Meina van der Horst maakt replica's van Juliana-pop Opening van Haags Bachfestival 1989 Jan leulings was meer dan alleen Maigret Interim-directeur Amsterdams Museum -OJNST £eidóa@otuwit ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1989 PAGINA IJ Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. se (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): A Touch of infidelity (al); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo. 14.00, 16.45, 19.15, 21.45. BABYLON 2: The adventures of Baron Munchausen (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 16.30, 19.00, 21.30. BA BYLON 3: Beaches (al); 19.00, 21.30. vr. ma. di. ook 14.00. CI NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Lethal weapon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: K9 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The na ked gun (al); 18.45, 21.30. vr. ma. di. do. ook 14.00 METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): See no evil, hear no evil (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Dead calm (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Licence to kill (al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 4: Dangerous liaisons (al); 18.45, 21.30. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: Rain man (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE- ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Cyborg (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Dirty rotten scoundrels (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Two moon junction (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Lethal weapon 2(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Blueberry hill (16); 19.00, 21.15. zo. wo. ook 14.00. STUDIO 2:Do the right thing (16); 19.15. 21.45. STUDIO 3: Talk radio (16); 19.00, 21.15. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Thèrèse; 19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Zaal 2: Slaves of New York; 19.30. zo. ook 14.00. Family viewing; 21.45. zo. ook 16.15. Zaal 3: La dolce vita; vr. 20.00. Pane, amore e fantasia: za. 19.30, 21.45. L'awentura; zo. 14.00, 16.30, 19.30, 22.00. Teore- ma; ma. 19.30, 21.45. La terrazza; di. 20.00. Eboli; wo. 20.00. Rocco e i suoi fratelli; do. 20.00. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Lethal weapon 2 (16); za. 00.15. CINEAC 2: K9 (16); za. 00.15. CINEAC 3: Die hard (16); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON: Platvoet en zijn vriendjes; za. zo. 14.00, 16.30. wo. 14.00. CINEAC: Taran en de to- verketel; za. wo. 14.00, zo. 13.15, 16.00. METROPOLE: Platvoet en zijn vriendjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. STUDIO: Pippi Langkous, zo. wo. 14.30. Sjakie el d chocoladefabriek; zo. wo. 14.30. Grote belangstelling crematie Guido de Moor PEN HAAG In aanwezig heid van alle bekenden uit Haagse en Nederlandse toneelwereld is gisteren in het crematoriuum Ocken- burgh in Den Haag de dins dag overleden acteur Guido Moor gecremeerd. Vele honderden mensen waren ïaar het crematorium gekomen )m de laatste eer te bewijzen aan Je man die, zoals zijn vriend en collega Jacques Commandeur zei, ,werd gekend, bewonderd en be- nind". Onder de aanwezigen wa- ■en, behalve vrijwel alle acteurs Het Nationale Toneel en to neelgroep De Appel, ook collega's als Ellen Vogel, Jules Hamel en Willem Nijholt. De laatste mocht onlangs nog de Paul Steenber gen-penning van Guido de Moor ontvangen. Burgemeester A.J.E. Havermans van Den Haag en wethouder van cultuur drs. A. van den Berg waren namens de gemeente Den Haag aanwezig. In een persoonlijk getinte speech ging Jacques Commandeur in op de 33-jarige vriendschap die De Moor en hij sinds de toneelschool hadden. Commandeur kenschets te, evenals oud-artistiek leider Carl van der Plas Haagse Come- die later zou doen, Guido de Moor als een „kwajongen", die in de kern echter een ernstig en se rieus man was. Ook Jasper en Martine de Moor, de kinderen van de overledene, spraken en kele woorden. Eerder gisteren was er in de rotonde van de Koninklijke Schouwburg al een korte plech tigheid geweest, waarbij prof. dr. G.A. van Benthem van den Berg, voorzitter van het Nationale To neel en Hans Croiset, directeur van dit gezelschap, een krans aan de lijkwagen hingen. Hetzelfde deden Hans van Westreenen en Krijn Groen, respectievelijk di recteur en administrateur van de Koninklijke Schouwburg. De be langstelling was hier eveneens zeer groot. Jack Spijkerman samen met 'Dubbel en Dwars' LEIDEN Vanuit de Leidse schouwburg wordt zondag (Ned. 1, 22.33 uur) een voorstelling van de cabaretgroep 'Dubbel en Dwars' met Arie van der Wulp, Joop van Dijk en Jack Spijker man uitgezonden. Bij het grote publiek is Spijkerman vooral be kend als de man van de merk waardige telefoongesprekken in het radioprogramma 'De Steen Been Show'. Hij is minder be kend als theaterman. Toch is Jack Spijkerman een theaterdier in hart en nieren. In het seizoen 1986-1987 bracht hij samen met zijn cabaretgroep de satire 'De Vogelaar' op de planken. Europese Media Prijs voor Peter Ustinov DEN HAAG De eerste Europese mediaprijzen zijn toegekend aan oud-Europees Commissaris Lord Francis Arthur Cockfield, de acteur en auteur Peter Ustinov en Philips-president C.J. van der Klugt. De prijs is een initiatief van de Benelux-sectie van de Vereniging van Europese Journalisten en is bedoeld voor mensen die zich in het kader van het Europese eenwordings- en samenwerkingsproces verdienstelijk maken voor de sectoren politiek (Cockfield), cultuur (Ustinov) en industrie (Van der Klugt). Hij bestaat uit een bedrag van 5000 Ecu (12.500 gulden) en een bron zen bureausculptuur met naaminscriptie van de Ne derlandse beeldhouwer Guus Hellegers. De toeken ning wordt gecoördineerd door de Stichting Europese Media prijs, die is gevestigd in Den Haag. De uitrei king door mr. P. van Vollenhoven heeft op 5 oktober plaats op paleis Het Loo in Apeldoorn. Polanski getrouwd Roman Polanski, de befaamde en vanwege zijn liefdesrelaties met beduidend jongere vrouwen ook beruchte filmregisseur, heeft het wilde vrijgezellenleven vaarwel gezegd. Hij is getrouwd. De gelukkige bruid heet Emmanuelle Seigner en zit op deze ar chieffoto uit 1986 al naast haar man. foto: ap Beroepsvereniging voor Afro-Caribische muziek AMSTERDAM Er ontbreekt een duidelijk overheidsbeleid voor Afro-Caribische muziek. De artistieke continuïteit van deze zelfstandige stroming binnen het Nederlandse muziekleven wordt daardoor ernstig bemoeilijkt. Om daarin verbetering te brengen is in Amsterdam een beroepsvereniging van musici op dit terrein opgericht. Volgens de initiatiefgroep verraden de toetsingscriteria voor de toekenning van subsidies gebrek aan kennis bij ambtenaren en leden van adviescommissies. Vaak worden subsidie-aanvragen doorverwezen naar de Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek in Nederland (SJIN) of de Stichting Popmuziek Nederland (SPN). „Vervolgens blijkt dan dat veel musici en groepen noch voldoen aan de normen van de SJIN, noch aan die van de SPN, hetgeen op grond van eigen identiteit van onze muziek geen verbazing wekt", aldus de initi atiefnemers. AMSTERDAM Het college van b en w van Amsterdam zal ,,op korte termijn" een inte rim-directeur voor het Amster dams Historisch Museum (AHM) benoemen. De vorige directeur, drs. U. Vroom, werd op 22 juli vorig jaar geschorst in afwachting van een onder zoek naar „geconstateerde on regelmatigheden" en later de finitief naar huis gestuurd. De lopende sollicitatieprocedu re wordt daarmee afgesloten. Daaraan werd deelgenomen door de directeur van het Joods Historisch Museum Ju dith Belinfante, de adjunct-di recteur van het AHM Carry van Lakerveld en AHM-con- servator Michiel Jonker. Het college gaf de voorkeur aan Michiel Jonker, maar wethou der Luimstra van cultuur kreeg op 7 september tijdens een besloten vergadering van de raadscommissie cultuur te horen dat een meerderheid van de gemeenteraad zich niet met deze keus kon verenigen. De benoeming kwam daarop weer terug bij het college, die nu gekozen heeft voor deze voorlopige oplossing. Het colle ge zal een „beleidsschets" voor de structuur van de Dienst Historische Musea in de jaren negentig opstellen, aldus de be kendmaking. De interim-di recteur zal onder meer voorbe reidingen moeten treffen voor het aanstellen van een zakelijk leider op korte termijn en een nieuwe directeur binnen één jaar. De naam van de nieuwe interim-directeur wordt in de eerste helft van volgende week bekend gemaakt, aldus een woordvoerder van de gemeen te. „Er circuleert op dit mo ment een lijstje met namen, maar niemand heeft nog ja ge zegd". De lange duur van de procedure schreef hij toe aan „tegenslagen" zoals het gebrek aan overeenstemming tussen de adviescommissies, het colle ge en de gemeenteraad. De op te stellen beleidsstructuur voor de Dienst Historische Musea moet het makkelijker maken een geschikte kandidaat voor de directeurspost te vinden, al dus de woordvoerder. Diepenbrock met ruis Hel Residentie Orkest o.l.v. Hans Vonk m.m.v. Rudolf Firkusny met werken van Diepenbrock, Schu- mann en Beethoven, Dr Anton Phi- lipszaal, gisteren. Voordat het Residentie Orkest listeravond begon aan haar >erste concert van het seizoen, vestigde Ben van der Meer, di- ■ecteur van het orkest, in een oespraakje de aandacht op het jverlijden van bassist Gerard van Weers. Ter nagedachtenis speelde men naast de drie eeds op het programma staan- je delen uit Marsyas-suite van le Nederlandse componist Al- ihons Diepenbrock (1862- 1921), ook de ouverture ervan. uitmuntende uitvoering van dit in karakter onheilspel- ende deel, werd een passend terbetoon. Diepenbrocks muziek ïerkenbaar maakt is de kleu- enrijkdom, en dat in ontelba- nuanceringen. Zijn stijl lijkt laarom erg op die van de ranse impressionistische lomponisten. en doet vaak lenken aan de muziek van )ebussy. Toch is Diepenbrock zijn esthetische gedachten- jangen duidelijk geworteld in Ie laat-romantische stijl van Vagner en Bruckner, wat zich 'ooral manifesteert in de "Qeigrootse vormen die hij toepast, componist creöerde het ymfonische lied (een voor- leeld van zo'n grootse vorm) :n oefende daarmee invloed lit op onder andere zijn tijdge- loot Mahler (Das Lied von der Irde). Het lukte Hans Vonk m alle kwaliteiten van Die- lenbrocks suite uit te laten ko niet in de laatste plaats oor de inzet en het alerte spel an de orkestleden. Grote dy- lamische verschillen werden deze bezielde uitvoering ho- lOgeen en vakkundig gereali- èerd. Jammer genoeg werden le pianissimi bijna geheel l iTiaskeerd door een hinderlijke uis afkomstig uit de luidspre- ;ers boven de zaal. Onbegrij- Ja Diepenbrock klonk het pi- noconcert van Schumann iet de oude, al jaren in de rerenigde Staten wonende 'sjech Rudolf Firkusny als so- ist. Geen kleintje, deze pia- list, die in zijn loopbaan met 11e belangrijke orkesten op- rad en een belangrijke docent Ervaring en zekerheid stra- van zijn spel af, maar toch een zekere routinematige anpak van het Schumann oncert hem niet te ontzeggen, iovendien sloot zijn wat wolli- e interpretatie niet naadloos an met de visie van Vonk, ie voorstander is van een hel- :re uitvoering. besluit van het concert verd na de pauze de symfonie symfonieën gespeeld: leethovens vijfde. Op de uit- roering in de versie van het 10 is nauwelijks iets aan nerken. Hoewel: Vonk neemt leethoven bloedserieus. Voor lumor was er in deze vertol- ling dan ook geen plaats. ARTHUR VAN DER DRIFT Lu- Jpeningsconcert van het Zesde Bachfe8tival door Combatti- nento Consort Amsterdam onder Ming van Jan Willem de Vriend, «olische zaal van de Raad van Sta- gisteravond. let zesde Haags Bachfestival 5 gisteravond in de Gotische aal van de Raad van State ge- 'pend. Het eerste van de in to- aal vijftien concerten werd egeven door Combattimento -onsort Amsterdam onder lei- '•ng van Jan Willem de *nrjend, een ensemble dat in werd opgericht. De musi ci moesten genoegen nemen met een verhoudingsgewijs klein programma-aandeel, voor het gesproken woord werd veel tijd ingeruimd. De opening droeg een min of meer besloten karakter, het aantal genodigden was bijzon der groot. Voor de vrije ver koop waren geen of weinig kaakten beschikbaar. Eén van de sprekers was bur gemeester Havermans die de organisatoren van dit festival complimenteerde omdat dit tot 1 oktober durende veelzijdige evenement een afspiegeling wil zijn van de veelzijdigheid van Bachs oeuvre. „Bij Bach is nooit sprake van stilstand, hij is een componist die ons altijd zal blijven boeien" aldus de burgemeester. Eén van de or ganisatoren van dit festival zag zijn activiteit - het op een laat avonduur aanplakken van biljetten - „beloond" met een uur opsluiting op het politiebu reau. Het Combattimento Consort Amsterdam heeft zich gespe cialiseerd in muziek uit de pe riode van ca. 1550 tot 1800 met het accent op composities uit de zeventiende eeuw. Van Bach speelde het ensemble gis teravond de Sinfonia uit de cantate BWV 21 en de vierde Suite. Ondanks de matige a- koestiek van de Gotische zaal produceerde het ensemble, ook in een Serenade van Biber, een voortreffelijk klinkende, homogene samenklank. Met name in de Suite bewezen zij voorkeur te hebben voor het bewandelen van de gulden middenweg. De „welsprekend heid" van Bachs muziek staat in hun spel voorop. Uitzonde ring daarop was het in een ra zend tempo gespeelde slotdeel. Vanavond speelt in de Kloos terkerk het Concerto Köln. In dezelfde kerk wordt zondag ochtend de cantate BWV 197 en zondagmiddag ondermeer een cantate van Wilhelm Frie- drich Bach ten gehore ge bracht. Beide uitvoeringen staan onder leiding van Ge rard Akkerhuis. 'ALS IK EEN POP MAAK LEG IK MIJN HART EN ZIEL ER IN' I» T rrr (Vervolg van de voorpagina) (OTTERDAM Jan Teulings werd op 29 mei .905 in Hilversum gebo- en. Hij doorliep de mulo n Amsterdam en nam les- en in kunstgeschiedenis >n literatuur bij dr. Wij- land Frans. Door diens oedoen kwam hij in 1923 'ij De Rotterdammers van jouis Chrispijn. Hij bleef ir een jaar en reisde ver- 'olgens als Ben Abdur, ien Arabische sprookjes verteller, scholen af. In 1925 begon zijn toneelcar rière bij een reeks van Neder landse theatergezelschappen, die tot het eind van de jaren zeventig zou duren. Alleen in de periode 1941-1945 was er een onderbreking, toen hij in Zwitserland werkte. Teulings werkte tot op hoge leeftijd ook voor radio en televisie. Naast zijn optreden als acteur werkte Jan Teulings ook als regisseur en vertaler van een groot aantal toneelstukken. Voor zijn activiteiten werd hij in 1975 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Belangrijke rollen speelde Teulings in Hamlet, De Kau- kasische krijtkring (Brecht), Mijnheer gaat op jacht (Fey- deau), Andorra (Frisch), De Plaatsbekleder (Hochhuth), De Drie Zusters (Tsjechov), Op blote voeten in het park (Si mon). Hij was regisseur van onder andere Op hoop van ze gen (Heijermans), Incident in Vichy, en De dood van een handelsreiziger. Teulings speelde in een aantal films, onder andere Dorp aan de rivier, Makkers staakt uw wild geraas en De dans van de reiger. Behalve in de televisie serie Maigret trad hij op in de series De kleine waarheid, Hollands Glorie en Dagboek van een herdershond. Jan Teulings werd op zijn zeventigste verjaardag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nas- sau. Felicitaties waren er onder meer van Caro van Eyck. FOTO: anp BARNEVELD In 1911 liet koningin Wilhelmina een porseleinen pop ma ken naar de beeltenis van haar dochtertje Juliana. Afgelopen winter werd één van de laatste exem plaren van de poppenserie herontdekt en Meina van der Horst uit Barneveld wist beslag te leggen op een gietvorm. De kunste nares maakt in haar ate lier sinds enkele weken replica's van de Juliana- pop. De antieke Juliana-pop kwam destijds in twee maten op de markt, een kleine van 36 cen timeter en een groter exem plaar van 48 centimeter. Por seleinen poppen waren in de mode, maar alleen welgestelde ouders konden hun kinderen plezieren met dit speelgoed, want de poppen waren duur. De lijfjes waren van porselein, hout, stof of leer gemaakt. De verschillende ledematen wer den door elastiek in de pop bij eengehouden en waren be weegbaar. Het kopje was altijd van porselein. Met een goede gietvorm en een deskundige bewerking kon het gezichtje de liefelijke trekjes van een kinderkarak ter weergeven. Fijnzinnige vormgeving, waarvoor porse lein bijzonder geschikt was. Zo'n pop mocht in de kinder kamer van een jong prinsesje zeker niet ontbreken. In het begin van deze eeuw gaf koningin Wilhelmina aan de gebroeders Heubach uit Thüring in Duitsland de op dracht om een pop te maken die precies op haar dochtertje leek. Ze had een zelfgemaakte foto van haar toen tweeOnhalf- jarige Juliaantje meegestuurd, zodat de poppenfabriek zijn werk goed kon doen. Publiciteit In deze tijd zijn het niet meer de kinderen, maar de volwas senen die geïnteresseerd zijn in de porseleinen poppen. De schooljeugd speelt "liever met ET en plastic soldaatjes dan met Juliana. Meina van der Horst maakt vijftien jaar por seleinen poppen, maar aan verkopen ervan had ze nog nooit gedacht. Na een stroom van publiciteit over de Julia- kunstenares maakt ze ook wel zelf. „Dan kijken we welke kleertjes het beste passen. Voor de Juliana-poppen ge bruik ik speciaal oud kant dat nog geborduurd is. Dat hoort bij een antieke pop", vindt Van der Horst. Net als de kleine Juliana van weleer krijgen de replica's een blauwe strik in het haar. De schoentjes zijn natuurgetrouwe nabootsingen van de originele Juliana-pop. „Toch heeft iede re replica iets aparts. Ze zijn niet allemaal hetzelfde uitge voerd. Dat zie je bij voorbeeld aan de blos op de wangen van het gezichtje, die niet bij alle poppen even rood is. Veel mensen vinden het niet zo mooi als een pop met een mooie witte jurk vurige wan gen heeft. Een lichte blos com bineert mooier, maar je moet bedenken dat dergelijke pop pen vroeger voor kinderen werden gemaakt en dat vol wassenen er op een andere manier naar kijken", zo ver klaart Meina. Belangstelling Meina trouwde was ze lerares in naald- en huishoudvakken op een huishoudschool in Nieuw-Vennep. Ze trof een man die de schildersschool be zocht en veel belangstelling had voor handarbeid en crea tiviteit. Beiden hadden veel belangstelling voor antiek en na hun huwelijk richtte pa Van der Horst zich vooral op antieke auto's, terwijl de hob by van Meina uitgroeide tot het gieten en repareren van porseleinen poppen. „Ik denk dat onze belangstelling voor antiek en handwerk voortge komen is uit een gevoel van respect voor de mooie dingen die je in dit leven kunt maken en bewaren. Misschien hebben we het ook wel van thuis mee gekregen. Mijn grootvader was goudsmid en mijn vader bouwde als aannemer mooie huizen. Vooral het repareren van an tieke poppen is leuk. Mensen zijn altijd weer blij als hun pop weer vingertjes heeft en be vrijd is van lelijke barsten. Onder het repareren vraag ik me af welke handjes tientalle jaren geleden met die pop ge speeld hebben. Dat heeft iets emotioneels. Soms zie je zelfs duidelijk dat de vingertjes van de pop er duidelijk afgekloven zijn door sabbelende kinder tandjes", aldus de poppen- maakster uit Barneveld. Zelf is ze dol op kinderen en haar vijftallige kroost weet dat. „Vooral pubers zijn enig". na-pop, kwam er echter bin nen enkele weken een wacht lijst met bestellingen. Toch vindt de kunstenares het verkopen van de poppen moeilijk. „De mensen zeggen dat ik de poppen vasthoud als of het mijn eigen baby's zijn. Als ik een pop maak, stop ik mijn eigen hart en ziel erin. Zoiets kan je eigenlijk niet verkopen. Het is net alsof je je eigen kind weggeeft". Van der Horst troost zich met de ge dachte dat de poppen te mooi zijn om er alleen zelf van te genieten. Gieten Hec maken van een Juliana- replica neemt vele dagen in beslag. „Het begint met het gieten van het porselein in de mal, wat volgens en bepaalde procedure moet gebeuren. Als het gedroogd is, moet je voor zichtig de randjes die de mal veroorzaakte wegschaven. Dan wordt het gezichtje op de gewenste manier gladge- schuurd, vervolgens krijgt de pop een roze kleurtje. Als dat aangebracht is moet hij een hele nacht in de bak-oven staan". De kunstenares meldt dat elk onderdeel van het gezichtje apart geverfd wordt, van het haar tot het strikje toe, en dat de pop daarna weer een nacht een vurige beproeving in de oven moet doorstaan. Het lijfje van de pop kan bij een fabri kant gekocht worden, maar de Meina van der Horst en haar poppen: „Alsof je een kind van jezelf verkoopt".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 11