Frans Weisz: „Dit is m n mazzelfilm
3
Ricardo Bofill exposeert
in Beurs van Berlage
TOP
MERKEN
poggen
pohliffl
ROLPF
DRIE GOUDEN KALVEREN VOOR „LEEDVERMAAK'
bruynzeel
KUNST
£etdóc6omo/nt
DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1989 PAGINA 2
Columbia Pictures
definitief naar Sony
NEW YORK Het Japanse elektroni
caconcern Sony neemt voor 3,4 miljard
dollar de Amerikaanse filmmaatschap
pij Columbia Pictures over. Het concern
heeft overeenstemming bereikt met
grootaandeelhouder Coca-Cola over
diens belang van 49 procent. Voor de
óverige 51 procent biedt Sony 27 dollar
per aandeel, zo is gisteren bekendge
maakt. Het Japanse concern was al lan
ger op jacht naar een filmmaatschappij
ter aanvulling op zijn amusementsbe-
langen. Vorig jaar kocht Sony de pla
tenmaatschappij CBS op om „zijn positie
als wereldleider" in de lichte muziek te
verstevigen. De overname van Colum
bia is de grootste door een Japans be
drijf in de Verenigde Staten.
Uitgebreid Holland Festival slokt festivalbudget WVC op
DEN HAAG Het hoofd van de directie kun
sten van het ministerie van cultuur (wvc), W.
van Heusden, heeft de Raad voor de Kunst ge
waarschuwd dat de plannen die het Holland
Festival heeft tot uitbreiding het rijksbudget
voor culturele festivals vrijwel geheel opslok
ken. Van Heusden schrijft dit in een brief
waarin hij de Raad voor de Kunst om advies
vraagt over dit plan.
Van Heusden stelt: „Bij uw oordeelsvorming
zult u ongetwijfeld in ogenschouw nemen wel
ke plaats het Holland Festival inneemt in het
totale kunstaanbod in het algemeen en in het
totaal van de in Nederland georganiseerde fes
tivals in het bijzonder".
Het plan speelt in op de in principe uitgespro
ken bereidheid van het ministerie van econo
mische zaken, de gemeenten Amsterdam en
Den Haag en mogelijk Rotterdam tot subsidië
ring. Aan het ministerie van WVC heeft het in
terim-bestuur Van der Zwan verzocht de basis
subsidie te verhogen met een bedrag van
750.000 gulden per jaar tot 1.970.000 gulden per
jaar.
Het ministerie van economische zaken heeft
zijn bijdrage overigens afhankelijk gesteld van
een „vergelijkbaar gebaar door wvc", aldus
Van Heusden. In totaal denkt het Holland Fes
tival aan een verhoging van de inkomsten over
vier jaar van 3,5 miljoen tot 8 miljoen gulden.
In verband met de voorbereiding van festivals
voor de komende jaren en de besluitvorming
van de verschillende subsidiegevers moet de
beoordeling van de voorstellen van het Holland
Festival volgens het ministerie medio novem
ber zijn afgerond. Om die reden verzoekt Van
Heusden de Raad voor de Kunst het advies
vóór 1 november af te ronden.
Foto's Javaanse oudheden
in Rijksmuseum
AMSTERDAM In het Rijksmuseum
in Amsterdam zijn tot en met 26 no
vember foto's te zien die de fotograaf I.
van Kinsbergen (1821-1905) van oudhe
den op Java maakte. Hij kreeg daartoe
in 1862 opdracht van het Gouverne
ment van Nederlandsch-Indië. Het ging
om tempels, beelden en inscripties uit
de periode van de 7de tot en met de
16de eeuw, die gedeeltelijk waren be
dekt door een eeuwenoude laag aarde
en vegetatie. Van Kinsbergen moest
daarom beginnen met schoonmaken. In
1872 leverde Van Kinsbergen 332 foto's
af bij het Gouvernement. De veertig fo
to's van de Borobudur die hij in 1874
afleverde, vormden één van de inspira
tiebronnen van de beroemde Franse
schilder Gauguin (1848-1903).
Stedelijk Museum verwerft
werk Claes Oldenburg
AMSTERDAM Door een schenking van
twee ton van de Vereniging Rembrandt is het
Stedelijk Museum in staat een recent werk van
de Amerikaanse kunstenaar Claes Oldenburg
aan te kopen. „Wij bezaten alleen werk uit zijn
pop art-periode. Deze aankoop betekent daar
om een belangrijke aanvulling op de collectie",
aldus gisteren een museumwoordvoerder. Over
de totale aankoopsom wilde hij geen nadere
mededelingen doen. In de collectie bevonden
zich tot nu toe „Tube et Boïte d' Anchois"
(1964), „Reusachtige Zachte Ladder" (1967) en
„De Zaag" (1971). De nieuwe aankoop heet Pi
ano/Hammock" en is dit jaar gemaakt. Het
werk bevindt zich nu in Madrid, waar het tot
later dit jaar te zien is op een overzichtsten
toonstelling in het expositiecentrum Reina So
fia. Daarna komt het naar Amsterdam.
AMSTERDAM 's Mid
dags voor de prijsuitrei
king aan het slot van de
Nederlandse Filmdagen is
Frans Weisz nog aardig
onzeker. Ondanks de vier
nominaties die zijn film
„Leedvermaak" al binnen
heeft. „Wat denk je?",
vraagt hij. „Wordt 't wat?
Moet ik gaan? Vier keer
een teleurgesteld gezicht
trekken is me net iets te
veel".
's Avonds worden drie van de
vier nominaties in een prijs
omgezet. Beste acteur Pierre
Bokma, beste actrice Annet
Nieuwenhuyzen, beste regie
Frans Weisz. Weisz heeft ge
lijk gehad met wat hij eerder
zei' „Dit is m'n mazzelfilm".
Daarmee doelde hij op de ma
nier waarop de film bij hem
terechtkwam. Wim Odé van
de NOS wilde het theaterstuk
van Judith Herzberg op de tv
brengen. Niet als theaterregi-
stratie, maar als film. En klop
te bij regisseur Frans Weisz
aan. Daarna ging de bal rollen.
Het theaterstuk was in z'n op
voering door Toneelgroep Baal
bijna heilig verklaard door de
critici, de acteurs die het speel
den zaten inmiddels groten
deels bij Toneelgroep Amster
dam. Daar ontstond het idee
om als theatergroep mee te
werken met de verfilming,
waardoor het budget laag kon
blijven. Twintig nachten opne
men in een leegstaand land
huis in de gemeente Sassen-
heim volgden.
Ook als film blijkt „Leedver
maak" een topper. Een ideale
combinatie van dingen: een
prachtig gegeven, acteurs die
allemaal even goed zijn, door
de regisseur gevat in een ka
der waarin de emoties onont
koombaar zijn en waarnaar je
ademloos zit te kijken.
Frans Weisz voor de prijsuit
reiking over de eerste reacties:
„De werkelijk benadert de
droom bijna. Bij „Havinck"
kreeg ik heel goede recensies,
maar m'n collega's zeiden na
afloop: „Daag, we zien je
straks nog wel". Jongens, zég
dan dat je er niets aan vindt,
dacht ik toen. Maar nu, over
de hele linie alleen maar posi
tieve dingen. Van Jasperina de
Jong tot Ed van Thijn. Een ap
plaus zonder voorbehoud voor
die hele lijn van acteurs op het
toneel-, de „chorus line" van
Toneelgroep Amsterdam Kit
ty Courbois was voor iedereen
de gedoodverfde winnares.
-Ook voor zichzelf. Die rol zit
zo aan haar vast. Die draagt ze
met zich mee als een soort
kostbaar fenomeen. Ze werd
bij voorbaat al zo door ieder
een gefêteerd, dat we bij wijze
van spreken al zaten te den
ken: waar moet dat Kalf staan
in de kamer".
PSV
Annet Nieuwenhuyzen kreeg
de prijs. En Pierre Bokma.
Weisz: „Terwijl iedereen dacht
dat de prijs voor de manlijke
hoofdrol wel naar Peter Oost
hoek zou gaan. Het zegt één
ding. Vroeger zou ik er een
vergelijking met Ajax voor
•klaar hebben, nu moet je daar
PSV voor nemen: Er zijn zo
veel voorhoedespelers die de
moeite waard zijn, dat ze on
derling inwisselbaar zijn". De
geschiedenis van zijn film: „Na
de laatste opname ben ik twee
weken weg geweest. Ik was
behoorlijk euforisch over het
materiaal: als ik het morgen
weer zou moeten doen, deed ik
precies hetzelfde. Toen ik te
rugkwam zag ik de ruwe mon
tage en stortte helemaal in:
Waarom heb ik me ooit aan
het stuk gewaagd? Waarom
had ik de legendarische thea-
Frans Weisz: „Elke keer hoop je dat je Mozart tegenkomt en 't blijkt weer Salieri te zijn".
Waarom die ijdelheid om per
se dit stuk aan te pakken? Ter
wijl ik me voorgenomen had
na „Een zwoele zomeravond"
en die Orkater-films nooit
meer een toneelstuk aan te ra
ken. Opeens knakte er iets in
me: het is weer niet gelukt.
Elke keer hoop je dat je Mo
zart tegenkomt en 't blijkt
weer Salieri te lijn. In die
w twijfel en paniek ben ik goed
ter voorstelling van Leonard opgevangen door m'n omge-
Frank niet in tact gelaten? ving. door producent Gys Ver-
Scène uit „Leedvermaak", met Rijk de Gooijer en Sigrid Koetse.
sluys en Ton Ruys, die de
montage deed Onzin, zeiden
ze. De kwaliteiten van de op-
name's zitten er nog steeds in,
alleen herken je ze niet meer".
Schaakspel
„De twee maanden monteren
daarna zijn een waanzinnig
lastig proces geweest. Bij een
normale film heb je een episch
verhaal. Je begint met A ein
digt bij Z „Who's afraid of
Virginia Woolf" begint met
„What a dump", en eindigt
met de zin van Martha „Ik,
George, ik", wanneer ze
vraagt wie er nu bang is. Tus
sen die twee zinnen moet je
naar een einde toe. Bij „Leed
vermaak" was het enige we
zenlijke houvast het verloop
van tijd tijdens dat bruilofts
feest. Je kon een scène die
zich bij het ochtendkrieken af
speelde niet 's avonds om ne
gen uur plaatsen. Voor de rest
kan je iedere scène wisselen,
eruit halen, halveren, verdub
belen. Wanneer je bij „Ha
vinck" een karakter had ge
schrapt, had je 't verhaal min
der begrepen. Hier kon je, be
halve de bruid en de bruide
gom, ieder karakter er uitha
len. Je zou wel iets missen,
maar je zou nooit weten wat.
Net als een zangstuk voor
twaalf stemmen: haal er één
uit en niemand zal zeggen: hé,
ik begrijp 't niet meer. In de
montageperiode heb ik met
scènes zitten schuiven als in
een schaakspel. Het toneelstuk
is onstaan uit losse scènes, 84
stuks. Judith Herzberg schreef
dingen op die ze in de tram
had gehoord, dingen die ze
had gelezen, dingen die haar
invielen. Kleine zinnen, in
eerste instantie meer materiaal
voor acteurs, dan gestructu
reerd drama. Daar is Toneel
groep Baal met Leonard
Frank op gaan improviseren.
Die hebben daar een eigen
choreografie en volgorde in
aangebracht. In eerste instan
tie had Judith niet eens perso
nages geschreven voor haar
teksten Een zin als van Lea
„Als ik echt van je zou houden
ging je dood", zou je bijna aan
alle karakters kunnen geven.
Daarna ontstonden contouren
van personages, van familiere
laties".
La Vie en Rose
„Leedvermaak" is een brui
loftsfeest. Grote taart, muziek,
een videocamera loopt. Roze-
geur en maneschijn. Maar bij
de joodse familie, hun aan
hang, ouders, pleegouders, ko
men dwars door het oppervlak
van het gebeuren heen, rauwe
plekken naar boven, pijnlijke
punten door de huid heen ste
ken. Onverwerkt verleden,
menselijke onvolkomenheden,
desillusies. Flarden, scherven
tekst die een geheel gaan vor
men. Frans Weisz: „Ik ben
niet naar Judith gegaan met:
Maak hier een filmscript van.
Van: Scène 1, Ada bij profes
sor Bastiaanse. Krijgt te horen
dat er een plaats op dinsdag
vrij is in de kliniek. Maar, zegt
ze, maandag trouwt m'n doch
ter. Nee, ik had heel snel beel
den van huizen, kamers. Waar
men bezig is zich voor te be-
FOTO: DIJKSTRA
reiden op die huwelijksdag. Ik
heb alle acteurs en figuranten
bij de repetities gevraagd: Pro
beer na te gaan hoe je die dag
bent begonnen. Met wat voor
gevoel ben je naar dat feest ge
komen? Wat zou je willen van
dat feest? Dan merk je dat 't
bij de meesten een hypocriete
affaire is. Van: ik wil dat ie
dereen dénkt dat ik gelukkig
ben. Met Judith had ik alle pa
gina-nummers van de tekst af
geknipt. Terug naar het begin
eigenlijk. Die teksten hebben
we op de grond uitgespreid.
Okay, zeiden we, we kunnen
de film opdelen in een levens
cyclus. Van jeugd tot ouder
dom. Seizoenen. Het is de in
houd van een dag geworden.
En ieder uur gaf ik een titel
mee: ,,'t Onweert in de verte".
„Jullie hadden me moeten
meenemen naar het kamp".
Zinnen uit de dialoog, die een
bepaalde sfeer uitademenden.
Zo is er een soort cyclische
volgorde onstaan. Ik had al
meteen besloten: het feest dat
in het theaterstuk op de ach
tergrond plaats vindt, moet
centraal staan. „Lacht aber
weint" had ik boven het script
geschreven. Aan de opper
vlakte lachen, onderhuids de
tranen. Ik had tegen de art di
rection en de kostuumontwer
pers gezegd: Jongens, denk
erom, La Vie en Rose. Als je
het geluid uitzet, moet je den
ken dat iedereen even geluk
kig is".
„Leedvermaak" kostte precies
een miljoen. Tegenwoordig
een schijntje voor een speel
film. Het Filmfonds, bestemd
voor de „kleinere, artistieke
Ook Kalf voor
.„Secret Wedding"
UTRECHT Naast de Gou-
den Kalveren voor „Leedver
maak" waren er gisteren ver
der prijzen voor het Haagse
producentenduo Kees Kasan-
der en Denis Wigman, die met
hun door Alejandro Agresti ge
regisseerde „Secret Wedding"
de prijs voor de beste film in
de wacht sleepten. In de cate
gorie korte film ging de prijs
naar „Alaska" van Mike van
Diem, terwijl als beste docu
mentaire „Beeld van een kind"
van Albert van der Wildt werd
uitgekozen, waarin hij het
rouwproces rond de wiegedood
van zijn kind verwerkte. Film
critica Ellen Waller kreeg de
cultuurprijs, terwijl de Vlaam
se film „Blueberry Hill" van
Robbe de Hert met een extra
prijs werd bedacht. De prijs
van de Nederlandse filmkri
tiek werd tenslotte toegekend
aan „Mijn vader woont in Rio"
van Ben Sombogaart.
films" gaf steun. Ze keken er
even op toen Weisz er zijn
plannen indienden. Wat moet
een regisseur die al verwend is
geweest door Produktiefonds,
producenten en distributeurs
nu weer hier doen? Weisz:
„Het is een kleine film. De
ambitie waarmee ik begon was
er eentje, van pure liefde en
niet van winstbejag. Ik heb al
tijd gezegd: De speelfilm, dat is
Formule 1, Grand Prix. Je
mag niet uit de bocht vliegen.
Tot de finishvlag is gevallen
moet je op de eerste plaats pro
beren te blijven. Dat is speel
film, met al die miljoenen en
al die belangen. Deze film was
bij voorbaat een lelijke eend,
open dak en genieten. Voor
het eerst geen hete adem van
de industrie in je nek voelen.
Er was niemand die wakker
hoefde te liggen van: krijg ik
m'n geld wel terug. Want er
zat geen particulier geld in.
Dit is echt een Filmfonds-film.
Niet gemaakt van: we gaan de
bioscoop veroveren. Alles wat
er nu rond „Leedvermaak"
gebeurt, is pure winst.
Ik heb al eerder gezegd: Iede
re bezoeker ga ik straks per
soonlijk bedanken. Niet vanuit
alleen cynisme, maar ook van
uit realiteitszin. Als ik bij
„Rainman" zit, om me heen
kijk in de zaal, denk ik: Zou
iemand van jullie echt naar
„Leedvermaak" gaan op z'n
vrije zaterdagavond? Of toch
liever naar „Batman?".
Want die keus krijgen we
straks, „Leedvermaak" of
„Batman". Beide films gaan op
13 oktober draaien.
BERT JANSMA
i^isi
o. 14.30.
Voor een uitgebreide agenda,
ook voor de komende dagen,
raadplege men „UIT", de gratis
wekelijkse bijlage van deze krant.
bioscopen
straat 6, tel. 01720-20800): Let
hal weapon II (16); 18.45, 21.30.
wo ook 13.45. EUROCINEMA
II: Road House (16); 18.30, 21.15.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA
III: Karate Kid III (al); 18.45,
21.15 Platvoet en zijn vriendjes
(al); wo. 14.00. EUROCINEMA
IV Licence to kill (al); 20.30.
ook 13.30
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Touch ot in
fidelity (al); 19.00, 21.15.
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130):
Road House (al); 19.00, 21.15.
ma. di. do. ook 14.30 Lethal we
apon II (16); Lock up (12); 14.30,
19.00, 21.15 Licence to kill (al)
14.15, 18.45, 21.15.
19.00, 21.15 ma. di. do.
Taran en de toverketel (al);
14.30. Platvoet en z'n vriendjes
(al); wo. 14.45. .TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): Two
moon function (12); 19.00, 21.15.
wo ook 14.30. REX (Haarlem
merstraat 52, tel. 071-125414):
Tickled pink (16); 14.30, 19.00,
21.15
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Who is Harry Crumb (al); ma.
t/m vr. 20.30. CITY THEATER II:
Fly II (12); ma. t/m vr. 20.30. Jun-
glebook (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(01717-13269) Rooftops (al); wo.
15.45. Rain man (al); ma. t/m do.
20.15. Dangerous liaisons (12);
ma. t/m do. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
'ho framed F
14.00. Frank c
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269): A Cry in the dark
(12); ma. t/m wo. 20.00.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel:
463500): Lock-up (12); 14.00,
18.45, 21.30 ASTA 2: Road-
house (16); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 Licence to kill (al);
14.00, 18.45, 21.30. BABYLON
1 (naast Den Haag Centraal tel.
471656): A Touch of infidelity
(al); 14.00, 19.15, 21.45 BABY
LON 2: The adventures of Baron
Munchausen (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 3 Beaches
(al); 19.00, 21.30. ma. di. ook
14.00 CINEAC 1 (Buitenhof 20,
tel. 630637) Lethal weapon 2
(16); 14.00, 18.45, 21.30. CINE-
AC 2: K9 (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3 The naked gun (al);
18.45, 21 30 ma. di. do. ook
14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): See no evil,
hear no evil (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: Dead
calm (12); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Licence to kill
(al); 14 00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 4: Dangerous liaisons
(al); 18.45, 21.30. ma. di. ook
14.00. METROPOLE 5: Rain
man (al); 14.00, 18.45, 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13, tel.
462400): Cyborg (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 2: Dirty
rotten scoundrels (al); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 3: Two
moon junction (16); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 4: Lethal wea
pon 2 (16); 13.45, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b,
tel 656402): Blueberry hill (16);
19.00, 21 15 wo. ook 14.00.
STUDIO 2:Do the right thing
(16); 19.15, 21.45. STUDIO 3:
Talk radio (16); 19.00, 21.15.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
Thérèse; 19.30, 21.45. Zaal 2:
Slaves of New York; 19.30. Fa
mily viewing. 21.45. Zaal 3: Teo-
rema; ma. 19.30, 21.45. La ter-
razza, di. 20.00. Eboli; wo. 20.00.
Rocco e i suoi fratelli; do. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en zijn
vriendjes; wo. 14.00. METRO-
POLE: Platvoet en zijn vriendjes;
wo. 14.00. STUDIO: Pippi
Langkous; wo. 14.30. Sjakie e/d
chocoladefabriek; wo. 14.30.
Cab
n'C
HILV
-rul
lei'
19.02
taat i
;abin
lactei
n Le
;en i
Ir. Y
jister
n ou
linet
let
afel'
le hi
natie
la's
UV
eug<
rera
lieu
pakt
ling
lag
end
let
lall
,8.0(
•Jed
Tec!
maa
s d
itel
iet
teel
if a
tijd
spee
1
Man slaat
beambte om
gestolen
zuurstok
DEN HAAG Een 20-jarige
Hagenaar heeft gisteren een
vrouwelijke beveiligingsbe-
ambte van de Bijenkorf twee
klappen gegeven om een ge
stolen zuurstok. De beambte
had de man betrapt bij het
stelen van de zuurstok ter
waarde van 1,75 gulden.
Toen zij hem daarvoor wilde
aanhouden, gaf hij haar twee
klappen. Een getuige kwam
de vrouw te hulp en over-
meesterde de dief die werd
overgedragen aan de politie, i-
OOK ONTWERPEN VOOR DEN HAAG TE ZIEN
AMSTERDAM/DEN
HAAG In de Beurs van
Berlage in de hoofdstad is
tot en met 15 oktober een
expositie van werk uit de
afgelopen 25 jaar van de
vermaarde Catalaanse ar
chitect Ricardo Bofill en
zijn architectenbureau
Taller de Arquitectura te
Bofill startte in 1963 in Bar
celona met een klein groepje
architecten en heeft nu on
geveer 100 mensen in dienst.
Zijn vernieuwende ontwer
pen zijn onder meer gereali
seerd in Parijs en Brussel. De
architect maakte voorts on
der meer een ontwerp voor
een woningbouwcomplex
aan het Burgemeester de
Monchyplein in Den Haag op
de plek van het huidige stad
huis. Het is nog onzeker of
dit ontwerp wordt uitge
voerd omdat er binnen de
gemeenteraad bezwaren te
gen leven.
De stijl van Bofill wordt om
schreven als „klassiek mo
dern". Hij gebruikt elemen
ten uit de klassieke bouwstijl
op een nieuwe, geheel eigen
wijze. Zijn streven is monu
mentale gebouwen te maken
die tegelijk tot de verbeel
ding spreken, zo stelt de
Beurs van Berlage in een
toelichting bij de expositie.
Hij benut de nieuwste beton-
technieken die in combinatie
met de vaak felle kleuren
het beton, het aanzien van
natuursteen geven.
Vertegenwoordigers van de
gemeente Amsterdam en de
Beurs van Berlage namen
Bofill woensdag mee naar
25.000 grotendeels lege vier
kante meters grond aan de
Nieuwendijk in de hoofdstad.
Het staat echter in het geheel
niet vast dat Bofill daar aan
de slag kan. „Het terrein is
in eigendom van de AMRO-
bank en er bestaan geen con
crete bouwplannen", zo deel
de een woordvoerder van de
gemeentelijke dienst ruimte
lijke ordening woensdag
mee. De gemeente zou zich
echter zeer gelukkig prijzen
met een project van Bofill, zo
bleek uit zijn woorden.
Bofill verklaarde woensdag
na het bezoek aan het terrein
het een „interessant terrein
in een levendig stadsdeel te
vinden dat een intelligent
plan" vereist. Hij denkt in
eerste instantie aan een com
binatie van kantoren, een
winkelcomplex en apparte
menten voor alleenstaanden
of samenwonenden. Voor ge-
zinsbewoning is dit deel van
de stad niet geschikt, aldus
Bofill.
Voorzijde van een van de getijdeboeken (gebedenboeken voor
leken) die gisteren bij het veilinghuis Van Gendt in Amsterdam
werd geveild. Het duurste gebedsboek bracht 108.000 gulden
op. FOTO: ANP
Dichteres wil
niet meer bij
Nieuwe Wilden
ALKMAAR De dichteres
Elly Stolwijk, voormalig lid
van de vrouwelijke dichters
groep Nieuwe Wilden, eist
morgen in kort geding voor de
Alkmaarse rechtbank dat drie
van haar gedichten zaterdag
niet worden voorgedragen tij
dens een „poëziespektakel" in
Muziekcentrum Vredenburg
in Utrecht.
Het optreden van zaterdag
wordt verzorgd door de vrou
welijke dichtersgroep De
Nieuwe Wilden, die is gegroe
peerd rond Elly de Waard.
Vertegenwoordigsters van De
Nieuwe Wilden willen zater
dag met ondersteuning van
het 45-koppige vrouwenkoor
„Malle Babbe" een selectie van
50 gedichten voordragen. Stol
wijk zegt dat ze al in mei heeft
laten weten het niet eens te
zijn met deze wijze van pre
sentatie van haar werk. Vol
gens Deenik heeft zij dit
schriftelijk kenbaar gemaakt.
De raadsman zal op grond vari
het auteursrecht terugtrekking
van de gedichten uit het pro
gramma eisen.
ADVERTENTIE
Villeroy&Boch
BADKAMER SANITAIR
keukens kasten
keukens badkamers
ALKMAAR
Edisonweg 1Industrieterrein Oudorp,
Tel. 072 - 18 1300.
ZOETERWOUDE-RIJNDIJK
Industrieweg 14, De Grote Polder,
Tel. 071 - 89 92 06.
RUIME PARKEERGELEGENHEID