Twee dagen bijbellezen als evangelisatie-stunt ROMERO. £eidóe brieuen van lezer Vergaderen kerk wereld Het gekerkerde verzet van de Kreisauer Kreis Heilloze redenering GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Sleidóe. Gommit ZATERDAG 14 OKTOBER 1989 PAGIN/ door Marinus van der Berg Op de tentoonstelling van de Spaanse architect Ricardo Bo- fill in de Beurs van Berlage in Amsterdam, stond ik er naar te kijken: het was een ovalen ver- gadertafel.Twaalf zwarte stoe len er om heen. Het deed me bijna direct een gezelschap van mannen binnen zien komen. Keurig in het pak. Ietwat saaie en gewichtige gezichten, leder gaat op zijn troon zitten. Zelfs voor het notuleren geen vrouw. Het zuchten van sommigen bij het gaan zitten verraadt verga dermoeheid. Alles is voorspel baar. Slecht het zakelijke kan ter sprake komen, komt ter ta fel. De zorg thuis om het kind dat ziek is, de man die juist we duwnaar werd, de gedachte aan de vérslaafde dochter, de kilheid van de dorre relatie thuis, de niets-zeggende ver houding, zoveel dat emotie-rijk is, kan niet ter sprake komen. Aan deze tafel zijn het per soonlijke en het zakelijke strikt gescheiden. Het meeste kan niet gezegd worden. Het moet zakelijke blijven al weet nie mand waartoe. Afspraken zijn hierover niet gemaakt. In geen notulen werd het ooit vastge legd. Het is nu eenmaal zo. Heel de sfeer van deze tafel zend deze boodschap uit. Ver gadermoeite is een ziekte die een groep, die een persoon in de groep tot in het diepst van zichzelf kan aangrijpen. Hij is in een voortdurende innerlijke strijd met zichzelf. Heeft het gevoel zijn tijd te verprutsen, voelt geen innerlijke betrok kenheid, haat de stemmen van altijd weer die ene met zijri las tige vragen, zijn telkens weer herhaalde opmerkingen. Saai heid en opkomende slaapge- voelens kunnen met moeite on derdrukt worden en dat ver moeit nog meer, omdat ook onderdrukken energie vraagt. De uren kruipen. Een telefoon tje en een gang naar het toilet bieden de enige ontsnapping. Het vergaderen is geworden tot een gevangenis. Het verstand ketent je vast. Je functie vraagt dat je er bent, maar je hart is elders. De vergadermoeheid is een weinig besproken ziekte en toch komt ze dagelijks en over- .al voor. De klachten zijn niet van de lucht. Met verholen vreugde wordt in de medede lingenronde verteld dat men enkele maanden afwezig is. Dus „helaas" niet op de ko mende vergadering aanwezig zal kunnen zijn. De vergader moeheid kan tot een vorm van depressie leiden. De ervaring van vergadermoeheid is tegen gesteld aan de ervaring van de vergadervreugde. Nu komen we anders binnen. Meestal niet alleen mannen. De ogen staan anders. De begroeting is harte lijk. Er is een vreugde om el kaar terug te zien. De ogen kij ken elkaar aan. De verhalen beginnen al. Er is belangstel ling. Er zijn bloemen en ie mands feest wordt nog gevierd met een lekkernij bij de koffie. Toch kunnen juist deze verga deringen heel serieus zijn maar verkwikkend. In parochies ont moet ik zulke vergaderingen als parochianen vertellen van hun ervaringen nadat ze bezoeken hebben gebracht aan andere parochianen die tijden van rouw, van ziekte en sterven doormaken. Er klinkt in de uit wisseling van ervaring, zorgvul dig en met behoud van privacy verteld, warme betrokkenheid door. Zulke vergaderingen zijn er als mensen samen komen om de liturgie voor te bereiden, om te luisteren naar de H. Schrift en zich bezinnend voor te bereiden op het voorgaan in de Woord en Communiedienst. Zulke vergaderingen zijn er als nagedacht wordt over beleid, over toekomst, over samenwer king, als je voelt dat er een geest van bereidheid tot luiste ren en elkaar steunen is. Of als mensen samenkomen om in gezamenlijkheid verant woordelijkheid zorg te hebben om elkaar en de liefde de kans te geven. De vergadervreugde wordt ge voed door een geest van warm te en vertrouwen in elkaar en in de toekomst. Waar de vergadermoeheid heerst kan het beste de zware tafel verlaten worden om in de kring te gaan zitten met nie mand op de troon. Misschien kunnen we elkaar dan gaan ontmoeten van mens tot mens en vertellen van de geest die in ons leeft, de hoop die in ons werkt, de liefde die niemand af schrijft. Het persoonlijke en za kelijke kan niet ongestraft blij vend gescheiden worden. Be halve goede vergadertechnie ken en goede gespreksleiders vraagt de spiritualiteit van het vergaderen de aandacht, de geest vanwaaruit. Waar één het laat afweten, ra ken allen verward. Weerhaan op de korrel genomen RIETMOLEN - Hoewel het Twentse kerk dorp Rietmolen overwegend rooms-katholiek is - een leefbaarheidsonderzoek stelde dat on langs opnieuw vast - zijn er in het kerkdorp blijkbaar toch mensen die het minder goed met de kerk voor hebben. Liet het kerkbe stuur gisteren de Needse leidekker Koenders de weerhaan van de toren halen voor een op knapbeurt, en toen bleek de haan te zijn be schoten. En niet 'zomaar' met een windbuks - Koenders maakt dat vaker mee - maar met een fors kaliber vuurbuks: kerkbestuurder Waanders laat twee kogelgaten van minstens een centimeter diameter zien. Bekend is, dat tijdens het 'Reetmöls feest' 's zomers de Riet- molense bevolking het beoefent. Dat buiten dit dere vogelachtigen op worden, is nieuw. Maar derzoek zoals drs. Erna opdracht van Rietmolen alleen de Rietmolenaren vogelschieten gretig 'jachtseizoen' ook an- de korrel genomen het leefbaarheidson- Bouman onlangs in hield, betrof dan ook op de begane grond- De haan blijft nu twee, drie weken weg om te worden hersteld en opnieuw te worden ver guld. Bedekt met een dun laagje goud ver mengd met platina kan het beest dan vervol gens op de torenspits het weer dan weer jaren weerstaan. Tegen het wapengeweld is echter geen kruid gewassen... De een stijgt door zonde, de ander valt door deugd. William Shaekspeare DELFT De bijbel mag dan eeuwenlang een best seller zijn, de inhoud van dit boek onder de aan dacht brengen van pu bliek is niet makkelijk. Evangelisatie zet nauwe lijks zoden aan de dijk, roepen organisaties in koor. Stunts wel. Althans, wat betreft de aandacht die daarvoor is. Spectacu lair bijvoorbeeld is een etmaal bidden met de tennisclub, tien keer het Onze Vader schrijven op één postzegel of 48 uur onafgebroken hardop bij bellezen. Zo'n tweedaagse voorleesm$- rathon wordt binnenkort in het centrum van Delft geor ganiseerd, op de Markt. Vrij dagavond 20 oktober om acht uur wordt begonnen bij Gene sis 1. Twee dagen laten hopen de deelnemers uit diverse kerken - katholiek, gerefor meerd, hervormd, evange lisch en Leger des Heils - er gens in de buurt van Openba ringen te zijn aanbeland. „Moet lukken in 48 uur", vol gens woordvoerder Esdor van Elten, een van de initiatiefne mers. De organisatoren van de actie, Youth for Christ af deling Delft, hebben bere kend dat zestig personen no dig zijn om het plan te doen slagen. Ruim zeventig hebben zich al aangemeld. „Oké, de een leest wat sneller dan de ander, maar we gaan uit van de gemiddelde leessnelheid. Per persoon wordt niet langer dan pakweg drie kwartier ge lezen", aldus Van Elten. Voor leeslampen en beschutting - met het oog op slecht weer - wordt gezorgd. Youth for Christ Delft heeft na lang be raad uiteindelijk gekozen voor de NGB-vertaling met extra groot lettertype. „Een populaire bijbelvertaling zoals Het Levende Woord spreekt misschien meer aan, maar dan krijgen we misschien pro blemen met de achterban van deelnemende kerken", aldus Van Elten. Het gemeentebe stuur heeft er bovendien mee ingestemd dat de bijbellezers enkele uren gebruik mogen maken van een geluidsinstal latie, behalve op zondag. „Luisteraars die op adem wil len komen kunnen terecht in een van de kramen met kra men met boeken en koffie", aldus Van Elten. Het idee is niet nieuw. Vorig jaar werden Amsterdammers op De Dam urenlang op de blijde boodschap getrakteerd door leden van Rainbow, de club van Dorenbos c.s. Waarom sloven christenen zich eigenlijk zo uit? Van El ten: „Je moet wel. Als je één uur per week evangeliseert, dan krijg je amper aandacht. Er zijn zoveel andere leuke dingen te zien: fraaie etalages, gezellige kramen, monumen tale panden. Bovendien heb ben veel mensen haast. Je moet dus van goede huize ko men om belangstelling te krij gen. Het zoeken naar populai re vormen van evangelisatie die scoren vergen energie en vindingrijkheid. De bijbel is heel actueel, maar de verkon digers van het Woord zijn vaak zo ouderwets". De heren/dames van Youth for Christ Delft kan in dat ver band niets worden verweten, want vorig jaar werd zelfs een paashaas ingeschakeld om het evangelie op de Markt aan de man te brengen. Is het gevaar niet groot, dat er voor de stunt meer belangstel ling is dan voor de inhoud? Esdor van Elten: „Best moge lijk. Maar helemaal niet getui gen is erger dan er landurig en diepzinnig over discussië ren. Onze taak is het Woord te brengen. Het 'effect is van minder belang. Er zijn onge twijfeld christenen die het niet met onze actie eens zijn. Zij maken zich wellicht liever druk om het feit dat een bij bel in de Sovjetunie twee maandsalarissen kost. Dat is uiteraard ook heel vervelend. Maar op hoeveel bijbels in Nederland ligt niet een enor me dikke laag stof? Zelfs van christenen. Dat is net zo erg. Er zijn zoveel vrijheden om te evangeliseren, dat we er nau welijks gebruik van maken". JOËL BATENBURG Youth for Christ afdeling Delft kan nog enkele bijbelle zers gebruiken die willen meedoen aan de actie. „Erva ring is verreist, want je moet achter de inhoud staan", vin den de organisatoren. Voor aanmeldingen voor 18 okto ber kunnen belangstellenden terecht bij E. van Elten, tele foon (015) 60.30.60. Première film over Romero In West-Duitsland ging deze week een film in première over het leven van de in 1980 vermoor de Salvadoraanse aartsbisschop Os car Romero. Naast de filmposter po seert de Westduitse kardinaal Franz Hengstbach. „Andere mentaliteit gelovigen nodig tegen secularisatie' ROME De secularisering van Europa eist van zowel bisschoppen als andere gelovi gen een mentaliteitsverande ring. Zij moeten de ontkerste ning niet fatalistisch als iets onontkoombaars zien, maar proberen „christelijk leven in te planten in een hoogst tech nische samenleving, die met wetenschappelijke middelen in haar belangrijkste behoef ten voorziet". Dat zei de voorzitter van de raad van Europese bisschop penconferentie (CCEE), kar dinaal Carlo Maria Martini, bij de opening van het zeven de symposium van de CCEE. Ongeveer 100 bisschoppen en adviseurs, onder wie kardi naal Simonis, beraden zich de komende dagen over de secu larisatie en de mogelijkheden tot herevangelisatie van Euro pa. Om een abstracte behan deling van dit onderwerp te voorkomen heeft de CCEE- leiding ervoor gekozen de ethische kwesties inzake ge boorte, lijden en dood centraal te stellen. Volgens Martini, voorzitter van de CCEE, is de neergang van het christendom in Euro pa vooral een gevolg van de revolutionaire veranderingen in de techniek, de media en de geneeskunde. Zo ziet de moderne mens als gevolg van de medische ontwikkelingen geboorte en dood niet meer als „onontkoombaar lot, maar meer als resultaat van een persoonlijke beslissing". De christelijke gebruiken rond geboorte, lijden en ster ven behouden hun betekenis, zelfs voor niet-christenen, al dus Martini. Maar velen gelo ven niet meer in het hierna maals, hemel, vagevuur en hel. Martini beschouwt het als een taak van de deelnemers aan het symposium om na te gaan, hoe aan de verkondi ging en riten rond geboorte en dood nieuwe impulsen kunnen worden gegeven. In het Verzetsmuseum in Amsterdam is momenteel een tentoonstelling te zien over de Kreisauer Kreis, een groep Duitsers die zich keerden tegen Hitier en ook nadachten over een alternatief wan neer Hitier eenmaal van het toneel zou zijn ver dwenen. De meest tot de verbeelding sprekende fi guren daaruit zijn de ju risten Helmut James Graf von Moltke en Peter Yorck von Wartenburg. Op het landgoed van Moltke in Kreisau, Silezié, (nu deel uitmakend van Polen) hadden tijdens de oorlogsjaren in het diepste geheim een drietal bij eenkomsten plaats waarop werd besproken hoe in grote lijnen het naoorlogse Duits land er uit zou moeten zien. Gepleit werd voor een nauwe samenwerking tussen staat en kerken Het van nationaal-so- cialistische leuzen vergeven onderwijs zou in handen moeten komen van gemeen schapsscholen waarop les ge geven zou moeten worden in ondogmatische, christelijke geest. De Kreisauers hielden zich ook bezig met de sociaal- economische ontwikkeling en met de berechting van de oor logsmisdadigers. In de groep waren verschil lende disciplines vertegen woordigd: economen, juristen, maar ook diplomaten en poli tici. De meeste leden handel den uit een duidelijke christe lijke overtuiging en allen stonden ze een staatsvorm voor die door de beste huma nitaire, christelijke beginselen zou moeten worden bezield. Ze waren hun tijd vooruit door afkeer voor nationalisme en het aansturen op samen werking tussen de staten. Zij wezen het getto af, de rele vantie van hun christelijke opvattingen kon volgens hen alleen maar blijken in een open samenleving waarbij sa menwerking met goed willen de andersdenkenden voorop stond. De ideeën van Moltke zijn goed te achterhalen door de talloze artikelen en honder den brieven die van hem be waard zijn gebleven. Zijn vrouw Freya hield, toen een groot aantal Kreisauers in de nasleep van de aanslag van Stauffenberg in juli 1944 op Hitier werden gearresteerd en terechtgesteld, met groot ge vaar voor eigen leven, de brieven verborgen die Moltke als reizend ambtenaar van het ministerie van buitenlandse zaken vrijwel dagelijks naar haar stuurde. Verwanten wa ren doelwit van scherpe re- pressailles waneer de Gestapo sporen van de veroordeelden bij hen terugvond en zij von den het dan ook vaak maar het beste die sporen te vernie tigen. Zo is er nogal al wat werk van de Kreisauers ver loren gegaan en dat verklaart wellicht mede waarom die meer in de schaduw zijn ge bleven dan Moltke. Freya be waarde overigens niet alleen de brieven maar ook de pro gramteksten van de Kreisauer Kreis. De leden van deze kring wa ren zonder uitzondering per sonen van gewicht. Vrijwel steeds moesten ze ter wille van hun veiligheid in een vol strekt isolement opereren. Te lefoneren met geestverwan ten was vanwege het gevaar van afluisteren door de Gesta po volstrekt uit den boze. Het briefverkeer werd echter be trekkelijk ongemoeid gelaten en vormde dan ook een dank bare uitlaatklep. De „Briefe an Freya" van Moltke werden dit voorjaar bij de Duitse uitgeverij Beek in München gepubliceerd en zij bevestigen het beeld dat al uit eerdere publicaties over het leven van Moltke duide lijk was, dat de schrijver er van „een overtuigde christen, was, onomkoopbaar, moedig, zonder vrees of vooroordeel", zoals Marion Dönhof in Die Zeit schreef. „De verdorring van alle menselijke waarden" vond hij het ergste resultaat van het nazi-bewind. De Kreisauers zagen echter weinig of geen kans - Moltke zelf slaagde er overigens in als jurist de oorlogsmachinerie nogal eens te dwarsbomen - om actief verzet te bieden te gen Hitier. Dit typeert overi gens niet alleen de Krei sauers, maar ook andere per sonen en groepen die na Hit- Iers machtsovername krach- Helmut James Graf von Moltke FOTO: SIEDLER VERLAG tens hun functie tot een of an dere vorm van oppositie in staat waren of daar openlijk uiting aan konden geven zoals kerkelijke leiders. Uit een studie van de protestantse his toricus Van Roon (Het Duitse verzet tegen Hitier, uitgave Kok, KampenJ blijkt dat het Duitse verzet aanzienlijk is geweest, maar meestal in het verborgene plaats vond en uit veiligheidsoverwegingen in kleine groepjes. Meestal ging het dan slechts om indivi dueel verzet. Dat verklaart ook waarom het zo lang ge duurd heeft voordat het be kend werd. Bij de officiële kerken was er van een feitelijke verlamming sprake. Bij de katholieken was de uitgangspositie wel zeer ongelukkig. Sinds het een geworden Duitsland on der Bismarck hadden zij met een tweederangsrol genoegen moeten nemen en pas onder Hitier kregen zij de kans hun relaties met de staat in een concordaat te regelen. Maar Hitier lapte vervolgens de meeste bepalingen van dat concordaat aan zijn laars. Niettemin bleven de bisschop pen Hitier gelukwensen stu ren met zijn successen, tot woede overigens van veel ge wone kerkleden. Slechts en kele prelaten zoals graaf Preysing, bisschop van Ber lijn, en bisschop Von Galen uit Munster - twee jaar gele den door de paus bij zijn be zoek aan West-Duitsland ge canoniseerd - waren echt moedig. Ook bij de protestanten kon Hitier aanvankelijk op zeer veel bijval rekenen. Toen deze echter de Evangelische Kerk met eigen bisschoppen naar zijn hand zette, ontstond de Bekennende Kirche, waar de Zwitserse theoloog Karl Barth zo'n belangrijk aandeel in had. Zoals Van Roon schrijft was de Bekennende Kirche een belangrijk poten tieel voor het verzet, maar zelf riep zij daar niet toe op. In tegenstelling tot de katho lieken trok deze kerk na de oorlog wel publiekelijk het boetekleed aan in de zogehe ten verklaring van Stuttgart. Van Roon maakt ook duide lijk waarom Hitier aanvanke lijk van protestanten weinig te vrezen had. De republiek van Weimar was een zaak ge weest van de sociaal-democra ten, onder wie ook veel joden, die zich altijd al tegen de oor log gekeerd hadden. De meer traditioneel ingestelden ke ken met heimwee terug naar het keizerrijk. Politiek was een vuil zaakje waar de meer gearriveerde Duitsers in de tijd van Weimar weinig mee ophadden. Dat blijkt bijvoor beeld uit het net verschenen levensverhaal van Marion Yorck von Wartenburg (De kracht van de stilte- Schets van een leven uit het Duits verzet, uitgave Kok), de we duwe van Peter Yorck. Zij vertelt ook dat Hitier de vrouwen aanzien had ver schaft, daarbij kennelijk doe lend op Hitiers verheerlijking van het moederschap. Op het Berlijns gymnasium zat zij in de klas bij Dietrich Bonhoef- fer die zo'n belangrijke rol ging spelen in de Bekennende Kirche. Deze conservatief ingestelde, voorname protestanten, veelal christenen zonder kerk, - zo zeer hadden zij zich het geloof persoonlijk eigen gemaakt -, bleken aanvankelijk uiterst weinig gedisponeerd om Hit- Ier af te wijzen. Onder invloed van haar man veranderde Marion Yorck ge leidelijk aan haar opvattin gen. Peter Yorck was de con tactpersoon tussen generaal Stauffenberg en de Kreisauer Kreis. Met zo vele anderen, onder wie ook Moltke, werd hij na de mislukte aanslag op Hitier opgehangen in Plötzen- see, de nu vlak bij de Muur gelegen tot museum getrans formeerde nazi-gevangenis. Zij maakte een proces van loutering en bewustwording door dat sterk religieus be paald was. Dat gold in feite ook voor de andere Krei sauers, zoals Freya Moltke heeft opgemerkt. Alleen met die overtuiging wisten man nen als Moltke en Yorck het tegen Hitier uit te houden en met die overtuiging gingen zij naar het schavot. PAUL VAN VELTHOVEN De tentoonstelling over de Kreisauer Kreis is elke mid dag tot 16 november te zien in het Verzetsmuseum te Am sterdam. Vanaf 1 december in het Vredespaleis in Den Haag. De intifadah, de Palestijnse volksopstand in de door 1st bezette gebieden, duurt nu bijna twee jaar. De confront* tussen stenen gooiende Palestijnse jongeren en keihard j tredende Israëlische militairen gaat onverminderd door. vallen nog altijd doden op de Westelijke Jordaanoever erf de Gazastrook. Ook de min of meer gewelddadige variar van het verzet blijven met de regelmaat van de klok opi ken. Deze week waren bij wijze van protest de winkelsL bezet gebied enkele dagen gesloten en Israëlische deurwa ders hebben hun handen vol aan een yvijd verbreide belr tingboycot onder de bevolking van de Westelijke JordaanT Een jaar geleden leek een oplossing voor de permanej crisis in het Midden-Oosten binnen handbereik. De Pq stijnse bevrijdingsorganisatie PLO van Jasser Arafat plechtig afstand van haar historische politieke doelstelll die de vernietiging van de joodse staat behelst. Daarmee lé de weg geëffend naar een internationale vredesconfereiL die het Israelisch-Arabische conflict voorgoed uit de wer( zou moeten helpen. Met name de Amerikanen probereq geruime tijd de partijen aan de conferentietafel te krijg De Israëlische regering blijft echter volharden in een tiek waarvan de uiteindelijke oogmerken even vaag als I bestendig zijn. DAT geldt vooral voor de rechtervleugel van de regerirt coalitie in Jeruzalem, Het Likudblok heeft onder aanvoerPP van premier Shamir, tot dusver met succes, een vertraginl tactiek toegepast. Eerder dit jaar leek de Arbeiderspartij P noeg te krijgen van de chicanes van de haviken van Lik Maar op het belissende moment wist premier ShamirM1 voorkomen dat de extremistische Sharon-vleugel in zijn pa( tij de deur naar een diplomatieke oplossing van het Midd Oostenconflict definitief dichtsloeg. En op het beslissei'd moment durfden de socialisten van Peres de gang naar stembus niet aan. De grote coalitie bleef in het zadel, m leverde wel haar laatste restje geloofwaardigheid en politii g daadkracht in. Sindsdien heeft Israel geen werkelijk initiatief meer nomen om de langjarige impasse te doorbreken. Zeer tot noegen van Shamir, die de ijdele hoop heeft dat de tijd v er zelf een oplossing zal brengen. De conservatieven speculei op de langere adem van hun formidabele leger en op de r n rele en materiële uitputting van de opstandige Palestijn^1 Als het zover is, zullen de Palestijnen in bezet gebied zicht arren moede wel neerleggen bij een door Israel gedicteer rj bescheiden vorm van zelfbestuur, zo is het standpunt. I jr heilloze en gevaarlijke redenering. En een waarmee W hington in elk geval geen genoegen wenst te nemen, al het maar vanwege de belangen, die de Verenigde Staten andere delen van het Midden-Oosten hebben. Een van hun belangrijkste bondgenoten in de ArabisiP wereld is de president van Egypte, Mubarak. Deze lancee onlangs een „tien-puntenplan", bedoeld om de slepende cr op de Jordaanoever en de Gazastrook te beëindigen. K iti van het plan is de deelneming van PLO-gezinde Palestiji aan zowel verkiezingen in bezet gebied als aan de gewer internationale vredesconferentie. Jasser Arafat reageerde matigd positief. Jeruzalem reageerde niet of nauwelijks ergernis van de Amerikaanse minister van buitenlandse ken, James Baker. Die heeft zijn Egyptische en Israelis^n collega's nu uitgenodigd voor een gesprek over Mubar^ voorstèl. Israel wordt dus gedwongen tot een stellingnai die meer inhoudt dan de mededeling dat de zaak nog in s die is. 1 BlNNEN het Israëlische kernkabinet is de discussie met weer hoog opgelaaid. Dit keer lijkt de Arbeiderspartij g< genoegen te nemen met het zoveelste afhoudende, vrijb vende antwoord van de Likud. Het valt te hopen dat Pe voet bij stuk houdt en niet opnieuw door de bocht gaat. 1 gezamenlijke Egyptisch-Amerikaanse vredesinitiatief dient een serieuze kans. Het kon wel eens de laatste kans die Israel krijgt om eigener beweging en langs diplomatie weg de intifadah een halt toe te roepen. De impasse heeft te lang geduurd. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonde stukken te bekorten. Zinloos (3) Sommige mensen denken slecht na alvorens een ingezon den stuk te schrijven en schie ten hierdoor hun bedoelingen ver voorbij of bereiken precies het tegenovergestelde. Een goed voorbeeld is een reactie van een zeer geschokte lezer op mijn brief, waarin ik het on derzoek naar het al dan niet celibatair leven van Jezus als „zinloos" omschrijf. De brief schrijver gaat veel verder: hij noemt het onderzoek Godslas terlijk, walgelijk en diep kwet send. Ongetwijfeld slaat zijn kwalifi catie 'walgelijk' op de geopper de mogelijkheid als zou Jezus een seksuele relatie hebben ge had. Hiermee beoogt de brief schrijver naar ik aanneem niet zozeer de seksualiteit an sich als walgelijk aan te duiden hoe kan hij ook: de voort planting is een aspect van Gods schepping maar de combi natie Jezus-seksualiteit. Met andere woorden: seks op zich is niet slecht (geplaatst in de con text van een liefdesband waar op Gods zegen rust) maar de gedachte dat Jezus aan seks zou hebben gedaan wel! Waarom zou dit zo walgelijk zijn? Wie in de Goddelijke goedheid van Je zus gelooft kan niet anders dan concluderen dat indien de Hei land een seksuele relatie zou hebben gehad Hij die zonder twijfel zou hebben gehad in een liefdesrelatie die Gods ze gen had. Als dat voor iemand geldt, dan toch zeker voor Hem. Wie dus de gedachte aan de combinatie seksualiteit-Je- zus godslasterlijk en walgelijk vindt, gaat in zijn letterlijk blinde eerbied zo ver, dat hij Jezus ongemerkt niet meer eer biedigt, maar juist verlaagt. Onbedoeld, dat zeker, maar toch. Th. G. Veenman, VOORBURG. Ufo (2) Met grote belangstelling heb 'l het stuk van Ron Maat gelei over Willem Heijster uit E e die in Spanje een Ufo film Ook ik ben ervan overtuigd 5 Heijster in elk geval de plan Venus voor een Ufo heeft a gezien. Heijsters' opmerk dat het Venus niet kan zijn weest, omdat de Ufo er al w voordat er één ster te zien v overtuigt me hiervan. Immi Venus is soms zo helder, dat als eerste „ster" (Venus is planeet) te zien is. Wie w waar hij moet kijken kan planeet zelfs op klaarlichte i met het blote oog zien. Ik; heb als amateur-asl noom jaren geleden ei naar Venus zitten turen (t< morgenster) en heb de plan bij die gelegenheid tot twaalf uur 's middags kunr e De eerste waarneming Heijster kan inderdaad betr s' king hebben op een weertv Ion. Velen hebben dit al e gezien: een zilveren bolletje b ineens in kleinere delen eenvalt en verdwijnt. Ik dit zelf te De Bilt eens gezi Wat er gebeurt is dat de bal al stijgend opzwelt en vorm verandert om tenslfl uiteen te klappen. Overigens kan de eerste wa r neming op nog tenminste tl n andere natuurverschijnse betrekking hebben: lensvori I ge wolken (tamelijk zeldz; lijken op schotel, delen ziel veranderen van vorm) en lo's die bekend staan als bij» nen. Bijzonnen vindt n bij vochtige lucht v ver aan weerszijden van de en ook wel erboven. Ze ki nen zeer helder zijn en net regenbogen (het zijn trouwi een soort regenbogen) de m« prachtige kleuren hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2