Holland Festival moet echte
festivalkoorts teweeg brengen
a
{Perfecte show
van Eurythmics
Finse Florakören
perfect ensemble
MET POP EN JAZZ IN OPEN LUCHT
„Leedvermaak" in race
voor vier filmprijzen
Concertbezoekers
kunnen muzikale
hart luchten
Jonge barokensembles missen soms nog lef
WIE
MOOI
WIL GAAN,
KANHEf
INDE
KRANT
ZIEN
STAAN.
[UNST
CcidócSouoatit
DINSDAG 26 SEPTEMBER 1989 PAGINA 15
Twee ton voor instituut
voor amateurkunst
)EN HAAG Het ministerie van WVC stelt voor de ontwikke-
ng van een Instituut voor de Amateurkunst jaarlijks een extra
•b bedrag van 200.000 gulden beschikbaar. Dit heeft de directeur-ge
neraal voor culturele zaken, drs. J. Riezenkamp, gisteren meege-
deeeld toen hij het eindadvies kreeg van de Commissie Amateu
ristische Kunstbeoefening voor de sectoren beeldend, audiovi-
ili sueel en textiel. De commissie onderzocht of samenwerking kan
worden verwezenlijkt tussen de verschillende organisaties voor
imateurs Ze bepleit in haar rapport een nieuw instituut op te
richten, waarin de organisaties een belangrijk deel van hun
it werkzaamheden bundelen. Zo wordt meer mogelijk dan wat de
01 (dikwijls kleine) organisaties nu kunnen bieden. In de commissie
ie zaten vertegenwoordigers van de Fotobond, de Stichting Goed
zo Handwerk, de Nederlandse Organisatie van Amateurfilm- en vi-
[gi deoclubs, de Federatie van Amateur Beeldende Kunstenaarsvere-
ïigingen en de Federatie Landelijk Weefkontakt, alsmede enkele
leskundigen van de kunstvakopleiding en de kunstzinnige vor
ming.
Rembrandts
graf?
Deskundigen van de
Rijksuniversiteit in
Leiden aan het werk in
wat wordt verondersteld
het graf van Rembrandt
te zijn, in de
Amsterdamse
Westerkerk. Proeven
moeten uitwijzen of de
beroemde schilder
inderdaad hier begraven
ligt, samen met zijn zoon
Titus. Volgens
geschiedkundigen
zouden hun skeletten
echter al lang geruimd
zijn, omdat de
grafrechten niet werden
betaald.
FOTO: ANP
Verwaarloosd fresco
blijkt van Raphael
PERUGIA Een verwaarloosd fresco in de kelder
van een kerk in Perugia is waarschijnlijk vervaardigd
door de Italiaanse Renaissance-meester Raphael. Vol
gens Italiaanse kunsthistorici is de muurschildering,
die de maagd Maria, de gekruisigde Christus en de
evangelist Johannes afbeeldt, begin 1501 gemaakt en
een van de eerste werken van de toen 18-jarige mees
ter. Het fresco werd tot voor kort toegeschreven aan
een lid van de school van de Umbrische meester Pietro
Perugino. Het werk kwam terecht in de kerkkelder,
die door de eeuwen heen als opslagplaats, hospitaal en
autogarage is gebruikt, en raakte daar in vergetelheid.
In 1987 viel het oog van de Renaissance-kenner Filip-
po Todini op de onder een dikke laag vet en schimmel
zittende schildering. Todini meent nu zeker te zijn dat
het om een werk van Raphael gaat. Het fresco, dat een
afmeting heeft van 5 bij 4 meter, verkeert in zeer
slechte staat en moet grondig worden gerestaureerd.
■Annie Lennox en Dave Stewart in duet tijdens het optredens van
The Eurythmics in Rotterdam Ahoy', gisteravond.
FOTO: ANP
„It took us three years to get
here, but we are here now!"
Annie Lennox was gister
avond duidelijk in een victo
riestemming. Met haar band
de Eurythmics wist ze de afge
laden Ahoy-hal met een spec
taculaire show compleet naar
haar hand te zetten en zong ze
het ene na het andere juweel
tje naar een zinderend hoogte-
Ipunt. Tegen het einde van het
•concert was de zaal compleet
I door het dolle heen. De Eu
rythmics hadden gezegevierd.
Het begon allemaal een beetje
vreemd. Vanuit de zaal stapt
een prachtig meisje met lang
zwart haar op het nog lege po
dium Ze grijpt een gitaar en
speelt een Zuidamerikaans
liedje. Het publiek kan zoveel
lef wel waarderen en applau-
diseert. Het meisje begint aan
de Eurythmics-song „Savage".
Dan stappen er twee roadies
het podium op en proberen het
meisje van het podium af te
slepen. Het meisje weet zich
echter los te rukken en begint
aan een (eurythmische?) dans
op de zware synthesizerklan
ken die vanachter een over de
breedte van het toneel gespan
nen zwart scherm opklinken.
Vanaf dat moment begint het
audio-visuele spektakel. Tij-
'e6{| dens haar dans trekt het meis
je scheuren in het scherm. Zo
verschijnen één voor één de
bandleden, tot het gehele doek
valt en de Eurythmics zich in
„volle glorie" aan het publiek
presenteren met „We two are
one" van de nieuwe elpee.
Anny Lennox verschijnt in
een gescheurde zalmroze oma
onderjurk en gitarist Dave
Stewart zit als gewoonlijk goed
in het pak, evenals de drum
mer, bassist en toetsenist.
In het begin nog een beetje on
wennig, maar steeds overtui
gender werkt de band naar
een hoogtepunt toe. Annie
Lennox, het intrigerende podi-
umdier, houdt het publiek in
haar ban met haar wijdse ge
baren en bijna manische lach.
Ze zingt „I need a man" met
een pruik op terwijl mannen
haar met handspots beschij
nen. Na „Talking to an angel"
verdwijnen Lennox en Ste
wart van het toneel en laten
de voortreffelijk achtergrond
zanger en -zangeres de eerste
Eurythmics-hit „Never gonna
cry again" zingen.
Hierna keren Annie en Dave
terug om vier nummers slechts
met stem en gitaar te brengen.
Nummers als „Here comes the
rain again" en „Would I lie to
you" blijven in hun akoesti
sche vorm overtuigen. Lennox
en Stewart weten zo zelfs in
de enorme Ahoy-hal een in
tiem sfeertje te creëren. Als de
band terugkeert worden weer
op volle sterkte hits gespeeld
als „Sweet dreams" en „Love
is a stranger".
Wat gisteravond in Ahoy
vooral opviel is dat de Euryth
mics gevoel voor show hebben.
Vooral bij de belichting werd
geen effect geschuwd. Bij
„Missionary man" sloegen de
'vlammen' tegen het achter
doek en zorgde de stroboscoop
voor een bizar effect. Tijdens
het optreden werd een tiental
filmspots het toneel opgere
den En terwijl de Eurythmics
in het sfeervolle slotnummer
'As the day goes down' zingen
en Annie Lennox het inmid
dels uitzinnige publiek wel-
trusten wenst, worden ze lang
zaam gedoofd.
MARCO GERDES
Uitwisselingsconcert door het Fins
Studenten Vrouwenkoor-
Florakören onder leiding van Gott
fried Grasbeek en het Philharmo-
nisch Koor Hagacantare onder lei
ding van René Verhoefl. Grote Kerk,
Den Haag.
In aanwezigheid van enkele
amabssadeurs en burgemeester
Havermans en echtgenote
werd gisteravond in de Grote
Kerk een concert gegeven
door het Finse Studentenvrou
wenkoor Florakören uit Tur
ku (dirigent Gottfried Gras
beek) en het Philharmonisch
Koor Hagacantare (dirigent
René Verhoef f). Voor de
aanvang van het concert bena
drukte de ambassadeur van
Finland, Joel Pekuri, de be
langrijkheid van een ontmoe
ting van mensen die plezier
vinden in muziek. „Maar dit
stedenconcert is meer", aldus
de ambassadeur „het is ook
een boodschap van vriend
schap en van samenwerking".
Florakören werd in 1945 opge
richt dpor vrouwelijke studen
ten van de Zweedstalige uni
versiteit van Turku. Sinds
1956 wordt het koor geleid
door Gottfried Grasbeek. Tur
ku, de Poort van Finland,
werd in 1229 gesticht door
Zweedse kolonisten. Tijdens
de Zweedse overheersing was
Turku eeuwenlang de hoofd
stad van Finland, nu is het de
derde stad van het land.
Zoals men in het buitenland
dikwijls alleen Sweelinck kent
als Nederlands componist, zo
kent men in ons land veelal
alleen Sibelius als Fins compo
nist. Sibelius ontbrak op dit
uitwisselingsconcert overigens
niet. Hagacantare zong, als ode
aan het gastkoor, Finlandia in
het Fins. Maar het Finse koor,
tenor Esko Haavisto en orga
nist Aart de Kort bewezen dat
Finland compositorisch meer
aandacht en belangstelling
verdient.
Het Studenten Vrouwenkoor
maakte in de afgelopen 45 jaar
tal van toernee's en oogstte in
ternationaal succes. Terecht
zoals op het concert van gister
avond bleek. Florakören is
een uitstekend getraind en
semble, klankrijk en wellui
dend, uitstekend uitgebalan
ceerd en in composities van
Verdi en Brahms stijlvol en
expressief. Enkele hedendaag
se werken van Finse compo
nisten vormden de onbetwiste
hoogtepunten van het concert.
Met name in de dubbel-en
vierkorige composities werd
voortreffelijk werk geleverd.
Hagacantare-dirigent Ren
Verhoeff koos voor een opstel
ling in het koorgedeelte van
de Grote Kerk. Met name in
de a capellawerken, zoals in de
subliem gezongen composities
van Mokranjac, bleek deze op
stelling een vondst
ADRIAAN HAGER
DEN HAAG Het Hol
land Festival zal zich de
komende jaren ook uit
strekken tot Rotterdam,
zal veel meer openluchte
venementen kennen en
zich ook ook op het ge
bied van de beeldende
kunst gaan begeven. Dit
staat in de beleidsnotitie
„Het Holland festival in
de Jaren Negentig", waar
in bestuur en directie van
het festival hun plannen
voor de komende jaren
uiteenzetten.
In de notitie wordt aangege
ven op welke manier het festi
val een grotere rol kan gaan
spelen in het gehele culturele
aanbod gedurende de zomer
maanden. Gedacht wordt aan
evenementen in de open lucht
op het gebied van jazz, geïm
proviseerde muziek en big
bands, popmuziek en film. In
Den Haag zouden deze mani
festaties plaats moeten vinden
op het Lange Voorhout en het
Zuiderpark, in Amsterdam op
het Museumplein. Met water
manifestaties, boottochten en
architectuurtochten moeten
deze evenementen in de aan
het festival deelnemende ste
den een soort „festivalkoorts"
teweeg brengen, zo blijkt uit
de notitie.
Op het gebied van de beelden
de kunst denken bestuur en
directie aan thematentoonstel
lingen in het Haags Gemeen
temuseum, het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam en mu-
V
De Haagse Zomer op het Plein in Den Haag (foto) zou in de toekomst moeten samenwerken met
het Holland Festival, wil er in de residentie een echte festivalsfeer ontstaan, zo meent de Haagse
wethouder van cultuur drs. A. van den Berg.
FOTO: MILAN KONVALINKA
seum Boymans Van Beunin-
gen in Rotterdam.
Het festival wil ook meer
„klappers" brengen: culturele
programma's waar zowel voor
als na de uitvoering lang over
wordt gesproken. Gedacht
wordt aan zeven a acht van
deze spraakmakende produc
ties per festival. Daarvoor ach
ten de samenstellers van de
notitie het noodzakelijk om
van de tot nu toe gehanteerde
criteria af te stappen. Zo zal
het jaarlijkse landenthema
worden losgelaten, maar wordt
gekozen voor zuiver artistieke
normen, waarbij aandacht
voor een stijl, genre of persoon
centraal staat. Het Holland
Festival wil om grotere pru-
dukties te kunnen brengen sa
menwerken met de Berliner
Festspiele, de Wiener Festwo-
chen, De Koninklijke Vlaamse
Opera, de Brusselse Munt
schouwburg, de Royal Festival
Hall in Londen, Teatro' Com
munale in Bologna en de Scala
in Milaan.
Het Holland Festival wil de
activiteiten in Den Haag ver
der uitbreiden, maar dan ge
concentreerd in een periode
van zeven a tien dagen. Ook
de slotmanifestatie zou in Den
Haag moeten plaatsvinden.
In een notitie die de
wethouder van cultuur drs. A.
van den Berg aan de raads
commissie voor cultuur zond
bleek onlangs al dat de ge
meente Den Haag graag een
grotere -eigen- rol speelt in
het festival. Maar ze wil wel
dat er dan een echte „festivals
feer" ontstaat. De wethouder
denkt aan samenwerking met
de Haagse Zomer, het even
eens in de festivalmaand juni
gehouden festival dat wordt
samengesteld door theateror
ganisator Het Gebeuren. „Het
festival bleef hier toch gezien
worden als een verlengstuk
van het Amsterdamse Holland
Festival. In juni is er niet een
echte festivalsfeer in de stad.
Toch moet het mogelijk zijn
tot een aanmerkelijk geprofi-
leerder haags aanbod te ko
men", aldus de wethouder in
de notitie.
De financiële basis van het
festival in Den Haag wordt
verbreed door een subsidie
van het ministerie van econo
mische zaken van 750.000 gul
den en een verhoging van de
gemeentelijke subsidie van
twee naar drieënhalve ton.
Overigens denken bestuur en
directie van het Holland Festi
val veel meer geld nodig te
hebben voor de festivals in de
jaren negentig. Was er voor dit
jaar nog 3,5 miljoen gulden be
schikbaar, in 1994 moet er zo'n
acht miljoen gulden beschik
baar zijn.
Het Holland Festival voor vol
gend jaar staat overigens in
het kader van een „Deutsche
Welle": muziek, dans en thea
ter uit Duitssprekende landen.
UTRECHT „Leedver
maak" van filmer Frans
Weisz is met vier nomina
ties de grootste kansheb
ber op een van de prijzen
tijdens de Nederlanse
Filmdagen in Utrecht, die
morgen zulen worden uit
gereikt. „Leedvermaak" is
voorgedragen als beste
speelfilm, Frans Weisz als
beste regisseur, en hoofd
rolspelers Pierre Bokma
en Annet Nieuwenhuijzen
als beste mannelijke en
vrouwelijke acteur. De
film moet nog gaan draai
en in de Nederlanse bio
scopen.
In de categorie beste speelfilm
moet „Leedvermaak" het op
nemen tegen „Rituelen" van
Herbert Curiël en „A Secret
Wedding" van Alejandro
Agresti, geproduceerd door de
Hagenaars Kees Kasander
Denis Wigman. Agresti is ook
genomineerd voor de regie-
prijs, evenals Ben Sombogaart,
maker van „Mijn vader woont
Voor de categorie beste korte
film zijn genomineerd „Af
standen 3" van Annette Apon,
„Alaska" van Mike van Diem
en „Punki en Ganshyam, een
tweeling in India" van Louk
Scène uit
„Leed
vermaak", met
vier nominaties
de grootste
kanshebber op
enkele Gouden
Kalveren.
FOTO: PR
Vreeswijk. De jury heeft „Al
les moet anders" van René
Seegers, „Beeld van een kind"
van Albert van der Wildt en
„Sweet Hot Music" van Net
ty van Hoorn voorgedragen als
mogelijke prijswinnaars in de
categorie beste documentaires.
Als mogelijke Gouden Kalf-
winnaar voor de beste acteur
sprestatie zijn naast Pierre
Bokma („Leedvermaak"), ook
Tom Jansen („Loos") en Johan
Ooms („Rituelen") voorgedra
gen. Voor de categorie beste
actrice denkt de jury aan An
neke Blok („Uw mening
graag"), Annet Nieuwenhuij
zen („Leedvermaak") of Marij
ke Veugelers („Man slaat
vrouw").
DEN HAAG Na twee
jaar gewerkt te hebben in
de Dr. Anton Philipszaal
is het Residentie Orkest
nieuwsgierig naar de er
varingen van het publiek
met de zaal. Om die reden
is een enquête met niet
minder dan 44 vragen
opgesteld die tot en met
december op willekeurige
wijze aan de concertbezoe
kers van alle series wordt
uitgereikt.
Na afloop van de enquête
periode hoopt het Residentie
Orkest ca. 1000 ingevulde
formulieren retour te hebben
ontvangen. Aan de hand
daarvan zal worden bezien
in hoeverre rekening met de
wensen van het publiek ge
houden kan worden.
De bezoekers kunnen hun
hart luchten over alle moge
lijke zaken, van koffie tot a-
koestiek, van parkeren tot
programmering. „Heeft u
voor dit concert gekozen
vanwege het orkest, de diri
gent, de solisten of voor een
gezellig avondje uit?" De
meest indringende vragen
gaan over „aanvaardbare"
muziek en over de kwaliteit
van het orkest. „Wij zijn be
nieuwd" zegt het Residentie
Orkest via het formulier
„waar voor u de grens van
aanvaardbare muziek ligt.
Zoudt u die grens kunnen
aangeven?" en dan volgen
acht componisten van Bruck
ner tot Stockhausen. Vervol
gens: „Een wellicht wat
moeilijke vraag, maar waar
we natuurlijk zeer benieuwd
naar zijn, is hoe u over de
kwaliteit van het orkest
denkt. Kunt u in alle eerlijk
heid aangeven hoe u ons
waardeert?".
Naar verwacht mag worden
zal het Residentie Orkest de
uitslag van de enquête open
baar maken, de opzet is be
langwekkend genoeg. Nog
boeiender is te weten in hoe
verre het orkest aan de wen
sen van het publiek tegemoet
zal kunnen komen. Op artis
tiek gebied zou dat wel eens
een hachelijke zaak kunnen
worden.
ADRIAAN HAGER
Haagt Bach Festival: concert voor
jonge ensembles, A Corde Dolci en
Trio Uccellini spelen werken van
Marais, Geminiani, Corelli en J.S.
Bach, Diligentia, gisteren.
De organisatoren van het
Haags Bach Festival hebben
ook ruimte gemaakt voor een
aantal jonge, internationaal
nog onbekende musici. Gister
avond konden twee jonge ba
rokensembles in Diligentia
zich voorstellen aan het pu
bliek, dat overigens bepaald
niet in grote getale was komen
opdagen. De concertzaal was
slechts voor de helft gevuld.
Jammer, die matige belang
stelling, want met dit concert
werd men in de gelegenheid
gesteld om bijzondere kamer
muziek uit de Barok te „ont
dekken".
Zo speelde A Corde Dolci, een
duo bestaande uit Wilma van
der Wardt die de cello en de
viola da gamba bespeelt en de
claveciniste Carien van de
Beid, een suite (de vierde) van
de Franse barok-componist
Marin Marais. Veel van zijn
kamermuziek schreef deze bij
Lodeijk XIV in dienst zijnde
toondichter voor de viola da
gamba en clavecimbel - de
gamba was namelijk zijn lieve
lingsinstrument -, zo ook deze
vierde suite.
Wat A Corde Dolci mist is lef.
Bij vlagen deed de uitvoering
zowel technisch als muzikaal
niet onder voor die van een
top ensemble, maar toch
kwam het geheel een beetje
ingetogen over. Ook leek het
duo er weinig oog voor te heb
ben dat een suite eigenlijk een
aaneenschakeling is van aller
lei dansen. De ritmische stu
wing stokte te vaak. Geminia-
ni's sonate voor cello en basso
continuo ging het tweetal be
ter af. Fraseringen waren
overtuigender en men was
minder gespannen.
Na de pauze zette Trio Uccelli
ni, dat al wat bekender is dan
A Corde Dolci, het concert
voort met een goede en, door
de lef die hier niet ontbreekt.
volwassener uitvoering van
Bachs sonate in F voor blok
fluit en continuo. Ondanks dat
fluitist Vincent van den Ende
af en toe buiten adem raakte,
kon hij, ondersteund door Ge
rard Blok op het clavecimbel
en cellist Job ter Haar, goed
uit de voeten met deze mu
ziek. Job ter Haar maakte gis
teren de meeste indruk met
Bachs suite in G voor cello
solo. Ter Haar laat Bach zin
gen. improviserend bijna. Hij
maakt muziek!
ARTHUR VAN DER DRIFT
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ÏÏTTMFT
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Let
hal weapon II (16); 18.45, 21.30.
wo ook 13.45. EUROCINEMA
II: Road House (16); 18.30,
21.15. wo ook 13.45. EURO
CINEMA III: Karate Kid III (al);
18.45, 21.15. Platvoet en zijn
vriendjes (al); wo. 14.00. EU
ROCINEMA IV: Licence to kill
(al); 20.30. wo. ook 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Touch ol
infidelity (al); 19.00, 21.15. wo.
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130):
Road House (al); 19.00, 21.15.
ma. di. do. ook 14.30. Lethal
weapon II (16); Lock up (12);
14.30, 19.00, 21.15. Licence to
kill (al); 14.15. 18.45, 21.15. K-9
(al); 19.00, 21.15. ma. di. do.
14.30. Taran en de toverketel
(al); wo. 14.30. Platvoet en z'n
vriendjes (al); wo. 14.45. sTRIA-
NON (Breestraat 31. tel.
123875): Two moon function
(12); 19.00. 21.15. wo. ook
14.30. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414): Tickled
pink (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Who is Harry Crumb (al); ma.
t/m vr. 20.30. CITY THEATER II:
Fly II (12); ma. t/m vr 20.30.
Junglebook (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(01717-13269) Rooftops (al); wo.
15 45. Rain man (al); ma. t/m
do. 20.15. Dangerous liaisons
(12); ma. t/m do. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit?; wo.
14.00. Frank en Freij; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269): A Cry in the dark
(12); ma. t/m wo. 20.00.
De filmweek loopt in het vervolg
van vrijdag t/m donderdag.
DEN HAAGAST A: 1 (Spui 27. tel.
463500): Lock-up (12); 14.00.
18.45, 21.30. ASTA 2: Road-
house (16); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 Licence to kill (al);
14.00, 18.45, 21.30. BABYLON
1 (naast Den Haag Centraal tel.
471656): A Touch of infidelity
(al); 14.00, 19.15, 21.45. BA
BYLON 2: The adventures of
Baron Munchausen (al); 14.00.
19 00. 21.30. BABYLON 3: Be
aches (al); 19.00, 21.30. ma. di.
ook 14.00. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Lethal wea
pon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 2: K9 (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: The
naked gun (al); 18.45, 21.30. ma.
dl. do. ook 14.00. METROPOLE
1 (Carnegielaan, tel. 456756):
See no evil, hear no evil (al);
14.00, 18.45. 21.30. METRO-
POLE 2: Dead calm (12); 14.00,
18.45, 21.30 METROPOLE 3:
Licence to kill (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4. Dan
gerous liaisons (al); 18.45,
21.30. ma. di. ook 14.00. ME
TROPOLE 5: Rain man (al);
14.00, 18.45. 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400):
Cyborg (16); 13.45, 18 45. 21.30.
ODEON 2: Dirty rotten
scoundrels (al); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 3 Two moon
junction (16); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 4: Lethal wea
pon 2 (16); 13.45, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b,
tel. 656402): Blueberry hill (16);
19.00, 21.15. wo. ook 14.00.
STUDIO 2:Do the right thing
(16); 19.15, 21.45. STUDIO 3:
Talk radio (16); 19.00, 21.15.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1:
Therèse, 19.30, 21.45. Zaal 2:
Slaves of New York; 19.30 Fa
mily viewing; 21.45. Zaal 3: Te-
orema; ma. 19.30, 21.45. La ter-
razza; di. 20.00. Eboli; wo.
20.00. Rocco e i suoi fratelli;
do. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en zijn
vriendjes; wo. 14.00. METRO-
POLE: Platvoet en zijn vriend
jes; wo. 14.00. STUDIO: Pippi
Langkous; wo 14.30. Sjakie e/d
chocoladefabriek: wo. 14.30.
Elles Berger
stapt over
naar Veronique
HILVERSUM Na 28 trouwe
dienstjaren bij de VARA heeft
Elles Berger bij deze omroep
haar ontslag genomen, om
over te stappen naar de com
merciële zender Veronique. Zij
gaat daar in wisseldienst met
oud-NOS-omroeper Jur Raat
jes het sportprogramma Match
presenteren. Het heeft lang ge
duurd voor Elles Berger het
aandurfde de overstap te ma
ken. „De VARA is na al die ja
ren mijn club geworden en als
ik dat aanbod van Veronique
niet had gekregen, was ik nog
een jaar of twee bij de VARA
gebleven om daar dan stilletjes
afscheid te nemen. Sport heeft
altijd mijn belangstelling ge
had, waardoor ik het aanbod
vap Veronique uiteindelijk
toch maar heb aangegrepen",
aldus Elles Berger. De VARA
betreurt haar vertrek, maar
gaat met drie omroepsters en
een omroeper gewoon verder.