'finale De kick van het gevaar Als je groot bent, loopt alles anders BART DE GRAAFF TERUG MET BOOS ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1989 I 'oor opnamen waren ze in een Belgisch cowboydorp. Bart de Graaff zat te wachten. Even verderop stond een jongetje. En maar kijken. Tot hij al z'n moed verzamelde. ..Ben jij de ech te Bart?". Bart: ..Nee. die komt straks. Bart zou hier toch niet gewoon in een stoel zitten. En ik heb niet eens een bril op". Jongetje weg. Bart z'n bril opgedaan. Jongetje terug. Nieuwe poging: ..Ben iij nou de echte Bart?". ..Dat zijn de leuke dingen BOOS komt terug. Bart de Graaff is vanaf woensdag 4 okto ber weer te zien bit Veronica. De hele winter lang. En via Super Channel probeert hij Europa te veroveren. Grote ogen onder stekelhaar. Zo lichtblond dat het voor de televisie geel geverfd moet worden. In de felle lampen lijkt hij anders kaai Nu is dat gele haar zijn handelsmerk. Net als die topzware bril-zonder-gïazen. Hij heeft een aanstekelijke lach. Praat zorgeloos een end weg. Bart de Graaff meet anderhalve meter. Hij werd tweeëntwintig jaar geleden in Haarlem gebo ren. maar heeft hei uiterlijk van een twaalfjarige. Dat zal zo blijven. Het hindert hem niet. „Nee. niet meer". BUSSUM - Het lot sloeg toe in 1976. Bart de Graaff, negen jaar oud, werd overreden door een vrachtauto toen hij op de stoep zat te knikkeren. Beide benen werden verbrijzeld, z'n gezicht lag open. Een zeldzaam virus veroorzaakte een nierziekte die in een enkel ge val tot een groeistoornis leidt. In dit geval dus: de ziekte van Hel- muth Schönleiner. „Gewoon pech. Niks aan te doen". Zeven mensen in de hele wereld lijden er aan. Bart de Graaff kent er niemand van. Overigens is het niet geheel zeker of het ongeluk de oorzaak is. „Je moet toch ergens de schuld aan geven". Na de lagere school ging hij naar de mavo. ..Ik wilde het rustig aan doen. Lekker luieren. Ik had geen zin naar een hogere school te gaan en me kapot te le ren. Als ik aan iets een hekel heb, is het aan huiswerk. Dat hebben ze op school ook wel gemerkt". De eerste jaren van z'n ziekte onder scheidde hij zich uiterlijk nog niet van zijn leeftijdgenoten. ..Als je twaalf bent, is iedereen een meter vijftig. Ik was toen een van de grootsten van de klas. Pas als je veertien, vijftien, zestien bent, heb je het er even moeilijk mee. Als je op sport zit. op voetbal of tenhis, dan worden je vriendjes in de groep wél sterker. Jij blijft een beetje op één punt hangen. En je zit met kleren kopen. Het is wel ver velend. maar daar zet je je al gauw over heen. Het is niet het grootste probleem". Na de mavo ging Bart de Graaff naar de detailhandclsschool. ..Ik wilde graag m'n middenstandsdiploma halen. Een jaar heb ik er op gezeten. Toen vroeg een theatergezelschap jongens die ouder wa ren dan zestien jaar. én klein. Ik dacht: laat ik het eens proberen Eens kijken wat zo'n auditie is. Óp school had ik voor de lol eens een keer meegedaan aan een talentenjacht. Ik vond het leuk voor mensen te spelen en ze te vermaken. Toen werd er al gezegd dat ik naar de toneelschool zou moeten. Maar ik dacht: ik neem meer zekerheid, ik ga naar de detailhandclsschool". Om kruidenier te worden? „Ja, zoiets". Spoedcursus Driehonderd kandidaten waren er op de auditie. Bart de Graaff werd uitgekozen. Hij kreeg voor het seizoen 86/87 een rol in de musical Boefje van het Nederlands Volkstoneel, voorheen Nooy's Volksthe ater. Dat betekende honderdveertig voorstellingen in het hele land. ..Twee weken na de auditie begonnen we met repeteren. Zeven dagen in de week, zes weken lang. Ik leerde hoe je iets moest zeggen, waar je de klemtoon moest leggen, hoe je je moest gedragen. Een spoedcursus acteur, zou je kunnen zeggen. Er zaten grote namen in, zoals Carry Tcfsen, Conny van den Bosch. Dolf de Vries en IJf Blokker. Die kon den je lekker helpen. De voorstellingen waren ook zeven dagen in de week. soms twee of drie op een dag. Toen had hel geen nut meer om naar school te gaan. En je moet ook altijd doen wat je leuker vindt. Ik speelde Pukkie, een jon gen van een jaar of veertien die alles pikte wat los en vast zat. Een hele leuke rol om te doen. Het ging heel goed. We hadden volle zalen. Als je net van school afkomt en je staal zeven dagen in Carré, dan is dat een hele overgang". Na afloop van het seizoen ging Bart de TEUGE - Als ze gaat slapen, doet ze net als ieder ander: ze kruipt tussen de lakens. Maar als er brood op de plank moet verschijnen, neemt ze even zo vrolijk plaats op een spijkerbed. Tussen de bedrij ven door eet en spuwt ze vuur, hangt ze met haar kin aan een scherpe sabel en springt ze in de glasscherven. Ze heet Kitty Hagen, is 28 jaar en mag zich de enige vrouwelijke fakir der Lage Landen noemen. Teuge vormt haar uitvals basis, vanwaaruit ze heel Neder land en een stukje Vlaanderen be strijkt. Het begon allemaal zo'n tien jaar gele den. Een \nendin bracht haar in contact met de circuswereld. Eenmaal besmet met de 'piste-pest' besloot ze het burger- leventje vaarwel te zeggen en een sprong in hel duister te wagen. Ze schreef een brief aan Circus Holiday en van het een kwam het ander. Kitty mocht zich met public relations gaan bezighouden. Niet achter een bureau, maar voorzien van een aardappelmes moest ze plaksel van reclameborden afkrabben en ze van vers foldermateriaal voorzien. Een zwaar beslaan dat enigszins werd verlicht door de aanwezigheid van haar 'pleegouders'. Tante Fien en Ome Sjef, een circus-echtpaar dat zich over haar ontfermde. Kitty draaide overigens al snel haar rondjes in de piste. In de grote parade dong ze met een heuse slang om haar nek mee naar de gunsten van het hoog geëerde publiek. Petroleum Ziekte in de tent van Holiday deed haar nog vaker voor het voetlicht treden. En wel op zeer spectaculaire wijze. Onder het toeziend oog van mensen die er ver stand van hebben, diende ze zich neer te vlijen om vervolgens een krokodil te omarmen. „Nee, bang, was ik niet", zegt waar zij moeite mee hebben, gebruik je niet. Het loopt hartstikke goed tussen mij en de kinderen. Het hangt er maar van af hoe je je instelt. Niet denken: daar heb je weer zo'n hummel, pff. Niet zeggen: schei jij nou gauw ene uit, jij bent net twaalf.Je moet ze het ge voel geven dat ze precies hetzelfde zijn als jij. niks minder en niks beter. Ge draag je je gewoon, dan klikt het". Rustig over straat lopen is er voor Bart de Graaff nauwelijks bij. In Bussum, waar hij sinds kort woont, gaat het nog wel. Daar is men wel wat gewend. „Kin deren herkennen me meteen. Ouders ook. Zodra ik bij een school kom, of er gens waar veel kinderen zijn, bestormen ze je echt. Stel, ik loop per ongeluk langs een school. Ze kijken eerst, stoten elkaar aan. Dan heb je er die durven: hé BartDie drukken je meteen pen en papier onder je neus. Komt er één, dan durft de hele school". In Hillegom werd dit jaar de avondvier daagse speciaal langs het ouderlijk huis van Bart de Graaff geleid. De laatste avond ging hij met de buurman op de kap van een auto voor de deur zitten. Een stapeltje BOOS-stickers naast zich. Wie hem durfde aan te spreken, kreeg een sticker. Glaasje bier Toen hij nog een onbekende Nederlan der was, verliep het leven soms wat moeizamer. „Dan word je als kind be handeld, ook al ben je negentien of twin tig. Ik hoefde niet naar een bar te gaan. Het kon natuurlijk wel, maar ik ben ie mand die dan zegt: liever nietAls ik een glaasje bier bestelde, viel iedereen z'n gebit er uit. Stond ik daar aan de bar en moest ik echt m'n pasje laten zien. Hetzelfde in de bioscoop en in de disco theek. Niet dat ik daar van houd Ik ben weieens voor de gein met vrienden naar de discotheek gegaan. Als je dan voor de deur staat en je komt er niet in, dan is de lol er gauw af. Nu komt dat niet meer voor. Als ik naar de bioscoop ga, ben ik zo binnen. Ook al is het een film voor boven de achttien". Z'n dagen zijn gevuld met tv-opnamen in Studio Concordia en voorbereidingen. En heeft hij vrij, dan is hij nog te vinden m de studio. „Als ik thuis zit, weet ik niet wat ik moet doen. Als ik maar één dag in de week niet zoveel hoef te doen en kan uitslapen. Dan vind ik het wel best hier een beetje rond te lopen, 's A- vonds ga ik meestal lekker op de bank liggen en tv kijken, dat is één van m'n hobby's". Plannen voor de toekomst? „Ik zeg altijd dat ik nooit plannen voor de toekomst maak. Ik kan wel zeggen dal ik nu BOOS en SUPER BOOS heb en dat het volgende een film is. Maar i die komt misschien wel nooit. Dat is dan balen Je kunt er dus beter niet op rekenen. Komt het toch, dan is het des te leuker. Je moet niet per se je zin nen op iets zetten. Dan zul je zien dat het misloopt". Hij beweegt zich voort op krukken, heeft vergroeide knieën als gevolg van z'n ziekte, wordt nu in december opnieuw geopereerd, nu aan de enkels. Hoopt uit eindelijk de krukken doormidden te kunnen breken en weg te gooien. Verder zal hij weinig veranderen. „Misschien dat ik nog een paar centime ter groter word. Twee of drie, maar geen tien Ik lig er niet meer wakker van. JI Als je ooit groot geweesf bent, dan is het heel anders. Zoals met uitgaan. Als ik nu in een discotheek ben, kijk ik iedereen j tegen z'n middel aan. Dan is er niks aan. Ach. Als je groot bent, loopt alles tóch I heel anders". BAREND STRANG dens een reünie van circusartiesten. Ome Sjef bleef in de buurt en de toe schouwers waren enthousiast. In een kindercircus ging Kitty verder aan haar nummer schaven. Messenwer- pen had ze al aardig onder de knie en na een toernee met een Duits circus achtte ze zich op haar 22e klaar voor het grote werk. „Niet in het circus. Ik wilde de kant van het variété op. Een moeilijke tijd. Bikke len om aan de bak te komen. Artiesten bureau in, artiestenbureau uit, folders la ten maken, een videoband en ga zo maar door. Ik kon er niet van leven. Maar dank zij de Sociale Dienst mocht ik met behoud van uitkering ervaring opdoen en min of meer aan een eigen bedrijfje werken. Twee jaar geleden was ik professioneel genoeg om op eigen be nen te staan". Spijkerbed Sindsdien maakt Kitty deel uit van de 'stal' van Herman van Diejen uit Zalt- bommel. Als fakir is ze goed voor een nummer van ruim een half uur. Ze speelt in haar act met vuur, 'beslaapt' een spijkerbed, daagt toeschouwers uit en hangt aan sabels die zich boven een vloer van glas bevinden. Een sprong van een meter volgt en het publiek klapt de handen stuk. Kitty blijft echter heel. „Tot nu toe wel", lacht ze. „Natuurlijk is er gevaar aan verbonden. Maar dat vind ik juist leuk. Het geeft me nog steeds een kick. Maar ik houd het wel vrouwelijk. Ik ga echt niet mijn wangen met pinnen doorboren". Personeelsfeesten, jubilea, diners-dan sant, tv-optredens, Kitty is erbij. Meestal luistert ze dat soort partijen op met col lega's uit het artiesten vak. „Leuke men sen in het algemeen. Alleen die meiden van Centerfold kan ik wel schieten". „Wensen9 Ja", zucht Kitty. „Ik zou dol graag eens in een revue-achtige show staan met alles erop en eraan. Een trap die openklapt, veel veren en een prachti ge belichting. Dat kan jammergenoeg niet bij losse optredens". DAVID LEVIE KITTY HAGEN ENIGE VROUWELIJKE FAKIR DER LAGE LANDEN Kitty nu. „Als je een bepaalde houding aanneemt kan er weinig gebeuren. De act bezorgde me in elk geval een fantas tische kick". De adrenaline stroomde nog sneller door haar bloed toen ook de assistente van de messenwerper met koorts te bed lag. Kitty meldde zich als vrijwilliger. Een korte tijd van oefening volgde en weldra vlogen haar de messen, pijlen en bijlen om de oren. Toen wist ze het zeker. Ze wilde artieste worden. In een vlaag van overmoed zei ze in het volgende seizoen zelfs borg te staan voor twee nummers. „Ik had echter geen idee, wat ik zou moeten doen". Ome Sjef bracht uitkomst. Deze fakir van weleer stelde haar voor zich in zijn discipline te bekwamen. „Dat was even wennen", zegt Kitty. „Ik begon met een mondje petroleum dat ik voorzichtig uit spuwde. Ik heb het nu over vuurspuwen. Een kwestie van techniek. Het mondje werd een mondvol en ik leerde mijn grenzen, inclusief de pijngrens te verleg- Ome Sjef was dik tevreden. Dit burger meisje had artiestenbloed in de aderen. Tante Fien deed er nog een schepje bo venop. Zij spaarde flessen die vervol gens aan diggelen werden geslagen. Aan Kitty de eer om het vege lijf aan de scherven toe te vertrouwen. „Een kwes tie van ontspannen", zegt ze. „En vooral je evenwicht niet verliezen. Natuurlijk kreeg ik wel wondjes in m'n voeten. Een beetje jodium erop en ik kon weer aan de gang". Het eerste optreden als fakir volgde tij- Bart de Graaff, met de grote bril-zonder-glazen en zijn geelgeverfde haren, komt probeert nu ook de Europese markt te veroveren. Graaft" met zijn moeder op vakantie naar Spanje. Die musical was een een malig avontuur geweest, dacht hij. Hij zou teruggaan naar school. Gewoon weer in de eerste klas beginnen. Toen kwam er een telefoontje van de Amster damse Jeugdcomedie. Of hij de hoofdrol wilde spelen in 'Een kat in een vreemd pakhuis', een jongetje dat niet naar school wildeDan krijg je weer: wat is leuker, het toneel of die school Nou. laat dan die school maar zitten. Als het op een dag ophoudt, kan ik altijd nog gaan Ieren. Ik doe liever dit. dat kan ik je wel vertellen". Directeursrol Er volgden meer dan honderd voorstel lingen. voornamelijk voor kinderen. „Ik heb vreselijk Veel plezier gehad. Het is heel leuk voor kinderen te spelen, al zijn er bij die je nergens mee kunt boeien, tenminste als ze met een heleboel vriendjes zijn". In die tussentijd was Bart de Graaft" ook in een STER-spot verschenen over koekjes („Zeg maar nee. dan krijg je er twee") en vertelde hij wat over zichzelf in het VAR A-praatpro gramma van Goedele Liekens. Dat laat ste optreden bracht hem in contact met Rob de Boer Productions, het bedrijf dat onder meer Countdown maakt. Daar dacht men toen na over de opdracht van Veronica een kinderprogramma te ma ken. Opnieuw een auditie. Proefopna- mcn. Zo werd BOOS geboren, de Bart Omroep Organisatie Stichting. In BOOS heeft Bart de Graaf de leiding over een groep kinderen die zelf een pro gramma maken. „Heel in het begin had ik echt de directeursrol. Ik was de baas. Ik zei: doe dit, doe dat, doe zus doe zo.... Dat hebben we er later uitgehaald. Ik ben dan wel de directeur, maar ik laat niet meer zo nadrukkelijk blijken dat moet gebeuren wat ik zeg. Het is rustiger geworden". BOOS sloeg aan. „Het liep gewoon. De kinderen vonden het leuk. wij vonden het leuk". Tijdens het seizoen ontving Bart de Graaff twaalfhonderd brieven per week, dat is extreem veel. Alle brie ven worden gelezen, maar slechts een deel wordt beantwoord. Dan moet het om echt schrijnende problemen gaan. Het is zelfs een keer voorgekomen dat een meisje dat het emotioneel heel erg moeilijk had, een telefoontje van Bart kreeg. Op 4 oktober begint een nieuwe serie \an dertig wekelijkse uitzendingen. Elke woensdag van tien over zes tot vijf over half zeven, een gunstiger tijdstip dan het afgelopen seizoen. De eerste aflevering wordt een dubbele van vijftig minuten onder het motto BOOS is Back, BOOS is terug. „Het programma is in grote lij nen hetzelfde als het vorig seizoen. Het was goed. dus waarom zou je het veran deren". Sinds half september verschijnt Bart de Graaff ook op de kabel, op Super Chan nel. Elke zaterdag- en zondagochtend presenteert hij een vier uur durend pro gramma met tekenfilms. In het Neder lands. Engels en Duits. Heel Europa is het doel. En eind deze maand komt z'n eerste elpee uit met als titel 'Bart zingt ze beter'. Het zijn parodieën op bekende hits met Nederlandse teksten van Jeroen van Baaren. Een zingende Bart de Graaff dus. „Nou ja 't Gaat, 't lukt. Ik kan niet zingen zoals Christine Dcutekom. maar dat hóeft ook niet. Ik kan maat houden en daar gaat het om". Niks minder Hij lijkt een kind lussen de kinderen, maar hij is een stuk ouder. En verstandi ger. „Dat moet je maar afwachten De kinderen weten dat ik tweeëntwintig ben en ik weet dat zij twaalf zijn. Dat maakt helemaal niks uit. Kinderen van twaalf zijn niet zo dom, hoor. Die begrij pen echt wel waar een tweeéntwintigjari- ge het over heeft. Wat ik hier zit te ver tellen. begrijpen zij ook. En woorden Nieuwsgierige jongetjes willen met eigen vingers voelen of die spijkers in Kitty Hagens bed echt zo scherp zijn als ze er uitzien. FOTO: CEES BAARS £eidóc6omont

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 28