Paus Paulus veroordeelt repressie op Oost-Timor Evangeliaria uit Karolingische tijd £cidóc (Sotncmt CeidóeSoinatit - kerk wereld Relatie joden-christenen verdeelt christelijke gereformeerden Wat met de normen in De bedrijvige schoof Schoolwijzer Zinvol voorstel brieven van lezers GEESTELIIK LEVEN/OPINIE VRIJDAG 13 OKTOBER 1989 PAGINA Eerste kerkdienst in Kremlin sinds 1918 MOSKOU In de kathedraal van Maria Hemelvaart, de hoofdkathedraal van het Kremlin, is vandaag voor het eerst sinds 1918 een orthodoxe kerkdienst gehouden. Dit heeft de woordvoerder van de raad voor godsdienstzaken van de Sovjetregering meegedeeld. De Russisch-Orthodoxe Kerk her dacht tijdens deze dienst dat 400 jaar geleden het patriarchaat van Moskou werd ingesteld. Pas onder tsaar Boris Godoenov in 1589 lukte het de Orthodoxe Kerk van Rusland om zich los te maken van het patriarchaat van Constantinopel en het patriar chaat van Moskou op. te richten. De eerste patriarch van Mos kou, Iov, ligt in de Maria Hemelvaart-kathedraal begraven. De kathedraal was tot de revolutie van 1917 de hoofdkerk van de Russisch-Orthodoxe Kerk. RK organisaties vrezen Europese apartheid TILBURG Europa is bezig een eigen apartheidssysteem op te bouwen, vinden rooms-katholieke organisaties die zich het lot van de asielzoeker hebben aangetrokken. De Nederlandse regering speelt daarbij „helaas een bedenkelijke voortrekkers rol". „Wie ziet hoe in Nederland vluchtelingen uit de Derde Wereld worden ontvangen, gevangen gezet en gedeporteerd, begint zich af te vragen of apartheid en discriminatie wel echt alleen voor Zuidafrika opgaan", schrijft het Missionair Bondge nootschap, een bundeling van missionaire organisaties, in een brief aan de leden van de Tweede Kamer. Zij vinden het „on begrijpelijk en verwerpelijk" dat vreemdelingenzaken op een lijn wordt gesteld met de bestrijding van terrorisme, drugshan del en zware criminaliteit. Men zegt vaak een grofheid naar links om van rechts een compliment te ontvangen. WET SOVJETUNIE: Geen voorkeur voor atheïsme MOSKOU/PARIJS In een ontwerp voor een nieuwe godsdienstwet in de Sovjetunie is het at heïsme zijn voorkèursbe- handeling ontnomen. Deze derde ontwerptekst die in het westen bekend is geworden, is gepubli ceerd in het Russische emigrantenblad 'Roesska- ja mysl. Het is de bedoeling dat de Op perste Sovjet binnen enkele jaren een besluit neemt over de nieuwe wet over „de vrij heid van het geweten, de vrij heid van godsdienstoefening en godsdienstige organisaties". De wet moet de ondertussen buiten werking gestelde stali nistische wet van 1929 ver vangen. Tot nu toe is het atheïsme on geveer de 'staatsgodsdienst'. In het ontwerp wordt niet al leen, zoals in de twee eerdere ontwerpen, een juridische be voordeling van een bepaalde godsdienst verboden, maar ook expliciet het atheïsme een voorkeursbehandeling ont zegd. Van grote betekenis is het nieuwe artikel waarin gods dienstonderwijs op scholen wordt toegestaan. Als de leer lingen en hun ouders het goed vinden, mag godsdienstonder wijs worden gegeven of on derricht in het atheïsme. De ouders moeten de kosten zelf betalen en mogen desgewenst scholen en charitatieve instel lingen oprichten. Ook de op richting van eigen jongeren organisaties is de gelovigen toegestaan. Op andere punten stemt het derde ontwerp overeen met de twee eerdere versies die in het westen bekend zijn ge worden. De godsdienstige groepen krijgen weliswaar veel meer bewegingsvrijheid, maar moeten de oprichting van een nieuwe kerkelijke gemeente nog wel door de staat laten goedkeuren. De beslissing daarover ligt niet meer bij de plaatselijke com munistische partij, maar bij de raad van volksafgevaardig- 'den. Vele godsdienstige activitei ten die officieel nog verboden zijn, maar vaak oogluikend worden toegelaten, worden legaal als het nieuwe ontwerp wordt aangenomen. Het gaat uj-.rKij onder meer om het charitatief werk van de ker ken. Zij mogen ook godsdien stige boeken uitgeven en godsdienstige voorwerpen produceren. Welke van de drie nu beken de wetsvoorstellen aan de Op perste Sovjet zullen worden voorgelegd, weet niemand, al dus 'Roesskaja mysl'. Geen van de ontwerpen is tot nu toe officieel gepubliceerd. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Franeker-Sexbierum en te Ridderkerk P.W. van de Kamp, als miss. pred. verbonden aan de kerk van Assen-Zuid, l.l. werkzaam te Brazilië, wonende te Assen. DILI In zijn preek gis teren tijdens de mis in de Oosttimorese hoofdstad Dili heeft paus Johannes Paulus II fel uitgehaald naar het repressieve op treden van het Indonesi sche leger tëgen de Oost- timorezen. Tijdens de mis onderging een aantal jon geren aan den lijve het brute optreden van de In donesiërs. „Al jarenlang ervaart U aan den lijve dood en verderf als gevolg van conflicten. U weet wat het betekent om slachtof fer te zijn van haat en strijd. Onschuldige mensen zijn ge storven terwijl anderen ten prooi zijn gevallen aan ver gelding en wraak", aldus de paus in zijn preek. De jongeren waren lid van Fretilin, de organisatie die te gen de Indonesische over heersing strijdt sinds het eiland 13 jaar geleden werd geannexeerd. De paus begaf zich meteen naar zijn auto en vertrok naar het vliegveld, Indonesische militairen slaan op dertig meter voor het altaar waaraan de paus gisteren in de Oosttimorese hoofdstad Dili een mis opdroeg, jongeren in elkaar. foto ap vanwaar hij naar Jakarta ver- is donderdag uitgelopen op Oosttimorezen door het vei- trok. Priesters hadden inmid- ongeregeldheden. Tijdens een ligheidskordon naar voren, dels de gemoederen bedaard. openluchtmis, die werd bijge- zwaaiend met een spandoek Het bezoek van paus Johan- woond door zo'n 100.000 men- van de bevrijdingsbeweging nes Paulus II aan Oost-Timor sen. drong een groep jonge Fretilin. In de vierde eeuw na Christus kreeg het evan geliarium, een bundeling van de vier evangeliën, een belangrijke functie bij de verkondiging en verspreiding van het christendom. Met de aanvaarding van het christendom door Constantijn was de verspreiding ervan door het hele Romeinse rijk op legale wijze mogelijk ge worden. Bekend is het ver zoek uit de levensbeschrijving van deze eerste christelijke keizer aan Eusebius, de kerk vader uit Caesarea, om vijftig perkamentcodices voor de kerken die in 330 in zijn hoofdstad Constantinopel werden ingewijd: „Het lijkt ons namelijk gepast jouw in zichten te verbreiden (Eusebi us was de eerste die een der gelijke selectie uit de bijbel maakte, red.), zou je zo goed willen zijn vijftig exemplaren van de waarlijk Goddelijke SoKrifturcn, waarvan je de beschikbaarheid en het ge bruik als bijzonder belangrijk erkent, op kunstig en sierlijk perkament, in goed leesbaar schrift en gemakkelijk for maat, door kalligrafen die hun kunst goed verstaan, te laten afschrijven". Vanuit Caesarea begon dus de verbreiding van de evangelia ria die op de eerste plaats be doeld waren voor de ere dienst. Uit de opdracht van Constantijn vloeiden al een aantal prachtige exemplaren voort, maar deze kunst be reikte een hoogtepunt met de evangeliaria ten tijde van Ka- rel de Grote en diens opvol gers, tussen 800 en 1000 na Christus. Een aantal van deze hand schriften is momenteel te zien in het Museum Meermanno- Westreenianum in Den Haag. Bisschop R. Bar van Rotter dam opende gisteren deze sterk religieus getinte ten toonstelling waarop elf fraai verluchte handgeschreven boeken van ruim duizend jaar oud bij elkaar gebracht zijn. De meeste codices zijn afkom stig uit Keulen. Het belangrijkste exemplaar dat getoond wordt op de ten toonstelling is het Schnlltgen- evangeliarium uit het gelijk namige museum in Keulen. Om het te kunnen behouden werd het uit zijn band ge haald en kunnen alle verluch te bladen naast elkaar worden Het evangeliarium uit het Keulse Schnütgen-museum. De af beelding toont 0e evangelist Johannes en het incipit (begin) van het Johannes-evanaelie. foto: rheinisches bildarchiv köln getoond. Hierdoor wordt ook zichtbaar hoe zorgvuldig de versiering van een evangelia rium was gepland. Zowel de gebruikte schriftsoorten als de decoratie en illustratie leiden de lezer door het nuttige, maar in religieus opzicht min der belangrijke voorwerk naar het hoogtepunt, de evan gelieteksten zelf. Steeds begint de verluchting met een portret van de evan gelist, gevolgd door een titel, een fraai versierde, pagina grote hoofdletter en een blad zijde in goud geschreven tekst. Behalve de bladen uit het Schnütgen-evangeliarium zijn nog tien handschriften ten toongesteld. Vier ervan zijn afkomstig uit de Dom in Keu len. Haar handschriften wor den normaliter niet uitge leend, maar voor de tentoon stelling in Den Haag is een uitzondering, gemaakt. Niet zonder reden. De conservator van het Schnütgenmuseum, Anton von Euw, stelde name lijk deze tentoonstelling sa men en schreef ook de catalo gus die op de omslag gesierd wordt met bladen uit het Schnütgen-evangeliarium. De overige zes evangeliaria die hij beschrijft zijn gehaald uit het Catharijneconvent in Utrecht, de universiteitsbi bliotheek van Leiden en uit de Koninklijke Bibliotheken van Brussel en Den Haag. Een hoogtepunt van de ten toonstelling is de beroemde Alcuinus-bijbel - eveneens af komstig uit Keulen - die een halve meter hoog is - en de volledige bijbeltekst bevat zo als die werd samengesteld door de Angelsaksische ge^ leerde Alcuinus, een tijdge noot van Karei de Grote. Zijn tijd was niet alleen groot in artistiek opzicht, zo schrijft Anton von der Euw, ook in geestelijk opzicht bracht zij vernieuwing. Deze artistieke en geestelijke vernieuwing werd zichtbaar in de evange lieboeken uit zijn tijd. De tentoonstelling in het mu seum Meermanno-Westreeni- anum is te bezichtigen tot 6 januari 1990, van maandag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00. Toegang vrij. Prijs van de fraai geïllustreerde catalo gus/ 25,-. GRONINGEN „De de- putaten (deskundigen) voor Evangelieverkondi ging onder Israel moeten afstand nemen van het Overlegorgaan Joden en Christenen (Qjec). Dit vanwege de visie van het Qjec, die in toenemende mate uitkomt in optreden en publicaties". Dit voorstel diende ds. J. van Amstel (Ede) in tijdens de sy node van de Christelijke Ge reformeerde Kerken (CGK) in Groningen. Tijdens de behandeling van de evangelieverkondiging on der Israel bleek, dat de desbe treffende deputaten geen ge makkelijke taak hebben. Aan de ene kant is er de door het merendeel der joden bepaald niet gewaardeerde prediking in Israel van Christus als zoon van God. Daarbij stuit volgens deputaten-rapporteur ds. H. Biesma (Amersfoort) het de- putaatschap bij medechriste nen bovendien op „Goeree- achtige praktijken" enerzijds en anderzijds op een „filose- mitisme waarbij je de haren ten berge rijzen De synode discussieerde over de opvattingen van het depu- taatschap zelf. Gaan deputa ten mee in de trend die het „gesprek" in de plaats wil stellen van echte zending on der de joden, zo vroegen ver schillende afgevaardigden zich af. Volgens de deputaten heeft God zijn verbond met Israel nooit verbroken, en zal Hij dat ook nooit doen. Daarin verschilt zending onder joden van zending onder heidenen. Toch zal het getuigenis over Jezus als gekruisigde zoon van God niet achterwege mo gen blijven, aldus de deputa ten. Veel afgevaardigden bleken het niet eens met de mening van deputaten. Die laatste ne men volgens ds. Biesma met hun standpunt een geisoleer- de positie in binnen het Ojec. De bezwering van ds. Biesma dat deputaten „zich niet door het Ojec in een bepaalde hoek zal laten drukken" en een op roep tot vertrouwen daarin, beletten ds. van Amstel niet het bovengenoemde voorstel in te dienen. Over dit en an dere ingediende voorstellen spreekt de synode zich op de laatste zitting in november Als men de publikaties en de discussies over het onderwijs van de laatste tijd volgt, moet men wel tot de conclusie komen dat er een nieuw tijdperk voor dat onderwijs gaat aanbreken. Terwijl men bijna zou vergeten, dat er de laatste tien jaar toch heel wat vertimmerd is aan het onderwijsgebouw. De vraag is niet alleen: wat moet er gebeuren?, maar ook: wat is er moge lijk? Een van de visies op het on derwijs van de toekomst leest men in het in boekvorm ver schenen rapport „De bedrijvi ge school". Het is gemaakt in opdracht .van de Algemene Bond van Onderwijzend Per soneel (de ABOP). (Uitgave Meulenhoff). Gevraagd werd een gefundeerde schets te ge ven van allerlei ontwikkelin gen in onze samenleving en de gevolgen daarvan voor het door de overheid bekostigde onderwijs, het onderwijsper soneel en de taak van de overheid. In een analyse van de situatie ^en nieuwe wordt geconstateerd dat er te- Het is ondoenlijk hier ook veel uitvallers en zittenblij- vers in ons onderwijs zijn en dat er ook te weinig leerlin gen doorstromen naar de zo genoemde hogere typen van onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs is soms te laag, er zijn achterstanden bij be paalde bevolkingsgroepen, het onderwijs sluit niet altijd even goed aan op de arbeidsmarkt. Verder is er in de samenle ving te weinig waardering voor de leraren. Dat is nogal wat. Maar de nuchtere beschouwer zal toch onmiddellijk tot de conclusie moeten komen, dat deze klachten niet van vandaag of gisteren zijn. Waarschijnlijk is die onderwaardering van de leraren het meest iets, dat de laatste tijd is geconstateerd. De commissie, die het rapport samenstelde, vindt dat er een nieuwe school moet komen met een nieuw klimaat, een nieuwe cultuur, een nieuwe organisatie. Zij richt zich daarbij minder dan het vroe ger gebeurde op de structuur van het onderwijs alswel op de inhoud ervan, het werken in de klas. Hetgeen te waar deren valt. maar enigszins volledig het een en ander weer te geven. Daarom een keuze. Interes sant zijn de culturele ver schuivingen, die men consta teert. Ze zullen niet iedereen onbekend in de oren klinken. „Een van de belangrijkste cul turele veranderingen van de afgelopen decennia is de afna me van de invloed van de godsdienst op het Nederlandse volk. Het verst voortgeschre den zijn de veranderingen die voortkomen uit de toegeno men individualisering." Maar, wordt er dan onmiddellijk aan toegevoegd, het minder vanzelfsprekend zijn van tra ditionele normen en waarden kan bevrijdend werken, maar ook onzekerheid meebrengen. Bovendien blijft men toch ook verantwoordelijk voor elkaar. Onduidelijk is, als ergens be paalde normen en waarden zijn verdwenen, welke er dan voor in de plaats zijn geko men. Veel mensen voelen zich niet meer verantwoorde lijk voor onze samenleving. In het rapport leest men dat het onderwijs in ieder geval aandacht zou moeten hebben voor normen en waarden die in onze samenleving alge meen worden onderschreven. Waar die vandaan moeten ko men is mij in dit stuk ondui delijk. Hier ligt de onzeker heid voor velen, een groot ge vaar voor onze samenleving: het zoutend zout van het christelijk geloof is op vele plaatsen verdwenen, maar er is nog niets voor in de plaats gekomen. Steeds meer men sen constateren dat met onge rustheid in hun hart. Gecon stateerd wordt ook, dat de re latie ouders - kinderen aan het verschuiven is. Veel ou ders verkeren zelf in onzeker heid over normen en waarden en hebben moeite met de ba lans tussen vrijheid en gezag suitoefening. Bij de toenemen de problemen die men soms heeft met de opvoeding ver wacht men heel wat van de school. Die school krijgt te maken met kinderen van ou ders die veel van huis zijn, met kinderen, die in een jeugdcultuur terecht komen waar de school vaak niet goed op aansluit. Een belangrijk punt voor de toekomst is ook de zeer grote hoeveelheid informatie die over een mens wordt uitge stort. (Men lette eens op het aantal kanalen bij de kabelte levisie, etc. etc.). Het onder wijs zou zijn leerlingen moeten leren op basis van gel dende waarden een kritische keuze te doen uit de hoeveel heid van de aangeboden ken nis, en zich daardoor een me ning te vormen. Leervermogen De school die dit alles en nog veel meer zou moeten doen, krijgt de naam van „De be drijvige school". Centraal staat daarin „de bevordering van het zelfstandig leerver mogen van het kind". De le raar moet meer begeleider worden in plaats van lesge ver. Om het individualisme te doorbreken moeten leerlingen meer in groepen werken, in een eigen tempo. De school zal meer professio neel geleid moeten worden en ook wat groter moeten wor den, gemiddeld. Ze zal nog autonomer moeten worden, de overheid wordt flink op afstand gehouden. Wat opvalt is, dat in het hele boek prak tisch geen onderscheid wordt gemaakt tussen de taak van de openbare en van de bijzon dere school. Het gaat steeds over het onderwijs. Blijft de overheid dan wel op afstand, er wordt geen rekening mee gehouden dat bijvoorbeeld de vrije confessionele school op tal van punten tot heel andere constateringen zou kunnen komen en ook tot een andere vormgeving van de eigen school. Ik deel de conclusie, door drs. K. de Jong Ozn. dat we met name ten gevolge van de ontkerstening van onze samenleving voor aller lei geheel nieuwe opgaven staan, maar vind tevens dat de bijzondere school op een eigen manier de handschoen moet opnemen. Daartoe daagt dit boek wel uit. En de over heid dan, de nieuwe minister van onderwijs? Laat men niet weer in de fout vallen, dat men binnen vier jaar weer van alles wil veranderen. Laat men proberen een proces te ontwikkelen, dat meer on afhankelijk is van allerlei ka binetswisselingen. Die rust in de ontwikkeling heeft het on derwijs wel nodig. MINISTER Korthals Altes van justitie heeft de Tweede Ka mer een wetsontwerp voorgelegd, dat beoogt het lot enigszin [i te verzachten van slachtoffers van misdrijven en tevens eejv bijdrage te leveren om te helpen strafbare zaken te voorko men. De minister wil wettelijke regelingen treffen om verP oordeelden te kunnen verplichten hun slachtoffers schade vergoeding te betalen. DiE in het wetsontwerp genoemde plicht is gebaseerd op diy uitgangspunten van een begin vorig jaar verschenen rappor van een adviescommissie. Een dader die wettelijk aansprake lijk kan worden gesteld voor toegebrachte schade, zal ziji slachtoffer niet als straf schadeloos moeten stellen, maar alsj opgelegde maatregel. Zo'n betaling staat dus geheel los van de straf die een veroordeelde kan worden opgelegd. DiT alleszins redelijke wetsontwerp verdient een snelle be-' handeling door het parlement. Al te lang immers staan slachtoffers van de sterk gegroeide misdaad in de kou. Er zit-1 ten echter wel allerlei haken en ogen aan het voorstel. Aller eerst wordt verreweg het grootste deel van de misdrijven nooit opgelost. Het slachtoffer kan dan geen vergoeding ver-1 wachten voor schade die niet door verzekering of waarborg- fonds wordt gedekt. Bij een groot deel van de daders die wél in de kraag wor den gegrepen, blijkt daarnaast vrijwel geen cent te halen. In die gevallen heeft het aanspannen van een civiele procedure voor het verkrijgen van een schadevergoeding weinig zin: dat zou meer kosten dan het mogelijk opbrengt. Er zijn der halve tal van misdrijven, waarin de goed bedoelde aanbeve lingen van de adviescommissie geen zoden aan de dijk zet- Wie als het wetsontwerp eenmaal is aangenomen j een schadeloosstelling verlangt van de dader zal allereerst! diens financiële draagkracht moeten bepalen. De praktijk zal dan al snel leren, dat de nieuwe wet op slechts een handjevol' gevallen met succes kan worden toegepast. Toch is de wet zinvol, temeer omdat van de voorgestelde maatregel wel de gelijk ook een preventieve werking kan uitgaan. In het geval van een welgestelde automobilist die dronken een ongeluk veroorzaakt waardoor iemand invalide wordt, biedt de nu op stapel staande wet het slachtoffer meer moge lijkheden. Er is dan een betere kans met succes een civiele procedure voor schadevergoeding aan te spannen. Niet al leen voor materiële, maar ook voor immateriële schade. Bij zulke processen zijn in een land als Amerika veelal enorme bedragen aan de orde. Zover zal het in ons land wel niet komen, maar het is niet meer dan billijk dat de moge lijkheden worden verruimd. Wie geregeld onder invloed rijdt weet dan, dat in geval van een aanrijding hem of haai naast de gebruikelijke straf ook nog een forse schadeclaim boven het hoofd kan hangen. Dat kan alleen maar helpen dergelijke misdrijven te voorkomen. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Stadhuis Wat is er gaande daar in 't Haegje? Alle gemeenten bezui nigen op hun stadhuis-nieuw- bouw en (ver)bouwen voor ge middeld 20 miljoen, maar 't stadhuis aan het Spui kost 300 miljoen. Voor 13 miljoen heeft Delft een zwembad in de Phö- nixstraat tot stadhuis omge- bouw (Jo Koenen). Schiplui den bouwt voor 10 miljoen een grote elektriciteits-nutshal om tot nieuw stadhuis. Maassluis en Gouda hebben een veiling hal en 17e-eeuwse panden tot stadhuis omgebouwd. Rotter dam verbouwt ook het be staande stadhuis aan de Cool- singel. Sinds 1975 ruilt de ge meente Den Haag rijkspanden voor flats. Het militair hospi taal aan de Fluwelen Burgwal is zo'n voorbeeld. Had Den Haag het stadhuis aan het Monchyplein ook niet kunnen ruilen met het ministerie van defensie? Als Den Haag denkt dat ze „uniek" zijn, dan heb ben ze het mis! Delft gaat in 1992 van een goedkopere ar chitect een kopie van het Spuitheater voor 10 miljoen nabouwen. De neo-barok TU- bieb met mogelijkheid tot the- aterombouw wordt medio 1994 gesloopt voor een luxe-appar- tement/5-etage-flatje! A. Muster, DELFT. Fatsoensnormen Een Haags strafadvocaat, die zich onlangs wederom moest verantwoorden voor dë Haagse Raad van Discipline, verweet de advocaten van kla gers zijn eigen collega's derhalve dat zij „verschrik kelijke blunders hebben ge maakt, klinkklare onzin heb ben verkondigd en blijk heb ben gegeven niets van het strafrecht af te weten". Be paald niet voor de eerste keer geeft bedoelde strafadvocaat er in elk geval blijk'van wei nig weet te hebben van de in de Nederlandse samenleving heersende fatsoensnormen in het algemeen en van de voor advocaten bestemde gedrags regels in het bijzonder. Over 'klinkklare onzin' gesproken: zelfs de Chinese regering en het nazisme werden er door de kennelijk in het nauw gedre ven advocaat met de 'haren bijgesleept' om zijn gelijk aan te tonen. „Strafrecht is toch geen recht", zei ooit Paul Scholten gekscherend tegen zijn toenmalige assistente me vrouw Hazewinkel-Suringa. Men zou het afgaand al thans op de uitlatingen van deze Haagse straQurist slechts kunnen beamen. Mr. B.J.J. Schwanebeck, DEN HAAG. Virus De hele computerwereld heeft wekenlang op zijn kop gestaan vanwege een vermeend com putervirus. Ook zo blij met uw ouderwetse kofferschrijfma- Zinloos onderzoek (2) Geschokt was ik door het be richt over een aantal weten schappers die een onderzoek hebben verricht om aan te to nen, dat Jezus niet celibatair geleefd zou hebben. „Zinloos onderzoek" schreef een brief schrijver in een reactie. Dat is te zwak uitgedrukt! Godslas terlijk!! Hoe kan iemand twij felen aan de heiligheid van Je zus. Hoe durven ze Hem in discrediet te brengen! Alleen de veronderstelling is al wal-, gelijk en diep kwetsend. Laten wij het hoofd buigen voor Hem en vergiffenis vragen voor wat Hem is aangedaan. M.L.E. van Mulbregt, DELFT. Oort De belastingplannen van prof. Oort zijn nog niet van kracht of belastingadviseurs hebben al uitgeknobbeld waar de toe komstige wet gaten vertoont en hoe het bedrijfsleven daar gebruik van kan maken. Dat moeten heel kiene jongens zijn. En je vraagt je af waarom het ministerie van financiën die lieden niet in dienst neemt. Ze zullen uiteraard een fors salaris vragen, maar dat is na tuurlijk snel terugverdiend. H.J. Jongsma, LEIDSCHENDAM. Voetbal Als voor het grote publiek de kaartverkoop begint voor de voetbalwedstrijd Nederland- Finland, is het stadion naar verwachting al uitverkocht. De plaatsbewijzen zijn dan verkocht aan mensen met kor tingskaarten die zich in de voorverkoop van een kaartje hebben kunnen verzekeren. Daarmee wordt een wedstrijd van het Nederlands elftal net zo elitair als een golfwedstrijd heet te zijn. En dat is mis schien wel goed. Ooit een aan hanger gezien van José-Maria Olazabal die met zijn golfpara- plu een supporter van Ronan Rafferty de hersens insloeg? Of golfliefhebbers die takken van bomen rukten om er Bernhard Langer mee te beko gelen? Nou dan. En zo komt het ook wel weer goed met het Nederlandse voetbal. W.P. de Vries, WASSENAAR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2