegbracht. Psychologische fad ren speelden ook een rol: sinds Zwarte Maandag is de sté ming op de effectenbeurzen in oktober nerveus. DAARBIJ komt dat kenners zich toch weer afvragen lang de opwaartse beweging van de laatste tijd verantwof> kan dóórgaan. Weliswaar is de situatie in de bedrijven vj' gunstiger dan twee jaar geleden, toen de koersen nauwelij meer een weergave waren van de bedrijfswinsten, maar t derzijds zijn er ook nu negatieve ontwikkelingen. Door overname- en fusiegolf van de laatste jaren is vaak de bt1 met de realiteit verloren gegaan. De bedragen die voor o\' name betaald worden gaan de draagkracht van de overf mende concerns vaak verre te boven, zodat erg veel g mpet worden geleend. Daarbij nemen beleggers steeds m hun toevlucht tot verdachte debiteuren, ofwel 'junk boni De risico's van deze windhandel traden vrijdag aan het lie Het is een goede zaak dat de grote - institutionele - bell gers het hoofd koel hebben gehouden en bereid zijn gebleli in de markt te stappen en aankopen te doen. De economist situatie bij veel bedrijven is immers gezond. Daarbij bl van belang dat de rente op een aanvaardbaar niveau blijft niet een opwaartse prijsspiraal veroorzaakt. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondt stukken te bekorten. Onder in vloed Automobilisten die met een slok op een ongeluk krijgen, lopen vaak ernstiger letsel op dan wanneer ze tijdens het on geval nuchter waren geweest, zo heeft eeri onderzoek van Utrechtse artsen uitgewezen. Een goede waarschuwing na tuurlijk voor flinke innemers. Maar eerlijk gezegd interes seert het me meer hoe' ernstiger onschuldige keersdeelnemers gewond ken als zij worden aangere door automobilisten met stuk in hun kraag. Want schien zou de uitslag van onderzoek eindelijk leiden de zware straffen die dit si autobestuurders verdienen. Th.J. de Zwart, VOORSCHOTEN. HELP DE LEPRA BESTRIJDEN. DOE HET NU! Stort uw bijdrage op postgiro 50500 of bankgiro 70.70.70.929 Nederlandse Stichting voor Leprabestrijding/Am sterdam Wibautstraat 135,1097 DN Amsterdam Tel. 020 - 93 89 73

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2