Runcie keert met lege handen uit Rome terug OoXdóQ-Qounont kerk wereld Bijbel huis aan huis in Drachten Gereformeerden hebben „begrip*" voor kerkasiel Ontmoetingsdag voor katholieke jongeren Gereformeerden blijven bang voor polarisatie over oorlog en vrede - Gedrang in Duitsland J brieuen uan lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Saidó&Qowimd DINSDAG 3 OKTOBER 1989 PAGINA 1 I. A. Diepenhorst bezorgd over optreden katholieken in CIO LUNTEREN Prof. dr. I.A. Diepenhorst, voorzitter van het Gereformeerd deputaat- schap voor de correspondentie met de Hoge Overheid, is be zorgd over de houding van de Rooms-Katholieke Kerk in het CIO. In dit Interkerkelijk contact in overheidszaken werken vijftien kerken en de drie joodse kerkgenootschap pen samen. De bisschoppen probéren zoveel mogelijk al leen te doen wat de samen hang binnen het CIO be dreigt. ,,Ik kan niet zeggen dat ik op gewekt raak over de toe komst", aldus Diepenhorst maandag op de synode. Hij re kent voor de komende jaren op een „ietwat straffer optre den" van de RK Kerk. Tegen de zin van de andere kerkgenootschappen heeft de RK Kerk de verlenging van mr. F. van Spaendonck, de vroegere juridische medewer ker van de RK Kerkprovin cie, als secretaris van het CIO verijdeld. Ook een volgens de deputaten „genereus aanbod" van de Loef-stichting, waarin Van Spaendonck na zijn ver trek bij de RK Kerk zijn acti viteiten heeft ondergebracht, bracht de bisschoppen niet Op andere gedachten. In plaats van Van Spaen donck is nu dr. mr. S.C. den Dekker-van Bijsterveld tot se cretaris benoemd. Zij promo veerde dit jaar aan de Katho lieke Universiteit Brabant op een proefschrift over de ver houding tussen kerk en staat. Persoonlijkheden, niet principes brengen een tijdperk in beweging Oscar Wilde LONDEN - De anglicaan se aartsbisschop dr. Ro bert Runcie is gisteren praktisch met lege han den teruggekeerd uit Rome. Hij had daar vier dagen lang met de paus gepraat over verdere toe nadering tussen Rooms- katholieken en Anglica- Paus Johannes Paulus II en aartsbisschop Runcie zijn het wel met elkaar eens, dat de kloof tussen beide kerken, die al 450 jaar oud is, nodig moet worden overbrugd. De geza menlijke getalsterkte van de Rooms-katholieken en Angli canen bedraagt nagenoeg een miljard zielen, wat neerkomt op een vijfde van de wereld bevolking. Eenmaking dringt zich op. maar de paus heeft kennelijk nog geen zin om geestelijk leider te worden van alle christenen, inclusief de leden van het Engelse kerkgenootschap. Afgelopen weekeind had dr. Runcie het in dit verband over een 'universeel primaat schap'. Maar de paus ging niet in op deze suggestie. In het slotcommuniqué dat maan dagmiddag na een overleg in Rome openbaar werd ge maakt, stond alleen te lezen dat ze samen zouden blijven streven naar nieuwe eenheid, hoe zwaar ook de struikel blokken die eenmaking in de weg staan, ook. mogen wezen. Een van de belangrijkste mo derne hinderpalen is de wij ding van vrouwen tot priester in sommige Anglicaanse pro vincies. Paus Johannes Paulus keurt dit soort progressiviteit ten stelligste af. De aartsbisschop wist van tevoren dat de kwes tie van vrouwelijke priesters een hindernis zou zijn, die hij tijdens zijn Romeinse gesprek met de paus wellicht niet zou kunnen nemen. Dat was trou wens de reden waarom Run cie op de laatste anglicaanse Synode maar met nauwelijks verholen tegenzin zijn goed keuring hechtte aan het voor nemen om vrouwelijke wij dingen mogelijk te maken Anglicaanse fundamentalisten zijn blij dat het overleg tussen de paus en hun aartsbisschop zo is afgelopen. Zij beschouw den Runcie's idee om van de paus de primaat van alle christenen te maken, ronduit als verwerpelijk. Volgens sommigen hield het zelfs ge vaar in voor de positie van koningin Elizabeth II als hoofd van de kerk van Enge land en verdedigster van het anglicaanse geloof. Andere anglicanen, die integendeel een complete terugkeer naar de oude stal wensen, betreu ren het feit dat Runcie's reis naar Rome zo weinig heeft opgebracht. Thatcher Aartsbisschop Runcie zal het nu zeker niet makkelijk heb ben om het imago van crypto- papist dat hij in Rome heeft opgedaan, in Engeland weer kwijt te raken. De anglicaanse aartsbisschop is naar Londen teruggekeerd temidden van een vinnige controverse over het interview, dat hij dezer dagen had toegestaan aan The Director, het maandblad van de Britse werkgeversorganisa tie. Dr. Runcie noemde daarin het beleid van de conservatie ve regering Thatcher 'sterk farizeïsch getint'. Aartsbisschop Robert Runcie en paus Johannes Paulus II ondertekenden gisteren in het Vaticaan een gezamenlijke verklaring. Premier Thatchers trouwste adjudanten hebben hem dit bijzonder kwalijk genomen. Maar aartsbisschop Runcie, die gisteren 68 werd, liet het de laatste tijd al vaak merken dat hij de politieke opvattin gen van de Britse bewinds vrouwe niet helemaal deelt, ook al was het Thatcher, die tien jaar geleden zijn naam voordroeg aan koningin Eli zabeth, waarna de vorstin hem prompt tot aartsbisschop van Canterbury benoemde. Met een verwijzing naar Je zus' kritiek op de Farizeeën noemt Runcie de zelfingeno men en hooghartige houding van velen een' groot gevaar voor de samenleving. „Suc cesvolle mensen zijn altijd ge neigd hun succes te beschou wen als een soort zegen of be loning. Dat kan leiden tot on ware en onbarmhartige oor delen over de mislukten, de werklozen, de armen en de mensen zonder opleiding". De aartsbisschop zegt in The Director dat de spanningen tussen kerk en staat minder groot zijn dan de pers doet vermoeden. De Financial Ti mes schreef meteen daarop dat Runcie met zijn opmer king het risico loopt een „poli tieke crisis" te veroorzaken. Tot dusver hadden progressie ve bisschoppen zoals David Jenkins van Durham het be leid van Thatcher hard aan gevallen. Nu wordt de rege ring zwaar bekritiseerd door het hoofd van dé Anglicaanse Kerk zelf, die in het verleden slechts op indirecte wijze kri tiek op Thatchers beleid uit oefende. Zo nam hij tijdens de Falklandsoorlog in een preek afstand van de nationalisti sche gevoelens die door de oorlog tegen de Argentijnen werden opgewekt. Verder heeft de Anglicaanse Kerk in het rapport 'Geloven in de binnenstad' in 1986 op de ge volgen van Thatchers sociaal- economisch beleid gewezen. Gisteravond zijn de eerste vrijwilligers al op pad gegaan, met als eerste adres dat van burgemeester mr. ing. P. Van der Zaag (links op de foto, rechts van hem initiatiefneemster mevrouw Carla Tom). FOTO: PERS UNIE DRACHTEN - Deze maand bellen vrijwilli gers uit negen verschil lende kerken aan bij alle 16.000 adressen die Drachten telt. Ze willen namelijk aan ieder Drachtster huisgezin een gemakkelijk leesbaar Nieuw Testament aanbie den. „Gratis voor niets en zonder enige verplich ting". De Evangelische Boekwinkel, die 15 jaar bestaat deelt het „ca deautje" uit. De bijbel-uitdeelactie op deze schaal is uniek in Nederland en dat is iets wat initiatief- neemrster Carla Tom nooit kunnen bevroeden. „Ik snap eerlijk gezegd niet waarom anderen er niet eerder aan gedacht hebben". De Evangelische Boekwinkel in Drachten is op papier van de pinkstergemeente Phila delphia. Maar in de praktijk wil het bedrijf interkerkelijk zijn. Dat moet ook blijken uit het feit dat negen kerken in Drachten (financieel) mee werken aan de actie. Promi nente afwezige is de Rooms- Katholieke Kerk. Carla Tom: „De pastoor zei tegen me dat de mensen in zijn kerk toch eigenlijk niet gewend zijn de bijbel zelf te lezen. Dat is meer iets voor de pastoor zelf". Ook de vrijgemaakt Gerefor meerde Kerk ontbreekt, om dat die moeite heeft met het interkerkelijke karakter van de actie. De Christelijke Gere formeerde Kerk kwam .van een eerder genomen beslis sing terug en verleent nu wel medewerking. „Er bestond eerst bezwaar tegen het uitde len van alleen nieuwe testa menten. Maar omdat het weg geven van een complete bijbel erg duur zou worden en ze de actie toch een erg goed idee vinden, hebben ze zich toch aangesloten". In overleg met de predikan ten is besloten „Hef Levende Woord" uit te gaan delen. De organisatie vond de Staten vertaling en de Nieuwe Ver taling „te moeilijk". In de „strijd" tussen de Groot Nieuwsbijbel van het Neder lands Bijbelgenootschap en Het Levende Woord van uit geverij Gideon gaf de voor keur van de predikanten de doorslag. Het Levende Woord is een gemakkelijk te lezen Nieuw Testament, zeer ge schikt voor mensen die nog nooit met een kerk of met de bijbel zijn geconfronteerd, zegt Carla Tom. STEVEN EMMENS LUNTEREN De gere formeerde synode heeft er begrip vbor dat som mige kerken mmom der gerechtigheids wil" soms aan uitgeprocedeerde vluchtelingen asiel verle- Dat bleek maandag bij de be spreking van het rapport van de deputaten (deskundigen) voor de contacten met de overheid. Zo nodig moeten deputaten bij de overheid be middelen in kerkasiel-situa- Sommige synodeleden hadden ernstige kritiek op de manier waarop de deputaten het ker kasiel hadden behandeld. Volgens de deputaten moeten de kerken zich wel het lot van vluchtelingen aanrekken maar niet de rechtsgang ver storen. of, als daar een be hoorlijk einde aan is geko men, deze alsnog te verlen gen. De deputaten wezen daarom het kerkelijk asiel recht af. Ds. J.C. Fockens uit het Frie se Burgum, in wiens kerk asielzoekers zich schuil hou den, vroeg zich af of de over heid zich aan haar eigen re gels houdt. Nederland laat slechts een gering aantal asielzoekers toe. Fockens he kelde de hardheid waarmee uitgeprocedeerde asielzoekers, zoals Syrisch-Orthodoxe christenen, het land worden uitgezet. Moderamenlid ds. A. Borman weersprak de beschuldiging van het deputaatschap dat de kerken die asiel verlenen, de rechtsgang belemmeren. Zij laten direct de overheid we ten dat een uitgeprocedeerde vluchteling in de kerk tijde lijk onderdak is verleend. Bo vendien heeft het kerkasiel soms zijn nut bewezen. Bij ge bleken fouten in de rechts gang leidde kerkasiel ertoe dat de vluchteling alsnog in ons land kon blijven. De voorzitter van het depu taatschap, oud-minister prof. dr. I.A. Diepenhorst zei dat kerken niet geschikt zijn om langer dan een paar weken aan asielzoekers onderdak te bieden. Hij sprak van de noodzaak van barmhartig heid, maar de kerk moet wel weten waarvoor ze zich in spant, vond hij. Soms kan ze een bepaalde zaak beter aan een andere instantie overla- Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Epe C.J.G. Keijzer te Haarlem-Schoten; te Pijnacker M.J.G. Smith te Alblasserdam. Be dankt voor Goedereede (toez.) C. van Duijn te Hei- en Boeicop. Gereformeerde Kerken Benoemd tot geestelijk verzorger van verpleeghuis De Weerde te Eind hoven (part-time) mw.drs. G.F. Struys te Nuenen (part-time), die deze benoeming heeft aangenomen en tevens in Nuenen predikant blijft. Beroepen te Noordbergum i.c.m. Eestrum drs. J.H.W. Kijzer. kand. te Noordbergum. die dit beroep heeft aangenomen; te Utrecht-West (her- v geref.) drs.J.W.Th. Muntendam te Putten, die dit beroep heeft aange- Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te IJmuiden K. de Vries te IJsselmuiden-Grafhorst. Op zaterdag 21 oktober orga niseert de Stichting Werk groep Katholieke Jongeren de twaalfde ontmoetingsdag voor katholieke jongeren van 16 tot 25 jaar. De bijeenkomst vindt plaats in de Veemarkt hallen, Sartreweg 1 - 3 te Utrecht van 11.00 tot 16.30. Het is de bedoeling dat de jon geren zich zullen verzamelen op het Jaarbeursplein in Utrecht waar kardinaal Simo- nis hen zal toespreken. Ver volgens gaan de deelnemers te voet naar de Veemarkthal- Het thema van de dag is: Op zoek naar het licht. Pater Phil Bosmans uit België zal een toespraak houden en er is een optreden van de Amerikaanse zangeres Mireille Hamm. Ook zal het startschot gegeven worden voor de Nationale Promotie Campagne. Meer informatie over deze dag, folders en opgave bij Werkgroep katholieke Jonge ren, postbus 106, 1610 AC Bo- venlarspel. Tel. 033-551050. LUNTEREN De angst voor opschudding in de kerken lijkt de gerefor meerde synode meer te beheersen dan de zaken van oorlog en vrede, zo verzuchtte de Amster damse predikant A.C. Grandia twee jaar gele den op de gereformeerde synode. Maandag had hij zijn woorden kunnen De synode besprak eerst in werkgroepen en vervolgens plenair een bezinningsnota van de deputaten (deskundi gen) voor vragen van oorlog en vrede. De angst voor een herhaling van de gebeurtenis sen na de kruisrakettenuit- spraak van 1984, die een storm van verontwaardigde reacties opriep, bestaat nog steeds, zo werd duidelijk. De deputaten wendden zich tot de synode, omdat op dit moment in veel plaatselijke kerken geen discussie over oorlog en vrede meer plaats heeft. Als mogelijke reden noemden zij naast de angst voor polarisatie, dat andere samenlevingsvraagstukken zoveel aandacht opeisen, dat de bewapening voorlopig in de ijskast is terechtgekomen. Ook de verbetering in de be trekkingen tussen Oost en West zou een reden voor het gebrek aan belangstelling kunnen zijn. Bij de bespreking van de be zinningsnota in commissies bleek, dat velen het vermin deren van de polarisatie als heilzaam hebben ervaren, omdat er meer ruimte is ge komen voor uitwisseling van meningen. Terwijl de Westduitse ambassades in Praag en Warschau inmiddels al weer volstromen met duizenden Oostduitsers j: die naar de Bondsrepubliek willen, kan de Westduitse minis- ter van buitenlandse zaken, Genscher, in elk geval terugzien e op een uitstekend weekeinde. Hij zag zijn diplomatieke in->l spanningen beloond met de zoals inmiddels blijkt voorlo- pige oplossing van de ambassade-crisis in Praag en War-E schau. Duizenden Oostduitsers die hun toevlucht hadden ge- J' zocht in en romdom de Westduitse vertegenwoordigingen, mochten het afgelopen weekeinde na weken van ontberin-1 gen de trein naar het beloofde land pakken. Een emotioneel moment voor Genscher, die zelf bijna veertig jaar geleden de DDR de rug toekeerde. De kiezers in Nordrhein-Westfalen honoreerden Genschers optreden met een klinkend succes van zijn liberale FDP bij de gemeenteraadsverkiezingen. TlJDENS diezelfde verkiezingen wisten ook de extreem rechtse Republikaner van Franz Schönhuber forse winst te boeken. Die winst heeft voor een deel te maken met de 'vrij heidstrein' uit de DDR. Veel Westduitsers slaan de aankomst van hun talrijke Oostduitse broeders en zusters met gemeng de gevoelens gade. Enerzijds heerst er tevredenheid omda de BRD, en alles waarvoor zij staat, zo aantoonbaar zegevier over het boeren- en arbeidersparadijs aan gene zijde van d< Muur. Maar anderzijds moeten al die grensgangers straks ba nen en huizen hebben. En zelfs het Westduitse Wirtschaft wunder is niet van elastiek. Werkgevers staan in de rij om de DDR-burgers in t< lijven bij hun bedrijven; in en buiten de Bondsrepubliek ove rigens. Zelfs tot in ons land, want vandaag zijn de eerste'- twee Oostduitse bouwvakkers bij een Haags bedrijf aan de'i slag gegaan. De DDR-propaganda doet haar best om de l vluchtelingen te bestempelen als werkschuwe lanterfanters, 3 die men in het Oostblok liever kwijt is dan rijk. De waarheid 1 is dat de nieuwe aanwas van Duits-Duitse landverhuizers" overwegend bestaat uit goed geschoolde, jonge arbeidskrach- j ten, gewend en bereid om hard te werken. In de eerste eufo- j rie willen zij dat ongetwijfeld ver onder de marktprijs doen. i In die zin worden ze door delen van de Westduitse bevol- king als een regelrechte bedreiging ervaren. De Republika- ner vormen het macabere politieke antwoord. Zij willen 'Le- bensraum' verschaffen aan de oorspronkelijke Westduitse bevolking. Zo niet ten koste van de Oostduitse 'Volksgenos- sen', dan toch door de uitbanning van alles wat Turks, Joe-f goslavisch en anderszins niet-Duits is in de Bondsrepubliek. 11 Het is inderdaad een vraag hoe de economie van de BRD de toestroom zal verwerken van de naar schatting in totaal honderdduizend Oostduitsers, die alleen al dit jaar de sprong naar de vrijheid hebben gewaagd en nog zullen wagen. Nieu we groepen reislustigen blijven zich immers verdringen voor' de hekken van de Westduitse vertegenwoordigingen in Oost- Europa. Indien de immigratie uit de DDR doorgaat wordt op termijn in economisch en sociaal opzicht te veel ge vergd van de spankracht van de Westduitse samenleving. Ernstige problemen, inclusief rechts-radicale uitwassen, kun nen dan niet uitblijven. NlET voor niets sprak Hans-Dietrich Genscher in het uur van zijn grootste persoonlijke triofnf meteen de nodige waar schuwende woorden. Hij weet dat het zo niet kan doorgaan. Niet eens' zozeer vanwege dreigende sociale en economische problemen in West-Duitsland, maar vooral vanwege de re percussies die de massale exodus voor en in Oost-Duitsland zelf kan hebben. Voorts ook nog vanwege de beginnende on gerustheid die elders in de wereld ontstaat bij het gadeslaan van al die taferelen van Duitse hereniging en verbroedering op al die Duitse perrons. GENSCHER wordt dan ook niet moe te verklaren, dat de BRD zijn Ostpolitik te allen tijde onderdeel zal laten zijp van een „Europese oplossing". Zoals hij tevens bij elke gelegen heid benadrukt dat de sleutel voor de oplossing van het vluchtelingenprobleem in Oost-Berlijh ligt. Ware woorden, maar voorshands helaas aan dovemansoren gesproken. De regering van de DDR weet tot dusver niets anders te verzin nen dan het opvoeren van de repressie. Het harde optreden tegen een bescheiden politieke hervormingsbeweging als Neues Forum getuigt daarvan. Als Oost-Berlijn echter niet snel en rigoureus de bakens verzet, kon de vrijheidstrein wel eens op dramatische wijze uit de rails lopen. Ten oosten of ten westen van de Muur. De C van CDA Het CDA is de matigende par tij tussen de excessen van links en rechts. Waren VVD, D66 en PvdA samengegaan, wellicht was het land onre geerbaar geweest. Maar de C van CDA is veel meer. Zij be tekent: christelijk. Dat houdt in dat zij het immateriële be langrijk vindt. Want hoe lan ger hoe meer wordt cynisch met het leven omgegaan: nu met het ongeborene, straks met het zieke en het ouder wordende. Ook slaat hoe lan ger hoe meer het egoïsme toe als de mensen door de indivi dualisering hard en concure- rend tegenover elkaar komen te staan. Want alleen met loonsverhoging komt men er niet als de inflatie deze weer inhaalt; noch met twee zend gemachtigden, gevoegd bij de zeven die er al zijn. Anders ligt het met de onderlinge ver draagzaamheid, die begint in het stabiele gezin, dat het le ven in ere houdt en elkaar het licht in de ogen gunt, omdat God bestaat. Daarom mag het CDA zijn christelijk centrale grondbeginselen niet prijsge ven. H. Rutges, DEN HAAG. Casema misleidend De advertentie van de Casema over „uitbreiding" van het te levisieprogrammapakket is misleidend. Duitsland 3, een serieuze zender, vervalt im mers en slechts een popzender komt ervoor in de plaats. Sinds Romeinse tijden is er niets veranderd. De massa wil brood en spelen. Hans M. Cramer, DEN HAAG. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Gekozen burgemeester In het Nederlands staatsrecht is vanaf 1814 tot op heden de bestuursmacht gelijkelijk tus sen vorst en volk verdeeld. Op landelijk, provinciaal en ge meentelijk niveau benoemt de vorst en kiest het volk overhe den. In opwaartse volgorde kiest het volk gemeenteraden, Provinciale Staten en Tweede Kamer en in afdalende bewe ging benoemt de vorst de mi nister-president, de commissa ris van de koningin en de bur gemeester. Beide bestuurs machten ontmoeten elkaar en werken samen in de minister raad, de Gedeputeerde Staten en het college van burgemees ter en wethouders. Dit bestuurssysteem heeft al toos goed voldaan en mag niet aan de vernielzucht van de 'democratisering' worden op geofferd. Anti-monarchalen, politiek-linksstaanden en rechts-progressieven huldigen dikwijls de gedachte van het 'uit de tijd zijn' van het benoe men van ambtsdragers.. Zo vindt drs. B.M.J. Hennekam (CDA-kamerfractie) „een ge kozen burgemeester nog het meest aan het democratisch model" beantwoorden. Ik be twijfel ten sterkste of CDA- fractievoorzitter dr. B. de Vries dit standpunt deelt. Dr. W.J.A. Visser, DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2