I DE STERKE LICHTGEWICHT ndegeest en Rhijngeest doen op onze waakzaamheid Computerkunst in De Waag I NIEUWSTE RETOURFLES VAN COCA-COLA NEIDEN OMGEVING £etdóc Commit DINSDAG 10 OKTOBER 1989 PAGINA 15 |£N WAARSCHUWING TEGEN „VERSTEDELIJKING" ONVERVANGBAAR GEBIED j het constant dicht- pien en volbouwen van j randstedelijke westen i. ons land, past zeer ze- Dn enige liefhebbende dacht voor de cultuur- die ons zijn na- iten en aan onze zor- i.j zijn toevertrouwd. We ze nog, doch laten aii op onze tellen passen; ligt nu een- als een kaper op de waar het gaat om het ppen van levens- en pnruimte voor nieuwe iteraties. Het kan daar- geen kwaad dat er °jr een aantal bekom- Ofde lieden een paar ^tukken voor het voet- jt der geschiedenis zijn iald met de bedoeling lieper in ons hart te :*en opdat de tijdgeest niet zal verslinden. gaat om de eens zo •heuze landgoederen en Rhijngeest, groene en monu- oases in een k ïtslibbend woonge- Over deze eerbied- buitenplaatsen is boekje samengesteld in eind vorige week is ^geboden aan Leidse en igstgeestse gemeentebe- urders. Immers, de ^Je buitens mogen dan 2 Oegstgeests grondge- jjti liggen, ze bevinden A ook onder de rook i f Leiden dat buitendien /„zijn begroting met En- te maken heeft. van „Endegeest «hijngeest: natuur en histo- ontdekt" was in "ïden van een strijdlustig Wiebe Blauw en Krijgsheld (nomen est }n) van respèctievelijk het Irtcomité Bosgeest en de Milieuzorg Oegst- die beide begin dit jaar pig hebben geprotesteerd In de bouw van villa's op [terrein van de landgoede- J' om de restauratie van kas- Endegeest te kunnen be- j. igen. In een aantal artike- n geven deskundigen uitleg r het ontstaan en de ont- 3 keling der twee landgoe- fl in. Verder bevat het boek- liten en wetenswaardighe- over de historie, de vroe- bewoners, het landschap iet planten-en vogelleven rond de twee landgoede- Kasteel Endegeest, thans in gebruik als kantoorruimte voor het psychiatrisch ziekenhuis; op de voorgrond de kinderboerderij. Venters visie mevrouw dr. M^van der Plas, die vele jaren werkzaam was als internist op de inrichting Endegeest. Prof. dr. P.Seven- ster, hoogleraar biologie aan de universiteit in Leiden, ging in op de natuurwaarde van de landgoederen in deze sterk verstedelijkte omgeving. En Sevenster kan het weten, be genadigd bewoner als hij is van het Huys te Warmont en. kenner van alles wat groeit en bloeit, soms tegen de verdruk king in. Marian Kathmann en Kees Langeveld zijn actief als natuurgidsen bij de Leidse af deling van het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN) en gingen in het boekje nog meer in op de verschei denheid aan planten en vogels die op de twee „geesten" kun nen worden aangetroffen. Jan Wolkers komt er ook aan te pas, als rasechte Oegstgeeste- naar en minnaar van het on vergankelijke Witte Huis, waar eens Ortega y Gasset, Freud en Einstein in-en uitlie pen, tot Wolkers' intense, be spiegelende genoegen. Toen medio vorig jaar bouw plannen voor een villawijk be zijden de Endegeesterstraat- weg zich opdrongen, raakten milieubeschermende tegen standers var* de plannen in op winding. Ze vochten zich door allerlei redenaties van project ontwikkelaars heen en zetten ^ich aan het schrijven van een bijna ontroerende brochure die nu in een bescheiden oplage in Oegstgeestse boekwinkels te koop wordt aangeboden. Het is meteen al pakkend, waar dr.van der Plas opent met de geschiedenis van het landgoed Endegeest. Zij ver plaatst zich daarvoor naar 1307, toen er nog ridders op zware knollen rondreden en het vizier van hun helmen slo ten of openden als er een te genstander uit het zadel te lichten viel. En hun wapen schilden beloofden veel goeds en toegewijde overgave ten aanzien van de edele maagden en andere vrouwen wier kam pioen ze wilden Zijn op al de toernooien waar ze zich op in konden schrijven. Hasekine Dr.van der Plas gaat daar ver der niet op in, maar ze start met een oorkonde waarin de naam van de versterking En degeest voor het eerst opduikt. Dat was in de tijd dat hoge vrouwen nog namen als Hase kine konden dragen. Zoals Ha sekine van Endegeest, die 12 morgen land (ca. 10 ha.) in de schoot geworpen kreeg bij wij ze van belening. Na haar volg den eeuwen met tal van ambtsdragers, zoals in de 17e eeuw schouten, schepenen, burgemeesters van Leiden ook wel. De geslachten van Alkemade, Poelgeest en Endegeest sloten zich aaneen en vertakten zich. Endegeest was destijds het „grootste huis" van Oegstgeest. Daar werden belastingen ge heven op basis van het aantal schoorstenen. In 1452, temid den der Hoekse en Kabeljauw se twisten, telde Endegeest acht schoorstenen, onmiddel lijk gevolgd door de nederzet ting Abtspoel die zeven schoorstenen had. Dat telde aan voor de graaf. Het is, ove rigens, maar goed dat groen zo snel aangroeit als je er ten minste geen stenen fundamen ten en muren op bouwt. In 1573 werd de sterkte op bevel van Willem van Oranje door Leiden gesloopt en alle opstal len, bomen, gewassen en wat dies meer zij verdwenen opdat de nakende Spanjolen zich er niet konden verschansen. Zo ging het door, maar Endegeest bleef op de been en verleende ih 1641 betaald onderdak aan de befaamde Franse wijsgeer Descartes, seigneur Cartesius, die er zijn filosofisch oeuvre bijhield. Endegeest beleefde nog veel meer opzwepende tij den onder aanzienlijke perso nages, waarover in dit boekje het fijne uit de doeken wordt gedaan. Oegstgeest mag wel trots zijn op van die verheven ingezetenen. Een fameuze en hooggeacht bewoner van En degeest was mr.Gevers, 150 jaar geleden o.a. minister van buitenlandse zaken. Na zijn overlijden werd Endegeest de plaats van een „krankzinni gengesticht", en volgebouwd met paviljoens. Eenzelfde gloedvolle omschrij ving kreeg van deze auteur het landgoed Rhijngeest, opge zet rond 1638. In 1960 was het huidige parkeerterrein nog bollengrond. Pas in 1764 dook de naam Rhijngeest voor 't eerst op. Nog steeds kennen we Villa Rhijngeest, waar hon derd jaar geleden nog een douairière Van Tuyll-Deutz woonde, tot meerdere eer en glorie van het waardige Oegst geest. Verder spreekt de au teur haar weerzin uit tegen een geprojecteerde villawijk, als een bedreiging van het 50 ha. grote „aaneengesloten na tuurmonument". Dit wordt door haar als „griezelig" erva ren. Gelukkig worden het „maar" 37 villa', en het aangrenzende weiland en bos worden ge spaard. Anders zou het er ook niet best uitzien voor de „waarden van het gebied", zo als die door prof.Sevenster royaal worden beschreven, in clusief „de strandwal van En degeest". Daarvoor ging de hooggeleerde beschrijver terug naar een paar duizend jaar voor Christus. Het gaat daarbij De Villa Rhijngeest. in op, onder méér, de „mooie stinzeflora en een ongetwijfeld belangrijk refugium voor de zo bedreigde vleermuizen". En hij looft de rijke bosranden en zet zich sterk af tegen de toe nemende verstedelijking die zijn troetelgronden bedreigt. „Wat wij in ieder geval moeten nalaten is villa's bou wen in het gebied. Wat wij moeten doen is het gebied als geheel handhaven en onder houden". Hij denkt daarbij aan het vormen van een stichting of vereniging die zich ten doel stelt de landgoederen te be houden: „Nieuwe wegen moeten we zoeken, in plaats van doorgaan met het traditio nele afbrokkelingsproces". Strandwalbos Klare taal, die door velen overgenomen mag en moet worden. Ten bate van een overgeleverd natuurschoon dat nog steeds spreekt van een overgang tussen strandwalbos en open veld. „Een villawijk er over heen, en het is uitge wist voorgoed!", schrijft Marian Kathmann. Als je op de rijksweg Den Haag, rich ting Amsterdam passeert, zie je rechts niet ver van Willi- brords erve die fiere, hoge Het bos van Rhijngeest vanaf de weilanden, waar een deel van de villa's is gepland. omheining van rijke bomen. Links is alles kaal, want daar drijft onze welvaart op de tuinders- en bollencultuur. Maar ter rechterzijde is nu nog ruimte (en jaaggebied) voor de vogels. Al zie je ze weinig en hoor je ze maar af en toe, toch is daar nog steeds een popula tie die op Rhijngeest gelegen heid geeft aan broed- en trek vogels. Op gezag van Kath mann en Kees Langeveld ne men wij aan dat hier de grote bonte specht, de boomvalk en bosuil hun plezier en gevecht voor het leven hebben. Dan heb ik 't nog niet eens over de grauwe vliegenvanger, de straatmees, de zwartkop, de spotvogel en de nachtegaal. „Een enkele keer wordt de beflijster waargenomen, even als de waterral en de hout snip". Kees Langeveld heeft het over „stinzenplanten", zoals die vroeger op (van huisuit Friese) buitenplaatsen en boerenho ven, stinzen, voorkwamen. Verwilderd, maar o zo boeiend en ravissant. Op de geestgron den van de buitens in Oegst geest vinden we ze terug: knikkende vogelmelk, de hol- wortel, sneeuwklokje, wilde hyacint (ook prof.Sevenster op i z'n Huys te Warmont weet er I alles van), alsmede daslook, Maarts viooltje en de Arons kelk. Ook wordt omtrent En- degeest en Rhijngeest de lof gezongen (en gevonden) van_ fluitekruid, dagkoekoeks bloem, look-zonder-look, na- gelkruid, speenkruid en bos- anemoon. Als het jaargetijde gunstig is, tenminste. „Ordinair park" Zo gaat het er aan toe, in de brochure „Endegeest en Rhijn geest". Om enthousiast van te worden, ware de bedreiging door de te bouwen 37 villa's niet zo voelbaar. Jan Wolkers had, op verzoek, ook verno men van de aantasting van een leefbaar milieu in „zijn" Oegstgeest. Hij zoog aan z'n pen en beschreef de roem van de planten, bloemen en bomen die nu door projectontwikke laars overwoekerd dreigen te raken. Hij vreest voor een „or dinair park", dat geen ruimte meer om zich heen heeft. Hij vreest ook, dat men over 10 jaar er „al enorme spijt van zal hebben als dat daar gebeurd is". Wolkers („Terug naar Rhijngeest"): „Projectontwik kelaars: het schijnt dat ze te genwoordig niet eens meer in de hel toegelaten worden, om dat men bang is dat ze daar zelfs de boel verpesten. Laten ze maar elders in Oegstgeest gaan zoeken om hun bunga lows neer te zetten, zonder dat je er zo'n schitterende omge ving voor uitverkoopt". Aldus Jan Wolkers vanuit z'n Texels bastion. Men mag zich reppen, tenein de nog een exemplaar van „Endegeest en Rhijngeest natuur en historie opnieuw ontdekt" te bemachtigen. Er liggen nog een paar honderd exemplaren te koop bij de Oegstgeester boekhandel. An ders belle men, om uitkomst, Wiebe Blauw (071-175873), of Klaas Krijgsheld (071-154364). Bezorgdheid over brandweer Wassenaar WASSENAAR Het aantal vrijwilligers bij de Wassenaar- se brandweer loopt terug. Alle fractievoorzitters spraken tij dens de gisteravond gehouden commissievergadering algeme ne en bestuurlijke aangelegen heden hun bezorgdheid hier over uit. Met 39 vrijwilligers is de kritische ondergrens van 36 bijna bereikt, meenden de po litici. De brandweercomman dant legde de commissieleden uit dat bij het verminderen van het aantal vrijwilligers een ander systeem van oproe pen zal worden gevolgd. De druk op de vrijwilligers zal daardoor niet extra oplopen. Verder verder verwachten zo wel de fractievoorzitters als de brandweerleiding dat de bouw van de nieuwe brandweerka zerne tot toeloop van vrijwilli gers zal leiden. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. (ADVERTENTIE) VAN DIGITALE DENKKAMER TOT INTERACTIEVE INSTALLATIE LEIDEN „Het bijzon dere van de computer is dat het een kunstenaar de mogelijkheid biedt om beelden te scheppen die je vervolgens kan manipule ren en in beweging te brengen. Dat manipuleer bare is inherent aan een computer. Er zijn oneindig veel mogelijkheden voor toepassingen". Dat vertelt de Leidse kunsthistoricus Frans Peterse. In opdracht van de Directie Culturele Zaken van de Ge meente Leiden stelde hij de tentoonstelling 'De Imaginaire Ruimte; beeldende kunst en computers' samen. Vanaf don derdag tot en met 12 novem ber is de expositie te zien in De Waag. Frans Peterse: „Een kunste naar moet heel sterk in zijn schoenen staan om met de computer te kunnen werken. Hij moet heel duidelijke idee ën hebben, anders verdrinkt hij in de mogelijkheden. De meeste kunstenaars die com puters gebruiken zijn zich daar heel goed van bewust. Ze zijn bijvoorbeeld lang niet allemaal krampachtig bezig om estheti sche beelden te genereren, maar maken juist vaak ge bruik van de vele toevalsfacto ren die de computer heeft". Oproep De kunstenaar die in ons land het meeste faam verwierf door het gebruik van computers is ongetwijfeld Peter Struycken. Werk van Struycken zal ech ter niet te zien zijn op 'De Imaginaire Ruimte'. Het gaat vooral om de jongste generatie kunstenaars. Frans Peterse heeft daartoe een oproep ge plaatst in een toonaangevend tijdschrift voor beeldend kunstenaars met het verzoek werk in te zenden dat met be hulp van computers tot stand kwam. Er kwamen veel reac ties, waaruit een selectie is ge maakt. De tentoonstelling beoogt wel iswaar een breed beeld te ge ven van computergebruik in de kunst, niettemin ontbreken enkele belangrijke toepassin gen en zijn sommige facetten onderbelicht gebleven. Peter se: „We wilden alleen kwalita tief goed werk laten zien. Met name de inzendingen op het gebied van de „paint-program- ma's" dat zijn programma's waarmee je op het beeld scherm kunt schilderen wa ren nogal ondermaats en die worden dus ook niet getoond". Peterse vervolgt: „We hebben de nadruk gelegd op de tradi tionele kunstgenres, zoals schilderkunst, beeldhouw kunst en installatie. We heb ben bijna geen audiovisuele producties geselecteerd, omdat er een tijdje geleden al eens een tentoonstelling is geweest die aan de nieuwe genres aan dacht besteedde. Wij willen la ten zien in hoeverre schilders en beeldhouwers de computer gebruiken als een gereedschap. Computergrafiek en videoani maties komen daarom dit keer nauwelijks aan bod. Ik vind dat een goede keuze, we vul len zo de andere tentoonstel lingen aan." Kijktentoonstelling De Imaginaire Ruimte wordt een echte kijktentoonstelling, met weinig toelichtende tek sten. Er zal uitsluitend een korte inleiding over de opzet te lezen zijn, overige informa tie kan men putten uit een uit voerige catalogus. Over de titel van de tentoon stelling wil Peterse niet te veel zeggen. „Ik heb de titel in de catalogus bewust niet uitge legd, omdat het me tamelijk vanzelfsprekend lijkt wat er mee bedoeld wordt. Mensen mogen er ook zelf een uitleg aan geven. Het komt hierop neer: de computer roept een denkbeeldige ruimte op. Dat hoef je niet alleen te betrek ken op de ruimte die je kunt oproepen op je beeldscherm, je kan die ruimte ook abstract zien, als het creatieve proces van het werken met een com puter. Zo ervaren veel kunste naars dat. Er is bijvoorbeeld iemand die in dat verband spreekt van 'de digitale denk- kamer'." Typische kenmerken van computerkunst zijn, aldus Pe terse, een seriëel karakter en de spanning tussen enerzijds de zeer rationele benadering die de computer oplegt aan de kunstenaar en anderzijds de vele toevalligheden die een computer kan opwekken. Een ander belangrijk kenmerk is het „interactieve" aspect, het feit dat je met een computer een kunstwerk kan laten rea geren op allerlei impulsen. Een voorbeeld van zo'n inter actief kunstwerk is een instal latie van Wim van der Horst, getiteld 'Dreamdance': Het gaat om een constructivistisch getinte structuur van buizen, die kan reageren op signalen uit zijn omgeving. „Het beeld is gebaseerd op een zogenaamd 'neuraal netwerk'", vertelt Pe terse. „Dat is een soort compu terprogramma dat het zenuw stelsel van een lagere diersoort nabootst. Wanneer er mensen de ruimte binnen komen, dan reageert het beeld daarop en gaat bewegen". Met de tentoonstelling in de Waag wil men ook een bijdra ge leveren aan de discussie over de rol die de computer in de toekomst zou kunnen spe len in de kunst. Peterse: „Computerkunst heeft heel lang los gestaan van de tradi tionele beeldende kunst. Van uit de traditionele hoek is vaak terecht het verwijt ge maakt dat computerbeelden veel te imitatief waren en daardoor kitscherig. Maar die sektarische tweedeling wordt nu een beetje losgelaten, voor al omdat computers gebrui kersvriendelijker zijn gewor den. De knoppenangst, die veel kunstenaars steeds heeft Een voorbeeld van computerkunst zoals die in De Waag te zien is. FOTO: PR beheerst, is aan het verdwij nen. De vraag luidt nu welke processen geautomatiseerd zouden kunnen worden en hoever je daarmee kunt en moet gaan. Is kunst program meerbaar, kun je bijvoorbeeld gevoel en intuïtie op de duur vervangen door toevalsgenera- toren? Er is al een Duitse groep kunstenaars aan het werk die daar heilig in gelooft. Maar die zijn eigenlijk meer bezig met kunstmatige intelli gentie dan met kunst". Kort geleden organiseerde Frans Peterse voor de LAK- galerie een tentoonstelling over zogeheten copy art, kunst vervaardigd met het fotoko pieerapparaat. Mogen we con cluderen dat Peterse een tech neut is, met hart en ziel toege wijd aan nieuwe media in de kunst? „Nee, dat is puur toe val", antwoordt Peterse. „Ik ben niet speciaal geïnteres seerd in nieuwe of technologi sche media. Als de tentoonstel lingscommissie van De Waag me niet had gevraagd deze tentoonstelling samen te stel len, was ik misschien nooit op het idee gekomen. Ik ben ab soluut geen computerfanaat. Ik heb thuis geen personal computer of zo. Maar ik heb wel eens met een tekstverwer ker gewerkt". ONNO SCHILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15